Demolition (2015)

geregisseerd door Jean-Marc Vallée
met Jake Gyllenhaal, Naomi Watts en Chris Cooper

Davis is een jonge bankier die worstelt met zichzelf na de tragische dood van zijn vrouw. Ondanks druk van zijn schoonvader om de draad weer op te pakken, brokkelt het leven van Davis verder af. Wat begint als een klachtenbrief aan een automatenbedrijf, resulteert in talloze brieven over en weer waarbij enkele schokkende privéomstandigheden worden onthuld. De brieven trekken de aandacht van Karen, vertegenwoordiger van de klantenservice, die een onwaarschijnlijke band weet op te bouwen met Davis. Met hulp van Karen en haar zoon probeert Davis een nieuw leven op te bouwen.

avatar van popcorn en cola
bijzondere manier van rouwverwerking, maar daarom is er er een film van gemaakt. Tja, vermakelijk, dat wel, maar eigenlijk ook niet meer dan dat

Prachtige film die je steeds weer op het verkeerde been zet.
Mooie rol van de schoonvader die de harde zakenman neerzet die na de dood van zijn dochter vooral bezig is met de zakelijke kant.

Gyllenhaal schittert in zijn rol op onnavolgbare wijze.
Mooi in beeld gebracht zonder effectbejag, vakwerk!
Van mij krijgt de film een dikke 8.
Sinds lange tijd eindelijk een netflix productie die me aanspreekt.

avatar van Brandt
Demolition handelt over een rouwverwerking die niet helemaal volgens het boekje gaat. Het schuurt en het wringt en het is soms grappig ongemakkelijk en dat tilt de film uit boven de middelmaat. Fijn dat een acteur als Jake gyllenhal hier weer ouderwets op dreef is. Dat geldt in mindere mate voor Naomi watts, vond haar een beetje kleurloos.

Zwolle84
Blijft schitterend. Jean-Marc Vallée is gewoon zo ontzettend goed in het neerzetten van emoties, niet normaal. Ook Demolition is weer een broeierige mix van (donkere) komedie en tragedie die zo echt aanvoelt dat je de karakters door en door lijkt te kennen. Wat dat betreft is de tandem Vallée-Gyllenhaal natuurlijk helemaal om je vingers bij af te likken; een van de beste regisseurs met een van de beste acteurs levert precies dat op wat je hoopt: vuurwerk.

Vallées oude werk ken ik niet en Café de Flore en Dallas Buyers Club wisten me niet echt te overtuigen, maar sinds 2014 is er geen houden aan met twee geweldige films op rij én de beste serie van de laatste jaren. Ben heel benieuwd waar hij hierna mee gaat komen.

Edit: Ik zie nu dat hij vorig jaar ook nog een serie heeft geregisseerd: Sharp Objects. Snel maar eens checken.

avatar van maxcomthrilla
Prima!

Fijne regisseur, die wel raad weet met deze op papier ''dramafilm''. Al is het naast de paar leuke trucjes, vooral Gyllenhaal die de show steelt als onaangedaan ijskonijn die het leven op probeert te pakken na een traumatische gebeurtenis en dat dus op een geheel eigen wijze doet wat zorgt voor hilarische situaties. Ik lag bijvoorbeeld echt dubbel toen hij pijn ervoer tijdens die bouwwerkzaamheden en het uitkraaide van plezier.

Verhaallijn met zoontje niet altijd even geslaagd. Alhoewel die piemel dialoog erg grappig is. 3,5*

Vond het maar vrij saai.

Vreemde film die ik heel erg moeilijk kan plaatsen in een beoordeling. Hij stond al een tijdje op mijn watchlist, omdat de film veel goede reviews heeft en Gyllenhaal de laatste jaren vaak meedoet aan goede projecten. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten, maar de verwachtingen die ik had door de positieve ontvangst van deze film zijn helaas niet ingelost. Daarvoor maakte Demolition in mijn ogen gewoon te weinig indruk.

Demolition neemt je mee in de rouwverwerking van Davis, en dit is nogal eigenaardig te noemen. Het is echt niet oninteressant om naar het originele verhaal van Davis te kijken, maar de film wist me gewoon op geen enkel moment te pakken en ik denk dat dat komt doordat ik niet zoveel kon met het personage van Gyllenhaal. En datzelfde had ik eigenlijk ook met het personage van Watts. Ik blijf dus een beetje in de middenmoot hangen.

avatar van Pomodorini
Zeer leuke film die ik heb gekeken omdat die in de top 10 van nathaniel177 staat. De film is erg speels is en hij houdt je aandacht goed vast. De rollen zijn goed gespeeld en de hele film hangt er een vreemd sfeertje wat erg leuk is.

4.5 *8