Demolition (2015)

geregisseerd door Jean-Marc Vallée
met Jake Gyllenhaal, Naomi Watts en Chris Cooper

Davis is een jonge bankier die worstelt met zichzelf na de tragische dood van zijn vrouw. Ondanks druk van zijn schoonvader om de draad weer op te pakken, brokkelt het leven van Davis verder af. Wat begint als een klachtenbrief aan een automatenbedrijf, resulteert in talloze brieven over en weer waarbij enkele schokkende privéomstandigheden worden onthuld. De brieven trekken de aandacht van Karen, vertegenwoordiger van de klantenservice, die een onwaarschijnlijke band weet op te bouwen met Davis. Met hulp van Karen en haar zoon probeert Davis een nieuw leven op te bouwen.

avatar van HALVE TAMME.
Gyllenhaal gaat in mijn optiek de laatste tijd erg goed, dus ik heb er in ieder geval enorm veel zin in.

avatar van clockwork72
Goeie trailer! Weet iemand al wanneer deze uitkomt?

Gyllenhaal is waanzinnig bezig de laatste tijd!

avatar van Mr Thee
clockwork72 schreef:
Goeie trailer! Weet iemand al wanneer deze uitkomt?

Iffr 2016 kaskrrrrakerrrrrr

avatar van swarney
swarney

Geniale trailer!! Gyllenhaal altijd heldenfilms

Vanaf 14 april in de bioscoop (Remain in Light)

avatar van leatherhead
Lang heb ik weinig moeten hebben van Gyllenhaal, maar inmiddels heeft de man zich tot een competent acteur ontpopt. Demolition onderstreept dat. Wederom een sterke performance van zijn kant.

Verder een lekker ludiek filmpje. Soms dreigt de lichtvoetigheid plaats te maken voor zwaarmoedigheid, maar over de gehele lijn gemeten is het een luchtige film over een toch zwaar onderwerp. De humor is dikwijls droog en, vooral dankzij het inlevingsvermogen van Gyllenhaal, best geslaagd. Watts liet me echter, zoals meestal, volkomen koud. Maar storende vormen nam het niet aan gelukkig.

Heb even zitten twijfelen tussen 3* en 3,5*, maar ondanks de vitale rol van Gyllenhaal hou ik het voorlopig toch op een hele ruime 3*. De film zelf heeft gewoon wat te weinig om het lijf, uiteindelijk.

avatar van De wind
Zeer vermakelijk, verassende film. Film over een zwaar onderwerp wat eigenlijk dermate luchtig word gemaakt dat je hier als kijker geen erg meer in hebt.
Opnieuw een sterke rol van Gyllenhaal trouwens.

avatar van mjk87
Heerlijke film. Het is vooral de bijtende humor die de film maakt. Soms doet het thematisch denken aan Fight Club, maar deze Demolition is effectief grappiger. Door de goed geschreven situaties en door de acteurs die weten wat ze ermee moeten. Cooper, Watts en dat kind (die éne opmerking over dinner time!) mogen dan prima zijn (of meer dan dat), het is vooral Gyllenhaal die de show steelt. Zijn zombieblik is onovertroffen en met zijn cynisme en gebrek aan levenslust is hij vooral erg grappig, maar toch weet hij een zekere tristesse mee te geven en is op meer emotionele momenten volstrekt geloofwaardig. Verder is de film erg mooi geschoten met een wat dure en luxe maar warme uitstraling met veel donkergroen en goud in het kleurenpalet. Ook de nachtscènes zijn fraai. Daarnaast is de muziekkeuze prima en maakt de film gewoonweg beter en interessanter. De film kent eigenlijk geen echte nadelen, maar is gewoon nergens zó goed dat het gelijk een meesterwerk wordt. Toch meer dan behoorlijk. 4,0*.

avatar van clockwork72
Waar hebben mensen deze al gezien??

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
.clockwork72 Was onder meer te zien of het filmfestival in Rotterdam.

starbright boy schreef:
.clockwork72 Was onder meer te zien of het filmfestival in Rotterdam.

Aha, vandaar.

avatar van freek_93
Deze film een kleine maand geleden op het PAC festival gezien. Denk dat ik hier in april nog maar een keer naar toe moet gaan. Denk ook zeker dat die dan een halfje hoger krijgt, maar op zo'n dag zie je vijf films en haal je al snel het een en ander door elkaar. Wat een fantastische Gyllenhaal. Ben echt fan van hem. Hij speelt een zeer goede rol in een interessant verhaal waar een wat moeilijker onderwerp erg luchtig wordt aangepakt.
Ik heb in elk geval zeer genoten en kan hem zeker aanraden!

avatar van Redlop
Sterke Gyllenhaal die lijkt te lijden aan een acute vorm van autisme en bevrijding na de dood van zijn vrouw. Absurd, hilarisch en aangrijpend.

Geweldig moment in de film: CRAZY ON YOU!!!

avatar van tattoobob
Ik ben zeer benieuwd!!!

Vreemde film die soms onder de huid kruipt, maar verschillende keren ook regelrecht saai is. De acties van Gyllenhaal intrigeren, maar bevreemden ook net, waardoor je weinig sympathie voor hem kan opbrengen. Ik had het gevoel dat er meer in zou kunnen gezeten hebben. Vertolkingen zijn wel zeker in orde net als het wederkerend stukje van 'Touch Me, I'm Going To Scream (pt1)' van My Morning Jacket.

Ik vermoed echter dat ik de film over enkele maanden al volledig uit mijn geheugen zal verdwenen zijn.

avatar van cordiacovens
Je zit naast je vrouw in de auto, zij rijdt. Jullie lachen wat, er wordt wat gebeld. Plotseling worden jullie geramd aan de bestuurderskant waarop je vrouw snel daarna komt te overlijden. Hoe ga je daarmee om? Een vraag waarop bijna iedereen anders zou reageren, we zijn immers allen uniek. In een komisch drama schetst Jean-Marc Vallée samen met een ijzersterke Jake Gyllenhaal één van de oneindige mogelijkheden om daarmee om te gaan. Een vrij onwaarschijnlijke, maar je moet vaak slopen om weer op te kunnen bouwen. Dit wordt op een grappige, soms ook gevoelige manier gedaan waardoor dit bouwwerk in ieder geval sterk is neergezet.

'Demolition' Recensie - Filmtakers

avatar van Leland Palmer
Fantastische trailer. Dit ziet er echt geweldig uit! Gyllenhaal, Crazy on You, kom maar op!

avatar van McSavah
Gyllenhaal is geknipt voor deze rol, wat een held. De rol van Watts is wat tegenvallend en die van haar zoontje nogal geforceerd, maar verder echt een heerlijke film. Geweldige humor en montage ook vooral. Snel eens meer zien van Vallée, veel te lang links laten liggen.

schrans schreef:
Dank, dat scheelt weer zoekwerk. Vond ik ook het meest opvallend. Sowieso de muziek wel opvallend. Tracklisting: Soundtrack 'Demolition' | The Playlist
McSavah schreef:
Gyllenhaal is geknipt voor deze rol, wat een held.
Begint wel heel veel van het zelfde te worden, de nihilistische (vaak) loners, met iets duivels. Maar 't past hem goed - al zou ik m graag weer eens in iets anders zien.
Geweldige [...] montage ook vooral.
Zeker.
Snel eens meer zien van Vallée, veel te lang links laten liggen.
Geen idee eigenlijk of er nu een lijn of stijl zit in deze in vergelijk met zijn vorige films. Het heeft een bepaalde 'zwier', dat wel.

avatar van Jusstinb
Aparte comedy/drama! We zagen Jake Gyllenhaal eerder al sterk acteren in de Nightcrawler! Ook in deze film zet hij een soortgelijk personage neer en doet dat wederom heel goed.

Het viel me op dat het een PAC film is bij Pathé en dus tot nu toe alleen in de city en tuschinski draait in Amsterdam. Pathé verwacht dus niet dat deze film goed zal scoren bij het grote publiek(de munt). Ergens snap ik dat ook wel. Er zit geen standaard verhaal in en misschien te weinig spanning voor de popcornkijker op zaterdagavond. Maar er zit wel degelijke een zware boodschap verstopt in deze film!Naast de acteerprestatie van Gyllenhaal is ook de comedie in de film van erg hoog niveau. Gyllenhaal draagt deze film wel alleen want de acteerprestaties van Naomi Watts en van het kind zijn niet noemenswaardig.

Al met al een mooie 3.5! Filmliefhebbers moeten deze zeker kijken!

avatar van Capablanca
Film wordt voor mij gered door Watts (leuk om die weer eens te zien) en vooral Gyllenhaal. Wat het verhaal betreft waren sommige stukken voor mij echt te ongeloofwaardig en geforceerd. Ook vloog hij emotioneel hier en daar wat uit de bocht. Voor een zaterdagavond wel oké, geen film waar ik volgende week nog eens aan terugdenk.

Heerlijke film. Geen moment verveeld. Gyllenhaal komt zeer geloofwaardig over. Mooi script. Lekker simpel. Soms wat onrealistisch maar dat stoort niet. Heerlijke humor.

avatar van BlueJean
Net gezien. Heerlijke film. Ben fan van Jake Gyllenhaal en hij stelt wederom niet teleur. Die man kan (bijna) alles spelen. Het enige waar ik aan moest wennen was het onrealistische gegeven van de film: weinigen zullen zó ver gaan in een rouwproces.

Verder prima. Naomi Watts was goed, al bleef haar rol (te) beperkt. Judah Lewis (zoon Chris) speelde fantastisch, maar zijn rol was net een tikje te hysterisch. Geweldige muziek! Goeie humor ook. Lekker sfeertje. Het was bij vlagen of ik naar een Franse film zat te kijken: inderdaad 'zwierig', zoals iemand hierboven al aangaf.

De film heeft (met name in Amerika) zeer matige kritieken gehad. Op het eerste gezicht vreemd voor een samenwerking tussen Gyllenhaal en Jean-Marc Vallée en ik ging 'Demolition' eerlijk gezegd dan ook met gemengde gevoelens bekijken, maar ik heb genoten. Zo zie je maar: kritieken zeggen niet altijd alles. Dikke 4!

avatar van Walter S.
Leland Palmer schreef:

Op basis van de trailer was ik niet van plan naar deze film te gaan, de trailer werkte bij mij juist averechts, kreeg een beetje het idee dat het een enorme zeurfilm zou zijn. Met zijn M&M's klaagzang.

Maar op basis van de reacties hier ga ik hem straks toch kijken.

avatar van Walter S.
Mooi drama met een absurde twist over een man die sloopt om terug bij zijn gevoel te komen.
Fijne muziek ook (al miste ik het prachtige Heartaches and Pain van Charles Bradley die wel prominent in de trailer zit wel een beetje) tot aan een Unknown Pleasures shirt toe.

avatar van John Milton
Raakte wel een paar snaartjes bij me, moet ik zeggen... En wat een verademing na Jean-Marc Vallée's vorige film Wild (2014).

avatar van tbouwh
I put five quarters in your machine and proceeded to push B2, which should have given me peanut M&M's. Regrettably, it did not. I found this upsetting, as I was very hungry, and also my wife had died ten minutes earlier

Demolition is een even ontroerende als prikkelende ode aan het leven, waarin betekenis schuilt in ieder beeld en in iedere zin. De film zet aan tot nadenken en behandelt twee zeer relevante thema's: betekenisgeving en rouwverwerking. Geloofwaardigheid karakteriseert de sterke acteerprestatie van een excellerende Jake Gyllenhaal. Jean-Marc Vallée is niet mijn favoriete regisseur, maar verrast hier met een doordacht en uiterst scherp kunststuk, dat mij positief wist te verrassen.

(verwijderd)
Hele leuke film.

Het begin is wat traag en ik was erg benieuwd hoe de film zich zou ontplooien. Snelheid komt er eigenlijk nooit in, maar hoe meer je ziet hoe interessanter het wordt. Er wordt zowel verdrietig als opluchtend omgegaan met Davis zijn gevoelens en herinneringen. Dit wisselt zich prima af. Het einde met zowel de draaimolen en het hardloopduel vond ik prachtig.

Demolition besteedt weinig aandacht aan beelden, met de strandscènes als uitzondering, maar dit is ook geen must voor zo'n film. De soundtrack vond ik gaaf, vooral de (Franse/Italiaanse) bijdrage kon ik waarderen.

De reden dat ik Demolition móest zien in de bioscoop is Jake Gyllenhaal, 1 van mijn meest favoriete acteurs qua zowel acteerwerk als filmkeuzes. Hij heeft me weer geen seconde teleurgesteld, wat een baas. Hij prikkelt zowat al je emoties, en dan ook nog eens realistisch. Naomi Watts, haar zoon en Chris Cooper doen het prima.

Voor mij is Demolition geen absolute topper in een bepaald genre, maar wel een geweldige film in het combineren van de genres drama en komedie.