Captain Fantastic (2016)

3,59

Drama / Komedie

geregisseerd door Matt Ross
met Viggo Mortensen, Missi Pyle en Kathryn Hahn

Ben is een toegewijde vader die zijn zes kinderen leert hoe ze moeten leven en overleven in de dichte bossen in het noordwesten van Noord-Amerika. Hij wordt echter gedwongen om zijn zelfgemaakte paradijs te verlaten. Wanneer hij geconfronteerd wordt met de echte wereld, begint hij aan een levensreis die zijn ideeën van vrijheid en wat het betekent om een gezin op te voeden uitdaagt.

117 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van m1chel
geplaatst: 4 maart, 17:46 uur [permalink]
Ha, ja natuurlijk. Deze review had ik voor de Oscars al geschreven, vergeten aan te passen alleen. Oeps!

avatar van Flat Eric
geplaatst: 4 maart, 19:20 uur [permalink]
Een soort alternatieve Sound of Music Brady Bunch

Het zet je enorm aan het denken. Hoe kun je het beste kinderen opvoeden. Mooie idealen van de vader die op een gegeven moment botsen met de harde 'real world'.
Het ideaal is het combineren van beide werelden.
Erg mooie film met een vleugje tragiek maar vooral hoopvol en feelgood zonder valse semntimenten.
Geweldige cast overigens. Zowel de vader als de kinderen acteerden overtuigend en hadden een enorm goede chemie.

De titel van de film bracht ook mij op het verkeerde been en ik heb hem aanvankelijk links laten liggen omdat ik dacht dat het zo'n verschrikkelijk MarvelComics-vehikel zou zijn.
Blij toe dat het geheel iets anders was!

geplaatst: 13 maart, 18:13 uur [permalink]
Uitstekende film over een man die zijn zes kinderen afgezonderd van de maatschappij opvoedt in de wildernis. Een originele verhaal met genoeg vermakelijke momenten tijdens de eerste helft. De tweede helft is nog iets beter als er vraagtekens gezet worden bij de onconventionele manier van opvoeden. Goed acteerwerk en de interactie tussen Ziggo Mortensen en de zes jonge acteurs als zijn kinderen is mooi neergezet.

geplaatst: 13 maart, 18:26 uur [permalink]
Jammer dat de werkelijk tergende muziek in de trailer mij ervan weerhoud deze film te kijken.

avatar van John Milton
geplaatst: 13 maart, 21:43 uur [permalink]
JacoBaco schreef:
voor zover ik je ken Jaco: ik wil dat je hem kijkt, máár ik vrees dat het een taaie zit wordt, als theist. You might not like it.

Maar: mag dat een reden zijn om iets niet te kijken, dat je het eventueel niet met de denkbeelden eens bent? Ik ben serieus benieuwd wat je ervan vindt. Let me know

geplaatst: 13 maart, 23:02 uur [permalink]
Ik ben nieuwsgierig John Milton. Ik knap vooral af op de vervelende muziek uit de trailer.
Maar voor zover ik weet, ben ik toch ook wel open-minded. En ja, ik kan weleens obstinaat zijn. Maar dat soort buien hebben we allemaal weleens, toch? Ik ben bereidt een film naar waarde in te schatten op basis van hoe ik het ervaar. En dat deze film blijkbaar atheïstisch boodschap heeft, is voor mij geen reden om het dan automatisch slecht te beoordelen. Ik heb bijvoorbeeld ook The Man from Earth (2007) gezien. 3,5*

Ik beloof je dat ik de film ga kijken. Wellicht deze week al. En sowieso is Viggo Mortensen is een erg fijn acteur!

geplaatst: 14 maart, 02:17 uur [permalink]
Zo vervelend kan een groepje amerikanen dus zijn...
Terwijl ik het acteren van Viggo Mortensen wel heel goed vond..
Maar dat bijdehandte drukke overdreven gedrag van die groep...
vreselijk!..

2 1/2 ster

geplaatst: 14 maart, 02:19 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Niet doen! alleen Viggo Mortensen is erg goed..
Maar hij red het niet alleen met dit vreselijke groepje mensen.

geplaatst: 14 maart, 08:28 uur [permalink]
Ik ben erg gevoelig voor zulke dingen Banjo. Dat bijdehante drukke overdreven gedrag. Daar kan ik mij buitengewoon aan irriteren. En hoe zit het met de muziek? Zitten de liedjes uit de trailer in de film? Ik hoop het niet.

Nou John Milton, ik vrees dat mijn intuïtie toch wel aardig klopte. Nu ben ik weer in dubio. Maar oké, ik probeer binnenkort een stukje te kijken.

geplaatst: 14 maart, 23:27 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Nou.. als je hem toch gaat kijken, dan ben ik wel benieuwd naar je score

avatar van james_cameron
geplaatst: 16 maart, 23:21 uur [permalink]
Viggo Mortensen is geweldig in deze interessante maar bij vlagen nogal onevenwichtige film. Veel sterke scenes en het intelligent uitgewerkte script heeft zinnige dingen te melden, maar sporadisch liggen de moraallesjes op de loer en krijgt het geheel een beetje een Kelly Family-achtige vibe mee, waar ik in ieder geval niet op zit te wachten. Gelukkig overheersen de positieve elementen.

geplaatst: 16 maart, 23:25 uur [permalink]
Toevallig wilde ik vanavond een half uurtje van de film kijken om te zien of ik het misschien interessant vind. (het verboden woord!) Dat half uurtje is 1,5 uur geworden. Morgenavond het laatste half uur. Tot nu toe 3,5*

avatar van John Milton
geplaatst: 17 maart, 00:13 uur [permalink]
Kijk eens aan

geplaatst: 17 maart, 09:23 uur [permalink]
Ja John Milton de middeleeuwen zijn voorbij en ketters hoeven helaas niet meer op de brandstapel. Alle gekheid op een stokje, dit soort films moeten gemaakt en gekeken kunnen worden. En ik moest zelf lachen om het volgende:
Kielyr: Okay, you can think that, but we don't make fun of people. Right, Dad?
Ben: That's right. We don't make fun of people.
Vespyr: Except Christians.

Ik begrijp het punt wel wat de film wil maken, maar ergens vind ik het ook wel weer een beetje tegenstrijdig. Ben is tegenover zijn kinderen een beetje de amicale dictator en hij heeft dus zeker wel fascistische trekjes. Goed bedoeld, maar er zijn een aantal scènes waaruit blijkt dat zijn indoctrineren vele nadelen kent. De scène bijvoorbeeld waarin zijn oudste zoon een meisje ten huwelijk vraagt en deze zelfde zoon later nog even zijn frustraties uit wat betreft de manier waarop hij is opgevoed en zegt: I don't know anything about anything! Hoe slim de kinderen ook zijn, ze zijn ook naïef. En wanneer ik Ben zijn methodes vergelijk met georganiseerde religie, dan heeft dat ergens ook wel wat raakvlakken. In de zin van indoctrineren en Ben gelooft dat hetgeen waar hij voor staat, het beste is. En Ben is op zijn manier dan ook keihard orthodox.

Ik vind de atheïstische toon overigens wel meevallen en heb er sowieso geen problemen mee. Al ben ik wel van mening dat de daadwerkelijke atheïsten zeldzaam zijn, want ik denk dat wanneer je echt eerlijk bent tegen jezelf -en dat geldt ook voor mij- dat we het eigenlijk niet zeker kunnen weten. Dus dan gaat het meer richting het agnosticisme. Tegelijk begrijp ik dat daar te moeilijk over doen het iemand behoorlijk onzeker kan maken en vervolgens sluit iemand zich bij iets aan waarbij hij zich het meest comfortabel voelt. De vrouw van Ben is bijvoorbeeld aanhanger van het boeddhisme, maar niet in de zin van georganiseerde religie, maar op een filosofische manier.

En ik neem een voorbeeld aan Matthew McConaughey. Ik las toevallig dat ook hij een theïst is, maar in de serie True Detective speelt hij een overtuigend atheïst. Dus hij had i.v.m. zijn geloof kunnen zeggen, nee dit doe ik niet. En ik had ook kunnen zeggen nee deze film kijk ik niet.

Captain Fantastic is wat mij betreft een goede eerlijk film. Al vind ik het eerste uur het beste. Daarna wordt het iets minder. Maar ik heb nog een half uur te gaan natuurlijk, maar die 3,5* blijft hoogstwaarschijnlijk wel staan!

Tot slot moet ik deze post natuurlijk wel afsluiten met onze favoriete track uit Guardians of the Galaxy. Spirit In The Sky Norman Greenbaum - YouTube

geplaatst: 17 maart, 14:39 uur [permalink]
Van de week de Blu-Ray gekeken omdat ik de film gewonnen had met een prijsvraag.
De film werd goed beoordeeld door iedereen inclusief critici, reden genoeg dus om deze 'komedie/drama' te gaan kijken.

In de film zitten een aantal sterke moralen en wordt de confrontatie/verschil tussen het leven in de natuur en het leven van de moderne mens benadrukt. Ik heb zeker weten genoten van het sterke script en het alternatieve verhaal. Toch ben ik niet helemaal positief over de film.

Ik mis de confrontatie tussen de natuur en de moderne mens toch wel een beetje, iets wat eigenlijk de fundering van de film had moeten zijn. Dit zie je wel veel terug in de trailer maar beperkt in de uiteindelijke film. Ook de soundtrack van de film is beperkt of te rustig, de film is daarom ook iets te stil of langdradig. De 'komedie' die in deze film aanwezig zou moeten zijn ontbreekt aan alle kanten. Deze missende elementen maakt de uiteindelijke uitwerking van de film een beetje slap.

Gelukkig kan de film heel veel hebben mede dankzij het geweldige script en het fantastische acteerwerk en uitwerking van de regisseur. Het verhaal houdt je geprikkeld tot het eind (al kan het een klein beetje naar de 'onzinkant' uitwijken) en deze film kan ik zeker over een jaar weer opnieuw kunnen zien.
Daarom geef ik de film een nette 7 (3,5 *).
Een aanrader voor iedereen die eens wat alternatiefs wil zien.

geplaatst: 17 maart, 15:10 uur [permalink]
lorie1. Je mist de confrontatie tussen de natuur en de moderne mens toch wel een beetje, iets wat eigenlijk de fundering van de film had moeten zijn.

Naar mijn idee dient dat gedeelte in de natuurlijk slechts ter introductie van het gezin en speelt de confrontatie tussen de natuur en de moderne mens geen rol. Ik vind het zelf ook een erg aantrekkelijk onderdeel van de film. En ik begrijp dat je graag zo'n film had willen zien.

geplaatst: 17 maart, 15:14 uur [permalink]
Haha inderdaad JacoBaco, maar na het zien van de trailer en als je op meerdere websites zinnen als "Hij wordt echter gedwongen om zijn zelfgemaakte paradijs te verlaten. Wanneer hij geconfronteerd wordt met de echte wereld," zit je snel aan een andere soort film te denken.

Ook merk ik dat er lang niet altijd diep in wordt gegaan in de emoties van de personages, wat je bij andere films vaak wel ziet

geplaatst: 17 maart, 15:21 uur [permalink]
lorie1 Ja toen ik de plotomschrijving en de trailer zag, had ik ook een ander soort film voor ogen. Maar ik was eigenlijk al afgeknapt op die verschrikkelijke feel-good muziek uit de trailer.

En ja, sommige zaken blijven wat oppervlakkig.

geplaatst: 31 maart, 20:32 uur [permalink]
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

geplaatst: 6 mei, 17:21 uur [permalink]
Prachtige film. Wanneer ik een praktisch voorbeeld zoek van wat wringt in de maatschappij, komt dit aardig in de buurt. Alleen zou ik minder hard op het survivalaspect focussen, en is het verorberen van vlees een taboe voor me, of dient dit zo te zijn. Echter zie ik veel gelijkenissen met waar ik en waar Ben in geloof. Weg met nutteloze gebruiken en weg met de religiën die het menselijk bestaan reduceert tot slavernij, en meer bepaald in dienst van de kapitalistische elite, de oligarchie. Zij dienen enkel schaak te spelen waar wij geen antwoord op hebben. En voor de niet ontwikkelde breinen onder ons, is de oorzaak van alle ellende te wijten aan alle nieuwelingen, buitenlanders meerbepaald. En heb dan het lef om de vrije handel te bekritiseren, en niet de mens in spe. Nee, we zijn ons reden tot bestaan, onze oorsprong volledig voorbijgelopen. In de film hebben we het over extreme en niet-conventionele ideeën, indoctrinatie, maar wat is reclame dan, waar we warm gemaakt worden voor dingen die we niet nodig hebben. Zijn we onze eenvoud die we dienen te hebben, vergeten. Hoe denk je dat we ooit alle ecologische problemen kunnen oplossen wanneer we allen een villa van jewelste hebben, twee auto's en een bedrijfswagen erbij hebben. Of als we elke dag vlees eten en dat dan de normaalste zaak van de wereld vinden, en dan maar niet willen begrijpen dat kanker dat dan ook is. Eigenlijk moet je durven nagaan hoeveel vrije keuzes wij in onze "vrije samenleving" maken. Maken we ze omdat we dat willen of omdat de maatschappij dat van ons verwacht. Het is "normaal", maar ook absurd. Het maakt ook duidelijk dat normaal een subjectief begrip is. Het zal altijd een interpretatie of een herinterpretatie zijn van een bepaald iets, maar feitelijk is normaal een woord met weinig inhoud. Wat ik eigenlijk eerder verwachtte bij Into the Wild krijgen we dus hier. Ik vind het gezin goed neergezet, er werd goed geacteerd en er was een goed idee. Ik vond het boeiend.

avatar van Pecore
geplaatst: 29 mei, 12:03 uur [permalink]
TornadoEF5
Warrig stukje tekst. Ik bespeur echter één duidelijke overeenkomt tussen jou en het hoofdpersonage; op bijna religieus fundamentalistische wijze zijn jullie overtuigd van jullie eigen wereldbeeld. Dat zijn precies de types waartegen de film stelling neemt. Heb je dat niet door?

Ik hoop niet dat dit lullig overkomt, zo is het niet bedoeld. Ik verbaasde mij alleen zodanig over je verhaal (je bent op MM niet de eerste de beste), dat ik dit even kwijt moest.

geplaatst: 29 mei, 13:01 uur [permalink]
Pecore schreef:
TornadoEF5

Je moet er niet in doordrijven, maar ik heb wel een duidelijk beeld van hoe de wereld er hoort uit te zien, en dan vooral op de manier waarop we leven in verhouding met de natuur die gewoon verkeerd is (de consumptiemaatschappij, het valse idee dat we dit, dit en dat nodig hebben). Onze levensstijl is hoe dan ook verkeerd en op lange termijn schadelijk voor de planeet, dieren en uiteindelijk ook onszelf. Dat moeten we gaan inzien. Er zijn bepaalde ideeën die ik in gedachte had die ook door de film worden overgenomen, maar daarin wordt dan ook inderdaad een beetje doorgedreven. In de zin van dat ontspanning ook geen kwaad kan en een nut heeft. Er is geen juiste leer- of opvoedingsmethode. Uiteindelijk moet je daarin ook diverser zijn en je openstellen voor andere dingen.

Dat de film daartegen stelling neemt, had ik wel door, maar dat is nooit mijn kritiekpunt geweest.

geplaatst: 29 mei, 19:30 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:

Dan ziet iedereen al een tijdje in. Maar ik vrees dat het al te laat is. De schade wat is aangericht, is niet meer te herstellen. Dat betekent natuurlijk niet dat binnen nu en een jaar alles naar de klote gaat, maar we zijn te laat om negatieve klimaatveranderingen daadwerkelijk te stoppen en uiteindelijk zal het dus ernstig misgaan ja. Onze planeet blijft wel draaien hoor, maar comfortabel is het dan niet. Wat we wel kunnen doen, is uitstel van executie. (grapje)

Er zijn onderzoekers die het volgende zeggen: De kans dat het worst-case-scenario uitkomt is onaangenaam groot. Maar de kans dat het niet totaal uit de hand loopt is voorlopig nog veel groter, namelijk 90 tot 95 procent. En met worst-case-scenario hebben ze het echt over uitsterven van de mensheid.

Wordt klimaatverandering het einde van de wereld? Dit zeggen de feiten - decorrespondent.nl

geplaatst: 1 juni, 13:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boeiende film met een interessant uitgangspunt: Wat of wie bepaalt welke opvoeding de juiste is voor je kinderen? Kan de opvoeding van Ben gezien worden als immoreel of onverantwoord? Is hij een slechte vader omdat hij zijn kinderen laat opgroeien in het bos en zich laat leiden door de natuur en zelfredzaamheid? Dit laatste komt trouwens een aantal keren sterk naar voor: het is bewonderenswaardig hoe hij zijn kinderen laat opgroeien met een eigen mening, kritisch denken en zelfreflectie (bvb toen Zaj de amendementen in haar eigen woorden uitlegde, of hoe Rellian argumenten moest gebruiken waarom hij 'Chomsky-day' maar stom vond, of wanneer Vespyr/Kielyr het boek Lolita moest analyseren, ...

Nu het grote mankement bij dergelijke opvoeding zijn de beperkte sociale vaardigheden van de kinderen. Ze weten helemaal niet hoe ze moeten functioneren in de (immorele kapitalistische) maatschappij. Ondanks hun vaardigheden en kennis zijn ze een vogel voor de kat en zijn ze rijp om misbruik van gemaakt te worden. Het gedrag van van Bo was tekenend toen hij dat ene meisje (in het begin van de film) niet durfde aanspreken, en het andere meisje in al zijn simpelheid ten huwelijk vroeg. Ook het avondmaal bij de familie en het gesprek over Nike/Adidas was hier vrij confronterend.

De film geeft ook de boodschap mee of we onze kinderen niet overbeschermen en te veel pamperen. De dood bijvoorbeeld is eigen aan het leven. Stop met rond te pot te draaien en zeg waarop het staat. Als een kind een vraag heeft, probeer er dan zo rationeel mogelijk op te antwoorden. Dit leverde soms amusante momenten op toen Zaja vragen had over verkrachting.

Zeer sterk geacteerd door Mortensen, een aantal heerlijke conversaties met zijn kinderen en ook zijn speech in de kerk was geweldig. Ook de kinderen deden het prima. Deze film ging voor mij richting 4,5*, maar het einde was hiervoor niet sterk genoeg. Het compromis dat Ben vond was te melig en dus ook niet geloofwaardig. Maar een film die alvast tot nadenken aanzet. Mooi!

avatar van Pecore
geplaatst: 2 juni, 17:05 uur [permalink]
Als je bij deze film je visie op de wereld komt verkondigen sla je de plank wat mij betreft mis. Ben is de grote loser van de film.

avatar van Rodger
geplaatst: 19 juni, 07:40 uur [permalink]
Redelijke film, maar het werd voor mij geen moment boeiend.
Aardig om een keer te zien,.. 2.5 **

geplaatst: 20 juni, 02:38 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

De vraag of de mensheid kan uitsterven door klimaatverandering is gewoon eigenlijk irrelevant, en het antwoord kan ik ook geven. Nagenoeg onbestaande, daar hoef ik ook geen waardeloze percentages op plakken. En zelfs al gaan we aannemen dat wel mogelijk is dat het wel kan, dan nog blijft de vraagstelling irrelevant omdat ze nu niet aan de orde komt. Je kan daar ook geen enkel zinnig antwoord geven. Het neemt natuurlijk niet weg dat het een zeer grote misdaad is die wij nu allen als mensen begaan, en daarom vind ik de vraagstelling aangezien het de zaak minimaliseert of dit toch insinueert.