Captain Fantastic (2016)

3,58

Drama / Komedie

geregisseerd door Matt Ross
met Viggo Mortensen, Missi Pyle en Kathryn Hahn

Ben is een toegewijde vader die zijn zes kinderen leert hoe ze moeten leven en overleven in de dichte bossen in het noordwesten van Noord-Amerika. Hij wordt echter gedwongen om zijn zelfgemaakte paradijs te verlaten. Wanneer hij geconfronteerd wordt met de echte wereld, begint hij aan een levensreis die zijn ideeën van vrijheid en wat het betekent om een gezin op te voeden uitdaagt.

• vanaf 17 februari te huur

83 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van andijvie
geplaatst: 19 november 2016, 10:10 uur [permalink]
Er is genoeg gezegd over de inhoud van de film. Toch wil ik even kwijt dat ik het een zeldzaam mooi film vind. Het is een rollercoaster van emoties, herkenning, verdriet, intens geluk en nog veel meer. Verplichte kost voor iedereen met een beetje gevoel. Wat een heerlijke film .... zalig.

avatar van Pecore
geplaatst: 22 november 2016, 23:49 uur [permalink]
Aangenaam filmpje die niet helemaal weet welke kant het op wil. De regisseur is duidelijk geïnspireerd door Nabokov; de oudste dochter in de film geeft een haarfijne analyse van haar vader wanneer ze gevraagd wordt naar haar mening over Lolita. Dat is de symboliek van de film, met een vleugje humor, een vleugje drama, een vleugje roadmovie, een vleugje moralisme, een vleugje ongeloofwaardigheid.. Wat mij betreft iets teveel vleugjes en daarom mist de film richting. Toch heb ik me goed vermaakt.

avatar van Actarus
geplaatst: 26 november 2016, 02:08 uur [permalink]
Een genietbare eigenzinnige film, zonder meer...
Een sterke Vigo, en de kids acteerde alsook uitermate uitstekend, vooral de kleinste is zoooo "cute and funny"...Het drama is sterk te noemen, met momenten ontroerd, ook dankzij de fantastische muziek die erbij is gekozen...
Het was moeilijk kiezen, maar mijn score situeert tussen een 3,5* en 4*

avatar van Macmanus
geplaatst: 10 december 2016, 17:17 uur [permalink]
Sympathieke film.

Ross doet het niet onaardig voor een tweede film. Ondanks het gevoel van de film over het algemeen nogal hippie uitstraalt. Maakt hij van de omstanders geen karikaturen. Alle kanten zijn wel te begrijpen waardoor je geen boodschap in je gezicht geduwd krijgt. Ondanks de poster doet vermoeden dat Wes Anderson niet ver weg is. Is dat gelukkig niet zo. Dat nadoen is toch zelden een succes. Maar dat is hier niet het geval. Het is een roadtrip van een aparte familie. Waar je als buitenstaander deels begrip voor kan opbrengen maar deels ook niet. De bijrollen vertolken je eigen tweedeling perfect waardoor het een film is die plezierig wegkijkt en je emotioneel soms zeker weet te raken.

Uiteindelijk is het net geen powerhouse cinema waardoor het bij een dit aantal sterren blijft. Maar Ross heeft mijn sympathie vote zeker. Benieuwd of er meer inzit bij hem.

3.5 sterren.

avatar van JTV-kijker
geplaatst: 10 december 2016, 21:37 uur [permalink]
Kort samengevat, een prachtige film die me meteen pakte en me bleef boeien tot de laatste seconde.

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 22 december 2016, 12:05 uur [permalink]
Goede film. Die beide kanten laat zien van het 'anders zijn' dan de algemene standaard. Ik vind dat er voor beide kanten iets te zeggen valt. Ik kan me vinden in het 'niet eens zijn' met de standaard gang van zaken in de wereld, maar ik kan me ook vinden in het feit dat het nu eenmaal zo is zoals het is en dat je hierin toch voor een gedeelte in mee moet gaan, anders redt je het niet in deze maatschappij. Interessant om over na te denken. Het einde is een beetje makkelijk en snel. Had voor mijn gevoel beter af mogen sluiten. Maar goed. Zeker de moeite waard om deze film eens te bekijken en jezelf te ontplooien wat er allemaal gebeurd.

geplaatst: 2 januari, 14:24 uur [permalink]
Mensen die deze film minder dan 2,5 ster geven willen of een statement maken of kunnen niet een eerlijk oordeel geven over deze film. Je kunt het eens of oneens zijn met de opvoedmethoden, maar het is uitgebalanceerd. En je moet je niet blindstaren op het einde van een film. De regisseur laat je op verschillende manieren kijken naar de hoofdrolspeler en de karakters worden geen karikaturen. Acteerprestaties zijn geweldig. Er zit vaart in de film, wat wil je nog meer? Wat een geweldige acteur is Viggo Mortensen. Vrijwel altijd!

Belachelijk sommige reacties. Maar goed, verrassend is het eigenlijk ook weer niet als je kijkt naar welke films de bezoekers van moviemeter in de top tien van 2016 hebben gezet.

geplaatst: 2 januari, 14:31 uur [permalink]
Verhoeven schreef:
Voer voor idealistische atheïsten. Kon er zelf uiteindelijk vrij weinig mee.

Idealistische atheïsten. Ja nou je het zegt, dat ben ik inderdaad! 🙂 Maar dan wel een redelijke. De wereld zou er een stuk beter uitzien als alle godsdiensten zouden worden vervangen door redelijke, idealistische atheïsten.

avatar van Insignificance
geplaatst: 2 januari, 14:43 uur [permalink]
MarkFish schreef:

De redelijkheid zelve.

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 2 januari, 14:45 uur [permalink]
MarkFish schreef:

Inderdaad, wat Suicide Squad op plek 25 doet snap ik echt niet.

geplaatst: 2 januari, 15:40 uur [permalink]
Insignificance schreef:

De redelijkheid zelve.

De film heeft kwaliteiten waar je niet omheen kunt.

avatar van jikamajoja
geplaatst: 4 januari, 11:39 uur [permalink]
Knappe film die je laat nadenken en inzien dat een mens vastzit in z'n eigen vastgeroeste patronen.
Alles in vraag stellen, is de boodschap. Wat vanzelfsprekend is, is niet altijd juist.

geplaatst: 5 januari, 15:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Apart filmpje die wat ongemakkelijk aanvoelt. Misschien is dat ook wel de bedoeling van de film. Sterke momenten (wanneer het gezin op bezoek is bij de familie van hun moeder) worden afgewisseld met matige (sweet child o mine op het einde... vreselijk)

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 7 januari, 14:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Moet zeggen heb deze gisteren gezien, en wist niet goed welke score ik moest geven gisteren, dus heb ik er eens een nachtje over geslapen. Vandaag eigenlijk nog steeds een beetje aan het twijfelen eigenlijk. Moet zeggen de film wist mij van begin tot het einde te boeien echt waar zelf geen 1 keer gekeken hoe lang hij bezig was of nog duurde. Is ook wel een aparte en originele film. Net zoals de opvoeding van Ben naar zijn kinderen toe. Op momenten was ik meegaand met zijn opvoeding en op momenten was ik het totaal oneens. zoals Ben zijn kinderen wijn liet drinken en waar zijn jonge zoon gewond is en soms echt te eerlijk is tegen hun. en zoals bv. de scene waar zijn dochter op het dak moet klimmen. Al bij al was ik echt geboeid. Maar dan op andere vlakken vond ik de film soms een midere richting op gaan. Zoals de moeder opgraven ik er wel wat over vond. en ook dat ze na die tijd dood er nog zo goed uitzag vond ik minder. Cast speelt zeer goed, alle kinderen doen het goed en natuurlijk is Viggo het hoogtepunt. Mooie beelden toch ook wel. Vond wel alleen sommigen vonden de films soms komisch dat vond ik wel niet echt, heb nergens om moeten lachen eigenlijk. Meer een drama vind ik. Ga hem nu een 3.5/5 maar twijfel om hem 4/5 te geven.

geplaatst: 8 januari, 18:48 uur [permalink]
Erg goede film. Het laat je twijfelen aan de bestaande concepten, en vervolgens ook direct weer twijfelen aan de alternatieven van de bestaande concepten. Je kan de huidige maatschappij wel afwijzen, maar met 'echte' afzondering zal je het uiteindelijk niet redden.

geplaatst: 21 januari, 23:39 uur [permalink]
Origineel en mooi in beeld gebracht. Een tikkeltje alternatief ook wel. Bij momenten heb je zin om te leven als dit gezin, bij momenten lijkt het je absurd. De bedoeling van de film is gelukt denk ik dan. Nadenken bij jezelf en anderen niet veroordelen. De wereld is nooit zwart-wit, maar vol grijs.

geplaatst: 23 januari, 14:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onevenwichtige film die ergens alternatief wil zijn maar tegelijkertijd vooral een feel good film wil blijven. Scenes waarin de vader bewijs niet geschikt te zijn als vader kinderen afmatten in de bergen, laten stelen, messen geven als kado worden afgewisseld met zoetsappige scenes waarin ze een big happy family zijn waarbij steeds alles goed komt. zeker het (happy) einde stelt dan ook teleur.

Daarbij is de levensopvatting van het gezin nogal dubieus. De wereld is verrot en ze willen er niets mee te maken hebben, maar stelen is oké, zo slecht is dat capitalisme dus niet.. Daarnaast worden de kinderen van die schoonzus weggezet als dom, terwijl het jongste kind van de familie de complete grondwet letterlijk op kan lepelen. Is dat niet veel erger?. Daarbij kun je je afvragen wat vrijheid is als je je kinderen zo beperkt laat opgroeien, ze weten alleen in theorie hoe de wereld eruit ziet.

Daarnaast maken de filmmakers het er zich regelmatig erg makkelijk vanaf de politieagent die wel erg makkelijk afdruipt omdat de kinderen zich voordoen als sterk gelovigen, het kind naar het ziekenhuis gaat en blijkbaar geen papieren / verzekeringsbewijs nodig heeft, grafschennis etc. etc. het maakt niet uit want op het einde zijn de helemaal gelukkig..

avatar van JaleKLy
geplaatst: 25 januari, 12:01 uur [permalink]
cantforgetyou schreef:

Helemaal mee eens!

avatar van Antonev
geplaatst: 28 januari, 15:06 uur [permalink]
Geestig en ontroerend! Dat lijken me de perfecte woorden om deze film mee te omschrijven. Buitengewoon boeiend van begin tot het eind. De keerzijdes van beide levensstijlen hebben ze er mooi in weten te verwerken.

avatar van joolstein
geplaatst: 7 februari, 04:54 uur [permalink]
Hartverwarmende komedie en familiedrama, dat de kijker zowaar filosofische vraagstukken voorlegt over ouderschap en opvoeding in de moderne samenleving. Het middelpunt van de film is de fantastische vertolking van Viggo Mortensen als vader Ben. Hij leeft met zijn zes kinderen in de eindeloze wouden van de Amerikaanse Pacific Northwest, ver verwijderd van de 'beschaving' en diens corrumperende kapitalisme en mateloos consumptiegedrag. Dan maakt moeder een einde aan haar leven en gaat de familie op een roadtrip naar die verfoeide 'moderne wereld' in een oude bus. En die moderne wereld wordt kritisch bekeken door de ogen van de kinderen, voor wie natuurlijk alles nieuw is. Ondertussen stipt de film nog enkele grote thema’s aan zonder dat het meteen ook te zwaar wordt. De balans tussen feel-good en de drukkende emoties is perfect uitgevoerd en dwingt hierdoor zelfs tot nadenken. Misschien had de film iets sterker stelling kunnen nemen in de vraagstukken die het zelf oproept. Echter doet dit gelukkig weinig afbreuk aan de warmte, de humor en de emotie die Captain Fantastic teweeg weet te brengen. En de leuke uitvoering van Sweet Child O’Mine aan het slot is hierbij misschien wel de kers op de taart. Een prachtige viering van het leven, onafhankelijkheid en excentriciteit.

geplaatst: 7 februari, 21:00 uur [permalink]
Dit kun je met recht een heel aparte film noemen. Het verhaal gaat over een idealistische, strikte vader, die middels de opvoeding zijn kinderen wil wapenen tegen wat hij ziet als de uitwassen van de moderne samenleving. Uiteraard leidt dat af en toe tot grappige confrontaties met die samenleving, maar de ondertoon van deze film vol verrassingen blijft ernstig.
Viggo Mortensen zet een dijk van een vertolking neer en dat kan ook gezegd worden van zijn kinderen, die er bijvoorbeeld niet voor terugdeinzen hun grootouders ordinair vertoon van rijkdom en onethisch ruimtegebruik te verwijten.
Een boeiende, vanwege zijn verhaal ongewone film. Hoewel de film niet belerend overkomt mag hij best tot nadenken stemmen.

avatar van jippie2010
geplaatst: 9 februari, 22:57 uur [permalink]
chloevdp schreef:

Hier sluit ik me bij aan! Ik vond het jammer dat de film me niet meer wist te raken. Toch een welverdiende *3.5

avatar van mjk87
geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opvoeding. Dat wat Mortensen doet is in de basis goed. Gewoon eerlijk zijn tegen je kinderen als ze wat vragen en wat van de wereld leren met een open blik, zo zou elke ouder dat moeten doen. Of elk kind eens een kip laten slachten, dat ze weten waar eten vandaan komt. En je leert vrij veel op die manier. Alleen moet je je kinderen ook leren zich een plaats te geven in die wereld en wat sociale conventies zijn, want ondanks dat iedereen dat haat (lijkt me wel voor een gezonde geest) word je een paria als je je daar niet aan houdt. Ik weet ook nog toen zeilmeisje Laura wegwilde, of een gezinnetje een jaar naar Amerika wilde om te reizen, dat de leerplichtambetnaartjes op hun achterste benen stonden. Geloof me, een jaar school kan je wel missen. Die sociale conventies leer je wel in de andere jaren, en met een jaar reizen leer je verder meer dan zes jaar vwo en waarschijnlijk onthoudt je daar ook meer van. (Of iedereen weet hier nog wat voorzetselvoorwerpen zijn of hoe je logaritmes berekent, dan is mijn punt weg.) Het is wel een film die dit soort gedachten oproept zonder direct te zeggen wat nu de betere manier is. Alles heeft goede en slechte eigenschappen.

Daarom is dat einde best mooi met het beste van beide werelden, hoewel dat stukje ervoor best cheesy en nogal ontregelend was (want was dit nu een droom of niet, ik neig naar niet overigens).
Het is wel een film die beter had kunnen zijn door volbloed drama te zijn of volbloed gitzwarte komedie. Beide had gekund, en beide wil het nu net niet zijn. Vermaken doet die wel, maar echt onder de huid kruipen of echt imponeren doet de film niet. Het spel van de kinderen en ook Mortensen is aardig, maar niets meer. Ik vraag me af of laatstgenoemde zijn Oscar-nominatie heeft gekregen door de ietwat aparte rol of de bijzondere uitwerking daarvan. Ik denk vooral vanwege dat eerste. Verder af en toe wel aardige plaatjes, vooral Mortensen achter een kampvuur met op de achtergrond de flikkerende lampjes van een grootstad vond ik erg mooi. 3,5*.