Captain Fantastic (2016)

3,59

Drama / Komedie

geregisseerd door Matt Ross
met Viggo Mortensen, Missi Pyle en Kathryn Hahn

Ben is een toegewijde vader die zijn zes kinderen leert hoe ze moeten leven en overleven in de dichte bossen in het noordwesten van Noord-Amerika. Hij wordt echter gedwongen om zijn zelfgemaakte paradijs te verlaten. Wanneer hij geconfronteerd wordt met de echte wereld, begint hij aan een levensreis die zijn ideeën van vrijheid en wat het betekent om een gezin op te voeden uitdaagt.

117 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van geezoes
geplaatst: 16 oktober 2016, 15:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
thomzi50 schreef:
Mooi gemaakte film, een bijzonder sterke Viggo Mortensen, sowieso een goede cast, maar bij het laatste halfuur verslapt mijn aandacht zonder meer - het wordt allemaal erg langgerekt, erg zoetsappig uitgesmeerd, alle subtiliteit verdwijnt en ook zo'n scène als bij de begrafenis stoort me: ze komen daar met zijn allen binnen als echte 'gekkies', zonder reden te laat ook nog; ik had het veel sterker gevonden als ze daar dichterbij 'normaal' aan zaten, als de komische en vreemde randjes er wat waren afgesneden: dan waren de confrontaties, zeker op het einde, een slag menselijker geworden, pijnlijker ook.

avatar van Leo1954
geplaatst: 16 oktober 2016, 15:57 uur [permalink]
"Maar dat had natuurlijk een reden! Ze kwamen om het leven te vieren en om spot te drijven met die lachwekkende Christenen."

Kinderen die dat doen, kom nou toch. Als ze dat al zouden hebben gedaan, zijn ze nog erger gebrainwasht dan die Christenen. Het leven vieren en spot drijven met het christendom, geweldig en mijn idee. Maar teenagers die het zo eens zijn met hun pappie, nee, dat is vals sentiment.

avatar van thomzi50
geplaatst: 16 oktober 2016, 16:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
geezoes schreef:

Maar ik had het mooier gevonden als zij zelf daarbij iets minder duidelijk rare outsiders waren geweest, en ik iets meer met hen kon meevoelen. (En waarom kwamen ze te laat?)

avatar van geezoes
geplaatst: 16 oktober 2016, 19:51 uur [permalink]
Leo1954 schreef:

Jij hebt de film duidelijk niet begrepen. Je hebt toch gezien hoe en waar ze opgegroeid zijn?

avatar van rep_robert
geplaatst: 16 oktober 2016, 23:41 uur [permalink]
Indoctrinatie noem je zoiets inderdaad.

avatar van Leo1954
geplaatst: 17 oktober 2016, 09:15 uur [permalink]
Dan nog, je krijgt teenagers niet zo ver. Geezoes, je zegt dat ik de film niet heb begrepen, denk nu eens na en wellicht snap je het dan. Het is een onzin film. Sluit de hele disccussie ook af bij deze, liet me even verleiden commentaar te geven op deze site en kijk, domheid overheerst. Heb daar mijn buik van vol.

geplaatst: 17 oktober 2016, 09:20 uur [permalink]
Leo1954 schreef:

Klopt helemaal. Het was zo stompzinnig dat ik de film niet af kon kijken. Wat een mislukking

avatar van rep_robert
geplaatst: 17 oktober 2016, 17:51 uur [permalink]
Leo1954 schreef:

Als je vanaf je geboorte of jongs af aan geïndoctrineerd wordt kan je tot alles in staat zijn. Kijk alleen al naar landen als Noord-Korea. Als je niet anders gewend bent of niet beter weet... Je hebt geen vergelijkingsmateriaal over hoe dingen anders kunnen..... Lijkt me logisch allemaal. Denk jij dan niet dat dingen zo werken? In Westerse landen is het scheiden van kerk en staat normaal. In andere delen van de wereld weer niet. Zelfde geldt ook voor democratie etc. Etc.
Om maar willekeurige voorbeelden te geven dat een manier van opgroeien zoveel invloed kan hebben op je gedachtengang, wat heeft dat met domheid te maken? Als je een film als dit kijkt zou ik zeggen dat je normaliter wel open zou staan voor andere gedachten dan die van jezelf..

Jij doet alsof ze als tieners even een uurtje een lesje christen haat hebben gekregen en gelijk goedgelovig zijn. Je gaat totaal voorbij aan het feit dat ze zo opgegroeid zijn en waarschijnlijk dag in dag uit, jaar na jaar dezelfde gedachtengang aan hebben gehoord vanaf dat ze klein zijn. Ze weten niet anders... Dat lijkt de film toch heel duidelijk aan te geven

avatar van LPereboom
geplaatst: 17 oktober 2016, 22:56 uur [permalink]
heel mooie film vind ik persoonlijk, sleepte mij van minuut één mee tot het einde. Ook zit er een vleugje humor in waar ik zier heb moeten mee lachen, het is een leuke roadtrip met sterk acteerwerk vooral Viggo is TOP! ik heb me echt fantastisch geamuseerd, soms luchtig gemaakt maar ooh zo tof om naar te kijken! ik geef deze dan ook 9/10

avatar van wwelover
geplaatst: 18 oktober 2016, 00:32 uur [permalink]
Zeker één van de beste films die ik in tijden heb gezien. Sowieso één van de meest eigenzinnige films. Had hoge verwachtingen en die zijn zeker meer dan waargemaakt. De mix tussen humor en drama is heel erg sterk hier. Het is sowieso een mooi thema en de locaties zijn erg mooi. Viggo is zoals gewoonlijk briljant. En ik ben ook erg blij dat de kinderen erg goed speelde. Dat is altijd maar afwachten. Ook niet onbelangrijk voor de film, de keuze voor muziek. Heel erg mooi en passend.

avatar van Pim1993
geplaatst: 18 oktober 2016, 12:51 uur [permalink]
Zeer origineel en wat sterk geacteerd door de gehele cast. In tijden niet meer zo'n sterk literair drama mogen aanschouwen. Als kijker kom je voor een dilemma te staan naar welke kant je sympathiseert.

De film toont maar weer eens hoe belangrijk het perspectief waardoor je kijkt is. Dit werkt met alles in de wereld zo. Kijk je door een Amerikaanse of Russische bril, leef je in een Westerse cultuur of ben je misschien wel heel gelukkig in Noord-Korea. Thematisch gezien blijft dit altijd actueel.

Een film met een duidelijke boodschap, prachtig plaatje.

geplaatst: 18 oktober 2016, 20:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film is m.i. bedoeld als spiegel voor de maatschappij (vooral de opvoeding en educatie).

Een familie die radicaal afwijkt van het reguliere blijkt haar kinderen op te voeden als zelfstandig denkende mensen. Op het eind neemt de film gedeeltelijk afstand van het radicale leven, wat nl. tot isolatie leidt en tot onvermogen om met de niet-radicalen om te gaan.

geplaatst: 20 oktober 2016, 13:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gedeeltelijk inderdaad, maar het einde is toch een statement. De gehele familie zit gezellig in tuinbroek aan de biologische quinoa en leven nog lang en gelukkig in hun eigen commune.

Er wordt lekker getrapt tegen de gevestigde orde, het Christendom en Amerikaanse burgers die allemaal dik en kapitalistisch zijn. De kinderen van Mortensen zijn superslim en welbespraakt en van zijn zus dom, verwend en schofterig. De westerse wereld is verre van perfect, maar enige nuance had wel op zijn plaats geweest. Het snobistische toontje deed denken aan Into The Wild. De cultuurclash die de kinderen ondergaan wordt ook te makkelijk weggeschreven in de film. Alleen de oudste zoon lijkt wat wereldvreemd, de rest lijkt er hun schouders voor op te halen.

Niet echt het filmpje dat ik dacht dat het zou zijn. Mortensen speelt niet eens slecht, maar is onsympathiek. Geen leuk sfeertje of personages en best een lange zit uiteindelijk.

avatar van patrickman

geplaatst: 21 oktober 2016, 22:44 uur [permalink]
Het verhaal,de trailer zien er top uit enorm benieuwd ga hem snel kijken.

avatar van Alathir
geplaatst: 22 oktober 2016, 18:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Captain Fantastic is helaas niet fantastisch, maar het is wel origineel. Het is een film die de huidige maatschappij op een bepaald niveau weet te bekritiseren. Of dat Ben (Viggo Mortensen) zijn manier van opvoeding beter is, is natuurlijk discutabel. Captain Fantastic is in mijn ogen geen komedie, ik heb een paar keer moeten glimlachen... Er zit zeker drama in, maar het deed me niet zoveel, Ben zelf kon het precies ook nogal weinig schelen had ik de indruk.
Een minpunt, vind ik, is dat we weinig over de relatie tussen de moeder en Ben te weten komen. Er hadden gerust wat flashbacks in de film mogen zitten of de film had kunnen beginnen met meer achtergrond omtrent de relatie van de moeder met haar kinderen en met Ben. Haar dood leek er weinig toe te doen op deze manier en dat is jammer. Verder is de film wel redelijk vermakelijk en wordt er goed geacteerd (zelfs de kinderen doen het goed).

avatar van Gh8st
geplaatst: 25 oktober 2016, 16:43 uur [permalink]
Het oogt op het eerst een beetje Wes Anderson tachtig met deze aparte familie, die buiten de maatschappij in de wildernis leeft en zich daar sterk tegen verzet. Hierdoor ontstaan grappige momentjes als ze met de echte wereld in aanraking komen en er cultuurclashes ontstaan. Dan blijkt echter ook dat deze film wel echt in de realiteit gegrond is en komen de problemen naar voren die ontstaan als je zo ver buiten de maatschappij leeft en opgevoed wordt.
Dat leverde een interessante en mooie tragiekomedie op die voorzien is van mooie beelden, fijne muziek en prima acteerwerk.

geplaatst: 30 oktober 2016, 07:14 uur [permalink]
Na het lezen van de reacties hier:
de 1 is zeer positief
de ander is zeer negatief..
Had ik kunnen weten dat dit een middelmatige film zal zijn. Verder zeker GEEN komedie, drama voldoet.

Op zich logisch dat een vader en moeder zichzelf en hun gezin willen beschermen tegen de ABSURDE westerse wereld waarin we leven. Tegenwoordig druist veel wat we de doen tegen de natuur in en wat logisch lijkt, is vaak juist de omgekeerde wereld.

Natuurlijk draaft het gezin hierin wat door.. anders had je geen film immers. Dus voor de zgn. filmcritici hieronder die het verhaal of de kinderen niet realistisch vind... denk je nu echt dat als de film over een normaal leven zal gaan, er iemand naar zal kijken?

Dus m.i. geen geweldige film, maar zeker een interessante film!

Verder een pluim voor gebruiker John Milton zijn bericht hieronder! En voor Verhoeven: Volgens mij zit je dan een beetje vast in je eigen denkbeeldige geloof. Ook al was ik het er zeker niet eens hoe men over christenen praatte.. het gezin hing juist diverse andere geloven aan.
Christendom, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme, Taoïsme , Jodendom... als je m.i. door het wereldse plaatje heenkijkt... is het allemaal hetzelfde en zijn we allen gelijk. Alleen de mens maakt er iets anders van en dat is alles behalve goddelijk.

avatar van david bohm
geplaatst: 31 oktober 2016, 10:32 uur [permalink]
Aardige en onderhoudende film die hier en daar weet te raken maar die wat betreft maatschappijkritiek en onaangepastheid zo nu en dan haar doel voorbijschiet wegens te overdreven tot zelfs ietwat ergerlijk.
De cast kan mij wel bekoren in het bijzonder de heer Mortensen en het is allemaal fraai gefilmd.

avatar van Rancid
geplaatst: 31 oktober 2016, 12:58 uur [permalink]
Leo1954 schreef:

Wat een belachelijke stem en wat een belachelijke, arrogante mening. 0,5 geef je aan een totaal wangedrocht, en dat kun je echt niet van deze film zeggen. Prima, het kan je smaak niet zijn, en je hebt gelijk als je zegt dat je de film niet te serieus moet nemen, maar nu lijkt het er verdacht veel op alsof je een persoonlijke vete met deze film aan het uitvechten bent. Er zijn zat mensen die hier enorm van hebben genoten en met jouw rare stem zorg je er wellicht voor dat nieuwelingen besluiten 'm niet te kijken, wat zonde is, want wellicht zouden zij er ook van hebben genoten.
En dan die maffe arrogantie in je laatste zin. Iedereen die niet dezelfde mening als jij is toegedaan meteen bestempelen als dom. Blijf jij voortaan dan inderdaad maar beter weg, gelukkig heb je die conclusie zelf al getrokken.

avatar van Walter S.
geplaatst: 1 november 2016, 08:26 uur [permalink]
Shut the Fuck up Donny.
(Grapje).

Ik ga hem volgende week zien, ben er wel erg benieuwd naar. Verwacht er heel wat van.

geplaatst: 1 november 2016, 17:00 uur [permalink]
Ik kan er best inkomen dat deze film zeer verschillend wordt gewaardeerd. Voor mezelf was het een toppertje. Ik was er zeer graag bij ...
De beeldregie is geslaagd te noemen. De roadmovie-fragmenten zijn zeer genietbaar. En inhoudelijk valt er wat te vertellen. Moeten we ons overleveren aan de consumptiemaatschappij? Wat is beschaving?
Wie te ver verwijderd leeft (door isolatie bijv.) van ... heeft geen plaats en geen toekomst in de wereld. waarin de meesten van ons leven. Je moet zowel het ene als het andere aankunnen. Je moet kiezen.
Schitterende cast en goede regie.

avatar van limelight73
geplaatst: 2 november 2016, 13:58 uur [permalink]
mmmmmm... lastig. ik snap waar mensen over kunnen vallen. Toch vond ik het een originele film waarbij ik de cast prima vond acteren en me nergens echt kon ergeren. Echt gelachen of andere emoties heb ik marginaal gehad. Toch een 3* omdat ik het misschien toch een memorabele film vind.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 4 november 2016, 03:01 uur [permalink]
Aardige film met een origineel verhaal over een vader die zijn kinderen, afgeschermd van de echte buitenwereld, drilt naar zijn eigen inzichten. Wanneer ze door omstandigheden weer in contact komen met familieleden wordt zijn manier van opvoeden aan de kaak gesteld. Een interessant verhaal en er wordt prima gespeeld door zowel Mortensen als de kinderen. Een mooie film die gemixte gevoelens bij de kijker los maakt. Bij mij wel in ieder geval.

avatar van simonfender
geplaatst: 5 november 2016, 22:36 uur [permalink]
Topfilm!

geplaatst: 6 november 2016, 00:33 uur [permalink]
Nog een aardig filmpje, niet hoogstaand.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 7 november 2016, 01:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een mooie film waarin de karakters nog echt als mensen worden neergezet. Tijd om personages uit te diepen en dat zonder echt dramatische scènes te moeten gebruiken. Nochtans niet evident als het grootste deel van de cast bestaat uit kinderen. De recensies die aangaven dat Viggo Mortensen een Oscar voor deze rol zou moeten krijgen, zijn voor mij niet onterecht. Het is één van z'n beste rollen.

De film zit vol met humor zonder een karikatuur te zijn. Vol drama zonder melig te worden. Met voldoende inhoud en levenslessen zonder belerend te zijn. Het zet je wel aan het denken over de manier van leven. En eigenlijk niet meteen met een oordeel of het ene beter is dan het andere.

Het is een film die je zelden ziet en wat inhoud betreft meestal tussen de mazen van het net valt. Een feelgoodfilm die niet iedereen zal aanspreken. En toch is dit voor mij één van de beste films van dit jaar (moet er nog wel wat zien) met een deftig verhaal, sterk geacteerd, passende sfeer en net genoeg humor om af en toe te lachen zonder dat het een parodie wordt.

Opvallend einde trouwens. Als de kinderen aan tafel zitten met het ontbijt, klaar om naar school te gaan. Andere regisseurs zouden de film sneller stopzetten en met de nodige vioolmuziek naar de aftiteling leiden. Maar er wordt tijd genomen. Zeer passend bij de film. Ben maakte terecht de keuze om z'n kinderen toch iets meer in de maatschappij te laten leven met een huis en school. Maar de oude manier van leven is zeker niet weg. Ze gaan niet druk doen, maar nemen hun tijd voor ontbijt, lezen iets of werken wat voor school. Ze horen dan wel in die drukke wereld, maar het tempo bepalen ze zelf nog wel. Mooie mix!

avatar van Walter S.
geplaatst: 7 november 2016, 15:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
IK sluit mij van harte aan bij alle positivo's vwb deze film. Ik vond het een erg mooi verhaal, hier en daar grappig, soms ontroerend en prettig tegendraads. Zeer te gekke film!

Film Pegasus, wat ik ook mooi vond in die slotscene was de trotse en liefdevolle blik van Pa toen hij naar zijn vijf kinderen keek. Die blik herkende ik, zo kijk ik ook wel eens naar mijn dochters als ze druk bezig zijn aan tafel met tekenen of huiswerk of wat dan ook.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 12 november 2016, 15:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had in het begin van de film niet meteen gedacht dat ik deze film zo goed zou gaan vinden. Nogal wazig plot en de rol van Viggo Mortensen vond ik vrij storend, zo onsympathiek was zijn personage. Maar al snel wist de film me helemaal te pakken, mede ook omdat Mortensen natuurlijk zijn rol fantastisch speelt (net als de kinderen overigens), en ga je als kijker nadenken over welke leefwijze nu eigenlijk goed of slecht is. De familie krijgt de tijd om te worden geïntroduceerd en om hun standpunten eens goed te bekijken. Van een heilig van zijn visie overtuigde vader naar zijn kinderen die hem niet altijd begrijpen, maar hem wel volgen. Kinderen die een hele hoge rots beklimmen omdat dit volgens pa bij de training hoort.

Het overlijden van de moeder zorgt ervoor dat ieders leven onder de loep wordt genomen door het gezin, maar ook door de overige familie die wel in de normale maatschappij actief is. Sterke rol van Frank Langella die als opa iedereen een spiegel voor weet te houden, zonder dat de film nu partij kiest welke leefwijze nu beter is. Dat vind ik dan ook mooi, je mag als kijker eens zelf je mening vormen zonder dat iets door je strot wordt gedouwd.

Het slot levert dan ook wel een toepasselijk einde op, als er een mooie middenweg wordt gekozen, overigens nadat ze alsnog de laatste wens van moeder hebben uitgevoerd op hun eigen wijze. Ik vond de uitvaart samen met het zingen van Sweet Child O' Mine een hele mooie, intense scene waaruit blijkt dat de kinderen wel hun eigen keuze konden maken.

geplaatst: 16 november 2016, 20:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat einde he.. sowieso vanafdat hij afstand doet van z'n kinderen. Ik had het gevoel dat het vanaf daar niet meer 'echt' gebeurde. Vanaf dat moment had hij gefaald in zijn eigen ogen. Er gebeuren vanaf dat moment ook allemaal over the top zaken die ik zelfs voor deze film te ver vond gaan. Bijvoorbeeld al die kids die weglopen bij hun opa zonder dat hij de politie belt (dreigementen van politie en advocaat waren aardig serieus), sowieso zes kinderen in het luik van een schoolbus? Een paar uur? Waarvan 1 een nekbrace droeg? Dan met een schoolbus een begraafplaats oprijden, lijk opgraven, lijk zag er nog prima uit, stonk niet, lijk verbranden, stonk wederom niet. Dan dat huis waar iedereen one happy family was en lachte en rond rende in de zon, wachtend op de schoolbus.. Die allerlaatste, net wat langere scene aan de tafel was voor mij juist een scène die zei: publiek, dit is alles wat hij verafschuwde, en ineens heeft ie er vrede mee? Hells nah! En dan kun je zeggen 'het is maar een film, neem het met een korreltje zout ', maar ik vond het er niet het type film voor dat dit het 'echte' einde was.

avatar van Thomas83
geplaatst: 16 november 2016, 20:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aparte film. De film bewandelt vaak een wat lastig te omschrijven pad tussen komisch en inhoudelijk in. Het is allemaal vaak wel wat bot. Het idee van kinderen die op deze manier ver van de maatschappij worden opgevoed is best interessant, maar er wordt wel sterk overdreven hoe perfect geschoold, getraind en gehersenspoeld ze wel niet zijn. Dat levert steeds wel amusante of interessante botsingen op als ze eenmaal in de bewoonde wereld in trekken en houdt af en toe de maatschappij wel een mooie spiegel voor, maar vaak komt het ook erg gemaakt en bedacht over. Soms prekerig zelfs.

Mortensen maakt wel indruk als Ben, die eigenlijk gewoon een militante gek is maar ook zijn goede kant wel laat zien, waardoor hij toch wel een zekere sympathie opwekt. De rest van de cast is ook heel aardig, vooral MacKay in een breekbare rol en Hamilton (weer eentje die in de It-remake is gecast), Basso, Langella en Dowd (waar ik wel wat meer van had willen zien).

Het einde is wel een mispeer. Behoorlijk sentimenteel en uit het niets als die kinderen stiekem met Ben in de bus blijken te zijn meegereden. Het compromis op het einde voelt dan toch ook weer erg geforceerd en goedkoop. De film weet nooit echt goed uit te leggen waarom het de beste optie is. Daar is meer voor nodig dan een scène waarin je de oudste zoon zich ongemakkelijk ziet gedragen rond meisjes (om dan later weer een voor hem denk ik wat te aantrekkelijk meisje te scoren zonder er veel voor te hoeven doen). En die crematiescène maakt ook niet echt indruk omdat zo'n scène ook wel bekend voorkomt . In theorie een erg interessante film, in de uitwerking toch niet helemaal puur. Niet meer dan een ruime 3.0*.