End of Watch (2012)

Misdaad / Drama

geregisseerd door David Ayer
met Jake Gyllenhaal, Michael Peña en Anna Kendrick

Taylor (Jake Gyllenhaal) en Zavala (Michael Peña) zijn twee jonge politieagenten en goede vrienden, die patrouilleren in de ruigste straten van South Central Los Angeles. De agenten leggen dagelijks hun leven in de waagschaal en worden geconfronteerd met hun huwelijk, liefde, vaderschap en de realiteit van de straten van Los Angeles, waarbij de familie wordt gedwongen de prijs te betalen.

avatar van John Milton
Ik denk dat ik snap wat Ayer beoogde met zijn aanpak, maar voor mij werkt het niet helemaal. De visuele, zogenaamd realistische stijl van de film (die inderdaad niet echt consistent is) en hoe het plot voortgestuwd wordt, het is het voor mij allemaal net niet. Neu, doe mij maar Training Day.

avatar van SmackItUp
John Milton schreef:

Wat vond je er precies niet consistent aan dan? De losse situaties i.c.m. het niet alledaagse camerawerk vormden voor mij juist een realistisch geheel.

avatar van John Milton
Ik moet even terugdenken, maar met name de wisseling tussen door de karakters zelf gefilmde beelden en cameravoering die door een niet in de actie aanwezige persoon wordt uitgevoerd. Hij schakelt dus als het ware tussen 'found footage' (niet helemaal de juiste term in deze context) van die go-pro dingen op zijn uniform/desk cam/traffic cams of wat dan ook, én beelden waarvan je niet weet waar ze vandaan komen, maar niet door een van de karakters zijn gefilmd. Met andere woorden, soms wordt er opeens naar een cameraman geschakeld. Dat werkte voor mij wat vreemd!

avatar van SmackItUp
John Milton schreef:

En daarom ben jij John Milton en ik een gewone burger. Was mij namelijk niet eens opgevallen

avatar van John Milton
Och, je kunt bibliotheken vullen met wat mij niet opvalt, hoor. In fact they have!
Maar camerawerk let ik altijd heel erg op, tezamen met montage en muziek.

avatar van Vinokourov
End of Watch handelt over twee agenten die in semi-documentaire hun werk in de slechtere buurten van LA laat zien. Die semi-documentary stijl is af en toe irritant (wat zie ik nou?), maar maakt het heel levensecht. Je krijgt echt schokkende dingen zien, die vast gebaseerd zijn op echte gebeurtenissen. Soms leek het me iets te sensationeel allemaal, maar goed een klein beetje Hollywoodsausje is toch onvermijdelijk klaarblijkelijk. Peña en Gyllenhaal speelden overigens voortreffelijk en overtuigend. Al met al toch wel een behoorlijk indrukwekkende en prima film.

Geweldige film!

avatar van soom
Jake was cool. Altijd wel, ja. Michael was wel aardig.
Het einde was wel een beetje te erg gemakkelijk. O, ja. Die mensen schieten Mike dood, en huppetee, als uit het niets zijn daar ineens honderd andere politiewagens gevuld met politie-agenten. Die heel makkelijk die bendeleden even neerleggen.
Ik had wel een iets mooiere aankleding gewild. Net iets meer aandacht aan de hele setting, die daar rond die ene scene is gebouwd. Ik vond het wel erg Amerikaans, ja..

Het is mooi opgebouwd, geeft een beetje een apart gevoel. Niet helemaal waterdicht in elkaar gezet. Maar het is over de hele bende heen wel een mooi aangezet filmpje. En ja, het is sowieso geen straf om naar Jake te kijken. Hihihi, wat blijf ik toch een bakvis..

avatar van Gang_Star
Elke keer als ik het hoesje van End of Watch in mijn handen had, moest ik ook even vaak denken aan Training Day. Helaas kon deze film niet in de schaduw van die film staan, maar toch is End of Watch ook redelijk vermakelijk. Verhaal is wat aan de matige kant, maar het is juist de manier van filmen waardoor deze film toch punten scoort. De actiescènes zijn mede daardoor bij vlagen vrij spectaculair. De film kent een behoorlijke sfeer en heeft zijn spannende momenten met name de hinderlaag waarin Taylor en Zavala lopen en wanneer Zavala wordt vermoord door die bende . Acteerwerk is dik in orde.

avatar van ILDIB
Goed spel en verhaal. Film verveelt geen moment.

avatar van Elchapo
Prima film,weinig op aan te merken.4stars.

avatar van Vilmkritikus
Goede film de chemie tussen Gyllenhaal en Pena is een genot om naar te kijken.

avatar van Capablanca
Best wel redelijk, maar ik heb met dit soort films altijd het gevoel dat de regisseur zo dicht tegen de werkelijkheid aan wil zitten, dat ik net zo goed Stop! Politie! kan kijken.

avatar van Fisico
End of watch vertelt het verhaal van 2 politiemannen en 2 boezemvrienden gedurende hun patrouilles in een gevaarlijke buurt in LA. Ik las ergens dat beide acteurs dan ook hun licht opstaken bij de echte LAPD om de film zo authentiek mogelijk te maken.

Vriendschap, respect en loyaliteit zijn de basiswaarden die erg sterk naar voren komen in de film, ook, maar vooral zeker in een buurt waar drugsbendes de plak zwaaien. De politie, niets meer is dan een kakkerlak die geplet moet worden, krijgt maar geen vat op de situatie. Voor taylor en Zavala is het dagelijkse werkbiotoop: the life on the street. En op hun eigen manier dwingen ze respect af (bvb het gevecht met die zwarte man). Film doet me dan ook wat denk aan Training Day (met D. Washington en Ethan Hawke), zonder de corruptie dan. Ook het zelfrespect en loyaliteit/eer voor het eigen politiewerk komt sterk naar voren. De voice-over waarbij de film startte was erg sterk en bracht je meteen in de film.

Zeer sterke acteerprestaties van Gyllenhaal en Pena. Mooie sfeerschepping, mede door de aparte manier van filmen. Het brengt je letterlijk dichter in de film, soms iets té wegens nogal rommelig bij momenten. Qua verhaal is het vrij pover, een echte lijn zit er niet in. Het einde daarentegen is echter wél weer sterk. Zeer confronterend en f*cked up ook. Het is niet bepaald een film die ik gauw zal terugzien op het veel goedmakende einde na dan. Alles bij elkaar een sterke 3,5*.

Sterke, goed geacteerde politiefilm. Realistisch, en ook de vriendschap tussen de 2 hoofdrolspelers wordt uitstekend neergezet.
Aanrader!

Zeer sterke vlotte film met hierin wederom zeer goed acteerwerk van Jake Gijlenhaal! De chemie tussen de 2 hoofdrolspelers laat je mee slepen van begin tot eind!

avatar van Thomas83
Een van de mooiste dingen aan films over politie of militairen is altijd de kameraadschap tussen collega's die dagelijks in gevaarlijke situaties kunnen komen en op elkaar moeten kunnen rekenen, en de band die dat schept. In End of Watch is dat echt het belangrijkste en meest overtuigende onderdeel van de film, en het bouwt de spanning op naar een einde waarvan je weet dat het onvermijdelijk tragisch zal zijn. Of Brian of Mike zal sterven, en als dat moment eenmaal aanbreekt is dat ook echt pijnlijk omdat ze allebei zo leuk zijn en hun vriendschap enorm overtuigt. Vooral Pena vond ik erg goed in zijn rol.

De handcamerastijl maakt het wat persoonlijker zou je misschien kunnen zeggen, maar ik vond het niet al te grote toegevoegde waarde hebben en ook wel irriteren met al dat overdreven schuddende beeld. Het wordt zelfs een beetje op een rare manier gebruikt, want waarom moeten die bendeleden, toch al enkel karikaturen, ook een camera hebben? Het is totaal niet logisch. Al helemaal niet als je criminele activiteiten begaat of plant.

Op zich had de film wel net wat minder actiescènes zoals die met de brand kunnen gebruiken. Omwille van het realisme, maar ook zodat er ook wat minder van die sprongen in de tijd zijn en meer tijd om personages uit te diepen. Ze hadden bijvoorbeeld het excuus voor de camera wat overtuigender kunnen brengen door wat van Mikes filmstudie en een passie voor films te tonen, en wat meer van Kendricks personage kunnen maken dan enkel weer de sympathieke geliefde. Bovendien vind ik die tijdsprongen ook een beetje vloeken met het handheldstijltje. Dan zie ik liever wat langere scènes.

Meerdere momenten in de film zijn behoorlijk gewelddadig, vooral die waarin een grote kerel Harbours personage en zijn partner bruut heeft toegetakeld. Vond het wel nogal onzinnig dat op het einde die bende een prijs op het hoofd van Brian en Mike heeft gezet. Dat is weinig geloofwaardig voor een film die verder vooral voor rauw realisme gaat. Je bent wel gek om de politie aan te vallen, zeker zonder een goede aanleiding. En de actie is ook wel een beetje dom met een stuk of vier personen die vanuit een goede positie vrijuit kunnen schieten op Mike en Brian en toch missen, en later de wat smakeloze executie van de bendeleden. Door dat soort momenten en de videospelactie wordt het realisme van de film te vaak ondermijnd. 3.0*.

Ik vond het echt een ijzersterke film. Hij pakte me meteen. Het eind was ook vol spanning, goed geacteerd ook, ja ik vond hem goed. Misschien ook door hoe het gefilmd werd; alsof je echt een week mocht meekijken in het leven van politie agenten daar. Dat laatste was af en toe ook wel irritant en moest echt wennen aan hoe het werd gefilmd; van hun go pro op hun uniform ineens over naar een cameraman. Dat was even verwarrend, maar op een gegeven moment ben je daar ook niet meer mee bezig door de spanning.

avatar van jippie2010
Toch een fikse tegenvaller. De stijl vond ik maar irritant en benauwend. De gebeurtenissen vond ik ook lang niet altijd realistisch, terwijl de film juist beoogd om zo natuurlijk mogelijk te zijn. De chemie van de hoofdpersonen kwam bij mij ook geforceerd over. Kortom: niet een film voor mij. *2,5

TMP
Geen al te beste film. Gyllenhaal en Peña doen wel hun best om twee sympathieke personages neer te zetten, maar het blijft wat oppervlakkig allemaal. De filmstijl gaat op enig moment ook wel wat vervelen en tegenstaan. Het plot heeft vrij weinig om het lijf en komt lang niet altijd realistisch over. Dat Taylor die schietpartij aan het eind van de film overleeft is verre van geloofwaardig.

bombario
Geweldige film met een traan als toegift. Hij greep me vanaf minuut 1 en heb ademloos zitten kijken. Waanzinnig geacteerd ook. Blij dat ik hem gezien heb, 7 jaar na dato.

avatar van maxcomthrilla
Vlotte film!

Mooie inkijk in het ruige werk van een stel politieagenten in Los Angeles. Het duo Gyllenhaal en Pena weet te vermaken maar ook te ontroeren met al hun grootstedelijke avonturen. Zaten ook een paar fijne actie scenes tussen; geen idee waarom je politieagent zou willen worden in zo`n district. Al lijken de personages zich daarvan goed bewust en is het juist de spanning en het rechtvaardigheidsgevoel wat hen aantrekt, dat maakt de film mooi duidelijk. 4*

avatar van Ste*
Intense film met een aantal erg spannende momenten. In het begin was ik bang dat de vorm afbreuk zou doen aan de kijkbaarheid, dat zie je wel vaker bij films die zo realistisch mogelijk willen overkomen qua camerawerk en dergelijke, maar dat viel uiteindelijk mee.

De situaties waarin ze terecht komen zijn spannend om te volgen (natuurlijk allemaal heftiger dan heftig, maar vooruit, en gezien het gebied waar ze werkzaam zijn misschien ook niet al te onrealistisch) en gewoon erg knap gedaan allemaal, ook qua acteerwerk.

Het kameraadschap tussen de twee en de kleine kijkjes in hun leven zijn op zich leuk, en ook fijn om af en toe even op adem te komen tussen alle actie door, maar het voelt wel redelijk obligaat aan allemaal.

En ik vond die stukjes met de bende zelf erg zwak. Niet alleen door hun oerdomme conversaties gelardeerd met 'fucking's maar ook doordat hun perspectief echt helemaal niets toevoegt aan het geheel. Zowel qua stijl niet (we volgen immers de twee cops met hun camera's), maar ook qua plot is het totaal niet nodig om te weten wat ze willen of dat ze eraan komen, dat zien we vanzelf wel.

Niet perfect, maar wel een van de meer intense en spannende (en op momenten realistische) films over dit onderwerp.