Deux Hommes dans la Ville (1973)

Alternatieve titels: Two Men in Town | Two against the Law

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door José Giovanni
met Jean Gabin, Alain Delon en Mimsy Farmer

Gino Strabliggi (Alain Delon) komt uit de gevangenis en is vast van plan om het rechte pad in te slaan. Hij krijgt hulp van maatschappelijk werker Germain Cazeneuve (Jean Gabin). Maar politieman Goitreau (Michel Bouquet) vertrouwt Strabliggi echter niet en blijft hem lastigvallen in de hoop dat hij hem betrapt op crimineel gedrag.

avatar van brucecampbell
Prachtige film over een man die na 10 jaar gevangenis vrijkomt en een eerlijk leven leidt, maar volledig wordt tegengewerkt door een overijverige gefrustreerde politieagent waardoor het noodlot toeslaat.
Prachtige acteerprestaties, locaties en muziek!
Als de dvd nu nog eens zou kunnen uitkomen zou ik een zeer tevreden man zijn!

avatar van gondwana
schitterende poster,

heb die ooit eens gezien vroeger denk ik...

avatar van Wouters
aangeschaft, zeer benieuwd Bruce aangezien we wel dezelfde smaak hebben en mijn 2 favoriete (franse acteurs) erin spelen

avatar van PaulieWalnuts
Goede film. Ik vond het verhaal wel soms iets te gehaast, maar het is een mooie aanklacht tegen het rechtssysteem en de (toen nog) in Frankrijk geldende doodstraf dmv onthoofding. De hoofdrolspelers zijn ook erg goede acteurs natuurlijk.

avatar van mayhemblik
Pracht film, was voorbij voor ik er erg in had, geweldig geacteerd en ik vond de vriendschap tussen die twee heel erg tof.
Het klinkt ongeloofwaardig (die vriendschap) maar in mijn ogen was de vriendschap oprecht, en dat vind ik erg knap gedaan.
Meer van die tips zijn meer dan welkom Brucecambell!!!!

avatar van Woolf
Erg mooie film en heerlijk rustig. De sympathie die Gino opwekt doet je vergeten dat hij ooit een ernstig misdrijf heeft begaan.

De film is tolerant voor gedetineerden en pleit voor begeleiding en heropvoeding en is een striemende aanklacht tegen de franse justitie en gevangeniswezen.
Film is wel wat sentimenteel en op emoties van het grote publiek gericht, maar het blijft een boeiende prent die tot nadenken doet stemmen.
Jean Gabin straalt al wat een acteur zich kan wensen uit. Sterker dan wat hem wordt voorgeschreven.

avatar van Mac Hammer Fan
Een ex-gevangene is vast van plan om zijn leven te beteren maar wordt daarin gehinderd door een fanatieke politie-inspecteur. Beklemmende contestatiefilm die een aanklacht is tegen het onmenselijke gevangenissysteem, de vakidioten bij de politie en de doodstraf. Zeer overtuigend in beeld gezet en geloofwaardig vertolkt.

avatar van xgogax
Jaren geleden vroeg ik een keer aan m'n pa welke films hem het meest zijn bijgebleven . Tot mijn verbazing noemde hij onder andere deze film .
Ooit in de jaren 80 heb ik deze film gezien als kind ( op de Sovjet staatstelevisie ) en kon me er eigenlijk niet zo veel meer van herinneren . Jaren later heb ik de film herzien en hij is me toch wel een beetje tegengevallen . De soundtrack is haunting , het verhaal aangrijpend en de vrouwen hier zijn erg mooi , maar in mijn ogen ziet de film er anno 2011 ook een beetje gedateerd uit en weet hij mij ook nu niet echt te raken . Zo vind ik dat de ' afstandelijke ' films van Jean-Pierre Melville de tand des tijds beter hebben doorstaan in de zin dat ze nu nauwelijks flauw of sentimenteel overkomen .
Deze film doet echter absoluut niet onder voor de andere Franse misdaadklassiekers als Le clan des Siciliens (1969) of misdaadfilms met Delon of Belmondo in de hoofdrol !

***0,72* / *****

avatar van Brix
Vannacht op TV te zien: ARD > 1:20 uur

avatar van henkies
goede film, vond em vrij zwaar aan het einde, en die vervelende politie agent !! wat een klootzak haha ik houd altijd wel van dat beetje gedateerde, krijg je een goed overzicht van het straatbeeld van toen, en die oude renaultjes e.d. lekker authentiek. Veel beter dan nu een film van toen maken. Acteurs vind ik erg goed ook in deze film. De muziek is me vreemd genoeg niet echt bijgebleven daar let ik altijd wel op.

avatar van Biosguru
Die zwart wit film die ze met het hele gezin kijken. Is dat niet Melville's: Le deuxième souffle?

avatar van McSavah
Biosguru schreef:

Volgens IMDb zou dat Brigade Antigangs (1966) moeten zijn, uit hetzelfde jaar. Is een kleurenfilm, dus ze zullen hem op een zwart/wit tv hebben bekeken.

avatar van Biosguru
McSavah

Das een mooie aanvulling. Ik weet nu wat ze keken en ik heb er een filmtip bij Dank.

Ik ken regisseur José Giovanni eigenlijk alleen als de schrijver van een aantal bekende misdaadscenario’s. Hij blijkt echter ook een aantal van die scripts zelf geregisseerd te hebben en afgaande op deze film niet zonder succes. Het is een spannend drama, waarin een ex-crimineel het bloed onder de nagels vandaan gehaald wordt met navenante gevolgen. Een van de weinige gelegenheden om twee van mijn favoriete Franse acteurs (Gabin en Delon) samen in één film te zien. Zeer geslaagd.