Lone Survivor (2013)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Peter Berg
met Mark Wahlberg, Taylor Kitsch en Emile Hirsch

De film is gebaseerd op de waargebeurde missie "Operation Red Wings", die op 28 juni 2005 werd uitgevoerd door Navy Seal Team 10. Het doel van het team is om Taliban-leider Ahmad Shah te doden. De missie komt echter al snel in het gedrang als het team nabij het Hindu Kush gebergte in een hinderlaag van de Taliban loopt. Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) moet alles op alles zetten om deze nachtmerrie te overleven.

avatar van JacoBaco
Maar zo ziet het leger van de USA zichzelf toch ook? Dus ik was daarom enigszins verbaasd dat de soldaten in het team nog een soort van ingetogen zijn.

avatar van Gerlof1378
Sterk gemaakte oorlogsfilm met een goed verhaal naar het boek van Marcus Luttrell, die 1 van de 4 SEALS was tijdens operatie Red Wings. De cast met Mark Wahlberg als Marcus, Taylor Kitsch, Ben Foster en Emile Hirsch spelen de 4 dus en dat doen ze goed. Zij krijgen de opdracht om Ahmad Shah een hoog geplaatste Taliban leider uit te schakelen en dat gaat niet zonder slag of stoot. Afijn dat moet je zelf gaan zien en oordelen wat jullie ervan vinden enjoy.

avatar van des1
Overigens... If there happened to be a logistics person among them, then he would have broken down the issue to a logistics formula. The mission was compromised, right? The guys had to pull back higher up the mountain, wait for extraction. So, the issue is to buy them time. They neither had to kill the goats herders, nor tie them up (with the risk of them freezing to death). The older two goats herders they could have released (like they did), but the young hateful dude who was now able to alert Taliban fighters after racing down the mountain like the proverbial mountain goat, the Navy Seals should have taken with them all the way up. And release only after they would have been airlifted out of the danger zone.

avatar van Captain Pervert
Rosicky schreef:
Het (Amerikaanse) leger wordt gepresenteerd als een stoere, geweldige club waar jongens mannen worden en waarmee vrede wordt gebracht in een ongeciviliseerd land.

En zo is het. Murrica, fuck yeah.

avatar van Captain Pervert
Lone Survivor is een mooie gestyleerde actiefilm. Rauw, intens, droog en in your face.
De introductie met een paar minuten echte beelden van de Navy Seal opleiding vertelt meer dan tienduizend woorden en zetten onmiddellijk de toon.

Als we kennis maken met het team, worden we getrakteerd op het ene sunset shot na het andere. Zowel tijdens de scènes op de basis als aan het begin van de daadwerkelijke missie, lijkt alles plaats te vinden met de zon vlak boven de horizon. Een beetje overdadig, eigenlijk. De eerste keer dat ik zulk uitbundig gebruik van licht en tegenlicht zag, was in The Revenant. Daar trok ik het beter dan hier.

De film neemt de tijd om op te bouwen en de afwezigheid van muziek tijdens bloedstollende scènes is een meesterzet. Het voelt authentiek, rauw, benauwd, kippevel. Geniaal.
Als de achtbaan begint met rollen is het daarna wel veel hetzelfde, waarbij je je elke keer verbaast over hoeveel een menselijk lichaam kan verdragen als het aankomt op vallen, rollen, schotwonden, nog meer valpartijen en het keihard koppen van een paar stenen.

De film is een ode aan doorzettingsvermogen, kameraadschap, op elkaar vertrouwen als de poep de ventilator raakt. Dat het gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal, maakt het allemaal des te beklemmender.

Waarom ze voor deze titel hebben gekozen is mij echt een raadsel, de film was nog zoveel beter geweest als de titel de afloop niet had weggegeven. Onbegrijpelijk.

4 sterren, vooral voor de vorm. Intense shit. Verhaaltje stelt weinig voor.

avatar van dvdcrusher
Sterke oorlogsfilm. Helemaal niet langdradig want hij grijpt je zodanig bij de keel dat de tijd voorbij vliegt bij het bekijken van deze film. Enkel de ontgroeningsscene leek mij een beetje overbodig. 4,5 sterren.

avatar van max cady
ILDIB schreef:
gewoon mooi in beeld gebracht prima plaatjes en niet teveel usa continu alhoewel het wel beetje dik erop ligt. benieuwd hoeveel er waarheids getrouw is.

Alstublieft!

Sterke film. Boeiend tot het einde.

avatar van Aazhyd
Eén grote reclamespot voor het Amerikaanse leger. Tegenstanders zijn dom en mogen vrijelijk afgeknald worden, eigen mensen gaan zo heroisch mogelijk ten onder. Gebaseerd op een waar verhaal, maar veel van die scenes zijn verzonnen, want verder was er niemand bij toen ze stierven. Dus is alles lekker dik aangezet, mooie shots van iemand die doodgaat, maar die nog wel eventjes met zijn pistool in zijn laatste adem een paar taliban overhoop schiet.

Bij die scene met de herders had ik helemaal zoiets van: wat de fuck doe jij daar eigenlijk. Die lui leven daar al honderden jaren en jij komt met je hypermoderne wapens en gear ze vertellen wat ze moeten doen.

De film is blij vlagen wel spannend, maar de hele boodschap is geweldsporno. Lekker lijden voor de goede zaak.

Degene die de titel van de film heeft bedacht, mag wat mij betreft ook meteen opdonderen. De hele plot wordt er mee weggegeven. Achterlijk.

avatar van O.M.M.H.
Met waargebeurde films kan je geen fouten. Het is maar net hoe je zo'n film overbrengt. Deze film heeft me helemaal meegesleept met de emotionele kant van de Navy Team Seal 10 met spanning en al en me tot het einde heeft geboeit.

Aazhyd schreef:

Je hebt helemaal gelijk.
En toch is het een goede film.

avatar van Aazhyd
O.M.M.H. schreef:
Met waargebeurde films kan je geen fouten.

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar films zijn nooit "waar gebeurd". Ze zijn hooguit gebaseerd op een waar verhaal. Wat betekent dat de hoofdlijnen van het verhaal kloppen, maar dat er een heleboel is ingekleurd en bijverzonnen om het als film interessant te houden.

Daar is op zich niets mis mee, maar realiseer je wel dat het in het echt dus niet 100% zo is gegaan als de film toont.

avatar van Shadowed
Veel geweld.

Net als 12 Strong vind ik dit een prima Amerikaanse oorlogsfilm. Natuurlijk is het een grote reclame voor het Amerikaanse leger. De stoere mannen die niet neergaan, zelfs niet als er een door het hoofd geschoten is duurt het nog 7 bazooka's en 4 schoten om hem neer te krijgen.

Vlot en vermakelijk is het wel. Het duurt eventjes, maar daarna is er non stop actie. Soms wat cliche, maar omdat het based on a true story was natuurlijk bij vlagen ergens origineel. Wahlberg speelt beter dan normaal en de rest is ok.

Prima filmpje, zeker vermakelijk.

avatar van notsub
Het is maar goed dat de opleiding van deze mannen in beeld kwam, want dat verklaart hoe ze het zo lang kunnen volhouden met alle verwondingen. Dat is zeker bijzonder lang.... het is daarmee enorm over de top, maar de gevechten worden wel mooi in beeld gebracht. De actie gaat vanaf de eerste kogel vrijwel continu door tot de finish en daar is dan weer niks mis mee. Enig realisme had de film een stuk beter gemaakt, nu bleef het bij een hoop geknal in een berglandschap door een legertje van Rambo mannen tegen vele schietgrage krijgers van de Taliban. Lone Survivor is amusant, maar inhoudsloos.

avatar van schenkowiets
De film nog eens herzien en geef m toch een 5 ipv een 4,want wat een bere film is dit toch eigenlijk .

avatar van Pecore
Hap-slik-wegfilm. Paar puike actiemomenten, maar man, wat was het weer zwart-wit allemaal.

avatar van Philippe01
Hoe dan ook : de boodschap is dat oorlog er beter niet zou zijn. En de end credits met de foto's van de echte mannen maakt dit nog het meest duidelijk.

avatar van knusse stoel
Het "mooie" van deze film is dat er een boodschap in is verweven van een 2000-jarige oude traditie in Afghanistan, dat degene die hulp nodig heeft als zwakkere, geholpen wordt tegen soms een veel sterkere tegenstander!
Hebben we het hier in Nederland over tradities die verloren gaan, ik kan er geen opnoemen die meer dan 500 jaar oud is en nog in ere wordt gehouden! Respect voor deze samenleving die hier al snel als "middeleeuws en grottenmentaliteit" wordt weggezet!

De film, want daarvoor ga je in je 'knusse stoel' cq. 'bank' zitten en kijken. De film is in het genre goed neergezet ondanks de vele ponden/kilo's nationalisme wat Amerikaanse films vaak vertonen en waar deze ook behoorlijk in is geslaagd. Ik kijk altijd alleen naar oorlogsfilms omdat de wederhelft er niet van gecharmeerd is en deze vond ik spannend en goed geacteerd. Zou ik soms een Mark Wahlberg liefhebber worden? Al verschillende films waar hij een rol in speelde vond ik goed en prettig om naar te kijken. Ook hier speelt hij een goede rol maar ook zijn collega's doen het goed. Over collega's gesproken, er speelt vrijwel geen of helemaal geen vrouw een rol in de film.
Ook het materiaal wat gebruikt werd, zoals het "rondvliegend kasteel", was uitstekend te noemen. Prachtig gereedschap als je eens met iemand of desnoods een hele stad ruzie hebt!
Omdat ik mij zo goed vermaakt heb, een 8!