ad

Geregisseerd door: Antoine Fuqua

Met onder meer: Mark Wahlberg, Michael Peña en Danny Glover

Releasedatum: 22 maart 2007

Over Shooter

"Yesterday was about honor. Today is about justice."

Een teruggetrokken scherpschutter die het leger heeft verlaten na een mislukte operatie in Ethiopië, komt terug in actie wanneer hij een samenzwering ontdekt om de president te vermoorden. Al snel blijkt dat hij in de val werd gelokt en wordt hij zelf beschuldigd van de moordpoging. Verbeten gaat hij op zoek naar de echte daders en hun motieven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Russ Turner

Michael Sandor

avatar van MisterD 1985

MisterD 1985

Geen onaardige film, maar je moet wel af en toe een oogje dicht knijpen. Soms een beetje een Chuck Norris-gehalte en vooral het einde is vrij bijzonder (de meest gezochte crimineel van het land mag even zijn verhaaltje komen doen en hij mag gaan).

avatar van Hendrick99

Hendrick99

jopie87 schreef:

Goed begin. Daarna heel matig.... Die score van 3,62 slaat echt nergens op...

Mee eens. Het begin deed mij trouwens sterk denken aan "The Day of the Jackal". Dit gedeelte vind ik meteen ook het beste. Halverwege dreigt de film vast te lopen door allerlei onwaarschijnlijkheden en vergezochte wendingen.

Meer dan een magere '3' kan ik er niet van maken.

avatar van Capablanca

Capablanca

Leuke actie in een verder voorspelbaar en compleet ongeloofwaardig verhaal.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Shooter is een prima actie filmpje gebaseerd op het boek ‘Point of Impact’. Waarbij Stephen Hunter duidelijk wat inspiratie heeft opgedaan van het boek van Jim Garrison ‘On the Trail of the Assassins’.

Film begint vrij sterk waarbij Bob Lee samen met zijn buddy Donnie op een berg ligt om zo een aantal vijanden uit te schakelen, al snel loopt het uit de hand en streft Donnie waarna Bob Lee ervoor kiest samen met zijn hond een teruggetrokken leven te leiden. Uiteindelijk 3 jaar later staat kolonel Johnson bij Bob Lee op de stoep en daar begint alle ellende.

Het is een leuke film maar niet persé spannend. Ik heb geen een keer op het puntje van me stoel gezeten wat ik op voorhand wel had gedacht, want fictief kun je er een erg spannend verhaal van maken maar Fuqua weet dat er niet van te maken. Verder ben ik sowieso geen echte fan van Fuqua en dat komt met name omdat in zijn films vrijwel geen score’s inzitten.

Verder was het een goede cast met een prima Wahlberg en Peña.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Met een Fuqua ben je aan het juiste adres als je een entertainende actiefilm wil zien. Qua script niet bijster origineel met het zoveelste lone wolf wraakverhaal. Maar hetgeen moest gebeuren werd wel allemaal prima in elkaar gezet. Prima regie, goed in beeld gebrachte actie en bovenal een film die nergens stilvalt.

Het plot is uiteraard erg bij de haren getrokken met een zoveelste inside conspiracy. Fijn ook om wat minimale info mee te krijgen over snipen. Prima rol van Wahlberg, al is hij zeker vervangbaar. Pena daarentegen had maar een vrij zwak personage om te vertolken. Typisch ook dat hij ook zoals voorspelbaar de enige slimme agent was die rondliep bij de FBI.

Einde beetje vreemd, niet zoals het hoort voor een scherpschutter door het af te maken in twee of zelfs tijden. Dacht dat de climax ging komen in de sneeuw, niet dus. Gelukkig ook niet via de saaie tafel, bizar overigens dat Swagger een vrij man werd na al die ophef als meest gezochte man van de VS

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Film met een aardig uitgangspunt, en vooral complot tegen Swagger, waarvan van meet af aan de bedoeling is hem als zondebok te gebruiken. Helaas verliest de film zichzelf al redelijk snel in een bombastisch gewelds orgie en toont Swagger zich als de Alpha en Omega Speciale Forces waar zelfs andere commando's geen antwoord op lijken te hebben.

Ondanks de ook al wat overtrokken geweldsexplosie in Ethiopië, die slechts tot doel heeft te tonen hoe goed en geweldig Swagger is, ontvouwt zich daarna snel een eg aardig complot rond Swagger met slechts de bedoeling hem te gebruiken. Zijn kunde en kennis zijn prima en net als bepaalde elementen van zijn ontsnapping. Toch neemt het te vlotte en spectaculaire tempo, en toon van de film, teveel de overhand. Swagger weet iedere smeris van de stad te ontlopen, het is weliswaar zijn werk en training om te ontsnappen uit dergelijke situatie, toch had dat een stuk subtieler gekund. Net zo dubbel is dat een rookie FBI agent als enige onraad ruikt.

De filmt vervolgt zich met een aantal slimmigheidjes en trucjes die andermaal duiden op training en jezelf redden met wat voorhanden is. Een verhaal is natuurlijk niet complot zonder wraak en heeft eerst nog een aantal interessante scènes bijvoorbeeld hoe hij de FBI agent als lokaas gebruikt en het gesprek met de ouwe wapenexpert. Toch verliest de film zich daarna volledig in een aanval/gevecht en verhouding van 1 tegen bijna ontelbaar, dat de scène niet zou misstaan in een Rambo of Commando film. Iets wat daar nog prima past maar hier compleet uit de maat loopt ondanks mooie cinematografie.

Shooter kan wat mij betreft betiteld worden als hersenloos vermaak, waar heel veel aan mankeert eenmaal onder de loep genomen, en een film die daarom beter niet al te serieus genomen moet worden. Whalberg is prima, net als de dames met Mara en Mitra, en Glover eens in een ander soort rol. Maar over de gehele lengte schiet Shooter voor mij net wat te kort, en na een toch goed begin verzand de film in een voor mij onrealistisch actiespektakel. Desalniettemin is Shooter een aardig filmpje voor een keer maar zijn de cijfers mij wat te hoog, maar dat is persoonlijk.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Ja, het verhaal rammelt, is ongeloofwaardig, op punten over de top etc. Allemaal waar. Maar toch een leuke, onderhoudende actiefilm als je daarvoor in de stemming bent. Een groot plus punt vond ik dat er - ondanks de actie - ook meer dan voldoende rust in het verhaal zat. De redeneringen waren niet altijd goed te volgen. Niet in de laatste plaats omdat de logica soms ver te zoeken is. Acteerwerk was standaard en cliché, maar voldoende en passend bij wat de film wil zijn. Het einde was wat fantasieloos. Hetgeen wat me het meest stoorde qua ongeloofwaardigheid: als je dan toch een aartsbisschop wilt vermoorden, dan zijn er echt tienduizend eenvoudigere manieren dan een moord op de president in scene zetten op de manier waarop het nu gedaan is. . Maar zelfs dat mag de pret niet drukken. Een geslaagde actiefilm die niet meer is dan wat het pretendeert te zijn. En daarmee drie sterren verdiend.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Aanrader voor actie-fanaten !

avatar van flaphead

flaphead

Leuk tussendoortje. Als je in het eerste half uur wat oogjes dichtknijpt qua onlogischheden kun je naar een aardige actiefilm kijken. In het laatste half uur ontspoort het ook weer wat. Er zijn best wat typisch Amerikaanse cliché-boxjes af te vinken. Het Rambo-gehalte slaat nergens op, ff in je eentje allerlei getrainde mensen afknallen enzo. En toch blijft het op een gekke manier onderhoudend genoeg om te blijven kijken, in tegenstelling tot veel andere acties van soortgelijk kaliber. Maar goed, nee.