Deep Water (2006)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Louise Osmond en Jerry Rothwell
met de stem van Tilda Swinton

Het verhaal over Donald Crowhurst, een elektronica-wetenschapper, die besluit mee te doen aan de allereerste zeilrace ronde de Aarde, in de jaren 60. De zeilers geven hun coördinaten telkens door aan de raceleiding, en al snel blijkt dat Crowhurst een enorme leiding heeft genomen in de race. Hij wordt gaandeweg het verloop van de race de grote lieveling van de pers en het publiek, mede door zijn geweldige prestatie. Maar eenmaal bij de finish blijkt de ware onvoorstelbare oorzaak van zijn geweldige prestatie.

avatar van Mar10e
Ben er nog stil van; ik heb vrijwel ademloos zitten kijken.

Deze docu begint als verhaal over een zeilreis maar gaat over de reis van een man die helemaal alleen afreist naar de donkerste plek in zijn hart.

Fysiek, mentaal en moreel gebroken. Zijn dilemma's zijn pijnlijk herkenbaar.

Briljant gemaakt met zeer veel bijzondere en prachtige beelden. Het verhaal wordt met respect gebracht en iedereen, of je nu van de 'zeil en zee' bent of niet, zal anderhalf uur opgaan in het reisverslag van Donald.

De allereerste keer dat ik de volle rating geef: 5*.

ik ben er ook stil van geworden, geweldige documentaire.

avatar van brucecampbell
Schitterende, maar tragische docu die je anderhalf uur aan het scherm gekluisterd houdt.

avatar van james_cameron
Aangrijpende, prachtig gemonteerde documentaire die een verbijsterend verhaal blootlegt. De film gaat uiteindelijk niet over zeilen maar over de grilligheden van de menselijke natuur. Kunstig in elkaar gezet, met een vernuftig gebruik van geweldige archiefbeelden. Tragisch, dat zeer zeker, maar ook interessant en spannend.

avatar van jtsterkenburg
alle tragiek, maar ook de schoonheid, van het leven zit in deze ongelofelijke documentaire. een van de meest aangrijpende filmervaringen die ik heb gehad.

avatar van Prinz
Beetje overdonderd door deze docu moet ik bekennen. Ondanks zijn bescheidenheid, toch een prachtige weergave van een man in een existentiële crisis.

avatar van royals
Tragische film. Je blijft met vragen achter over het waarom de zeilers zo tot wanhoop gedreven werden. Maar waarschijnlijk snap je dat pas als je zelf in die situatie zit.

avatar van blurp194
Net ietsje voor ik geboren was.

En een beetje later, tegen de tijd dat ik lezen kon, was een van de eerste serieuze boeken dat over de reis van Chichester. De voorloper van dit verhaal, en was ik een jaartje of tien- twintig ouder geweest en had ik wat serieuzer in de zeilsport gezeten, dan had ik zomaar in dezelfde valkuil kunnen springen als de arme Crowhurst. Zo ver ligt dat niet van ons allen vandaan, denk ik. En je zal er maar aan staan, moederziel alleen midden op zee, en de dichtstbijzijnde vriendelijke stem is 7000 mijl verderop terwijl je radio stuk is.

Voor de thuisblijvers is het dan nog een heel stuk dramatischer, dat blijkt wel. Daar gaat deze documentaire dan wel heel netjes, respectvol en integer mee om, maar dan ook wel erg dicht bij de rand daarvan. Erg knap werk van de makers, en wellicht daar ook mee geholpen door een lange traditie in de Britse documentaires - en dat iedereen in de Britse zeilwereld vanzelf is opgegroeid met het verhaal en er dus niet echt op de nieuwswaarde gespeeld hoeft te worden. Toch blijft het tragisch, en nergens vrijblijvend of afstandelijk, daar zijn de stemmen te emotioneel voor, ook al zie je op het moment misschien de gezichten er niet bij. Zoals ik al zei, je zal er maar aan staan, maar dan moederziel alleen midden tussen de mensen.

Het geeft te denken wat het geheel over de maatschappij en ons allemaal zegt, en daarbij nog de vertaling in de tijd van nu. Niet beslist een positief beeld, ben ik bang.

Goeie documentaire over Donald Crowhurst die meedoet aan een solo-zeilrace rond de aardbol. Zeker een verhaal over mens vs natuur, maar nog meer een verhaal over een man vs zichzelf. Bovenal simpelweg een bijzonder verhaal hier verteld door archiefmateriaal en nog een aantal direct betrokkenen (zoals zijn vrouw en zoon).