Waking Life (2001)

3,38

Animatie / Drama

geregisseerd door Richard Linklater
met de stemmen van Julie Delpy, Ethan Hawke en Nicky Katt

Waking Life volgt de dromen van een man, en zijn pogingen om het verschil tussen het echte leven en de droomwereld te ontdekken. Terwijl hij probeert wakker te worden ontmoet hij veel verschillende personen.

65 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van John Milton
Biosguru schreef:
Yep, op enorm scherm op IFFR gezien. Was een gevecht om er naar te kijken.

Heel erg zonde, vond ik. Nu maar tien minuutjes kunnen kijken en we waren erg benieuwd naar al dat filosofisch geneuzel! Voor zover in aan de hand van die tien minuten kon beoordelen was dat rotoscopen van geen enkele toegevoegde waarde. Voor dit segment in ek geval niet, al lijkt er aan de hand van de trailer later wel iets meer gebruik van gemaakt te worden.

avatar van Biosguru
Als experimentele film echt een experiment is, mag je volgens mij ook wel eens een negatieve uitslag krijgen. Bij deze dus, experiment mislukt.

Tja, wat is er nu allemaal echt Echt van wat we waarnemen? Of is het waarnemende aspect de realiteit?

Geweldige film.

avatar van zoutzak
Uniek en onovertroffen meesterwerk. Dit is psychedelische cinema op zijn aller-, allerbest.

Uitstekende film over een jongeman die niet meer weet of hij nu droomt of wakker is. Een originele film op meerdere niveaus. Van een verhaal is niet echt sprake. De film bestaat uit korte monologen en dialogen (diepgaand, filosofisch en begrijpbaar). Ook visueel ziet het er prachtig uit, waarbij de beelden later geanimeerd zijn.