Mr. Nobody (2009)

België / Duitsland / Canada / Frankrijk
Drama / Fantasy
141 minuten / 155 minuten (director's cut)

geregisseerd door Jaco Van Dormael
met Jared Leto, Sarah Polley en Diane Kruger

2092. De 117-jarige Nemo Nobody is de oudste man op aarde en de laatste sterfelijke persoon in een wereld waar iedereen eeuwig leeft. De enige vraag die hem achtervolgt, is of hij het juiste leven heeft geleid, de juiste vrouw heeft bemind. Als kleine jongen staat hij voor een onmogelijke keuze: stapt hij op de trein met zijn moeder of blijft hij achter bij zijn vader. Eén keuze, maar met heel verschillende levens tot gevolg. De film volgt Nemo tijdens al zijn verschillende levens, of ze nu droom of werkelijkheid zijn...

(verwijderd)
SmackItUp klopt, dank je voor de herinnering.

(verwijderd) schreef:
Op Wikipedia is het plot me net even haarfijn uitgelegd, wat zeker gaat helpen bij de volgende kijkbeurt. Het lijkt niet eens heel ingewikkeld zo achteraf met uitleg erbij, maar dat was tijdens het kijken wel anders. Toch verveelde die zeker niet, en bleef ik maar gissen hoe het in elkaar stak.

Dat je een encyclopedie moeten raadplegen om het plot te begrijpen, zegt inderdaad alles over deze film. Na anderhalf uur heb ik 'm uitgezet. Ik werd er gewoon moe van. Dus maar lekker op tijd naar bed gegaan.

johstripper schreef:

Lijkt me totaal van ondergeschikt belang om deze film volledig te begrijpen. Ook voor mij zijn er een aantal onduidelijkheden. Lekker belangrijk. Visueel is dit een van de meest bijzondere films die ik heb gezien.

SmackItUp schreef:

Als je iemand quote, doe het dan zuiver. Ik zei "om het plot te begrijpen". Ik zei niet "om de film volledig te begrijpen".

johstripper schreef:

Kan zijn. De essentie blijft hetzelfde. Je hebt de film afgezet omdat je "het plot niet begreep", en ik reageer daarop door te zeggen dat er naast het plot nog veel meer te genieten was.

avatar van IH88
“Every path is the right path. Everything could've been anything else. And it would have just as much meaning.”

Meesterwerk of pretentieus geneuzel? Voor mij duidelijk het eerste, alhoewel Mr. Nobody zeker niet perfect is. Voor mij is de eerste anderhalf uur het beste gedeelte, en ik zat gelijk in het bizarre maar mooie verhaal. Audiovisueel is Mr. Nobody ook een meesterwerk, en de acteurs acteren allemaal uitstekend. Mr. Nobody is ook niet bijzonder ingewikkeld, maar je moet wel het idee loslaten dat je antwoorden krijgt op veel vragen die de film opwerpt.

Mr. Nobody gaat over keuzes maken, en het feit dat een beslissing grote (levens)consequenties kan hebben. Maar de film laat ook op een mooie manier zien dat die keuzes niet altijd desastreus hoeven te zijn (wat op het moment zelf natuurlijk wel zo aanvoelt), en de vraag is of je nog steeds dezelfde keuze maakt als je van te voren al weet hoe die uitpakt. En soms is het maar het beste om geen keuze te maken en je eigen pad te bewandelen. Dat kan er voor zorgen dat een vallend blad van een boom je weer in contact brengt met je grote liefde. Mooi toch…

SmackItUp schreef:

Dat is weer iets anders dan wat je oorspronkelijk zei: "Lijkt me totaal van ondergeschikt belang om deze film volledig te begrijpen.... Lekker belangrijk."

Hoe dan ook, wat jij vindt, vind jij. Moet je zelf weten. Maar ik vind het plot wel belangrijk. Dus reageer niet op mijn review dat de reden waarom ik de film heb uitgezet "van totaal ondergeschikt belang is". Zeg dan dat jij dit van totaal ondergeschikt belang vindt . Dan reageer je met respect voor de mening van anderen.

johstripper schreef:

Daarom zeg ik ook, lijkt ME van ondergeschikt belang. Als jij dat niet zo ziet, dan vind ik dat jammer. Maar dat is uiteraard je goed recht.