Je hebt films die gebaseerd zijn op de werkelijkheid en je hebt films die dit volledig los hebben gelaten. Er is echter ook een soort film waarin de echte wereld en een fantasiewereld op vreemde wijze samen komen en daardoor voor een interessant verhaal zorgen. Hieronder vijf films die een loopje nemen met de realiteit.
Een onvoorbereid afscheidsfeest voor professor John Oldman wordt een geheimzinnige ondervraging. De terugtrekkende geleerde openbaart namelijk aan zijn collega's dat hij al 14.000 jaar op de aarde rondloopt. Maar omdat dit wel erg onwaarschijnlijk lijkt, vraagt men zich ten zeerste af of de professor ze wel allemaal op een rijtje heeft.
Een onvoorbereid afscheidsfeest voor professor John Oldman wordt een geheimzinnige ondervraging. De terugtrekkende geleerde openbaart namelijk aan zijn collega's dat hij al 14.000 jaar op de aarde rondloopt. Maar omdat dit wel erg onwaarschijnlijk lijkt, vraagt men zich ten zeerste af of de professor ze wel allemaal op een rijtje heeft.
Interessant low budget SF-werkje, dat ook heel goed zou werken als toneelstuk. Zet een aantal intellectuelen in een huiskamer en laat hen eindeloos filosoferen. Het pakt vreemd genoeg verrassend fascinerend en onderhoudend uit, mede geholpen door een degelijke groep akteurs en een intelligent script. Visueel oogt de film echter behoorlijk gedateerd. Nu al. - james_cameron
2092. De 117-jarige Nemo Nobody is de oudste man op aarde en de laatste sterfelijke persoon in een wereld waar iedereen eeuwig leeft. De enige vraag die hem achtervolgt, is of hij het juiste leven heeft geleid, de juiste vrouw heeft bemind. Als kleine jongen staat hij voor een onmogelijke keuze: stapt hij op de trein met zijn moeder of blijft hij achter bij zijn vader. Eén keuze, maar met heel verschillende levens tot gevolg. De film volgt Nemo tijdens al zijn verschillende levens, of ze nu droom of werkelijkheid zijn...
2092. De 117-jarige Nemo Nobody is de oudste man op aarde en de laatste sterfelijke persoon in een wereld waar iedereen eeuwig leeft. De enige vraag die hem achtervolgt, is of hij het juiste leven heeft geleid, de juiste vrouw heeft bemind. Als kleine jongen staat hij voor een onmogelijke keuze: stapt hij op de trein met zijn moeder of blijft hij achter bij zijn vader. Eén keuze, maar met heel verschillende levens tot gevolg. De film volgt Nemo tijdens al zijn verschillende levens, of ze nu droom of werkelijkheid zijn...
Visueel geweldig, dat verdient echt 5 sterren. Het eerste deel is wat vaag en zweverig, het tweede is echter wat duidelijker en pakt je ook veel meer in. Naar het einde toe wordt het toch behoorlijk briljant. Het filosofische aspect is geweldig verteld en inspireert en motiveert je tot op het bot om alles uit je leven te halen wat er in zit. Overigens is de muziek bij tijd en wijle prachtig en het acteerwerk verbluffend. Films die op het gevoel spelen doen het bij altijd wel goed. - SmackItUp
Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.
Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.
Blijft toch wel leuk deze komedie, vooral dankzij Murray, een van die acteurs die een film altijd meteen een pak interessanter maken, net zoals bv Steve Buscemi. De uitvoering is wat braafjes maar heeft toch voldoende leuke momenten, met name het middenstuk. En zo vanzelfsprekend is het niet, een komedie die grappige momenten heeft. Muziek is bij dit soort films altijd wat aan de kazige kant, visueel is het ook weinig bijzonder, maar het scenario en Murray maken een hoop goed. Overigens het debuut van een piepjonge Michael Shannon als een van de newlyweds. - Flavio
In het ziekenhuis ontmoet een klein meisje met een gebroken sleutelbeen een bedlegerige man die haar een verhaal begint te vertellen. Naarmate het verhaal vordert komen werkelijkheid en fantasie samen.
In het ziekenhuis ontmoet een klein meisje met een gebroken sleutelbeen een bedlegerige man die haar een verhaal begint te vertellen. Naarmate het verhaal vordert komen werkelijkheid en fantasie samen.
Op momenten fantastisch en overall meestal erg mooi in beeld gebracht. Helaas is dat het wel. De echte wereld en fantasiewereld blijven allebei ver weg en je kijkt er toch behoorlijk emotieloos naar. Ook vond ik de samensmelting van de echte en fantasiewereld niet helemaal geslaagd. Denk dat deze film een stuk beter was geweest als Fincher of Jonze zelf hadden geregisseerd. Die Tarsem Singh is het gewoon niet helemaal. Mooi begin en eind, mooie locaties en beelden. Daardoor bovengemiddeld. 3,5 sterren. - mister blonde
Will Bloom is de ongeloofwaardige verhalen over de avonturen van zijn vader Ed grondig beu. Een ruzie over Eds legendarische levensloop op de avond van zijn huwelijk zorgt er zelfs voor dat Will drie jaar lang niet meer met zijn vader praat. Wanneer hij echter ontdekt dat zijn vader terminaal ziek is en niet lang meer te leven heeft, keert Will terug naar huis. Hij is vastberaden de échte Ed Bloom te leren kennen. Door al diens fantasierijke verhalen onder de loep te nemen, probeert Will het leven van zijn vader in kaart te brengen en de feiten van de mythes te onderscheiden.
Will Bloom is de ongeloofwaardige verhalen over de avonturen van zijn vader Ed grondig beu. Een ruzie over Eds legendarische levensloop op de avond van zijn huwelijk zorgt er zelfs voor dat Will drie jaar lang niet meer met zijn vader praat. Wanneer hij echter ontdekt dat zijn vader terminaal ziek is en niet lang meer te leven heeft, keert Will terug naar huis. Hij is vastberaden de échte Ed Bloom te leren kennen. Door al diens fantasierijke verhalen onder de loep te nemen, probeert Will het leven van zijn vader in kaart te brengen en de feiten van de mythes te onderscheiden.
Veelzijdige Helena Bonham Carter toch weer merkwaardig als heks en niet toevallig onder regie van Tim Burton, in een betoverend wegkijkend stukje cinema waarin realiteit en fantasie mooi versmelten.Wie zich vastpint op het verhaal kan misschien in het slot wel met wat vragen achterblijven. Sterke rol van Albert Finney. - Movsin
Mr. Nobody vond ik destijds een geweldige film. Ik herinner me dat ik het geen makkelijke kijkervaring vond, dus ik heb 'm al jaren niet meer gezien, maar de film verdient zeker nog een herziening.
Zelfde hier. Volgens mij heb ik enkel de oorspronkelijke film gezien, niet de Director's Cut. Heeft iemand enig idee welke versie de beste is? Wat ik wel weet, ThomasOMalley, is dat ik je van dezelfde maker Le Tout Nouveau Testament ontzettend kan aanbevelen.
Zelfde hier. Volgens mij heb ik enkel de oorspronkelijke film gezien, niet de Director's Cut. Heeft iemand enig idee welke versie de beste is? Wat ik wel weet, ThomasOMalley, is dat ik je van dezelfde maker Le Tout Nouveau Testament ontzettend kan aanbevelen.
Reacties (3)