Groundhog Day (1993)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Harold Ramis
met Bill Murray, Andie MacDowell en Chris Elliott

Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.

Had in eerste instantie niet zoveel verwachtingen van deze film maar ben uiteindelijk toch zeer positief verrast. Heel erg van genoten!

It's groundhog day!!

avatar van GrafGantz
scorsese schreef:
It's groundhog day!!

De DVD ligt al klaar hier. Het laatste nieuws uit de VS is trouwens dat het nog wel even door blijft winteren.

Shit. In ieder geval veel plezier met de film, maar dat komt vast goed.

kappeuter (moderator)
Vijfentwintig jaar Groundhog Day - vpro cinema - VPRO
Groundhog Day werd 25 jaar geleden wereldberoemd dankzij de gelijknamige speelfilm. Het lustrum is aanleiding voor VPRO Cinema om de jaarlijkse viering van het Amerikaanse volksfeest bij te wonen in Punxsutawney, het plaatsje waar de film zich afspeelt.

avatar van Capablanca
Origineel verhaal, Bill Murray op zijn best.

avatar van Psycho-M
Wat blijf ik deze film geweldig vinden.
Uiteraard wordt hij gedragen door Bill Murray en zijn "droge" manier van acteren in deze film, maar ook de diverse bijrolletjes leveren hun bijdrage om van deze komedie echt een leuke film te maken.
Gisteren was hij weer op tv en ik heb hem weer gekeken, ik kon het niet laten.

avatar van Shadowed
Best lollig.

Murray vind ik een heerlijke acteur. Ik weet niet hoe hij dat doet, maar hij heeft een uitstraling waar ik eigenlijk automatisch erg melig van word. Daarom heb ik deze redelijk bekende film met hem maar eens bekeken, en hij is me redelijk bevallen.

Alhoewel ik meerdere van deze ideeën zag, kwam deze voor die tijd volgensmij wel origineel aan. En daarom begrijp ik dus ook soms wel de hoge scores, maar of ik dit nou zo'n topper vond, nee.

Soms wel moeten lachen, en het is bij vlagen ook lief en het acteerwerk is best sterk. Ben alleen niet dol op MacDowell, kon ik ook niet aanzien bij Four Weddings and a Funeral en dit bracht niet heel veel verandering.

Kort samengevat, lief verhaal, leuke wegkijker.

avatar van TornadoEF5
Leuk concept, en beetje droge maar ook conventionele humor, maar zo speciaal vond ik hem nu ook weer niet. Er wordt in de film ook geen uitleg gegeven over waarom dit zich nu afspeelt, wat ook begrijpelijk is, anders zou dit een science-fiction film zijn, maar uiteindelijk is dit gegeven dan enkel en alleen achtergrond of een instrument voor het verhaaltje. Daarom dat ik het een beetje raar vind dat er bij zoveel andere films (vaak sf) naar deze film verwezen wordt.

Ik vind het trouwens niet eens zo sterk uitgewerkt. Ik bedoel, de derde keer dat hij de dag beleeft, doet hij alles aan een veel sneller tempo, en ondanks dat hij veel sneller al onderweg is, komt hij toch weer diezelfde man op dat voetpad tegen vooraleer hij in die plas trapt. Dat is toch wel een grote fout. Natuurlijk is het science-fiction gedeelte wel duidelijk ondergeschikt aan het romcomgedeelte, maar het is nu niet dat je de film moet zien voor de romantiek of de komedie. Op dat vlak biedt de film weinig.

Het is met momenten wel grappig, maar het is zo typisch een film die maar wat voortkabbelt, erg te vergelijken met The Truman Show qua sfeer, waar Jim Carrey soms ook humor probeert op te wekken door overacting, en dat gebeurt hier ook. Al zie ik Bill Murray wel graag spelen. Het valt me trouwens op dat op 25 jaar tijd de wereld enorm veranderd is. Die kapsels zien er ook zo ouderwets, of jaren '80 uit. Dat is wel grappig om te zien.

avatar van cinemanukerke
Films die draaien om één idee zijn zelden geslaagd maar zou het kunnen dat Groundhog day die ene witte raaf is ? BING ! Wat als je telkens dezelfde (vervelende) dag beleeft ?  Onze held in kwestie, weerman Phil (een perfecte Bill Murray) zit in die carrousel. Hij maakt namelijk telkens weer een dag in het provinciaal dorpje Punxsutawney mee. Het is de dag (maw groundhog day) waarop een marmot zal bepalen of er een vroege lente komt. Voor de bewoners het evenement van het jaar (een beetje zoals de ronde van vlaanderen voor de vlaamse ardennen) maar voor Phil een saai en belachelijke traditie. Helaas voor hem ontwaakt hij elke morgen om vast te stellen dat het opnieuw groundhog day is. En zo zijn we vertrokken voor een anderhalf uur schaamteloos plezier. Nochtans moet je de eerste tien minuten volhouden want de aanloop lijkt op een ordinaire tv film. Maar langzaam sijpelt het geniale binnen. Het besef dat er nooit een nieuwe dag komt. Hoe ga je daarmee om ? We kunnen het omschrijven als de 5 fases van zijn bewustwording tegen die blokkering van tijd. Zijn verwondering (‘playing the same tape as yesterday’ - wanneer hij op de radio hetzelfde liedje en commentaar als gisteren hoort), zijn manipulaties om vrouwen te versieren, zijn opportunisme (zijn imitatie van Clint Eastwood is mijn favoriet moment), zijn wanhoop (die zelfmoordpogingen - hilarisch) en zijn loutering. Het zijn dit soort films die U doen beseffen hoe banaal het leven wel is, hoe routineus het leven is. Het script is oorspronkelijk van Danny Rubin maar de tandem Murray – Ramis (twee derden van de cast Ghostbusters) mag niet over het hoofd gezien worden. Ramis heeft als filmmaker zijn momenten. Visuals bv close up van de klok die op 06.00 h komt (weight of time) of de ijssculpturen (de ‘frozen emotions’ van Phil) zijn best tekenend. Of een veelzeggend detail. Je moet eens letten op de reactie van de vrouw wanneer op het einde van de film tijdens de party iedereen – en dus ook zij met haar kersverse echtgenoot – Phil en vooral Rita feliciteren. Die venijnige vrouwelijke jaloezie. Er is ook een toets tot ontroering wanneer de oude man (telkens opnieuw) sterft. De typetjes zijn herkenbaar (kennen we niet allemaal een Ned Ryerson ?) en Andie Macdowell is perfect gecast als de naïef romantische zuivere ziel Rita. Nochtans volledig weggedeemsterd na de hit Four weddings and a funeral - in bijna geen enkel goede film nog te zien daarna. Dat het einde dan weer onvervalst sentimenteel is, mag de pret niet bederven. Ramis is een manusje van alles. Regisseur (o.a. zijn debuut, het leuke niemendalletje Cadyschack mag gezien worden met ook Bill Murray, zijn twee middelmatige hits Analyse this en Analyse that), scenarist (van o.a. beide Ghostbusters), acteur en zelfs producent. Trouwens, ook zijn film Bedazzled had een plaatsje in de top 100 verdiend (met een heerlijke Elizabeth Hurley als duivelin). Toegeven, Ramis maakt hier geen grote cinema maar wel verdomd grappig (hoeveel comedy’s kunnen dat ?) en een reflectie op het leven. Na deze film zal het ontwaken nooit meer hetzelfde zijn. Zeker niet als je het nummer ‘I got you babe’  op je wekker radio hoort.

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 89 : Groundhog day

avatar van des1
J.G. schreef:
Zeer fijne feel good-film! Net uitgekeken en jawel: I'm feeling good!
Het mag dan wel wat melig, zoeterig en voorspelbaar zijn, toch vind ik het echt een leuke komedie die werkelijk iets vertelt. De boodschap is niet meteen verrassend, doch daarom niet minder wijs.

Hupla 4 meppen! Nu kan ie enkel nog zakken, maar dat zien we dan wel weer

Zakt niet, geloof me. Wordt alleen maar beter... rijper. Je gaat ook steeds meer dingen 'zien'.

avatar van wihu61
Ja, je moet hem vaker zien, wordt alleen maar beter.

avatar van sierrra
Film bevat meer diepgang meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Als je door het comedy sausje heen prikt is het een levensbeschouwelijke film die wel tot enig nadenken stemt over hoe je zelf in het leven staat.

Twee weken geleden heb ik Before I Fall (2017) gezien, een film waarvan het plot enige gelijkenis vertoont met deze film. Reden voor mij om de Billy Murray klassieker na zoveel jaren weer eens te voorschijn te halen. Ik heb daar geen spijt van, want de film heeft nog niets van zijn oorspronkelijke charme verloren. Een feel-good-movie pur sang met aanstekelijk acteerwerk van Bill Murray en Andie MacDowell.

Echt Wat een heerlijke film .
Ik kan hem nog 10 keer kijken hij Blijft leuk

Echt een hele leuke film.geniet altijd weer met herzien.bill murray op zijn best,al speelde hij ook erg leuk in ghostbusters.elke keer huil ik weer van het lachen als ik de film weer zie.de rest van de cast speelt het ook erg leuk.ja erg lachen gieren en brullen.