Groundhog Day (1993)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Harold Ramis
met Bill Murray, Andie MacDowell en Chris Elliott

Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.

Mooie film, maar toch een beetje op mijn honger blijven zitten. Heeft wel wat weg van It's a Wonderful Life, maar anderzijds ook zeer origineel uitgangspunt wat later nog diverse keren gekopieerd is. De eerste helft is natuurlijk opbouw, maar wel het minste stuk ook. Van zodra de toestand uitzichtloos begint te worden, werd de film ook boeiender. Naar het einde toe misschien iets te zeemzoet en het einde was enigszins voorspelbaar. De humor en manier van acteren van Murray lag me ook niet steeds.

avatar van JoeCabot
Heel erg leuke film… En verrassend genoeg niet repetitief! Murray is op zijn best als cynicus met een naderende bore-out. Al valt dat cynisme wel mee, eigenlijk. Het blijft natuurlijk een dramady uit Hollywood en dat betekent dat het naar het einde toe allemaal wat meliger wordt. Echt storend vond ik dit evenwel niet aangezien de makers de film verpakken als een soort modern sprookje (en daar hoort uiteraard een happy en bij). 3,5*

Eindelijk gezien, wat een pareltje!

avatar van notsub
Ik heb twee keer moeten lachen. Dan weet ik genoeg, Groundhog Day heeft gewoon niet mijn soort humor. Het sprookjesachtige verhaal is eigenlijk mierzoet. Het zit allemaal wel leuk in elkaar en komt af en toe met originele ideeën, maar ook de romantische invalshoek is niet aan mij besteed. Dit soort mainstream films stellen me regelmatig teleur en Groundhog Day is daar geen uitzondering op.

avatar van Boneka
Deze film had ik eerlijk gezegd nog nooit gezien. Misschien wel omdat ik ook niet zo'n fan ben van Bill Muray inmiddels al weer 70 jaar oud. Ondanks zijn lange filmcarriere heb ik maar weinig films van hem gezien. Ghostbusters was ook al niet echt mijn ding. Afijn ik vond het verder toch wel een leuke film om naar te kijken. Met name in het tweede gedeelte van de film, waar hij bij herhaling de voordeeltjes gebruikt om populair te worden. En ja alles moet natuurlijk in een dag gebeuren. Soms drijft ie dan wel een beetje door zoals bij de zwerver, maar grappig is wel hoe hij zijn collega telkens weer probeert te versieren binnen een dag. Je zou zeggen bij herhaling begint alles gezapig te worden, maar we zien ook steeds weer nieuwe elementen in de film. Zo vond ik de verzekeringsman wel grappig. Maar ook het begrip van Groundhog day. De bosmarmottendag. Groundhog Day (feestdag) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Blijft op het eind natuurlijk nog wel de vraag hoe het kwam dat juist hij bleef hangen op 2 februari. En waarom de betovering op het laatst ineens is verbroken. Komen we nooit achter, maar kan wel zeggen dat ik best wel heb genoten van deze Bosmarmottendag. Daarbij is de 4K versie absoluut een meerwaarde geworden. Ook de muziek is erg prettig en leuk. Leuke rol verder van Andie MacDowell (60).

Resumerend Grounhog day is grappig origineel en best leuk om naar te kijken. Niet alles is even geslaagd, maar een dikke voldoende verdient ie zeker!

Film 3.5
Beeld 4.5
Geluid 4.5

avatar van Sergio Leone
Best leuk.

Bill Murray kan me eindelijk eens bekoren in één van z'n klassiekers. Zijn uitgebluste en cynische kant kan ik wel hebben. Groundhog Day is echter vooral luchtig. Tuurlijk, het moraaltje dat erin zit biedt weinig ruimte voor wat anders, maar de afwisseling is op zich wel geslaagd.

Door die afwisseling wordt het repetitieve karakter van de film nergens slepend. De schwung blijft er in en irritante nevenpersonages komen in elke versie van Groundhog Day maar eventjes voor. De schrik dat ze in een versie een te grote rol zouden spelen, blijkt ongegrond.

Met een speelduur van iets voorbij het anderhalf uur valt ook dat goed mee en zo kan ik eindelijk eens een klassieker van Murray waarderen.