Groundhog Day (1993)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Harold Ramis
met Bill Murray, Andie MacDowell en Chris Elliott

Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.

Had in eerste instantie niet zoveel verwachtingen van deze film maar ben uiteindelijk toch zeer positief verrast. Heel erg van genoten!

It's groundhog day!!

avatar van GrafGantz
scorsese schreef:
It's groundhog day!!

De DVD ligt al klaar hier. Het laatste nieuws uit de VS is trouwens dat het nog wel even door blijft winteren.

Shit. In ieder geval veel plezier met de film, maar dat komt vast goed.

kappeuter (moderator)
Vijfentwintig jaar Groundhog Day - vpro cinema - VPRO
Groundhog Day werd 25 jaar geleden wereldberoemd dankzij de gelijknamige speelfilm. Het lustrum is aanleiding voor VPRO Cinema om de jaarlijkse viering van het Amerikaanse volksfeest bij te wonen in Punxsutawney, het plaatsje waar de film zich afspeelt.

avatar van Capablanca
Origineel verhaal, Bill Murray op zijn best.

avatar van Psycho-M
Wat blijf ik deze film geweldig vinden.
Uiteraard wordt hij gedragen door Bill Murray en zijn "droge" manier van acteren in deze film, maar ook de diverse bijrolletjes leveren hun bijdrage om van deze komedie echt een leuke film te maken.
Gisteren was hij weer op tv en ik heb hem weer gekeken, ik kon het niet laten.

avatar van Shadowed
Best lollig.

Murray vind ik een heerlijke acteur. Ik weet niet hoe hij dat doet, maar hij heeft een uitstraling waar ik eigenlijk automatisch erg melig van word. Daarom heb ik deze redelijk bekende film met hem maar eens bekeken, en hij is me redelijk bevallen.

Alhoewel ik meerdere van deze ideeën zag, kwam deze voor die tijd volgensmij wel origineel aan. En daarom begrijp ik dus ook soms wel de hoge scores, maar of ik dit nou zo'n topper vond, nee.

Soms wel moeten lachen, en het is bij vlagen ook lief en het acteerwerk is best sterk. Ben alleen niet dol op MacDowell, kon ik ook niet aanzien bij Four Weddings and a Funeral en dit bracht niet heel veel verandering.

Kort samengevat, lief verhaal, leuke wegkijker.

avatar van TornadoEF5
Leuk concept, en beetje droge maar ook conventionele humor, maar zo speciaal vond ik hem nu ook weer niet. Er wordt in de film ook geen uitleg gegeven over waarom dit zich nu afspeelt, wat ook begrijpelijk is, anders zou dit een science-fiction film zijn, maar uiteindelijk is dit gegeven dan enkel en alleen achtergrond of een instrument voor het verhaaltje. Daarom dat ik het een beetje raar vind dat er bij zoveel andere films (vaak sf) naar deze film verwezen wordt.

Ik vind het trouwens niet eens zo sterk uitgewerkt. Ik bedoel, de derde keer dat hij de dag beleeft, doet hij alles aan een veel sneller tempo, en ondanks dat hij veel sneller al onderweg is, komt hij toch weer diezelfde man op dat voetpad tegen vooraleer hij in die plas trapt. Dat is toch wel een grote fout. Natuurlijk is het science-fiction gedeelte wel duidelijk ondergeschikt aan het romcomgedeelte, maar het is nu niet dat je de film moet zien voor de romantiek of de komedie. Op dat vlak biedt de film weinig.

Het is met momenten wel grappig, maar het is zo typisch een film die maar wat voortkabbelt, erg te vergelijken met The Truman Show qua sfeer, waar Jim Carrey soms ook humor probeert op te wekken door overacting, en dat gebeurt hier ook. Al zie ik Bill Murray wel graag spelen. Het valt me trouwens op dat op 25 jaar tijd de wereld enorm veranderd is. Die kapsels zien er ook zo ouderwets, of jaren '80 uit. Dat is wel grappig om te zien.