• 8.224.533 stemmen

Geregisseerd door: Harold Ramis

Met onder meer: Bill Murray, Andie MacDowell en Chris Elliott

Releasedatum: 31 maart 1994

Over Groundhog Day

"He’s having the worst day of his life … over, and over …"

Phil Connors is een chagrijnige weerman die naar Punxsutawney wordt gestuurd om daar het jaarlijkse 'Groundhog Day' te verslaan. Hij raakt daar ingesneeuwd en tot zijn grote verrassing wordt hij de volgende dag wakker en is het weer dezelfde dag. Hij begint hier eerst flink misbruik van te maken, door o.a. zijn collega Rita (MacDowell) te versieren, maar uiteindelijk moet hij toch een oplossing gaan zoeken als hij niet tot in de eeuwigheid dezelfde dag wil beleven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van schrans

schrans

Mooie film, maar toch een beetje op mijn honger blijven zitten. Heeft wel wat weg van It's a Wonderful Life, maar anderzijds ook zeer origineel uitgangspunt wat later nog diverse keren gekopieerd is. De eerste helft is natuurlijk opbouw, maar wel het minste stuk ook. Van zodra de toestand uitzichtloos begint te worden, werd de film ook boeiender. Naar het einde toe misschien iets te zeemzoet en het einde was enigszins voorspelbaar. De humor en manier van acteren van Murray lag me ook niet steeds.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Heel erg leuke film… En verrassend genoeg niet repetitief! Murray is op zijn best als cynicus met een naderende bore-out. Al valt dat cynisme wel mee, eigenlijk. Het blijft natuurlijk een dramady uit Hollywood en dat betekent dat het naar het einde toe allemaal wat meliger wordt. Echt storend vond ik dit evenwel niet aangezien de makers de film verpakken als een soort modern sprookje (en daar hoort uiteraard een happy en bij). 3,5*

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Eindelijk gezien, wat een pareltje!

avatar van notsub

notsub

Ik heb twee keer moeten lachen. Dan weet ik genoeg, Groundhog Day heeft gewoon niet mijn soort humor. Het sprookjesachtige verhaal is eigenlijk mierzoet. Het zit allemaal wel leuk in elkaar en komt af en toe met originele ideeën, maar ook de romantische invalshoek is niet aan mij besteed. Dit soort mainstream films stellen me regelmatig teleur en Groundhog Day is daar geen uitzondering op.

avatar van Boneka

Boneka

Deze film had ik eerlijk gezegd nog nooit gezien. Misschien wel omdat ik ook niet zo'n fan ben van Bill Muray inmiddels al weer 70 jaar oud. Ondanks zijn lange filmcarriere heb ik maar weinig films van hem gezien. Ghostbusters was ook al niet echt mijn ding. Afijn ik vond het verder toch wel een leuke film om naar te kijken. Met name in het tweede gedeelte van de film, waar hij bij herhaling de voordeeltjes gebruikt om populair te worden. En ja alles moet natuurlijk in een dag gebeuren. Soms drijft ie dan wel een beetje door zoals bij de zwerver, maar grappig is wel hoe hij zijn collega telkens weer probeert te versieren binnen een dag. Je zou zeggen bij herhaling begint alles gezapig te worden, maar we zien ook steeds weer nieuwe elementen in de film. Zo vond ik de verzekeringsman wel grappig. Maar ook het begrip van Groundhog day. De bosmarmottendag. Groundhog Day (feestdag) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Blijft op het eind natuurlijk nog wel de vraag hoe het kwam dat juist hij bleef hangen op 2 februari. En waarom de betovering op het laatst ineens is verbroken. Komen we nooit achter, maar kan wel zeggen dat ik best wel heb genoten van deze Bosmarmottendag. Daarbij is de 4K versie absoluut een meerwaarde geworden. Ook de muziek is erg prettig en leuk. Leuke rol verder van Andie MacDowell (60).

Resumerend Grounhog day is grappig origineel en best leuk om naar te kijken. Niet alles is even geslaagd, maar een dikke voldoende verdient ie zeker!

Film 3.5

Beeld 4.5

Geluid 4.5

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Best leuk.

Bill Murray kan me eindelijk eens bekoren in één van z'n klassiekers. Zijn uitgebluste en cynische kant kan ik wel hebben. Groundhog Day is echter vooral luchtig. Tuurlijk, het moraaltje dat erin zit biedt weinig ruimte voor wat anders, maar de afwisseling is op zich wel geslaagd.

Door die afwisseling wordt het repetitieve karakter van de film nergens slepend. De schwung blijft er in en irritante nevenpersonages komen in elke versie van Groundhog Day maar eventjes voor. De schrik dat ze in een versie een te grote rol zouden spelen, blijkt ongegrond.

Met een speelduur van iets voorbij het anderhalf uur valt ook dat goed mee en zo kan ik eindelijk eens een klassieker van Murray waarderen.

avatar van Woland

Woland

Weer eens herkeken. Hij stond in m'n geheugen te boek als erg vermakelijk, maar bij de herkijk viel het me eigenlijk gewoon tegen. Natuurlijk is het een grappig idee, en komt er zo her en der wel een leuke grap voorbij. Maar de humor bleek toch een stuk flauwer, en de film veel braver en veiliger dan ik me herinnerde, uitmondend in een wat moralistische romantische komedie. Ik had toch op wat scherpers gehoopt.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Vannacht wederom deze leuke film gezien... Maar met het verstrijken van de jaren is deze film steeds beter.... Misschien omdat ikzelf spiritueel ben maar de oneindige herhaling totdat je de dingen geleerd hebt, totdat je je hebt overgegeven, totdat je tot de kern komt van het leven, jezelf, totdat je echt doorziet waarom het gaat...... etc.......raakte me zeer diep. Prachtig... Ik twijfel tussen 4,5 en 5......

avatar van miamivice

miamivice

leuke film hoeveel klok radios hebben ze moeten kopen hy blyft goed

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Blijft toch wel leuk deze komedie, vooral dankzij Murray, een van die acteurs die een film altijd meteen een pak interessanter maken, net zoals bv Steve Buscemi. De uitvoering is wat braafjes maar heeft toch voldoende leuke momenten, met name het middenstuk. En zo vanzelfsprekend is het niet, een komedie die grappige momenten heeft. Muziek is bij dit soort films altijd wat aan de kazige kant, visueel is het ook weinig bijzonder, maar het scenario en Murray maken een hoop goed. Overigens het debuut van een piepjonge Michael Shannon als een van de newlyweds.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik heb ook wel zin om deze film nog eens te bekijken. Misschien vandaag.

avatar van clockwork72

clockwork72

Tegenwoordig is het iedere dag Groundhog Day lijkt het wel

avatar van Philippe01

Philippe01

Eindelijk eens gezien en had er meer van verwacht.

Wel dan toch een opmerking : op 2 februari is er dan toch nog geen daglicht om 06 uur ? Een foutje ?

avatar van ZAP!

ZAP!

• 1908 stemmen

Voor het eerst dat het uiteindelijk sentimentele verhaal me een beetje tegen is gaan staan, verder blijft dit een vrij unieke classic comedy met een haast mythische uitstraling.

Bill Murray is maar weer es koning en Andie MacDowell is uiterst charmant, al is ze een beetje posh.

Leuke bijrollen, vooral die van Chris 'Get a Life' Elliott, maar Stephen Tobolowsky, Brian Doyle-Murray (ja, warempel, de broer van!) en Angela Paton laat ik ook es een keer niet onbenoemd, ook al moest ik hun namen even opzoeken.

Een halfje eraf, maar het blijft een zeer vermakelijk zit.

avatar van des1

des1

Blijft een leuke film die meer met zich mee bracht dan de scenarist oorspronkelijk voor ogen had, zoals: waarom zou je mensen redden (o.a. jongen die uit een boom valt) als ze bij iedere volgende keer levend blijken? Als Groundhog Day elk jaar wordt gehouden, is Phil de verslaggever dan geworden tot een repititieve verwijzing naar Phil de bosmarmot?

avatar van ZenZin

ZenZin

Wordt vaak herhaald op tv maar er gebeurd elke keer hetzelfde.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Groundhog Day lijdt anno 2021 eerlijk gezegd een beetje onder het feit dat het hele concept in de jaren nadat deze film uitkwam tot in den treure herhaald is. Althans, zo ervaarde ik dat. De film doet weinig fout, maar voelt wel niet echt meer fris aan. Elk elementje dat voorbijkomt is voorspelbaar, en dan werd het gewoonweg een lange zit voor mij. Iets leuks of geks wordt er met het concept ook niet gedaan; de scène in het begin waarin hij roekeloos rijdt en door de politie wordt achtervolgd is slechts een zeldzaam voorbeeld. Wat ik ook jammer vond, is dat er wel héél veel aandacht is voor het liefdesverhaaltje. Eigenlijk bijna vanaf het begin al. Zo lijkt er weinig ruimte te zijn voor wat komedie, en dat is spijtig. Het enige echt komedische is de deadpan acteerprestatie van Bill Murray. Daar daar komt dan wel ook een groot pluspunt; Murray is fantastisch op dreef en houdt de film gelukkig tot het einde vermakelijk. Tegenspeelster Andie MacDowell is ook aangenaam. Het is jammer dat de love story zoveel plaats in beslag neemt, maar met twee mindere acteurs had dat vervelender kunnen uitpakken.

En noem het heiligschennis, maar ik vond bijvoorbeeld het recente Palm Springs een leukere en verfrissendere kijk op het time loop concept.

Voor Groundhog Day een dikke 3*.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Zeker twintig jaar geleden dat ik Groundhog Day gezien had en het gevoel, dat ik heden ten dage had betreffende de film, was dat het een Bill Murray film is. En ik vind Bill vaak niet zo grappig. Nu moet ik zeggen dat ik er niet veel meer van wist, behalve de herhalende dag, en ik toch wel weer eens een kans wilde wagen mede vanwege de overwegend positieve commentaren.

Het verhaal is duidelijk, de chagrijnige en sarcastische Phil moet een item draaien over een oude traditie. Dit doet Phil kennelijk al voor de zoveelste maal en voelt zich te goed voor iets dergelijks. De neerbuigendheid en arrogantie straalt er af naar collega's en omgeving tot Phil in een eindeloos lus omtrent de dag zelf beland en van alles probeert die te doorbreken. Humoristisch en gevat zijn de verschillende vormen van omgang met de situatie. Namelijk ongeloof, er gebruik van maken, een slaatje eruit proberen te slaan tot neerslachtigheid en fatalistisch gedrag. Leuk zijn de vele bekenden met oa Ghostbusters collega Harold Ramis, de lieftallige Andy McDowell en een erg jonge Michael Shannon om maar een paar te noemen. Grappig is ook de moeite die Phil doet om

Rita in te palmen, iets dat alleen maar averechts op zijn probleem lijkt te werken.

Interessant is toch de achterliggende gedachte en filosofie. Iets waar ik nu veel meer oog voor heb. Grappig is uiteraard hoe het eerst een straf lijkt maar Phil daarna er een slaatje uit slaat. Iets dat niet lang duurt overigens. Is het een gebrek aan waardering en respect voor het leven dat opbreekt? Of een synoniem van opgesloten zitten in je eigen negativiteit? Het kwartje valt toch echt op de laatste dag. Karma, wie goed doet die goed ontmoet. Voorspelbaar, maar absoluut geen gekke boodschap. De dag dat Phil eens niet met zichzelf bezig is maar de dag positief is komt er verandering.

Groundhog Day lijkt daarmee synoniem te staan voor de negativiteit die de meeste mensen over zichzelf afroepen waardoor ze het gevoel hebben dag op dag hetzelfde te beleven alleen dan minder letterlijk dan Phil.

En zo verast Groundhog Day me dan toch met zijn goede en positieve boodschap, bij tijd en wijlen prima humor en een ingetogen Bill Murray.