The Man from Earth (2007)

Alternatieve titel: Jerome Bixby's The Man from Earth

Drama / Mystery

geregisseerd door Richard Schenkman
met David Lee Smith, Richard Riehle en John Billingsley

Een onvoorbereid afscheidsfeest voor professor John Oldman wordt een geheimzinnige ondervraging. De terugtrekkende geleerde openbaart namelijk aan zijn collega's dat hij al 14.000 jaar op de aarde rondloopt. Maar omdat dit wel erg onwaarschijnlijk lijkt, vraagt men zich ten zeerste af of de professor ze wel allemaal op een rijtje heeft.

avatar van Wovano
Een erg tegenvallende film, gezien de cover en beoordeling op moviemeter. Het verhaal wordt inderdaad wel enigszins geloofwaardig maar het bereikt nooit de spanning om mij de volledige speelduur te boeien.

avatar van Biosguru
Het is allemaal zo verschrikkelijk letterlijk dit. Acteurs die naar hun hoofd grijpen als ze iets niet geloven. Hand onder de kin als ze nadenken. Bah. Dit is niet mijn ding. Toch uitgekeken tegen beter weten in. Hoopte dat ie een vampier was een de hele cast zou slashen

Een als een serie gefilmde mutant kruising van het slechtste van Stephen King meets the Twilight Zone.

avatar van fappie
Veel gezeur over acteerwerk zie ik. Ieder zijn mening. Ik deel die mening niet. Er werd degelijk geacteerd en het verhaal werd geloofwaardig neergezet. Voor mij is deze film echt een eye-opener. Er zijn niet heel veel films die je aan het nadenken zetten. Deze doet dat wel. 4,5

avatar van erniesam
Goh, leuk dacht ik toen er een half uurtje was verstreken. Interessant gegeven: een man leeft 10.000 jaar en de vraag is hoe hij anderen kan overtuigen en of dit verstandig is om te doen. Toch had ik hier ook al een beetje een bittere smaak in de mond: alle facetten werden keurig afgehandeld (geheugen, voorwerpen, geloofwaardigheid etc) zodat het eerder een academische presentatie leek dan een onderhoudende film. Het vliegt echter geheel uit de bocht wanneer onder de dramatische tonen van het allegretto, symf. 7 van Beethoven uit de doeken wordt gedaan dat desbetreffende holbewoner Christus was geweest. Regisseur en cohorten vonden het blijkbaar nodig om hun zo weloverwogen atheïstische standpunten door de strot van het publiek te drukken. De liberale tendenties springen van het witte doek af. Jammer, want het gegeven van een man die zo lang heeft geleefd is best interessant. Het is een pretentieuze film geworden waarbij het enkel draait om de filosofische kwesties welke ook nog quasi intellectueel worden gebracht.

Dat gezegd hebbende: ik vond het acteerwerk best goed eigenlijk en de fotografie idem dito. Jammer dat het halverwege helemaal uit de bocht vliegt, waardoor het verwordt tot een liberaal pamflet.

avatar van JacoBaco
Indrukwekkende en intrigerende film. Super kleinschalig, maar de film kreeg mij te pakken! Maar dat gedoe over Jezus..., ze blijven het maar proberen hè. In 2007 kwam nota bene Zeitgeist uit waarin Jezus niets meer en niets minder dan gewoon de zon blijkt te zijn en dus geen fysiek persoon. En bovendien gaan ze er in Zeistgeist vanuit dat Christenen geloven dat Jezus geboren is op 25 december. Wat overigens niet klopt. Ik bedoel er staat nergens in de bijbel dat het op deze datum was en als je goed leest, kun je nergens in de bijbel opmaken dat de winter begonnen was. Maar het maakt me niet zoveel uit hoor. Ik begrijp de kritiek op de bijbel en ik heb slechts kritiek op de kritiek. Ik heb geen kritiek op de feiten, want wat zijn de feiten dan wel? Erger vind ik de laatste 5 min van de film! Jammer! Bij een film als K-Pax blijft het onduidelijk, maar bij The Man from Earth wordt het gewoon doodleuk onthuld! Ik vind dat de kijker zoiets zelf moet kunnen bepalen! Een halve ster aftrek!

avatar van firepotatoe
hele boeiende filosofische film.
Geen actie maar wel een goed verhaal. Deze film heeft me echt aan het denken gezet.
Stel dat....... het religieus/ theologisch echt zo gegaan is. En er op dit moment echt iemand rondloopt die 14000 jaar oud is. Stel dat stel dat.
Als je alleen actiefilms wil zien / films die waar veel gevochten wordt kan je deze film beter niet zien want de hele film speelt zich af in een huis met ca 8 mensen

avatar van Thorak
Ja, want naast aktiefilms bestaan er geen andere genres...
Ik snap niet hoe je er nu bij komt om hier specifiek te melden dat dit geen aktiefilm is, dat wordt namelijk nergens ook maar gesuggereerd!

avatar van Herculaas
Hoe kun je ooit iets zeker weten? Hoe bewijs je iets? Moet je iets soms maar gewoon geloven? Boeiende film die van mij best langer had mogen duren. Een open einde was beter geweest.

avatar van arno74
Deze opgezet omdat ik zin had in een SF-film, is toch geen beste keuze geweest. De film is op zich aardig, en het uitgangspunt is zeker interessant, maar op een gegeven moment slaan ze wel erg door. En dan bedoel ik natuurlijk het moment van de openbaring. Daar verliest het dat beetje geloofwaardigheid (binnen de context) wat het tot dat moment nog had, en dat kost punten, evenals het cliché einde.

Wie deze sf-praatfilm goed is bevallen en niet vies is van quantumwetenschappen moet zich zeker een keer wagen aan de veel betere Coherence (2013), met een veel geloofwaardiger (op quantumwetenschappen) gebaseerd sf-verhaal dat overigens pas na een kwartier echt op gang komt.

avatar van SmackItUp
Frappant, maar uiterst intrigerend. De filosofische praat had mij absoluut in zijn greep waardoor ik de film met uiterste belangstelling kon blijven volgen.

De filmposter belooft meer qua spectakel dan de film te bieden heeft; het lijkt alsof de film in 1 dag is opgenomen met een goedkope camera en een cast bestaande uit wat willekeurige mensen van de straat. Amateuristisch dus. Gelukkig draait de film in zijn geheel om de dialogen en het originele gegeven, al komt het allemaal dus wel erg pover over.
Het is dan ook jammer dat de film niet echt slaagt om de diepgang te vinden, de dialogen blijven oppervlakkig met voorspelbare en slecht geacteerde reacties van de personages. Het verhaal rondom geloof en Jezus in het bijzonder is aardig aangezien dit wat dieper gaat, al is het jammer dat die kerel dan zgn. Jezus was.

avatar van Fisico
Gelet op de erg hoge quotering op IMDB was ik erg benieuwd naar deze film. De verwachtingen waren hoog gespannen - ik had hier nog niets gelezen - maar naarmate de film vorderde, moest ik tot de conclusie komen dat deze niet geheel werden ingelost.

Het concept is gewoonweg fantastisch, laat me dat duidelijk wezen. Het idee dat iemand onsterfelijk is, de gehele geschiedenis van de mensheid van dichtbij heeft ervaren, is een gedachte waarover ik uren zou kunnen discussiëren. In dat opzicht zal de film me bijblijven. Nu jammer genoeg is deze premisse zowat het enige dat de film sterk maakt en dat is een verloren kans. Als ik de andere films van Schenkman eens bekijk, dan lijkt me dat ook niet veel soeps. Ondanks dit schitterende concept is het tegelijk de molensteen rondom de nek. Het verhaal is te zwak uitgebouwd om dit thema verder uit te diepen. Er is te weinig over nagedacht. De film boeide me tot de laatste seconde, maar toch bleef ik op mijn honger zitten. Jammer.

Los hiervan kan je op erg weinig quoteren. Er wordt onhandig gefilmd in één ruimte. De personages zijn een allegaartje (zijn dat allen professors?), een verloren gelopen studente en geflipte psychiater die zelf hulp nodig heeft. De vertolkingen waren bovendien ondermaats. Ook dat John Jezus was, is wat over the top en totaal niet geloofwaardig binnen het concept. Het ondermijnt zelfs het concept. Hoe kan je daar nu in slagen als regisseur (of scenarioschrijver)?

Het einde ok ja, kan ik nog aanvaarden al hangt het ook net te veel af van toevalligheden. Gezien hij om de tien jaar doorreist is het haast onmogelijk terug op je zoon blijkbaar te botsen. Het idee dat John waarschijnlijk niet de enige was, was wel interessant (maar wederom beperkt tot niet uitgediept). Een gemiste kans tout court en een ontgoocheling erbij. Geef dit in handen van pakweg een Sam Mendes en je komt al een heel eind verder!

avatar van Syll
Dit blijft een geweldige film die - mede door het acteerwerk van sommige - als een b-film aanvoelt al kan dit zelfs ook met opzet zijn... het maakt allemaal niet uit, want juist in die vorm past dit verhaal uitstekend! De overdrijving maakt het op bepaalde momenten ook nog eens erg humoristisch het moment wanneer hij meent jezus te zijn, dan zakt je broek toch af haha, zo cheesy.. bijna geniaal en toch blijft het fascinerende gedachtenspel overeind staan en wordt je erin meegenomen, die verwarrende combinatie - waarvan verwarring ook bij de personages leeft - maakt het voor mij tot een geniale film.

avatar van Antonin
Vreselijk, deze hemeltergende propagandafilm ter verering van het Christendom, alsof er plots tegelijk tienduizenden getuigen van Jehova uw deur inbeuken en u de kop inslaan met hun bijbels of beter nog: met hun verkoopsvideocassetttes van deze verschrikkelijke film.
Mensen die dit gedrocht meer dan 1 ster gegeven hebben, kunnen niet anders dan gestemd hebben vanuit één of ander indoctrinatiekamp. Kumbaja my lord!

Je kunt ook gewoon zeggen dat je er niks van snapt natuurlijk.

avatar van JacoBaco
Inderdaad kos, Antonin snapt het niet. Deze film werpt juist een heel ander licht op het Chrisendom. Sowieso denken veel Christenen dat de aarde slechts 6.000 jaar oud is. Dit is geen traditioneel Christelijk filmpje. John Oldman loopt o.a. dus al 14.000 jaar rond.

avatar van james_cameron
Interessant low budget SF-werkje, dat ook heel goed zou werken als toneelstuk. Zet een aantal intellectuelen in een huiskamer en laat hen eindeloos filosoferen. Het pakt vreemd genoeg verrassend fascinerend en onderhoudend uit, mede geholpen door een degelijke groep akteurs en een intelligent script. Visueel oogt de film echter behoorlijk gedateerd. Nu al.