The Man from Earth (2007)

Alternatieve titel: Jerome Bixby's The Man from Earth

Drama / Mystery

geregisseerd door Richard Schenkman
met David Lee Smith, Richard Riehle en John Billingsley

Een onvoorbereid afscheidsfeest voor professor John Oldman wordt een geheimzinnige ondervraging. De terugtrekkende geleerde openbaart namelijk aan zijn collega's dat hij al 14.000 jaar op de aarde rondloopt. Maar omdat dit wel erg onwaarschijnlijk lijkt, vraagt men zich ten zeerste af of de professor ze wel allemaal op een rijtje heeft.

Wat een prachtige film, ik heb er echt met verbazing naar zitten kijken. Mijn vader die van de wat simpelere films houdt haakte voortijdig af. Ik was ook redelijk geemotioneerd door het verhaal, zo goed uitgewerkt.

The man from earth is zeker een film die origineel en vindingrijk is..
Even weer totaal wat anders..
Maar helaas was het aan mij niet besteed.
Na een klein uur begonnen de verhalen mij toch te vervelen
De sceptische en bezorgde reacties van de mede leraren in het huis
irriteerde zelfs.
Maar voor kijkers die houden van goede dialogen, diepgang is dit een aanbeveling.

3,5* ondanks dat ik hem niet heb afgekeken.

Maar dat heeft niets met de kwalitiet van de film te maken

avatar van eppo349
aardig filosofisch gegeven, waar ik me helemaal in kan vinden, niets met sciene-fiction te maken.

paulo31
er gebeurd mij toch even iets te weinig in deze film
op het eind vond ik hem ook niet overtuigend.
had wel iets overweldigender bewijs verwacht.
daardoor niet echt onder de indruk.

de setting had een beetje weg van 12 angry man.
maar deze oude film vond ik zelf toch een stuk beter.

B100!
Heerlijk om eens naar een film te kijken die niet alleen maar bestaat uit een "top" cast of special effect en noem maar op.
Idd een originele film, vol verwondering naar gekeken.

avatar van Agila
Voodoo schreef:
Ik vond het een shit film, ze hadden net zo goed een boek kunnen schrijven. want het beeld heb je toch niet nodig. alleen maar gepraat en gepraat. had gehoopt wat terugblikken te zien van hem in het verleden, niet dus. maar ja, ieder zijn smaak.

van mij 0.5 sterren.

Ben het helemaal met je eens. Ik had ook op wat flash backs gehoopt...... Had er al met al wat meer van verwacht.

Snitz129
Erg origineel, ik weet niet of er een film is die vergelijkbaar is met deze.
Moeilijk om deze te beoordelen. De film zet je tijdens de film wel aan het denken en dat gebeurd in niet al te veel films meer tegenwoordig daarin is alles zo, ontzettend, voorgekauwd.
Vooralsnog 4* voor de mooie dialogen en de diepgang van het geheel.

Geen bijzondere film al maakte die wel duidelijk dat de mens eigenlijk achterlijk is. Ze willen heel graag in iets geloven maar als er iemand is die xegt dat hij die persoon zou zijn dan geloven ze dat weer niet. Ze gaan zo iemand akelig vinden en verachten. Hij is gek maar wij zijn normaal want wij geloven in iets dat er niet is want als het er wel zou zijn weten we het nog niet zeker. Daarom heet het ook al eeuwen "geloven" en niet "zeker weten"

3 sterren

eduard schreef:

3 sterren

Wat jij nu zegt slaat natuurlijk helemaal nergens op. Wanneer je ergens in gelooft en er komt iemand die dat verhaal kkomt ontkrachten, vind je het dan niet LOGISCH dat de mens dan niet gelooft dat 1 zo'n gozer opeens gaat verkondigen dat hij diegene is, zoals in deze film.

En daarbij , wat "geloven"voor jou is, kan voor een ander heel anders zijn. Net zoals het "zeker weten". Want ik neem aan dat pas bij wetenschappelijk feit jij iets als "zeker weten"beschouwt. Voor een ander hoeft dat niet.

Ontopic: Ik had iets heel anders verwacht van deze film. In principe vond ik het wel uniek maar het verhaal vond ik toch wel een beetje onuitgewerkt. Teveel gaten. Aangezien er al meerdere films uit zijn gekomen dat het bijbelse verhaal probeert te ontkrachten vond ik dit toch de minste met argumenten waarbij je toch niet echt aan het denken kunnen zetten.

Daarbij vond ik het ook laf dat ze niet iets over het Moslim-geloof durfde te ontkrachtten.

Een halve ster!

avatar van d3m0n
Erg jammer vind ik die scenes waarbij overduidelijk op te maken valt dat het meer om de sponsor gaat dan de karakters of verhaallijn. Heineken en Amstel in de keuken, Johnny Walker op tafel en overal verhuis dozen van U-haul. Ik weet dat het ook in andere films gebeurt, maar deze doet het wel heel slecht. Nog effe en we zien een ticker tape aan de onderkant van het scherm met alle sponsor merken.

Over de film en het verhaal.. ik zie nog wel een remake komen, waarin je als kijker mee wordt genomen in ver verleden tijden om het verhaal kracht bij te zetten en dan hopelijk met iets betere acteurs. Er zit zo veel meer in het onderwerp, maar blijkbaar door geld te kort is het nu gereduceerd naar een wat flauwe, afgeraffeld filmpje!

Eens met d3m0n. Volop reclame, waarschijnlijk om dit hele project te financieren. Ik zie het ook niet anders dan een project. Interessant project waar we eigenlijk helemaal niets zien, en eigenlijk ook maar weinig horen.

Word veel over gelaten aan onze interpratie, en vooral leuk dat deze film mooie discussies kan uitlokken; zoals gebeurde in onze huiskamer. Leuk project dat een interessant onderwerp op de stok neemt waar niemand ooit over uitgepraat raakt.

Flashbacks naar het verleden van de man zou deze film een totaal ander gevoel brengen. Leuke aan deze film is juist dat we alles uit de mond moeten horen van wat hij verteld en ons wilt laten geloven. Zou zonde zijn als we daar ook beelden bij voor geschoteld krijgen.

Jammer is wel dat het allemaal een beetje algemeen blijft....nergens echt indrukwekkende verhalen van hem. Echt spanning zat er nergens in; deze film moet het echt hebben va de pure nieuwsgierigheid die het opwekt, en de beelden die je er zelf bij bedenkt.

Leuk project.

Deze film heeft mij geboeid van begin tot eind. Vond het einde wel wat abrupt maar wel een fijn verhaal die goed gebracht is.

3.5 *

Op de valreep nog de flauwste film van 2007 gezien.

1/2 *

avatar van indexs
los van de bijna soap achtige beelden en idem camera werk...

inhoudelijk briljante film.. Echt super....

Annaa schreef:
Dit is echt een dood saaie film. Een hele film lang slap ouwe hoeren op niks af, nul actie, nul kijkgenot . Dus? Niet kijken, zonde van je tijd.

Jammer dat je hem niet hebt begrepen ,ik zou hem nog eens met andere ogen bekijken.
En dan zonder drank of drugs.

Deze film heeft niets spectaculairs, geen geweldige special effects, geen super surround, zelfs niet eens echt mooi camerawerk. Daarom is het zoveel knapper dat deze film me wel 85 minuten op het puntje van mijn stoel gekregen heeft.

Deze film zet je aan het denken en sleurt je mee in een verhaal dat je wel zou willen geloven, maar eigenlijk toch niet kunt. Ik snap na het zien van de film ook de sterk wisselende reacties.

Wat mij betreft zeker 5 sterren waard!

Ik had echt het idee dat ik naar 1 of ander slecht toneelstuk zat te kijken.
Aan die oudere gelovige vrouw begon ik mij echt te ergeren na verloop van tijd, aan alle personages eigenlijk. En wat was de rol van dat meisje (Linda geloof ik) eigenlijk? Leuk dat ze ook even langs kwam, maar ze had net zo goed thuis kunnen blijven, kwam totaal niks nuttigs uit.

Verder vond ik het nogal voorspelbaar. Daarmee bedoel ik niet de details van de film, maar vooral op wat voor manier de acteurs reageerden op john z'n verhaal, en ze reageerden ook veel te overdreven, en ook precies zoals je van hun zou verwachten (wat voor rol ze dan ook speelden).
Iedereen in de film had zo z'n zegje, maar 't werkte allemaal niet met elkaar, het kwam niet tot een spannend en meeslepend verhaal, wat waarschijnlijk wel de bedoeling was geweest.

De enige personage in de film die het allemaal snapt, is die donkere man. Hij is de enige die niet alles alles zo als waarheid bewezen hoeft te hebben, maar meer van het verhaal wil genieten. Net zoals men dus van het leven zou moeten genieten, om je eigen verhaal te scheppen, en je eigen verhaal te leven, en met een verwonderende blik naar de rest van de wereld te kijken, in plaats van te denken vanuit het hokje waarin de meeste leven.

Ik heb de film nogmaals gekeken en warempel hij boeide mij nog meer ik heb dit anders nooit met films, en echt ik kijk er wat,het was net of bij het kijken voor de tweede maal de film anders was je kijkt er echt met andere ogen naar.

Maar ik ben bang dat heel veel mensen hem doodsaai zullen vinden,maarja dat vond ik van de rocky en de shark films ook, de enige film die mij in bijna gelijke mate boeide, was de green mile en een film die de meeste mensen wel niet of niet meer kennen soilant green.

avatar van extremezz
Mooie film,begint wat traag maar wordt dan boeiender naar het einde toe

avatar van SalsaLover
Eigenlijk een film waar niets in gebeurd,buiten praten.
Maar toch blijf je luisteren naar het verhaal.
Omdat er veel gezegd word zoals ik er ook over denk.

Toch wel fascinerend om eigenlijk met een toneelstuk je toch te kunnen boeien.

avatar van Zuzuu
Nou, de film was niet zo slecht, ik was ervan overtuigd om het uiteindelijk toch helemaal af te kijken. Dat geeft het alleen al een extra ster. De onderwerp van het verhaal was wel leuk (niet fascinerend of geweldig, nee gewoon leuk). Het was het kijken wel waard en de acteerprestaties waren gemiddeld. Ik ergerde me zeer aan de oude vrouw, zonder haar had ik deze film een iets hogere score gegeven.
Een 2,0 moet het wel doen.

asseT schreef:

simpel maar met goeg diepgang????????

asseT, ik wil even met jou vraagtekens mee reageren wat de diepgang betreft,zonder een woord te liegen ik heb de film voor de vierde maal bekeken en voor mij is het een eindeloze diepgang zo diep,je moet hem echt wel kunnen bevatten en eventueel je geloof in de religie die je nu hebt en alle andere religies uitschakelen en dan nogmaals kijken.

Of je neemt de bijbel,thora of koran enz naast je en kijkt hem dan.

Als je ooit gekeken hebt of kunt kijken naar Soylent Green en je kijkt dan naar de heden daagse wereld dan zul je schrikken ,en die film is al zeker een 34 jaar oud als ik het mij goed herinner.

stroke33 schreef:

Waarom?

avatar van Zuzuu
stroke33 schreef:

Je geloof in de religie uitschakelen? Wat is dat nou voor een opmerking, dat slaat nergens op. Ik denk niet dat we hier over robots spreken, even op de knop drukken en dan is het uitgeschakeld De film heeft inderdaad een diepgang, maar de boodschap is duidelijk: men zal moeten twijfelen in zijn geloof. Eigenlijk is dit een zeer gevaarlijke film, maar iemand met een sterk religieuze achtergrond zou moeten weten dat het maar een film is, en dat de karakters maar worden gespeeld door acteurs.

Zuzuu schreef:
[Eigenlijk is dit een zeer gevaarlijke film.

Waarom?

Zeggen dat je Jezus bent en de Bijbel dus maar een leuk verteld sprookje is zal je niet echt veel vrienden geven in de Kerk denk ik.

avatar van Erwinner
Bestaan er ook geruchten dat dit echt voorkomt?

avatar van Erwinner
Tayama schreef:

Daarom vertrekt ie ook he!

Als een film me boeit doe ik niet moeilijk over cijfer, een 5.
you have to be openminded lijkt me om de film wat aan te vinden

kan goed begrijpen dat die ouwe vrouw er nix van wilde weten,
als je word verteld , dat alles waarin je mee bent opgegroeid
en niet anders weet en blindelings je hele leven eraan toewijd qua riligie, dat het anders was dan waarmee ze opgegroeid is
tja logisch dan heb je je vertrouwen aan een leugen gegeven

mja i dont care verder ben zelf niet gelovig

had ook me twijfels om hem te bekijken maar ben blij dat ik hem heb gezien nogmaals 5

Met verbazing naar gekeken , ik had totaals iets anders verwacht , dit is serieus ver bove verwachting!
Bijzonder dat zonder echt iets te laten gebeuren je toch zo'n prachtige film kan maken.
Ik kan me voorstellen dat als je niet van diepgaande films houd dat je deze film niet af kunt kijken , maar als je een beetje filosofisch bent aangelegd en een "open mind" heb dan moet je deze film gezien hebben!