• 8.227.990 stemmen

Geregisseerd door: Spike Jonze

Met onder meer: Joaquin Phoenix, Amy Adams en Scarlett Johansson

Releasedatum: 27 februari 2014

Over Her

"A Spike Jonze Love Story"

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Theodore Twombly

Samantha (stemrol)

Catherine Klausen

Blind Date

Surrogate Date Isabella

Alien Child (stemrol)

Chat Room Friend #2 (stemrol)

avatar van Eiland

Eiland

De camera volgt in de nihilistische wereld van morgen onafscheidelijk de gebroken en kwetsbare Theodore. Zijn emoties zijn product van onze toekomstige tech en zijn kwantificeerbaar. De presentatie van de film vormt met de aankleding in vaal kleurenpallet een mooi beeldrijm met de hartenpijn van Theodore.

Op de krachtigste momenten van de film weet het wat te zeggen over onze hedendaagse tijd en de emoties die hierin thuishoren. Tevens weet de film dan onze geïnformeerde levens van morgen in beangstigend maar mysterieus daglicht te tonen. Helaas zijn deze momenten van uitdrukkingskracht net wat bijkomstig.

avatar van alacer9

alacer9

Zeker een mooie film!

avatar van booyo

booyo

Nooit geweten dat de (sterke) soundtrack van Arcade Fire is.

avatar van Robi

Robi

Ik snap eigenlijk de hoge waardering voor deze film niet zo goed. Een eenzame man die in scheiding ligt download een nieuw besturingssysteem gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Een soort Siri of Hey Google, maar dan nog een stuk verder. Met dat besturingssysteem ontwikkelt hij een relatie alsof het een echt mens is. De film kiest helaas voor de serieuze aanpak. En dat is verschrikkelijk ongeloofwaardig maar vooral saai. Ik heb de hele tijd in de film toegeleefd naar die geniale wending waardoor de film toch nog interessant zou worden. En dan is het jammer dat die wending er niet inzit. Ruim twee uur is dan ook nog eens vreselijk lang. Maar daarnaast moest ik tevens de hele tijd denken aan de film Lars and the Real Girl (2007) . Dat is een film met een vergelijkbaar thema. Alleen gaat die film over een man die een relatie aangaat met een opblaaspop die hij vervolgens aan andere mensen voorstelt. Gelukkig kiest die film wel voor de komische en absurde aanpak terwijl ook die weldegelijk zijn serieuze kant heeft. En dat maakte die film een heel stuk draaglijker en zelfs grappig.

avatar van Freeh

Freeh

Ontroerend met een diepe boodschap over echte liefde en het leren loslaten. Prachtig. Heel mooi gespeeld en in elkaar gezet.