• 10.565 nieuwsartikelen

Met onder meer: Joaquin Phoenix, Amy Adams en Scarlett Johansson

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 februari 2014

Plot Her

"A Spike Jonze Love Story"

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

Social Media

Theodore Twombly

Samantha (stemrol)

Catherine Klausen

Blind Date

Surrogate Date Isabella

Alien Child (stemrol)

Chat Room Friend #2 (stemrol)

avatar van Eiland

Eiland

De camera volgt in de nihilistische wereld van morgen onafscheidelijk de gebroken en kwetsbare Theodore. Zijn emoties zijn product van onze toekomstige tech en zijn kwantificeerbaar. De presentatie van de film vormt met de aankleding in vaal kleurenpallet een mooi beeldrijm met de hartenpijn van Theodore.

Op de krachtigste momenten van de film weet het wat te zeggen over onze hedendaagse tijd en de emoties die hierin thuishoren. Tevens weet de film dan onze geïnformeerde levens van morgen in beangstigend maar mysterieus daglicht te tonen. Helaas zijn deze momenten van uitdrukkingskracht net wat bijkomstig.

avatar van alacer9

alacer9

Zeker een mooie film!

avatar van booyo

booyo

Nooit geweten dat de (sterke) soundtrack van Arcade Fire is.

avatar van Robi

Robi

Ik snap eigenlijk de hoge waardering voor deze film niet zo goed. Een eenzame man die in scheiding ligt download een nieuw besturingssysteem gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Een soort Siri of Hey Google, maar dan nog een stuk verder. Met dat besturingssysteem ontwikkelt hij een relatie alsof het een echt mens is. De film kiest helaas voor de serieuze aanpak. En dat is verschrikkelijk ongeloofwaardig maar vooral saai. Ik heb de hele tijd in de film toegeleefd naar die geniale wending waardoor de film toch nog interessant zou worden. En dan is het jammer dat die wending er niet inzit. Ruim twee uur is dan ook nog eens vreselijk lang. Maar daarnaast moest ik tevens de hele tijd denken aan de film Lars and the Real Girl (2007) . Dat is een film met een vergelijkbaar thema. Alleen gaat die film over een man die een relatie aangaat met een opblaaspop die hij vervolgens aan andere mensen voorstelt. Gelukkig kiest die film wel voor de komische en absurde aanpak terwijl ook die weldegelijk zijn serieuze kant heeft. En dat maakte die film een heel stuk draaglijker en zelfs grappig.

avatar van Freeh

Freeh

Ontroerend met een diepe boodschap over echte liefde en het leren loslaten. Prachtig. Heel mooi gespeeld en in elkaar gezet.

avatar van shrink

shrink

• 1968 berichten

Wat een slechte film! Wie wordt er nu verliefd op een computer. Nee ik kon dit niet serieus nemen. Heb de film nog een keer gekeken n.a.v. alle positieve reviews, maar dan nog vond ik het niks. Nee niet mijn ding. Jammer. Die stem van die dame uit de computer was ook a-sexy.

avatar van Panoramix

Panoramix

Prachtige film. Jonze schept een - wat mij betreft, zo wordt het niet per se gepresenteerd - dystopisch maar ook wel realistisch toekomstbeeld, in de zin dat eigenlijk alle hedendaags trends consequent en zonder absurd te worden doorgetrokken worden, waarin de telefoon of computer nog meer dan nu de functie van personal assistant vervuld. Ik moest tijdens de film meer dan eens denken aan Ex-Machina en voelde ook - hoewel het op heel veel vlakken een heel ander type film is - een zelfde onderhuidse spanning tijdens het kijken. Ik lees hier reacties dat het ongeloofwaardig zou zijn; een relatie met een besturingssysteem/os. Ik vind het geloofwaardig gebracht. Bovendien komt het ook voor dat mensen verliefd worden op een penvriend(in) zonder deze ooit gezien te hebben en/of fysiek contact te hebben gehad. De film laat zien dat het contact met de os nog wel een stuk intiemer is dan liefdescorrespondentie. Toch zit hier voor mij ook het grootste minpunt. Vooral wanneer er wat barsten ontstaan in de relatie, kan ik me moeilijk meer verplaatsen in het hartzeer dat dit teweegbrengt. Kennelijk kan ik het verliefd worden wel meevoelen, maar echte hechting, een echt houden van minder.
Phoenix is uitstekend en ik reken deze film ook tot een van de betere prestaties van Johansson. De climax is ook weldoordacht en geeft ook te denken. De soundtrack is al genoeg genoemd als groot pluspunt. Al met al een bijzonder originele en over de hele linie uitstekend verzorgde film.

avatar van Daan258

Daan258

Wat moet ik hier van zeggen?

Ja, een vrij aparte film die heel moeilijk te plaatstenn is maar die je alsnog wel op één of andere reden weet te boeien tot het eind.

avatar van wilofski

wilofski

Ik zette hem op omdat ik dacht, had ik deze nu al gezien? Ik check effe en wacht tot ik herken hoe het gaat verlopen.

Uiteindelijk heb ik hem helemaal uitgezien en moet ik zeggen dat ik er toch heel veel van genoten heb.

Zoals bij veel films die ik wel top vind is er bij deze geen al te groot ingewikkeld verhaal aanwezig. Maar het werkt wel consequent toe naar wat voor mij het meest passende einde is.

De ingetogen sfeer, het acteerwerk en de algemene uitwerking (de kledij, de subtiel modernere versie van hedendaagse dingen, de soundtrack, de slimme manier waarmee onopvallende stukjes herhaald worden en dus meer betekenis hebben,...) maken deze film eentje die gezien mag worden.

Ik merk ook dat ik sinds een tijdje meer heb aan films die op een kalme manier relaties en emoties kunnen brengen, op een manier waar ik in mee kan leven zonder enige suspension of disbelieve nodig te hebben. En dat is wat deze film de volle 100% doet.

Het verliefd worden op een AI is ook een fijne manier om alles wat abstracter te maken en tegelijk geloofwaardig. Mss komt het hier niet dagelijks voor maar in pakweg Japan is dit al lang geen fictie meer.

Het enige wat ik er jammer aan vind is dat ik hem niet heb opgezet met mijn lief erbij...

avatar van jippie2010

jippie2010

Deze film stond al een tijdje op mijn wensenlijstje, helaas waren mijn verwachtingen groter dan dat de film kon waarmaken. Het was zeker aangenaam kijken, met een sterke Phoenix en de zachtaardige stem van Johannson. Toch wist het geheel me niet helemaal te pakken. Liefhebbers van dit genre kan ik van harte The Zero Theorem (2013) aanbevelen. Een stuk abstracter en filosofischer, maar echt een aanrader. Laat je niet schrikken door het stemgemiddelde in ieder geval.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Eindeloze conversaties tussen een gevoelige eenzame Theodore en een geavanceerde kunstmatige intelligentie die zichzelf de naam Samantha (stem van Scarlett Johansson) geeft. De conversaties vervelen op geen enkel moment, dankzij het acteerwerk van Joaquin Phoenix (Theodore), de zalige stem van Scarlett en de kleurrijke aankleding. Knap bedacht het scenario, je bent er voor of totaal niet... ik wel

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Drama die ik een aantal jaren geleden ook al eens meegepikt had en toen wel een cijfer had gegeven maar geen comment, dus bij deze om het compleet te maken. En eigenlijk was ik ook best wel weer nieuwsgierig naar deze aparte film met licht kritische maatschappelijke ondertoon.

Het idee is duidelijk rond Theodore, een man die verre van zijn relatiebreuk verwerkt heeft en zijn dagen in een soort lethargie doorbrengt. Verdriet, rouw en verwerking zijn in eerste instantie de hoofdmoot zonder dat dit overdramatisch gebracht wordt, zeg maar gerust subtiel en voor veel mensen herkenbaar. Zijn persoonlijkheid en karakter worden daarnaast nog eens in een bepaald contrast gebracht met zijn werk, want Theodore lijkt een introverte en uitermate gesloten iemand die moeilijk met zijn gevoelens om kan gaan maar voor zijn werk lijkt hij juist ontzettend goed een bepaalde snaar te kunnen raken en dingen te verwoorden, mogelijk een eerste kritische noot wat de digitale smartphone wereld van tegenwoordig betreft want als hij niet constant een oortje in heeftt, onzin opvraagt en met zijn bakkes in dat scherm zit zou hij misschien eens openstaan voor zijn omgeving.

De film vervolgd zich niet alleen met het gevecht met de ex maar ook een gevecht met de tegenwoordige tijd om het zomaar te zeggen. Sinds het digitale tijdperk is de afstand tussen mensen gegroeit, en zie ik zelfs als mensen bij elkaar zijn een bepaald soort isolement waarin iedereen zich op zijn eigen wereldje richt, zijn smartphone dus en slechts zich los rukt voor commentaar of iets kritiek. De smartphone heeft het slechtste en de meest onfatsoenlijke kant in de mensen gewekt, iets dat niet zo zeer in het geval van Theodore geldt maar er is wel degelijk een soort van afstand tot de maatschappij, en drempel om verder te gaan, met als toppunt de anonimiteit om rare dingen te doen zoals het rare hijg-gesprek in bed. Het is eigenlijk een trieste bedoening met als toppunt natuurlijk de ontwikkeling tussen Theodore en zijn OS en later nog de surrogaat vrouw. Het moment dat hij dan praktisch een pracht vrouw voor het oprapen heeft in de vorm van Olivia Wilde verknald hij dat om onduidelijke redenen. Nu ik wist het wel, verre weg de mooiste vrouw van de film, daar kan Scarlett Johansson ook nog een puntje aanzuigen. Het liedje Perfectly Lonely slaat op een gegeven prima op Theodore buiten dat hij constant vergezeld wordt door Samantha.

Dit alles maakt van Her een buitengewoon en gelaagd drama over verlies, verwerking, doorgaan en durven. Buiten dat zit er voor mij een kritische ondertoon in de film betreffende het gebruik van de smartphone, alle apps en shit, en de zogenaamde veilige afstand om je anoniem als een klootzak te gedragen iets wat bewust en onbewust afstand tot de maatschappij doet ontstaat en de mensen steeds lichtgeraakter worden, niet te vergeten de eenzaamheid, oppervlakkigheid en afstand die de mens zich eigen heeft gemaakt. Maar de film eindig hoopvol hoewel dat voor Theodore in eerste instantie niet zo zal voelen want het lijkt er toch op dat de mens ansich elkaar vind en weer fatsoenlijk gaat communiceren. Daarom wat mij betreft een interessant en gelaagd drama, en dan vergeet ik nog bijna de fraaie soundtrack van Arcade Fire te noemen en natuurlijk het puike acteerwerk van Phoenix.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Goed. Interessant wereldbeeld van hoe omgaan met eenzaamheid. De computer vult de leegte in en we krijgen meer individualiteit in de samenleving als woontype. Fysisch contact is ondergeschikt aan geestelijk contact, zelfs seks wordt geestelijk.

Mooie opener waarin alles wordt vastgesteld, het personage dat bv nieuwsberichten vlug verwijderd maar roddelnieuws bekijkt, is direct geschetst als de oppervlakkige man in een oppervlakkige wereld. De interactie verloopt via computers en het beroep van Phoenix waarin emoties worden voorgekauwd, is de puntjes op de i zetten.

Jammer dat het blijft kabbelen over een liefdesromance, dat er geen conclusie is (is dit nu een goede of een slechte zaak ? Hoe zal dit Phoenix verder beïnvloeden ?) en dat er noodgedwongen andere personages (Amy Adams) zijn die een beetje tegenstrijdig lijken met het thema. Mocht dus gerust iets meer zijn en het zou kunnen dat Jonze zijn maatje Kaufman heeft gemist.

avatar van redfish71

redfish71

Kwam er niet doorheen. Ik weet dat deze op meerdere manieren geprezen wordt door camera werk, acteerwerk etc, maar voor mij was dit vooral heel veel gelul en leek het er uiteindelijk allemaal op het eind niet toe te doen.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Aardig

Her is zeker geen slechte film, of het een geslaagde film is, is een tweede vraag. De film speelt zich af in de toekomst waar een karakter genaamd Theodore een relatie creëert met een artificiële intelligentie. Aardig geschoten film maar het kon beter eerlijk gezegd. Sommige scenes hebben weinig textuur en de kleurgebruik is een beetje apart. Je hebt bijvoorbeeld kantoren met felle kleuren en veel meubels. Zeker wel mijn ding maar bij Her vind ik het een aparte uitwerking hebben. Het is allemaal maar een beetje bland als ik eerlijk ben. Ik heb het niet zo met die 'clean' achtige look. Her is namelijk niet de eerste film waarin de toekomst zo in beeld is gebracht. Zeker wel nette composities maar voor de rest is het niks speciaals wat teleurstellend is. Het idee achter Her is zeer interessant en past ook zeer bij deze tijd. De uitwerking is niet altijd even geweldig omdat ik nooit het gevoel had dat de ideeën goed waren onderzocht. Het dialoog is op sommige momenten tenenkrommend slecht en best cringy zelfs. Wat wel weer goed was, was een beetje bij het einde waarin laat zien dat de AI dezelfde situaties heeft bij meerdere mensen. Dat was interessant al was het wel een beetje voorspelbaar. Acteerwerk is goed, Phoenix is best sterk in de rol. Johansson was ook geloofwaardig als de stem van een vrouwelijke AI. De film gaat aardig op gang en blijft die tempo ook houden, maar het raakte me nergens. Het is maar een teleurstellende film. Ik denk gewoon dat dit niet voor mij is bestemd.

avatar van Stephan

Stephan

LLoyd Gallagher schreef:

...de kleurgebruik is een beetje apart.

Kleuren in Her

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Zeker interessant en indrukwekkend maar ik zal niet van gedachten veranderen. Het blijft om een of andere reden niet bij me. Het is een beetje hipster-achtig en dat ligt me gewoon niet. Geef mij maar sci-fi zoals Blade Runner, 2001 of Solaris. Ik kan wel zeker appreciëren dat je deze video hebt gelinkt!