Her (2013)

3,62

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

255 BERICHTEN83 MENINGEN

avatar van nadrin
geplaatst op 30 maart 2016, 17:20 uur, permalink
Lief en wat zou ik graag die toekomst willen meemaken

avatar van stefan dias
geplaatst op 1 april 2016, 13:49 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe cool is deze film?
Mooi licht en sfeer. Design is af.
Gelukkig hinkt de film niet achterop. Je ziet heel veel mensen in zichzelf gekeerd naast elkaar heen lopen, maar gelukkig wordt daar niet prekerig over geoordeeld. Jonze vertelt zijn verhaal en Phoenix zet alweer een prachtvertolking neer. Eigenlijk een beetje jammer dat we zelf heel de tijd aan Scarlett moeten denken, want dat lijkt net het punt van deze film. Dat de identiteit geheel van 'fysiek' gespeend is. Zoals bij goede S.F. zijn er wel wat dingen om over door te denken en met sommige interpretaties ben ik het niet noodzakelijk eens, maar dat is dan ook helemaal niet erg.
Fantastische scène in het begin ook (en héél confronterend) met de seksuele fantasie over de zwangere vrouw die niks aan de fantasie overliet. En verrassend genoeg ook best wel erotiserend was, waar ik me dan weer heel ongemakkelijk over voelde. Sterk.
Op het einde dooft de film wel een beetje met een sisser, maar dat kon de pret ondertussen allang niet meer sussen.

avatar van nadrin
geplaatst op 3 april 2016, 19:03 uur, permalink
Nogmaals bekeken en mijn eerste score was veel te laag wordt nu 4,5. Een prachtig liefdesverhaal

geplaatst op 8 april 2016, 9:31 uur, permalink
Gewoon erg goed: origineel bedacht mooi liefdesverhaal.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 4 mei 2016, 12:45 uur, permalink
Prachtige film waarbij ik geen enkele moeite had om me te verplaatsen in Theodore's gevoelens en reacties. Ik blijf me echter toch afvragen hoe ik Sam's aantrekkingskracht zou ervaren als haar teksten waren ingesproken door een neutralere actrice: ongetwijfeld vormt het geluid van iemands stem een (misschien wel heel belangrijk) onderdeel van de aan- of afwezigheid van haar (of zijn) charme, maar door de keuze te maken voor de stem van een actrice die zo sexy is en die bij mij als mannelijke kijker onwillekeurig de associatie met uitbundige lijfelijkheid oproept (om het maar eens netjes te formuleren) kan ik al een stuk makkelijker met deze fantasie meegaan. Zou het ook werken met een hese raspende stem? (Intrigerend, een mogelijk alternatief scenario: wat als een mannelijk OS verliefd zou worden op een hetero-man?)

avatar van Into the Movie
geplaatst op 28 mei 2016, 21:07 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige film! Vooral in combinatie met muziek (piano) is deze een lust voor het oog! Iemand ook benieuwd wanneer een avatar tijdens het spelen met jou in discussie gaat? 🙂

geplaatst op 3 juli 2016, 13:03 uur, permalink
Een hele stomme en saaie film was dit had na 30 min in slaap gevallen daarna toen ik wakker werd.
Wist ik niet meer waar ik was en na 10 min wist ik eindelijk weer dat ik gewoon thuis was op de bank in de woonkamer.
Ben tot conclusie gekomen dat dit film me hersenen helemaal besmet maakte door een virus dat de film veroorzaakte door de verhaal die heel moeilijk te begrijpen was. Me kleine hersencellen konden het niet aan waardoor ik in coma raakte.

Ik lees hier de commentaren dat de muziek goed was daarvoor hoeft ik niet deze film te zien.
En dat het romantische film is snap ik niet zo misschien omdat ik de film niet helemaal gezien heb.
Als je mij vraagt wat echt romantisch is dat je iemand aan kan raken en niet dat je tegen iemand zit praten die helemaal niet is of niet bestaat. Nou dat vind ik 0.0000% niks romantisch aan maar oke mensen die dat wel vinden mag wel vind ik.

Het is heel jammer en zonde van tijd terwijl er wel goede acteurs in de film spelen.
Oke heb niet hele film gezien namelijk zo goed vond ik het nou ook weer niet als je leest wie er in spelen verwacht je meer van.
Het spijt me van me eigen kritiek op deze film. Veel mensen zouden denken wat praat hij nou over maar ja het heeft me niet helemaal geraakt dat mag wel gezegd worden.

avatar van Zwolle84
geplaatst op 3 juli 2016, 13:09 uur, permalink
Walter White schreef:
Als je mij vraagt wat echt romantisch is dat je iemand aan kan raken en niet dat je tegen iemand zit praten die helemaal niet is of niet bestaat. Nou dat vind ik 0.0000% niks romantisch aan maar oke mensen dat wel vinden mag best.

In ieder geval goed dat de film de kernvraag bij je heeft opgeroepen. Wel jammer dat je een film beoordeelt die je slechts gedeeltelijk hebt gezien. Misschien nog eens proberen als je minder vermoeid bent?

geplaatst op 4 juli 2016, 9:52 uur, permalink

Kort maar krachtig 👍

avatar van milannn
geplaatst op 27 juli 2016, 14:04 uur, permalink

Met alle respect, je mag best leren hoe je een beetje moet schrijven, er klopt helemaal niks van.

0,5 stemmen bij een dergelijke film vind ik zo'n onzin. Objectief gezien kan dat helemaal niet. Alleen de visuals, het acteerwerk, de muziek e.d. verdienen al meer. Zelfs als je het verder helemaal niks vindt.

Daarnaast, hoe kan je in godsnaam 0,5 stemmen als je maar een halfuur hebt gezien? Jouw stem zou verwijderd moeten worden...

geplaatst op 27 juli 2016, 17:52 uur, permalink
milannn schreef:

Ik zelf vond het een saaie film daarom was ik binnen half uur in slaap gevallen.
Bij mij maakt niet uit hoe moe ik ben als het goede film is kijk ik het gewoon af als het goed is en de moeite waard bij deze had ik dat totaal niet. Heb er betere films gezien dan deze dat is mijn mening gelukkig.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 30 augustus 2016, 23:34 uur, permalink
Best uniek romantiekfilmpje, maar het is absoluut goed in wat het wil doen, emotioneren. Wat een overdonderend geheel. Je voelt gewoon mee met de personages, ook al is 1 ervan een besturingssysteem. Dat maakt het juist nog knapper. Phoenix speelt fantastisch als Theodore, en de stem van Johansson is echt perfect gekozen. Dit moet haast wel een van de beste romantische films zijn die ik tot nu toe heb gezien. Het enige minpuntje dat ik zou kunnen noemen is dat Samantha op den duur niet echt meer functioneert als een besturingssysteem, maar meer als een mens. Het is haar taak om hem te helpen bij alles wat nodig is en op het einde maakt zij alleen maar zelf de beslissingen. Maar ach, wie ben ik om daar over te zeiken? 4,5*

avatar van IH88
geplaatst op 9 september 2016, 17:17 uur, permalink
“I think anybody who falls in love is a freak. It's a crazy thing to do. It's kind of like a form of socially acceptable insanity.”

Gemengde gevoelens. Aan de ene kant heeft Her heel veel om van te genieten. De prachtige cinematografie, Joaquin Phoenix op zijn best, de zwoele stem van Johansson en natuurlijk het interessante verhaal. Een relatie aangaan met een zelfbewust besturingssysteem is nu nog toekomstmuziek maar zou in de toekomst best wel eens mogelijk kunnen zijn. Regisseur Jonze heeft hier kritiek op maar weet zijn personages wel oprecht en geloofwaardig te houden. Het grootste compliment dat ik de film kan geven, is dat ik er ook helemaal in meeging. Op een gegeven moment vond ik het zelfs normaal worden. Erg knap.

Dat kan natuurlijk ook door de stem van Johansson komen waar ik dan direct haar gezicht en lichaam bij zie. Ik vraag me af of het ook had gewerkt als het een stem was geweest van een onbekende actrice (of acteur?). De film begint heel erg goed maar raakt wel snel door zijn ideeën heen. De band tussen Theodore en Samantha wordt goed opgetuigd maar op een gegeven moment wordt het wel wat langdradig en een herhalingsoefening. Na die scene in het vakantiehuisje in de sneeuw wordt het verhaal ook wat snel afgeraffeld. Opeens heeft Samantha allerlei problemen en bezwaren die voor die tijd niet bestonden. Maar goed, Phoenix, Johansson en de prachtige cinematografie weten het lang interessant te houden.

avatar van kissyfur
geplaatst op 23 september 2016, 20:22 uur, permalink
In een woord: etherisch. Heeft de potentie om naar de 4,5 sterren te gaan.

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 30 september 2016, 16:25 uur, permalink
Herzien, en hoewel dit een goede film is kan deze me niet voor de volle speelduur boeien. Het begin is erg goed, maar na een dik halfuur wordt het gewoon minder interessant, en dat heb ik voor de tweede keer op een rij. Ik weet niet waaraan het ligt, maar ik heb het gevoel dat deze film ietwat te braafjes is, en me te weinig prikkelt om nadien vol interesse de film nog te volgen. Ik denk dat de hoofdreden het gebrek aan voeling met het hoofdpersonage is, en dat ik zijn motivatie ook vaak gewoon niet versta of begrijp. De film moet zich ook in allerlei bochten wringen om die "romance" ook mogelijk te maken. Ik heb verder ook niets met de acteur Joaquin Phoenix alsook Scarlett Johansson (en al zeker niet wanneer ze niet in beeld komt). Ik laat deze wel op 3,5* staan, maar het zal nu eerder een lage drie-en-een-half zijn, dan een ruime.