• 8.611.865 stemmen

Releasedatum: 27 februari 2014

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Her

"A Spike Jonze Love Story"

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Theodore Twombly

Samantha (stemrol)

Catherine Klausen

Blind Date

Surrogate Date Isabella

Alien Child (stemrol)

Chat Room Friend #2 (stemrol)

avatar van Eiland

Eiland

De camera volgt in de nihilistische wereld van morgen onafscheidelijk de gebroken en kwetsbare Theodore. Zijn emoties zijn product van onze toekomstige tech en zijn kwantificeerbaar. De presentatie van de film vormt met de aankleding in vaal kleurenpallet een mooi beeldrijm met de hartenpijn van Theodore.

Op de krachtigste momenten van de film weet het wat te zeggen over onze hedendaagse tijd en de emoties die hierin thuishoren. Tevens weet de film dan onze geïnformeerde levens van morgen in beangstigend maar mysterieus daglicht te tonen. Helaas zijn deze momenten van uitdrukkingskracht net wat bijkomstig.

avatar van alacer9

alacer9

Zeker een mooie film!

avatar van booyo

booyo

Nooit geweten dat de (sterke) soundtrack van Arcade Fire is.

avatar van Robi

Robi

Ik snap eigenlijk de hoge waardering voor deze film niet zo goed. Een eenzame man die in scheiding ligt download een nieuw besturingssysteem gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Een soort Siri of Hey Google, maar dan nog een stuk verder. Met dat besturingssysteem ontwikkelt hij een relatie alsof het een echt mens is. De film kiest helaas voor de serieuze aanpak. En dat is verschrikkelijk ongeloofwaardig maar vooral saai. Ik heb de hele tijd in de film toegeleefd naar die geniale wending waardoor de film toch nog interessant zou worden. En dan is het jammer dat die wending er niet inzit. Ruim twee uur is dan ook nog eens vreselijk lang. Maar daarnaast moest ik tevens de hele tijd denken aan de film Lars and the Real Girl (2007) . Dat is een film met een vergelijkbaar thema. Alleen gaat die film over een man die een relatie aangaat met een opblaaspop die hij vervolgens aan andere mensen voorstelt. Gelukkig kiest die film wel voor de komische en absurde aanpak terwijl ook die weldegelijk zijn serieuze kant heeft. En dat maakte die film een heel stuk draaglijker en zelfs grappig.

avatar van Freeh

Freeh

Ontroerend met een diepe boodschap over echte liefde en het leren loslaten. Prachtig. Heel mooi gespeeld en in elkaar gezet.

avatar van shrink

shrink

• 2056 stemmen

Wat een slechte film! Wie wordt er nu verliefd op een computer. Nee ik kon dit niet serieus nemen. Heb de film nog een keer gekeken n.a.v. alle positieve reviews, maar dan nog vond ik het niks. Nee niet mijn ding. Jammer. Die stem van die dame uit de computer was ook a-sexy.

avatar van Panoramix

Panoramix

Prachtige film. Jonze schept een - wat mij betreft, zo wordt het niet per se gepresenteerd - dystopisch maar ook wel realistisch toekomstbeeld, in de zin dat eigenlijk alle hedendaags trends consequent en zonder absurd te worden doorgetrokken worden, waarin de telefoon of computer nog meer dan nu de functie van personal assistant vervuld. Ik moest tijdens de film meer dan eens denken aan Ex-Machina en voelde ook - hoewel het op heel veel vlakken een heel ander type film is - een zelfde onderhuidse spanning tijdens het kijken. Ik lees hier reacties dat het ongeloofwaardig zou zijn; een relatie met een besturingssysteem/os. Ik vind het geloofwaardig gebracht. Bovendien komt het ook voor dat mensen verliefd worden op een penvriend(in) zonder deze ooit gezien te hebben en/of fysiek contact te hebben gehad. De film laat zien dat het contact met de os nog wel een stuk intiemer is dan liefdescorrespondentie. Toch zit hier voor mij ook het grootste minpunt. Vooral wanneer er wat barsten ontstaan in de relatie, kan ik me moeilijk meer verplaatsen in het hartzeer dat dit teweegbrengt. Kennelijk kan ik het verliefd worden wel meevoelen, maar echte hechting, een echt houden van minder.
Phoenix is uitstekend en ik reken deze film ook tot een van de betere prestaties van Johansson. De climax is ook weldoordacht en geeft ook te denken. De soundtrack is al genoeg genoemd als groot pluspunt. Al met al een bijzonder originele en over de hele linie uitstekend verzorgde film.

avatar van Daan258

Daan258

Wat moet ik hier van zeggen?

Ja, een vrij aparte film die heel moeilijk te plaatstenn is maar die je alsnog wel op één of andere reden weet te boeien tot het eind.

avatar van wilofski

wilofski

Ik zette hem op omdat ik dacht, had ik deze nu al gezien? Ik check effe en wacht tot ik herken hoe het gaat verlopen.

Uiteindelijk heb ik hem helemaal uitgezien en moet ik zeggen dat ik er toch heel veel van genoten heb.

Zoals bij veel films die ik wel top vind is er bij deze geen al te groot ingewikkeld verhaal aanwezig. Maar het werkt wel consequent toe naar wat voor mij het meest passende einde is.

De ingetogen sfeer, het acteerwerk en de algemene uitwerking (de kledij, de subtiel modernere versie van hedendaagse dingen, de soundtrack, de slimme manier waarmee onopvallende stukjes herhaald worden en dus meer betekenis hebben,...) maken deze film eentje die gezien mag worden.

Ik merk ook dat ik sinds een tijdje meer heb aan films die op een kalme manier relaties en emoties kunnen brengen, op een manier waar ik in mee kan leven zonder enige suspension of disbelieve nodig te hebben. En dat is wat deze film de volle 100% doet.

Het verliefd worden op een AI is ook een fijne manier om alles wat abstracter te maken en tegelijk geloofwaardig. Mss komt het hier niet dagelijks voor maar in pakweg Japan is dit al lang geen fictie meer.

Het enige wat ik er jammer aan vind is dat ik hem niet heb opgezet met mijn lief erbij...