Her (2013)

Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Spike Jonze
met Joaquin Phoenix, Amy Adams en de stem van Scarlett Johansson

Theodore (Joaquin Phoenix) is een eenzame schrijver. Hij schaft zich een nieuw ontwikkeld besturingssysteem aan dat bestemd is om in alle behoeften van diens gebruiker te voorzien. Tot grote verbazing van Theodore ontspint zich een romantische relatie tussen hem en het besturingssysteem.

Heerlijke film....beetje vaag ....is dit de toekomst ?

avatar van horizons
Best leuke film met een heel erg onheilspellende gebeurtenis richting het einde. Het meest knappe aan de film is dat de liefde tussen mens en OS als normaal wordt neergezet, ook door de omgeving. Nergens word de kaart van belachelijkheid getrokken.... tot het moment je als kijker dat gaat doen.
Phoenix and Adams bieden gelukkig genoeg talent om de film fijn af te ronden.

avatar van Black Math
Gezien in het vliegtuig, waar ik later ook Ghost in the Shell zag. Twee science fiction films met Scarlett Johansson, dat was ongepland. Her was in ieder geval wat lastiger te bekijken, want er waren geen ondertitels en Phoenix articuleert niet al te duidelijk, wat al lastig is zonder omgevingsgeluiden, maar toch heb ik het meeste wel meegekregen.

Dit is een typisch "Do Robots Dream of Electronic Sheep"-verhaaltje, waar ik al zoveel van heb gezien. Deze film gaat in het bijzonder in op liefde tussen mens en machine, maar ook wat dat betreft zijn er meerdere films en series over dat onderwerp. Nieuw voor mij was de twist, die je echter lang en breed zag aankomen, dat de machine de mens verlaat in plaats van andersom. Maar voor mijn gevoel niet echt een grote vernieuwing van een uitgekauwde formule. Eerder een variatie op een welbekend thema.

Het tempo is erg laag, wat niet erg hoeft te zijn, maar hier zie je het einde al lang en breed aankomen, waardoor het erg gaat slepen. Wat ook niet helpt is dat Phoenix een bijzonder saai personage weet af te leveren. Visueel is er ook niet veel ter afleiding, want er wordt vooral geregistreerd en niet zozeer gecreëerd. De soundtrack was wel aardig, maar kan niet veel compenseren.

Kortom, het valt allemaal nogal tegen. En dat terwijl Jonze eerdere films behoorlijk interessant waren. Eindwaardering: 2*.

avatar van bobbee
Hele mooie en overtuigende film. De basis van dit verhaal en wat mij betreft de essentie van het leven dat we leiden is de opmerking van Samantha dat ons verleden een verhaal is. Zoals het web van een spin de manier is waarop de spin met de wereld omgaat, zo manifesteren wij ons in de wereld met ons web van woorden. En uit dat web construeren wij onszelf en ons leven. Niet opzettelijk of bewust, onze verhalen ontstaan vanzelf in de loop van de tijd. Er is geen plot, geen clou, geen wijze les te trekken. Uiteindelijk leveren die verhalen ons iets op: een autobiografie. Het verhaal van ons leven, geweven in de tijd die ons is gegeven. Maar niet wij weven die verhalen, de verhalen weven ons.

Dat uitgangspunt maakt dat we verliefd kunnen worden op alles wat ons boeit of aandacht schenkt. Virtueel of niet. We zagen het later in een heel andere vorm maar even intrigerend terug komen in Ex Machina. Onze geest is misschien wel net zo virtueel, of narratief dat we tot op zekere hoogte geen verschil zien of willen zien tussen echt en niet echt. De ultieme illusie.

De film slaagt er uitstekend in om dat besef tot ons door te laten dringen.

avatar van Bosdavid
Een heerlijke en prachtige film.
Fijn zacht van aard die met een aangename rust ademt, prachtig vormgegeven, buitengewoon mooi gefilmd en met een sterke soundtrack. Een van de meest favoriete films van het (voor mij) sterke filmjaar 2014.

avatar van Baboesjka
Mooie film. Niet doorsnee. Sterk camerawerk en acteerwerk, een dromerige sfeer en een heel speciaal verhaal. Ik vind Scarlett Johansson een goede keus voor de stem. Ik vind haar stem erg prettig en aantrekkelijk klinken. Ik wist tijdens het kijken nog niet dat het haar stem is en dat zie ik als een voordeel, want daardoor zag ik er geen gezicht bij. De film duurt lang, maar bleef mij boeien. 4*

Mooie film en een verhaal waar iedereen over na zou moeten denken.
Ik ben ervan overtuigd dat het een kwestie van tijd is dat het verhaal in deze film de realiteit is.
Alleen is het OS denk ik eerder een levensechte pop met een processor en een OS waar veel mensen hun leven mee zullen delen.
Heel veel mensen in mijn omgeving spenderen nu al de meeste tijd achter hun computer, iets wat mijzelf enorm tegenstaat.