The Zero Theorem (2013)

Verenigd Koninkrijk / Roemenië / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Fantasy

geregisseerd door Terry Gilliam
met Christoph Waltz, Mélanie Thierry en David Thewlis

Een computerhacker heeft zich als doel gesteld om de reden van het menselijke bestaan te ontdekken. Hij wordt in zijn werkzaamheden echter voortdurend gestoord door het Management. Deze keer sturen ze een tiener en een wellustige geliefde op hem af om hem af te leiden.

avatar van kleez
Qua 'uitstraling', betreft de film zelf, filmset, kostuums, etc. had de film wel wat beter gekund. Vond het eigenlijk niet geweldig, zoals meesten wel aangeven hier boven al.

Maar het verhaal van de film zelf; 5 volle sterren!! Geniaal tot briljant. De verborgen lagen, maar ook de besproken theorieën, echt zeer goed.

Mocht er iemand nog een goede site / uitleg / discussie over de clou willen hoor ik het graag. Al denk ik dat ik me erg kan aansluiten bij jippie2010 hierboven!

avatar van kleez
Ik zie net dat hij ook The Imaginarium of Doctor Parnassus heeft geregisseerd, en ineens valt alles op z'n plek! Erg leuk dat ik dit van te voren niet wist want dan had ik er nog meer op gelet, maar tijdens het kijken van deze film moest ik al een aantal keer aan TIoDP denken.

Zóveel verborgen 'waarheid' in deze film!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Filosofische fantasy.

Regisseur Terry Gilliam is zelfs op bejaarde leeftijd - de man is inmiddels 74 - nog steeds actief als filmmaker. Het 'brein' achter pareltjes als Fear and Loathing in Las Vegas, Brazil en Twelve Monkeys heeft nog vele andere films gemaakt die de moeite waard zijn, maar na 1998 werd het allemaal wat minder. Met als eerste dieptepunt Grimm. Van zijn geliefde genre - fantasy - werd door het Amerikaanse lid van Monty Python nimmer afgeweken. Ook niet in The Zero Theorem, zijn laatste wapenfeit.

Een ander door de filmmaker geliefd genre - komedie - is ook vrijwel altijd verweven met zijn werk. Zij het hier in wat minder geslaagde mate. Wellicht is het een van de eerste gemiste kansen aan deze lichte tegenvaller. De overdaad aan pogingen tot humor ten spijt. Matt Damon leverde er zijn salaris voor in, zoals menig acteur in de rij staat om te mogen werken met de legendarische filmmaker. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ondanks de raakvlakken met Brazil, dát niveau nergens wordt gehaald.

The Zero Theorem is mooi gefilmd, maar kent eveneens verschrikkelijke blue screens en iets te opvallend plastic decorstukken. Allemaal te verdoezelen onder het mom van fantasy en ongetwijfeld minder storend als het verhaal meer zou beklijven. Het filosofische geneuzel en de Bijbelse verwijzingen zijn interessant, maar meer dan dat wordt het niet. Als zelfs de finale nogal flauw blijkt en Radiohead opnieuw in jazzjasje voorbij galmt, weet je dat het hier verre van een kunstwerk betreft. Komische kitsch is het helaas ook niet.

Redelijk.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van cucciolo
Heerlijke originele film die een uniek wereldje creëert. De visuele pracht die bijdraagt aan het geheel, het sound design dat fenomenaal is uitgewerkt, de karikaturale figuren, het klopt allemaal. Al het maffe gedoe is een genot om naar te kijken en het filosofisch tintje is perfect gedoseerd. Kan eigenlijk niet minder dan 4 sterren geven aan dit pareltje.

avatar van John Milton
Bizarre en uiterst originele Gilliam. Je zou bijna zeggen 'hoe kan het ook anders'. Gefascineerd zitten kijken er waren meerdere wtf momenten. Uiterst prettige verschijning geworden overigens, die Mélanie Thierry. Niet meer dat brave, jonge meisje uit The Legend of 1900.

Mijn zeven is voorlopig, want ik was zeer moe en heb het idee dat er meer dan een beetje van deze film, niet tot mijn af en toe knikkebollende koppie is doorgedrongen. Herziening zal dus volgen. Ook wederom een pluim voor Christoph Waltz. Wat een fijne acteur is dat toch.

avatar van Zwolle84
Drie Gilliams op rij gedaan. Het heerlijke Twelve Monkeys kende ik al; Brazil en TZT waren nieuw voor me. Beide films vielen me mede vanwege de hoge verwachtingen flink tegen, ongeveer om dezelfde redenen ook. Het is in het begin leuk om de fantasievolle Gilliam-werelden te aanschouwen. Bizarre karakters, frisse omgevingen, een verhaal dat niet direct duidelijk een kant opgaat. Gniffeltje links, glimlach rechts. Maar als dat verhaal gaandeweg nog steeds niet een duidelijke kant opgaat en uiteindelijk ook niet dreigt te gebeuren, slaan de verveling en zelfs irritatie toe. Bij Brazil had ik dat nog een tikkeltje erger dan bij deze. Ik kon hem amper uitzitten en vind zijn status ook zwaar overdreven - tenzij ik iets helemaal mis natuurlijk.

Vanwege dat laatste punt - in m'n achterhoofd knaagt het gevoel dat ik ze vaker moet zien en ik m'n mening nog ga herzien - geef ik ze beide nog nét een zesje. Maar om nou te zeggen dat ik er veel plezier aan heb beleefd - nee.

avatar van aphexfreak
De eerste keer kwam ik er amper doorheen en heb ik hem uitgezet. Te vaag te nietszeggend etc. Maar nu ik hem dan alleen en geconcentreerd heb zitten kijken vielen bij mij alle puzzelstukjes op zijn plek. Prachtige film die langzaam op gang komt. Het verhaal vormt zich gaandeweg en je raakt steeds meer betrokken bij de personages. Het einde Is ook briljant, perfecte afsluiting van de film. Het camerawerk verdient een dikke 10, geweldig mooi gefilmd. Alleen die scènes op het strand al....oogverblindend mooi.
Terry Gilliam is en blijft 1 van mijn favoriete regisseurs.

avatar van barcam
Visueel fantastisch maar deze Terry Gilliam is voor mij persoonlijk veel te arty farty en kitscherige onzin. Raakt nog niet aan de enkels van Brazil.

Dat Gilliam humor heeft is al bijna een halve eeuw bekend. En het is precies dat, dat zijn films bovengemiddeld de moeite waard maken. Toch vond ik dat in the Zero Theorem niet ten volle uit de verf komen, anders was het echt een meesterwerk geweest. Want de film is een kleurrijk spektakel. Visueel erg verzorgd. Soms nogal kitscherig, maar je kijkt in elk geval je ogen uit en Gilliam leeft zich helemaal uit. Hij stopt er verder opnieuw niet te missen existentiële thematiek en maatschappijkritiek in. Niet erg subtiel dus, maar zonder veel pretentie. Het is niet meer dan een kapstok om het zijn personages moeilijk te maken. Gilliam heeft er een zwak voor, hoofdpersonages die het zwaar te voorduren krijgen. Net als in het vergelijkbare (maar veel betere) Brazil is de hoofdpersoon een vrij kleurloos type die in zijn zoektocht naar de zin van het bestaan, een leeg bestaan leidt.Dat is de grap. Jammer dat de bijpersonages niet helemaal uit de verf komen, net als de op papier interessante cast. Ook Waltz lijkt niet helemaal gemaakt voor deze rol. Normaal gesproken vind ik hem wel goed, kan dan ook niet helemaal mijn vinger leggen op het waarom. Gilliam heeft een aantal meesterwerken gemaakt, waar erg weinig aan mankeert. Meestal is zijn werk echter sterk, maar met zijn mankementen. Dat geldt hier ook wel weer. 3,5 sterren.

avatar van Davidoff
Net gekeken en werkelijk geen flauw benul van wat ik gezien heb. Wellicht iets als je wekelijks een filosofieklasje bijwoont maar mijn ding is het niet. Ben normaal best van de films die wat "anders" zijn maar deze ging me net iets boven m'n pet.

Daarom 2 **

Und3rdog
Ik ben het helemaal eens met de gebruiker boven mij. Wat een achterlijke film! Ook ik wist aan het einde niet waar ik nou naar had zitten kijken.
Het verhaal slaagt op niets. Het had iets te maken met de zin van het leven volgens mij, maar de regisseur had zich beter kunnen richten op de zin van het maken van deze flutfilm.
Er wordt ook heel pover geacteerd. Alle acteurs zijn irritant, alsof ze aan adhd leiden. Gelukkig had het meisje nog een stel lekkere tieten, maar ze is veels te weinig in beeld.
Bizar dat studios zo'n kutfilm van een of andere c-regisseur uit willen brengen......

avatar van John Milton
Und3rdog schreef:
[...] een of andere c-regisseur[...]

Ik kan niet herleiden of dit nu serieus is, een onverbloemde troll of een gapend, opengesperd hiaat in filmkennis

Dat een filmmaker niet je smaak is, ok. Kan ik me bij Gilliam zelfs prima voorstellen. Dat je na deze film denkt 'waar ging dit over' ook (ik vond dat persoonlijk niet negatief overigens, ik wil hem juist nog een keer kijken)! Maar zonder verdere duiding roepen dat de maker van gelauwerde films als Brazil, en in mindere mate Twelve Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas een c-regisseur is, zet je mening niet echt kracht bij.

Maar je hoeft je niet al teveel zorgen te maken hoor, want je hebt zeker ook een raak punt met je laatste zin: Gilliam krijgt zijn films moeilijk gefinancierd.

avatar van Cellulord
John Milton schreef:

Laten we hopen op het laatste

Tja, wat moet je hiermee, want volgens Und3rdog is niet enkel Gilliam maar ook Carpenter een C-regiseur, Lars von Trier is zwaar overgewaardeerd, Stanley Kubrick de meest overgewaardeerde regisseur van de laatste 50 jaar, en volwassenen die animatie kijken lopen rond met jeugdtrauma's.

Maar ja, een film over de zoektocht naar de zin van het leven zal iemand die denkt dat hij zin van het leven reeds denkt te kennen niet echt intresseren.

Redelijke film over een computerhacker die de zin achter het bestaan probeert uit te zoeken. De film heeft een bizarre, futuristische look zoals wel meer films van Terry Gilliam (Brazil, Twelve Monkeys). Echter is het verhaal een stuk minder. De existentiële dialogen zijn wel vermakelijk, evenals de kleurrijke personages.

avatar van centurion81
Prachtige film, grappige filosofische invalshoek: Onttovering, wanneer je aantoont dat er geen hiernamaals is (de Zero Theorem, 100% = 0, krijgt het aardse leven alle betekenis, waardoor mensen het maximale uit hun korte aardse bestaan willen halen, waarmee je "geluk" en "zingeving" maximaal kunt vermarkten...Mooi hoe de kerk ook letterlijk gesloopt wordt op het laatst met jezus die van zijn kruis wordt getrokken als climax

Goede acteerprestaties, mooie decors.

Thereisnospoon
'Verenigde Staten / Roemenië'
Blijft leuk: Had Gilliam Roemenië nodig voor deze productie?
Of heeft Roemenië ook een vaag fonds voor well known animator
Terry Gilliam?

avatar van Querelle
Lekker druk en goed gevulde beelden. Decors met veel details. Daar hou ik van.
Met het beeldconcept waar Gilliam sowieso in uitblinkt is hij weer op het top van zijn kunnen. Ook de acteurs passen er goed bij en zijn vooral knap geregisseerd. Dat is een ander talent van Gilliam. En Thewliss heeft eindelijk weer een rol die goed bij hem past.
Het verhaal, de ontwikkelingen, vergezeld van half afgemaakte slapstick ( lol) beloofde veel goeds..... Totdat er toch het een en ander te letterlijk wordt benoemd: de zin van het leven bv. En er wordt ook steeds meer gepsychologiseerd naar het einde toe. Kwam vaak nogal naïef en onvolwassen op me over. Het had allemaal wat cryptischer en ondoorgrondelijker mogen blijven.

Davidoff schreef:

Daarom 2 **

heeft niets met filosofie te maken. gaat nergens over deze film.

Prachtfilm over eenzaamheid en de zoektocht naar betekenis.
Finale te mooi voor woorden.

avatar van j0enne
Ik keek hier toch wel naar uit n.a.v. de trailer en had d'r hoge verwachtingen van, maar 't viel allemaal toch flink tegen.
Ik moet meteen denken aan The Imaginarium of Doctor Parnassus, daar was ik ook niet bepaald fan van.
Vrees nu wel een beetje voor Brazil, die moet ik namelijk nog steeds kijken.

Klinkt interessant, binnenkort eens kijken .

avatar van Rvdz
Nooit gedacht dat ik nog eens licht emotioneel zou worden van Creep. Prachtig einde.

avatar van Noodless
Tja, wat moet je hier mee ? Bizar verhaal rond eenzaamheid en het doorgronden, zoeken naar de reden van het menselijk bestaan. Echt filosofisch wordt het niet, meer een chaotische combinatie van liefde, eenzaamheid, technologische vooruitgang, macht en de ultieme zoektocht naar de zin van het leven waarbij de meeste scènes saai overkomen. Het slot zorgt voor een dieptepunt met een cover van creep. 4/10