The Fisher King (1991)

Drama / Komedie

geregisseerd door Terry Gilliam
met Jeff Bridges, Robin Williams en Mercedes Ruehl

Jack Lucas is in radiokringen een cultfiguur. Zijn programma wordt druk beluisterd, hoewel hij geen blad voor de mond neemt en hij ontzettend cynische opmerkingen maakt. Jack haat wanhopige mensen. Toch zijn zij het die in zijn programma meestal aan het woord komen. Edwin Malnick is een vaste klant. Wanneer hij vertelt dat hij de vrouw van zijn leven ontmoet heeft, slaat Jack met één opmerking die droom aan diggelen. Onder de indruk van Jacks uitspraak, vermoordt Malnick zeven mensen en pleegt daarna zelfmoord. Dit betekent ook het einde van Jacks carrière. Drie jaar later voelt Jack zich nog steeds verantwoordelijk. Hij piekert, kwelt zichzelf, is berooid en heeft geen vooruitzichten. Op een avond trekt hij dronken door New York en treft hij een jeugdbende die de zwerver Parry in elkaar willen slaan...

avatar van blurp194
Fijne film.

De wat wonderlijke sfeer en de droom/nachtmerrie beelden komen perfect samen met het wel ietwat sentimentele verhaal, maar toch wel erg mooi in elkaar verweven en met de hint van diepere lagen subtiel gesuggereerd. En dan daarbij nog twee van mijn favoriete acteurs, Williams en Bridges in rollen die op hun lijf geschreven lijken. Niet dat Plummer daar heel ver op achter ligt trouwens. Of Ruehl, die niet vaak genoemd wordt maar wel erg sterk spel laat zien. Mooi werk van Gilliam, die nogal eens vaker erg fijne films aflevert.

avatar van eRCee
Gilliam haalt met vijf films een gemiddelde van 2,4* bij mij, en daar zit deze 3,5 -sterren beoordeling bij in. Deze film is dan ook de beste die ik van hem zag. Soms kent The Fisher King nog steeds een soort van oppervlakkige extravagantie die neigt naar het vermoeiende, maar het is hier in elk geval in balans. Sterker nog, de film is heel compleet. De energie die Williams en Bridges erin stoppen is daarnaast heel fijn om naar te kijken. Positieve uitschieter binnen een overwegend vervelend oeuvre.

avatar van Woland
Ik ben bang dat ik me toch niet helemaal kan vinden in de Hallelujah-verhalen en hoge beoordeling hier die The Fisher King binnensleept. Natuurlijk, met Gilliam op de regisseursstoel weet je dat het visueel goed verzorgd is, en hoewel niet zo absurdistisch als sommige van zijn andere werken, zijn ook hier weelderige middeleeuws-aandoenende hallucinaties te vinden. Maar ik vond het verhaal toch wel erg opzichtig op het sentiment spelen, waarbij met name de emotionele U-turns die Jeff Bridges een paar keer maakt me niet heel erg overtuigen. Nu helpt het ook niet dat dit ook het soort Robin Williams-rol is die ik niet uit kan staan; hij speelt weer eens de inspirerende clown, de Peter Pan, de gek die je weer leert leven, en dat soort schmierende acts trek ik niet zo goed. Verder een redelijk warme film, maar het pathos van de film had ik toch niet zoveel mee.

avatar van cinemanukerke
een meesterwerk van de kunstenaar Gilliam

de eerste 10 minuten bv in het radiostation is prachtig in beeld gebracht (personage zit in het duister, onherkenbaar en ongewone camera standpunten zoals vanuit de hoogte of close ups). En inderdaad, de scene in Grand Central is pure kunst. En de titel ? Ergens in de film wordt een verhaal verteld over de 'fisher king' maar voor mij is de moraal van verhaal namelijk dat je niet je best hoeft te doen om iemand te helpen maw niet uit eigen belang maar dat je iemand helpt die het nodig heeft. Gilliam doet ook nog eens uithalen naar de psychiatrie en naar onze consumptie maatschappij waarin alles snel en chaotisch verloopt. De film ontroert, heeft schitterende dialogen (een relatie omschrijven van begin tot einde in 5 minuten bv) en heeft waanzinnige humor.