The Fisher King (1991)

Drama / Komedie

geregisseerd door Terry Gilliam
met Jeff Bridges, Robin Williams en Mercedes Ruehl

Jack Lucas is in radiokringen een cultfiguur. Zijn programma wordt druk beluisterd, hoewel hij geen blad voor de mond neemt en hij ontzettend cynische opmerkingen maakt. Jack haat wanhopige mensen. Toch zijn zij het die in zijn programma meestal aan het woord komen. Edwin Malnick is een vaste klant. Wanneer hij vertelt dat hij de vrouw van zijn leven ontmoet heeft, slaat Jack met één opmerking die droom aan diggelen. Onder de indruk van Jacks uitspraak, vermoordt Malnick zeven mensen en pleegt daarna zelfmoord. Dit betekent ook het einde van Jacks carrière. Drie jaar later voelt Jack zich nog steeds verantwoordelijk. Hij piekert, kwelt zichzelf, is berooid en heeft geen vooruitzichten. Op een avond trekt hij dronken door New York en treft hij een jeugdbende die de zwerver Parry in elkaar willen slaan...

avatar van wibro
Heel anders dan "Brazil" en "12 Monkeys" maar niettemin heel erg mooi. Uitstekend geacteerd door Jeff Bridges en vooral Robin Williams die hier de rol van mafketel 'Parry' speelde die constant angstaanjagende visioenen had van vuurspuwende paarden. Het verhaal was helemaal tof hoewel ik er in het begin wel eerst helemaal in moest komen. De fotografie was in een woord schitterend zoals de beelden die wij te zien kregen van die vuurspuwende paarden en oa het etentje in het Chinees restaurant. Memorabel mag ook de scene genoemd worden waarin het Grand Central Station tijdens het spitsuur veranderde in een walsende balzaal. Zeer hilarisch was de scene waarin 'Parry' (Robin Williams) in zijn nakie liep rond te springen in Central Park.
Een zeer goede film dus deze film van Terry Gilliam. Het is nu wachten op zijn nieuwe film "The Imaginarium of Doctor Parnassus", maar of die net zo goed zal zijn als "The Fisher King", dan moet ik nog zien.

Waardering; voorlopig 4,0* met kans op verhoging.

avatar van Nicolage Rico
Aardige film. Ik moet telkens weer wennen aan de stijl van Gilliam, maar meestal komt dat wel goed. Nu ook voor een gedeelte. Er is in ieder geval niets op de acteerprestaties aan te merken.

Er zijn een aantal sterke scenes, zoals de scene als Parry Lydia ziet op het station en alle mensen spontaan lijken te dansen. Of de scene in het restaurant als Parry zingt voor Lydia. .

Ruime 3* voor deze film.

avatar van glimlicht
Net gekeken op een hele oude opname van de Canvas,,
op "videoband-kwaliteit".. was wel sfeervol

Het verhaal gaat over hoe je van het ene op het andere moment heel erg een "loser" kan worden,, (en met Pinokkio gaat staan praten).

Vond de ontmoeting met Parry erg tof,, had het gevoel dat het echt een hele aparte en surrealistische beleving ging worden. Toch begon het steeds iets "normaler" te worden,, de gekke kant van Parry begon ook steeds minder naar voren te komen. En ik vond dat nou juist een erg vermakelijk iets (hoe hij in z'n nakie door het park rende bijv).

Alleen de romance tussen Parry en zijn vriendin konden me niet erg bekoren (ben haar naam alweer vergeten,, slecht teken). Het liefje van Parry had ook wat meer diepgang kunnen gebruiken.

Godzijdank kwam Tom Waits even langs
Maakte weer een hoop goed,, zo even Swordfishtrombones luisteren voor het slapen gaan..

*3,5

avatar van senne1
Leuk gegeven dat Gillian doelstelling was om eens een normale film te maken. Dit is niet gelukt uiteraard, hehe

Jeff Bridges in een geweldige rol als onsympathieke radiopresentator. Na een gruwelijk incident wat min of meer door hem veroorzaakt is, door zijn harteloze opmerkingen die iemands grootste wensen in diggelen praat.

Zijn leven gaat hierna zo zwaar achteruit en het dieptepunt is bereikt. In de minuten die zijn laatste zouden moeten zijn, wordt hij gered door een aantal zwervers gekleed als ridders. Geweldig episch en leuk moment in de film! (De eerste aanraking met robin williams). Zijn doel is om de heilige graal te vinden. En dit alles in de setting van new york! alles heeft vanaf dat moment een heerlijk vreemde sfeer. Af en toe grijpt de film weer naar de normale werkelijkheid, maar een vreemde maar goede balans tussen normaal en vreemd wat mij betreft.

Altijd lastig om zo'n aparte film te eindigen. Niet helemaal geslaagd naarmate het einde nadert, ook de duur is toch wel wat lang, maar dat neem ik voor lief. Weer eens een andere film!

Senne

trage gare film

avatar van ( J )
aan Movo2 die zei : trage gare film

dan heb je de film vast in slomotion met je kop in de magnetron bekeken

Wat een ijzersterke film,hoop meer van dit soort films te vinden.
De 2e film na 12 monkeys die ik van Terry Gilliam heb bekeken en ga zeker verder op zoek naar zijn werken.

ik heb erg genoten van deze film. Ik mag nog 100 van deze films zien. Robin Williams was weer ijzersterk. Wat een goede acteur is hij toch!

4.0

Michael jeter als travo was ook grappig

avatar van k.grubs
Mijn ultieme feelgood movie. t Is alweer wat jaren geleden, maar er is geen film die ik zo vaak gezien heb als deze. Als je kritisch wilt zijn: hij zakt wat in naar het einde toe, anders wel 5 sterren.

avatar van DragQueen
Een sterke film van gilliam, wiens stijl weer duidelijk aanwezig is. wat maakt deze man toch vreemde, maar ijzersterke films. verder wordt er steengoed geacteerd door de heren Bridges en Williams. die hun personages overtuigend tot leven brengen. het verhaal is ook van een hoog niveau, en heeft een dito uitwerking gekregen. een sterke drama-komedie met een epische feel. 4,5 ster.

avatar van Guinness
Deze film is toch vanavond of morgenavond op Comedy Central te zien? Hoe kan het dat daar geen vermelding bij staat?

avatar van Uzza_Sparta
Guinness schreef:

klopt.
Gisteren avond bij toeval tegengekomen op de Comedy Central kanaal op digi-tv. Lang geleden dat ik deze zeer goede film had gezien.
Vanavond hadden ze As Good As It Gets met Jack Nicholson op dezelfde kanaal.

As Good as It Gets (1997)

Best jammer dat er sommige kanalen zijn in Nederland die goede films laten zien en die worden hier niet vermeld.

Wordt nu beter in de gaten gehouden.

sweinsteiger
Fisher King, The (1991)

Deze film is me heel goed bevallen. Goed verhaaltje met erg grappige momenten + 'the dude' en Robin Williams samen. Dat moet een goede film zijn!!

4* voor het acteren van Robin Williams

avatar van SnakeDoc
Soms grappig, soms ook wel wat vervelend. Vond de rol van het klungelige vriendinnetje van Parry bijvoorbeeld erg storend, en begrijp ook niet echt haar aandeel in het geheel. Het dans moment op het trein station was wel weer briljant natuurlijk!

De film duurt eigenlijk net wat te lang en is constant van het zelfde. Een uur korter en het was me ook wel prima geweest!

Wat ik overigens ook een hilarische scene vond:

YouTube - Michael Jeter Delivers a Message in The Fisher King

avatar van benni
Rare, gekke, maar ook zeer mooie film. Wat verrassend! had, zoals vaak laatste tijd, totaal geen intro gelezen. Want vooral hier op moviemeter, wordt je alles al verteld, en is alle verrassing weg. Ik snapte de rol van Perry z'n vriendin wel. Niemand zou op zo iemand vallen, behalve hij! Dat is nou net weer de fun van alles. als fan van Jeff en ook wel Robin, geheel tevreden gesteld. Wat een maffe sfeer. Moet je echt zien. En wat al eerder verteld werd, meestal worden de personages en het verhaal steeds gekker, hier wordt het steeds normaler, en dat vond ik eens zeer prettig.

Gisteravond op tv gezien. Want een bizarre, rare maar ontzettend mooie film! Verhaal moest ik even inkomen, ook de manier van vertellen. Maar naarmate de film vordert, raak je er aan gewend en krijg je een 'band' met de personages. De acteerprestaties zijn dan ook geweldig.

Een mooie film met humor. Van Jeff Bridges zou ik alles wel willen zien, geweldig acteur en altijd goed Robin Williams acteert ook prima als zwerver met hallucinaties, welke overigens erg mooi zijn vormgegeven. Verder spelen meer vreemde personages mee, het geheel heeft een absurde uitstraling. Mooie settings, soms vreemd gekozen maar leuke muziek, goede dialogen en een prettig weirde sfeer.

avatar van missl
Ik heb heel erg moeten lachen om de cynische opmerkingen in het begin. Het is een absurde film over 2 mannen die elkaar ontmoeten en een vriendschap opbouwen. Williams speelt goed en is raar, wat het verhaal ook van hem verwacht. De film moet even op gang komen maar is dan goed, mede door het goede spelen en de uitdieping van de karakters.

avatar van maus9
''Op een avond trekt hij dronken door New York en treft hij een jeugdbende die de zwerver Parry in elkaar willen slaan...''

Kan aan mij liggen, maar Parry is juist de persoon die Jack Lucas helpt bij die jeugdbende...

on³ Geweldig altijd hoe Williams een gestoorde kan spelen. Een van de betere samen met Heath Ledger.

avatar van Walter Sobchak
Vermakelijke film, niet veel meer dan dat. Eerste van Gilliam die ik zie (na de Holy Grail natuurlijk), waarin ik vooral heb genoten van Williams! Heerlijke idioot. Nu maar eens naar Brazil en 12 Monkeys gaan koekeloeren...

Niet toevallig zojuist herzien na jaren. Wat blijft dit goed. Robin Williams geeft perfecte invulling aan de lastige combi van drama en humor. Vreemd om te zien hoe een met zijn demonen worstelende Williams, Bridges redt van zelfmoord. Anyway verhoogd naar 4,5 sterren.

avatar van Freud
Leek me het meest gepaste eerbetoon om deze film nog eens te bekijken gisteren - zoals mister blonde al opmerkte, wel met een aantal akelig anders klinkende momenten (er zitten zelfs twee bijna-zelfmoorden in de film...). Blijft gewoon een heel erg mooie film, al had ik misschien liever iets meer scenes met Parry gezien, en wat minder met Jack en zijn vriendin (vooral het einde van hun verhaal is weinig geloofwaardig).

Heel cynisch toch, dat Williams in veel films uitblinkt met personages die erin slagen bij anderen (zelfs eikels als Jack) de moed erin te houden, terwijl ze zelf eigenlijk veel meer problemen te torsen hebben. Op het einde was er blijkbaar niemand om dat bij hem ook te doen.

avatar van Filmkriebel
Verdorie wat een geweldige film! Mijn ogen blijven er vochtig van. Met het overlijden van Williams in het achterhoofd kon deze film geen beter eerbetoon zijn. Gilliam's moderne sprookje over boetedoening schippert tussen de komedische uitbarstingen van Williams en een diepe tragiek die daar achter verscholen ligt. Dat moet precies een beetje zijn zoals Williams in het echt was.

Het acteerwerk is van de bovenste planK. Bij de mooiste momenten hoorde de hele mise-en-scène om Parry te koppelen met de nerdy Lydia (de travestiet die op Lydia's werk verschijnt , het Chinees restaurant), trouwens ook groots vertolkt door Amanda Plummer. Alles is ook zo menselijk dat je haast vergeet dat dit een film is. De verandering van een cynische menshatende kerel naar iemand die leert geven om zijn naasten is gevoelig neergepoot door Bridges (ook dikke thumbs up voor zijn rol). Bovendien is het therapeutische aspect van de vriendschap Jack en Parry uiterst belangrijk in het hele gebeuren. Het is een film die ook duidelijk maakt dat de ene mens niet zonder de andere kan, maar beperkt wordt door emoties en verkeerde vooroordelen. Hartverwarmende film.

Een rauwe psychologische komedie over twee mannen die beide een pijnlijke ervaring achter de rug hadden, met een ernstige thematiek (schuld en boete). De film was voorzien van een onmiskenbare beeldspraak met opmerkelijke surrealistische fantasieën en overschreed gelukkig nergens de grens van de slapstick, al vloog ie zo nu en dan wel uit de bocht. Overduidelijk bleek de liefde van de regisseur voor het verhaal. Maar bovenal dankte dit moderne sprookje zijn glans aan de fantastische cast, waarbij Robin Williams voor mij dé verrassing was.

avatar van K. V.
'k moest wel wat in het verhaal geraken, want het was toch redelijk speciaal. Maar de film groeit wel en wordt ook wel boeiender, naarmate het verhaal vorderde.
De cast deed het prima, beide heren (Jeff Bridges & Robin Williams) kwamen overtuigend over.
Tja, al bij al wel een goeie film, maar je moet je er wel wat voor zetten. Niet de meest toegankelijke film van Robin Williams.

avatar van 93.9
Vond het een niet zo'n goede film. Mij te cartoonesk.

avatar van kissyfur
Toch wat minder sterk dan hij in mijn herinnering was. Weliswaar typisch Gilliam met bijvoorbeeld de Red Knight, maar dit soort momenten hadden minder diepgang dan in Brazil. Ook platter dan Brazil; het ligt er allemaal wat dikker bovenop. De humor is minder absurd en minder subtiel, de symboliek ligt voor het grijpen, en het vervreemdende camerawerk (lage perspectieven, groothoeklenzen) wat meer een trucje.
Toch een goede film door degelijk acteerwerk. De meeste mensen roemen Robin Williams en Jeff Bridges, maar Mercedes Ruehl speelt ze beide weg. Terechte Oscar. Al met al net voldoende om 'm op 4* te houden.

avatar van Vinokourov
Die stijl van Gilliam is onmiskenbaar, ik vind het wel leuk hoeveel aandacht aan de decors, camerastandpunten en gekke hoeken besteed. Daaroverheen wordt er nog een aardig verhaal verteld over een DJ (Jeff Bridges) die met zichzelf in het reine wil komen en een zonderlijk persoon (Robin Williams). Af en toe komen wat fantasy-elementen en voor de rest wat komische situaties. Ik vond het allemaal wel aardig .

avatar van funnyhow
Bridge en williams op kruissnelheid.film duurt mss net iets te lang.maar wat een heerlijke fotografie.het rare sfeertje altijd in gilliams films...oh wee wat hou ik daarvan!

avatar van blurp194
Fijne film.

De wat wonderlijke sfeer en de droom/nachtmerrie beelden komen perfect samen met het wel ietwat sentimentele verhaal, maar toch wel erg mooi in elkaar verweven en met de hint van diepere lagen subtiel gesuggereerd. En dan daarbij nog twee van mijn favoriete acteurs, Williams en Bridges in rollen die op hun lijf geschreven lijken. Niet dat Plummer daar heel ver op achter ligt trouwens. Of Ruehl, die niet vaak genoemd wordt maar wel erg sterk spel laat zien. Mooi werk van Gilliam, die nogal eens vaker erg fijne films aflevert.

avatar van eRCee
Gilliam haalt met vijf films een gemiddelde van 2,4* bij mij, en daar zit deze 3,5 -sterren beoordeling bij in. Deze film is dan ook de beste die ik van hem zag. Soms kent The Fisher King nog steeds een soort van oppervlakkige extravagantie die neigt naar het vermoeiende, maar het is hier in elk geval in balans. Sterker nog, de film is heel compleet. De energie die Williams en Bridges erin stoppen is daarnaast heel fijn om naar te kijken. Positieve uitschieter binnen een overwegend vervelend oeuvre.

avatar van Woland
Ik ben bang dat ik me toch niet helemaal kan vinden in de Hallelujah-verhalen en hoge beoordeling hier die The Fisher King binnensleept. Natuurlijk, met Gilliam op de regisseursstoel weet je dat het visueel goed verzorgd is, en hoewel niet zo absurdistisch als sommige van zijn andere werken, zijn ook hier weelderige middeleeuws-aandoenende hallucinaties te vinden. Maar ik vond het verhaal toch wel erg opzichtig op het sentiment spelen, waarbij met name de emotionele U-turns die Jeff Bridges een paar keer maakt me niet heel erg overtuigen. Nu helpt het ook niet dat dit ook het soort Robin Williams-rol is die ik niet uit kan staan; hij speelt weer eens de inspirerende clown, de Peter Pan, de gek die je weer leert leven, en dat soort schmierende acts trek ik niet zo goed. Verder een redelijk warme film, maar het pathos van de film had ik toch niet zoveel mee.