Lars and the Real Girl (2007)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Komedie

geregisseerd door Craig Gillespie
met Ryan Gosling, Emily Mortimer en Patricia Clarkson

Na enige jaren van eenzaamheid komt Lars (Ryan Gosling) via internet in contact met Bianca. Lars is helemaal weg van haar en nodigt haar uit om zijn familie te ontmoeten. Eenmaal op deze ontmoeting krijgt de familie de schrik van hun leven, Bianca is namelijk geen echt persoon maar een pop. Maar Lars ziet haar als een echte partner. Op aanraden van een hulpverlener gaat de familie mee in zijn spel en dat levert de meest vreemde situaties op.

avatar van david bohm
Ryan Gosling speelt Lars Lindstrom, een vereenzaamde jongeman die zijn heil zoekt bij een levensechte pop genaamd Bianca. Het hele dorp accepteert de afwijking van Lars en de film weet deze wat ongemakkelijke situatie overtuigend neer te zetten.
Mooi einde ook.

Slechte film, want het verhaal is geheel ongeloofwaardig. Ik kan ook geen enkele sympathie voor alle acteur opbrengen. Heb steeds het gevoel dat ik in de maling wordt genomen en volgens mij is de film toch redelijk serieus.

avatar van galaxydriver32
Erg leuke film hoor! Ik was de hele week ziek, en heb zowat de hele week de Olympische winterspelen gekeken behalve vandaag. Het was saai vandaag, dus ging ik naar Film 1 en toen heb ik deze film gezien en Duma.

avatar van john mcclane 2
tenenkrommend slechte film,werkelijk waar,maar wat is dit erg.
na drive ben ik gosling zeker gaan waarderen, maar waar was hij met zijn hoofd toen hij dit script las.
vals sentimenteel,bijna geen verhaal.
echt niet goed.

avatar van The One Ring
Perfect gemaakte film waar ik niets mee kan. Lars and the Real Girl balanceert telkens op het randje van totale belachelijkheid en enorm vals sentiment. Het goede nieuws is dat het nooit aan de verkeerde kant van die balans valt, een enorme prestatie als je naar dit verhaal kijkt. Het slechte nieuws is dat het verder allemaal niet zo veel waard is. Hoe je het ook went of keert, het is allemaal te ongeloofwaardig om er iets waardevols van te maken, wat toch duidelijk geprobeerd wordt.

Ik ben niet de enige heb ik gemerkt, dus voeg mij bij de groep die het moeilijk te slikken vond dat het hele dorp meeging in Lars' fantasie. Niemand zegt er ooit iets verkeerds over als hij in de buurt is. Zijn broer confronteert hem eenmaal door te zeggen dat Bianca niet echt is, maar toevallig luistert Lars dan niet. Lekker makkelijk. En daar hebben we de reden waarom de film niet werkt. Het is allemaal lekker makkelijk. Gillespie durft niet de werkelijke complicaties die hier zouden optreden op te zoeken en in plaats daarvan maakt hij er een complete idylle van. Dus iedereen doet braaf mee met Lars, terwijl de scenariste al vrij snel een oplossing voor het probleem aankondigt in de vorm van zo'n typisch indie-film love-interest, die kennelijk niets anders om handen heeft tot het wachten tot de hoofdfiguur in haar armen belandt. Gelukkig weten we dit meteen, want stel je voor dat de kijker de gedachte krijgt dat Lars in zijn situatie zou blijven hangen.

Op een gegeven moment dreigt een duister randje, zodra Lars' fantasie donkere vormen aanneemt en hij woedend wordt op zijn pop. En wat doet meneer de regisseur: hij laat de woede alleen van extreem veraf zien of zich in een andere kamer afspelen. Typisch, deze film: alles wat naar of ongemakkelijk is ver op afstand houden, zodat we toch vooral gefocust kunnen blijven op hoe goed deze mensen zijn en wat de wereld toch fijn is. Een serieuze geestesziekte wordt hier in feite genegeerd en slechts ingezet voor wat onverdiende feel-good. Zo'n begrafenisscène kan echt niet en al helemaal niet dat Lars daar meteen aanpapt met zijn vrouwelijke collega.

Al deze nare trekken van de film vallen echter nauwelijks op, omdat de makers een zeker talent hebben om alles redelijk te schrijven en omdat ze acteurs hebben die het enigszins weten te verkopen. Misschien hebben Watson, Schneider en Clarkson nog wel de moeilijkere rollen, omdat ze bovenmenselijk geduld moeten spelen. Ze komen er meer dan mee weg en daardoor werkt de film nog enigszins. Meer gevoelsmatig dan in het hoofd, want de gedachte dat dit een enorme pak onzin is blijft hangen.

Wel opmerkelijk trouwens, dat zo'n ruwweg zes jaar geleden dit soort indies heel typisch waren en een soort minitrend vormden en nu eigenlijk zo goed als verdwenen zijn.

Een origineel, maf, wrangzoet en geestig drama. Een heerlijk emotioneel verhaal dat in balans bleef, met een intelligent script dat niet probeerde om de psychose van de hoofdpersoon op een nare manier onderuit te halen of uit te buiten. Maar was eerder sprake van acceptatie en tolerantie; van een natuurlijk en aanvaardbaar proces. Een intense en geloofwaardige Ryan Gosling acteerde op topniveau als de complexe hoofdpersoon: hij blies je van je stuk.

avatar van K. V.
Deze was op tv en toch ook eens meegepikt. Natuurlijk een erg bijzonder verhaal en je moest er toch wel wat in komen, maar eenmaal dit gebeurd was, vond 'k het zeker geen slechte film.
De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over.
Zeker geen alledaags drama, maar al bij al toch eens het bekijken waard.

avatar van cucciolo
Dit was een van de grootste verrassingen voor mij van de laatste tijd. In geen tijden zo een leuke film gezien. Ronduit hilarisch en toch ook diepgang en ontroering, en dat met toch een vrij simpel concept. Gosling is inmiddels een beetje mijn prinsje want wat ben ik toch elke keer als ik em in een film zie stralen weer weer stapelverliefd!

avatar van Leo1954
Prachtige film, leuk, gevoelig en geweldig gespeeld.

avatar van Pazmaster
Ik heb deze film na lange tijd weer eens gekeken en het blijft toch een geniale film. Ontroerend, origineel, bizar, hartverwarmend maar soms ook hilarisch, ik heb af en toe echt dubbel gelegen. Er wordt prima geacteerd, vooral Gosling doet het uitstekend! Toppertje als je van komische drama films houdt.

Het gegeven van de film ; een man die een pop als partner heeft is inderdaad erg leuk en levert zeker af en toe hilarische scenes op. Toch bestaat het gevaar dat dit gegeven in de film uitgekauwd wordt en dat je geforceerd van de ene grappige scene in de andere komt, waardoor het uiteindelijk niet leuk meer is. Die valkuil trapt de film gelukkig niet in. Er zit ook nog wel een serieuzer verhaaltje achter de facade en dat houdt de film boeiend, mede dankzij leuke bijrollen en zijplotjes, en zorgt ook voor een mooi afgerond verhaal.

avatar van arno74
Een hele mooie film. Er zijn zoveel raakvlakken met Her (2013) dat het wel haast een zekerheid lijkt dat die film van deze op hoofdlijnen is afgekeken. Niet alleen inhoudelijk, maar ook fysiek en qua karakter lijken de twee hoofdpersonages wel heel erg op elkaar. Lars and the Real Girl is een mooie, warme, maar ook wel behoorlijk naïeve film. Deze romantische tragikomedie heeft genoeg kwaliteit te bieden en is bovendien een fijne wegkijker. Ruim 3,5*

Prachtige film zeg.... En wat speelde Ryan Gosling hier goed en overtuigend zeg... Van het begin tot het einde wordt je leef je met hem mee, met zoveel overtuiging... En het einde, ( wanneer Gosling dus eigenlijk verder kan in zijn leven zonder de ''pop'' ) is ook erg sterk gedaan.

En de boodschap van deze film is eigenlijk heel simpel, leef en laat leven en laat elkaar altijd in hun waarde en sta altijd voor elkaar klaar, ook al gaat het om een excentrieke persoonlijkheid als Lars in deze film, die moeite heeft met bepaalde dingen, of nog dingen heeft om te verwerken. Erg mooi hoe hij daartoe in staat wordt gesteld door zijn omgeving.

Dikke voldoende voor deze, toch wel, emotionele drama. 4.0 *

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/romantiek film...
Flauw en goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Bekende acteur Ryan Gosling speelt goed...

avatar van blurp194
Vanwege het toch wel wat moeizame gegeven deze film tien jaar links laten liggen. Totdat iemand hem me aanbeval als een van de grappigste films ooit.

Nouja, dat ontgaat me dan volstrekt. Ik vond 'm vooral erg langdradig, en ik heb mezelf nergens op zelfs maar een flauw glimlachje kunnen betrappen. En om het nog wat erger te maken, ik vond de beelden flets en lelijk, de aankleding en locaties ergerlijk truttig - misschien in functie van het verhaal, maar daarom niet minder lelijk. Dat er dan behoorlijk gespeeld wordt, tsja, ik had deze acteurs liever in een andere film gezien.

Dus, jammer. Niet voor mij.

'en dat levert de meest vreemde situaties op', lees ik in de synopsis. Ja, en ook een hele vreemde film. Ongeloofwaardig, voorspelbaar, knullig, en traag. Ik dacht de enige te zijn die deze dit niet kon waarderen, maar nee, blurp194 vond er ook niets aan.

Dit is te Amerikaans voor mij, Amerikaans in de slechte zin van het woord. Oppervlakkige benadering van een jongen met een hoop psychische problemen. Maar ik voelde geen enkel compassie voor hem. Vond die Ryan Gosling ook nogal vlak acteren. De omgeving van de jongen/man is nog vreemder. Eigenlijk steekt niemand een hand uit om hem te helpen. Raar slot ook. Maar ja Amerikaans hè...

Na herziening van de film kan ik nog steeds achter mijn vorige bericht staan. Knap om van zo'n sullig en flauw onderwerp toch een mooie serieuze film te maken. Mijn waardering voor de film is ook hetzelfde gebleven.

avatar van Black Math
Normaal niet zo'n fan van films waar men niet veel aandacht aan het audiovisuele aspect heeft besteed, maar in dit geval weten de andere parameters (oftewel plot, karakters en vooral acteerprestaties) voldoende te compenseren.

Vooral een mooie rol voor Gosling van iemand die aan wanen lijdt, waarbij hij erin slaagt sympathiek over te komen zonder in de valkuil van het kolderieke te vallen. En dat is knap. Nog veel meer mooie rollen, maar met name Clarkson als de dokter sprong er voor mij uit.

Uiteindelijk vond ik de film niet zozeer komisch, hoewel het zeker droge elementen heeft, maar vooral hartverwarmend met hoe iedereen met de hoofdpersoon begaan is. Hoe er een einde aan de film gebreid wordt voelt uiteindelijk ook logisch en bevredigend aan, en dat wil er ook nog wel eens aan schorten bij dit soort films met een apart uitgangspunt als deze. 3,5*.

avatar van perceived
Goed gemaakte film, maar niet zo m'n ding. Te zoetjes en te Amerikaans.

avatar van Shadowed
Prima.

Gosling in een andere rol dit keer, en dat doet hij zeker niet heel verkeerd. Jammer dat deze film zich buiten het verhaal niet erg zijn best lijkt te doen om het nou allemaal zo speciaal te maken. Toegegeven, het idee is wel origineel, maar toch.

Gosling speelt prima, maar je kan niet echt sympathie voor hem opbrengen, de familie om hem heen vond ik ook niet bepaald heel overtuigend overkomen en inderdaad, het is allemaal te zoet. Visueel niet zo veel te beleven, maar af en toe wel een vermakelijke scene.

Ik heb niet moeten lachen maar had wel enigszins emotionele binding met Lars, al was het pas richting het einde dat ik het echt ging voelen. Deze film vond ik nergens op uitblinken, maar wel lollig om een keertje gezien te hebben.