Cashback (2006)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Sean Ellis
met Sean Biggerstaff, Emilia Fox en Shaun Evans

Nadat kunststudent Ben Willes (Biggerstaff) pijnlijk gedumpt wordt door zijn vriendin Suzy, ontwikkelt hij een vorm van chronische slapeloosheid. Om de lange nachten door te komen besluit hij nachtwerk in een plaatselijke supermarkt te gaan doen. Daar ontmoet Ben een aantal bijzondere mensen die allemaal hun eigen redenen hebben om 's nachts op te blijven.

avatar van Leviex
Groot fan van dit genre, al was ik wat skeptisch gezien de cover. Vond het toch een hele goede film. Leuke cast, goede scenes en een mooi verhaal. 3.5 sterren, maar nijg ernaar om het naar 4 te verhogen.

Die cover is het minst aan de film.

Pure tijdverspilling, rommel

avatar van Jediron
Vlotte film? Vreemd, hoe meningen kunnen verschillen.

Deze film had voor mij geen inhoud, geen vaart en geen moment in zich dat ik dacht: deze film moet/wil ik uitzitten. Wat is dit genre?

Nutteloos gebral, stilstaande plaatjes, dom naakt en flauwe grappen ? Als je dat een genre noemt, past deze film er perfect in. Zeker een aanrader, hoor ik iemand zeggen. Wel, misschien slik ik te weinig pillen want deze film gooi ik met alle liefde op de brandstapel.

avatar van Ste*
Slapeloosheid, tijd, tieten ( ), op zich vallen de thema's in mijn straatje en vind ik alles fijn wegkijken, maar erg veel chocola kan ik er tijdens het kijken niet van maken. Het voelt nogal aan als los zand, want wat is nu precies (afgezien van het liefdesverhaaltje dat wel duidelijk is) wat de film écht wil zeggen? Kan ook best zijn dat ik het niet goed genoeg gevat heb allemaal, maar toch, lijkt wel of de film iets meer wil zijn dan het uiteindelijk waar kan maken, symbolisch/thematisch.

Niet erg, want zoals gezegd is het toch allemaal leuk om te zien. Ook visueel erg goed, met een hoop trucjes waarvan je echt niet zo snel weet hoe het gedaan is. Zorgt er toch voor dat de film uitstijgt boven een alledaags tussendoortje. Leuk gecast ook, overtuigende personages, een hoop mooie tieten en billen en een fijne mix tussen frivool en wat serieuzer. Soms zitten er stukken tussen die wat te lang doorgaan (dat voetbal had niet gehoeven), maar voor de rest een onverwacht leuke film. Heb het idee dat hij best (onterecht) onbekend is.

avatar van jan
jan
Bijzondere film. Heeft grappige momenten. Was interssant genoeg om te blijven kijken zonder dat het vervelend was. Maar gemiddelde waardering van 3,59 vind ik te hoog.

avatar van jdep
Visueel mooi maar wat een zwakke film zeg. Erg flauwe/makkelijke humor en een ontiegelijk voorspelbaar verhaal.
Oh en nog even over de diepgang van de film, ik sluit mij volledig aan bij de mening van Arkadi.
De film probeert filosofisch over te komen maar is van een niveau die zelfs bij viva lezeressen de tenen doen krommen.

Slecht.

avatar van leatherhead
Wel aardig, maar de hoge scores snap ik niet echt.

Zo'n beetje alles aan de film is gewoon wel aardig. Aan de humor heb ik me niet echt gestoord, noch keihard om moeten lachen. Inderdaad een beetje flauwe poep/pies/seks humor, maar aan de andere kant ook wel apart voor in een film als deze.

Visueel is het aardig, maar nou echt niet heel indrukwekkend of zo. Wat mooie, dromerige beelden in de supermarkt, en een mooi vormgegeven einde, meer niet echt. Soundtrack was ook wel oké, hoewel wel wat braaf en onsamenhangend.

Gelukkig kent Cashback dus een paar mooie scenés, kijkt het wel vlot weg, en kent de film een leuk en origineel uitgangspunt, waardoor ik nog op een 3,0* uit kom. Leuk om eens gezien te hebben, niettemin toch wat meer van verwacht.

avatar van magereheinus
Het eerste half uur vond ik bijzonder goed. Prima drama, met grappige momenten, heel sterk. Zodra het voetbalpartijtje komt, kakt het mijns inziens wat in. De film verloopt dan wat voorspelbaar, maar blijft wel vermakelijk. Ik had op iets meer drama en minder komedie gehoopt, daar ik persoonlijk meer van serieuze film houd, maar vooruit. Redelijk wat bloot en om nou te zeggen dat ik mij daar aan stoor, gaat ook wel ver! Toch heb ik wel het gevoeld dat er mee in had gezeten.

avatar van mjk87
Best fraai en soms erg mooi, maar de film laat me verder ook volstrekt koud. Hoewel het wel als een geheel aanvoelt, lijkt de film tijdens het kijken vooral een collage losse scènes. Stuk voor stuk prima, met goed spel, prima dialogen, af en toe geinige foefjes en prima muziek. Maar het maakt ook dat er nooit echt een flow in de film zit, die je als kijker meetrekt en niet meer loslaat. De film blijft vrij afstandelijk en zeker in het tweede deel kon het me daardoor allemaal wat minder boeien. Niettemin voldoende. 3,0*.

avatar van IH88
“She caught the wrong second of a two-second story.”

Een aparte en originele coming of age/romcom film. Regisseur Ellis heeft een duidelijke visie en ook zijn regiestijl zorgt ervoor dat Cashback een geheel eigen vibe heeft. Veel stilstaande beelden, een hoofdrolspeler met slapeloosheid en een koppeltje dat op originele wijze bij elkaar komt.

Biggerstaff en Fox vormen een leuk duo en sowieso is Biggerstaff een sterke leading man. Met een fascinatie voor de vrouwelijke lichaamsvormen (dus krijg je veel knappe en naakte vrouwen te zien, mij hoor je niet klagen). Het is echt een Britse komedie met soms die heerlijke tongue-in-cheek humor. Met uiteraard een feel good einde, wat hier zeker verdient is. Mooi die schilderijen van Fox, gevolgd door het romantische einde met Biggerstaff en Fox in de sneeuw.

avatar van QwiTTa ICE
Wat een ongelofelijke bagger van een film is dit, na 30 minuten afgezet.
als de humor scenes voorspelbaar zijn, dan haak ik meestal af, en heb me mateloos aan stilstaande beelden zitten ergeren ...niet aan mij besteed.

avatar van mrmojorisin123
Voor Sean Ellis zijn zinnen op film zette, was hij een grote naam in de Britse modefotografie. Met zijn kortfilm Cashback ving hij in 2004 een Oscarnominatie, reden genoeg om er nu een langspeelfilmversie van te maken. Ellis' achtergrond als fotograaf is merkbaar aan een reeks visuele handigheidjes zoals een uitgesproken voorkeur voor grootopnamen, free frames en slow motion, ingenieuze montage-overgangen, en travellings waarbij het personage met de camera meebeweegt (een kunstgreep bekend van Spike Lee en Darren Aronofsky). Vooral het procedé waarbij de protagonist de tijd stopt en tussen de bevroren personages door laveert, levert een aantal leuke scènes op.

Jammer genoeg maakt Cashback visueel meer indruk dan narratief. De plot begint wanneer Ben de bons krijgt van zijn vriendin, waarop hij last van slapeloosheid krijgt. Om zijn tijd vol te maken gaat hij werken in de nachtploeg van een supermarkt, waar hij zich toelegt op het bestuderen van vrouwelijk schoon in diverse stadia van ontkleding. Het materiaal, uitstekend geschikt voor korte afstand, valt voor een langspeler duidelijk te mager uit; voorbij halfweg krijgt de aardig gestarte prent te kampen met een ernstige appelflauwte. Die de scenarist-regisseur dan maar oplost met een romantisch einde van dertien-in-een-dozijn. Naast de sympathieke protagonist, herkenbaar in zijn alledaagse onhandigheid, verbleken de overige personages als schetsmatig uitgewerkte typetjes. De kwetsbare vertolking van Sean Biggerstaff in de hoofdrol en de frisse, onbevangen toon redden de prent van de middelmatigheid.

avatar van Fisico
Cashback vertelt het verhaal van kunststudent Ben die na een liefdesbreuk met zichzelf worstelt. Hij lijdt aan slapeloosheid en tracht deze extra vrijgekomen vrije tijd zinvol in te vullen door in een kleine supermarkt te gaan werken als nachtwaker. Zo leidt Cashback naar een aangenaam plot van hoe je moet omgaan met tijd. Tijd is vergankelijk en je moet jezelf de vraag stellen hoe je deze het best zo zinvol mogelijk vervult. Ben kan de pauzeknop indrukken - fijne scènes trouwens wanneer hij wat naaktmodellen schildert - maar de tijd terugdraaien kan niet.

Cashback kent een aantal erg leuke (en bevallige) personages. Humor, drama en romantiek wisselen elkaar af en zorgen voor een aangenaam kijkstuk. Vooral die baas en die twee collega's die me deden denken aan Fred en George Wemel uit Harry Potter waren hilarisch. De flashbacks naar de kleine Ben waren eveneens een leuke toevoeging aan het geheel.

Heb wel genoten van de film - en niet alleen omwille van het vrouwelijke schoon - door zijn aparte aanpak en frivoliteit. Nipte 4,0* alvast (voordeel van de twijfel).