• 8.347.778 stemmen

Geregisseerd door: Sean Ellis

Met onder meer: Sean Biggerstaff, Emilia Fox en Shaun Evans

Releasedatum: 7 juni 2007

Plot Cashback

"Sometimes love is hiding between the seconds of your life."

Nadat kunststudent Ben Willes (Biggerstaff) pijnlijk gedumpt wordt door zijn vriendin Suzy, ontwikkelt hij een vorm van chronische slapeloosheid. Om de lange nachten door te komen besluit hij nachtwerk in een plaatselijke supermarkt te gaan doen. Daar ontmoet Ben een aantal bijzondere mensen die allemaal hun eigen redenen hebben om 's nachts op te blijven.

imageimageimageimage

Steve Jenkins

Art Class Life Model

avatar van Leviex

Leviex

Groot fan van dit genre, al was ik wat skeptisch gezien de cover. Vond het toch een hele goede film. Leuke cast, goede scenes en een mooi verhaal. 3.5 sterren, maar nijg ernaar om het naar 4 te verhogen.

Die cover is het minst aan de film.

avatar van krisgs

krisgs

Pure tijdverspilling, rommel

avatar van Jediron

Jediron

Vlotte film? Vreemd, hoe meningen kunnen verschillen.

Deze film had voor mij geen inhoud, geen vaart en geen moment in zich dat ik dacht: deze film moet/wil ik uitzitten. Wat is dit genre?

Nutteloos gebral, stilstaande plaatjes, dom naakt en flauwe grappen ? Als je dat een genre noemt, past deze film er perfect in. Zeker een aanrader, hoor ik iemand zeggen. Wel, misschien slik ik te weinig pillen want deze film gooi ik met alle liefde op de brandstapel.

avatar van Ste*

Ste*

Slapeloosheid, tijd, tieten ( ), op zich vallen de thema's in mijn straatje en vind ik alles fijn wegkijken, maar erg veel chocola kan ik er tijdens het kijken niet van maken. Het voelt nogal aan als los zand, want wat is nu precies (afgezien van het liefdesverhaaltje dat wel duidelijk is) wat de film écht wil zeggen? Kan ook best zijn dat ik het niet goed genoeg gevat heb allemaal, maar toch, lijkt wel of de film iets meer wil zijn dan het uiteindelijk waar kan maken, symbolisch/thematisch.

Niet erg, want zoals gezegd is het toch allemaal leuk om te zien. Ook visueel erg goed, met een hoop trucjes waarvan je echt niet zo snel weet hoe het gedaan is. Zorgt er toch voor dat de film uitstijgt boven een alledaags tussendoortje. Leuk gecast ook, overtuigende personages, een hoop mooie tieten en billen en een fijne mix tussen frivool en wat serieuzer. Soms zitten er stukken tussen die wat te lang doorgaan (dat voetbal had niet gehoeven), maar voor de rest een onverwacht leuke film. Heb het idee dat hij best (onterecht) onbekend is.

avatar van jan

jan

Bijzondere film. Heeft grappige momenten. Was interssant genoeg om te blijven kijken zonder dat het vervelend was. Maar gemiddelde waardering van 3,59 vind ik te hoog.

avatar van jdep

jdep

Visueel mooi maar wat een zwakke film zeg. Erg flauwe/makkelijke humor en een ontiegelijk voorspelbaar verhaal.

Oh en nog even over de diepgang van de film, ik sluit mij volledig aan bij de mening van Arkadi.

De film probeert filosofisch over te komen maar is van een niveau die zelfs bij viva lezeressen de tenen doen krommen.

Slecht.

avatar van leatherhead

leatherhead

Wel aardig, maar de hoge scores snap ik niet echt.

Zo'n beetje alles aan de film is gewoon wel aardig. Aan de humor heb ik me niet echt gestoord, noch keihard om moeten lachen. Inderdaad een beetje flauwe poep/pies/seks humor, maar aan de andere kant ook wel apart voor in een film als deze.

Visueel is het aardig, maar nou echt niet heel indrukwekkend of zo. Wat mooie, dromerige beelden in de supermarkt, en een mooi vormgegeven einde, meer niet echt. Soundtrack was ook wel oké, hoewel wel wat braaf en onsamenhangend.

Gelukkig kent Cashback dus een paar mooie scenés, kijkt het wel vlot weg, en kent de film een leuk en origineel uitgangspunt, waardoor ik nog op een 3,0* uit kom. Leuk om eens gezien te hebben, niettemin toch wat meer van verwacht.

avatar van magereheinus

magereheinus

Het eerste half uur vond ik bijzonder goed. Prima drama, met grappige momenten, heel sterk. Zodra het voetbalpartijtje komt, kakt het mijns inziens wat in. De film verloopt dan wat voorspelbaar, maar blijft wel vermakelijk. Ik had op iets meer drama en minder komedie gehoopt, daar ik persoonlijk meer van serieuze film houd, maar vooruit. Redelijk wat bloot en om nou te zeggen dat ik mij daar aan stoor, gaat ook wel ver! Toch heb ik wel het gevoeld dat er mee in had gezeten.

avatar van mjk87

mjk87

Best fraai en soms erg mooi, maar de film laat me verder ook volstrekt koud. Hoewel het wel als een geheel aanvoelt, lijkt de film tijdens het kijken vooral een collage losse scènes. Stuk voor stuk prima, met goed spel, prima dialogen, af en toe geinige foefjes en prima muziek. Maar het maakt ook dat er nooit echt een flow in de film zit, die je als kijker meetrekt en niet meer loslaat. De film blijft vrij afstandelijk en zeker in het tweede deel kon het me daardoor allemaal wat minder boeien. Niettemin voldoende. 3,0*.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

mjk87 schreef:

Best fraai en soms erg mooi

Fraai - 7 definities - Encyclo

avatar van IH88

IH88

“She caught the wrong second of a two-second story.”

Een aparte en originele coming of age/romcom film. Regisseur Ellis heeft een duidelijke visie en ook zijn regiestijl zorgt ervoor dat Cashback een geheel eigen vibe heeft. Veel stilstaande beelden, een hoofdrolspeler met slapeloosheid en een koppeltje dat op originele wijze bij elkaar komt.

Biggerstaff en Fox vormen een leuk duo en sowieso is Biggerstaff een sterke leading man. Met een fascinatie voor de vrouwelijke lichaamsvormen (dus krijg je veel knappe en naakte vrouwen te zien, mij hoor je niet klagen). Het is echt een Britse komedie met soms die heerlijke tongue-in-cheek humor. Met uiteraard een feel good einde, wat hier zeker verdient is. Mooi die schilderijen van Fox, gevolgd door het romantische einde met Biggerstaff en Fox in de sneeuw.

avatar van QwiTTa ICE

QwiTTa ICE

Wat een ongelofelijke bagger van een film is dit, na 30 minuten afgezet.

als de humor scenes voorspelbaar zijn, dan haak ik meestal af, en heb me mateloos aan stilstaande beelden zitten ergeren ...niet aan mij besteed.

avatar van mrmojorisin123

mrmojorisin123

Voor Sean Ellis zijn zinnen op film zette, was hij een grote naam in de Britse modefotografie. Met zijn kortfilm Cashback ving hij in 2004 een Oscarnominatie, reden genoeg om er nu een langspeelfilmversie van te maken. Ellis' achtergrond als fotograaf is merkbaar aan een reeks visuele handigheidjes zoals een uitgesproken voorkeur voor grootopnamen, free frames en slow motion, ingenieuze montage-overgangen, en travellings waarbij het personage met de camera meebeweegt (een kunstgreep bekend van Spike Lee en Darren Aronofsky). Vooral het procedé waarbij de protagonist de tijd stopt en tussen de bevroren personages door laveert, levert een aantal leuke scènes op.

Jammer genoeg maakt Cashback visueel meer indruk dan narratief. De plot begint wanneer Ben de bons krijgt van zijn vriendin, waarop hij last van slapeloosheid krijgt. Om zijn tijd vol te maken gaat hij werken in de nachtploeg van een supermarkt, waar hij zich toelegt op het bestuderen van vrouwelijk schoon in diverse stadia van ontkleding. Het materiaal, uitstekend geschikt voor korte afstand, valt voor een langspeler duidelijk te mager uit; voorbij halfweg krijgt de aardig gestarte prent te kampen met een ernstige appelflauwte. Die de scenarist-regisseur dan maar oplost met een romantisch einde van dertien-in-een-dozijn. Naast de sympathieke protagonist, herkenbaar in zijn alledaagse onhandigheid, verbleken de overige personages als schetsmatig uitgewerkte typetjes. De kwetsbare vertolking van Sean Biggerstaff in de hoofdrol en de frisse, onbevangen toon redden de prent van de middelmatigheid.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Cashback vertelt het verhaal van kunststudent Ben die na een liefdesbreuk met zichzelf worstelt. Hij lijdt aan slapeloosheid en tracht deze extra vrijgekomen vrije tijd zinvol in te vullen door in een kleine supermarkt te gaan werken als nachtwaker. Zo leidt Cashback naar een aangenaam plot van hoe je moet omgaan met tijd. Tijd is vergankelijk en je moet jezelf de vraag stellen hoe je deze het best zo zinvol mogelijk vervult. Ben kan de pauzeknop indrukken - fijne scènes trouwens wanneer hij wat naaktmodellen schildert - maar de tijd terugdraaien kan niet.

Cashback kent een aantal erg leuke (en bevallige) personages. Humor, drama en romantiek wisselen elkaar af en zorgen voor een aangenaam kijkstuk. Vooral die baas en die twee collega's die me deden denken aan Fred en George Wemel uit Harry Potter waren hilarisch. De flashbacks naar de kleine Ben waren eveneens een leuke toevoeging aan het geheel.

Heb wel genoten van de film - en niet alleen omwille van het vrouwelijke schoon - door zijn aparte aanpak en frivoliteit. Nipte 4,0* alvast (voordeel van de twijfel).

scorsese

Uitstekende film over een jongeman die na de breuk van zijn relatie lijdt aan slapeloosheid en bedenkt wat hij met deze extra tijd kan doen. Qua verhaal wellicht niet heel bijzonder, maar de film is qua uitvoering wel fris en enigszins origineel te noemen. Leuke personages en een paar prachtige shots (niet alleen vanwege het vele vrouwelijk naakt).

In de herziening bleek 4.5 sterren toch wat te hoog gegrepen.

Onderhond

Fijne herziening.

Zo'n film die wat weggezakt is doorheen de Jaren. Had er zelf nog wel fijne herinneringen aan, herinnerde het me ook als een goeie film, maar echt veel specifieke zaken kon ik me niet meer voor de geest halen. Het is ook geen film die nog vaak genoemd wordt.

Jammer, want bij herziening blijkt deze nog altijd erg goed te werken. De mix van wat puberale humor en romantische overpeinzingen werkt wel, zeker binnen een coming of age verhaaltjes als dit. De erg knappe uitwerking van Ellis werkt daar natuurlijk ook aan mee.

Acteerwerk is goed, visueel ziet het er leuk uit (met enkele duidelijke uitschieters) en ook de soundtrack wordt best goed gebruikt. Had ik deze keer duidelijk wat minder problemen mee dan de eerste keer. Weinig op aan te merken dus, jammer dat Ellis niet echt uitgegroeid is tot een zekerheidje, maar dat doet niks af van de kwaliteit van deze Cashback.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Musicman10

Musicman10

Leuke film. Moest echt een aantal keren lachen. Ook knap in elkaar gezet.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Cashback is een film met leuke elementen maar die de verwachtingen niet inlost. De film wou een beetje speciaal doen, maar is dat eigenlijk niet echt. Daarvoor zijn bijpersonages te vervelend, te stereotiep en niet goed uitgewerkt, werkt de humor niet altijd en is het verhaal niet goed genoeg met vooral een zwak einde - niet zozeer het terug bij elkaar komen maar wel het einde van het daten, terwijl je die kus van Suzy van mijlenver zag aankomen. Een man moet op dat vlak een stuk assertiever zijn - Maar er zitten goede en sterke elementen die de film toch boven de middenmoot heist. Zo heeft het begin een goede sfeeropbouw, zit er een interessant gegeven in de film, en werken de flashbacks en voice-over erg goed. Alleen jammer dat de film niet verder ingaat op de slapeloosheid en het nachtgebeuren, alsook de eenzaamheid, verdriet, lijden en het verwerkingsproces.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Nog beter dan in mijn herinnering. De speelsheid waarmee Ellis drama en komedie combineert is ijzersterk gedaan.

avatar van Collins

Collins

Cashback is een film met zachte tonen. Fluisterend bemoeit de film zich primair met Ben Willis. Met zijn gevoelens, zijn verlies en zijn gedachtewereld. Rustige beelden, diepzinnige monologen en flashbacks naar vroegere ervaringen laten zijn treurige gemoed goed tot uiting komen. Zijn ervaringen zijn goed voor tragikomische taferelen. Zijn analyses zijn goed voor gegniffel. Ben beziet de wereld als een stilleven dat hij tekent, schildert en analyseert. De kunstenaar Ben heeft de vaardigheid om in alles dat hij waarneemt iets moois te zien. Een filosofische observatie die meerdere keren toepasbaar is en tot contemplatie aanzet.

De film verloopt wat haperend (niet vervelend) en heeft wat tijd nodig om te vallen. Je moet even aan de cadans en aan de personages wennen. En dan voelt het ook lekker. Het merendeel van de dialogen is heerlijk ongedwongen. Het merendeel van de scènes is heerlijk amusant en heerlijk ontspannen. Het is jammer dat regisseur en schrijver Sean Ellis veel tijd inruimt voor de puberale jolijt van Ben’s collega’s, die zich op American Pie-achtige wijze uitleven. Op zich wel leuk hoor, maar overmatig en teveel in contrast met Ben’s traag voortkruipende wereldbeeld en dat werkt toch ietwat verstorend op de serene sfeer. Een beetje minder had van mij gemogen.

Cashback is een leuke film die serene en filosofisch getinte scènes afwisselt met elementen uit een highschool comedy. De film is mede daardoor maar ook vanwege zijn stronkelende verhaallijn niet altijd mooi uitgebalanceerd. Aangezien de film de bioscoopversie is van een korte film, vermoed ik dat dat aspect ook een rol speelt in het geheel. Bij het kijken naar de American Pie-achtige taferelen, kreeg ik soms de indruk naar iets te kijken dat puur en alleen bedacht was om de bioscooplengte te vullen. Best grappig, maar niet erg passend bij de mooie traag dobberende cadans van de film.

Geen film met verrassende wendingen. Wel een film die op momenten prettig onder de huid kruipt en aangenaam aanvoelt.