Fúsi (2015)

Alternatieve titel: Virgin Mountain

IJsland / Denemarken

geregisseerd door Dagur Kári
met Gunnar Jónsson, Ilmur Kristjánsdóttir en Sigurjón Kjartansson

De 43-jarige Fúsi woont nog steeds thuis bij zijn moeder. Hij slaapwandelt door het leven van alledag waarbij routine het sleutelwoord is. Wanneer hij op een dag de levendige Sjöfn ontmoet, wordt zijn vrijgezellenbestaan volledig overhoop gegooid. Eindelijk lijkt hij klaar te zijn om de volwassen wereld te betreden, zich kwetsbaar op te stellen en vol goede moed aan het echte leven te beginnen.

avatar van Capablanca
Menselijk, al te menselijk.

avatar van eRCee
Als je de huidige plotomschrijving moet geloven begint het echte leven als je een vrouw ontmoet. Ik geloof niet dat de film dit wil overbrengen. Sterker nog, het zou met niet verbazen als Virgin mountain wordt omarmd binnen de men going their own way-beweging (ja, dat is een ding).

Hoe dan ook, mijn probleem met de film is dat ik hem niet waarachtig vind. Protagonist Fúsi zit in een soort mal geperst van sociale onhandigheid maar een gouden hart, en vervolgens brengt regisseur Kári dit in elke scene opnieuw voor het voetlicht. Ook de bijpersonages staan in dienst van deze ene, vooraf bedachte uitgangssituatie.

Virgin mountain kent desondanks een paar mooie momenten (het aanvragen van Islands in the stream bijvoorbeeld) en kijkt makkelijk weg. Maar ik heb al beter gezien van de Ijslanders.

Lamme Goedzak, te braaf voor deze wereld.
Was iedereen maar zoals Fúsi.
De film zelf was redelijk voorspelbaar maar hij veveelde mij geen seconde.

Fúsi, begin veertig, woont nog bij zijn moeder, werkt op het vliegveld. Ondanks dat hij gepest wordt door zijn collega's doet hij geroutineerd zijn werk. Thuis drinkt hij het liefst melk en ontbijt hij elke dag met een bak chocopops met melk erin. Hij heeft een maquette gemaakt van de slag bij El Alamein. Zijn moeder en haar vriend dwingen hem zowat op een cursus country line dansen te gaan. Hij moet toch eens een sociaal leven opbouwen en wie weet komt hij wel de vrouw van zijn leven tegen... Fúsi ondergaat het leven van alle dag gelaten, maar zet toch deze stap...
Heerlijke feelgoodmovie met gortdroge humor. De hoofdpersoon Fúsi is een hartverwarmend personage en wordt fenomenaal gespeeld door Gunnar Jóhnson.

Erg mooie karakterstudie over een oversized veertiger met een gouden hart, die vanwege zijn uiterlijk een jojo-relatie heeft met de mensen, die hem dierbaar zijn.
Complimenten voor regisseur Dagur Kári (daar wil ik meer van zien) en voor Gunnar Jónsson, die op overtuigende wijze een zodanige invulling geeft aan de titelrol dat je als kijker bijna automatisch empathische gevoelens ontwikkelt.

P.S. line dancing is een probaat middel om contractarme mensen uit hun isolement te halen.