• 8.299.970 stemmen

Releasedatum: 19 november 2015

• Google Play Bekijk via Google Play
  • CineMember Bekijk via CineMember

Plot Fúsi

De 43-jarige Fúsi woont nog steeds thuis bij zijn moeder. Hij slaapwandelt door het leven van alledag waarbij routine het sleutelwoord is. Wanneer hij op een dag de levendige Sjöfn ontmoet, wordt zijn vrijgezellenbestaan volledig overhoop gegooid. Eindelijk lijkt hij klaar te zijn om de volwassen wereld te betreden, zich kwetsbaar op te stellen en vol goede moed aan het echte leven te beginnen.

imageimageimage

avatar van Capablanca

Capablanca

Menselijk, al te menselijk.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Als je de huidige plotomschrijving moet geloven begint het echte leven als je een vrouw ontmoet. Ik geloof niet dat de film dit wil overbrengen. Sterker nog, het zou met niet verbazen als Virgin mountain wordt omarmd binnen de men going their own way-beweging (ja, dat is een ding).

Hoe dan ook, mijn probleem met de film is dat ik hem niet waarachtig vind. Protagonist Fúsi zit in een soort mal geperst van sociale onhandigheid maar een gouden hart, en vervolgens brengt regisseur Kári dit in elke scene opnieuw voor het voetlicht. Ook de bijpersonages staan in dienst van deze ene, vooraf bedachte uitgangssituatie.

Virgin mountain kent desondanks een paar mooie momenten (het aanvragen van Islands in the stream bijvoorbeeld) en kijkt makkelijk weg. Maar ik heb al beter gezien van de Ijslanders.

avatar van Zeppos

Zeppos

Lamme Goedzak, te braaf voor deze wereld.

Was iedereen maar zoals Fúsi.

De film zelf was redelijk voorspelbaar maar hij veveelde mij geen seconde.

avatar van knoflikari

knoflikari

Fúsi, begin veertig, woont nog bij zijn moeder, werkt op het vliegveld. Ondanks dat hij gepest wordt door zijn collega's doet hij geroutineerd zijn werk. Thuis drinkt hij het liefst melk en ontbijt hij elke dag met een bak chocopops met melk erin. Hij heeft een maquette gemaakt van de slag bij El Alamein. Zijn moeder en haar vriend dwingen hem zowat op een cursus country line dansen te gaan. Hij moet toch eens een sociaal leven opbouwen en wie weet komt hij wel de vrouw van zijn leven tegen... Fúsi ondergaat het leven van alle dag gelaten, maar zet toch deze stap...

Heerlijke feelgoodmovie met gortdroge humor. De hoofdpersoon Fúsi is een hartverwarmend personage en wordt fenomenaal gespeeld door Gunnar Jóhnson.

BBarbie

Erg mooie karakterstudie over een oversized veertiger met een gouden hart, die vanwege zijn uiterlijk een jojo-relatie heeft met de mensen, die hem dierbaar zijn.

Complimenten voor regisseur Dagur Kári (daar wil ik meer van zien) en voor Gunnar Jónsson, die op overtuigende wijze een zodanige invulling geeft aan de titelrol dat je als kijker bijna automatisch empathische gevoelens ontwikkelt.

P.S. line dancing is een probaat middel om contractarme mensen uit hun isolement te halen.

avatar van Zwaagje

Zwaagje

Bijzondere en lieve film. Sfeervol en overtuigend neergezet. Het einde verraste me, maar het past goed bij de film. Aanrader voor als je eens wat anders wil.

avatar van très joliette

très joliette

Wát een prachtfilm. Zo krachtig en puur geacteerd dat het voelt alsof je naar een documentaire kijkt. Bescheiden in beeld gebracht hoe je uit balans gebracht kunt worden en daardoor juist groeit, doordat je door nieuwe ervaringen met nieuwe ogen naar de wereld kijkt.

avatar van bjerik76

bjerik76

de film kijkt heerlijk weg, waarom weet ik eigenlijk niet, er gebeurt niet veel in, het leek eerder alsof ik naar een een soort real life serie keek waar een eenzame en geplaagde man gevolgd werd.

Leek ook veel langer te duren dan die 94 minuutjes.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Het concept bevat alle ingrediënten voor een uitlach-filmpje, maar Dagur Kári trapt gelukkig niet in die val en maakt er een droogkomisch, respectvol drama van.

Heb erg genoten van Gunnar Jónsson. Hij deed me wat denken aan een hert dat in de koplampen van een wagen staart, nauwelijks beseffend wat er allemaal op hem afkomt. Erg aandoenlijk. Voeg daarbij de de lijzige, Scandinavische sfeer en je hebt een bijzonder sympathiek filmpje. 3.5*

avatar van T.O.

T.O.

• 1940 stemmen

Ik vond het eerste half uur erg leuk met een heerlijke sfeerzetting en droge humor. Daarna wil het drama iets teveel, de tegenslagen voor Fusi worden iets te talrijk. Gelukkig wordt het nergens overdreven, maar dat hij bv. wordt opgepakt vanwege pedogedrag had van mij niet gehoeven.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Vliegt inderdaad voorbij, ik kan dit wel aanbevelen, en niet zo voorspelbaar. Ja leuk

avatar van Robi

Robi

• 1914 berichten

Een lieve film over een veertig jarige man die al die tijd bij zijn moeder heeft gewoond en nu voor het eerst een vrouw ontmoet. Alleen is het geen gemakkelijke vrouw. De vrouw blijkt manisch depressief en dat is uiteraard veel te moeilijk om mee om te gaan voor een man die nog geen ervaring heeft.
Ik moest ook wel denken aan de film Hufters & Hofdames (1997) . En dan is Fusi duidelijk een gevalletje van hofdame.
Hij gaat ook wel iets te ver in zijn rol als hofdame vind ik. Als hij zelfs haar baan overneemt en ook een vervallen winkelpandje koopt en opknapt wordt de film toch wat ongeloofwaardig voor me. Zo diep ging de relatie immers ook niet. En ook het manisch depressieve van de vrouw had wel wat beter opgebouwd mogen worden. Dat kwam toch eigenlijk behoorlijk uit het niets.

scorsese

Aardige film over een obese, 43-jarige man die nog bij zijn moeder woont. De film begint zeker goed, maar het verloop wordt op een gegeven moment wel wat voorspelbaar en sommige van de veranderingen in zijn leven zijn wat geforceerd. Het hoofdpersonage is mooi neergezet, mede door de ingetogen rol van Gunnar Jónsson. Net geen 3.5 sterren.