Ghost World (2001)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Terry Zwigoff
met Thora Birch, Scarlett Johansson en Steve Buscemi

Ghost World is een film over de eigenzinnige tieners Enid en Rebecca. Na het afstuderen zijn zij ervan overtuigd dat zij hun idealen zullen waarmaken. Zij hebben genoeg van het moderne Amerika met winkelcentra en massale eetgelegenheden. Met hun cynisme sparen ze niemand en denken ze klaar te zijn voor de volwassen wereld. Hun leven ziet er echter niet geweldig uit. Ranzige baantjes worden afgewisseld met hopeloze liefdes. Rebecca wordt serveerster bij de lokale coffee shop om haar huur te kunnen betalen. Enid komt in contact met de eigenaardige Seymour en stort zich in een opmerkelijke liefdesrelatie. In de strijd om het mysterie van volwassenheid te ontrafelen, worstelen Enid en Rebecca met hun identiteit en de beloftes die zij lang geleden aan elkaar hebben gedaan.

338 BERICHTEN 39 MENINGEN
avatar van FlorisV
Lord Flashheart schreef:
Ik heb inmiddels gelezen dat zowat alle grote recensenten deze film de hemel in prezen, op 1 na: de inmiddels overleden Andrew Sarris. Het grappige is dat hij precies dezelfde problemen heeft met het personage van Thora Birch. Ik durf zelfs te stellen dat zij een soort tegenpool van Amelie is: waar Amelie geluk probeert verspreiden, is Enid iemand die vooral ellende brengt. Dat soort personages kunnen bij mij nooit sympathie wekken. Ik ben dus in de minderheid, maar ik sta zeker niet alleen met mijn vraagtekens bij deze film.

Enid brengt niet moedwillig ellende, eigenlijk is ze voor Seymour een engel (en wil ze dus wel degelijk geluk brengen...zich zelfs aanbiedend als personal dating service...heeft iemand zo'n goede vriendin gekend?). Alleen zo jammer van dat "kip van het nikkertje" uithangbord, dat Seymour wordt ontslagen daarom. Maar om een tiener nu de schuld te geven van zo iets...

Amelie wekt minder sympathie bij me op omdat ze een stroop uitdelende sprookjesfiguur is in een gesuikerde nepversie van Parijs. Juist de indoctrinatie met dat soort zoetsappige wereldbeelden kweekt gefrustreerde en boze Enids. Als we wat minder leugens verteld krijgen hoeft er ook minder woede te zijn en satire gemaakt te worden.

Overigens deel ik de achterdocht bij een te grote unanimiteit van recensenten! Het riekt in deze tijd steeds meer naar overgekopieerde internetmeningen...

avatar van FlorisV
Film Pegasus schreef:
Maar de wereld rond haar draait anders dan ze verwacht had. En het is moeilijk om je plaats te vinden tussen beide werelden. Daarom ook ghost world zeker? .

Nee dit wordt uitgelegd in de featurette van de dvd...de Ghost World is onze huidige wereld, een schim van dingen die ooit authentiek waren en inmiddels politiek correct en vaak op een walgelijk foute manier commercieel zijn gemaakt. Zoals daar zijn de "Taj Mahal of 50s diners", Wowsville, de "Masterpiece" Movies videotheek, Coon's (pardon Cook's) Chicken...haal het laagje vernis er af en wat je aantreft is afzichtelijk of leeg.

avatar van des1
Sublieme film, om zoveel redenen. Verfrissend om eens de wereld vanuit the girl perspective te zien. In dit geval twee puber meisjes met hun particular hangups en vooral heel veel dingen die ze tegenstaan. Thora Birch (yep, dat schattige dochtertje van Ryan in Patriot Games en natuurlijk American Beauty) en Scarlett Johansson zijn perfect als verveelde tieners met vage ideeën om het anders te doen. Let op de af en toe opmerkelijke camera angles en het feit dat personen heel vaak full body in beeld zijn, om het ongemak met zichzelf nog wat meer kracht bij te zetten. Vondst ook Buscemi als nerd en Douglas als de art teacher.

avatar van john mcclane 2
wat een heerlijke cast.
Heerlijke Steve Buscemi.
dit soort films kom je niet vaak tegen.
van Thora Birch hebben we helaas niet heel vaak meer gehoord na het sterke American Beauty (1999) en dat is jammer.
Ook cool dat Johansson na het mega commercieel werk ( waar niks mis mee is ) ook nog steeds voor dit soort werk gaat,,,zoals in her,,,en under the skin.

avatar van Ajax&Filmfreak
Hopelijk ook in nederland.

avatar van IH88
“I can't relate to 99% of humanity.”

Originele en wat donkere coming of age film. Thora Birch en Scarlett zijn uitstekend als sarcastische en alles hatende tieners die na High School steeds verder uit elkaar drijven. De film heeft veel humor maar ook een erg donkere ondertoon.

Vooral Enid (Birch) raakt steeds meer vervreemd van alle mensen om haar heen en het is geen plezier om naar te kijken. Alleen haar band met Seymour (de altijd geweldige Buscemi) zorgt voor wat lucht. Scarlett heeft als Rebecca een wat minder goed uitgewerkte rol, maar ze doet het uitstekend. Het einde kun je als een bevrijding zien voor Enid. Of dit nu een donker of vrolijk einde betekent, is voor meerdere interpretaties vatbaar.