• 13.094 nieuwsartikelen
  • 169.712 films
  • 11.134 series
  • 31.885 seizoenen
  • 630.525 acteurs
  • 196.370 gebruikers
  • 9.180.223 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ghost World (2001)

Komedie / Drama | 111 minuten
3,54 1.217 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Speelduur: 111 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland

Geregisseerd door: Terry Zwigoff

Met onder meer: Thora Birch, Scarlett Johansson en Steve Buscemi

IMDb beoordeling: 7,3 (128.933)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 februari 2002

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Ghost World

"Accentuate the negative."

Ghost World is een film over de eigenzinnige tieners Enid en Rebecca. Na het afstuderen zijn zij ervan overtuigd dat zij hun idealen zullen waarmaken. Zij hebben genoeg van het moderne Amerika met winkelcentra en massale eetgelegenheden. Met hun cynisme sparen ze niemand en denken ze klaar te zijn voor de volwassen wereld. Hun leven ziet er echter niet geweldig uit. Ranzige baantjes worden afgewisseld met hopeloze liefdes. Rebecca wordt serveerster bij de lokale coffee shop om haar huur te kunnen betalen. Enid komt in contact met de eigenaardige Seymour en stort zich in een opmerkelijke liefdesrelatie. In de strijd om het mysterie van volwassenheid te ontrafelen, worstelen Enid en Rebecca met hun identiteit en de beloftes die zij lang geleden aan elkaar hebben gedaan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1735 berichten
  • 729 stemmen

Lord Flashheart schreef:

(quote)
Ik heb inmiddels gelezen dat zowat alle grote recensenten deze film de hemel in prezen, op 1 na: de inmiddels overleden Andrew Sarris. Het grappige is dat hij precies dezelfde problemen heeft met het personage van Thora Birch. Ik durf zelfs te stellen dat zij een soort tegenpool van Amelie is: waar Amelie geluk probeert verspreiden, is Enid iemand die vooral ellende brengt. Dat soort personages kunnen bij mij nooit sympathie wekken. Ik ben dus in de minderheid, maar ik sta zeker niet alleen met mijn vraagtekens bij deze film.

Enid brengt niet moedwillig ellende, eigenlijk is ze voor Seymour een engel (en wil ze dus wel degelijk geluk brengen...zich zelfs aanbiedend als personal dating service...heeft iemand zo'n goede vriendin gekend?). Alleen zo jammer van dat "kip van het nikkertje" uithangbord, dat Seymour wordt ontslagen daarom. Maar om een tiener nu de schuld te geven van zo iets...

Amelie wekt minder sympathie bij me op omdat ze een stroop uitdelende sprookjesfiguur is in een gesuikerde nepversie van Parijs. Juist de indoctrinatie met dat soort zoetsappige wereldbeelden kweekt gefrustreerde en boze Enids. Als we wat minder leugens verteld krijgen hoeft er ook minder woede te zijn en satire gemaakt te worden.

Overigens deel ik de achterdocht bij een te grote unanimiteit van recensenten! Het riekt in deze tijd steeds meer naar overgekopieerde internetmeningen...


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1735 berichten
  • 729 stemmen

Film Pegasus schreef:

Maar de wereld rond haar draait anders dan ze verwacht had. En het is moeilijk om je plaats te vinden tussen beide werelden. Daarom ook ghost world zeker? .

Nee dit wordt uitgelegd in de featurette van de dvd...de Ghost World is onze huidige wereld, een schim van dingen die ooit authentiek waren en inmiddels politiek correct en vaak op een walgelijk foute manier commercieel zijn gemaakt. Zoals daar zijn de "Taj Mahal of 50s diners", Wowsville, de "Masterpiece" Movies videotheek, Coon's (pardon Cook's) Chicken...haal het laagje vernis er af en wat je aantreft is afzichtelijk of leeg.


avatar van des1

des1

  • 1711 berichten
  • 979 stemmen

Sublieme film, om zoveel redenen. Verfrissend om eens de wereld vanuit the girl perspective te zien. In dit geval twee puber meisjes met hun particular hangups en vooral heel veel dingen die ze tegenstaan. Thora Birch (yep, dat schattige dochtertje van Ryan in Patriot Games en natuurlijk American Beauty) en Scarlett Johansson zijn perfect als verveelde tieners met vage ideeën om het anders te doen. Let op de af en toe opmerkelijke camera angles en het feit dat personen heel vaak full body in beeld zijn, om het ongemak met zichzelf nog wat meer kracht bij te zetten. Vondst ook Buscemi als nerd en Douglas als de art teacher.


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3361 berichten
  • 6491 stemmen

wat een heerlijke cast.

Heerlijke Steve Buscemi.

dit soort films kom je niet vaak tegen.

van Thora Birch hebben we helaas niet heel vaak meer gehoord na het sterke American Beauty (1999) en dat is jammer.

Ook cool dat Johansson na het mega commercieel werk ( waar niks mis mee is ) ook nog steeds voor dit soort werk gaat,,,zoals in her,,,en under the skin.



avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

  • 3265 berichten
  • 3650 stemmen

Hopelijk ook in nederland.


avatar van IH88

IH88

  • 9364 berichten
  • 3148 stemmen

“I can't relate to 99% of humanity.”

Originele en wat donkere coming of age film. Thora Birch en Scarlett zijn uitstekend als sarcastische en alles hatende tieners die na High School steeds verder uit elkaar drijven. De film heeft veel humor maar ook een erg donkere ondertoon.

Vooral Enid (Birch) raakt steeds meer vervreemd van alle mensen om haar heen en het is geen plezier om naar te kijken. Alleen haar band met Seymour (de altijd geweldige Buscemi) zorgt voor wat lucht. Scarlett heeft als Rebecca een wat minder goed uitgewerkte rol, maar ze doet het uitstekend. Het einde kun je als een bevrijding zien voor Enid. Of dit nu een donker of vrolijk einde betekent, is voor meerdere interpretaties vatbaar.



avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1735 berichten
  • 729 stemmen

Gizzmann schreef:

Bij de Graphic Novel zijn het eigelijk allemaal, hoe zou ik het noemen, fragmenten. Het hoord niet allemaal achter elkaar. Eerst gebeurde er dit, even later dit.

Het zijn losse cartoons geweest die ooit in een meidenblad hebben gestaan ala Tina/Fancy. Oh ironie...


avatar van Movsin

Movsin

  • 8074 berichten
  • 8295 stemmen

Puik verhaal - en op zowat alle vlakken foutloos in beeld gebracht - over twee eigenzinnige tieners cynisch-kritisch tegenover de maatschappij en het indvidu en waarvan er ééntje zelfs destructief te werk gaat en uiteindelijk in vereenzaming verzeilt en laat beseft dat net als de afgeschafte lijnbus die toch eens langs komt, ook voor haar een ommekeer in haar opvattingen zich opdringt.
Een levensles inhoudend verhaal schitterend vertolkt door de ganse cast. Te onthouden vooral de veelzijdige klasse van Steve Buscemi en de overtuigende hoofdrol van Thora Birch, die we anders niet zoveel te zien krijgen.
Als deze film te plaatsen is onder de "coming-on-age"-filmpjes, dan is dit toch één van de allerbeste.


avatar van durange

durange

  • 101 berichten
  • 61 stemmen

Prachtige coming of age film met een wat donkerdere ondertoon dan de meeste. Uniek in zijn soort en een absolute aanrader. Ik hoop nog meer van dit soort films te vinden maar vaak blijven ze wat oppervlakkig.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Aangename frisse film met aardig wat zwarte humor en goed uitgedachte personages. Twee verveelde tieners (Thora Birch en Scarlett Johansson), waarvan eentje (Thora Birch) behoorlijk retro is, hebben lak aan alles en plagen een oude nerd (Steve Buscemi) die platen verzamelt en op zoek is naar een relatie. De personage van Thora Birch raakt in hem geïnteresseerd. Meer plot is er eigenlijk niet, maar dat is meer dan voldoende om als kijker de scherpe en soms botsende persoonlijkheden te leren kennen. De drie hoofdrolspelers dragen met hun interacties deze fijne komedie die erg vlot wegkijkt. 3,5*


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1735 berichten
  • 729 stemmen

(verwijderd) schreef:
De latente seksuele spanning in het verhaal had een heuse climax verdient: [helaas geen echte spoiler] Enid ontdoet zich van haar jurkje dat ze later in haar "yard Sale" aan de blonde vrouw voor $500,- wilde verkopen, en verliest haar maagdelijkheid in een wilde nacht met haar Seymour. Een gemiste scene, helaas.

.


Dan heb je de scene gemist waarin Enid wel degelijk het bed deelt met Seymour, er wordt alleen weggedraaid door de camera naar het wiegende hobbelpaard. Ik weet alleen niet of dit nu voor of na de yard sale plaatsvind. Maar beide meisjes zijn al geen maagd aan het begin van de film, dat zeggen ze in het begin al met de opmerking "that let's us off the hook" over die duivelsaanbidders die misschien wel maagden offeren. Dus Enid heeft die jurk waarschijnlijk wel gedragen tijdens haar eerste keer maar dat was niet met Seymour.


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1735 berichten
  • 729 stemmen

durange schreef:

Prachtige coming of age film met een wat donkerdere ondertoon dan de meeste. Uniek in zijn soort en een absolute aanrader. Ik hoop nog meer van dit soort films te vinden maar vaak blijven ze wat oppervlakkig.

Art School Confidential is van hetzelfde duo en heeft duidelijk dezelfde bijtende blik op de wereld van adolescenten.


avatar van Collins

Collins

  • 6740 berichten
  • 4017 stemmen

Ghost World is gebaseerd op de gelijknamige cult-strip van David Clowes, die voor de film het scenario schreef. De film behandelt thema’s als adolescentie en de Amerikaanse popcultuur. De regisseur heet Terry Zwigoff, die enkele jaren eerder een documentaire over de controversiële cartoonist Robert Crumb afleverde. Zwigoff gaf in een interview aan dat Ghost World wat hem betreft handelt over de teloorgang van de Amerikaanse cultuur in het bijzonder en de Westerse cultuur in het algemeen.
Hoofdpersonages Enid en Rebecca proberen in die cultuur enige zin te ontdekken. Ze zoeken een diepere bedoeling. Op hun zoektocht slenteren ze langs postmoderne etablissementen zoals een Diner in de stijl van de jaren 50 waar men muziek kan beluisteren uit de jaren 90. Of een bioscoop waar popcornfilms op dezelfde manier worden geconsumeerd als de bijbehorende zak popcorn die druipt van de vette boter. De cultuur is verworden tot een smakeloze hap. Het is eenheidsworst. De mensen gaan er gedachteloos en gemakzuchtig mee om en hebben zelfs het lef om aan de oppervlakkigheid ervan een diepere status toe te kennen.
Enid en Rebecca zijn anders. Ze zetten zich af tegen de oppervlakkigheid van de mainstream en doen er alles aan om anders te zijn. Ze proberen aan de ghost world te ontsnappen. De wereld waar consumptie en materialisme de dienst uitmaken en oppervlakkigheid als diepzinnigheid wordt verkocht.
Enid en Rebecca zijn niet van onbesproken gedrag en zijn niet per se aardig. Ze leveren cynisch commentaar op de wereld om hen heen. Ze hebben een aanmatigende kijk op mensen die tevreden zijn met hun simpele bezit of met de simpele dingen die ze doen. Ook spelen beide tienerdames een gemeen spelletje met de sneue en eenzame Seymour (Steve Buscemi) die grammofoonplaten verzamelt en op zoek is naar een vrouw. Dit prototype van afwijkend gedrag, dat juist vanwege zijn excentriciteit een gevoelige snaar raakt bij Enid, wordt door Buscemi fantastisch neergezet.
De film hanteert een fijne mix van drama en komedie zodat de harde arrogante manier van doen van beide dames in een wat milder kader wordt geplaatst. Je kunt soms zelfs lachen om Enid, Rebecca en (gelukkig ook) om Seymour. Steve Buscemi is als gezegd erg goed. Scarlett Johansson en de mij onbekende Thora Birch doen daar weinig voor onder. Tot slot nog even de leuke soundtrack noemen. De Indiase Rock van Mohammed Rafi die in een clip voorbij komt is fantastisch. En voor (oude) Blues heb ik gewoon een enorm zwak.
Fijne film.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2002 berichten
  • 1324 stemmen

Ik had hier echt nog nooit van gehoord, destijds totaal langs me heen gegaan, en daarna blijkbaar ook.

Ik had in het begint echt een hekel aan deze vervelende tieners. Misschien dat hun gedrag cool en grappig is voor een 14-jarige kijker, maar ik hoopte alleen maar dat het niet heel de film door zou gaan en dat zou blijken dat onder deze cynische façade nog wat meer zat. Uiteindelijk was dat ook wel zo, vooral Enid is gewoon onzeker en bang over haar toekomst en wie ze is. Als je dat eenmaal door hebt wordt het wel wat minder irritant. Er zitten wat leuke dingetjes in, en ook Steve Buscemi is een leuk onderdeel van de film die voor mij de film een beetje ‘redde’, zo’n cute personage.

Toch kwam ik er nooit helemaal 100% in, daarvoor vond ik het net niet grappig, net niet heel quirky, net niet dramatisch, maar gewoon allemaal een beetje off.

Misschien had ik dit een jaar of 15 geleden of in een andere stemming leuker gevonden, ik weet het niet.

Kleine 3,5*


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5580 berichten
  • 1570 stemmen

Film Pegasus schreef:

Ghost world blijft een goeie film, maar ik mis toch de kracht die het vroeger uitstraalde. Misschien toch wat gedateerd ondertussen? Of gewoon een film van zijn tijd? Gewoon genieten, maar geen klassieker. Na het zien van deze film blijft vooral Birch nog hangen, een rol die ze nadien nooit meer zou evenaren.

Serieus gedateerd, geen idee waaraan het ligt.

Maar ik deel absoluut niet de positieve kritieken van de meerderheid op eender welke site. Geen idee waaraan het ligt, maar ik heb er een beetje moeite mee om te geloven dat dit een film is uit 2001, voelt eigenlijk ouder aan. Het is ook niet zo dat de muziek in die film aan die tijd doet denken, want in plaats om voor eigentijdse muziek te kiezen waar de jeugd van toen naar luisterde, gaan we gewoon wederom de blues-tour op.

Ik vind het gewoon niet geloofwaardig. Welk meisje zou nu oprecht interesse tonen voor een oude vent? Niemand. En het meisje voelt niet eens 'vreemd' aan. Luisteren naar bluesmuziek of omgaan met oude venten is niet iets wat ik vreemd vind. Het gebeurt gewoon niet.

Er is ook gewoon totaal geen chemie tussen Rebecca en Enid, geen enkele discussie tussen hen is interessant. Verder ook eerder het gevoel dat Rebecca snel naar de achtergrond verdwijnt en we amper iets over haar te weten komen, want de film focust zich op de iets interessantere verhouding tussen Seymour en Elid. Het enige interessante in de film, want al de rest is levenloos en voelt als een ongeloofwaardige plastieken versie van de wereld aan. Misschien is het Amerikaanse high school gebeuren ook raar, maar ik vind een verplichte art class in de zomer wanneer je toch niet meer verder studeert echt gewoon ook heel raar, maar natuurlijk geen expert op vlak van Amerikaans onderwijssysteem. Het is er blijkbaar toch heel anders.

Ik vind het gewoon echt niet goed. Ik begrijp de positieve kritieken niet, misschien goed voor een andere generatie mensen, maar niet voor de onze. Er moet dan ook wel bij gezegd worden dat de film misschien ook wel niet meer zo gekend is, en misschien met reden.

Misschien moet een vent van 50 of 60 jaar ook geen film regisseren over tieners. Dat zou al veel oplossen. Die kan toch totaal geen voeling gehad hebben met de leefwereld van tieners.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4179 berichten
  • 2638 stemmen

TornadoEF5 schreef:

(quote)

Serieus gedateerd, geen idee waaraan het ligt.

Maar ik deel absoluut niet de positieve kritieken van de meerderheid op eender welke site. Geen idee waaraan het ligt, maar ik heb er een beetje moeite mee om te geloven dat dit een film is uit 2001, voelt eigenlijk ouder aan. Het is ook niet zo dat de muziek in die film aan die tijd doet denken, want in plaats om voor eigentijdse muziek te kiezen waar de jeugd van toen naar luisterde, gaan we gewoon wederom de blues-tour op.

Ik vind het gewoon niet geloofwaardig. Welk meisje zou nu oprecht interesse tonen voor een oude vent? Niemand. En het meisje voelt niet eens 'vreemd' aan. Luisteren naar bluesmuziek of omgaan met oude venten is niet iets wat ik vreemd vind. Het gebeurt gewoon niet.

Er is ook gewoon totaal geen chemie tussen Rebecca en Enid, geen enkele discussie tussen hen is interessant. Verder ook eerder het gevoel dat Rebecca snel naar de achtergrond verdwijnt en we amper iets over haar te weten komen, want de film focust zich op de iets interessantere verhouding tussen Seymour en Elid. Het enige interessante in de film, want al de rest is levenloos en voelt als een ongeloofwaardige plastieken versie van de wereld aan. Misschien is het Amerikaanse high school gebeuren ook raar, maar ik vind een verplichte art class in de zomer wanneer je toch niet meer verder studeert echt gewoon ook heel raar, maar natuurlijk geen expert op vlak van Amerikaans onderwijssysteem. Het is er blijkbaar toch heel anders.

Misschien moet een vent van 50 of 60 jaar ook geen film regisseren over tieners. Dat zou al veel oplossen. Die kan toch totaal geen voeling gehad hebben met de leefwereld van tieners.

Ik heb deze laatst een keer opnieuw gekeken en vond hem juist niet gedateerd. Juist nog steeds relevant. De jeugd van nu is juist cynischer over de maatschappij, misschien cynischer dan ooit en deze meisjes zijn toch cynisch over de wereld en de consumptiemaatschappij. Jou kritiek dat er muziek uit die tijd geluisterd moet worden is dat ze juist cynisch zijn over hun tijd, de moderne tijd net zoals Seymour dat is. Daarom luisteren ze naar oude muziek.

Dit meisje raakt bevriend met Seymour omdat ze allebei vreemde eendjes zijn of eenzame zielen of buitenbeentjes in de maatschappij. Hij houdt van die oude verzamelobjecten en zij vindt dat ook leuk net zoals de muziek en dus niet de moderne muziek. Dat is een soort kern van de hele film. Overigens had ze geen romantische interesse in Seymour, dat kreeg ze alleen toen hij een vriendin kreeg of aan het daten was met die kantoorvrouw. Alleen toen kreeg ze interesse in Seymour. Dat is iets heel vrouwelijks, dat is best wel echt en geloofwaardig. Jij zegt dat gebeurt gewoon niet klaar. Hoe weet je dat? Dat weet je gewoon niet. Het gebeurt wel. Misschien is jou wereld best wel klein. Ik ken genoeg mensen die vriendschappen hebben met oudere mensen.

Iemand van 50 of 60 jaar kan wel feeling hebben met jonge mensen. Natuurlijk wel. Misschien blijft ie heel lang hangen met zijn verhaal over toen die jong was. Iemand die ouder is kan makkelijk een coming of age verhaal maken. Dat gebeurt gewoon vaker. Gaat niet zozeer om leeftijd maar een pov of visie die je tot een film kan maken. Daarnaast gaat deze film ook wel over eenzaamheid en is gen x niet de eenzaamste generatie en heel kritisch, cynisch over de maatschappij en werk en toekomst? Volgens mij wel.

Wat mij opviel de laatste keer dat ik em keek was toen dat reclamebord van laten we zeggen zwarte piet op een kunstvoorstelling gecanceld werd omdat mensen er getriggerd door raakten. Dat is ook weer heel modern. Een vooruitziende blik??? Dus ik deel een compleet andere mening dan jou mening. Want wat je geeft is een mening en niet een feit.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9765 berichten
  • 5308 stemmen

ScarJo behoort tot één van mijn favoriete actrices. Hier als minderjarige. Niet dat ze hier de pannen van het dak speelt, maar haar carrière heeft nadien toch een hoge vlucht genomen. Soms moet je wat geluk hebben. Het is vooral Birch die hier centraal staat, als een op hol geslagen tiener die vanuit haar onzekerheid maar een grote bek opzet tegen alles en iedereen. Soms opent het deuren - de vriendschap met Seymour, maar dikwijls worden de deuren ook gesloten. Dat laatste gewoon ook veelvuldig.

Het maakt van Ghost world een aangename en fijne coming of age. Met een vleugje drama, maar vooral veel satire en fijne cynische dialogen. Fijn ook dat Steve Buscemi deel uitmaakt van de cast, steeds een plezier om naar te kijken.

Een film die tegen de schenen schopt en mainstream uit de weg gaat, dit via de personages Rebecca en vooral Enid. Fijn!