Lost in Translation (2003)

Verenigde Staten / Japan

geregisseerd door Sofia Coppola
met Bill Murray, Scarlett Johansson en Giovanni Ribisi

Bob Harris en Charlotte zijn twee Amerikanen in Tokio. Bob is een filmster die tijdelijk in Japan verblijft voor een whisky-commercial, terwijl de jonge Charlotte is meegesleurd door haar echtgenoot, een overwerkte fotograaf. Als ze op een avond de slaap niet kunnen vatten, ontmoeten Bob en Charlotte elkaar in de luxe hotelbar. Deze toevallige ontmoeting ontaardt al snel in een verrassende vriendschap en Charlotte en Bob besluiten om samen Tokio te ontdekken.

avatar van Baboesjka
Vroeger kon deze film mij niet erg boeien. Onlangs heb ik ‘m opnieuw gekeken en ik vond het beter dan voorheen, maar nog steeds niet geweldig. Goed acteerwerk. Qua verloop vrij traag, wat ik niet altijd negatief vind, maar deze film houdt mijn aandacht moeilijk vast. Misschien voelt het voor mij te eentonig. Het is niet zo mijn ding, ondanks ik het verhaal mooi vind. Een kleine voldoende. 3*

avatar van Basto
Gister herzien. Ben zelf twee keer in Japan geweest en de film weet de sfeer daar echt fantastisch te treffen. Blijft een absolute topfilm!

Prachtige film over een Amerikaanse filmacteur die in Tokyo is voor opnames van een reclamespotje. Je zou deze film kunnen zien als een subtiele romcom. De wisselwerking tussen Bill Murray en Scarlett Johansson, die hier echt goed connecten, is mooi om te zien. Tokyo en het nachtleven daar kunnen bijna gezien worden als een derde hoofdpersonage.

avatar van wilofski
Heerlijk deze film, hier kan ik echt van genieten.
Murray zie ik sowieso graag spelen, en Scarlett Johansson blijk hier een perfecte tegenspeelster te zijn.

Het is een rustig en ingetogen verhaal dat zich enerzijds in de bar van een hotel, en anderzijds in het nachtleven van Tokio afspeelt.
Ondanks de ingetogenheid is er een constante spanning aanwezig tussen de hoofdpersonages, die in de lucht blijft zinderen tot de laatste scène.

Fantastisch is ook hoe herkenbaar de film is, ondanks dat ik eigenlijk niks persoonlijke met het verhaal heb. Maar in de twijfels en gedachten van de hoofdrollen kon ik steeds iets van mezelf herkennen.

Subtiele ondersteuning met muziek en prachtig camerawerk maken het plaatje volledig af.