Ju Dou (1990)

Alternatieve titels: Ju Dou: Secret Love, Hidden Faces | 菊豆

China / Japan

geregisseerd door Fengliang Yang en Yimou Zhang
met Li Gong, Baotian Li en Wei Li

China 1920. Ju Dou is de derde vrouw van de rijke zijdeproducent Jin-Shan. Omdat zij nog geen kind voor hem gebaard heeft wordt zij telkens slecht behandeld en gestraft. Haar ellende krijgt de aandacht van Jin-Shan's neef en hij en Ju Dou krijgen een geheime verhouding.

avatar van Baggerman
Ik vroeg me altijd al af waarom deze en bijvoorbeeld Happy Times wèl zo goed op dvd verkrijgbaar hier zijn/waren en de visueel veel mooiere pareltjes van Zhang Yimou 'Raise the Red Lantern' en 'Shanghai Triad' niet!

avatar van wibro
Vooral dat van "Raise the Red Lantern" verbaast me zeer. Is nota bene in 1992 door de Volkskrant lezers met grote voorsprong uitgeroepen tot beste film van dat jaar.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Kan niet anders dan een rechtenprobleem zijn. Die film is volgens mij nergens in Europa verschenen (wel in de VS en Azie trouwens).

Shanghai Triad zag ik deze week nog in de FNAC op DVD liggen, niet eens in de import sectie. Er is weer een nieuw Aziatisch label bij dat zich meer richt op serieuzere arthouse, zal volgende keer eens letten op de naam.

avatar van Querelle
Minder goed dan to Live en Shanghai Triad. Nogal afgeraffeld einde, ondanks sterke bijrol van de zoon. De belichting vond ik ook een beetje tè opvallend en de wapperende doeken en andere objecten deed me weer denken aan de kitch van zijn latere films. Op een of andere manier is de film ook te kort. Had iets verder afgewikkeld mogen worden, vooral op het eind.
Desalniettemin genoeg moois te zien in deze lyrische Chinese noir.

avatar van FillumGek
Zhang vind ik een goede regisseur en ik heb een zwak voor Li Gong, maar helaas is dit tot nu toe de minste die ik van hen heb gezien. Desalniettemin zeker niet slecht.

Visueel is Ju Dou in orde, iets waar Zhang bekend om staat. Aardig sfeertje in de oude ververij en een sterke soundtrack. Een paar interessante personages waaronder Ju Dou natuurlijk, de sadistische Jin-Shan en het fucking creepy knulletje die zo in een horror film zou mee kunnen draaien.

Toch kent de film wat mankementjes. Zo zijn de sceneovergangen niet altijd soepel, het camerawerk soms schokkerig en leek de beeldkwaliteit op dat van een VHS tape. Maar bovenal wist het drama me eigenlijk niet zo te raken, wat Raise the Red Lantern bijvoorbeeld wel makkelijk lukte. Daarbij is het einde nogal afgeraffeld waardoor je met nog wat vraagjes blijft zitten.

Verder best onderhoudend, maar het grootste knelpunt is toch wel dat ik niet werd geraakt door de film. Een ander eind of iets beter samenspel tussen Gong en die neef (chemie was niet altijd even sterk) hadden daar wat aan kunnen doen.

Met Ju Dou heeft Yimou Zhang een intrigerende film gemaakt over een tragische driehoeksverhouding in het oude China met zijn sterke familietradities.
Het fraaie camerawerk, de gelaagde karakters van de hoofdpersonen en de verrassende wendingen van het toegankelijke verhaal zorgen voor een meeslepend geheel. Dat wordt nog eens extra ondersteund door een mooie soundtrack en door het veelvuldig gebruik van felle kleuren, zoals we dat ook kennen uit andere films van topregisseur Zhang.
En als kers op de taart is er dan ook nog het acteren van Gong Li, niet alleen een schoonheid maar ook een dijk van een actrice. En het moet gezegd: haar tegenspeler Baotian Li doet in deze film nauwelijks voor haar onder.
Ju Dou is minstens zo goed als Zhang’s meer bekende Raise the Red Lantern van een jaar later. Als liefhebber van filmkunst moet je beide films, die lang blijven nagalmen, minstens één keer gezien hebben.

avatar van motoko303
Alweer zo'n half jaar geleden dat ik deze bekeken heb, maar uitgaande van de indruk die Ju Dou bij mij heeft achter gelaten zet ik hem voorlopig op 4.0*.

Ik zag Raise the Red Lantern trouwens laatst nog bij de FRS staan. Bij mijn volgende bezoekje toch maar even meenemen, want ik ben eigenlijk wel benieuwd geworden naar Yimou Zhang.

avatar van Mattson
Mooi drama van Zhang Yimou.

Vooral positief door de vaak mooie shots tegen het licht en, zoals wel vaker bij Zhang Yimou, wederom mooi kleurgebruik, al vond ik ze in Hero en House of Flying Daggers nog beter uitgewerkt ( as ligt dat m.i. vooral aan het grotere budget en betere techniek van die films ).
Ook leuk dat Gong Li's outfit vaak was aangepast aan de kleur van de hangende zijdedoeken. Details.

Verder vond ik de setting en het verhaal nog wel interessant. Mooi om te zien hoe liefde kan wegkwijnen en onderdrukt worden door traditie en cultuur, al weet ik niet of Zhang Yimou deze aspecten in het toenmalige China ( al denk ik dat deze denkwijzen zich ook nog genoeg voordoen in het "moderne" China) ook wil aanklagen. Leuk ook dat de personages niet te zwart/wit afgebeeld worden. In "westerse" populaire films zou de rol van Gong Li misschien vaker een lief, onschuldig iemand zijn, maar hier heeft ze duidelijk ook haar streken. Mooi, ik hou wel van "grijze" personages. Tot slot vond ik de film op het einde wel wat horrorelementen krijgen, wat een eng kind! Hemeltje toch, de nachtmerrie van elke ouder!

avatar van 93.9
Thema van de film is het oedipus complex.
Prachtige beelden, prima acteerwerk.
Weet eigenlijk alleen niet of die beelden expres vintage gemaakt zijn, omdat ie ook in technicolor geschoten is???? Iemand??

4 sterren

Die Yimou Zhang weet toch steeds te boeien en te bekoren, wat het onderwerp ook weze.
Filmisch is het steeds "af" en bovendien weet hij het onderwerp op heel speciale manier op te dissen met sterke en originele scènes, schitterend kleurenpallet en verrassende invalshoeken van het camerawerk.
Hier een verhaal over overspel met nare gevolgen en met die sombere, trieste daken, heel dikwijls in beeld, als verduidelijking van de tragiek die zich daaronder afspeelt.
Zo een goede film verdient goede acteurs en die zijn er ook. Niet alleen de 3 hoofdpersonages maar ook de jonge vierde is goed gecast.

avatar van mjk87
Mooie film wel in een fijn rustig tempo en fraaie shots, vooral als er met zoom wordt gewerkt. Vooral de kleuren zijn schitterend. Ook een aardig inkijkje in het leven in een dorpje op het Chinese platteland. En door de meeste acteurs ook mooi geacteerd. Maar de film is enorm episodisch waardoor deze afstandelijk blijft en zeker de zoon later is nogal onbegrijpelijk in zijn gedachten. Zelfs die 90 minuten voelden daardoor langdradig aan omdat de film me nergens kon meetrekken. 3,0*.

avatar van mrklm
Niet al te subtiel melodrama met soapachtige trekjes maar wel schitterend gefilmd, waarbij regisseur Heng Liu volop gebruik maakt van de kleuren die de hoofdrolspelers gebruiken in hun zijdefabriek. Het verhaal betreft Jin Shan [Wei Li], een bejaarde man, die een jonge vrouw genaamd Ju Dou [Li Gong] koopt in de hoop dat zij hem een zoon kan schenken. Jin-Shans neef Tian-Qing [Baotian Li], die hem helpt bij het prepareren van zijde, is gefascineerd door de jonge vrouw. Wanneer hij ontdekt dat zijn oom Ju Dou als een beest behandeld en mishandeld en verkracht, moet hij kiezen tussen de loyaliteit aan zijn familie of zijn rechtvaardigheidsgevoel en toenemende affectie voor Ju Dou.
Het verhaal zou zo uit een soapserie getrokken kunnen zijn, maar de fraaie locaties, de verzorgde fotografie en enkele suspensevolle en ironische scènes (Jin Shans dood en diens begrafenis in het bijzonder) maken dit zeker de moeite waard.