50/50 (2011)

2043 stemmen

Drama / Komedie

geregisseerd door Jonathan Levine
met Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen en Anna Kendrick

Adam (Joseph Gordon-Levitt) is een 27-jarige schrijver van radioprogramma's. Hij wordt gediagnosticeerd met een zeldzame vorm van kanker in zijn wervelkolom. Gezien zijn jonge leeftijd en gezonde levensstijl kan Adam moeilijk geloven dat dit met hem gebeurt. Zonder andere keus besluit hij te beginnen aan chemotherapie en te vechten voor zijn leven. Met de hulp van zijn beste vriend Kyle (Seth Rogen), zijn moeder en de jonge therapeute Katie (Anna Kendrick) van het kankercentrum, leert hij wat en wie de belangrijkste dingen in zijn leven zijn.

avatar van Ste*
Echt geen fuck aan. Eigenlijk gebeurt er op alle vlakken erg weinig, een verhaal zit er niet in, echt dramatisch is het niet (in ieder geval zeker niet de eerste helft), erg komisch ook niet, alleen tijdens de momenten met Seth Rogen is het soms leuk, maar ook typisch Rogen-achtig. Heb nog maar een paar films met hem gezien, maar begin nu al een beetje genoeg te krijgen van zijn komische stijl.

Verder ben ik niet zo kapot van Joseph Gordon-Levitt. Zijn jonge en onschuldige uitstraling doet het vast goed bij 14-jarige meisjes, maar ik kijk niet zo graag naar hem. Ook met zijn karakter valt werkelijk niks te beleven.

Snap niks van het gemiddelde hier. Nou ja, het is een film die nergens echt uitgesproken in is, en daarom misschien een breed publiek aanspreekt, maar waar dit hoge waarderingen mee moet verdienen weet ik echt niet.

avatar van Tasha27
Drama over man die op jonge leeftijd te horen krijgt dat hij kanker heeft. In eerste instantie lijkt het of het niet echt tot hem doordringt dat hij misschien niet lang meer te leven heeft en reageert zijn omgeving heftiger dan hijzelf. Het proces dat hij tijdens zijn ziekte doorloopt wordt op een realistische manier weergegeven zonder dat het sentimenteel of 'over the top' wordt. Integendeel; buiten de emotionele kant is er ruimte voor humor en zelfspot wat een relativerende uitwerking heeft. Mooi om te zien hoe Adam en zijn omgeving anders gaan denken en handelen terwijl Adam de medische behandelingen ondergaat. De kracht van deze film zit hem voor mij in zijn eenvoud en 'uit het leven gegrepen' menselijkheid. Sterke cast die de verschillende karakters goed neer weet te zetten. Helder en rustig camerawerk wat het geheel goed te volgen maakt. De film heeft mij van het begin tot het einde geboeid en ik vond hem echt de moeite waard. Mijn waardering: 4 sterren.

avatar van Ramon K
Beetje overrated... Goed geacteerd, af en toe best grappig (hoewel de humor een beetje ongepast is ooit), maar er valt weinig diepgang of karakterontwikkeling te bespeuren. Ziektebeeld wordt verder geromantiseerd en zo'n ziekte aanwenden om een feelgoodfilm te maken..... mwa. Doet me weer wel een beetje denken aan wat Kubrick (schijnbaar) ooit over Schindler's List heeft gezegd. Het is makkelijk te behappen en geeft weinig stof tot nadenken.

avatar van maxroelofs
Waarom kan ik deze film niet vinden via beide acteurs of door gewoon 50/50 in te toetsen?

avatar van jarno1975
maxroelofs schreef:

50/50 intypen en op enter rammen, staat tie gewoon bovenaan hoor.

avatar van maxroelofs
Thanks, ik was in de war omdat als ik alleen 50 in typ, je de film er niet tussen ziet staan.

Joseph Gordon-Levitt

En hier was de film natuurlijk niet te vinden omdat dit de regisseurspagina is. Het is te merken dat ik even ben weg geweest.

avatar van Lennon
Goede en ondanks thema ook grappige film.

zeker een aanrader!

avatar van LOTR-lover
Het is geen film die je bij de keel grijpt en ook is het geen film die je de gehele speelduur in een deuk laat liggen. Derhalve vind ik het lastig om 50/50 in een hokje te stoppen. Misschien is de titel 50/50 dan ook wel extra toepasselijk. Het is drama gemixt met komedie (met name met dank aan Seth Rogen en de zo kenmerkende humor van hem).

Ondanks het feit dat ik meer komedie had verwacht (in dat genre stond 'ie ingedeeld op Film1 On Demand) ben ik zeker niet teleurgesteld. De film is geslaagd in al z'n eenvoud en laat je de struggle zien van een 27-jarige die een zware diagnose te verwerken krijgt. Het is nergens overdreven of dramatischer gemaakt dan nodig, what you see is what you get. Ben blij met de casting van Joseph Gordon-Levitt. Vind het een uitstekende acteur en hij bewijs dat opnieuw in 50/50.

7/10 (IMDB)

Het duurt een hele tijd vooraleer de emotie echt doordringt. Het einde van de film slaagt daar wel in. Besluit : onderwege niet echt aangrijpend, niettegenstaande alle mogelijke ingrediënten aanwezig.
Soms ook wat gezocht zoals de persoon van de piepjonge psychologe-therapeute en de jonge meisjes die absoluut niet van kanker zijn afgeschrikt.
Toch een bezienswaardig film.

avatar van El ralpho
50%

Films met kanker als onderwerp voelen over het algemeen al gauw wat zwaarder aan. 50/50 wil graag de luchtige kant op maar wordt nooit echt grappig. Echt stevig drama blijft je als kijker echter ook bespaart, dus zweeft 50/50 er eigenlijk een beetje tussenin, zonder nu eigenlijk te weten of het nu het accent op komedie of drama gaat leggen.

Wat echter een feit is dat ondanks het zware onderwerp, je deze gemakkelijk op kunt zetten zonder er een naar of weemoedig gevoel aan over te houden. Echt bijblijven of een impact achter laten gebeurt hier ook weer niet echt, wat zowel positief als negatief is. Het is namelijk klasse om het onderwerp met respect te behandelen maar tegelijkertijd toch een komisch element in weten te bouwen, maar echt sterk of onderscheidend is dit komisch element niet. En desondanks dat het onderwerp zwaar is, blijft door de luchtigheid het verhaal wel behoorlijk aan de oppervlakte. Echte diepgang of onderscheid binnen het genre blijft dan ook uit.

Eigenlijk wordt er hier dus een beetje op safe gespeeld. Er wordt een positieve focus op het genezingsproces van de hoofdrolspeler gelegd en ook gekozen voor een komisch element, maar deze is zo minimaal aanwezig dat het enkel zorgt voor een bepaalde luchtigheid. Hoewel dit wel passend is binnen dit onderwerp, had het er echter ook weer niet perse in gehoeven hier. Naast de ziekte komen ook de relatie tussen de partner van de hoofdrolspeler, zijn therapeute en beste kameraad uitgebreid naar voren en hoewel er niks mis is met deze verhaallijnen en uitwerkingen ervan, zijn ze allemaal niet heel bijzonder en bevatten ze geen uitwerking die je niet al veel vaker gezien hebt. Als je dit allemaal in ogenschouw neemt presteert 50/50 eigenlijk een beetje op halve kracht en wordt de titelnaam in het kader van deze recensie eigenlijk prima eer aan gedaan. Positief is dat een zwaar onderwerp als kanker toch luchtig kan worden gehouden en een film weet te leveren waar je geen negatief gevoel aan overhoudt, maar nadelig is dat de titel zich verder niet weet te onderscheiden en echt iets unieks weet neer te zetten. Een beetje overgewaardeerd is deze titel dus eigenlijk wel.

avatar van Pelagatti
Ondanks het zware thema van deze film vond ik hem prettig wegkijken. Niet zozeer grappig (ondanks de aanwezigheid van Seth Rogen), maar wel sympathieke personages en genoeg scenes die voor een glimlach zorgen!

avatar van Timothyvdmeer
wat speelde Joseph Gordon-Levitt weer goed zeg.
Had ik toch nooit verwacht van dat jochie uit 3rd Rock from the Sun

avatar van TomBroers
Film met een dunne lijn tussen een heftige drama en een luchtige comedie. 50/50 slaagt er als een drama film in, je als kijker mee te nemen in het verhaal. Een goede cast zet een film neer die lekker weg kijkt en door het thema kanker, waarschijnlijk heel veel mensen zal aangrijpen. Ik had wellicht iets meer comedie verwacht in de film daarom 3,5* ipv 4*.

avatar van ILDIB
Zwaar onderwerp maar toch prettig om te kijken. Hulde daarvoor.

avatar van orko82
Ramon K schreef:

De holocaust vergelijken met een mogelijk dodelijke ziekte waar je niets aan kunt doen hebben inderdaad veel raakvlakken...

avatar van Stuntovic
Wat een overgewaardeerde film zeg.. Acteerwerk was niet bijster goed en het verhaal matig. Gorden Lewis was totaal niet de juiste man voor deze rol naar mijn mening. Emotieloos rotjoch, waar ik totaal geen band mee kon kweken. Ik snap niet waarom deze film zo hoog scoort, zal we wegens de cast en het onderwerp zijn maar mij pak je er niet mee.

Normaal heb ik het niet voor films die rond ziektes draaien omdat deze altijd over-emotioneel zijn en gebruik maken van "gemakkelijke" technieken om de kijker te ontroeren. Als er bij het genre dan ook nog eens sprake is van 'komedie', lijkt het me helemaal niets. Totdat ik de naam van Seth Rogen zag, ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat deze acteur - die ik trouwens graag aan het werk zie - een andere rol zou spelen dan zijn allerbeste zelf. Gelukkig zorgde hij effectief voor de komische noot die zware films over kanker en dood nodig hebben om mij aan te trekken. Joseph Gordon-Levitt bevestigt bovendien wederom. 500 days of Summer, Inception, Looper, Don Jon... hij kan het allemaal aan, hopelijk krijgen we nog meer van hem te zien. Hopelijk blijft hij ook humor en acteurs als Roger opnemen in zijn werk, zodat hij kan uitgroeien tot één van de filmiconen van zijn tijd. In elk geval, deze film krijgt met een vrij hoge quotering volgens mij wel de waardering die het verdient!

Prachtige film

avatar van tattoobob
Goede comedy/drama film met de perfecte balans daartussen.
Prima acteerwerk van de beide heren en zeer geslaagde humoristische scenes...Aanrader ook voor mensen die dit onderwerp graag wat luchtig willen houden.

Ik vond het en geweldige film!
Ik mag Joseph Gordon-Levitt ook erg graag. Bij mij is hij super populair!
Ik kijk nog vaak naar de serie 3th rock from the sun, en die serie vond ik geweldig!
De film bevat precies de juiste verhouding tussen comedie en drama zonder aan diepgang en het serieuze van het item in te leveren!

avatar van Ted Kerkjes
Ik vond het zeker geen slechte film. Het acteerwerk vond ik prima. Waar ik me vooral aan stoorde was het voorspelbare verhaal (dat Adam en Katie iets krijgen, waar is die kotssmiley als je 'm nodig hebt?) en het script dat vooral in de komische scènes in herhaling valt. Die grappen van Kyle waren in het begin nog humoristisch (vooral in de relatiebreukscène) maar tegen het einde is het gewoon niet leuk meer ("I'd fuck you!", zo'n drie keer gehoord). Verder waren die drugsscènes gewoon onnodig. Dat had van mij niet gehoeven.
Wat ik wel leuk vond waren de herkenbare karakters, zoals die moeder. De serieuze scènes waren ook goed. Jammer dat de bedroevend slechte muziekkeuze enkele scènes gewoon verpestte.

Ik twijfelde tussen een 3,5 en een 3,0. Het is een 3,0 geworden, omdat de minpunten me echt een doorn in het oog (en oor) waren.

avatar van IH88
"A tumor? That doesn't make any sense. I mean... I don't smoke, I don't drink... I recycle!"

50/50 is een indrukwekkende film die een geweldige balans heeft tussen een lach en een traan. Regisseur Jonathan Levine zorgt ervoor dat de film nooit te zwaarmoedig wordt maar laat wel zien hoe groot de impact is als je geconfronteerd wordt met kanker. Joseph Gordon-Levitt is geweldig als Adam en samen met Seth Rogen, die zijn beste vriend Kyle speelt, vormen ze een mooi duo die allebei gewoon door willen gaan met het leven zoals een midden twintiger die leeft. Dit levert veel grappige, herkenbare en ontroerende momenten op maar de serieuze situatie waarin Adam zich bevindt wordt nooit gebagatelliseerd of uit het oog verloren. De gesprekken tussen Adam en zijn therapeute Katherine (Anna Kendrick) zijn sterk en Levitt en Kendrick hebben een leuke chemie. Dat deze twee personen iets voor elkaar gaan voelen is geen verrassing en voelt nergens geforceerd aan. Naarmate de chemotherapie vordert en de operatie dichterbij komt wordt Adam steeds meer geconfronteerd met de keiharde realiteit en zowel de film als Levitt overtuigt ook in deze scènes. Ook Bryce Dallas Howard, Philip Baker Hall en Anjelica Huston zijn erg sterk.

50/50 eindigt op een positieve noot en dat past ook wel bij de algehele toon van de film (en het is een waargebeurd verhaal ). Een film die de keiharde realiteit laat zien van het leven met kanker maar ook laat zien dat ondanks het leven met zo'n ziekte, er nog genoeg mooie momenten zijn en nieuwe relaties kunnen ontstaan. Een inspirerende boodschap.

avatar van leatherhead
Levitt en zijn kameraad vormen een olijk duo en dragen dit verder voorspelbare vehikel. Aanvankelijk voert vooral het komische aspect de boventoon, maar helaas moet die in latere stadia plaats maken voor obligaat sentiment en mierzoete romance. Jammer, had meer ingezeten indien de film een wat luchtiger airtje aan wist te houden. Het hoge gemiddelde deed me ook even verstelt staan, maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat de film over een ernstige ziekte gaat. 2,5*.

Goeie film waarin een jonge man te horen krijgt dat hij kanker heeft. Een simpel verhaal met een uitstekende balans tussen drama en komedie. Origineel is het wellicht niet, maar wel onderhoudend en genoeg mooie scenes en dialogen. Ook de cast stelt zeker niet teleur. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van jippie2010
Toch een beetje een tegenvaller...
De film stond al een tijdje op mijn wensenlijstje, misschien waren de verwachtingen te hoog,
maar de humor was af en toe flauw, de hoeveelheid komedie en drama was niet in balans,
een aantal zeer voorspelbare verhaallijnen... behoorlijk zonde.
Uiteindelijk komen de lang verwachte heftige scenes, zeker krachtig en sterk geacteerd.
Maar daar bleef het dan ook bij. Ik houd het bij 3 sterren. *3.0

avatar van des1
Aardige film, ook door het meespelen van Anna Kendrick en Seth Rogen. Van de laatste moet je houden (o.a. Green Hornet), maar dat doe ik. Ga d'r maar aan staan, het niet larmoyant maken van een film over terminaal zijn door er ook humor in te stoppen. Toch iets teveel Hollywood eind (voor onze smaak dan) aangezien opereren zonder veel fysiek zichtbare gevolgen leek.

avatar van Fisico
Leuke losse gemoedelijke film over een zwaar beladen onderwerp. Niet zo makkelijk als het lijkt, maar Levine slaagt er zeer goed in om beiden te combineren. De film doet je ook nadenken over het leven. Niet zozeer over het hoofdpersonage dat kanker heeft, wel over het feit hoe je moet reageren als naaste. Adam heeft een behoorlijk netwerk om hem, maar elk individu gaat totaal anders om met zijn ziekte, hij niet in het minst met de nodige dosis humor en zelfrelativering. De reactie van zijn overste was dan ook pijnlijk grappig waarbij hij deed alsof hij al ging sterven.

Zijn vriendin Rachael wordt afgeschilderd als een bitch, maar is ze dat eigenlijk wel? De relatie stond al op springen, ze ging al vreemd en dan komt dat slechte nieuws waardoor ze zich moreel verplicht voelt om bij hem te blijven. En je kan hem toch niet nadat je het te weten komt, dumpen? Hoe kom je dan over ... Moeilijk dus en zeer fijntjes en luchtig gebracht in de film. Knap! De agressie op het schilderij was dan ook een leuke scène. Het zijn dan ook die elementen die ik graag terug zie in een film: Wat zou ik doen of welke boodschap brengt een film waarbij ik met wat maten op café kan over l*llen?

Kyle is de losbol en denkt maar aan één ding. Past in zijn geheel niet bij Adam die veel rustiger en beredeneerd is. Toch vullen ze elkaar goed aan. De conversaties tussen beiden leveren grappige en platte gesprekken op, soms wat seksistisch, maar leuk om volgen (zoals bvb die date).
De overbezorgde moeder is ook typisch en heeft het moeilijk om vast te stellen dat haar zoon niet meer dat kleine schooljongetje is. Hun relatie is erg verstikkend, maar tragisch tegelijkertijd.
Het grootste manco daarentegen vond ik het personage van Katie, de psychologe/dokter, nogal clichématig en geforceerd. Jammer, het haalt het niveau en de geloofwaardigheid van de film naar beneden (het liefdesverhaal dan). De onderlinge gesprekken boden voldoende stof om bij stil te staan.

Een sterke 3,5* voor mij, ondanks het beladen onderwerp een boeiende feel good movie met wat inhoud.

avatar van TornadoEF5
Aangename film, ook hier blij dat deze niet langer duurt, want er waren wel momenten waarop je toch wel eens wat meer naar de klok begon te kijken wat wellicht te wijten is aan een wat gebrek aan plotlijnen bij momenten, en zeker bij komedie (of neigend naar komedie) heb ik daar wel wat vaker last van. Seth Rogen was een klein risico hier, maar vind ik wel een goede zet. Het is inderdaad een love-it or hate-it acteur, maar op zich kan ik hem wel pruimen. Al heb ik hem liever in een wat serieuzere film die een humoristisch kantje heeft, omdat het gevaar voor overkill dan al een pak lager ligt. Eigenlijk zie ik Seth Rogen een beetje als de Joe Pesci van de komediefilm. Beiden hebben wel een zeer smalle maar opvallende signatuur waarvoor ze gekend staan binnen hun eigen genre, waardoor ze maar voor een heel specifieke rollen geschikt zijn, maar die wel zeer goed uitvoeren, zoals geen ander het kan.

Ik denk dat het verhaaltje er wel één is dat we wel vaker hebben gezien, maar een wat luchtigere film over zo een vreselijke ziekte kan zeker geen kwaad, en ik deel wel de mening dat je het ook niet als het einde van de wereld moet zien, want indien je dat doet, dan zal het ook wel jouw einde van de wereld zijn. De andere acteurs doen hun werk ook wel goed. Anna Kendrick (ook zelden aan het werk gezien en Joseph Gordon-Levitt doen hun werk goed. Op zich is het gewoon een geslaagde film die voor mij nergens in uitblinkt eigenlijk, maar wel fijn om eens gezien te hebben.

Wat een verhaal… Ijzingwekkend, en o zo dicht leunend tegen de waarheid. Het weglachen, de "vrienden" (lees: ontdekken wie je echte vrienden zijn), de ontreddering en mismoed, … Het zijn allemaal gekende fases die o zo goed vertolkt worden in dit topdrama. Ben achteraf stil geworden van deze film, en dat gebeurt echt niet vaak. Wow

avatar van Shadowed
Ja.

50/50 had ik een paar jaar geleden de trailer van gezien en hij leek me nogal flauw. Toen zag ik hem later met erg hoge recensies en heb ik met redelijke verwachtingen de film toch maar aangezet. Gewoon een kans geven. En tot mijn verbazing was hij nog erg goed ook.

De balans in deze tragikomedie is erg goed, je gaat al snel meeleven met Lewitt ondanks zijn stille karakter. Je zit eigenlijk al vanaf het begin met een bonk in je maag. De emoties worden op sommige scenes ook sterk overgebracht.

De scene dat Lewitt de hand van zijn moeder los laat vlak voor de operatie had ik moeite mee,
ik voelde de vonk er van af springen.
en je zal me wel haten, ik had het einde toch wel iets zieliger verwacht. Maarja, kan aan mij liggen.

Goede film.

avatar van Donkerwoud
Een stonerkomedie met Seth Rogen wordt er toch iets grimmiger op als Adam (Joseph Gordon-Levitt) de medicinale wiet rookt om zijn kankerleed te verzachten.Rogen/Gordon-Levitt zijn leuk op elkaar ingespeeld en hun mannenvriendschap werkt aanstekelijk. '50/50' heeft net dat rauwe randje waardoor het geen inwisselbare sentimentele tearjearker wordt, vooral door hoe de mensen rond de betreffende kankerpatiënt stuk voor stuk hun eigen egocentrische agenda's hebben. Al moet zijn vriendinnetje Rachael (Bryce Dallas Howard) ongemeend hard door het stof, als ze niet de rol van volmaakte ziekenverzorger kan spelen. Het wordt wat ongeloofwaardig als Adam's kankertherapeute, Katie (Anna Kendrick), die wél een positieve vrouwenrol in zijn leven gaat vervullen. Dit zijn van die voorspelbare en seksistische clichés, over goede en slechte vrouwen, die erin blijven sluipen in dit soort toegankelijke publieksfilms.

Erg fijn.

50/50 is een film over een twintiger die erachter komt dat hij aan een zeldzame kanker lijdt, waarin een fijne balans wordt gevonden tussen de beladen thematiek en komedie. Dat laatste komt voornamelijk door de typische humor van Rogen. Het is een persoonlijke kwestie, maar ik vind die humor goed werken hier.

Waar de film in uitblinkt, is de realistische manier waarop er wordt omgegaan met het slechte nieuws. Zowel de verschillende reacties op de ziekte als de manier waarop Joseph Gordon-Levitt's personage ermee omgaat, zijn mooi weergegeven. Dat zal voornamelijk komen doordat het een waargebeurd verhaal is. Het verhaal is geschreven door Will Reiser, die tijdens zijn behandeling is gesteund door Seth Rogen.

Ook Anna Kendrick doet het erg leuk. De gesprekken tussen Levitt en Kendrick zitten vernuft in elkaar en ze hebben een fijne chemie. De moeder weet af en toe fenomenaal non-verbale boodschappen over te brengen; erg knap. De scène voor de operatie was mede daardoor hartverscheurend.