50/50 (2011)

2075 stemmen

Drama / Komedie

geregisseerd door Jonathan Levine
met Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen en Anna Kendrick

Adam (Joseph Gordon-Levitt) is een 27-jarige schrijver van radioprogramma's. Hij wordt gediagnosticeerd met een zeldzame vorm van kanker in zijn wervelkolom. Gezien zijn jonge leeftijd en gezonde levensstijl kan Adam moeilijk geloven dat dit met hem gebeurt. Zonder andere keus besluit hij te beginnen aan chemotherapie en te vechten voor zijn leven. Met de hulp van zijn beste vriend Kyle (Seth Rogen), zijn moeder en de jonge therapeute Katie (Anna Kendrick) van het kankercentrum, leert hij wat en wie de belangrijkste dingen in zijn leven zijn.

avatar van Donkerwoud
Een stonerkomedie met Seth Rogen wordt er toch iets grimmiger op als Adam (Joseph Gordon-Levitt) de medicinale wiet rookt om zijn kankerleed te verzachten.Rogen/Gordon-Levitt zijn leuk op elkaar ingespeeld en hun mannenvriendschap werkt aanstekelijk. '50/50' heeft net dat rauwe randje waardoor het geen inwisselbare sentimentele tearjearker wordt, vooral door hoe de mensen rond de betreffende kankerpatiënt stuk voor stuk hun eigen egocentrische agenda's hebben. Al moet zijn vriendinnetje Rachael (Bryce Dallas Howard) ongemeend hard door het stof, als ze niet de rol van volmaakte ziekenverzorger kan spelen. Het wordt wat ongeloofwaardig als Adam's kankertherapeute, Katie (Anna Kendrick), die wél een positieve vrouwenrol in zijn leven gaat vervullen. Dit zijn van die voorspelbare en seksistische clichés, over goede en slechte vrouwen, die erin blijven sluipen in dit soort toegankelijke publieksfilms.

Erg fijn.

50/50 is een film over een twintiger die erachter komt dat hij aan een zeldzame kanker lijdt, waarin een fijne balans wordt gevonden tussen de beladen thematiek en komedie. Dat laatste komt voornamelijk door de typische humor van Rogen. Het is een persoonlijke kwestie, maar ik vind die humor goed werken hier.

Waar de film in uitblinkt, is de realistische manier waarop er wordt omgegaan met het slechte nieuws. Zowel de verschillende reacties op de ziekte als de manier waarop Joseph Gordon-Levitt's personage ermee omgaat, zijn mooi weergegeven. Dat zal voornamelijk komen doordat het een waargebeurd verhaal is. Het verhaal is geschreven door Will Reiser, die tijdens zijn behandeling is gesteund door Seth Rogen.

Ook Anna Kendrick doet het erg leuk. De gesprekken tussen Levitt en Kendrick zitten vernuft in elkaar en ze hebben een fijne chemie. De moeder weet af en toe fenomenaal non-verbale boodschappen over te brengen; erg knap. De scène voor de operatie was mede daardoor hartverscheurend.

avatar van Kondoro0614
Boeiende en een film die zeker in de huidige tijd hard weet te raken. Een naar onderwerp waar zeer waarschijnlijk elk mens wel eens ervaring mee heeft opgedaan, mee gemaakt noch zelf gehad het maakt niet uit, de ziekte staat er dicht bij onze gemeenschap. Deze film laat toch er mooi zien hoe deze ziekte in elkaar steekt, buitenaf lijkt er weinig aan de hand maar van binnen vreet het je op. Joseph Gordon-Levitt vervuld een prachtige rol als de doodzieke Adam die lijdt een zeer zeldzame vorm van kanker. Hij wil echter niet toegeven aan de ziekte en denkt nog normaal te kunnen leven.

Echter tijdens de behandelingen merkt hij erge tegenslagen, het niet aanslaan van de terapie, het verliezen van vrienden die hij ontmoette tijdens de chemokuur en de tegenslagen bij zijn nabije vrienden. Zo verraad zijn vriendin hem en kan hij ook niet bepaald rekenen op zijn goeie vriend Kyle. Toch slaat hij zich er door heen, een vechter en met een aardig meeslepend verhaal wil de film zeker slagen.

Ja, ik was onder de indruk, kijk niet graag naar het concept maar verteld wel gewoon pure waarheid. Wou hem sowieso altijd al eens zien en nu de kans snel gegrepen omdat hij nog op Netflix staat. Zeker de moeite waard. Van erg komisch naar toch erg duister.

avatar van tommykonijn
Ik was op de hoogte van de positieve recensies die de film na de release ontving, maar de film sprak mij toen niet aan. Het onderwerp is natuurlijk erg zwaar en ik verwachtte bovendien (met name op basis van Rogen's gezichtsuitdrukking op de poster en de rollen die hij doorgaans speelt) een beetje een smakeloze komedie.

Een aanname die achteraf gezien eigenlijk niet goed onderbouwd was en na het zien van de film ook compleet onjuist bleek. Ik werd aangenaam verrast door het fijne acteerwerk. Joseph Gordon-Levitt speelt een personage waar je gemakkelijk mee meeleeft. Het moment waarop hij 'breekt' in de auto van zijn vriend vond ik heel sterk. Seth Rogen speelt een personage dat dicht ligt bij de lompe rol die hij ook vaak speelt in platte komedies, maar doet dat wel met verve. Hij zorgt voor een aantal grappige oneliners en Kyle voelt op het einde oprecht als een goede vriend van Adam. Mooie insteek om hem dat boek te laten vinden met Kyle's aantekeningen. En ja... Anna Kendrick speelt een heel lieve therapeute. Misschien wel een van de meest sympathieke personages die ik de laatste tijd in een film gezien heb.

De sfeer van de film, waar ik dus eerst een beetje huiverig over was, bleek ik juist erg prettig te vinden. De film snijdt een zwaarbeladen onderwerp aan, maar gaat daar op een luchtige (maar niet onrealistische) manier mee om. Deze personages voelen stuk voor stuk authentiek aan, waardoor ik op het einde ook echt met Adam en zijn familie en vrienden meeleefde. Ik hoopte van harte dat Adam zich er doorheen zou slaan. De balans tussen drama en komedie vond ik heel mooi gevonden. De titel van de film wordt daarmee eer aan gedaan, want het is een beetje een 50/50 situatie. Kritiek heb ik nauwelijks. Het einde, waar nog even benadrukt wordt dat Adam en Katherine op date gaan, had van mij niet per se gehoeven (dat had men wat mij betreft aan de verbeelding mogen overlaten), maar ik kan ermee leven.

Ja, dit is een schot in de roos. Ontroerend, zonder dat het echt overdreven sentimenteel wordt en meermaals grappig. De dynamiek tussen de personages is leuk, waardoor je je met hen vertrouwd voelt en de film nergens echt inzakt. Wat dat betreft is het speelduur ook perfect voor dit verhaal. Absoluut een aangename film; eentje die ik in de toekomst zeker nogmaals zal bekijken.

avatar van AGE-411
Achteraf gezien is dit een feelgood film. Eentje om mensen met kanker een goed gevoel te geven. Geen idee of dat werkt, maar het levert wel een leuke film op.
Al moet gezegd: Soms voelt het nogal onwennig, zo'n komedie over kanker.

De humoristische noot komt vooral van 'best friend' Kyle. Maar soms denk je wel: "Man, hou je klep".
Het romantisch verhaaltje mocht worden weg gelaten. Voorspelbaar en overbodig.

Het geheel kabbelt eigenlijk een hele tijd verder op hetzelfde elan, al is het laatste half uur best wel heftig. De confrontatie met z'n moeder (bij de dokter) vond ik wel pakkend. Misschien omdat ik mezelf er in herken.

3,5.