50/50 (2011)

2092 stemmen

Drama / Komedie

geregisseerd door Jonathan Levine
met Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen en Anna Kendrick

Adam (Joseph Gordon-Levitt) is een 27-jarige schrijver van radioprogramma's. Hij wordt gediagnosticeerd met een zeldzame vorm van kanker in zijn wervelkolom. Gezien zijn jonge leeftijd en gezonde levensstijl kan Adam moeilijk geloven dat dit met hem gebeurt. Zonder andere keus besluit hij te beginnen aan chemotherapie en te vechten voor zijn leven. Met de hulp van zijn beste vriend Kyle (Seth Rogen), zijn moeder en de jonge therapeute Katie (Anna Kendrick) van het kankercentrum, leert hij wat en wie de belangrijkste dingen in zijn leven zijn.

melvddonk
Mooie trailer, leuke cast! Ik kijk hier erg naar uit.

avatar van jacobine_rodijk
De oorspronkelijke titels waren leuker, "I'm With Cancer" en "Just Live With It." Geen flauw idee waarom ze uiteindelijk de meest inspiratieloze van de drie gekozen hebben.

avatar van the new guy
Ja, helemaal gelijk jacobine.

De trailer is wel heel interessant. Goede acteurs om zo'n soort verhaal te vertellen. Ben wel benieuwd.

AHWA
Leuke trailer. Levitt, Rogen en Kendrick zijn leuke acteurs dus deze wil ik graag zien.

avatar van jarno1975
Poster geplaatst!

avatar van Wilderness
Erg veel zin in!

avatar van jarno1975
Film komt wel erg laat uit in Nederland. In Frankrijk bijvoorbeeld draait hij al op 30 sept.

miepke
Ik ben benieuwd hoe ze drama en komedie gaan combineren.
Het blijft een moeilijk onderwerp.

avatar van Prudh
miepke schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze drama en komedie gaan combineren.
Het blijft een moeilijk onderwerp.

Goed, kan ik je zeggen. Rogen = Rogen, maar verder wordt het thema heel oprecht behandeld. Ontroerende film, toch, met wederom een toprol van Gordon-Levit. Huston ook altijd prettig om te zien acteren. Verwachtte een flauwe en semi-gedurfde kankerkomedie, maar het is meer dan dat.

avatar van fappie
Moeilijk onderwerp inderdaad, maar ook wel een onderwerp dat al wel erg vaak behandeld is.

avatar van Nakkie13
Hij moet in ieder geval heel goed zijn + ik kijk alles van Joseph Gorden Levit.

avatar van gondwana
Zwaarste rol van Joseph Gordon-Levitt tot nu toe en met glans volbracht. Seth Rogen als perfecte luchtige noot. Aanrader

avatar van The One Ring
Goed komisch drama die vooral overtuigd doordat het niet te ver gaat in zowel de komedie als in het drama. Beide elementen worden oprecht gebracht en niet overdreven. De film is dan ook niet wild-komisch, maar meer gewoon grappig en dat past hier perfect. Het is een film over kanker die humor gebruikt om niet te somber te worden en eigenlijk gebeurt dat in het echte leven ook al snel, al verschilt dat ook wel per persoon en veel mensen hebben geen Seth Rogen die voor comic relief zorgt tijdens hun ziekteperiode. De film focust ook meer op de karakterontwikkelingen en het dramagedeelte dan op de humor. Doordat de hele tijd de personages en hun gevoelens in het oog gehouden worden is het ook niet het type film dat eerst grappig probeert te zijn, om vervolgens ineens serieus te worden. Ook wordt het niet melodramatisch. Zeker de momenten vlak voor de beslissende operatie zijn denk ik maar al te herkenbaar voor iemand die een bekende heeft gehad die ook aan een dergelijke allesbeslissende operatie ging beginnen. Die laatste wanhopige uitbarsting van Gordon-Levitt is maar al te geloofwaardig. Ondanks de realiteit van het kankerprobleem in deze film wordt het nooit te zwaarmoedig. 50/50 is, nogmaals, een perfecte balansoefening tussen komedie en drama. Geen geringe prestatie heb ik gemerkt, want het is afgelopen twee dagen bijna onmogelijk geweest om deze film mond-op-mond-reclame te geven. Als ik begin over een film over kanker haken al veel mensen af en als het dan ook nog eens een komedie is zijn de rapen gaar. Heel jammer.

Perfect is het nog niet. Daarvoor werkt het subplot met Bryce Dallas Howard te slecht. Dat is extra jammer, omdat het een van de meest intrigerende aspecten van het verhaal is. Mensen die iemand met kanker laten vallen omdat ze er gewoon niet mee om kunnen gaan zijn maar al te werkelijk en ik heb zo iemand nog niet in een film gezien. Dat maakt het des te jammer dat Howard de rol zo slecht speelt. De scènes werkte niet goed, omdat Howard kennelijk de indruk had dat ze haar personage als een schurk moest spelen. Verder dan een nepglimlach in alle scènes behalve haar laatste komt ze niet.

Een kleine smet op verder veel glorie. Oké, misschien is het niet de meest diepgaande film over kanker, verre van waarschijnlijk. Maar het is gewoon ontzettend goed gedaan en vooral geacteerd, door iedereen behalve Bryce Dallas Howard. Gordon-Levitt is met name wederom ijzersterk en Rogen is zelden zo op zijn plaats geweest. Ook fijn is dat die typische indietruukjes die de laatste tijd in veel van dit soort karakterkomedies opduiken hier voornamelijk achterwege blijven. Jonathan Levine lijkt in de gaten te hebben dat hij ze niet nodig heeft.

djelle
The One Ring schreef:

Ergens wel begrijpelijk. Kanker is het woord waar ik zelfs zo weinig mogelijk probeer aan te denken (deels uit persoonlijke ervaringen in de familie zoals de meeste mensen wel hebben waarschijnlijk). Het is zowat het meest confronterende en schrikaanjagende woord dat er bestaat denk ik. Niet alleen omdat het een grote doodsoorzaak is of we allemaal zelf behoorlijk kans hebben om het te krijgen, maar het staat ook in direct verband met (langdurig) lijden. Dat mensen dan liever zo'n film mijden, ook al wordt het niet te zwaar gebracht, is vrij logisch.

avatar van The One Ring
Ik begrijp het ook wel hoor. Met 'jammer' bedoel ik vooral dat ik vermoed dat waarschijnlijk veel mensen deze film over zullen slaan, wat een gemis is.

djelle
Snap ik. Hetzelfde had ik met Les Invasions Barbares. Reclame proberen maken voor films met dat thema erin is een verloren zaak op voorhand vrees ik...

avatar van schumacher
Laat ik idd aan me voorbij gaan, is meer eentje voor op tv denk ik, in de cinema wil ik liever geen drama films zien, maakt mijn dag slecht .

avatar van Masterbrain
Vandaag gezien in de UGC ANTWERPEN voor slechts 5,20 euro om 11.00

Goede film lekkere Humor met name door alleen Seth Rogen, hij was echt grappig geniaal voor de film en de Beste humoristische vriend die je maar kan hebben ,Joseph Gordon-Levitt was niet zo heel grappig , maar hoe hij in speelt op zijn kankerpersonage is gewoon goed genoeg om er een geloofwaardige einde van te maken, en dan de hoogte punt van de acteerprestaties is Anna Kendrick..ze speelt meer een psygoloog dan een therapeut in de film en ze is een verdomme goede actrice...eerste keer dat ik haar op het witte doek heb gezien en ze liet een I want a girlfriend just like that achtige indruk, haar onschuld , kinderachtige uiterlijk , houding en gedoe ..etc. De film gaat over Kanker en is een Drama/Komedie dat zeer goed gedaan is en er had wat meer overbodige humor in gemogen en ik denk dat het beste gewoon is om een kanker gebaseerde film een Drama/Komedie te maken ,omdat er soms toch wat emoties los komen in je zelf en medelijden voelt met alles ,ook al is het de eerste keer dat je over Kanker in je hele leven hoort en meevoelt is het verry touching , maar gelukkig weet de Regieseur de balans te houden tussen Emotie en Lachwekkende fun Humor.In de film zie je hoe mensen omgaan met deze problemen en normaal proberen te leven en hoe je vriendin je in de steek laat terwijl je kanker hebt ..ga zo maar door, veel te veel om hier een totale beschrijving van kanker in de film te geven ,daarvoor moet je het zelf maar zien en zal je inzien dat kanker niet het einde is.De Opbouw is goed en de einde begint wat serieus te worden met elke personage,gelukkig niet te serieus ,anders zou het je wel depressief achterlaten, en daarom gelukkig dat het een Komedie is wat ik steeds maar herhaal omdat Kanker en Komedie best samen gaan en niet zonder kunnen als je blijft strijden ,als je snapt wat ik bedoel.De mindere prestaties wat de film eigenlijk kwelt waren van de moeder en de vader in de film , de moeder is overbezorgd en zit soms te overdreven te acteren de vader acteert als een standbeeld op een loopband, maar dat baat de film niet ,want het blijft je boeien en speelt bijna de sterren van de hemel.

Rating

De ijzer sterke cast en acteerprestaties , de humor en de manier van uitleg zijn van hoge niveau en
de film zorgt voor een feel good gevoel ,best wel vreemd omdat het een film is over kanker,maar het laat zien dat de besrtijding tegen kanker gewoon Humor is,maar omdat er wat meer Lachwekkende scene's in konden ,want er was nog ruimte over en door de wat onzichtbare ouders ,die gelukkig niet veel screentime hebben ,anders was het helemaal lariekoek ,maar de film komt goed uit de verf en is eentje om mee naar huis te nemen en laat je met een glimlach de zaal uitlopen ,dus daarom geef ik deze geslaagde film niet meer en niet minder dan **** Dikke sterren.

Dit is na Drive de verrassing van het jaar, een must watch!!!!!

Erg mooie film over vriendschap, liefde en familie en hoe deze op de proef gesteld worden eens geconfronteerd met de ziekte. Je emoties worden verschillende keren op de proef gesteld wanneer we van de komische noot recht naar de tragiek gevoerd worden.
Zoals al gezegd vinden we een sterke presterende cast terug die er voor zorgt dat de film mij, ondanks de komische noot, toch sterk aangreep.

Zeker de moeite!

(Kijk wel even uit dat je niet net voor puberale tienermeisjes in de zaal zit. Een giechelbui of discussie over wanneer ze Twilight gaan kijken tijdens de meest intense momenten van de film zijn niet echt welkom...)

avatar van legian
kryptex schreef:

dat soort mensen moeten een verbod krijgen op de bios

maar ik ben benieuwd ik lees en hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen hierover, dan toch maar eens zien als ik em nog kan bewonderen.

avatar van Number23
Na veel wikken en wegen toch voor deze beoordeling gekozen. Het is toch mooi hoe het onderwerp hier wordt uitgewerkt en zoals waarschijnlijk vaker gezegd, is de combinatie met luchtigheid succesvol. Casting is bijna perfect met Rogen als komische noot, Kendrick als beginnende therapeute, Huston als moeder en de uitstekende Levitt en Howard. Die laatste 2 stelen de show voor mij, hij als zieke patient en zij als degene die daar mee moet omgaan. Het is moeilijk en soms maak je verkeerde keuzes die daarmee toekomstige wendingen veranderen. Goed gedaan, helemaal niet zo cliche, oprecht, mooie soundtrack ook.

avatar van Julie
Mooie film. Ik heb onlangs ook een film gezien over kanker, en ik zat vaak met mijn ogen te draaien van 'hier gaan we weer'.
Deze film is een frisse wind door dit genre. Het is simpel maar toch anders. Luchtig en op een paar momenten gepast ontroerend. Perfecte balans van drama en komedie.

En nu ga ik even in raadseltaal spreken. Diegenen die de film zagen zullen het misschien wel begrijpen

Ik vind dat dit genre films de laatste tijd altijd voor een bepaald einde kiezen om het minder cliché te maken ofzo. Nu is dàt net het cliché geworden en ben ik blij met dit einde.

snavvy?
(Ik twijfel eraan)

Enfin. Een dikke 4*

avatar van fotzenbikkel
Ik heb deze film gezien in de Sneak Preview en vond hem echt briljant! Hoewel ik aanvankelijk even niet echt in de mood was voor een drama, ben ik toch verder gaan kijken en was al snel om.

50/50 is een heerlijk relativerende, ontroerende, komische, en zeer pakkende film. De acteurs leveren een topprestatie en zijn goed gecast. De hoofdrollen zijn op het lijf geschreven en zorgen dan ook voor een overtuigende chemie op het witte scherm.

Hoe zwaar het onderwerp kanker ook is; ik heb mij toch meerdere malen kapot gelachen (mede door de sterke rol van Seth Rogen) om de ontnuchterende benadering van talloze clichés rondom het gehele ziektebeeld van deze levensbedreigende ziekte.

Dit verfrissende meesterwerk krijgt van mij dan ook een dikke 5 sterren *****!

avatar van voskat
De trailer probeert de film te verkopen als komedie, maar dat is het domweg niet. Wel een handig trucje om mensen de zaal binnen te lokken, waar ze een redelijk gedurfd en intens drama voorgeschoteld krijgen. De komische momenten zijn verder erg schaars. Niks 50/50. Eerder 20/80.

Een aantal mannen in de zaal voelde zich ook ongemakkelijk bij sommige emotionele momenten en begonnen dan maar hard te lachen. Dat is dan de keerzijde van die verraderlijke trailer.

Dan nog het acteerwerk. Joseph Gordon-Levitt doet het fantastisch. Aanvankelijk speelt hij een typje Matthew Broderick, maar voegt geleidelijk steeds meer diepte toe. Seth Rogen is gewoon zichzelf, zoals gebruikelijk.

avatar van Syrana
Zoals al eerder gezegd, een perfecte balans tussen drama en humor.
Met daarnaast een perfect gekozen cast kan deze film niet meer stuk.
Joseph Gorden-Levitt

Voor mij 1 van de beste films dit jaar.

avatar van @Noorderwijk
WOW !!!

Heftige, emotionele film, zeker als je iemand door deze ziekte verloren hebt.
Prachtig, overtuigend gespeeld. Idd één van de beste films van dit jaar.
Soms durf je bij de humor niet eens te lachen, maar toch hoort het er bij.
Ik spreek helaas uit ervaring. AANRADER !!!

Voor tips/recensies in één tweet: @Noorderwijk

Zie: Filmtweets

avatar van Nakkie13
Waar is ie al te zien?

avatar van Jeremiah1989
Wat een flauwe film, erg voorspelbaar, saai, niet grappig en absoluut niet om emotioneel van te worden. Recente films als; one day of little bit of heaven springen hier toch duidelijk bovenuit qua het omschrijven van de impact van dood gaan.