The Perks of Being a Wallflower (2012)

3,73
1935 stemmen

Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Chbosky
met Logan Lerman, Emma Watson en Ezra Miller

Charlie (Logan Lerman) is een teruggetrokken, impopulaire tiener en zijn sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloempje blijft. Hij probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama’s, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen.

283 BERICHTEN 74 MENINGEN
Dit is echt een film die je een verloren parel mag noemen.
Deze film heeft echt uitstekend acteerwerk en een zeer mooi verhaal.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegebracht. 'k was wel aangenaam verrast, vond hem boeiend van begin tot einde. Ook sterk geacteerd. Verder nog mooie muziek.
'k had eigenlijk geen verwachtingen, maar vond het een aanrader!

avatar van bjerik76
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lange zit, wat grotendeels wel een Disney Channel film leek te worden.

Ezra Miller is geen straf om naar te kijken en ook Emma Watson blijft een knappe meid, maar de film zelf begint enorm langdradig.
Na een anderhalf uur tijdens het true or dare spelletje word het pas dramatisch en word de film aangenaam te kijken en gebeuren er allemaal dingen, maar is de film dus al bij het eind.

avatar van starwarsfans
Wat een geweldige film! Het komt in dit geval ook natuurlijk door het boek.

Dikke 4,5! Waarom? Het is half 3 en ik heb hem pas net af, dus ben iets te moe om er in de volle details op in te gaan, maar deze film is vooral sterk omdat er dingen zijn waarin iedereen zichzelf herkend, het acteerwerk is erg goed, de muziek, de sfeer. Langzaam komt Charlie van wallflower tot bloei en leert veel dingen kennen en doet simpelweg grootschalig levenservaring op. Het draait allemaal om Charlie en ik ervoer het alsof ik het was. Pure characterbuilding voor twee uur en een mooie strik erom op het eind en alle lussen krijgen een krul. Goed boek en perfect vertaald naar film.

avatar van El ralpho
Today expect something good to happen to you no matter what occurred yesterday

Indrukwekkend hoe intens verdrietig en tegelijkertijd mooi The Perks of Being a Wallflower eigenlijk is. Een veelgehoorde aanname over deze film is dat je het idee kunt hebben naar een typische high school film te gaan kijken, waarbij na afloop eigenlijk iedereen zich wel bedenkt. En terecht! Deze film is namelijk heel veel meer zonder goedkoop drama aan de kijker te willen verkopen.

Een van de grootste pluspunten is dat je het idee hebt dat de hoofdrolspelers in het echte leven ook een hechte band hebben, want de chemie spat namelijk van het scherm af. Geen enkel moment heb je het idee dat je naar een groep acteurs zit te kijken en het verhaal word door hen echt naar een hoger niveau getild, waardoor je ook het idee krijgt dat ze bij je in de huiskamer zitten. Ook een pluspunt zijn de diepere lagen die het verhaal heeft. Bij aanvang van de film lijkt er niet veel diepgang te zijn, maar laat je hier niet door bedotten. Laag na laag wordt er afgepeld tot er uiteindelijk veel meer aan de hand blijkt te zijn dan aanvankelijk door mij gedacht werd. Niet alles was mij zelfs duidelijk, waardoor ik ook maar even op internet na heb gelezen hoe bepaalde zaken nu precies in elkaar staken. Toen ik dit las werd ik compleet verrast door de subtiele diepgang die er door de opbouw van het verhaal heen verweven zit, en die ik helemaal niet opgemerkt had, waardoor ik zeker een keer een herziening moet gaan plannen.

Waarom The Perks of Being a Wallflower uiteindelijk eindigt met een 4,5 in plaats van de volle mep, is toch wel omdat je, zeker bij het begin, even door de simpele opzet van het verhaal heen moet kijken. Nu was dit voor mij niet moeilijk, aangezien de sterke cast meteen mijn aandacht had, maar dit zal niet voor iedereen het geval zijn. Er word hier enorm veel tijd voor de opbouw genomen, waardoor er in het eerste uur ook niet veel lijkt te gebeuren en mensen af zullen haken. Dit is niet per se een nadeel, maar ook ik vond wel dat de opzet wat pakkender had gemogen. Dit vind ik ook puur voor het eigenbelang van de film, omdat er vanwege deze reden ongetwijfeld kijkers af zullen haken. En dat is een eeuwige zonde bij deze oester, waarin een prachtige parel verborgen zit, als hij eenmaal opent.

avatar van arno74
Deze was mij geheel ontschoten, ondanks dat ik Emma Watson graag zie acteren. Dit is misschien wel haar beste rol en film. Blanco ingestapt en de film deed me gelijk denken aan The Breakfast Club (1985), maar dan een decennium later. Net als die film ademt deze een heerlijke nostalgische sfeer. Beide films focussen op een klein groepje scholieren/studenten die aan de rand staan van volwassenheid.

De film probeert op diverse manieren in te haken op de eigen ervaringen van de volwassen kijker om zo dat nostalgische gevoel nog sterker te maken. Studentenfeestjes, rondhangen met de vrienden, luisteren naar muziek (prachtige soundtrack), liefdesperikelen, autoritjes, afstuderen... etc. Oftewel terugblikken op die zorgeloze tijd. En het werkt . De film vervalt niet in Hollywoodclichés, geen komische nerds, geen hot babes, geen cheerleaders, maar gewoon normale jonge mensen. Filmisch is ook alles dik in orde, script, score, dialogen, acteerwerk, etc.

Samen met The Breakfast Club zijn dit twee prachtige unieke films. 4*

avatar van Jaepa
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Viel me toch wat tegen na de berichten hier. Charlie is eigenlijk nauwelijks een muurbloempje te noemen. Ja, hij heeft het een halve dag moeilijk op school, en dan vanuit het niets een grote groep vrienden met hoofdzakelijk totaal karikaturale figuren. En dan op het laatst kom je er opeens achter wat er vooraf is gebeurd, als hij een soort breakdown heeft, hoewel dat hele gedoe de rest van de film nauwelijks een rol heeft gespeeld. En uiteraard krijgt hij het meisje op het laatst. Beetje voorspelbaar allemaal.

avatar van Daan258
Grotendeels eens met bjerik76.

Had de film aangezet omdat ik hier zoveel over gehoord had en zo'n vreselijk hoge rating krijgt maar ik kan dit dus absoluut niet begrijpen.
Vind dat de film onwijs erg overrated is.

Slecht? nee zeker niet. Heb me opzich aardig kunnen vermaken met de film maar dit kwam dan het meest dor de cast en de best goede vertolking. Vooral Ezra Miller weet wel een goede rol neer te zetten en de film nog wat weet te redden. (Heb hem verder alleen nog maar zien spelen in de film: we Need To Talk About Kevin.)
Paul Rudd was daarnaast ook een leuke toevoeging aan de film.

Het verhaal wist me daarnaast vrij weinig te boeien. langdradig en hier en daar zelfs wat saaie momenten. Gewoon veel te hoge verwachtingen van de film.

Helaas, 2,5* van mij. Meer kan ik niet voor geven.

Film over een jonge man die niet zo gemakkelijk harmonieert met zijn omgeving, eerder introvert overkomt en eigenlijk onzeker en pessimistisch door het leven stapt. Wanneer hij dan toch in wat omstuimiger tienerleven terecht komt krijgt zijn ingesteldheid toch een opwaartse duw, zeker als romantiek met haar ups en downs zijn leven binnenstapt.
Met de nodige charme, zekerlijk ook gevoel, aangename muziek en prima vertolkingen gebracht.

avatar van TornadoEF5
Flinke tegenvaller andermaal. Ik heb eerst en vooral weinig met de muziek, en deze film geeft daar een grotere rol aan dan aan het verhaal zelf. Het is gewoon veel te prominent. Veel nostalgie heb ik hier ook niet, al had ik al door dat het een film uit de jaren '70 of '80 zou zijn. Boyhood slaagt voor mij veel meer in dat opzet. Nochtans kan ik me eerder herkennen in de rol van deze jongen dan in die van Boyhood (het zijn van een outcast), maar aan de andere kant dan ook weer totaal niet (in welk opzicht het een outcast is, en uiteindelijk in de specifieke "perks"). Het doet me uiteindelijk in totaal ook heel weinig. Ik vond het een beetje grijze film qua inkleding, en ik kan me niet echt goed inleven in de film doordat de verhaalstructuur toch weer heel anders is (weinig to the point, veel metaforen en beeldspraak). De film ratelt ook weer te lang door op het einde. Nee, dit zal het niet worden.

avatar van IH88
Altijd pijnlijk als 1 van je favoriete films zo wordt afgekraakt. Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. En het is goed onderbouwd TornadoEF5

avatar van Kronos
Net wel de moeite om te bekijken maar niet bijzonder. Nogal bizar dat ze wel Nick Drake kenden maar niet David Bowie.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na wat ik als een heel goed begin beschouw, zakt de film even wat in om zich daarna toch weer te herpakken. In de rol van Charlie kon ik me zeker vrij goed inleven, heb zeker een aantal raakvlakken met hem. De muziek in de tunnelscène vond ik best sterk, hoewel ik normaal niks heb met David Bowie.
De interactie tussen Charlie en zijn leraar en ook met Emma Watson zijn erg sterk. Het lijkt ook allemaal niet gespeeld, daar schuilt toch ook wel de kracht van deze film. Iedereen heeft een goede chemie met elkaar. Ezra Miller speelt ook geweldig. De rating van deze film vind ik geheel terecht, ik zou zelfs zoiets geven maar zal maar naar boven afronden, 4*. Wist sinds een paar dagen geleden pas af van deze film, toch wel redelijk vreemd voor een film met deze waardering. Anyway, leuk om deze coming-of-age film eens gezien te hebben. De achtergrond met de tante vond ik wel wat vaag weergegeven. Heeft ze hem (seksueel) misbruikt? Ik ga ervan uit van wel, omdat zij blijkbaar zelf vroeger seksueel misbruikt werd door een familielid(?) en dus zelf ook vaak in het hospitaal heeft gelegen. Dat is ook typisch iets voor introverten, alles opkroppen en uiteindelijk dan toch breken. Was een beetje onduidelijk in de flashbacks vond ik, maar volgens mij heb ik het wel goed begrepen.