The Breakfast Club (1985)

3,56 (2048)
2048 stemmen

Komedie / Drama

geregisseerd door John Hughes (I)
met Judd Nelson, Emilio Estevez en Molly Ringwald

Een groep studenten moet zaterdagochtend nablijven. Niemand heeft een vriend aan een ander en iedereen zit er om verschillende redenen. De opdracht die ze krijgen is het schrijven van een opstel, onder doodse stilte en zonder van plaats te veranderen. Aan het begin van de ochtend doen ze dat nog, maar al snel maken ze er een puinhoop van. Gaandeweg ontdekken ze dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze dachten.

avatar van HK Senator
Ooit gezien op school toen ik zelf die leeftijd had in 1984. Nu, 36 jaar later weer herzien. Niet echt een bijzondere film.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

Eigenlijk van meet af aan een irritante film, niet in het minst door de bizar slecht geschreven en bizar slecht geacteerde typetjes. De film leunt dik anderhalf uur op dezelfde onzinnige scènes - stoere praat, kwetsbaar zijn, noem maar op. Naar het einde toe vind ik het ietsje beter worden, maar dat is misschien vooral omdat het duidelijk wordt dat de film op z'n einde loopt. De klassieker van The Simple Minds zal ik niet vergeten, deze film daarentegen..

Nergens echt slecht en op zich ook wel fijn om volgen. De film komt echter ook wel vrij hol over en is weinig diepgaand. Veel gepalaver maar het leidt nergens naar. Je ziet de groep een beperkte transitie doormaken maar het is allemaal zo egocentrisch waarbij elke tiener er om er slechtst aan toe is. Acteerwerk is ok maar ook zeker niet meer dan dat en het voelt bij vlagen wat geforceerd aan. Kan begrijpen dat dit een cultfilm was voor de jongeren uit die tijd, maar op vandaag stelt het nog te weinig voor om de hoge score te rechtvaardigen.

avatar van Lennert
Goed, heb ik dat ook weer eens gezien. Een leuke soundtrack en een enkele goeie scene nagelaten is dit een typisch geval van 'ik had er bij moeten zijn'. Nu vooral een collectief slechte acteurs/actrices met over the top personages en een regisseur die niet weet of hij nu een grappige of serieuze film wil maken. Het serieuze gedeelte levert de enige goeie scene op, de openbaring over waarom iedereen daar zit, maar verder is het vooral ergeren hoe verschrikkelijk de characters van een Judd Nelson of Ally Sheedy zijn. Laatstgenoemde krijgt nog even een cliché make-over om het lelijke-eendje-blijkt-mooie-zwaan-cliché weer eens naar voren te halen, terwijl ik me ook nog goed heb geergerd aan de zoveelste keer dat Amerikanen niet lijken te begrijpen wat marihuana nu precies met je lichaam en geest doet. Een product van zijn tijd en zonder de nostalgische blik amper de moeite waard.

avatar van BlueJean
Vroeger enkele keren gezien op TV. Gisteren, in een vlaag van nostalgie, nog eens bekeken op Netflix.

Ik blijf het een leuke film vinden, al is het geen kunstwerk. Er gebeurt niet veel, de karakters zijn nogal ééndimensionaal, maar toch... een cultklassieker. Het jaren 80 sfeertje in dat soort films verveelt mij eigenlijk nooit.

avatar van Hollywood-west36
HK Senator schreef:

Oh, dus jij hebt hem al in de toekomst gezien?

avatar van Graaf Machine
Hollywood-west36 schreef:

Oh, dus jij hebt hem al in de toekomst gezien?

Die scherpzinnigheid mag je me uitleggen. 1984 is 36 jaar geleden, en HK Senator postte zijn bericht dit jaar.

avatar van Walter S.
Graaf Machine schreef:

De film komt zo te zien uit 1985.

avatar van Graaf Machine
Walter S. schreef:

De film komt zo te zien uit 1985.

Ah. Je moet ook overal op letten voor je hier iets post. Haha.

avatar van HK Senator
Graaf Machine schreef:

Ah. Je moet ook overal op letten voor je hier iets post. Haha.
Nou, inderdaad. Dan heb ik me een jaartje vergist en zag ik hem in '85

avatar van Hollywood-west36
HK Senator schreef:
Nou, inderdaad. Dan heb ik me een jaartje vergist en zag ik hem in '85

avatar van filmfan0511
Hier en daar flauw, af en toe ook wel fijn. De personages zijn natuurlijk stereotiep in het begin, wat langzaamaan wordt afgevlakt, maar echt sterk was dat toch niet. Heb ik als kijker het gevoel dat de vijf jongeren op het einde een life changing experience hebben meegemaakt? Nee, echt niet. Dat klootzakkerige personage die uiteindelijk toch niet zo verkeerd is (ben z'n naam al vergeten) zit daar de volgende zaterdag gewoon weer, alsof die zich dan anders gaat gedragen. Wel het leukste of kleurrijkste personage overigens. De gesprekken die het vijftal voert zijn niettemin best oké, er komen wat geslaagde coming of age elementjes naar voor, de sfeer is luchtig genoeg en met de korte speelduur van 90 minuten verveelt het niet.

Een voldoende is dit zeker, 3*.