The Breakfast Club (1985)

3,57 (1975)
1975 stemmen

Komedie / Drama

geregisseerd door John Hughes (I)
met Judd Nelson, Emilio Estevez en Molly Ringwald

Een groep studenten moet zaterdagochtend nablijven. Niemand heeft een vriend aan een ander en iedereen zit er om verschillende redenen. De opdracht die ze krijgen is het schrijven van een opstel, onder doodse stilte en zonder van plaats te veranderen. Aan het begin van de ochtend doen ze dat nog, maar al snel maken ze er een puinhoop van. Gaandeweg ontdekken ze dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze dachten.

avatar van mikey
Aantal totaal verschillende jongeren moeten voor straf een zaterdagje op school zitten. Al snel komen ze erachter dat ze allemaal dezelfde puberproblemen hebben. Toen origineel en heel bijzonder. Nu erg 80's en aandoenlijk. 3 goed

avatar van BoordAppel
Waarom geef jij altijd een samenvatting van de film? Dat kan ik hierboven wel lezen. Zeg liever waarom je de film een 3 geeft.

Menni
En sowieso opmerkelijk hoor Mikey, voor een eighties liefhebber, de zowat beste en meest representatieve film uit die periode zo laag waarderen .

(Fast Times staat hier klaar trouwens, jaja)

Menni schreef:

(Fast Times staat hier klaar trouwens, jaja)

Ja eeeh ik zie inderdaad een verschil tussen die 2. Deze is representatief. maar ik vind hem niet zo super. wel leuk en aardig hoor. En Weird science heb ik een 4 gegeven

Menni
Volgens mij gaat 't je stiekem om de lekkere wijven .

(die smiley is erg essentieel)

avatar van mikey
Leuk dat je erover begint. In fast times (een heel ander topic btw) zit een scene en volgens de videotheekhouder van de desbetreffende regisseur (v) liepen alle fast times banden daarop vast. Dat is een hele 'beruchte' maar aangename scene.

Ga je hem zien vanavond?

avatar van Redlop
Typisch 80 dat wel, maar nooit echt veel aan gevonden.
Volgens mij dankte de film haar succes ook aan de clip van het irritante Don't you forget about me, dat overigens de definitieve ondergang van de Simple Minds inluidde.

Menni
Fast Times doe ik vanavond ja! En ik weet welke scene je bedoelt hoor, da's niet voor niets de enige die ik in veelvoud op 't net tegenkwam.. Verder dankt The Breakfast Club het succes vooral aan mensen die heerlijk meeleven, dit beleven als droom: ZO zou er altijd gecommuniceerd moeten worden, laverend tussen respect en onbegrip voor elkaars rariteiten. Een enkele popsong levert echt niet zó'n legendarische film op .

(Simple Minds bestaan nog steeds trouwens, met trouwe aanhang, populariteit zegt niets)

avatar van Redlop
Muzikale ondergang bedoel ik uiteraard. Persoonlijk vond ik dit nummer zwaar klote. De magie van de Simple Minds was afgelopen. Maar goed daar is Musicmeter voor.

Menni
Ook daarover is lang niet iedereen het over eens (muzikale ondergang), helaas is het nog steeds zo dat bands het uiteindelijk nooit goed kunnen doen: maak altijd hetzelfde en je wordt erop afgerekend, doe eens iets volstrekt anders en precies hetzelfde gebeurt.. Maar goed, inderdaad meer iets voor MusicMeter dit.

avatar van mikey
Dat is een geweldig nummer!! Nou ja... ik ga vanavond kijken en misschien geef ik hem wel een hogere score. ook al zijn sommige scenes zijn nogal (erg) genant

avatar van Edie
leuk dat ik deze film hier ook tegenkom, nu herken ik hem weer! Vond het best een aardige film, en geef hem 3 sterren. Ook niet super ofzo, gewoon leuke film met afwisselende elementen.

mikey schreef:

ook al zijn sommige scenes zijn nogal (erg) genant

En 'die ene' uit Fast Times niet? Hoort er ook bij, vind ik, eighties high school zit vol met van die ontzettend herkenbare genante momenten.

avatar van mikey
fast times blijft naturel. deze film bevat bijv. een absurde dansscene . maar de nostalgie is hartverwarmend, geef ik toe.

Menni
Haha, absurde dansscène? NOU EN??!! Iedereen danst absurd, als je eenmaal los bent en yep - da's regelmatig erg genant als er anderen bij zijn. Hartstikke naturel . Maar goed, ieder zijn favoriete film natuurlijk. Heb in ieder geval erg veel zin in vanavond!

avatar van mikey
Ja maar dat was een soort van flashdance scene met etstevezz? waarom? vanavond hoop ik er achter te komen wat de bedoeling hiervan was..... oh neee te laat!!

Menni
Oh, de macho spring-over-boekenkasten en schreeuw-ruit-kapot scène bedoel je? Geweldig!

avatar van mikey
Ja die!! Was dat een 'coming out' of zo?

Menni
Wat jij wilt he.. In ieder geval even flink uitleven, waar ook vandaag de dag veel scholieren wel 's aan toe zijn (en dan bedoel ik niet de alcoholische variant).

avatar van mikey
Doe mij dan maar de alcoholische variant. mijn maatgevoel is niet zo best.

Menni
Haha, met wat alcohol op is het dansen nog genanter he. Je beseft het je op het moment zelf alleen niet, geloof ik (ik heb er verder geen ervaring mee, ik observeer enkel). Neem er wel een goed ontbijt na (om weer on-topic te komen).

Een lekker jaren tachtig filmpje.

Fuck zeg, deze film is alweer 20 jaar oud!!! Time sure does fly. Echte jeugdsentiment. Laat ze deze film maar eens op dvd uitbrengen.

Die dvd is er al.

Amazon.com

gotti schreef:

Amazon.com

Ja, maar ik koop nooit import. Wacht altijd netjes tot ie in de winkel ligt met NL ondertitels.

scorsese schreef:

Bij AH voor 4.99 euro.

Ik heb net samen met een vriendin nog een keer The Breakfast Club gekeken (dinsdag ook al).......en toen viel ons iets op. Je komt van iedereen te weten wat hij/zij heeft gedaan om na te moeten blijven, behalve van Claire???? Dit blijft het grote mysterie van deze film.........kan IEMAND ons hier een bevredigend antwoord op geven????
Alvast bedankt.

avatar van jassonn
@Scorsese, van het IMDB-forum bij de film afgehaald: (iemand antwoord op de zelfde vraag als die van jou)

Im pretty sure that in the beggining of the movie when Claire is being dropped off, she says to her dad "cant you get me out of this?" or someting like that. And he says something like "skipping school to go shopping gets you a detention". So baisically, i think she gets detention for skipping school.