Back to the Future (1985)

Alternatieve titel: Terug naar de Toekomst

3,79

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

Marty McFly (Fox) reist terug naar 1955 met een tot tijdmachine omgebouwde DeLorean van Doc Emmett Brown (Lloyd). Hij zorgt er per ongeluk voor dat zijn moeder verliefd op hem wordt in plaats van op zijn vader. Om ervoor te zorgen dat hij nog geboren zal worden, moet hij ze weer verliefd op elkaar laten worden. Ondertussen moet hij ook nog met hulp van de Doc. Emmett Brown uit 1955 een weg terug naar de toekomst vinden.

663 BERICHTEN 63 MENINGEN

Dick2008
geplaatst: 21 oktober 2015, 13:10 uur [permalink]
Maar dat kan. Het is wel kort dag. Maar je kan een topic aanmaken en het daar doen. Dan bereik je "misschien" meer liefhebbers dan bij een film. (Anders marktplaats)

avatar van John Milton
geplaatst: 21 oktober 2015, 15:32 uur [permalink]
Ja dat had ik gedaan inderdaad, MP. Zonde. Maar het is idd erg kort dag. Ach.

geplaatst: 21 oktober 2015, 18:46 uur [permalink]
Great scott! Jammer dat jullie beide ziek zijn. Als ik niet een weekend met t gezin weg was ..

geplaatst: 21 oktober 2015, 19:50 uur [permalink]
max cady schreef:

Dat is nog eens"Back to the Future"....hier is het nog steeds geen weekend hoor 😛

avatar van HK Senator
geplaatst: 21 oktober 2015, 21:35 uur [permalink]
Vandaag BTTF day. Dus alle 3 herzien zojuist,...heerlijk.

geplaatst: 21 oktober 2015, 21:38 uur [permalink]
tattoobob schreef:

Haha, briljant! Midweekje bedoelde ik, voelt als weekend natuurlijk ...

geplaatst: 21 oktober 2015, 22:43 uur [permalink]
max cady schreef:

Haha, briljant! Midweekje bedoelde ik, voelt als weekend natuurlijk ...

😉 Geniet ervan.

geplaatst: 22 oktober 2015, 00:56 uur [permalink]
Drie geweldige films waarin een uitvinder een tijdreismachine bouwt en vervolgens flink in de problemen komt. Een onderhoudend, avontuurlijk en origineel verhaal waarbij het tijdreis-aspect uitstekend is uitgewerkt vol met kleine, slimme en ook grappige verwijzingen en herhalingen. Een herkenbare melodie van Alan Silvestri en ook komen de special effects verre van gedateerd over.
Michael J. Fox, Christopher Lloyd en de DeLorean zetten iconische filmpersonages neer (maar ook de rest van de cast mag niet onvermeld blijven).

Wat mij betreft de meest vermakelijke trilogie die ik al vaak heb gezien, maar iedere kijkbeurt genieten geblazen is (zeker in de bioscoop vandaag met een gelijkgestemd publiek).

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 22 oktober 2015, 13:03 uur [permalink]
Mooie film. Gezien voor de eerste keer n.a.v. bttf-day. Zeker een leuke klassieke blockbuster.

geplaatst: 22 oktober 2015, 15:06 uur [permalink]
Marty McFly & Doc Brown Visit Jimmy Kimmel Live - YouTube

Geweldig.....ze zijn nog eenmaal terug gekomen in hun rol in de Kimmel Show 😄

avatar van pvl63
geplaatst: 22 oktober 2015, 15:48 uur [permalink]
Gisteravond na 30 jaar weer BTTF 1 en 2 gezien. Deel 1 steekt er ver boven uit, de verrassing zit er nog in, de decors van de jaren 50 zijn mooi weer gegeven. Het verhaal is vooral leuk omdat Marty erg onbevangen overkomt.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 22 oktober 2015, 20:27 uur [permalink]
kappeuter schreef:
De VPRO komt met de documentaire Back to 2015

"Hoe staat het met het Hoverboard? En de DeLorean? Vier vrienden die van jongs af aan fan zijn van de Back to the Future-reeks reizen af naar Los Angeles om met eigen ogen te zien welke sporen de filmreeks heeft nagelaten."

Vanaf 21 oktober zie je Back to 2015 online op vpro.nl
Op 25 oktober wordt de docu uitgezonden om 23.30 uur op NPO 3

www.vpro.nl/backto2015

Superfan Arjen Lubach over Back to the Future Day - YouTube

Ajax&Litmanen1 schreef:
Komt deze docu ook op MM te staan?

Waar ik al bang voor, hij is korter dan 45 minuten (28 minuten), maar je kunt 'm hier online bekijken.

avatar van Arcee

geplaatst: 22 oktober 2015, 21:14 uur [permalink]
John Milton schreef:
Je geloof het niet, maar dan is het eindelijk zover en ben je allebei ziek. Ik heb mijn uitstekende zitplaatsen voor de Back to the Future Marathon vanavond in Pathe Rembrandt dus ter overname 😢

Ik zie voor kaartjes trouwens geen goed topic om dat te melden?

Ook al ben je er zelf niet geweest, ik zou Back to the Future-bioscoopkaartjes met 21 oktober 2015 als datum nooit meer weg doen. 🙂

geplaatst: 22 oktober 2015, 21:49 uur [permalink]
Net de docu even bekeken. Erg leuk gemaakt, zeker de moeite waard! Zitten deze jongens (makers van de docu) hier ook op MM??

avatar van John Milton
geplaatst: 22 oktober 2015, 23:50 uur [permalink]
Arcee schreef:

Maar ik heb geeneens kaartjes. Ik heb een lelijke bevestigingsmail met zo'n QR code 😉

avatar van Ste*
geplaatst: 25 oktober 2015, 14:32 uur [permalink]
Heb deze reeks altijd links laten liggen, omdat ik niet zoveel heb met al die typische 80's producten. Allemaal net voor mijn tijd, en ze leken me altijd knullig en niets voor mij.

Nu Back to the Future laatst in het nieuws was was ik toch wel benieuwd geworden.
En het viel me best goed mee. Natuurlijk zitten er momenten in die nu knullig zijn, maar het amusante overheerst toch wel. Het hele verhaal zit leuk in elkaar, met dingen die best geinig uitpakken.

Ik ga deel 2 ook nog kijken, maar vooral omdat ik benieuwd ben naar hoe ze de toekomst vormgeven.

avatar van Koerok
geplaatst: 30 oktober 2015, 09:41 uur [permalink]
Net de documentaire gezien. Leuk!
Back in Time (2015)

avatar van Proeneke
geplaatst: 10 november 2015, 02:55 uur [permalink]
John Milton schreef:
Kijk, dan zal ik je Under The Skin maar vergeven 😉

Bedankt, John.Bij deze speciaal dan voor jou en alle andere fans, een stukje van de titelmuziek van BTTF:

Tuutuuuruuuu tututudutuduuu tututududuuuduuuduuuuduuuuuu tuduuduuuuuuu!

Mooi he? 😎

geplaatst: 2 december 2015, 13:31 uur [permalink]
Blijft een fijne film.

geplaatst: 2 december 2015, 14:15 uur [permalink]
Tijdje terug de blu-ray box met alle drie de BTF delen erin gekocht. Zo vaak gekeken toen ik nog tiener was en wilde dit gewoon weer opnieuw zien.

Alle drie de delen vind ik tof, maar deze is voor mij de beste!

Chirstopher Lloyd's Doc personage krijg ik dankzij deze film nooit meer uit mijn hoofd.

geplaatst: 12 februari 2016, 22:29 uur [permalink]
Denk dat het ondertussen al wel 20 jaar geelden is dat ik deze film (en de twee anderen ook overigens) heb gezien.
Dus hoog tijd om eens opnieuw te bekijken, ditmaal op Blu-ray.
Het blijft een leuke film met een puike cast en de doorbraak ook van Michael J. Fox.
Ook Christopher Lloyd zal nooit vergeten worden door zijn rol in deze film, die van de gekke Doc Brown.
Toch wel een aanrader deze film, voor de ganse familie.

avatar van stfuympos
geplaatst: 13 februari 2016, 10:38 uur [permalink]
Tarkus schreef:
en de doorbraak ook van Michael J. Fox.
nou nee wel de bevestiging!

geplaatst: 13 februari 2016, 17:00 uur [permalink]
Jawel. Hij had hiervoor ook een carrière, maar kom op. Dit was wel zijn doorbraak. Niet te vergelijken met zijn werk hiervoor.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 19 maart 2016, 15:33 uur [permalink]
Een trilogie die ik nog steeds eens wilde zien. Gisteren dit eerste deel bekeken en ik moet zeggen dat ik het uitstekend vermaak vind van begin tot eind. Het verhaal is goed geschreven en de heerlijke jaren '80 feel doet het ook goed.
De lat is hoog gelegd, dus ik ben benieuwd naar de twee opvolgers.

avatar van IH88
geplaatst: 14 april 2016, 19:21 uur [permalink]
“Wait a minute. Wait a minute, Doc. Ah... Are you telling me that you built a time machine... out of a DeLorean?”

Met films die zo'n groot jeugdsentiment met zich meedragen is het altijd een beetje spannend of de film na al die jaren nog steeds niets van zijn magie heeft verloren. Gelukkig hoeft Back to the Future daar niet bang voor te zijn. Wat mij gelijk weer opvalt bij het zien van de film is de heerlijke sfeer die wordt gecreëerd. Je waant jezelf bijna in 1985 door de muziek, decors, kleding, haar etc.

De film heeft een heerlijke vibe en vanaf het begin is het genieten geblazen. Het verhaal over Marty McFly die per ongeluk terug in de tijd reist en zijn eigen bestaan in gevaar brengt, heeft nog niets van zijn magie verloren en ik voelde mij soms weer dat kleine jongetje die met grote ogen naar de mooie Claudia Wells, het rare haar van Christopher Lloyd en natuurlijk de geweldige DeLorean zat te kijken. Ook 1955 komt erg mooi tot leven en de film heeft zoveel "easter eggs" dat een snelle herziening nodig is. Regisseur Robert Zemeckis is een meester in het creëren van personages waar je van gaat houden (of haten) en die aanvoelen alsof je ze al jaren kent. Marty McFly en Dr. Emmett “Doc” Brown zijn terechte iconen en Michael J. Fox en Lloyd zijn weergaloos. Vooral Lloyd maakt van “Doc” een personage die ik na al die jaren nog steeds niet ben vergeten. De overige personages kunnen aanvoelen als karikaturen (vooral Biff en George McFly) maar dat stoort nergens omdat ze passen binnen de kleurrijke wereld die Zemeckis heeft gecreëerd. Back to the Future voelt na al die jaren als het weerzien van oude vrienden. Op alle goede manieren.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 23 april 2016, 17:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Back to the Future

Ik ben dan eindelijk eens begonnen aan het kijken van de Back to the Future trilogy, waar ik erg veel zin in had. De film sprak me erg aan en daardoor heb ik ook wel genoten van Back to the Future. Danku Netflix dat jullie deze hebben toegevoegd, pluspuntje.

Waarbij ik dan toch echt dacht dat Steven Spielberg deze film(s) heeft geregisseerd was dat dan toch Robert Zemeckis. Ook niet ontevreden over want Robert Zemeckis heeft ook aardig wat goeie titels op zijn naam staan waar hij dan toch trots op mag zijn. Voor mij was Back to the Future een geslaagde film.

Het verhaal was leuk, Dr. Emmett Brown professor en nationale gek vind een tijdmachine uit, gemaakt via een DeLorean. Marty McFly is zijn 'hulpje' en samen gaan ze testen of de tijdmachine daadwerkelijk werkt. Tijdens de onderzoek worden ze op de hielen gezeten door libanezen waarvan de professor plutonium heeft gejat. Dr. word neergeschoten en McFly slaat op de vlucht. De DeLorean staat alleen nog ingesteld en McFly komt in het verleden terrecht, toen zijn ouders elkaar nog amper kenden. Zijn moeder word verliefd op Marty maar dat moet niet hij doet er alles aan om zijn ouders bij elkaar te brengen en ook nog de Dr. te waarschuwen voor dat gene wat gaat gebeuren.

Het concept was ook erg geslaagd en eindelijk eens een film wat dit concept bevat en dat het daadwerkelijk ook nog eens interessant word. Het acteerwerk was ook prima en ik heb me eigenlijk best vermaakt. Zeker het kijken waard voor een leuke middag met een komiek film, dan kun je best wel een keer BTTF aanzetten!

avatar van Maarten0402
geplaatst: 24 april 2016, 23:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooi bericht Kondoro0614.
Het kan kloppen dat je hierbij aan Steven Spielberg dacht, omdat hij de producer was voor deze film en nogal veel invloed had. Hij zit zelfs in deze film als die bestuurder van de pick-up truck aan het begin van de film. Kwam er pas achter na zo vaak deze film te hebben gezien... 😛

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 25 april 2016, 09:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Maarten0402 schreef:
Mooi bericht Kondoro0614.

Bedankt. Klopt, ik zag bij het aanzetten van deel twee dat Steven de producer is, ik was dus even in verwarring. Je spoiler bericht is mij niet opgevallen in de film, zal wel even kijken als ik hem ooi herkijk.

geplaatst: 15 september 2016, 17:37 uur [permalink]
Geweldige film!

avatar van LuukRamaker
LuukRamaker (crew)
geplaatst: 18 september 2016, 17:12 uur [permalink]
Erg vermakelijk sciencefictionklassieker. De film is zeer 'toegankelijk' en het terug-in-de-tijdsverhaal geeft de film iets heel bijzonders mee. Vooral de rol van Christopher Lloyd is memorabel, maar ook de andere rollen worden erg goed ingevuld. Het zijn echter vooral de vormgeving en het geweldige verhaal die het allemaal zo leuk maken om naar te kijken. De tijd vloog als het ware voorbij tijdens het kijken van deze film.

avatar van sowhat
geplaatst: 19 september 2016, 15:45 uur [permalink]
Back to the Future

Tijdje geleden deze 3-delige trilogie een keer gekeken. Ondanks dat het wat ouder toont, is de sfeer van de film zeer vrolijk.
De 3e film uit de reeks is de vreemde eend in de bijt, het speelt zich af in het Wilde Westen wat de setting toch sterk doet verschillen in vergelijking met deel 1 en 2. Toch maakt het de trilogie af op een bepaalde manier. Staat zeker in mijn top 5 van beste trilogiëen.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 15 december 2016, 19:31 uur [permalink]
Een geniale film. Back to the Future bied alles wat ik zoek bij een feel-good film: humor, leuke personages, origineel verhaal, spanning en spektakel. Wat deze film zo goed maakt is de interactie tussen Doc & Marty. Doc zijn enthousiasme is aanstekelijk en de wijze hoe hij met de kalmere Marty omgaat zorgt voor vele leuke filmmomenten.
Ik gebruik met een bepaalde regelmaat het argument “de film heeft veel expositie” als kritiek om aan te geven dat de film iets fout doet. Back to the Future is een film die laat zien hoe je expositie goed moet doen. Wanneer de personages iets uitleggen voelt het natuurlijk verwerkt in het gesprek. Het karakter van de personages word uitgebeeld in de wijze hoe ze iets uitleggen zoals de lichaamstaal, manier van praten of de context waarin ze iets besluiten uit te leggen. Maar bovenal weet Back to the Future wanneer ze de informatie in werking moeten laten gaan, waardoor het nooit vervelend werd om naar de expositie te luisteren.

Tijdreizen heb ik altijd een interessant onderwerp gevonden. De richting die ze hier kiezen is iets wat ik nooit gezien heb: proberen je ouders opnieuw te kopellen. Back to the Future lijkt alles op alles te zetten om zoveel mogelijk uit het concept te halen zoals de talloze hilarische manieren hoe ze eerder vertelde informatie terug laten komen, of de grappige manieren hoe Marty zijn kennis van de moderne tijd toepast op het verleden. Naast de humor zit er verrassend veel spanning & spektakel in. Niet een explosie of vuistgevechtspektakel, maar eerder het type Hollywood spektakel waarin het personage een aantal riskante acties moet verrichten die voor spanning zorgde.

Inhoudelijk heb ik geen klachten. Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat je rekening met de stijl zou moeten houden als je het overweegt te kijken. Back to the Future is een komedie die leuke personages en grappige scenario’s verkiest boven het ontwijken van plotholes & toevalmomenten. Als je zoekt naar een serieus thrillerverhaal over tijdreizen dan is dit niet de film om te proberen.

Eén van mijn favorieten feel-good films. Origineel, grappig, spannend, goed geacteerd en ik raak er niet op uitgekeken.

avatar van macrobody
geplaatst: 10 januari, 08:54 uur [permalink]