Back to the Future (1985)

Alternatieve titel: Terug naar de Toekomst

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

Marty McFly (Fox) reist terug naar 1955 met een tot tijdmachine omgebouwde DeLorean van Doc Emmett Brown (Lloyd). Hij zorgt er per ongeluk voor dat zijn moeder verliefd op hem wordt in plaats van op zijn vader. Om ervoor te zorgen dat hij nog geboren zal worden, moet hij ze weer verliefd op elkaar laten worden. Ondertussen moet hij ook nog met hulp van de Doc. Emmett Brown uit 1955 een weg terug naar de toekomst vinden.

avatar van Katharina
Hm, leuke film, maar ontzettend vervelende karakters (Marty en zn hele familie). Maar voor de rest entertaining.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zag als kind eigenlijk relatief weinig films. Deze wel, toen hij een paar jaar later op TV was dan toch (en meerdere keren). Vandaag herzien, voor het eerst in vele jaren, wilde er eerst een halfje vanaf halen, maar laat 'm toch maar op 3.5 staan. Voor een groot deel nostalgie. Morgen een herziening van deel 2 en dan, voor het eerst, deel 3, die ik opvallend genoeg nooit heb gezien.

avatar van rep_robert
Back to the Future is de ultieme vorm van popcornvermaak zoals het ooit is bedoeld. De film biedt alles wat je van een film in dit segment verwacht. Actie, avontuur, science fiction en een flinke scheut coming of age... Het biedt zelfs nog meer dan dat ik eigenlijk zou willen. De film is tijdloos in haar opzet en ongeëvenaard, wellicht alleen door het vervolg. De film vormt het eerate deel van de beroemde trilogie. Het weet me keer op keer te vermaken en behoort samen met een groepje uitverkorenen volkomen terecht tot een van de beste trilogien die ooit op het witte scherm getoverd zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een typische 80's avonturenfilm met humor die ondertussen toch wat belegen is. Michael J. Fox is zelfs met zijn jonge look nog te oud voor de rol van tiener, maar hij past wel in dit genre. Doet me wat denken aan Charlie Sheen in Hot Shots als acteur met het verstand op nul. Fox lijkt de enige normale in deze film.

Een film voor een vrij jong publiek, wat verklaart waarom ik er als kind zo van genoten heb. Spectaculair met de DeLorean, toch de 'coolste' tijdmachine uit de filmgeschiedenis. Weer eens iets anders dan een telefooncel. En het verhaal zelf is wel goed gedaan.

Vraag is nu hoe ik dit kan beoordelen. Ik zie er de klassieker in, in de jaren '80 was dit een topfilm. Goed gemaakt met iconische filmscènes, de DeLorean is een topauto en het geheel is evenwichtig vertelt. Maar er zit slijt op, de personages zijn echt wel cheesy en de humor is voor een jonger publiek. Al vraag ik me af of jongeren hier nog van kunnen genieten. Een klassieker dus, maar met een groot nostalgiegehalte.

avatar van Walter S.
Ik had deze film(s) nog nooit gezien, ze draaien nu in Pathé dus dat is een mooie kans om ze toch eens te zien. Na de stortvloed aan hoge waarderingen hier viel het mij toch wat tegen, of was het eigenijk ook wel een beetje wat ik ondanks die hoge waarderingen een beetje verwacht had. Weet ook nog niet of ik 2 en 3 nog in Pathé ga kijken.

Ik ben het wel met onderstaande eens, scheelt weer wat typewerk.

Shadowed schreef:

Daarnaast is de film vaak wel heel sterk aangezet helaas. Heel veel irritant overdreven scenario's waarbij ik me ging afvragen of deze film niet als klucht bedoelt was uiteindelijk. Zoveel drukte, zoveel nonsens. Erg jammer eigenlijk, het maakte de ervaring wat moeizamer.

Uiteindelijk veel meer van verwacht, visueel wel aardig, maar ook niet heel bijzonder. Van een top 250 film verwacht ik wel iets aparts, en of deze film dat nu heeft? Niet echt. Dit soort drukte is niet allemaal aan mij besteed.

Absolute klassieker, heel blij dat ik vandaag de kans had om hem in de bioscoop te kijken! Ik kom zelf uit '99, dus heb nooit eerder de mogelijkheid gehad.

avatar van mjk87
Heerlijke vermakelijke film vooral. Een komedie zonder dat je echt moet lachen, een actiefilm zonder echte actie, een coming-of-age dat er ook maar een beetje bijhangt maar dat alles samen is enorm plezierig om te zien. Knap hoe zowel dat 80s sfeertje als de jaren 50 enorm goed worden overgebracht. Bij een herziening na zoveel jaren, en je het verhaal door en door kent, valt op hoeveel informatie door personages in het eerste halfuur wordt gegeven waar even later op wordt teruggekomen. In feite slecht schrijfwerk en het stoort nu ook wel een beetje. Verder leuke personages. Zo'n Doc is eigenlijk heel ver over the top, maar in deze film past het en vooral zijn chemie met Fox is geweldig. Maar ook de andere acteurs, vooral de jongeren die de ouderen imiteren: het klopt gewoon. Visueel verder wel wat saai en ook niet heel diepgravend (de film racet voorbij), maar als avondje vermaak telt deze absoluut. En leuk hem eens in de bios te zien. 4,0*.

Het zeer vreemde jaar 2020 heeft een alweer verrassende wending genomen want 35 jaar na datum heb ik deze film eindelijk gezien. Ik was 2 toen de film uitkwam, dus heb ik veelvuldig de kans gekregen om dit eerder te doen, doch nooit gegrepen. Enerzijds beklaag ik me dat nu wel, want als bijna veertiger naar een film voor jeudigen uit een heel ander tijdperk kijken, is natuurlijk nooit fair ten opzichte van de originele waarde van het ding. Anderzijds lijkt het me nooit zo mijn ding te zullen zijn...

Back to the Future gooide me meteen terug in de jaren 80 tv sfeer. Die erg lange intro met de klokken zou vandaag als storend en te traag beschouwd worden, toen was het schering en inslag. De nostalgist die ik ben, vind het echter allemaal ok. Het geeft de kans om rustig te lezen wie er allemaal aan de film werkte en dat heeft ook zijn waarde.

Het verhaal op zich heeft aanvankelijk nog wel een goede opbouw maar eens het Marty duidelijk wordt dat hij * zijn ouders opnieuw verliefd moet laten worden, vervalt het toch algauw in een "... en dan.... en dan.... en dan..." afhaspelen naar het einde.

Michael J Fox doet het natuurlijk behoorlijk, maar ik geloof geen moment dat hij een 17-jarige scholier is. Het lijkt wel alsof Marty alles al eens gezien heeft en steeds raad weet met de situaties. Behalve wanneer hij met zijn moeder in de wagen zit, maar meer dan wat bekkentrekkerij krijgt Fox er in die scènes niet uit. Jammer...

Vermakelijk is het allemaal zeker, maar ik had er meer van verwacht. En toch heeft deze film een zekere aantrekkingskracht, die er voor zorgde dat ik ook deel II wou zien. Dat heb ik dan ook maar gedaan en ik vond hem vreemd genoeg beter dan deel 1.

* voor de plot van deze film een spoiler

avatar van filmfan0511
Dit is en blijft een heerlijke film op alle fronten. Herzien na een stuk of zes jaren, en de film blijft voor mij fier overeind staan. En dat zal over tien jaar nog steeds zo zijn, ongetwijfeld.

Back to the Future is gewoonweg enorm vermakelijk. De geslaagde humor, de feelgood sfeer, het heel prettige tempo, de toffe personages, spanning, science-fiction, wat lekkere rock and roll. Deze film gooit zoveel elementjes bij elkaar en letterlijk alles werkt. Michael J. Fox als Marty McFly schreeuwt in alles coolness uit, en Lloyd balanceert dat goed met z'n typetje als Doc de gestoorde wetenschapper. De andere personages zijn niettemin ook fijn. BTTF is wat mij betreft echter niet enkel heel erg vermakelijk, maar ook gewoon erg goed geschreven. Elke scène heeft een doel, elke zin geeft een opzetje naar een latere callback of resolutie. Personages leer je kennen door hun acties, niet door ellenlange dialogen. Van een sterk script gesproken, dat zit gewoon uitstekend in elkaar. Het hele tijdreizen creëert natuurlijk evengoed wat plotholes, maar voor het doel van de film zit dat goed genoeg in elkaar. Zemeckis heeft hiermee een tijdloze klassieker afgeleverd in ieder geval. Ik ga er nu ook snel deel 2 en 3 opnieuw achteraan gooien. Vooral 2 is in mijn herinnering toch ook heel sterk, dus ik ben benieuwd.

Verhoging naar 4.5*, verdiend.

Een echte klassieker. Had hem ooit voor het eerst op mijn 13 gezien en ik was toen erg aangenaam verrast.
Ik dacht naarmate ik ouder werd en meerdere keren gekeken heb zou ik de film uiteindelijk oud en passé vinden. Maar nee, de film is mij sterk bijgebleven en bekeek ik de film af en toe opnieuw, eigenlijk heel de trilogie elke keer. Jaar na jaar blijf ik altijd bij het gedacht hoe geweldig de film eigenlijk is.

avatar van notsub
Ik kan me niet echt herinneren dat ik deze eerder zag. Toch was ik 18 jaar toen de film uitkwam, maar het hoge familiefilm/blockbuster gehalte zal me er destijds zeker van hebben weerhouden. Dus dan nu toch heb ik Back to the Future gezien en met de humor voorop was het best een aardige film. Het blijft natuurlijk flauwekul, maar het simpele niveau wordt wel zorgvuldig de gehele film vastgehouden en dat luchtige sfeertje is precies goed gedoseerd.

avatar van Lebarron
Een geweldige film met een geweldige cast en een geweldig verhaal. Het verhaal is even simpel als complex en niet altijd even logisch en vliegt zelfs her en der uit de bocht maar gek genoeg land de film dan toch weer op de juiste weg en klopt het vreemd genoeg weer. Christopher Lloyd is geweldig op zijn plek als nutty professor Doc Emmet Brown. Hij en Michael J. Fox hebben een uitstekende chemie. Fox zelf is ook lekker op dreef als Marty McFly. Hij is perfect gecast met zijn jongensachtige uiterlijk maar zijn soms vroegvolwassen gedragingen. Iets wat vaak voorkomt bij kinderen uit een dysfunctional family. En dysfunctional is een understatement in het geval van de familie McFly. Crispin Glover weet echt goed een weirdo loser van George McFly te maken al is het in het begin wel erg over the top. Lea Thompson speelt de oudere versies van Lorraine goed maar is helemaal in haar element als de jeugdige versie. Thomas F. Wilson zet met Biff Tannen het meest iconische character neer uit de serie. Meer nog dan Doc en Marty is Biff het boegbeeld van de reeks. Verder zijn er ook sterke bijrollen van James Tolkan als principal Strickland en Claudia Wells als Marty's vriendin Jennifer Parker. Back to the future zet een sterk fundament neer waar de latere delen uit de serie op verder konden bouwen en wat dus een van de leukste filmreeksen ooit zou worden.

Heel vermakelijke en sympathieke film. Het aantal scènes waar ik echt bij moest lachen waren echter toch wat schaars. Het heeft allemaal net iets te weinig om het lijf om echt indruk te maken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Typische tiener.

Voor eenieder die opgegroeid is in de jaren 80, behoort Back to the Future tot een van de leukste bioscoopervaringen. Niet eens van tovenaar Spielberg zelf, maar van zijn leerling Robert Zemeckis, die goed keek waar Abraham de mosterd vandaan haalde. Alle ingrediënten zijn aanwezig in deze avonturen- annex sciencefictionfilm, die grotendeels wordt gered door humor. Niet van het soort waarvan je gaat schaterlachen, maar wel eentje die een terugkerende glimlach veroorzaakt. Kluchtig en luchtig bij tijden, maar zelfs zoveel jaar na dato blijft het vermakelijke kost. En vanaf overmorgen dus zelfs in 4K, samen met de 2 andere films en heel veel bonusmateriaal.

De tijdreisfilm aller tijden blijkt nog best goed houdbaar te zijn, mede dankzij de aanwezigheid van Michael. J. Fox. Officieel was het de bedoeling dat Eric Stolz de hoofdrol zou vertolken, want Fox had het te druk met dé televisieserie van de jaren 80: Family Ties. Samen met The Cosby Show een van de meest succesvolle sitcoms van dat decennium. Het filmen met Stolz was al begonnen maar niet met het gewenste resultaat. Toen de regisseur zijn producent Steven Spielberg het materiaal toonde werd vervolgens hemel en aarde bewogen om met de producenten van Family Ties tot een overeenkomst te komen. Desnoods zou er alleen 's avonds gefilmd worden. De rest is geschiedenis, hoe lullig voor Stolz ook.

De ster van Fox ging nog feller schijnen en stond dankzij het enorme succes van de film hoger dan ooit aan het firmament. En terecht, want de timing van de kleine grote acteur is perfect en zijn uitstraling geweldig. Zonder hem was de film ongetwijfeld een minder succes geweest. Het verhaal over de typische tiener die bevriend is met een ietwat bijzondere wetenschapper gooide hoge ogen. Dat zit hem vast in de mix van verschillende genres en in de luchtige benadering van het aloude thema der tijdreizen. Van Chuck Berry tot Ronald Reagan, een kleine knipoog zorgt voor onvergetelijke scènes. Zelfs zoveel jaar na dato is Back to the Future nog steeds de moeite waard.

***½

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

Deze film is sowieso PERFECT. Ik geef deze een 5/5. Het verhaal is perfect, de muziek is perfect, de logica is perfect. Er kan niets beter worden aan deze film.

Het moest er een keer van komen. Hoe zou de jeugd van nu naar deze film kijken en beleven. Een film waar ik mee opgegroeid ben. Een kind van de jaren 80 snapt wat er in die tijd allemaal speelde en gebeurde. En associeert zich daarmee.
Ik had al een tijdje mijn kinderen, (11 en 13 jaar oud) beloofd om deze film te gaan kijken. Mijn kinderen die zich helemaal in een wereld van you tubers, Brawl stars en Tik Tok verliezen en gewend zijn om de ene na de andere superheldenfilm te kijken stonden er dan ook niet direct voor open toen ze hoorden dat het om een film uit 1985 ging. Met een klein beetje tegenzin en om papa maar een plezier te doen gingen we er eens lekker voor zitten. Althans ik dan....Ik zag aan mijn kinderen dat ze langzaam in het verhaal werden meegetrokken en toch wel benieuwd waren hoe het verder zou gaan. Kan je wel aan de non verbale communicatie zien en het feit dat ik de film na de eerste tijdreis even stop zette om wat te drinken te pakken. "Gauw verderkijken pap"riep mijn dochter.
Eerlijk gezegd maakt het voor hun geen verschil of het nu 1985 of 1955 is in de film. Voor hun is alles oud!!!
Maar het gegeven van tijdreizen en dat Marthy zijn vader en moeder bij elkaar moest brengen of zelf niet uitgewist te worden begrepen ze heel goed en gaf bij mijn kimderen veel plezier. Waarbij mijn zoon zei: "Pap die acteurs spelen echt goed zeg" Ze waren helemaal weg van Doc. "wat een gave personage"riep hij weer. Je kon de reactie wel raden na afloop. Mijn dochter riep: "IS ER OOK EEN DEEL 2"
Die gaan we vandaag maar bekijken en deel 3 zal er ook nog aan moeten geloven. Dit geeft toch wel de kracht van de film aan. Als tieners van de tijd van nu nog zou enthousiast worden van een film die al 35 jaar oud is,kan je niet anders concluderen dat Back to the future topvermaak is !

avatar van Lovelyboy
Deze filmreeks zal ongetwijfeld fijn jeugdsentiment zijn voor sommige mensen, iets dat bij mij al ontbreekt aangezien ik ze nooit zag in die tijd. Dan komt er de Zemeckis stijl bij die ik nooit helemaal echt aanvoel, op zijn twee magnum opusen na wat ik twee hele goede films vind, plus al dat tiener gedoe, met wel erg flauwe typetjes en grappen, die niet op de rand zijn maar er over. Is het dan verschrikkelijk? Nee, dat nu ook weer net niet...

De flauwe overdreven humor is meteen wel heel nadrukkelijk aanwezig, wellicht iets dat in het tijdsbestek gezien moet worden. De DeLorean en zijn tijdreizen ziet er eigenlijk hopeloos slecht maar krijgt nog het voordeel van de twijfel. Het is echter dat vreselijke karakteriture gedoe rond zijn familie en Bif dat ik echt té vind. Ik snap dat de cirkel op het einde weer rond moet, maar het is soms echt flauwer dan flauw. Wel vermakelijk, zijn ontvangst in het verleden, en de wijze waarop hij bijna de ruiten van zijn eigen bestaan ingooit. De sjans met zijn eigen jonge moeder is voorspelbaar maar juist wel grappig. Zijn optreden tijdens het schoolfeest als gitarist is weer op het flauwe af, to much, de wijze waarop vader en moeder bij elkaar komen en Bif een lesje krijgt is dan juist wel weer aardig.

Het maakt Back to the Future voor mij iets dat niet heel erg blijft hangen en het op enkele aardige momenten gewoon niet is. En dat komt voor mij toch grotendeels door die onvolwassen en flauwe sfeer, iets dat inherent is aan de film en zijn personages en daarom niet aan mij besteed. Toch voor de moeite en de eeuwigheidswaarde die het zal vertegenwoordigen een 3.0.

avatar van Zuster Stein
Film weer eens kunnen bekijken maar wat een ontzettend kinderachtige film is dit toch! Halverwege uitgezet.

avatar van wihu61
There's that word again: heavy!
Hij blijf leuk.