Back to the Future (1985)

Alternatieve titel: Terug naar de Toekomst

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

Marty McFly (Fox) reist terug naar 1955 met een tot tijdmachine omgebouwde DeLorean van Doc Emmett Brown (Lloyd). Hij zorgt er per ongeluk voor dat zijn moeder verliefd op hem wordt in plaats van op zijn vader. Om ervoor te zorgen dat hij nog geboren zal worden, moet hij ze weer verliefd op elkaar laten worden. Ondertussen moet hij ook nog met hulp van de Doc. Emmett Brown uit 1955 een weg terug naar de toekomst vinden.

avatar van Katharina
Hm, leuke film, maar ontzettend vervelende karakters (Marty en zn hele familie). Maar voor de rest entertaining.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zag als kind eigenlijk relatief weinig films. Deze wel, toen hij een paar jaar later op TV was dan toch (en meerdere keren). Vandaag herzien, voor het eerst in vele jaren, wilde er eerst een halfje vanaf halen, maar laat 'm toch maar op 3.5 staan. Voor een groot deel nostalgie. Morgen een herziening van deel 2 en dan, voor het eerst, deel 3, die ik opvallend genoeg nooit heb gezien.

avatar van rep_robert
Back to the Future is de ultieme vorm van popcornvermaak zoals het ooit is bedoeld. De film biedt alles wat je van een film in dit segment verwacht. Actie, avontuur, science fiction en een flinke scheut coming of age... Het biedt zelfs nog meer dan dat ik eigenlijk zou willen. De film is tijdloos in haar opzet en ongeëvenaard, wellicht alleen door het vervolg. De film vormt het eerate deel van de beroemde trilogie. Het weet me keer op keer te vermaken en behoort samen met een groepje uitverkorenen volkomen terecht tot een van de beste trilogien die ooit op het witte scherm getoverd zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een typische 80's avonturenfilm met humor die ondertussen toch wat belegen is. Michael J. Fox is zelfs met zijn jonge look nog te oud voor de rol van tiener, maar hij past wel in dit genre. Doet me wat denken aan Charlie Sheen in Hot Shots als acteur met het verstand op nul. Fox lijkt de enige normale in deze film.

Een film voor een vrij jong publiek, wat verklaart waarom ik er als kind zo van genoten heb. Spectaculair met de DeLorean, toch de 'coolste' tijdmachine uit de filmgeschiedenis. Weer eens iets anders dan een telefooncel. En het verhaal zelf is wel goed gedaan.

Vraag is nu hoe ik dit kan beoordelen. Ik zie er de klassieker in, in de jaren '80 was dit een topfilm. Goed gemaakt met iconische filmscènes, de DeLorean is een topauto en het geheel is evenwichtig vertelt. Maar er zit slijt op, de personages zijn echt wel cheesy en de humor is voor een jonger publiek. Al vraag ik me af of jongeren hier nog van kunnen genieten. Een klassieker dus, maar met een groot nostalgiegehalte.

avatar van Walter S.
Ik had deze film(s) nog nooit gezien, ze draaien nu in Pathé dus dat is een mooie kans om ze toch eens te zien. Na de stortvloed aan hoge waarderingen hier viel het mij toch wat tegen, of was het eigenijk ook wel een beetje wat ik ondanks die hoge waarderingen een beetje verwacht had. Weet ook nog niet of ik 2 en 3 nog in Pathé ga kijken.

Ik ben het wel met onderstaande eens, scheelt weer wat typewerk.

Shadowed schreef:

Daarnaast is de film vaak wel heel sterk aangezet helaas. Heel veel irritant overdreven scenario's waarbij ik me ging afvragen of deze film niet als klucht bedoelt was uiteindelijk. Zoveel drukte, zoveel nonsens. Erg jammer eigenlijk, het maakte de ervaring wat moeizamer.

Uiteindelijk veel meer van verwacht, visueel wel aardig, maar ook niet heel bijzonder. Van een top 250 film verwacht ik wel iets aparts, en of deze film dat nu heeft? Niet echt. Dit soort drukte is niet allemaal aan mij besteed.

Absolute klassieker, heel blij dat ik vandaag de kans had om hem in de bioscoop te kijken! Ik kom zelf uit '99, dus heb nooit eerder de mogelijkheid gehad.

avatar van mjk87
Heerlijke vermakelijke film vooral. Een komedie zonder dat je echt moet lachen, een actiefilm zonder echte actie, een coming-of-age dat er ook maar een beetje bijhangt maar dat alles samen is enorm plezierig om te zien. Knap hoe zowel dat 80s sfeertje als de jaren 50 enorm goed worden overgebracht. Bij een herziening na zoveel jaren, en je het verhaal door en door kent, valt op hoeveel informatie door personages in het eerste halfuur wordt gegeven waar even later op wordt teruggekomen. In feite slecht schrijfwerk en het stoort nu ook wel een beetje. Verder leuke personages. Zo'n Doc is eigenlijk heel ver over the top, maar in deze film past het en vooral zijn chemie met Fox is geweldig. Maar ook de andere acteurs, vooral de jongeren die de ouderen imiteren: het klopt gewoon. Visueel verder wel wat saai en ook niet heel diepgravend (de film racet voorbij), maar als avondje vermaak telt deze absoluut. En leuk hem eens in de bios te zien. 4,0*.

Het zeer vreemde jaar 2020 heeft een alweer verrassende wending genomen want 35 jaar na datum heb ik deze film eindelijk gezien. Ik was 2 toen de film uitkwam, dus heb ik veelvuldig de kans gekregen om dit eerder te doen, doch nooit gegrepen. Enerzijds beklaag ik me dat nu wel, want als bijna veertiger naar een film voor jeudigen uit een heel ander tijdperk kijken, is natuurlijk nooit fair ten opzichte van de originele waarde van het ding. Anderzijds lijkt het me nooit zo mijn ding te zullen zijn...

Back to the Future gooide me meteen terug in de jaren 80 tv sfeer. Die erg lange intro met de klokken zou vandaag als storend en te traag beschouwd worden, toen was het schering en inslag. De nostalgist die ik ben, vind het echter allemaal ok. Het geeft de kans om rustig te lezen wie er allemaal aan de film werkte en dat heeft ook zijn waarde.

Het verhaal op zich heeft aanvankelijk nog wel een goede opbouw maar eens het Marty duidelijk wordt dat hij * zijn ouders opnieuw verliefd moet laten worden, vervalt het toch algauw in een "... en dan.... en dan.... en dan..." afhaspelen naar het einde.

Michael J Fox doet het natuurlijk behoorlijk, maar ik geloof geen moment dat hij een 17-jarige scholier is. Het lijkt wel alsof Marty alles al eens gezien heeft en steeds raad weet met de situaties. Behalve wanneer hij met zijn moeder in de wagen zit, maar meer dan wat bekkentrekkerij krijgt Fox er in die scènes niet uit. Jammer...

Vermakelijk is het allemaal zeker, maar ik had er meer van verwacht. En toch heeft deze film een zekere aantrekkingskracht, die er voor zorgde dat ik ook deel II wou zien. Dat heb ik dan ook maar gedaan en ik vond hem vreemd genoeg beter dan deel 1.

* voor de plot van deze film een spoiler

avatar van filmfan0511
Dit is en blijft een heerlijke film op alle fronten. Herzien na een stuk of zes jaren, en de film blijft voor mij fier overeind staan. En dat zal over tien jaar nog steeds zo zijn, ongetwijfeld.

Back to the Future is gewoonweg enorm vermakelijk. De geslaagde humor, de feelgood sfeer, het heel prettige tempo, de toffe personages, spanning, science-fiction, wat lekkere rock and roll. Deze film gooit zoveel elementjes bij elkaar en letterlijk alles werkt. Michael J. Fox als Marty McFly schreeuwt in alles coolness uit, en Lloyd balanceert dat goed met z'n typetje als Doc de gestoorde wetenschapper. De andere personages zijn niettemin ook fijn. BTTF is wat mij betreft echter niet enkel heel erg vermakelijk, maar ook gewoon erg goed geschreven. Elke scène heeft een doel, elke zin geeft een opzetje naar een latere callback of resolutie. Personages leer je kennen door hun acties, niet door ellenlange dialogen. Van een sterk script gesproken, dat zit gewoon uitstekend in elkaar. Het hele tijdreizen creëert natuurlijk evengoed wat plotholes, maar voor het doel van de film zit dat goed genoeg in elkaar. Zemeckis heeft hiermee een tijdloze klassieker afgeleverd in ieder geval. Ik ga er nu ook snel deel 2 en 3 opnieuw achteraan gooien. Vooral 2 is in mijn herinnering toch ook heel sterk, dus ik ben benieuwd.

Verhoging naar 4.5*, verdiend.

Een echte klassieker. Had hem ooit voor het eerst op mijn 13 gezien en ik was toen erg aangenaam verrast.
Ik dacht naarmate ik ouder werd en meerdere keren gekeken heb zou ik de film uiteindelijk oud en passé vinden. Maar nee, de film is mij sterk bijgebleven en bekeek ik de film af en toe opnieuw, eigenlijk heel de trilogie elke keer. Jaar na jaar blijf ik altijd bij het gedacht hoe geweldig de film eigenlijk is.

avatar van notsub
Ik kan me niet echt herinneren dat ik deze eerder zag. Toch was ik 18 jaar toen de film uitkwam, maar het hoge familiefilm/blockbuster gehalte zal me er destijds zeker van hebben weerhouden. Dus dan nu toch heb ik Back to the Future gezien en met de humor voorop was het best een aardige film. Het blijft natuurlijk flauwekul, maar het simpele niveau wordt wel zorgvuldig de gehele film vastgehouden en dat luchtige sfeertje is precies goed gedoseerd.