Back to the Future (1985)

Alternatieve titel: Terug naar de Toekomst

3,79

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

Marty McFly (Fox) reist terug naar 1955 met een tot tijdmachine omgebouwde DeLorean van Doc Emmett Brown (Lloyd). Hij zorgt er per ongeluk voor dat zijn moeder verliefd op hem wordt in plaats van op zijn vader. Om ervoor te zorgen dat hij nog geboren zal worden, moet hij ze weer verliefd op elkaar laten worden. Ondertussen moet hij ook nog met hulp van de Doc. Emmett Brown uit 1955 een weg terug naar de toekomst vinden.

664 BERICHTEN 64 MENINGEN
avatar van sowhat
geplaatst: 19 september 2016, 15:45 uur [permalink]
Back to the Future

Tijdje geleden deze 3-delige trilogie een keer gekeken. Ondanks dat het wat ouder toont, is de sfeer van de film zeer vrolijk.
De 3e film uit de reeks is de vreemde eend in de bijt, het speelt zich af in het Wilde Westen wat de setting toch sterk doet verschillen in vergelijking met deel 1 en 2. Toch maakt het de trilogie af op een bepaalde manier. Staat zeker in mijn top 5 van beste trilogiëen.

avatar van Fonzzz002
geplaatst: 15 december 2016, 19:31 uur [permalink]
Een geniale film. Back to the Future bied alles wat ik zoek bij een feel-good film: humor, leuke personages, origineel verhaal, spanning en spektakel. Wat deze film zo goed maakt is de interactie tussen Doc & Marty. Doc zijn enthousiasme is aanstekelijk en de wijze hoe hij met de kalmere Marty omgaat zorgt voor vele leuke filmmomenten.
Ik gebruik met een bepaalde regelmaat het argument “de film heeft veel expositie” als kritiek om aan te geven dat de film iets fout doet. Back to the Future is een film die laat zien hoe je expositie goed moet doen. Wanneer de personages iets uitleggen voelt het natuurlijk verwerkt in het gesprek. Het karakter van de personages word uitgebeeld in de wijze hoe ze iets uitleggen zoals de lichaamstaal, manier van praten of de context waarin ze iets besluiten uit te leggen. Maar bovenal weet Back to the Future wanneer ze de informatie in werking moeten laten gaan, waardoor het nooit vervelend werd om naar de expositie te luisteren.

Tijdreizen heb ik altijd een interessant onderwerp gevonden. De richting die ze hier kiezen is iets wat ik nooit gezien heb: proberen je ouders opnieuw te kopellen. Back to the Future lijkt alles op alles te zetten om zoveel mogelijk uit het concept te halen zoals de talloze hilarische manieren hoe ze eerder vertelde informatie terug laten komen, of de grappige manieren hoe Marty zijn kennis van de moderne tijd toepast op het verleden. Naast de humor zit er verrassend veel spanning & spektakel in. Niet een explosie of vuistgevechtspektakel, maar eerder het type Hollywood spektakel waarin het personage een aantal riskante acties moet verrichten die voor spanning zorgde.

Inhoudelijk heb ik geen klachten. Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat je rekening met de stijl zou moeten houden als je het overweegt te kijken. Back to the Future is een komedie die leuke personages en grappige scenario’s verkiest boven het ontwijken van plotholes & toevalmomenten. Als je zoekt naar een serieus thrillerverhaal over tijdreizen dan is dit niet de film om te proberen.

Eén van mijn favorieten feel-good films. Origineel, grappig, spannend, goed geacteerd en ik raak er niet op uitgekeken.

avatar van macrobody
geplaatst: 10 januari, 08:54 uur [permalink]