Back to the Future Part II (1989)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

In dit langverwachte vervolg moet Marty met Doc Brown naar de toekomst reizen om zijn toekomstige zoon uit de problemen te helpen. Zonder dat ze het weten 'leent' Marty's aartsrivaal Biff Tannen de tijdmachine om een kalender met sportuitslagen naar zijn vroegere ik in 1955 te brengen. Als Marty er in het heden achterkomt dat Biff met gokken een fortuin heeft vergaard, moet hij terug naar 1955 om de zaken weer recht te zetten.

avatar van Gerlof1378
Deel 2 is misschien wat minder qua alles nevens de 1st, maar nog steeds een dijk van een sequel.

avatar van SSeagal
Snap niet waarom dit vervolg nog zo'n hoog gemiddelde heeft. Wellicht komt het doordat ik het eerste en tweede deel achter elkaar heb gekeken. Zo viel me nog meer op hoe deel 2 bijna een exacte kopie is van het eerste deel, met hier en daar wat andere wendingen en scenes. Het eerste deel vond ik zo enorm vermakelijk/goed, dat ik juist daarom zo teleurgesteld was nadat deel 2 was afgelopen. 2,5*

avatar van Fisico
Leuk vervolg op het open einde dat part I had. Toch moest ik er in het begin eventjes inkomen met de vrij schreeuwerige gadgets en het eighties café anno 2015. Sommige personages kwamen ook soms wat karikaturaal over. Desalniettemin is de chemie tussen Lloyd en Fox opnieuw aanwezig en maken ze er wederom een leuke, amusante SF-film van. Bovendien is het wel eens leuk hoe iemand uit het verleden de toekomst ziet en dan blijkt dat vele zaken (nog) steeds uit de lucht gegrepen zijn (zwevende auto's, suitable kledij, zwevende skateboards) , maar dat andere uitvindingen vandaag doodnormaal zijn (spraaktechnologie, smart TV en phone).

Fijn ook dat er regelmatig teruggegrepen wordt naar de eerste film. Back to the future 2 blijft een vermakelijke film met leuke scènes met onder meer het boekje met de sportuitslagen. Vreemd toch dat Marty niet gewoon even bladert en enkele uitslagen memoriseert ... In deze film zijn er drie tijdsperiodes waarbij geschwitched wordt tussen het verleden, heden en de toekomst. De sfeersetting blijft top en na al die jaren blijven deze films gewoon aanslaan.

avatar van Rodger
Zeker niet minder dan deel 1.
Ook de flashbacks en gewoon het jaren 80 gevoel.
3.5 ***

avatar van remorz
Goed vervolg.

Al vind ik de toekomst, met name het dystopische Biff-universe iets minder passen bij de nog altijd lichtvoetige toon van de film. Iets, want ook deel twee is nog altijd onvervalste filmfun.

Alle kleine uitvindingen, ditjes en datjes getuigen van dezelfde inventiviteit die deel 1 zo charmant maakte, al is het natuurlijk niet gek dat het tijdsbeeld minder overtuigt dan dat van 1955; in plaats van terug te kunnen grijpen op bestaande elementen, moest men hier de mode, straatbeelden en gewoonten uit de koker toveren.

Grootste nadeel vormt de opzichtige make-up. Om logische redenen meer aanwezig (iedereen heeft twee, drie versies rondlopen) maar ook wat slechter en overdrevener. De grote leeftijdsverschillen spelen vooral het acteerwerk van Thompson en Fox parten. Ook een dubbelrol van Fox als Marty’s dochter is een grapje te ver. Lloyd is nog altijd on fire als de meesterlijke Doc Brown.

De vele herhalingen van grapjes uit deel 1 balanceren hier en daar op de grens van het flauwe maar over het algemeen valt het positief uit. Het verhaal voelt misschien iets geconstrueerder en minder speels aan, maar ook dit deel is zo aanstekelijk enthousiast gemaakt dat het moeilijk is er niet voor te vallen. 3,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Oef.

Tussen Back to the Future en het vervolg maakte Robert Zemeckis de semi-tekenfilm Who Framed Roger Rabbit en het lijkt erop dat hij bij het maken van Back to the Future Part II nog steeds in tekenfilm-modus zat. Waar in de vorige film het cartooneske nog redelijk goed werd gemixt is het vervolg een flinke kitscherige kermis. De kist met pruiken en plaksnorren is leeggeplunderd en zelfs Michael J. Fox krijgt een pruik zodat hij z’n eigen dochter kan spelen. Typetjes die zelfs in de eerste film al flink over de top waren, zoals bullebak Thomas Wilson, mogen nóg meer schmieren en zoeken geregeld de irritatiegrens op. Het hele gedeelte in de toekomst is eigenlijk zelden leuk - op kleine vondsten zoals Jaws 19 of de nostalgische jaren 80 kroeg na. Verder is het vooral een hoop herhaling, alleen werkt het ditmaal amper.

Back to the Future Part II werkt enkel pas weer als men terugkeert naar de jaren 50, als we de gebeurtenissen uit de eerste film zien vanuit een nieuw perspectief. Maar zelfs dat werkt minder sterk; neem alleen al de manieren waarop men de hele tijd George McFly probeert te verbergen omdat Crispin Glover niet terugkeerde. Er zitten wat creatieve en amusante vondsten in de film, maar over het algemeen is Back to the Future Part II een typisch vervolg; veel herhaling en alles is groter en meer, maar het werkt amper. Het einde van de eerste film was maar een leuk grapje - want zo zagen Zemeckis en scenarist Bob Gale het einde van Back to the Future - en was een prima einde voor een stand-alone film. En kijkend naar dit vervolg had het misschien gewoon bij dat grapje moeten blijven.

2,5 sterren.

avatar van macrobody
Veel geschreeuw, weinig wol. Vooral een herhaling van zetten en het wordt allemaal nog gecompliceerder als Marty nog een keer terug in de tijd gaat zodat hij moet oppassen zichzelf niet tegen te komen tijdens zijn eerdere terugkeer. Wel grappig hoe men in 1989 dacht over 2015. Nog steeds geen hoverboard!

avatar van Shadowed
Leuker dan 1.

Deel 1 was voor mij gewoon een lelijke, theatrale onzinfilm die niets anders kan doen dan vermaken. Hier leek het even dezelfde kant op te gaan maar dit deel viel wel positief mee. Het volgt dezelfde voetsporen als deel 1, maar er gebeurd meer op het scherm zelf.

J. Fox blijft nooit echt een geweldig acteur. Veel wat hij doet ziet er nogal nep uit en valt er weinig te genieten. Lloyd blijft wel een icoon, maar of hij een wereldse prestatie neerzet, niet echt. Daarbij nog enkele andere acteurs en actrices die ok zijn.

Make-up is wel heel erg lelijk eigenlijk. Visueel is het soms ook lelijk maar in vergelijking met deel 1 is hier een heel stuk meer te genieten. Dat heeft er ook mee te maken omdat het budget hier verdubbeld is, en dus kan Zemeckis iets meer laten zien.

Film was soms best moeizaam om doorheen te komen, en volgt in vele sporen hetzelfde lijntje als deel 1. Alleen wordt dat soms grappig op de hak genomen. In dat opzicht weet Zemeckis zijn film wel weer bijzonder te maken, maar niet te bijzonder.

De vaart zit er wat beter in, maar het blijft me allemaal wat te theatraal. Soms wat spannender en intenser en het stuk in de toekomst was duidelijk het leukst. Vermaak is waar dit voor gaat, en dan blijft dit daar ook wel een beetje bij.