Back to the Future Part II (1989)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

In dit langverwachte vervolg moet Marty met Doc Brown naar de toekomst reizen om zijn toekomstige zoon uit de problemen te helpen. Zonder dat ze het weten 'leent' Marty's aartsrivaal Biff Tannen de tijdmachine om een kalender met sportuitslagen naar zijn vroegere ik in 1955 te brengen. Als Marty er in het heden achterkomt dat Biff met gokken een fortuin heeft vergaard, moet hij terug naar 1955 om de zaken weer recht te zetten.

Vrij aangename film, maar dat komt niet bepaald door de scènes in de 'toekomst' die ik enorm matig vond, zowel gespeeld, qua rekwisieten en qua make-up. Vanaf dat er terug in het verleden wordt gegaan, haalt de film terug het niveau van het eerste deel. De film drijft op de concepten avontuur en nostalgie. Verder vind ik de acteerprestaties maar zo-zo, er wordt niet bepaald in uitgeblonken.

Over het algemeen een leuk verhaal, maar het kon echt wel beter.

avatar van Black Math
Ook dit deel weer eens herzien. Een film met een blik op de toekomst die dit jaar wordt ingehaald door het heden. Van de vooruitzichten op de toekomst klopt helaas nauwelijks iets, want het zou wel wat zijn als je auto zou rijden op bananenschillen.

Dit deel was nooit mijn favoriet, de grap is er al een beetje af na het eerste deel, en zo heb ik het deze keer ook weer ervaren. Veel herhaling ook, de grap met Biff: "Hee, kijk daar eens!" wordt iets te vaak gemaakt. Voor de rest wel een aardig spel met tijdlijnen, al is het niet de meest sophisticated film op dat gebied. Visueel is ook dit deel niet bepaald vooruitstrevend en de soundtrack is standaard blije actiemuziek.

Het derde deel zal ik ook nog wel eens herzien, maar echt kijk ik er niet naar uit. 1,5*.

avatar van Flavio
Deze is toch een heel stuk minder dan deel 1. Minder grappig, veel herhalende grappen, en ook wel wat slechte momenten (Michael J Fox die zn eigen dochter speelt was een voorbeeld van een totaal mislukte en onnodige 'grap', en ook wel erg flauw om steeds "are you calling me chicken" te gebruiken). Ook jammer dat Crispin Glover niet meedeed, en een te grote rol voor Biff/ Griff.

Van de voorspellingen is uiteraard niks terecht gekomen. Wat dat betreft lijkt het meer op 2115- in 1989 dachten ze nog dat het hard zou gaan met de technologie.

Toch een stuk minder als het origineel. Het gedoe met Biff was kinderachtig en er werd wat te veel gepraat en uitgelegd.

avatar van rkdev
Geniaal vervolg op het al erg goede eerste deel. Fantastisch hoe het verhaal van deel 1 als rode draad door dit deel heen loopt vanuit andere perspectieven. Dit is voor mij het beste deel van de drie, al kan ik me deel 3 het minst goed herinneren, dus die gaan we snel bekijken om de trilogie compleet te maken.

MaartenTuinstra
Erg leuke film, die slechts op enkele punten minder is dan het eerste deel.

In het begin werd er erg matig geacteerd, maar naarmate de film vorderde ging het niveau gelukkig omhoog. Het verhaal steekt weer erg goed in elkaar, Fox en Lloyd spelen krachtig en de regie is vlekkeloos. Ik vond echter dat de rol van Biff iets te groot was in dit vervolg.

avatar van Vdk_Movie
Morgen komen ze dan eindelijk aan hoor: Marty en Doc Brown! Haha

Vdk_Movie schreef:
Morgen komen ze dan eindelijk aan hoor: Marty en Doc Brown! Haha

Ja, ik heb de vlag al hangen.

avatar van Arcee
Woensdag 21 oktober 2015

avatar van mjk87
Leuk stukje ook in NRC Next over de technologie. Had laatst ook al daar iets van gelezen. Best veel is ook daadwerkelijk gerealiseerd. Futuristische zaken als vliegende auto's niet, maar smartwatch, Google Glass, Skype, Flatscreens en Drones wel.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gisteren voor het eerst een stukje van de talkshow van Humberto Tan gezien, omdat er iets over Back to the Future was. Was wel leuk om te zien, mijn vriendin wilde gelijk de hele trilogie weer zien. Dus...

Toch opvallend hoeveel nieuws/'hype' er rond de film en datum is. We hebben toch al meer data uit oude "SF" films voorbij zien komen, maar deze sluit denk ik het best aan bij de beleving en herinnering van de mensen die nu het 'entertainment' nieuws maken. Toch leuk.

edit: ik begrijp dat het in veel kranten zelfs voorpaginanieuws is...

avatar van jackie chan
Wat is dit voor tijd FOX? (woensdag 21 oktober, 2:15 uur op TV (FOX))
Wilde deze film even terug zien ivm de back to the future-day. Maar blijkbaar heeft FOX er nooit aan gedacht en Netflix heeft deze film (niet meer?) in haar aanbod.

Zonde!

avatar van HK Senator
Vandaag de trylogie herzien,.... heerlijk. Vanaf morgen speelt BTTF zich definitief in het verleden af....

Drie geweldige films waarin een uitvinder een tijdreismachine bouwt en vervolgens flink in de problemen komt. Een onderhoudend, avontuurlijk en origineel verhaal waarbij het tijdreis-aspect uitstekend is uitgewerkt vol met kleine, slimme en ook grappige verwijzingen en herhalingen. Een herkenbare melodie van Alan Silvestri en ook komen de special effects verre van gedateerd over.
Michael J. Fox, Christopher Lloyd en de DeLorean zetten iconische filmpersonages neer (maar ook de rest van de cast mag niet onvermeld blijven).

Wat mij betreft de meest vermakelijke trilogie die ik al vaak heb gezien, maar iedere kijkbeurt genieten geblazen is (zeker in de bioscoop vandaag met een gelijkgestemd publiek).

avatar van PEN15
Hoe accuraat waren de toekomstvoorspellingen in BTTFpartII?
Beetje een vergezocht, zinloos artikel, maar oh-zo leuk om na te lopen voor ons, grote BTTF fans.

avatar van Basto
Gister deze en deel 1 herzien. Vind deze toch lde betere. De toekomst nu eenmaal leuker dan het verleden. Appert om het op de bewuste dag te zien. Op de vliegende auto's na klopte het best wel.

avatar van pvl63
BTTF deel 2 is m.i. een stuk minder dan het origineel. Dat kan ook bijna niet want de verrassing is er grotendeels vanaf. Toch is het leuk om te zien hoe Biff zich ontwikkelt als hij iedereen naar zijn hand kan zetten. Aardig filmpje om weer eens gezien te hebben.

avatar van Nicolage Rico
Basto schreef:
Op de vliegende auto's na klopte het best wel.

Wat klopte er dan? Volgens mij heb ik werkelijk niets voorbij zien komen dat overeenkomt met het heden.

avatar van Basto
Nicolage Rico schreef:

Google glass/augmented reality, drones, gescheiden afval inname, iphone/tablet, vingerscan, contactloos betalen, hooverboatd, skype, sturing door spraak, flatscreens. Is online genoeg over geschreven laatste tijd.

avatar van Ste*
Waar deel 1 nog een redelijk compact en overzichtelijk verhaal was, verzandt het hier in in veel te veel gedoe naar mijn smaak, en daar hou ik gewoon niet van.

Ik keek vooral omdat ik benieuwd was naar de vormgeving van 2015. Wel grappig om te zien hoe filmmakers er met de meeste dingen meestal naast zitten, vooral qua kleding en de look van apparaten. Het was voor de rest overigens een heel matig stuk in de film.

Hoewel het qua niveau op zich niet onder doet voor deel 1 kon het verhaal me niet meer echt boeien. Die vervelende Biff en het oeverloze gedoe om de almanac te bemachtigen - dan blijkt toch maar weer dat ik geen avonturenfilmliefhebber ben. Deel 1 was tot daaraan toe, maar hier had ik het halverwege wel mee gehad.

De stukjes die terugkwamen uit deel 1 (met name rondom het schoolfeest) waren dan trouwens wel weer grappig gedaan.

avatar van Glennekeeeee
Deze week was Back To The Future II weer 'hot' op televisie (in Vlaanderen toch), in elk programma is het wel aan bod geweest dat deze week Marty en Doc hun tijdreis in de toekomst maakte en we een toekomstwereld te zien kregen waarvan enkele zaken al dan niet zijn uitgekomen. Het is dan ook geen wonder dat de film zelf ook op tv te zien was al heb ik het feit van 'dit moet nu zijn' wel wat uit mijn gedachten proberen te zetten om de film zo goed mogelijk te quoteren.

De film start exact waar de eerste stopte en die eindscène word lekker aangevuld met enkele nieuwe beelden zodat de tweede film meteen zijn opzet met zich meekrijgt. Het is ook leuk om naar de toekomst te trekken. Het verleden zien we al genoeg in films die zich in die tijd afspelen maar in de toekomst hebben de makers toch veel meer vrijheid en zijn de designs steeds weer anders en verrassender. Het is de makers ook te prijzen een tijdspanne te kiezen die ze zelf nog zouden meemaken. Op zich vertoeven we niet zooo lang in de toekomst. Een 40 tal minuten maar lang genoeg om meteen het verschil tussen 1 en deel 1 te verduidelijken én anderzijds toch hetzelfde gevoel op te wekken. Het feit van weer hetzelfde schitterende plein te gebruiken is dan ook van goudwaarde. Voor mij is dat plein even iconisch als de auto zelf. Tot de terugkeer naar '85 is Back To The Future zélfs beter dan zijn voorganger. Geen lange intro, we worden meteen in het verhaal gezogen en de film bevat een veel hoger tempo. Alleen verslikt de film zich bij de terugkeer in dat tempo. Vanaf dan lijkt de film een sprinter die krampen krijgt om het tempo vol te houden, dat ook zal doen maar de sierlijkheid volledig verdwenen is. Hetzelfde gebeurt in de film. Terug gaan naar '55 was op zich een leuk idee al voelt het wel een beetje als creatieve armoede maar door de 3 tijdslijnen te gebruiken krijg je wel enkele geinige situaties al word daar wel weinig meegedaan én stapelen zich de continuïteitsfouten op. Dat het simpele verhaaltje 'pak het boek af' dan nog véél te lang word uitgesponnen met het 'hebben en weer verliezen en ga zo maar door' zorgt uiteindelijk voor een soort irritatie. Het einde is dan wel begrijpelijk dat het open is, al voelt het eigenlijk wél iets té open om dit einde als een afronding van een film te zien is. Het zorgt ervoor dat je deze sequel in 2 delen kan verdelen. De eerste helft benadert of haalt zelfs de perfecte, de tweedehelft doet je afvragen of die sequel wel nodig was.

Back To The Future 2 is een zeer vermakelijke sequel geworden op het origineel. Vooral een zeer sterke eerste helft en de sublieme cast zorgen ervoor dat de zeer matige (maar wel nog steeds vermakelijke) 2e helft te verteren blijft en het positieve overmeesterd

avatar van Proeneke
Knettergoed, net als de 2 andere delen.

Een goed vervolg. Alleen is het ouder maken van de personages een grote aanfluiting.

Eigenlijk kan ik bij deze film hetzelfde commentaar geven als ik heb gedaan bij de eerste.
Puike cast, leuke film.
Vermaak voor de ganse familie.

avatar van Richard_Voorhees
Een vermakelijke sequel waarbij met name het stuk in de toekomst wel erg tof verzonnen is.
De rest is een beetje een herhaling van de eerste film.
Nog steeds wel vermakelijk met wederom een geslaagde Lloyd.

avatar van Kondoro0614
Back to the Future Part II

Bij het zien van Back to the Future was op het eind, een open eind toegevoegd. Althans, het zou als open einde opgevangen kunnen worden. Vond het zelf al wel wat geinig dat het weer gebruikt werd in dit tweede deel alleen alles werd nu dubbel opgenomen. Je zat zelf weer in een andere character terwijl je McFly uit deel 1 ook nog rond ziet rennen, soms werd dat wel frustrerend maar saai werd het niet.

Ook in dit deel staat time traveling hoog opgeschreven. Met het feit dat ook dit deel een inhoud bevat wat ze moeten redden vanaf het verleden. Het concept was daarom herhalend maar, niet saai. In tegen deel, ook deze versie van Back to the Future bracht gewoon een prima inhoud mee waardoor de film leuk was. En ook weer met een open eind met reverentie naar deel drie.

Het verhaal was ook prima. Ze gaan richting 2015, waar vorig jaar nog wat over te spreken was. De oudere Biff ontdenkt de tijdreis machine en keert terug in de tijd om een boekje af te geven waarin alle winsten van de afgelopen wedstrijden in staan. McFly ontdenkt dat want, 1985 was een ramp geworden en gaat achter Biff aan om het boekje te onderscheppen. Dit word een kleine kat en muis spel. Jennifer ziet hun toekomstig leventje en de Dokter word ook weer eens gek. Leuke weg kijker en geslaagde deel twee, deel 1 was een tikkeltje beter, dat wel.

avatar van missl
Geinig vervolg op deel 1 die ik fantastisch vond. Ik vind dat gegeven van reizen in de tijd leuk gevonden. Nu op naar deel 3.

avatar van IH88
“The time-traveling is just too dangerous. Better that I devote myself to study the other great mystery of the universe: women!”

Leuk tweede Back to the Future avontuur. Fox en Lloyd vormen weer een vermakelijk duo die vanuit 1985 reizen naar 2015, en van daaruit weer moeten reizen naar 1955 om de toekomst van hun personages en de mensheid veilig te stellen.

Deze film voelt wel een beetje als een herhalingsoefening en de emotionele impact die het eerste deel had, miste ik hier. De film probeert het groot, groter, grootst principe, maar mist daardoor wel de magie van het eerste deel. Het verhaal voelt op sommige momenten wat gekunsteld en mechanisch aan en een emotionele verhaallijn zoals in de eerste film (Marty die zijn ouders verliefd op elkaar moet laten worden, om zelf niet uitgewist te worden uit de geschiedenisboeken) miste ik hier. 2015 ziet er aardig uit, maar ook niet meer dan dat. Gelukkig zijn het de personages en de acteurs die er weer een meer dan vermakelijk geheel van maken.

Geweldige familie film! Een heerlijk avontuur!

avatar van danuz
Pfoe! Zemeckis vertilt zich hier nogal en komt met een veel te rommelig en daardoor ogenschijnlijk complex tijdreisverhaal op de proppen. Vond het vrij vermoeiend en frustrerend om aan te zien. Wat overblijft is - net als in het eerste deel - de iconische props en enkele leuke scenes met Doc (samen met Marty het enige karakter dat niet overdreven karikaturaal en cartoonesk zijn overigens).

avatar van Gerlof1378
Deel 2 is misschien wat minder qua alles nevens de 1st, maar nog steeds een dijk van een sequel.

avatar van SSeagal
Snap niet waarom dit vervolg nog zo'n hoog gemiddelde heeft. Wellicht komt het doordat ik het eerste en tweede deel achter elkaar heb gekeken. Zo viel me nog meer op hoe deel 2 bijna een exacte kopie is van het eerste deel, met hier en daar wat andere wendingen en scenes. Het eerste deel vond ik zo enorm vermakelijk/goed, dat ik juist daarom zo teleurgesteld was nadat deel 2 was afgelopen. 2,5*