Back to the Future Part II (1989)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

In dit vervolg moet Marty met Doc Brown naar de toekomst reizen om zijn toekomstige zoon uit de problemen te helpen. Zonder dat ze het weten 'leent' Marty's aartsrivaal Biff Tannen de tijdmachine om een gids met sportuitslagen naar zijn vroegere ik in 1955 te brengen. Als Marty er in het heden achterkomt dat Biff met gokken een fortuin heeft vergaard, moet hij terug naar 1955 om de zaken weer recht te zetten.

avatar van Gerlof1378
Deel 2 is misschien wat minder qua alles nevens de 1st, maar nog steeds een dijk van een sequel.

avatar van SSeagal
Snap niet waarom dit vervolg nog zo'n hoog gemiddelde heeft. Wellicht komt het doordat ik het eerste en tweede deel achter elkaar heb gekeken. Zo viel me nog meer op hoe deel 2 bijna een exacte kopie is van het eerste deel, met hier en daar wat andere wendingen en scenes. Het eerste deel vond ik zo enorm vermakelijk/goed, dat ik juist daarom zo teleurgesteld was nadat deel 2 was afgelopen. 2,5*

avatar van Fisico
Leuk vervolg op het open einde dat part I had. Toch moest ik er in het begin eventjes inkomen met de vrij schreeuwerige gadgets en het eighties café anno 2015. Sommige personages kwamen ook soms wat karikaturaal over. Desalniettemin is de chemie tussen Lloyd en Fox opnieuw aanwezig en maken ze er wederom een leuke, amusante SF-film van. Bovendien is het wel eens leuk hoe iemand uit het verleden de toekomst ziet en dan blijkt dat vele zaken (nog) steeds uit de lucht gegrepen zijn (zwevende auto's, suitable kledij, zwevende skateboards) , maar dat andere uitvindingen vandaag doodnormaal zijn (spraaktechnologie, smart TV en phone).

Fijn ook dat er regelmatig teruggegrepen wordt naar de eerste film. Back to the future 2 blijft een vermakelijke film met leuke scènes met onder meer het boekje met de sportuitslagen. Vreemd toch dat Marty niet gewoon even bladert en enkele uitslagen memoriseert ... In deze film zijn er drie tijdsperiodes waarbij geschwitched wordt tussen het verleden, heden en de toekomst. De sfeersetting blijft top en na al die jaren blijven deze films gewoon aanslaan.

avatar van Rodger
Zeker niet minder dan deel 1.
Ook de flashbacks en gewoon het jaren 80 gevoel.
3.5 ***

avatar van remorz
Goed vervolg.

Al vind ik de toekomst, met name het dystopische Biff-universe iets minder passen bij de nog altijd lichtvoetige toon van de film. Iets, want ook deel twee is nog altijd onvervalste filmfun.

Alle kleine uitvindingen, ditjes en datjes getuigen van dezelfde inventiviteit die deel 1 zo charmant maakte, al is het natuurlijk niet gek dat het tijdsbeeld minder overtuigt dan dat van 1955; in plaats van terug te kunnen grijpen op bestaande elementen, moest men hier de mode, straatbeelden en gewoonten uit de koker toveren.

Grootste nadeel vormt de opzichtige make-up. Om logische redenen meer aanwezig (iedereen heeft twee, drie versies rondlopen) maar ook wat slechter en overdrevener. De grote leeftijdsverschillen spelen vooral het acteerwerk van Thompson en Fox parten. Ook een dubbelrol van Fox als Marty’s dochter is een grapje te ver. Lloyd is nog altijd on fire als de meesterlijke Doc Brown.

De vele herhalingen van grapjes uit deel 1 balanceren hier en daar op de grens van het flauwe maar over het algemeen valt het positief uit. Het verhaal voelt misschien iets geconstrueerder en minder speels aan, maar ook dit deel is zo aanstekelijk enthousiast gemaakt dat het moeilijk is er niet voor te vallen. 3,5*

avatar van Chainsaw
Oef.

Tussen Back to the Future en het vervolg maakte Robert Zemeckis de semi-tekenfilm Who Framed Roger Rabbit en het lijkt erop dat hij bij het maken van Back to the Future Part II nog steeds in tekenfilm-modus zat. Waar in de vorige film het cartooneske nog redelijk goed werd gemixt is het vervolg een flinke kitscherige kermis. De kist met pruiken en plaksnorren is leeggeplunderd en zelfs Michael J. Fox krijgt een pruik zodat hij z’n eigen dochter kan spelen. Typetjes die zelfs in de eerste film al flink over de top waren, zoals bullebak Thomas Wilson, mogen nóg meer schmieren en zoeken geregeld de irritatiegrens op. Het hele gedeelte in de toekomst is eigenlijk zelden leuk - op kleine vondsten zoals Jaws 19 of de nostalgische jaren 80 kroeg na. Verder is het vooral een hoop herhaling, alleen werkt het ditmaal amper.

Back to the Future Part II werkt enkel pas weer als men terugkeert naar de jaren 50, als we de gebeurtenissen uit de eerste film zien vanuit een nieuw perspectief. Maar zelfs dat werkt minder sterk; neem alleen al de manieren waarop men de hele tijd George McFly probeert te verbergen omdat Crispin Glover niet terugkeerde. Er zitten wat creatieve en amusante vondsten in de film, maar over het algemeen is Back to the Future Part II een typisch vervolg; veel herhaling en alles is groter en meer, maar het werkt amper. Het einde van de eerste film was maar een leuk grapje - want zo zagen Zemeckis en scenarist Bob Gale het einde van Back to the Future - en was een prima einde voor een stand-alone film. En kijkend naar dit vervolg had het misschien gewoon bij dat grapje moeten blijven.

2,5 sterren.

avatar van macrobody
Veel geschreeuw, weinig wol. Vooral een herhaling van zetten en het wordt allemaal nog gecompliceerder als Marty nog een keer terug in de tijd gaat zodat hij moet oppassen zichzelf niet tegen te komen tijdens zijn eerdere terugkeer. Wel grappig hoe men in 1989 dacht over 2015. Nog steeds geen hoverboard!

avatar van Shadowed
Leuker dan 1.

Deel 1 was voor mij gewoon een lelijke, theatrale onzinfilm die niets anders kan doen dan vermaken. Hier leek het even dezelfde kant op te gaan maar dit deel viel wel positief mee. Het volgt dezelfde voetsporen als deel 1, maar er gebeurd meer op het scherm zelf.

J. Fox blijft nooit echt een geweldig acteur. Veel wat hij doet ziet er nogal nep uit en valt er weinig te genieten. Lloyd blijft wel een icoon, maar of hij een wereldse prestatie neerzet, niet echt. Daarbij nog enkele andere acteurs en actrices die ok zijn.

Make-up is wel heel erg lelijk eigenlijk. Visueel is het soms ook lelijk maar in vergelijking met deel 1 is hier een heel stuk meer te genieten. Dat heeft er ook mee te maken omdat het budget hier verdubbeld is, en dus kan Zemeckis iets meer laten zien.

Film was soms best moeizaam om doorheen te komen, en volgt in vele sporen hetzelfde lijntje als deel 1. Alleen wordt dat soms grappig op de hak genomen. In dat opzicht weet Zemeckis zijn film wel weer bijzonder te maken, maar niet te bijzonder.

De vaart zit er wat beter in, maar het blijft me allemaal wat te theatraal. Soms wat spannender en intenser en het stuk in de toekomst was duidelijk het leukst. Vermaak is waar dit voor gaat, en dan blijft dit daar ook wel een beetje bij.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
Wat een fantastische film is deel 2 ook weer.
Dit is echt topvermaak zoals films horen te zijn, geen gezeur en sloom gedoe. Gewoon ruim anderhalf uur lekker knallen met de lekkere soundtrack, fantastisch acteerwerk, leuke gadgets in de toekomst, geinige toekomstvisie, origineel plot(leuk hoe er aan een aantal dingen gedacht wordt) en naar mijn inzien geen plotholes, iets wat lastig is in dit genre.

Top en tijdloos vermaak zoals het hoort te zijn!

Een kleine tien jaar later een nieuwe recensie:

Wellicht nog leuker dan het origineel. Het biedt alles wat deel 1 ook te bieden had, maar misschien zelfs nog meer. Het science fiction laagje wordt nog even lekker dik aangezet met een bijzonder geschetst toekomst beeld, maar ook een alternatief heden van 1985. Als kers op de taart wordt er ook weer teruggereisd naar 1955 en worden de avonturen van deel 1 vanuit een ander perspectief herbeleefd. Dit zorgt voor een bijzonder origineel vervolg dat zeker geen simpele cashgrab is en flink heeft uitgepakt door er een nog groter en spectaculairder vervolg van te maken. Zoals in veel van de grootste filmtrilogieën is deel 2 net een tikkeltje beter.

Omhoog naar 5,0* Tijdloze entertainment waarbij ik elk deel uit de trilogie al wel minimaal tien keer heb gezien.

avatar van Bob Gray
Prima vervolg die vooral het laatste half uur uitblinkt waarin een groot deel van deel 1 op een andere manier beleefd wordt, erg sterk en origineel. Helaas vond ik het eerste deel in de toekomst wel erg flauw en overdreven neergezet. Toch meer dan een prima vervolg.

avatar van filmfan0511
Een stukje minder sterk dan het nagenoeg perfecte eerste deel. Eigenlijk merk je goed dat ze hier niet per se een trilogie van hadden hoeven te maken. Het verhaal is minder strak dan in deel I, springt wat meer van hot naar her en heeft daardoor ook geen duidelijke richting tot op de helft van de film. De eerste film was vooral effectief in z'n simpliciteit (een duidelijk gegeven, een duidelijk doel) en dit vervolg wilt een beetje te zeer complex zijn. (Het wordt uiteraard nooit ècht moeilijk, het blijft natuurlijk een jeugdfilm).
Bon, daar eindigt m'n negatieve zang ook wel, want voor de rest is dit tweede deel ook een heel leuke en vermakelijke film. Het 2015 gedeelte is lekker campy en vanaf dat ze terug zijn in 1955 weet Zemeckis een heel aardige spanningsopbouw aan te voeren. De situatie gaat telkens van onmogelijk naar onmogelijker, en dat levert een heel fijn laatste halfuur op. Die scènes uit deel 1 die opnieuw voorbij komen voegde wel niet echt iets toe, zeker niet als je de twee films zo goed als achter elkaar kijkt.
Blijft over; de goede soundtrack, mooie beelden en geweldige acteerprestaties van Fox en LIoyd. Dat zat allemaal op gelijkwaardig niveau aan deel 1. Alleen het verhaal dat wat in herhaling valt en onnodige bochten maakt, haalt dit vervolg wat naar onder.

Verlaging naar 3.5*.

FilmFan897
Ah, Back to the future II, een waanzinnige film.
Back to the future I was al tof maar deze film slaat de eerste onderuit!
Wat mij vooral aanstaat is de toekomst waarin het zich afspeelt en dat er dan teruggereisd wordt naar het heden.
Michael J. Fox heeft een uitstekende prestatie geleverd in deze film en dan nog te bedenken dat ze dachten dat 2015 er zo ging uitzien.
Dat is wat mij nog het meeste vermaakt, hun blik op de toekomst en eigenlijk zijn ze er niet zover af.
Een film waar ik van heb genoten en ook voor mij de beste film in de Back to the future trilogy.

avatar van Lebarron
Back to the future II was destijds leuker en spectaculairder dan deel 1 maar doordat het achterhaald is door de tijd nu misschien wel het minste deel geworden ondertussen. 2015 is inmiddels al ruim gepasseerd en onze wereld lijkt in niets op hoe hij in deze film gepresenteerd wordt, helaas. Ik vrees dat de Alternate timeline waarin Biff rijk en machtig is wat dat betreft meer lijkt op de wereld van 2015. Verder heeft de film ook last van enkele replacements in de cast. Crispin Glover eiste te veel geld en is vervangen door een look a like. Glovers rol in deel 2 was ook niet zo cruciaal als in deel 1. Dat geldt niet voor de rol van Jennifer Parker die in deel 1 een bijrol had maar in deel 2 toch vrij belangrijk is. Jennifer Parker werd in deel 1 vertolkt door Claudia Wells maar die had haar acteercarriere on hold gezet om voor haar ongeneselijk zieke moeder te zorgen. Elisabeth Shue is haar vervangster. Hoewel Shue een bekendere en misschien ook wel betere actrice is dan Wells is ze niet een betere Jennifer Parker. Waar Wells een vlot tienermeisje was oogt Shue al te volwassen. Het kapsel dat Wells leuk stond maakt haar tuttig en haar mimiek is vaak ook niet die van een tiener maar soms bijna moederlijk. Niet vreemd ook want de film verscheen 4 jaar na deel 1 en Shue is ook 2 jaar ouder dan Wells. Ondanks dat deel II nu misschien het zwakste deel in de reeks is, is de film nog altijd goed te kijken en zeer vermakelijk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Middelmatige magie.

Als vanaf 21 oktober de 4K box met alle 3 de Back to the Future's in de schappen ligt, zal hij met name worden meegenomen vanwege het beroemde deel 1. Maar zoals dat in de jaren 80 ook veelvuldig gebeurde: er moest een vervolg komen. Niet zo'n gek idee als je de recette van deel 1 bekijkt, maar of de sequel zo geslaagd is mag je jezelf afvragen. Bigger is not always better. Part II is helaas wat middelmatig.

Regisseur Robert Zemeckis mocht gelukkig zelf weer aan het roer staan en dat scheelt altijd een hoop, maar deel 2 blijft toch wat in de schaduw van zijn voorganger staan. Misschien is de setting van de toekomst iets minder herkenbaar (heden ten dag natuurlijk volkomen achterhaald), de creativiteit was zeer zeker aanwezig. Met name het eigties-café moet destijds lachen zijn geweest.

Wat altijd een beetje het probleem is met een vervolg op een kaskraker en artistiek succes, is dat het verrassings-effect weg is. Je gaat dus iets verwachten wat er niet is of anders wordt ingevuld. Dat is geen schande maar draait vaak op een teleurstelling uit. Het geschmier en de opzichtige maskers en pruiken werken ook niet mee. Subtiliteit is wat dat betreft ver te zoeken.

Toch is het wellicht minste deel van de trilogie nog best de moeite waard. Echt slecht wordt het namelijk niet. Hoogstens een beetje chaotisch. Gelukkig hebben de makers Bob Gale en Robert Zemeckis afgesproken dat er van de serie nooit een reboot mag komen of een deeltje 4. Althans niet zolang zij leven. Mogen ze dus maar flink oud worden, dan blijft de magie een beetje bewaard.

**½

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Lovelyboy
Beste deel van de trilogie, iets dat vooral komt door het script en de vele ontwikkelingen gedurende de film.

Deel twee begint waar één eindigt met het verschil dat Wells vervangen is door Shue. Niet perse een verslechtering. In plaats van het verleden moet men nu naar de toekomst alwaar een aantal gebeurtenissen moet worden verkomen. Tot daar niet veel nieuws, net als de terugkerende schare acteurs als dezelfde karakters in andere tijden of juist als voorouder. Iets dat vooral in deel drie wel eens wat aan de flauwe kant wordt vooral in combinatie met de omgeving en hoe ze zich gedragen tot anderen.

Toch is deel twee erg te pruimen wanneer Parker door de politie thuis gebracht en er vlak daarna een heel ander verhaal ontstaat met alternatieve toekomst als Biff het boekje in handen krijgt. Vooral het laatste vind ik prima bedacht en vele malen beter dan het script van deel één die niet veel meer inhoud dan moeder en vader McFly te koppelen.

Grappig te noemen is dat we in '89 beeld van 2015 reeds vliegende auto's gehad hadden. BTTF twee is zonder meer een vlot en grappig jaren '90 product die bij mij beter aanslaat dan de eerste.