Back to the Future Part II (1989)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

In dit langverwachte vervolg moet Marty met Doc Brown naar de toekomst reizen om zijn toekomstige zoon uit de problemen te helpen. Zonder dat ze het weten 'leent' Marty's aartsrivaal Biff Tannen de tijdmachine om een kalender met sportuitslagen naar zijn vroegere ik in 1955 te brengen. Als Marty er in het heden achterkomt dat Biff met gokken een fortuin heeft vergaard, moet hij terug naar 1955 om de zaken weer recht te zetten.

avatar van Gerlof1378
Deel 2 is misschien wat minder qua alles nevens de 1st, maar nog steeds een dijk van een sequel.

avatar van SSeagal
Snap niet waarom dit vervolg nog zo'n hoog gemiddelde heeft. Wellicht komt het doordat ik het eerste en tweede deel achter elkaar heb gekeken. Zo viel me nog meer op hoe deel 2 bijna een exacte kopie is van het eerste deel, met hier en daar wat andere wendingen en scenes. Het eerste deel vond ik zo enorm vermakelijk/goed, dat ik juist daarom zo teleurgesteld was nadat deel 2 was afgelopen. 2,5*

avatar van Fisico
Leuk vervolg op het open einde dat part I had. Toch moest ik er in het begin eventjes inkomen met de vrij schreeuwerige gadgets en het eighties café anno 2015. Sommige personages kwamen ook soms wat karikaturaal over. Desalniettemin is de chemie tussen Lloyd en Fox opnieuw aanwezig en maken ze er wederom een leuke, amusante SF-film van. Bovendien is het wel eens leuk hoe iemand uit het verleden de toekomst ziet en dan blijkt dat vele zaken (nog) steeds uit de lucht gegrepen zijn (zwevende auto's, suitable kledij, zwevende skateboards) , maar dat andere uitvindingen vandaag doodnormaal zijn (spraaktechnologie, smart TV en phone).

Fijn ook dat er regelmatig teruggegrepen wordt naar de eerste film. Back to the future 2 blijft een vermakelijke film met leuke scènes met onder meer het boekje met de sportuitslagen. Vreemd toch dat Marty niet gewoon even bladert en enkele uitslagen memoriseert ... In deze film zijn er drie tijdsperiodes waarbij geschwitched wordt tussen het verleden, heden en de toekomst. De sfeersetting blijft top en na al die jaren blijven deze films gewoon aanslaan.

avatar van Rodger
Zeker niet minder dan deel 1.
Ook de flashbacks en gewoon het jaren 80 gevoel.
3.5 ***

avatar van remorz
Goed vervolg.

Al vind ik de toekomst, met name het dystopische Biff-universe iets minder passen bij de nog altijd lichtvoetige toon van de film. Iets, want ook deel twee is nog altijd onvervalste filmfun.

Alle kleine uitvindingen, ditjes en datjes getuigen van dezelfde inventiviteit die deel 1 zo charmant maakte, al is het natuurlijk niet gek dat het tijdsbeeld minder overtuigt dan dat van 1955; in plaats van terug te kunnen grijpen op bestaande elementen, moest men hier de mode, straatbeelden en gewoonten uit de koker toveren.

Grootste nadeel vormt de opzichtige make-up. Om logische redenen meer aanwezig (iedereen heeft twee, drie versies rondlopen) maar ook wat slechter en overdrevener. De grote leeftijdsverschillen spelen vooral het acteerwerk van Thompson en Fox parten. Ook een dubbelrol van Fox als Marty’s dochter is een grapje te ver. Lloyd is nog altijd on fire als de meesterlijke Doc Brown.

De vele herhalingen van grapjes uit deel 1 balanceren hier en daar op de grens van het flauwe maar over het algemeen valt het positief uit. Het verhaal voelt misschien iets geconstrueerder en minder speels aan, maar ook dit deel is zo aanstekelijk enthousiast gemaakt dat het moeilijk is er niet voor te vallen. 3,5*