Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Relieken van de Dood: Deel 2

3,87

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door David Yates
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Het tweede deel van het zevende boek zal Harry Potter (Daniel Radcliffe) dichter bij de dood brengen dan ooit, terwijl hij ervoor kiest om zijn zoektocht naar de Gruzielementen voort te zetten, met de hulp van Ron (Rupert Grint) en Hermelien (Emma Watson). Maar ondertussen woedt de oorlog voort, terwijl steeds meer geliefden van Harry het loodje moeten leggen. Maar de tovenaarswereld zal opstaan voor nog een laatste slag, de slag waarin de ultieme confrontatie tussen De Jongen Die Bleef Leven en de Heer van het Duister (Ralph Fiennes) zal plaatsvinden. Zal het Harry lukken om Voldemort weer sterfelijk te maken en hem voorgoed te verslaan?

1756 BERICHTEN 106 MENINGEN
avatar van Kondoro0614
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

Voor mij is dit het beste deel van de HP reeks. Wat heb ik genoten van deze film! Geen enkele in kak moment en geen enkel momentje verveeld. Dit had ik wel eens bij de vorige delen omdat je daar volgegooid werd met nuttige en overbodige informatie! Wat kreeg je in dit deel dan? Ja alleen maar, gevechten, actie en tover spreuken naar je toe geslingerd. En wat was het geweldig! Ik heb echt super veel genoten van deze film maar, helaas, dit was het dan. Het einde der eindes van Harry Potter en wat een vette afsluiting! Ook is dit de enigste HP film die ik nog niet gezien heb, dus, totaal nieuw voor mij!

Daniel Radcliffe speelt zijn rolletje weer goed, dit keer ook erg sterk weer. Rupert Grint en Emma Watson deden het ook gewoon goed. Mijn favoriete karakter Hagrid is dit keer niet veel in beeld, maar dat maakt niet uit! Voorgaande film was hij erg aanwezig! Ralph Fiennes als voldermort, geweldig!

Het verhaal is erg goed, dit keer wel wat korter dan voorgaande jaren. Ook deze film is gewoon prima om te zien en zijn concept is ook toppie. Volgens mij is al het actie wat verstopt was in deel 1 hier in gestopt. Leuk! Zeker een goed Harry Potter eind en ook zeer waardig, voor mij dan!

avatar van Nicole_1989
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een waardige afsluiter van de serie.

Zoals ik ook al bij de Relieken van de Dood - deel 1 schreef, is de rust in het vertellen van het verhaal me heel goed bevallen, in tegenstelling tot de voorgaande films. Dit tempo had in feite in iedere film wel mogen worden aangehouden (zeker bij de Gevangene van Azkaban...wat een afgeraffelde film was dat zeg!) Het laatste boek is mijns inziens veruit het beste verfilmd. De film is nog een tikkeltje spannender dan het boek, wat ook wel logisch is; het medium film vereist toch net iets meer dan letters op papier.
Van de twee delen heeft deel 1 echter wel mijn voorkeur, vanwege de karakterontwikkeling en de relaties tussen de karakters (Ron die wegloopt en weer terugkeert) en de ontrafeling van het mysterie achter de Relieken van de Dood (het sprookje van de drie broers uit het boek van Hermelien is echt adembenemend vormgegeven!).

En nu ik na ieder boek de bijbehorende film heb gekeken, is het tijd om binnenkort eens een Harry Potter filmmarathon te doen, om gewoon eens lekker alleen van de films te genieten, zonder daarbij nog na te denken over de boeken

avatar van Phantasm
Leuke afsluiter van de Harry Potter reeks, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Glennekeeeee
Aangezien VIER (Vlaamse zender) alle HP-films in de zomer heeft uitgezonden heb ik deze allemaal opgenomen en vandaag heb ik het zesde deel ervan teruggezien.

De laatste film van éen van de meest succesvolle reeksen, zowel op financieel als criticus-gebied. Elke film haalde op z'n minst een meer dan aardig niveau met enkele uitschieters waarbij elke film een eigen identiteit had en toch mooi in het geheel paste. Een non stop actie film hadden we in deze reeks nog niet gehad maar Part 2 vult die leemte met gemak, en dit zonder de details voor de personages niet te verliezen.

Dat deze film vooral draait om Voldemort en Potter word al snel duidelijk. De opbouw daarnaar was ook zeer sterk. Al snel word duidelijk dat Zweinstein, waar het allemaal begon, ook het décor van de finale moet zijn. Op zich logisch, aangezien Zweinstein in deze reeks als een symbool voor magie word gezien. Sneep die Perkamentus heeft opgevolgd maar als kijker voel je dat er iets aan de hand is met de man. We krijgen daar later in de film een waardige uitleg over en een mooi afscheid van éen van de meest intrigerende personages van deze wereld. Ook mooi is het begin van deze film, we krijgen ook daar actie met een heerlijke scène in goudgrijp, na een rustpauze bij de broer van Perkamentus die een ander daglicht stelt op het ex-schoolhoofd gaan we al snel naar Zweinstein waar het al niet lang duurt voor Voldemort komt aangestormd. De invasie van diens leger is heerlijk in beeld gebracht met mooie actieve, flitsend bewegende beelden die mooi elk facet van de veldslag laat zien. Het enige wat zelfs tot aan de finale minder uitgewerkt blijft is Potters relatie met Ginny die zichzelf maar moet weten te redden en aan haar lot word overgelaten door haar zogezegde grote liefde, al is dit maar een detail. Op het eerste zicht lijkt daarna het duel Harry - Voldemort maar een tegenvaller en hoewel het op zich wel logisch lijkt waarom dit gebeurd is de wederkeer maar een raar gegeven. Vooral omdat Harry zelf al beseft dat hij terug moet wat me niet logisch lijkt aangezien je dood bent. Maar het gesprek met Perkamentus verbergt veel omdat het zo innemend is en oprecht waardoor dit ruimschoots gecompenseerd word. Wanneer Harry en Voldemort terug elkaar treffen is het zeker een topfinale al is de manier waarop Voldemort sterft eigenlijk geen krachtmeting tov elkaar maar eerder het geluk dat de Zegevlier niet aan Voldemort behoorde waardoor die dus niet gehoorzaamde misschien een beetje een tegenvaller maar op zich wel te verklaren.

De laatste scène was misschien iet of wat overbodig maar wel leuk om te zien.

Het laatste slotstuk is een topper geworden, deze reeks eindigt met een climax die volledig aan de verwachtingen voldoet en de reeks met een goed gevoel kan doen afsluiten.

9,75/10

DE VOLLEDIGE REEKS
Nu ik alle films na elkaar heb bekeken kan ik zeggen dat dit écht een meer dan hoogstaande reeks is geworden waarbij nog geen enkele franchise dit heeft kunnen evenaren door 8 films zo een niveau te kunnen halen (Bond misschien maar zeker niet 8 films na elkaar van dezelfde kwaliteit). We hebben een wereld zien groeien, personages zien groeien, zien uitwerken op een meer dan solide manier en finales gezien die nergens herhalend waren en steeds de film waardig afsloten. Het is meer dan een blockbuster-reeks geworden want daarvoor heeft de film hun personages veel te mooi naar boven laten komen. Daarnaast nog éen van de beste badguys uit de 21e eeuw en een magische wereld waar zo veel valt uit te halen.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe reeks die ze aan het opzetten zijn maar het zal toch raar aanvoelen om daar nergens Harry Potter te kunnen weerzien

voor de gehele reeks een 8,5-9
met als uitschieters: Azkaban, Vuurbeker, Part 1 en part 2

avatar van Tsunami
Een schitterende afsluiter van een schitterende reeks!

avatar van jippie2010
Eerste kerstdag, de dag dat de geboorte van Jezus wordt gevierd.
De man die moest sterven, door het kwaad, om het kwaad te overwinnen.
Interessant om op deze dag deze film te zien. *4.0

avatar van martijn011
Sterke afsluiter van de reeks en tevens de beste. Ik had het voorrecht, in tegenstelling tot vele anderen die jaren geduld moesten hebben, om alle films binnen een maand te zien. Alhoewel ik zeker niet tot de grootste fans gerekend mag worden, ook niet na ze allemaal gezien te hebben, vind ik het toch jammer dat het afgelopen is.
Ik kan me voorstellen dat de cast enorm moest afkicken na deze film. Het beslaat toch zo'n jaar of tien van je leven en als het dan ineens stopt val je toch in een soort van zwart gat.

Deze film zit boordevol actie en ademt een geweldig dreigende sfeer. Alhoewel ik het soms wat afgeraffeld vond overkomen, vooral het gevecht in Zweinstein, zien de actiescenes er schitterend uit en komen er nog onverwachte zaken op het pad van Potter. Vooral Sneep is een van de meest interessante personages. De clash tussen Harry en Voldemort is gewoon prima gedaan.
Zelfs het einde kon me nog wel bekoren. Het doet je even terugdenken aan deel 1, waar alles begon.

De serie heeft me zeker niet omvergeblazen, maar het heeft me prima weten te vermaken. Ik ga het over een aantal jaren zeker weer eens opzetten. Kijken of ik er dan nog steeds zo insta.

MaartenTuinstra
Waardige afsluiter, met een achtbaan aan actie en effecten.

Het lang verwachte slotstuk biedt een hoop spektakel. Spanning, sensatie, epiek, alles zit erin. De 130 minuten waren zo voorbij en je merkt dat er een unieke chemie is ontstaan tussen de hoofdrolspelers. Het gebeuren rond Sneep is erg interessant, wat me eraan herinnert dat het doodzonde is dat Alan Rickman geen films meer zal maken. Enfin, samen met zijn voorganger en deel 3 is dit de beste Potterfilm en met afstand de spectaculairste.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Do not pity the dead, Harry. Pity the living and above all, those who live without love."

Na met veel plezier alle Harry Potter films te hebben teruggezien is het nu helaas alweer voorbij.

Harry, Ron en Hermelien zijn nog steeds opzoek naar de overgebleven Gruzelementen. Ondertussen opent Voldemort de aanval op het opstandige Zweinstein...

Emma Watson en Rupert Grint zetten hun rollen weer heer sterk neer en Daniel Radcliffe doet het hier echt zeer goed als de laatste keer Harry Potter. Verder waren Ralph Fiennes en Maggie Smith ook weer erg sterk dit laatste deel. Alan Rickman speelde in dit fenomenaal als Sneep.

Waar het vorige deel veel luchtigheid en een soort 'stilte voor de storm' bevatte is dit deel dan de spectaculaire en dramatische afsluiting van de Harry Potter-reeks. Vrijwel alle personages die je terug wilt zien komen minstens even kort aanbod en de laatste slag om het kasteel is zoals het hoort episch.

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 is weliswaar de kortste film in de reeks, het beslaat dan ook alleen de laatste hoofdstukken van het boek. Je zou zeggen dat er dan genoeg ruimte zou zijn voor een trager tempo en wat langere scènes. Toch is dat niet het geval, iedere seconde van de film is onmisbaar en als het aan mij licht had hij best nog een halfuur of een uur langer mogen zijn.

Mooi hoe Professor Anderling het voor Harry opnam. De dood van Sneep en diens achtergrondverhaal ontroerde me enorm, misschien komt dat ook omdat Alan Rickman nog niet zo lang geleden is overleden. Die flash-back vond ik echt geweldig, een van de absolute hoogtepunten van de film. Niet alleen komen we meer te weten over de achtergrond van Harry's ouders, Sneep en Perkamentus, maar het zorgt er ook voor dat het verhaal een mooi geheel vormt. Als we Sneep en de huilende baby Harry zien bij de dode ouders kreeg ik echt een brok in mijn keel. Verder was de dood van enkele vertrouwde personages waaronder Remus ook erg verdrietig. Harry's dood en de uiteindelijke confrontatie met Voldemort vond ik ook bijzonder sterk en met de nodige dramatiek.

De cinematografie was wat minder duidelijk aanwezig als in het vorige deel, omdat er meer actie en effecten zijn uiteraard. Toch was ook dit deel weer bijzonder sterk opgenomen. Erg veel CGI en greenscreen. Hoewel niet alle effecten even goed zijn gelukt vond ik de CGI nergens storend en ziet de film er uitstekend uit. Verbaasde me enorm toen ik de achter de schermen-beelden zag, je staat er helemaal niet bij stil als je de film ziet dat het allemaal nep is. Wel moet ik zeggen dat het erg leuk was om te zien wat voor lol de acteurs hadden tijdens de opnames, hartverwarmend hoe ze allemaal ontroert raakte op de laatste dag.

De muziek van Alexandre Desplat in dit laatste deel is bijzonder sterk. Heerlijke dramatische muziek die echt past bij de afsluiting van een legendarische reeks als Harry Potter. Vooral Severus and Lily (gecombineerd met Lily's theme en het schitterende Dumbledore's Farewell van Nicolas Hooper) vond ik een van de hoogtepunten uit de soundtrack. Een heel goede keus om aan het einde gebruik te maken van het hartverwarmende Leaving Hogwarts van John Williams gevolgd door End credits á la Williams. Überhaupt vond ik het einde met de hoofdpersonen en hun kinderen echt geweldig. Dat laatste shot ook met de oudere Harry, Ron en Hermelien. Perfecte afsluiter.

In de bioscoop maakte deze film destijds al een gigantische indruk, en die is minstens even groot nu ik de film heb teruggezien in het Engels. Net als de Star Wars-films heeft Harry Potter een grote invloed gehad op mijn jeugd en heeft het me gemaakt tot wie ik vandaag de dag ben. De films hebben mijn liefde voor duistere sfeertjes en fantasy aangewakkerd en die is nu sterker dan ooit. Dit laatste deel is waardig aan de fantastische reeks Harry Potter, een betere afsluiter had haast niet gekund.

Nox

Tarkus schreef:
Helaas ben ik ook over dit deel niet erg tevreden, net als over part 1 van deze film.
Dit deel heeft wat meer special effects maar net als over het eerste deel ben ik niet opgetogen over het verhaal, dat ik bijzonder saai vind.
Het ganse Harry Potter verhaal had een beter einde verdiend dat dit.
Sorry, maar ik ben niet echt een liefhebber van dit einde, het had allemaal beter gekund en ook een beter einde had op zijn plaats geweest.

Dit Part 2 is iets beter dan Part 1.
Maar blijf bij m'n mening dat het allemaal beter had gekund.
Toch heb ik bij het herbekijken van de ganse serie films me toch wel kunnen vermaken.
Ze zijn alles samen toch wel een mijlpaal in de filmgeschiedenis en stuk voor stuk kaskrakers !!

geweldige afsluiter.jammer dat er een eind aan is gekomen. voor mij hadden ze nog wel veel meer delen mogen maken.krijg er nooit genoeg van.zo geweldig vind ik de films.

avatar van mcdaktari

Supernatural ben je vandaag op alle films die je gezien hebt aan het stemmen?

jazeker

avatar van Marksman
Heb de hele reeks opnieuw gekeken en wat is dit toch ook een geweldige filmreeks, de reeks verveelt echt nooit, want ik heb heb de hele reeks a tig x gezien, ook veel nostalgie, ik kan me namelijk nog goed herinneren dat ik het eerste deel op videoband kreeg na het behalen van mijn zwemdiploma....
Je leeft zo erg mee met deze films dat je gewoon hoopt dat het realiteit is en nooit stopt, als je dat als regisseur/schrijfster kunt bereiken weet je zeker dat je een fantastische reeks hebt gemaakt.

avatar van Antonev
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Waardige afsluiter van een geweldige reeks films! Qua acteren en spanning veruit de beste Harry Potter film. Zat zo nu en dan op het puntje van mijn stoel, ook al wist ik aan de hand van het boek hoe het zou gaan eindigen. Ook mooi dat ze op het einde nog even in de toekomst kijken. Ik denk dat dat voor veel fans de echte afsluiter is.

Goed deel met voldoende vaart en actie.