Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

3,50

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

1692 BERICHTEN 66 MENINGEN
avatar van martijn011
Jammer, ik had gehoopt dat de reeks z'n stijgende lijn zou vervolgen maar helaas zakt het niveau behoorlijk.
De film kon me maar moeilijk boeien en pas bij de clash aan het einde kon het me interesseren.

Het is voornamelijk een herhaling van zetten aan het worden. Het begin bij de stiefouders van Harry, naar Zweinstein toe voor een jaar les, de opbouw naar de finale en dan tenslotte een spectaculaire clash tussen Harry en Voldemort. We hebben het nu wat dat betreft wel gezien en ik hoop dat het volgende deel wat anders brengt of in elk geval de spanning beter gaat verdelen.

Het acteerwerk wordt wel beter gelukkig. Ook een groot pluspunt is de herhaalde aanwezigheid van de cast zodat hun karakters ook een geloofwaardige groei kunnen doormaken.
Op naar deel zes! Nipte voldoende

MaartenTuinstra
Opnieuw een sterk eind, maar soms ook wat inhoudsloos.

De cast is eindelijk op peil, en dan bedoel ik met name Radcliffe. Hij wist me in de vorige delen nauwelijks te overtuigen, maar doet dat nu wel. Verder is het scenario tamelijk zwak en herhalend, weer puberruzies, weer Potter die zich moet bewijzen, etc. Gelukkig zijn de fantastische effecten, het bloedstollende slot en de prachtige decors van de partij om de film naar een meer dan acceptabel niveau te tillen.

avatar van peterjames777
Dit deel wordt niet altijd even hoog beoordeeld maar het is het eerste deel wat ik vier sterren geef (de laatste drie delen moet ik nog zien). De vorige films waren leuk maar hadden allemaal hun keerzijde, maar dit is de eerste die echt indruk maakte. Het verhaal vind ik vloeiend verlopen en het duistere sfeertje was heerlijk. Ik merkte dat ik helemaal, voor het eerst, in het verhaal werd opgeslokt.

Ik heb de boeken niet gelezen en kan daardoor niet vergelijken. Iets wat in dit geval wel in mijn voordeel werkt aangezien ik zie dat veel boeklezers dit deel minder vinden vergeleken met het boek. Puur als film vond ik dit gewoon top-entertainment met eindelijk een meer dan prima Radcliffe als Harry. Ik stoorde mij hier minder aan hem dan in de vorige films. Verder is het ook genieten van de rest van Engelse game cast.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"It's changing out there. Just like last time. There's a storm coming, Harry. And we all best be ready when she does."

Het einde van mijn Potter-marathon is al bijna in zicht, jammer eigenlijk. Van dit deel kon ik me niet heel veel meer herinneren, waar ik de andere nog wel goed kende.

Als Harry een dementor moet wegjagen in het bijzijn van zijn neefje, krijgt hij bericht van het ministerie van toverkunst dat hij niet meer terug mag naar Zweinstein. Met de hulp van Perkamentus lukt het hem echter vrijspraak te krijgen. Toch lopen de spanningen hoog op, de minister wil niet accepteren dat Voldemort terug is en is bang dat Perkamentus de macht wil grijpen. Harry word geïntroduceerd tot de orde van de Feniks, dat het weldra tegen de dooddoeners zal moeten opnemen. Op school gaat het ministerie zich steeds meer bemoeien met het onderwijs. De leerlingen leren niet om zich te verweren...

Waar het vorige deel de film was waar iedereen lange haren heeft is dit het deel waarin iedereen korte haren en hippe kapsels heeft, een vreemd contrast ineens. Daniel Radcliffe speelt Harry in dit deel bijzonder goed, in dit deel komt zijn drang om zich te bewijzen en het conflict in zichzelf erg goed over. Gary Oldman speelt wederom Sirius, die dit keer veel kalmer en vaderlijker is voor Harry. Ook hebben de leraren meer screentime, met name Alan Rickman deed het weer geweldig als Sneep. Imelda Staunton speelde erg goed als de onuitstaanbare paddenkop Dolores Umbridge, uiteraard alleen maar knap om zo'n rol te vertolken. Helena Bonham Carter was een prima toevoeging, al heeft ze in dit deel eigenlijk maar een kleine rol. De gebruikelijke acteurs doen het ook allemaal weer prima. Emma Watson zou er na dit deel serieus over na hebben gedacht te stoppen met het spelen van Hermelien, maar bedacht zich omdat het vervelend zou zijn als de rol gerecast zou moeten worden. Net als in het vorige deel zijn er hier weer wat ruzies en is Harry's relatie tot Perkamentus zeer moeizaam.

Vanaf nu werden alle films geregisseerd door David Yates. Yates lijkt de films een heel stuk donkerder te maken maar stopt in dit deel ook weer de nodige humor (het is immers een Brit). Niet slim vind ik dat hij in dit deel ineens een hoop veranderingen doorvoert. Zo is het uiterlijk van de dementors en de dooddoeners anders en is de film helemaal niet meer op locatie gefilmd, maar volledig in studio-sets. Het Ministerie van Toverkunst vond ik er trouwens wel echt gaaf uitzien. Ook worden een hoop nieuwe personages geïntroduceerd.

Het verhaal van dit vijfde deel voelt echt aan als puur voorspel op de finale die in de volgende drie films zou komen. Bij het schrijven van het boek zou Rowling al moeite hebben gehad het gat te vullen tussen de eerste vier delen en de uiteindelijke ontknoping. Wat ook niet helpt is dat ze het dikste boek uit de reeks hebben verfilmt als de kortste film (ook ontzettend irritant dat 10 van de 138 minuten aan aftiteling worden besteed). De politiek van het Ministerie van Toverkunst is gebaseerd op Rowling's ervaring met de Britse regering op het gebied van onderwijs toen zei zelf onderwijzeres was. Ik kon het ook niet helpen te denken "He Zweinstein lijkt nu wel op een echte school".

Realiseer me nu wat voor schok de dood van Sirius destijds geweest moest zijn (als je de boeken niet hebt gelezen dan), het kwam eigenlijk vrij uit het niets. Vind ook dat het laat zien dat de Harry Potter-reeks niet zo stereotype is als sommige beweren. In het echt gaat er soms ineens iemand dood als je met z'n allen aan het vechten bent. De daaropvolgende scene met Harry en Remus vond ik bijzonder sterk, vooral omdat je ze niet hoorde wordt het nog tragischer. De confrontatie met Voldemort aan het einde vond ik wel een hoogtepunt. Ralph Fiennes zet weer een erg goede Dark Lord neer. Moest ook aan Star Wars denken, omdat Voldemort Harry net als Darth Vader Luke 'slecht' wilt maken. Perkamentus vs Voldemort was echt episch, het eerste echte toverduel in de reeks.

De film is wel goed opgenomen, al vind ik de colorgrading veel te overdreven. Zo grijs en donker, de vorige films hadden dat veel minder. Het gebruik van flash-backs is op zich slim, het verbind de film ook met de vorige delen. Maar op een gegeven moment is het een beetje een overkill, een flash-back naar iets dat we een halve minuut geleden nog hebben gezien is natuurlijk een beetje onzinnig. Toch is met name de confrontatie met Voldemort goed in beeld gebracht. De editing is wat gehaast naar mijn mening. Er hadden vaak nog wat shots tussen gemoeten, iemand staat ineens ergens anders. Vooral het einde was wat te snel ge-edit.

Nicholas Hooper maakt op zich een redelijke soundtrack. Al vind ik hem erg minimalistisch en heeft het misschien twee memorabele thema's. John Williams en Patrick Doyle deden het toch echt stukken beter.

Hoewel ik me nog steeds prima vermaakt heb en de film meer onthuld over achtergronden van personages, vind ik dit deel toch net wat minder als de vorige vier. Harry Potter and the Order of the Phoenix is echt een gedeelte van een groter geheel en staat niet op zichzelf. Bovendien is de sfeer van de eerdere films haast volledig verdwenen en is het weer wat donkerder geworden. Toch is het ook zeker geen slechte film. Vooral het einde maakt veel goed en de sub-plots zijn toch ook best vermakelijk.

Tarkus schreef:
Net zoals ik verwachtte is deze 5de prent gelijkwaardig aan de eerste 4.
De acteerprestaties worden wel steeds beter en er worden ook steeds meer grotere namen bij betrokken, o.a. Helena Bonham Carter.
Ook visueel is dit weer een pareltje met veel special effects.
Prima reeks tot dusver, op nummer 6 zal het nu een beetje wachten zijn eer die op DVD verschijnt, misschien tegen het einde van het jaar...

Ook deze herbekeken, ook op Blu-ray ditmaal.
Wederom is deze film, net als de vorige puik.
Goed en onderhoudend verhaal, met puike vertolkingen.
Op naar het volgende deel.

Zwakke film. Zeker niet het beste boek waarop het gebaseerd is, maar heel het verhaal wordt gewoon afgerammeld. Er is geen tijd gespendeerd in het uitdiepen van relaties en verhaallijnen. Dumbledore is gewoon gemiscast: hij moet normaal steeds vriendelijk en aangenaam zijn en we krijgen telkens een geïrriteerde en onverdraagzame man te zien. Voor de rest ook vrij mak geacteerd door zowat iedereen.

Niet het bekijken waard mijns inziens.

avatar van Rico120
niet zo goed als die andere 4 maar dat wil niet zeggen dat deze film slecht is ik vind hem alleen minder goed

Tot dusver de minste. Te veel gepraat en te weinig avontuur.

iets minder dan de vorige delen.maar nog steeds een hele leuke film.al vaker gezien maar hij blijft goed.

avatar van W.V.
Het wordt steeds meer duidelijk wat de climax gaat worden tussen Harry en Voldemort. In deze film worden de kampen steeds duidelijker, het hardnekkige ontkennen van het ministerie van toverkunst, de orde die probeert mensen te overtuigen van hun angst en allerlei dubieuze figuren die daar tussen in hangen. De scene waarin Harry van huis wordt gehaald zijn opwindend en bieden tegelijkertijd de kans om weer enkele vreemde figuren uit de toverwereld te introduceren. Harry leert in deze film meer en meer over Voldemort en wat er jaren geleden is gebeurd en gaat nu zelf ook meer initiatieven ontplooien omdat hij zich in de steek gelaten voelt door de orde. Hij beseft inmiddels al wel dat hij diegene is om wie alles draait, maar wordt wel in het ongewisse gelaten, vandaar zijn stappen om zelf actie te ondernemen. Met alle gevolgen van dien.
Gedurende de film worden er telkens nieuwe karakters geintroduceerd, maar de introductie van Loena en Umbridge blijven hangen, Loena als beetje wereldvreemd meisje maar behept met een goed inzicht in karakters en toch bereid om mensen te accepteren hoe ze zijn en daartegenover de uiterst machtswellustige, slijmerige, regel....mierzoete Umbridge. Zij slaagt in in haar rol, nog niet eerder was er in de reeks iemand waar je zo een hartgrondige hekel aan kon hebben als aan haar, zelfs niet aan Sneep of de familie van Harry. De scene waarin de Wemel tweeling haar weerstaat is subliem.
De kinderen worden volwassen met alle gevoelens die daarbij horen, verliefdheid, onzekerheid, niet begrepen voelen, maar ook behoorlijk eigenwijs zijn. Dat geeft de film en de acteurs meer geloofwaardigheid.
De slotscenes in het ministerie en dan vooral het gevecht tussen Dumbeldore en Voldemort zijn van een heel hoog niveau. Ik vond een ding jammer in dit deel, de controverse in de familie Wemel komt niet aan bod en Sneep komt weinig in beeld, terwijl in het boek al een tip van de sluier wordt opgelicht. Voor de rest een uitstekende film waarin werd aangegeven welke kant als het op zou gaan.

avatar van Antonev
Ietwat mager. Donkerder dan de voorgaande delen, maar wel minder sfeervol (minder details vanuit het boek)! Special effects en de gehele aankleding waren weer prima in orde. Ik ga zo ook de 6e film kijken.

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herziening.

Waar Mike Newell weer even de traditionele toer opging, kiest David Yates voor een filmische aanpak. Hij laat de beelden spreken: de overgangen met de magische kranten zijn daarvan een mooi voorbeeld. En het moet vooruitgaan, blijkbaar. Op die manier wordt het dikste boek de kortste film. Misschien wringt daar wel het schoentje. De regisseur vindt soms van de pot gerukte oplossingen voor zijn zelfgemaakte problemen. Het was natuurlijk Cho Chang die Dumbledore's Army had verraden, want haar korte (en nietszeggende) relatie met Harry moet gauw weer beëindigd worden. Wanneer later bljkt dat ze toevallig Veritaserum moest drinken, voelt dat als een goedkope compensatie. Zulke ingrepen tonen weer aan hoezeer de afwezigheid van Dobby een grove fout was.

De film heeft wel een doel voor ogen. De kijker krijgt op korte tijd alle essentiële dilemma's voorgeschoteld. Dat mondt uit in een van de beste én meest magische stukken uit de hele reeks. Het hoofdstuk in het Ministerie bouwt op van mysterieus over spannend tot aangrijpend - de perfecte finale.

Zoals altijd is de casting meer dan geslaagd. Imelda Staunton vertolkt een zeer goede (en dus irritante) Dolores Umbridge, inclusief hoog lachje. Watson heeft stappen gezet; Grint stelt nooit teleur; Radcliffe doet het degelijk, maar hapert soms nog op een vreemde manier. Matthew Lewis en Evanna Lynch krijgen een speciale vermelding: de ene doet Neville Longbottom langzaamaan ontluiken, de andere lijkt geboren voor de rol van rare Luna.

Dat de beelden primeren, de film niet in onnodige zijplotjes investeert en de cast het geheel immer goed draagt, maken van Order of the Phoenix een van de betere verfilmingen.