Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

Hermelien wordt inderdaad steeds mooier! Echter vanaf deel 5 begint het niveau duidelijk te dalen, met name door regisseur Yates, die niet de juiste man is om de reeks voort te zetten. Maar in ieder geval onderhoudender dan de verschrikkelijk saaie HALF-BLOOD PRINCE.

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Ik zou moeten zeggen dat de speelduur (2 uur en een klets) een pluspunt is, maar helaas. De film voelt behoorlijk leeg aan, maar tegelijkertijd lijkt het allemaal te rap te zijn gegaan.
Dat heeft wellicht te maken met het einde, dat veruit het interessantste is maar i.t.t. het zwakke begin afrafeld wordt. Voor één keertje had ik wel het gevoel dat de dreiging van Voldemort ook effectief bestaat. Een paar personages (Sneep, Sirius) krijgen ook wat meer interessante scènes en dat zou bijna doen vergeten dat het eerste gedeelte weinig te bieden heeft, behalve een strontvervelende directrice (toch wel erg naar de kindertjes gericht).

I.t.t. de vorige films laat Daniel Radcliffe hier zien wat een sterke karakteracteur hij wel niet is. Rupert Grint en Emma Watson worden moeiteloos naar huis gespeeld en ook oudgedienden à la Maggie Smith moeten alles uit de kast halen om niet overklast te worden. Dat had alleszins een aangename verrassing geweest. Niets is minder waar, helaas.
Gelukkig zet Ralph Fiennes een geslaagde Voldemort neer (stukken beter dan in het vorige deel) en kan ook Gary Oldman - dankzij een beter geschreven personage - bekoren.

Waar ik Mike Newell al vrij weinig eigen sfeer vind brengen in deel 4, doet David Yates er nog een schepje bovenop. Alles is zo serieus geworden en het fantasierijke sfeertje rondom Zweinstein en de hele tovenaarswereld is weg. Ook de special effects hebben een stap terug gezet, zo lijkt wel. Hagrid's broertje Gwarp ziet er verschrikkelijk uit.
Pluspunt is wel de soundtrack, die terug wat meer afwisseling en ook fijnere muziek te bieden heeft.

Gevleide 3

avatar van ikkegoemikke
Tja, en hier begint het HP-fenomeen kleine barstjes te vertonen. Het magische is weg , het is allemaal veel serieuzer. De film volgt ook niet exact het boek meer zoals de eerste 4 delen.

avatar van DonPeliculón
Sergio Leone schreef:

Welke elementen uit eerdere films mis je precies?

avatar van Sergio Leone
DonPeliculón schreef:

Welke elementen uit eerdere films mis je precies?

Het fantasierijke sfeertje...
't Is moeilijk onder woorden te brengen, maar deel 1 tot 4 heeft iets dat de latere delen missen. ik heb zonet het tweede deel van The Deathly Hallows gezien, dus mijn avontuur zit erop en naast de ontwikkeling van kindersprookje naar vrij volwassen materie kan niemand zien. Misschien dat het ook wat sentiment is (ook al ben ik nooit een echte fan geweest), maar vanaf dit deel is het frivole weg. Ik begrijp goed dat Harry zelf ook bewust wordt van de dreiging van Voldemort, maar een aanpak zoals in The Prisonor of Azkaban had voor de latere delen ook gekund: duister maar toch wat kinderlijk.

avatar van DonPeliculón
Sergio Leone schreef:
Het fantasierijke sfeertje...

Hm, sfeer is ook iets dat vaak moeilijk onder woorden is te brengen. Maar ik hoor vaak dat vanaf dit deel de 'echte' magie weg is, dus er is ongetwijfeld een reden waarom dat zo is. Ik vraag me dus af wat het is. Persoonlijk vind ik het allemaal niet minder magisch in het laatste kwartet films, alleen is de manier waarop magie gebruikt wordt anders.

avatar van galaxydriver32
DonPeliculón schreef:

Daar ben ik het mee eens, de manier waarop is zo duister. In eerdere delen waren er altijd van die kleine leuke magische dingetjes zoals het chocolade kikkertje, en ook van die kleine spreuken etc al die kleine dingetjes maakte de films sterker, in latere films vervagen die helaas wat meer. De magie zit er wel in maar dan niet zo klein, leuk en schattig. En natuurlijk vind ik al die andere grotere spreuken/vloeken/magie tof, dat zorgt voor fraaie beelden.

avatar van John Barry
Harry Potter and the Order of the Phoenix is na het wat mindere Harry Potter and the Goblet of Fire een verbetering.

Harry Potter and the Goblet of Fire had een gebrek aan magie. Het was een enorm spectaculaire film , maar het verhaal werd slecht uitgewerkt. Dit deel is dus wat beter.

We beginnen de film gewoon weer zoals het hoort met de De Duffelingen. We gaan er echt knallend in want Harry,s neefje Dirk word aangevallen door de dementors , en Harry moet een patronus oproepen om de dementors te verdrijven. Maar Harry mag nog niet toveren buiten school. Dus komt dit Harry op grote problemen te staan. want het ministerie van toverkunst wil Harry van Zweinstein verwijderen. Gelukkig komt het niet zover

Het verhaal van de film is goed, en het verhaal is beter uitgewerkt dan in de the Goblet of Fire. Toch licht het tempo nog steeds iets te hoog en hadden sommige scenes wat langer gekund. De hoorzitting van Harry had best nog wel wat langer gemogen. Ook vind ik dat de Duffelingen wel hele korte rol hebben. Ook de rol van Knijster had beter uitgewerkt mogen worden.

Erg goed uitgewerkt is de verhaallijn dat Dorothea Omber steeds meer macht krijgt over zweinstein. Mevouw Omber neemt in de film heel Zweinstein over.Ze vervangt zelfs Perkamentus als schoolhoofd Omber word geweldig neergezet door Imelda Staunton.
Ook de bijbehorende verhaallijn dat veel mensen Harry niet wil geloven dat Voldemort terugkeert is goed uitgewerkt net als het stuk dat Harry , Ron en Hermelien een genootschap oprichten om leerlingen te leren hoe ze zich moeten verdedigen. Toch word niet alles goed uitgewerkt. In het boek word onthult dat Omber de dementors op Harry heeft gestuurd in de film kom je er niet achter wie de dementors hebben gestuurd. Ook word in de film het stuk van Profetie niet goed uitgelegd. Je krijgt de profetie wel te horen, maar de betekenis van de Profetie word niet uitgelegd.
Veel verhaallijnen worden goed uitgewerkt maar er word op de een of andere manier nagelaten een paar cruciale dingen uit te leggen. zonde.

Ook zonde is dat ze aan de relatie tussen Harry Potter en Cho aandacht hebben besteed in de film. Ik vind al dat liefdes gedoe in Harry Potter maar afleiden van het werkelijke verhaal en de relaties komen ook niet goed uit de verf. De liefdes scènes worden een beetje houterig gespeeld door de acteurs
Jammer is ook dat in de film geen zwerkbal voorkomt. Dit kwam wel voor in het boek maar dat is weggelaten in de film , ze hadden beter de relatie tussen Harry en Cho kunnen weglaten

De drie hoofd acteurs Daniel Radcliffe als Harry Potter, Emma Watson als Hermelien en Rupert Grint als Ron Wemel zijn na elke film steeds ietsje beter geworden. Dit geld in dit deel ook weer voor Rupert Grint en Emma Watson. Maar Daniel Radcliffe vond ik in deze minder overtuigend. Harry is in dit deel soms best wel koppig. Ik vind die koppigheid van Harry een beetje irritant en die scenes waarin Harry koppig is konden door Daniel Radcliffe toch wat beter gespeeld worden. Ook vond ik Daniel Radcliffe niet zo goed overtuigen in de emotionele scènes. Daniel Radcliffe acteert in deze film zeker niet slecht maar Radcliffe heeft in de vorige films al laten zien dat hij beter kan. De rest van de cast doet het uistekend op Michael Gambon als Perkamentus na. Michael Gambon komt in dit deel net als deel 3 en 4 toch nog niet echt goed over als de Perkamentus uit de boeken. Pas in Harry Potter and the Half-Blood Prince weet hij wat meer te overtuigen.

Nicholas Hooper moet in dit deel voor de muziek zorgen,maar ik vind zijn bijdrage maar mager. Zijn muziek mist de magie die Harry Potter muziek moet hebben, Ook vind ik zijn muziek tijdens de actie scènes te minimalistisch.

Het einde van de film is erg spectaculair. vooral het gevecht tussen Voldemort en Perkamentus vind ik erg goed.

Deze film heeft wat meer magische sfeer dan deel 4. Maar de magische sfeer zoals die in de eerste drie delen van de serie hing , is er bij dit deel ook niet. De films worden steeds donkerder , wat de films spannender maakt. Maar dit gaat ten kosten van het magische sfeertje wat ik toch erg bij de eerste drie delen waardeerden. Desondanks is dit toch is dit geen slechte Harry Potter film.

3 sterren.

avatar van Ste*
Order of the Phoenix is een dik en vol (een beetje te vol, naar mijn mening) boek, en dus kan je er eigenlijk al op wachten dat je een gemankeerde film voorgeschoteld krijgt. En inderdaad, alles wordt vrij plichtmatig afgewerkt, en een soepellopend verhaal (zoals in het zeer sterk verfilmde Prisoner of Azkaban) heeft het eigenlijk niet echt.

Dat het moeilijk is snap ik, maar zo matig als het nu af en toe was had nu ook weer niet gehoeven. Zeker de tweede helft sluipen er steeds meer mankementjes in, die voor de niet-lezer niet zullen opvallen, maar die dingen wel onlogischer en afgeraffelder maken dan nodig.

Visueel en qua sfeer is het wisselend. Regelmatig is het natuurlijk gewoon tof. Die krantenkop-stukjes tussendoor vind ik altijd leuk gedaan, en het gros van de effecten werkt best oke. Toch zitten er regelmatig ook matige dingen tussen die je eigenlijk niet echt meer verwacht in een film uit 2007.

Acteerwerk van Radcliffe is weer vreselijk. Ook Watson is zwakker dan gemiddeld. Alleen Grint doet het van de jonge acteurs weer erg goed, hoewel Luna Lovegood wel erg goed gecast en neergezet is.
Michael Gambon is weer bijna even vreselijk als in Goblet of Fire, hoe die man gecast en geregisseerd is, zo zonde.
Imelda Staunton doet het overigens wel erg goed, net als de andere vaste volwassen acteurs.

Eigenlijk is dit een van de minste delen, maar ik vind het lastig beoordelen omdat ik lezer ben. Ik vind het vermakelijk om te kijken omdat ik de achtergrond ken, maar tegelijkertijd ook soms zwak om hoe het uitgewerkt is.

6,5/10

avatar van filmfan0511
Deze Harry Potter-film is opnieuw een trapje omlaag. Vermakelijk bleef het allemaal zeker, maar toch is deze zeker 1 van de mindere uit de serie. De acteerprestaties zijn allemaal wel goed, en ook de muziek is goed (hoewel minder als anders). Het verhaal van het boek was erg goed, maar in de film hebben ze echt ontzettend veel weggelaten. Te veel. Niet alleen onbelangrijke dingen, maar ook zaken belangrijk voor het verhaal. Het voelt allemaal zo afgeraffeld aan en voor niet-lezers is het vast moeilijk te begrijpen. Ze hadden dit boek beter verfilmd in twee delen, zoals ook met het laatste boek is gebeurd, dan was het resultaat hoogstwaarschijnlijk beter geweest. De special effects zijn wel goed, alleen Groemp zag er totaal niet uit. Het eindduel was dan wel weer schitterend vormgegeven.

avatar van Ebenezer Scrooge
Harry Potter achtervolgt Bellatrix Lestrange door de lege ruimtes van het Ministry Atrium. Als Potter haar eindelijk te pakken heeft en zijn toverstok op haar richt bevriest haar kille lach. Potter is woedend maar plots begint Bellatrix te giechelen en is daar ineens Lord Voldemort die Harry in een fractie van een seconde weet te ontwapenen. Harry Potter zonder toverstok in gezelschap van Voldemort, dat belooft niet veel goeds denk je als kijker. Maar dan verschijnt uit de groene vlammen van een open haard Albus Dumbledore. De Professor is ziedend en over het gezicht van Voldemort valt een sluier van angst..

It was foolish of you to come here tonight, Tom.

Snel daarna volgt een tovenaarsduel waar letterlijk de vonken van afvliegen. Goed versus Kwaad. Vuur en Water. Een draak, een draaikolk. Volgens mij de eerste keer dat Dumbledore echt in actie komt..

Fantastische scene!

The Order of The Phoenix vond ik het beste boek uit de Harry Potter-serie en samen met The Philosopher's Stone ook de beste film.

avatar van filmfan0511
The order of the Phoenix is het dikste boek uit de serie, maar heeft de op 1 na kortste speelduur van de 8 films. Dit is gewoon belachelijk, 20 minuutjes langer was zeker wel beter geweest. Toch is de film niet slecht. Ik vind deze zelfs iets beter dan de voorganger, the goblet of fire. Deze heeft meteen al een veel leukere sfeer en dat maakt de film vanaf het begin al boeiend. En hoewel de film een te korte speelduur heeft, vind ik dat het verhaal van het boek beter wordt bewerkt als in deel 4. Ja, veel subplots verdwijnen, maar dat was wel redelijk noodzakelijk. De kern van het verhaal blijft grotendeels intact en dat is het belangrijkste. Enigste waar ik niet te spreken over was, was het snelle afhandelen van de verhaallijn over de profetie op het einde.Voor de rest zit het wel goed daarmee.

Visueel zit deze film een niveau hoger dan deel 4. Zowat alles qua special effects ziet er goed uit. Het absolute hoogtepunt is het duel tussen Voldemort en DumbledoreHet beste duel uit de serie. Ook een erg sterke scene is het momentwaarop Lord Voldemort de geest van Harry binnendringt en overneemthet einde is sowieso wel het beste stuk van de film. Het eerste uur strompelt soms wat voort, maar zeker het tweede uur is erg goed.
Over de acteerprestaties valt er na de vorige 4 delen niets meer te zeggen. De oude bekenden doen het even goed als altijd en de hoofdkarakters doen het ook steeds beter(met name Radcliffe heeft sprongen vooruit gemaakt.) Verder is de muziek stukken beter als in deel 4, al wordt het niveau van John Williams niet gehaald.

Verhoging naar 4*

filmfan0511 schreef:

Helemaal mee eens. Heel erg teleurstellend dat deze verhaallijn niet zo goed werd uitgewerkt. Dit had echt beter gekund.

avatar van filmfan0511
Dat niveau word bij lange na niet gehaald naar mijn mening. De muziek vond ik bij deze film eigenlijk helemaal niet zo sterk. De muziek bij deze film mist naar mijn mening de magie die de muziek van John Williams wel had. [/quote]

Inderdaad, de muziek heeft niet die magische uitwerking zoals in deel 1-3. De muziek in deze film is dan ook 1 van de minste scores van de serie, alleen wel beter als deel 4, waar ik de muziek te ongeïnspireerd vond overkomen. Feit: John Williams blijft de beste HP-componist.

MichaelMovie
Voorlopig mijn favoriete film uit de reeks (1 t.e.m. 5). Er zit genoeg variatie in het verhaal en de actiescènes zien er goed uit. Deze film is een stuk volwassener dan z'n voorgangers. Dat zorgt er voor dat de film aangenamer is om te volgen en dat je ook geboeid blijft kijken.

avatar van tbouwh
John Barry schreef:

Hoe bedoel je minimalistisch? ik vond de muziek juist eerder iets te groots af en toe bij dergelijke scenes. Dat zou ik meer omschrijven als iets te maximalistisch, ware het niet dat ik me er niet aan stoorde

avatar van tbouwh
En dat was dan deel 5.
Na 2 fantastische HP-films, namelijk 3 en 4, temperde mijn enthousiasme toch wat in het eerste uurtje van deze film.
De scene met de Dementors is spannend, maar het is jammer dat er later niet meer op wordt ingegaan waarom deze wezens zich hier in een buitenwijk begaven. Ook Harry´s tocht naar Zweinstein is niet zo interessant als in andere delen. Daar was het wk zwerkbal in deel 4 toch een stukken betere binnenkomer.
Alhoewel de actrice die miss Omber speelt niet onaardig acteert, is ze een ware heks die voornamelijk voor irritaties zorgt. Sowieso vind ik de hele Ministerie-verhaallijn wat afleiden van waar het werkelijk om gaat, en door alle wetten ed. wordt de magische sfeer rondom Zweinstein flink ingeperkt.
Wat dan wel weer leuk is, is de poging van Harry en zijn vrienden om dan zelf maar aan de slag te gaan, en een eigen club op te richten.
Radcliffe doet het in deze film aardig op acteergebied, het is jammer dat Grint en Watson in deze film minder de ruimte krijgen om hun kwaliteiten te tonen. De diepgang van het vorige deel ontbreekt hier.
Deel 3 wint het ruim op sfeer, deel 4 op spektakel en verhaal ( the Goblet of Fire-contest ).

De muziek vind ik dan wel weer op orde, al wordt Williams´ niveau weer niet gehaald.
Maarja, waarom dan wel 4*
Welnu, omdat het laatste halfuur wel weer fenomenaal is. Vanaf het moment dat het departement in Londen betreden wordt barst het spektakel los. Wat volgt is een heerlijk duistere Isaacs, de dood van Sirius en de (her)entree van Voldemort.
Met name indrukwekkend is het duel met Perkamentus, en de wijze waarop Voldemort Harry´s geest overneemt. De verscheidene snelle flashbacks vind ik erg mooi gedaan.
Goed vs kwaad komt erg duidelijk tot uiting in deze film, en ondanks dat deze film niet over de hele breedte even boeiend is, kent ie toch een behoorlijke eindfase en blijft hierdoor echte teleurstelling achterwege.

tbouwh schreef:

Ik vond de muziek niet te groot bij sommige scènes. Eerder wat te klein. Ik doel dan op de muziek bij de actie scènes aan het eind van de film. Harry en zijn vrienden gaan in het Departement van Mystificaties vechten/ vluchten voor de dooddoeners. De muziek die onder die scene gespeeld word vind ik erg mager. Er word naar mijn mening een beetje een stom melodietje op een niet al te spectaculaire wijze gespeeld door het orkest. De muziek had wat mij betreft bij die scene een stuk grootser mogen zijn. De muziek die er nu onder zit vind ik de scene er totaal niet spannender of spectaculairder op maken.

Als de orde van de feniks ten tonele verschijnt word de muziek wel wat grootser. Vooral door het gebruik van het koor. Maar ook bij dit stuk vond ik de muziek niet groots genoeg. Bij zo grote hectische vecht scene wil ik opwindende muziek. En aan opwindende muziek ontbrak het naar mijn mening. De muziek pakte mij niet.

Ik vond het overigens wel een goede keuze om bij het duel tussen Perkamentus en Voldemort praktisch geen muziek onder die scene te doen. De geluidseffecten zijn zo groots dat muziek bij die scene overbodig is. Veel muziek onder dit laatste duel zou volgens mij ook niet zo passen.

avatar van nadrin
Ik ben fan van zowel de boeken als van de films

avatar van rcuppen79
De sfeer van het boek wordt goed benaderd en ook de vaart zit er goed in.

Net als in de voorgaande films, wordt de aandacht vooral op de karakters Harry Potter, Ron Weasley en Hermione Granger gevestigd, alsmede enkele nieuwkomers. Imelda Staunton steelt de show als de strenge en ambitieuze lerares Dolores Umbridge. Aan de rest van de cast wordt helaas weer erg weinig aandacht besteedt.

De actie vond ik wel wat teleurstellend, met name het eindgevecht tussen Professor Dumbledore en Lord Voldemort was teleurstellend. In het boek was dit een behoorlijk heftig gevecht, maar in de film duurt het nauwelijk 2 minuten. Dat had wel wat spectaculairder gemogen.

Om direct maar met de deur in huis te vallen; wat een kutfilm zeg. De hoge score verbaast me dan ook behoorlijk, want tijdens het kijken waren er veel meer negatieve dingen te zien dan positieve. Aan het begin gebeurt er ten eerste al veel te weinig. In de eerste scene wordt duidelijk wat er aan de hand is en vervolgens volgt er een veel te lange opmaat waarin Harry in twijfel wordt getrokken. Als dat allemaal achter de rug is dan wordt het eventjes leuk bij het vormen van een 'army', maar daar gebeurt weinig mee. Ondertussen zijn de ontwikkelingen op school niet positief voor de beelden en het is voor mij echt veel te veel een zijverhaal. Umbridge wordt wel erg goed neergezet door Staunton, maar dat is ook het enige positieve stukje aan dat deel van de film.

Op het einde lijkt het dan nog even leuk en spannend te worden als het genootschap ten strijde gaat, maar ook dat valt bar tegen. En het 'eindgevecht' is veel te kort. Er gebeuren in het tweede deel van de film veel dingen plotseling uit het niets (de hele laatste scene waarin iedereen opeens opduikt bijvoorbeeld) of dingen die helemaal niet verder verklaard of uitgediept worden (de Profetie). Dat maakt het verhaal niet echt duidelijker. Dan is er ook nog de muziek die wederom niet het niveau van de eerste films haalt en (een voor mij heel belangrijk aspect) de sfeer die hier het minste is van de eerste 5 delen. Al met al een niemendalletje in een tot nog toe hele goede serie. Ik ben heel erg benieuwd naar deel VI, want hier kom ik niet verder dan 2*

Oh, en dan vergeet ik nog het ergste. Die verschrikkelijk zoetsappige cliché op het einde dat hij iets heeft om voor te vechten....

avatar van JR-Style
"You will lose everything"

Nu ik de serie aan het herkijken ben denk ik wel dat dit by far de matigste film uit de reeks is. Op zichzelf kijkt het nog wel lekker weg maar het verhaal is echt heel matig hier. Dit terwijl ik het boek geweldig vond maar daar is echt ongelooflijk veel weggehaald (las ook dat David Yates oorspronkelijk een film van 3 uur had gemaakt, had dat dan lekker zo gelaten). Het is bizar dat het veruit dikste boek van de reeks de kortste film oplevert.

De belangrijkste punten in het verhaal zijn maar afgeraffeld (het hele Ministerie had veel meer kamers waar je veel meer magische dingen had kunnen doen, ook de profetie is totaal niet duidelijk uitgelegd met achtergrondverhalen). Ergste was nog wel dat Harry totaal niet verdrietig lijkt ze zijn om de dood van Sirius, dit is een combinatie van matig acteerwerk en slecht geschreven.

Wat ook een gemis was in de film was Quidditch, had je echt wel kunnen toevoegen naar mijn smaak (o.a. dat Harry, Fred en George geschorst worden door Umbridge). Ook zitten er veel te weinig lessen in deze film, al valt dat nog wel mee t.o.v. de vorige film. Het meest irritante vind ik nog dat ze de herinnering van Snape totaal verkloot hebben, wat juist een leuk punt was geweest voor deel 7 en om te zien hoe Harry's ouders vroeger waren.

Het deel in het Ministerie is afgeraffeld en het gevecht tussen Dumbledore en Voldemort was opzich wel leuk om te zien, maar het had nog veel epischer gekund naar mijn smaak. Harry die bezeten word door Voldemort was wel leuk gedaan met alle flashbacks (sowieso een goed puntje wel in deze film).

Maar al met al vond ik deze film de slechtste uit de reeks omdat er verschrikkelijk veel is weggelaten. Het is dat Staunton goed de rol van Umbridge vertolkt en dat het opzich nog wel gemakkelijk wegkeek, maar alle sfeer was weg en de spanning zat er ook niet echt in.

avatar van J.Ch.
In tegenstelling tot veel anderen kan The Order of the Phoenix mij best bekoren, zeker na het zien van het toch wat teleurstellende deel 4. Het boek is erg lijvig en er zijn dan ook veel zijpaadjes en subplotjes weggelaten, maar toch vind ik dat de film de essentie van het boek goed laat zien.

Waar het verhaal volgens mij over gaat, is dat Harry en consorten het voornamelijk tegen het ongeloof en de betutteling van de grotemensenwereld moeten opnemen. Ze laten zich niet sussen door krantenberichten of intimideren door middeleeuwse straffen, maar besluiten in het geheim zich te verenigen en in opstand te komen. En zie, Dumbledore’s Army is geboren – mijns inziens een betere titel voor deze film, aangezien de daadwerkelijke Orde er een beetje bekaaid vanaf komt. Harry in de rol van leraar zie ik ook liever dan Harry in de rol van boze puber, vandaar dat ik de scènes in de kamer van Hoge Nood ook erg kan waarderen. Er wordt hier gelukkig genoeg ruimte voor gegeven, ook voor bijpersonages als Marcel (die eindelijk maar toch zijn moed gevonden lijkt te hebben!), Ginny en Loena. Ook Sneep krijgt een paar mooie scènes. Ralph Fiennes komt nauwelijks in beeld maar weet in die korte tijd wel schrik aan te jagen – alleen al als hij voor enkele seconden op het station verschijnt in gewonemensenkleding.

De beste bijrollen zijn toch voor twee vrouwen: Imelda Staunton en Helena Bonham Carter. Staunton haalt me het bloed onder de nagels vandaan als roze suikerzoet poezenvrouwtje met een volstrekt verrotte binnenkant – erg overtuigend. Helena Bonham Carter is uitstekend als Bellatrix, de volkomen doorgedraaide Dooddoener. Haar krankzinnigheid maakt haar een stuk angstaanjagender dan de gladde Lucius Malfidus (hoewel die rol ook goed is ingevuld), al krijgen we in deze film nog maar weinig van haar te zien.

Deze film is helaas wel iets te kort. Zelf merkte ik eigenlijk pas na afloop dat er helemaal geen Zwerkbal in zit, dus heel erg gemist heb ik het niet, maar het is wel vaak prettig om als het ware mee op adem te komen. Wat ik veel jammerder vond, was de kleine rol die de Orde van de Feniks speelt. We krijgen nauwelijks introductie van de nieuwe personages en oude personages duiken weer op vanuit het niets; ikzelf vind juist dat personages als Tops en Dolleman het verhaal kleur geven. Ik snap op zich nog wel dat dát nodig is omwille van de tijd, maar ik snap niet waarom ze zo rigoureus geknipt hebben in de scènes in het departement van mystificatie. Gebeurden daar niet nog veel meer dingen voor de Orde kwam opdagen? En als de Orde komt, zien we alleen wat witte lichtflitsen, en dan is Sirius ineens dood en Harry verdwenen, op zoek naar Bellatrix, en zien we niets meer van wat in de kamer gebeurt. Ik had nog graag wat meer gezien van Dooddoeners vs. Orde. De confrontatie tussen Voldemort en Perkamentus was goed, maar ook te kort. Was het in het boek niet zo dat de fontein tot leven kwam? Dat had ik graag zien gebeuren. Ook de uitleg over het belang van de profetie voor Voldemort schiet tekort. Verder is er geloof ik wat geknipt in de romantische perikelen - in dit geval een verademing.

Al met al kan ik deze film beter waarderen dan de meesten hier, geloof ik. Ik vind de revolutionaire sfeer die onder de leerlingen heerst erg prettig, er wordt eindelijk weer eens flink getoverd, ik vind de twee vrouwelijke schurken fantastisch, Perkamentus komt mooi in actie, het acteerwerk van met name Radcliffe is toch wel verbeterd ten opzichte van deel 4 (evenals zijn kapsel, trouwens), de krantenkoppen aan het einde - waarmee wat losse eindjes worden vastgeknoopt - zijn mooi bedacht, de flashbacks en visioenen zijn mooi weergegeven. Het verhaal groeit. Dat er dan dingen uit verdwenen zijn vind ik erg jammer, maar toch vind ik dit een prima film.

avatar van Kondoro0614
Harry Potter and the Order of the Phoenix

Zoals ik al bij deel 1 en 2 zei vond ik dat, dat het echte begin was waar het nog wat te kinderlijk was. Deel 4 en 5 vond ik daarna erg vet en dat waren zeker ook twee toppers. Dat houd het er niet van dat dit geen topper was maar, ik vond hem een beetje richting deel 1 en 2 gaan. Dit was puur een film om het verhaal door te halen maar ik vond de film zelf niet zo erg bijzonder, eerlijk gezegd! Toch vond ik de film er wel erg schoon uit zien en kwa speciale effecten ziet het er totaal niet lelijk uit. Ook aan het eind van deze film is de echte 'eerste' gevecht op beeld met Voldermort tegen Perkamentus. Geweldig eind strijd van de film die weer veel wegen open heeft gemaakt om een verhaal aan vast te binden. Ik vind dat David Yates hier een goed begin heeft neergezet in zijn regie reeks van de Harry Potter serie. Maar, is dit nou de slechtste HP film in de reeks? Ik vind van wel!

Ik vind dat Daniel Radcliffe het steeds beter doet in de HP films. Niet alleen merk je in zijn acteer gedrag dat hij ouder geworden is maar, ook het verhaal erom heen is ietwat veranderd voor een oudere HP. Echter heb ik het gevoel dat het minder is bij Emma Watson en Rupert Grint. Ralph Fiennes is echt het best geschikt voor Voldermort. En wat een vet personage vind ik dat zeg! Oef! Ik houd wel van zulke schurken in films!

Het verhaal.... Daar is natuurlijk niks mis mee! Wat vind ik de HP verhalen altijd leuk om te volgen maar, ik heb nu dat vasthoudend gevoel niet meer gehad dan bij de voorgaande films. Ik begon me soms zelfs een beetje te vervelen maar, dat was even! Toch was het wel leuk met het vuurwerk, ja ik ben vuurwerk fanaat maar, dat ministerie gedoe vond ik net wat te veel van het goede. Het concept was leuk bedacht maar hij pakte me niet. Nee, dit was echt de minste maar! Zeker niet slecht! HP blijft geweldig en haalt zeker geen onvoldoende in mijn ogen!

Ook een geweldig deel uit de Harry Potter reeks!

avatar van Phantasm
Het begin is nog even leuk, maar daarna zakt het niveau behoorlijk, zit ook erg weinig magie in, over het geheel matig.

avatar van Glennekeeeee
Aangezien VIER (Vlaamse zender) alle HP-films in de zomer heeft uitgezonden heb ik deze allemaal opgenomen en vandaag heb ik het vijfde deel ervan teruggezien.
En ondanks dat m'n vorige reactie op de film de meest recente is wou ik toch nog een nieuwe recensie schrijven aangezien ik ze nu in sneltempo na elkaar aan het zien ben en dus de film beter in de volledige reeks kan plaatsen.

Zoals ik al aangaf begin ik dit deel van de reeks meer en meer te waarderen, daar waar ik in de bioscoop bij zowel dit deel, als de halfbloedprins, als part 1 met een onvoldaan gevoel bleef zitten omdat het teveel als voorbereiding leek te blijven. Nu kan ik deze film zeker als een losstaand deel bekijken.

Harry word zoals zovele keren tegengewerkt om terug te keren naar Zweinstein. Niemand geloofd de jongen dat Voldemort terug is, enkel Perkamentus, maar die probeert Potter zo veel mogelijk te vermijden. Hoofdtoneel van deze film is het ministerie, Een schitterend decor trouwens. De sterkte van deze film is vooral de grauwheid en de spanning/dreiging. Deze film is allesbehalve bombastisch en focust vooral op de opmars van beide zeiden. Enerzijds de dooddoeners (waar ik nog steeds niet van begrijp waarom Harry niet doorverteld dat vader Malfidus een volgeling is van Voldemort) en anderzijds de orde van de feniks. Het is een slimme manier van Rowling om leden uit de voorgaande delen terug te halen zoals Sirius Zwart, leraar Rupin en leraar Dolleman. We zien de focus ook meer verhuizen naar London, kwestie van de ravage groter te kunnen maken en anderzijds ook de kijker te doen geloven dat de toverwereld zelfs in de grootste steden ongemerkt zijn eigen leven kan leiden. Nieuwe blikvanger van deze film is Dolores Umbridge of Dorothea Omber. Imelda Staunton speelt deze rol met verve en heeft ook een misterieus kantje. Op zich gebeurd er weinig memorabels gedurende de film. Maar we zien wel een andere Harry Potter die langzaamaan veranderd van de terughoudende sullige jongen tot een leider voor de leerlingen. Die verantwoordelijkheid word belangrijk, zeker naar het einde van de film toe als de jongen zijn profetie ten horen krijgt. De finale is wel een waardige afsluiter van deze film. een voorproefje van wat nog komen mag maar meer dan sterk genoeg om op zichzelf te staan. Het heeft alles wat nodig is: actie, magie, duels, drama, confrontatie waarbij Perkamentus - Voldemort voor mij zelfs éen van de hoogtepunten is uit de gehele reeks. Je had het gevoel dat Perkamentus de man wel kon verslaan, later weten we ook waarom dit niet gebeurde. Dat de tegenstrijdigheid aan de goede kant in deze film al ten einde komt is misschien wel jammer. Want al die gecombineerde verhalen die de nodige spanning brachten zorgden ervoor dat dit 5e deel zowaar een soort van Thriller is geworden.

Harry Potter en de Orde van de Feniks is een aparte film uit de reeks die een beetje tussen de andere films valt. De film is donkerder en kleiner dan de Vuurbeker en zet de dreiging op voor Voldemorts opmars. Maar dat de Halfbloedprins dan weer een hele tijd veel lichter is en enkel voorspel bied zorgt ervoor dat dit 5e deel qua stijl nergens echt bijhoort maar wel belangrijk is voor de evolutie van Harry Potter en anderen. Door die eigenheid en kleinschaligheid zal het niet bij iedereen als sterk deel worden bevonden maar voor mij persoonlijk zeker wel.

ik weet niet eens hoe ik de film kan kijken kan iemand zeggen hoe pls!!!!!!!

avatar van nakada
Naar de winkel lopen, DVD of bluray kopen en kijken maar !
Of misschien ergens VOD ?

avatar van Noodless
Ondanks het leuke concept en de mooie uitvoering weet ook deze film mij niet te imponeren.
Het verhaal wordt veel te lang uitgesponnen en wekt soms een beetje saaiheid in de hand door te weinig gebruik van spanning of leuke actiescènes. De inhoud biedt eigenlijk veel van hetzelfde zoals in de vorige delen en stelt uiteindelijk ook niet zoveel voor. Het grote verschil zit voornamelijk dat deze film wat grauwer is en dat Potter ouder wordt en zich anders gaat gedragen. Degelijk zonder meer, maar de verwachtingen worden niet ingelost. 6/10