Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

avatar van stefan dias
nakada schreef:
Hij kan het niet laten. En nu al oersaai !

Who's stalking who?

avatar van nakada
Jij mij. Je zat immers in mijn updates

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Maar weer eens aan Harry Potter begonnen. Vond het in 2005, na Goblet of Fire in de bioscoop, wel even prima met die tovenaarsleerling. Maar goed, nu dus maar begonnen aan de rest van de populaire en succesvolle filmserie. Te beginnen bij deze (hoewel ik eerst een deel van Half-Blood Prince had gezien, totaal vergeten dat deze er nog tussen kwam). Order of the Phoenix is eigenlijk een prima Potter film. Het duistere sfeertje wordt gelukkig doorgezet, de toffe karakters krijgen weer wat meer aandacht en het ziet er allemaal weer sfeervol uit.

Desondanks voelt de film wel heel erg als een 'tussenfilm'. De film heeft niet echt een kop of een staart en vond het verhaal nu ook niet denderend bijzonder of aansprekend. Je ziet hier al dat men naar een grote climax toewerkt. Ook lijkt de film over sommige dingen behoorlijk snel heen te jassen. De dood van Oldman voorop, had erg aangrijpend kunnen worden, maar vond het allemaal maar wat suf en flauwtjes. Maar goed, verder is ook deze Harry Potter uitstekend vermaak. Vakkundig gemaakt, af en toe sterke effecten (hoewel er af en toe ook wel behoorlijk lelijke effecten voorbij komen) en gelukkig met een aardig vleugje humor. Desondanks zeker niet de beste Harry Potter die ik tot nu toe gezien heb. Die eer gaat nog steeds naar deel 3.

Kleine 3,5 sterren.

avatar van brabusRUS
Niet zo leuk als 1 en 2, maar zeker leuker dan deel 4. De film was in mijn ogen veel sfeervoller dan deel 4, die erg duister was. Imelda Staunton, die Umbridge speelde, deed het perfect. God, wat een vervelend vrouwtje. Steeds meer mensen van de vorige delen, krijgen een steeds grotere en leukere rol, zoals de Wesley tweeling en Neville Longbottom. Ook is einde in de film niet zo abrupt, als in het vorige deel. Alleen beetje van dat romantisch gedoe. Hoop dat ik dit niet terug zien in deel 6.

6.8 -----> 3.5*

avatar van TomaskeX
Het was heel leuk om Imelda als Umbridge te zien, en te zien hoe ze een groep tegen Voldemort vormden.

Leuk maar deel 4 veel minder dan deel 1 & 2

avatar van sierrra
Weet iemand wie Hagrid heeft verwond? (scene in Hagrids hut)
In de film wordt mij dit niet echt duidelijk, al heb ik wel een vermoeden.

Nee weet ik niet maar heb een andere vraag. In het begin kunnen alleen Harry en Luna de Thestrals zien, maar op het einde vliegt iedereen (ook Hermione, Ron etc.) ermee naar Londen. Ze kunnen alleen gezien worden door mensen die de dood hebben gezien maar in de tussentijd is er niemand doodgegaan die de anderen kennen. Hoe zit dit?

avatar van nakada
Hagrid is volgens mij in opdracht van Dumbledoor op zoek geweest naar reuzen om te voorkomen dat deze de zijde van Voldemort kiezen. Wat mislukt.
In het boek kunnen ze die Terzielers nog steeds niet zien, als ik me niet vergis.

avatar van sierrra
nakada schreef:

Ja, dat zegt Hagrid ook in de film. Maar wie heeft hem de verwondingen toegebracht? Als Harry zegt "and they did this to you" antwoord Hagrid ontkennend.

avatar van nakada
Ik dacht die reuzen of zijn halfbroertje op de terugweg.

avatar van DonPeliculón
Hagrid heeft die verwondingen inderdaad te danken aan zijn lieve halfbroertje Grawp, die hij stiekem in het bos probeert te leren leven zoals hijzelf.

ehs21 schreef:

De anderen kunnen de Thestrals dan ook nog niet zien, maar wel voelen en dus erop vliegen terwijl ze zich vasthouden. In het boek wordt dat veel duidelijker beschreven dan in de films, wat logisch is want je kunt niet alles gaan uitleggen, zeker met een beperkte speelduur. Maar op zich is deze conclusie ook wel te trekken zonder dat het uitgelegd wordt vind ik.

ja het is ook maar een hele korte scene dus wel logisch dat ze dat niet uit gaan leggen, maar viel me gewoon op. Ze zouden evt de specifieke Thestrals nog onzichtbaar kunnen maken, maar mss dat het daar alleen maar onduidelijker van wordt.

avatar van Rodger
Goede spannende film... de hele reeks is goed... maar ze worden steeds beter...
Op naar de volgende..
3.5**

avatar van tommycool
Hoewel vele mensen dit de slechtste HP film vinden, vind ik het juist een van de beste. Deze film showt dat niet alleen Harry Ron en Hermelien alleen maar op avontuur gaan, maar ook de hele SVP in staat is om Voldemort tegen te houden. Je gaat natuurlijk een vreselijke hekel krijgen aan Omber, want eigenlijk een goed stukje acteerwerk inhoud. Bravo!

Uitstekende film waarin de school een nieuwe directrice krijgt, en hiermee ook vele nieuwe regels. En Imelda Staunton is perfect gecast als die directrice. En alhoewel Voldemort slechts enkele ogenblikken in beeld verschijnt, is de strijd waar het allemaal om draait veel meer aanwezig en de gehele film voelbaar. Spannend en avontuurlijk en ook op dramatisch vlak gebeurd er meer in vergelijk met de vorige films. Een dik verdiende 3.5 sterren.

avatar van Decec
Uitstekend avontuur/fantasy film...
Uitstekend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Prachtig effect camerawerk...
Uitstekend achtergrond geluid en prachtig muziek (Dolby Digital)...
Prachtig HD kwaliteit...
Prima vervolg...
Het is vijf jaar geleden gekeken en vandaag herzien gezien...
Het blijft topper film...

Harry Potter zit in de pubertijd en is duidelijk bezig volwassen te worden en daaraan parallel is deze editie somberder en nog meer duister dan de voorgaande films. Ook als kijker realiseer je je meer en meer dat het verhaal op de rand staat van iets groots, donkers en onheilspellends. Een verhaal ook, dat niet meer op zichzelf staat door de verwijzingen naar de eerdere films. Deze productie is zelfs spannender dan het boek, maar de humor uit de vorige edities gaat gelukkig niet verloren. In het kort: onvervalst grappig, schrikaanjagend met morele en emotionele diepte. De visuele effecten zijn uitermate sterk.

avatar van Dragonslayer
Heb hem weer eens gekeken. De HP-film die me enorm teleurstelde. Ik weet nog dat ik in de bios zat en steeds maar dacht, wanneer komt dat gevecht op het einde nou eindelijk?

Ik moet toegeven dat het boek behoorlijk dik was en eigenlijk ook maar een tussendeel was van het grote HP-plot. De eerste 4 boeken hadden ook een eigen verhaal. Deel 5 t/m 7 is eigenlijk één groot boek. The Order of the Phoenix was een dik boek wat ook vol met subplots zat, deze waren ook belangrijk voor het grote plot.

Maar in de film is er eigenlijk zo ontzettend veel weggelaten waardoor het aanvoelt als een halve film die (als je de rest van de films erbij neemt) helemaal niet relevant is voor het grote plot. Ik moet toegeven dat er niet echt superbelangrijke stukken uitgeknipt zijn, maar juist doordat er gewoon zovéél geknipt is komt het allemaal zo warrig over. Het lijkt bijna een verfilmde samenvatting van het boek.

Ook een veelgemaakte fout bij films die op een boek of game of wat anders gebaseerd zijn is het volgende: bijvoorbeeld... Harry wordt aangevallen door dementors maar nergens in de hele film wordt nog uitgelegd waarom dit is gebeurt. Het zit vol met dingen die niet uitgelegd worden. Ook de connectie tussen harry en voldemort had beter uitgelegd te worden, dat was nota bene het belangrijkste punt in het hele boek.

Tjah over acteerwerk, camerawerk enz zal ik maar niet zeuren want dat was prima in orde. Maar toch, naar mijn mening de minste film uit de serie.

Wederom een nieuwe regisseur, maar dit doet imo geen goed aan de serie. De originaliteit van Deel 1 nietinachtnemend, vind ik dit deel (samen met Deel 2) het zwakste van de reeks. Nergens wordt er enige vorm van spanning waargenomen, en het is dan ook een beetje uitkijken naar het einde van de (nochtans lange) film. Jammer!

avatar van Filmfan74
Leuk geprobeerd, maar in mijn ogen de minste verfilming uit de reeks. Drie kwart van de film gaat aardig, maar op een bepaald moment wordt er zoveel weggelaten van het originele verhaal dat het geen recht meer doet aan het boek.
Dit is vanaf het moment dat Fred en George vuurwerk af gaan steken. In het boek us dit veel leuker en onderdeel van het plan om Sirius te gaan redden. Dit afgeraffelde gebeuren is niet spannend en mist iedere vorm van climax. En waarom Kreacher uberhaupt in de film verwerken als hij niet net zoals in het boek Harry en de rest erin luist. Nu is hij gewoon overbodig. En de naamgeving van Dunbledore's Army komt pas aan bod als Dumbledore er op aan wordt gesproken. En Fred en George horen niet bij de eerste toets te zitten, ze zijn een jaar ouder en hebben hun OWL's al gedaan.

avatar van DonPeliculón
Als ik me niet vergis is de naam Dumbledore's Army wel te zien op het perkament waarop alle strijders hun namen zetten in de Hog's Head. En die 'eerste toets' is gewoon het strafwerk van Umbridge.

Redelijk 5de deel.

En met redelijk bedoel ik dan voor een film uit deze reeks. Wat me vooral opviel hier was hoe de Potter reeks van redelijk goedkoop aandoende eerste film uitgegroeid is naar een waardige blockbuster. Er zit duidelijk geld in de aankleding en de effecten.

Maar verder blijven het vooral rechttoe rechtaan verfilmingen van kinderboeken. Ook hier weer een aflevering waarbij het overkoepelende verhaal eventjes een opleving en doorspurt krijgt op het einde, maar waar de rest van de film gereserveerd lijkt voor een nevenevenement. Ondertussen zijn er ook al zoveel geheime vennootschappen en tovenaarsscholen en mythische events en plaatsen gepasseerd dat het nog maar weinig wegheeft van een consistente wereld. Eerder een hoop kinderspanningsclichés op een hoop gegooid.

De kinderacteurs zijn en blijven erg matig, Radcliffe blijft wat een klier en nu z'n personage iets complexer wordt wil het helemaal niet meer lukken. De volwassen cast lijkt iets beter op hun gemak, maar echt geweldig wordt het nergens.

Buiten het derde deel heeft deze reeks maar weinig te bieden. Aangezien de drie volgende delen door dezelfde regisseur gemaakt werden verwacht ik ook maar niet teveel meer. Zal ze uiteindelijk wel een keertje allemaal gekeken hebben, maar een timing durf ik er zeker niet op te plakken, daarvoor boeien de afzonderlijke afleveringen te weinig en is het overkoepelende verhaaltje te pover.

avatar van mjk87
Wellicht dat je het stukje animatie in deel 7, part I wel kan waarderen. Visueel wordt het vooral steeds zwarter, blauwer en donkerder. Dus ook met diezelfde regisseur verandert er wel wat.

Overigens, heb je de boeken gelezen? Want als ik iets daar vind is het wel een levende consistente wereld vol tovenaars. Juist door deels zomaar het een en ander te noemen en af en toe aan de lezer via HP zelf het een en ander uit te leggen, maar niet op een kinderlijke manier van alles uitleggen en uittekenen tot een geheel. Dat dat in de film minder naar voren komt kan ik me indenken, heb die alle dan ook wel lager gewaardeerd dan het boek.

De boeken nooit gelezen en dat zal er ook nooit van komen. Ik lees sowieso niet veel en als ik dan al eens een boek vastpak is het geen Potter

avatar van panax
steengoed,schitterende special effects,mooie beelden
het lijkt of elk deel beter wordt
terwijl ze niet slecht zijn begonnen!!!
meerdere malen gezien ,maar het blijft goed indrukwekkend!!

avatar van benni
TOP EN ALLE HARRY POTTER FILMS EN BOEKEN ZIJN TOP

xoxoxoxoxoxoox de dochter van deze accountmensje

avatar van AC1
AC1
Het viel me gisteren op hoe weinig verschil er is tussen Star Wars en Potter. Good vs Evil. Net als Skywalker is Potter 'the one' die een training volgt. Het had een Jedi school kunnen zijn. Voldemort is gewoon een Sith. De toverstokjes zijn lightsabers. Dumbledore is een wijze mentor a la Obi Wan Kenobi. John Williams is de filmcomponist van Star Wars en Potter.

AC1 schreef:
John Williams is de filmcomponist van Star Wars en Potter.

Met het verschil dat Williams alle Star Wars-films heeft gedaan, en alleen de eerste drie Potters. Deze (Order of the Phoenix) is gedaan door Nicholas Hooper.

avatar van misterdhdh
super film he, ben een grote fan van de harry potter films/boeken. ben de films terug aan het herbekijken. eigenlijk maar vanaf deel 5 want deel 1-4 ken ik bijna van buiten. ik vindt het moeilijk om te zeggen wat nu mijn favoriete film is. ze zijn ook zo verschillend en allemaal super goed. professor omber doet het echt schitterend in deze film, beter kan je, je rol niet spelen volgens mij. de film boeide me van begin tot einde. niks op aan te merken. veel mooi vrouwvolk in deze film, ook leuk natuurlijk. hermelien die elk jaar mooier wordt

4.5/5