Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Als Harry, Ron en Hermelien aan hun zesde jaar aan Zweinstein beginnen, komt Harry in het bezit van een geheimzinnig volgekladderd toverdrankenboek, dat ooit het eigendom is geweest van de onbekende Halfbloed Prins. Wat moet Harry doen met de af en toe wel erg obscure spreuken die het boek vermeldt? En ondertussen heeft hij te kampen met een moeizaam sociaal leven en laat Perkamentus hem stukje bij beetje informatie zien over het duistere verleden van Voldemort. Deze lessen van Perkamentus zullen leiden tot het grootste geheim van de duistere heerser en het zal Harry helpen om te overleven.

avatar van John Barry
Wat vooral in deze film afgeraffeld werd zijn de stukken over de jeugd van Voldemort. In het boek werd hier veel meer aandacht aan besteed. In de film word dit afgeraffeld. Ook is jammer dat het bezoek van Perkamentus aan Duffelingen is weggelaten in de film. Was een erg leuk stuk in het boek. Onbegrijpelijke keuzes hebben de filmmakers in deze film naar mijn iddee gemaakt. Wel veel aandacht aan stomme liefdesverhaaltjes. Maar veel andere interessante stukken uit het boek zijn weggelaten of afgeraffeld.

avatar van rcuppen79
The Half-Blood Prince was het zesde boek uit de reeks en had wellicht de meeste potentie om uit te groeien tot een spectaculaire film. Dit had helaas niet zo mogen zijn. David Yates heeft overduidelijk veel gekeken naar The Lord of the Rings, want Michael Gambon speelt hier een perfecte imitatie van de tovenaar Gandalf. Dit komt de originaliteit van de film niet ten goede. De ontknoping was in het boek één van de meest ontroerende momenten uit de complete Harry Potter-reeks, maar hier in de film is het allemaal veel te sentimenteel en gaat Yates over-the-top met deze complete scène.

Visueel is The Half-Blood Prince misschien wel het beste deel uit de reeks met mooie fotografie en overtuigende trucages. Ook de muziek van Nicholas Hooper vond ik erg mooi. Dit was voor het eerst dat de muziek me eigenlijk opviel.

De film heeft zo z'n momenten, maar verhaaltechnisch stelde de film mij teleur.

avatar van schoonetoonen
Prutfilm. Langdradig, pakt me geen moment, en er wordt van alles bij verzonnen, wat maar weinig toevoegt en niet past in de hele cyclus. En dan wordt er ook nog eens behoorlijk wat uit het boek geschrapt. Daardoor mist de film ook de nodige diepgang, wat hem afstandelijk en oppervlakkig maakt. Het interesseert me helemaal niks wat de personages overkomt, en dat is natuurlijk killing.
Wel mooie effecten, maar daar redt je het bij mij echt niet mee... Maar het levert dan wel mijn 1,5 ster op.

avatar van JR-Style
"By times I forget how much you've grown Harry"

Dit 6e deel heb ik maar heel weinig gezien en ik dacht altijd dat het maar een matige film was. Tot dat ik hem gisteravond weer eens zag en de hele film me eigenlijk toch wel heel erg beviel. Er zit duisternis, humor en wat romantiek bij. Ook kom je meer te weten over de jonge Voldemort (alleen iets te weinig herinneringen wel nog, puntje van kritiek) en zijn grootste geheim.

Ik vind Daniel Radcliffe hier veel leuker spelen dan in zijn vorige films, vooral die scène dat hij Felix Felicis op heeft is echt geweldig. Lijkt wel of hij aan de zware drugs zit daar. Emma Watson en Rupert Grint zijn ook wel aardig, al zijn hun personages in dit deel vooral bezig met romantiek. Dat had wel een vleugje minder gekund, al leverde het vaak wel grappige en droge momenten op.

Snape was weer briljant in deze film en ook Slughorn is een heel leuk personage in deze film. Zelfs Dumbledore komt in deze film een beetje over als een Dumbledore uit de eerste twee films. Al lijkt hij in de grotscène wel heel erg op Gandalf. Tom Felton als Malfoy is ook prima in deze film, sowieso tof dat Draco nu een grotere rol heeft. Erg overtuigend kwam het op mij over.

Sommige details die ze uit de boeken hebben weggelaten zijn wel jammer zoals: de Dursley's en Dumbledore die daar op visitie komt om Harry op te halen, de geschiedenis omtrent de ouders van Voldemort en Tom Riddle die zijn objecten uitkiest om horcruxes van te maken.

Verder wel tof dat Quidditch weer terug was, al was het te mager naar mijn mening. Je zat niet echt naar een spannende wedstrijd te kijken en je kon het eigenlijk nauwelijks volgen. Het ging alleen maar over Ron die wat ballen tegenhield, Harry bijvoorbeeld was niet te zien in die hele wedstrijd. Dit is wel jammer.

Voor de rest zaten er wat grappige momenten in de film: Ron met een liefdesdrank op, uitstekend geacteerd van Rupert Grint of het aanstellerige gedrag van Lavender Brown. De extra scène bij het huis van Ron met kerst vond ik wel matig, omdat er eigenlijk niet echt heel veel spannends gebeurde behalve dat iedereen in het riet ging rennen en Bellatrix en co eigenlijk vrij weinig deden op het in de fik steken van het huis na dan.

Eindscène in de grot was erg mooi gedaan, visueel gezien (sowieso een heerlijke duister filtertje eroverheen de hele tijd) en was erg spannend met die Gollum-achtige wezens. De dood van Dumbledore vond ik opzich ook wel mooi gedaan, alleen jammer dat hij niet echt begraven werd en dat er dan allemaal personages uit oudere films waren langsgekomen. Maar ik snap wel dat ze het zo hebben gedaan.

4,0* omdat hij een van de betere Potters is.

avatar van nakada
Heb je Dumbledore's army niet gemist ?

avatar van J.Ch.
Elke keer als ik een recensie kom schrijven bij een Potterfilm, zie ik dat JR-Style me net is voor geweest... Over het vorige deel verschilde ik aardig van mening met mijn voorganger, maar deze keer ben ik het weer eens! Zo eens zelfs dat ik moeite moet gaan doen om zelf nog iets origineels te zeggen. Ook ik vond deze film veel beter dan ik dacht. Er gebeurt een groot deel van de film niet eens zo heel veel, maar toch is The Half-Blood Prince goed in balans.

De film leunt zwaar op de sfeer, die in dit deel letterlijk duister is. Ik ben normaliter niet iemand die veel let op de cinematografie, maar deze keer viel het me echt op hoe mooi de film gefilmd is, met een bijzondere aandacht voor licht en kleur (waar Rembrandt de inspiratie voor schijnt te zijn geweest). Ook vind ik de muziek in deze film het best sinds John Williams het stokje heeft doorgegeven. Er is ook ruimte voor; er zijn opvallend veel scènes met geen of weinig dialoog. Als je een spectaculaire film verwacht zit je vast niet te wachten op Malfidus en zijn groene appel, maar ik vond het mooie scènes, letterlijk en figuurlijk.

Over Malfidus gesproken: uitstekend werk van Tom Felton. Hij bewijst meer te kunnen dan het irritante rijkeluiszoontje uit te hangen. Daarnaast krijgen we in deze film veel meer fraaie bijrollen te zien: natuurlijk Alan Rickman als Sneep en Maggie Smith als professor Anderling, van wie inmiddels allemaal wel weten dat ze het erg goed doen, maar ook professor Slakhoorn, moeder Malfidus en de onvolprezen Helena Bonham Carter als de fantastisch gestoorde Bellatrix. Andere oude bekenden komen helaas slechts voor een cameo opdraven of helemaal niet. Ik vond het hoofdstuk in het boek, waarin Bill is gebeten door een niet-getransformeerde weerwolf, Fleur en mevrouw Wemel ruzie maken en Tops iets met Lupos wil maar hij zichzelf niet goed genoeg vindt voor haar, altijd erg goed. Hoewel ik wel snap dat het dit soort zaken is dat als eerste sneuvelt als je in een boek moet gaan knippen.

Ik geloof wel dat er behoorlijk wat geknipt is in Voldemorts verleden, maar ik heb niet het idee dat de film daardoor incompleet is geworden. De flashbacks die we krijgen zijn behoorlijk veelzeggend en ik denk dat je voldoende over Gruzielementen weet om het volgende deel te kunnen begrijpen. Ik moet zeggen dat ik ook de manier waarop de herinneringen uit de Hersenpan zijn weergegeven, alsof ze uit inkt in water bestaan, erg mooi vind. Dit zijn het soort details dat mij erg blij maakt. Ook de beginscène en, iets later, de ‘restauratie’ door Perkamentus zijn erg goed gedaan. Wat ik wel miste was de Halfbloed Prins. Ook het vorige deel bevatte iets te weinig van z’n titel, en nu opnieuw zou je je kunnen afvragen of het wel allemaal om de prins draait. Gelukkig levert het uitproberen van Sectumsempra een mooie scène op, maar toch.

Ik denk dat dit een vrij matig spectaculair verhaal is, op het laatste half uur na, maar ik vind het persoonlijk niet minder interessant.
JR-Style schreef:

Precies wat ik dacht. Ik vond het fantastisch. De begrafenis van Aragog en de nasleep ervan vond ik ook erg geslaagd, evenals het bruggetje naar de serieuze zaak waar het eigenlijk om draait. Francis de vis is ineens niet meer zomaar grappig, maar een symbool van een grote tragedie. Al even leuk: Ron aan de liefdesdrank. Erg grappig en erg goed gedaan door Rupert Grint. Sowieso vond ik de romantische subplotjes in deze film veel beter geslaagd dan in de vorige delen. Ik was al even bang dat ze de vogeltjes van Hermelien eruit zouden laten, maar gelukkig niet. In het laatste half uur of zo komt dan alsnog de spanning erin. Ik wist wat er ging gebeuren en toch schrok ik nog enorm toen er zo’n hand uit het water kwam en Harry vastgreep. Op de gebeurtenissen op de Astronomietoren heb ik helemaal niets aan te merken, gewoon goed gedaan.

Zoals ik al zei: een mooi gebalanceerde film. Meer drama dan actie, wat ik persoonlijk liever heb dan andersom (The Goblet of Fire), en goed uitgevoerd ook. Zowel qua stijl als qua inhoud goed geslaagd.

avatar van Thorongil
Nog eens herkeken, halve verhoogd. Vond vooral het begin en einde sterk. Muziek was ook echt sfeervol, zette de juiste toon. Soms is het wat langdradig en zit er iets te veel romatische filler in.

avatar van Kondoro0614
Harry Potter and the Half-Blood Prince

Tja, ik weet niet. Het lijkt een beetje op de grote broer van het vorige deel en de neef van deel 1 en 2. Al vond ik deze delen weer beter dan dit deeltje. Ik weet niet maar, de laatste twee Harry Potter films die ik gezien heb begonnen te vervelen en dat is erg irritant in zo'n lange film. Toch moet dit deeltje er weten. Je krijgt onbewust veel informatie binnen over Voldermort. Hoe was hij vroeger? Wat is er gebeurd en waarom is hij zo geworden? Ook is dit 1 van de duisterste films die ik tot nu toe gezien heb ik de HP reeks. Eigenlijk vond ik die wolk best wel vet. Jammer van Sirius en Perkamentus maar je merkt wel dat de HP reeks richting zijn eind werkt.

Ook in dit deel vond ik Daniel Radcliffe weer ouder overkomen wat het alsmaar beter maakt! Michael Gambon speelt een goede rol als Perkamentus en ik heb gemerkt dat hij in de volgende twee delen gewoon terug komt. Leuk! Emma Watson speelt uiteraard haar rolletje ook weer goed en Rupert Grint ook.

Het verhaal was natuurlijk weer goed. J.K. Rowling heeft goede boeken geschreven die ik alleen nooit gelezen heb. Ben niet zo'n lezer maar, uit alles wat ik gehoord heb blijkt die best wel goed te zijn. Of eerder gezegd, blijken die erg goed te zijn. Nu moest je er wel bij zijn dit deel maar echter vond ik hem toch ietwat langdradig door gaan. Het concept blijft goed en zeker een goede film. Een film die je niet mag missen. Ik ben klaar voor de laatste twee delen. De finale!!!

avatar van Phantasm
Langdradige en slaapverwekkende film waarin erg weinig gebeurt, in mijn ogen wordt het er niet beter op met de Potter films, paar leuke effecten.

avatar van Glennekeeeee
Aangezien VIER (Vlaamse zender) alle HP-films in de zomer heeft uitgezonden heb ik deze allemaal opgenomen en vandaag heb ik het zesde deel ervan teruggezien.

David Yates had met Orde van de Feniks laten zien dat hij een sterke duistere Harry Potter-film kon neerzetten waarin actie niet nodig was om de kijker te boeien en de opmars van beide fronten zeer sterk kon overbrengen. Het is dan ook jammer dat Yates die lijn niet doortrekt in deze film waarbij ik meteen kan zeggen dat dit naar mijn gevoel misschien wel de minste is uit de reeks.

De film is totaal niet in balans. Enerzijds heb je inderdaad een duister kantje met de toverwereld die weet dat Voldemort terug is en dus de bevolking bang maakt, je hebt Draco die zijn persoonlijke opdracht heeft en lang misterieus blijft, we krijgen meer achtergrond van Voldemort en het misterie van de Halfbloedprins. Maar 3/4 van de film zijn dit verhaallijnen die als tussendoortje worden gebracht en vooral worden afgewisseld met een lichte toon van Puberende jongeren en liefdesperikkelen. Nu, ik snap dat ook een donkere film zijn lichte momenten moet hebben maar deze film had er te veel en waren ook te kinderlijk. Buiten de gekende 3 draait deze film vooral rond Perkamentus, Draco en Sneep. Op zich een sterke opzet dat 3 karakters met enorm potentieel eindelijk hun moment krijgen voor meer uitdieping en op zich gebeurd dat ook redelijk al blijft het allemaal nogal lang in het ongewisse. Het verhaal van bijvoorbeeld Perkamentus had veel vroeger gemogen zo dat de film wat meer vaart zou krijgen. Nu moeten we het eerste deel van de film genoegen nemen met wat puberende dialogen tussen Ron en Hermelien, zijn drankjes de manier om wat humor te brengen. Het is raar dat Voldemort op zichzelf zo goed als niet te bespeuren is terwijl de vorige film volledig draaide rond zijn opmars. De ooh zo grote slechterik geeft een jonge knaap als Draco een heel schooljaar om een opdracht uit te voeren die simpelweg op een paar weken gedaan kon worden.

Het probleem is eigenlijk al gesteld: enerzijds leuk dat bepaalde personages hun achtergrond krijgen maar dit mocht niet uitgerokken worden over een hele film. Daardoor voelt de film teveel als een tussendoortje dat enkel nodig is om de finale op te zetten zodat je helemaal mee bent en de finale aflevering zijn eigen verhaal kan vertellen en afronden. Dit gemengd met de te hoge dosis humor terwijl de grootste slechterik uit die wereld weer gekend is en angst zaait werkt dan ook tegenstrijdig.

Het laatste deel maakt wel veel goed maar had zoveel uitgebreider mogen zijn. De tocht met Perkamentus is uiteindelijk van korte duur en ook maar een opzetje voor de finale. Bij het terugkeren van hun toch wacht dan nog een goed uitgewerkte confrontatie met Sneep, Draco, Beatrix en konsoorten maar dat Harry weer zijn mond hield tegen Perkamentus, deze keer over Sneep, is ook weer raar want het had een boel kunnen voorkomen.

Halfbloedprins is als losstaande film te weinig om te boeien en te onevenwichtig. Maar als je de hele reeks na mekaar bekijkt wel een broodnodig deel om bepaalde personages uit te diepen of te zien evolueren en dat is wel solide uitgewerkt.

3,75/5

avatar van martijn011
Ondanks de duistere sfeer, die weliswaar goed overkomt, is ook dit deel niet overtuigend genoeg. Ondanks het onheilspellende begin en het sterke einde is de film grotendeels van de hak op de tak aan het springen en wordt de dreiging van Voldemort ondergesneeuwd door de liefdesperikelen van de drie hoofdrolspelers.

Waar ik na het vorige deel de hoop had dat Voldemort nu eens wat vaker ten tonele zou verschijnen, bleek nu dat hij niet eens in beeld komt. Grote tegenvaller. In plaats daarvan zien we wat afgezanten van hem ronddwarrelen en krijgt Draco een geheime missie die veel eerder vervuld had kunnen worden dan in de film wordt vertoond. Verhaaltechnisch komt deze film veel tekort.

Gelukkig is het einde wel te behappen en komen we wat meer te weten over de halfbloed prins. Het acteerwerk is te doen, al vind ik Radcliffe echt geen wonderacteur.
Rest mij nu alleen nog de laatste twee films van de reeks te zien voordat ik definitief een oordeel kan vellen over deze reeks.
Kleine voldoende.

avatar van Noodless
Het einde komt stilletjes aan in zicht. Nog twee films te doen, hopelijk zal de reeks toch positiever eindigen dan deze matige film. Qua verhaal en entertainment de zwakste van de reeks tot nu toe.
Veel te langdradig, weinig ophefmakende scènes, van de hak op de tak en totaal geen spanning. 5/10

MaartenTuinstra
Minste Potter, maar nog altijd onderhoudend.

De sfeer is duister, er zit een onverwachte wending in het plot (tenzij je het boek gelezen hebt) en het gebruikelijke visuele spektakel is prachtig. Het scenario is helaas om te janken, en dan doel ik op die soapachtige liefdesperikelen. Ook een echte finale, zoals in de vorige twee, bleef uit. Uiteindelijk is het meer een kwestie van smaak, maar ik vond dit zesde deel de minste uit de reeks.

avatar van baspls
"Why is it, when something happens, it is always you three?"
- "Believe me, Professor. I've been asking myself the same question for six years."

Harry Potter and the Half-Blood Prince heb ik van alle films denk ik het minst gezien. Vroeger vond ik het ook een erg teleurstellend deel, maar nu ik hem opnieuw heb gezien gister ben ik toch van mening veranderd.

Harry moet in opdracht van Perkamentus de nieuwe leraar Slughorn te vriend zien te houden. Samen met Perkamentus komt Harry steeds meer te weten over het verleden van Voldemort. Ook heeft Harry dit jaar een boek gevonden met vreemde spreuken dat eigendom is van iemand die zich 'De Halfbloed Prins' noemt.

Jim Broadbent was prima als de nieuwe leraar Slughorn. Michael Gambon vertolkt Perkamentus in dit deel bijzonder goed, zelfs al was Harris niet ziek geweest betwijfel ik of hij op zijn leeftijd nog zoveel had kunnen doen. Ook Alan Rickman is weer bijzonder goed als Sneep. Daniel Radcliffe vind dit deel zelf het minste in de serie, terwijl J.K. Rowling ooit gezegd zou hebben dat het haar favoriet was.

In dit deel komt er weer een stuk meer tienerdrama bij kijken. Hermelien komt er eindelijk vooruit dat ze iets voor Ron voelt en op een of andere manier heeft Harry iets met Ginny. Het drama was op zich wel goed, vooral de gesprekken tussen Harry en Ron vond ik zelf wel leuk. Verder is het personage Draco een stuk minder oppervlakkig als in de vorige delen. Ook hebben we voor het eerst sinds deel 3 weer wat Zwerkbal.

Vroeger was ik vooral boos om het einde, een van mijn favoriete personages gaat immers dood. Ik moet zeggen dat ik het nu toch wel kan waarderen. De dood van Perkamentus is erg goed in beeld gebracht en het daarop volgende is toch wel respectvol naar het personage. Haast ontroerend hoe iedereen zijn toverstok op het einde in de lucht steekt. Zeker in vergelijking met Star Wars - The Force Awakens, waar ik de dood van een ander favoriet personage echt belabberd uitgevoerd vond. Het boek heb ik er even bij gepakt en in het boek was het toch wel een stukje anders, al vind ik dat de film het op zich qua tempo beter heeft gedaan. Al had ik wel graag gezien dat Sneep wat meer aandacht had gekregen.

De film is op zich zeer netjes opgenomen. Snap de nominatie voor de Oscar voor beste Cinematografie alleen niet helemaal. Voorgaande delen vond ik namelijk veel beter qua cinematografie. Er is veel lof voor de donkerheid, maar ik vind de colorgrading toch echt te overdreven. Yates zou zijn geïnspireerd door het clair-obscur van onze eigen Rembrand, maar eerlijk gezegd zie ik dat er niet in terug. Wat ik wel erg sterk vond is dat dit deel weer op de zelfde locatie als deel 2 is opgenomen, de mooie gotische hallen.

De soundtrack van Nicholas Hooper is hier toch echt een stuk beter als in het vorige deel. Met name naar het einde toe was de muziek erg dramatisch en versterkte de impact nog enorm.

Vroeger vond ik dit een van de engste films in de reeks, vooral door die zombies. Nu is het toch wel lekker duister en weer iets sfeervoller als het vorige deel, al is het niet meer zo sfeervol als de eerste drie delen in de reeks.

Dus hoewel ik dit nog steeds de minste film in de reeks vind, is hij toch beter dan ik voorheen altijd dacht. Vooral de verdere ontwikkeling van de personages en de achtergrond van Voldemort die in dit deel wordt onthuld maken het de film het meer dan waard. Op zichzelf is dit deel niet heel bijzonder, maar het is toch een goed voorspel op de finale die zal gaan volgen.

Tarkus schreef:
Over de vertolkingen heb ik geen klachten, soms ook mooie beelden, en de visuele effecten worden bij elke film steeds beter.
Maar helaas is niet alles aan deze film goed... van de 6 prenten die ik nu uit de reeks heb gezien is dit wel de minst goede.
Het scenario is pover en saai, de film is veel te langdradig en zeker niet spannend.
Kortom het geheel is maar een flauwe, romantische bedoening.
Er staan nog 2 vervolgen op stapel, maar het lijkt wel of dit zesde deel al een deel té veel is....

Blu-ray versie eens bekeken. En ben toch meer tevreden dan toen ik de film een eerste keer zag.
Er zit minder actie en spanning in deze film da's waar, maar toch is het verhaal nog goed.
Het is inderdaad meer een romantisch deel deze film, daar de hoofdpersonages allemaal wat met de liefde te maken krijgen.
Maar daardoor wordt een film niet slecht he, je ziet maar een tweede keer naar een film kijken kan nooit kwaad.

avatar van Rico120
deel 6 kan ik kort over zijn maar wat deze goed ook ietsjes beter dan deel 5 vooral the opening scene en the ending dat sneep zegt

i am the half blood prince geniaal

Indiana007
Vind de laatste 4 films beter dan de 1e 4.
Boeken gelezen tot deel 4.
Daarom vind ik de films niet tegenvallen omdat ik niet kan zien hoeveel er weggelaten is.
Mooi gefilmd.

Minste deel. De vorige twee waren ook al matig. Het is te langdradig vaak.

minste deel van allemaal.iets te langdradig.maar nog steeds wel een goed deel.heb hem al vaker gezien. hij blijft goed.waardeer hem na herzien wel meer.

avatar van Antonev
Evenals het voorgaande deel was ook deze film mager te noemen. Het ligt echt niet aan de special effects en het ligt ook niet aan de acteurs of aan de aankleding. Het verhaal wordt gewoon mager gebracht en het is niet zo detailrijk als we in deel 1 t/m 4 zagen. Desalniettemin een voldoende.

avatar van Mr_Mephisto
Herziening.

Net als The Goblet of Fire heeft The Half-Blood Prince het moeilijk om de balans tussen essentie en bijzaak te vinden. Daarom staat de film ook wel bekend als 'die met de liefdesrelaties'. En inderdaad, opeens heeft iedereen door dat Hogwarts een gemengde school is. Terwijl Hermione een irritante mede-Gryffindor van zich moet afhouden, Harry interesse in Ginny toont en Ron druk met Lavender zoent, komen we als kijker niet zó veel over Voldemorts verleden te weten. Alleen de tweede herinnering die Dumbledore aan Harry toont, moet de film voortstuwen.

Die intellectuele leegte vult de regisseur op met de Death Eater-aanval tijdens Kerst op The Burrow . Die gebeurtenis is voorbij voor je het weet en slaat helemaal nergens op, zeker al omdat er achteraf geen aandacht meer aan besteed wordt. Zo'n schrale inhoud staat in contrast met de cinematografie, waarmee het wel snor zit. Door bijzonder beeldgebruik en knappe decors is The Half-Blood Prince (ondanks de voorgaande bedenkingen) een mooie film.

Bovendien draagt de cast van oudsher zijn steentje bij. Nieuwkomer Jim Broadbent speelt een geloofwaardige Horace Slughorn; Tom Felton toont al van in het begin aan dat hij naast Daniel Radcliffe de betere acteur is (hoewel Felton in de rol van Potter wellicht niet tot zijn recht zou komen); Alan Rickman vindt als nooit tevoren de juiste (Snape-)toon.

Het einde is spannend, indrukwekkend en hartverscheurend, alleen jammer dat we daar lang op moeten wachten.

avatar van notsub
Ook dit deel biedt voldoende entertainment. Met name Draco en Snape winnen hier aan mijn belangstelling. Het is wel jammer dat de romantische ontwikkelingen van de jeugd ook nadrukkelijk gevolgd worden. Het ontrafelen van Volkemort's verleden is dan toch het hoogtepunt van dit deel. Dat levert duistere en belangrijke momenten op. De finale werd deze keer wat kort en heftig gehouden. Zo zag ik zeker betere delen, maar dit deel verveelde mede door de donkere sfeer ook nauwelijks.

avatar van Fisico
The half blood Prince bestaat uit twee grote onderwerpen. Enerzijds heb je de het wat luchtige romantische gezwets van de tieners. Ik kan me inbeelden dat er menig zijn die het het de duur welletjes vonden. De jaloezie en afwijzigingen zijn traditioneel net als als de "verboden" liefde met de zus van je beste vriend. Nua, liefde en tieners, het hoort er nu eenmaal bij. Anderzijds en uiteraard het meest interessante waren de fijne flashbacks om meer te weten te komen over de persoon Voldemort.

De dood van Perkamentus verraste me. Ik ben niet bekend met de boeken noch met het vervolg van de reeks. Zijn dood en rouwverwerking was er wel eentje in stijl. Knap gedaan. Ben erg benieuwd naar de laatste twee delen. Hoewel de opbouw van de films vaak gelijkaardig is (nieuwe professor, wat les en wat rebellie van de drie musketiers) blijft de Harry Potter reeks erg vermakelijk. Jammer dat ik ze niet eerder heb ontdekt.

avatar van Shadowed
Betere Yates.

Toch weer een beter deel dit. De sfeer is weer volledig terug en maakt de film dus beter. De acteurs doen het weer top, al zijn sommige wat wisselvallend. Vooral Draco sprong er opeens tussenuit, al is die jongen er niet bepaald mooier op geworden.

Weer mooie effecte, wederom opnieuw een prima verhaal. Zelfs Gambon doet het hier wat beter en lijkt beter in zijn element te zitten. Al is dit deel wat "saaier" dan de voorgaande delen, Yates heeft hier bewezen toch wel Harry Potter te kunnen regisseren.

Prima film, beetje hetzelfde niveau als deel 1,2 en 3. Leuk weerzien, grappig dat zo'n lange speelduur telkens weer lekker vlot en snel om kan zijn. Dat betekend dat de reeks wel degelijk vrij geslaagd is geworden.

showbox

Dat er zo enthousiast gedaan wordt over de acteerprestaties verbaast me zeer. Vind de meeste ok tot matig, en de protagonist en zijn beste vriendin vallen onder laatste. Slughorn en Snape tillen het niveau gelukkig wat omhoog. Verder is het me allemaal wat willekeurig wat er gebeurt, maar misschien dat dat aan mij ligt aangezien ik de voorgaande delen niet heb gezien (hoewel andere reacties die ik hier lees bevestigen dat ik niet de enige ben die bv met het kerstgebeuren weinig kan). Dankzij het mysterie-element blijf je wel kijken en blijft het onderhouden, maar uiteindelijk beklijft vooral teleurstelling door het dunne plot. Zeker daar je dat niet verwacht van een boekverfilming.

avatar van JR-Style
Panoramix schreef:

Het probleem met de verfilming van dit deel is dat het plot vooral ging om veel flashbacks van Voldemort (zijn ouders en grootouders, hoe hij aan de objecten voor de horcruxes kwam, nog wat flashbacks om hem echt te zien veranderen van de knappe Riddle in Voldemort), maar dat is wat lastiger in een film met beperkte tijd natuurlijk want anders zit je zo meer naar flashbacks te kijken dan naar het verhaal in het heden. Dus hoe zonde ik het ook vind, al die flashbacks tonen zou alleen kunnen werken als Harry Potter een televisieserie is waar je dan per aflevering de flashbacks beter kan omlijsten.

avatar van Keepthechange1980
Radcliffe zei eens in een interview dat hij zelf ook niet tevreden was met zijn acteerprestaties in dit deel. Hij was er zelfs zo ontevreden over dat hij eigenlijk niet naar de première wilde gaan.
Dat ben ik met hem eens, ik vond hem hier het zwakst van alle delen, in deel 5 en 7 was hij veel beter, zelfs in deel 1.

avatar van princesspeach
Dit deel vind ik helaas wat minder.

avatar van IH88
“Once again, I must ask too much of you, Harry.”

The Half-Blood Prince is weer een prima Harry Potter film. Vooral de grotere rol voor Professor Dumbledore pakt goed uit, en ondanks de lange speelduur vliegt de tijd voorbij. Zoals bij elke Harry Potter film eigenlijk. Het subplot rond Voldemort/Tom Riddle had wel wat beter uitgewerkt mogen worden, en sowieso had deze verhaallijn een grotere rol mogen spelen in de film.

De romantische strubbelingen van Ron en Hermione voelen wat misplaatsts aan, en dit is een verhaallijn dat ik eigenlijk al eerder had verwacht. Maar gelukkig hebben we Harry Potter, Dumbledore, Snape (Rickman blijft fantastisch in de rol) en het intrigerende subplot rond de zeven Horcruxes nog. Regisseur Yates zorgt er ook voor dat The Half-Blood Prince een enerverende en vermakelijke film blijft om naar te kijken. En de production design en cinematografie zijn weer van het allerhoogste niveau, maar dat zijn we wel gewend na zes films.