• 8.231.575 stemmen

Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Avontuur / Fantasy | 152 minuten / 159 minuten (extended version)

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 152 minuten / 159 minuten (extended version)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone / Harry Potter en de Steen der Wijzen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Chris Columbus

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Releasedatum: 22 november 2001

Over Harry Potter and the Sorcerer's Stone

"Let the Magic Begin."

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Vernon Dursley

Professor Quirrell/Voldemort

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Mooi gemaakte avonturen/fantasie film voor het hele gezin, ik moest eerst niet zoveel van deze reeks hebben maar geef het nu een nieuwe kans en ja dat pakte goed uit. De cast, verhaal en setting zijn goed gedaan en vooral de erg jonge hoofdcast spelen erg goed en overtuigend. Deze week ga ik deel 2 zien en ben benieuwd hoe die is, jullie horen het wel en ja commentaar op het feit dat ik deze reeks nu pas zie daar mogen jullie wat op zeggen ha

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Aantal jaren al weer geleden dat ik deze film heb gezien! Het blijft een leuke film en iedereen ziet er hier nog zo jong uit! Binnenkort komt deel 2 op TV, dus die ga ik ook kijken. Leuke film met aantal grappige stukjes. Fantasyfilms liggen me meestal wel

avatar van woeler82

woeler82

Hoewel ik de film al een keer gezien heb, kan ik me de 1ste keer weinig van herinneren.

Nou ik hem vanavond weer zie, ziet die best wel sprookjesachtig uit.

Ik heb nou iets beter op de details gelet.

Het enigste negatief wat niet goed uitgewerkt is , is die trol de rest ziet wel redelijk tot goed uit.

Emma Watson komt bij erg goed over, brutaal en bij de hand, ik vond ze erg goed spelen.

Ik ga alle delen weer kijken behalve het laatste deel wat in 2 delen gesplit is zie ik dan de eerste keer

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel leuk.

Eerste deel in de Harry Potter reeks, en dit is helaas voor mij de minste. Vooral omdat o.a. Harry Potter hier nog zo kinderlijk is afgebeeld. Columbus staat ook niet bekend vanwege zijn harde stijl, maar meer vanwege zijn kinderstijl.

Toch wel een film die goed wegkijkt. Ik heb de boeken deel 1 t/m 4 en een stuk van 5 gelezen. Daarna haakte ik definitief af. Het is allemaal vrij onschuldig neergezet en dingen zoals het kasteel zien er mooi uit. Soms faalt het een beetje een visueel niveau maar ja.

Een film die goed wegkijkt maar stiekem veel te lang duurt. Hij is snel om, maar 2 en een half uur is echt een stuk te lang. Harry Potter fans zullen het grondig met mee oneens zijn, maar persoonlijk toch wel grote producties zo.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Dit is een franchise die meegroeide met haar publiek. De boeken nooit gelezen, maar dat kan er nog van komen natuurlijk. Dit is dan ook een brave kinderfilm die iedereen nog moet voorstellen. Het is soms wat flauwe slapstick. De kindacteurs moeten nog veel leren en bij de volwassenen zie je snel wie een groot acteur is en wie niet, ook in de latere films. De echte acteurs spelen een fantasyfilm die door haar verhaal en sfeer vooral voor tieners bedoeld is. De mindere acteurs spelen een vrij infantiel volwassen personage, alsof dat zo moet als je in een tienerfilm zit...

Omdat ze de tijd nemen om iedereen voorstellen, is de film qua verhaal vrij fragmentarisch. Geen idee of dat in de boeken ook zo is. Het is duidelijk nog wat zoeken. De film is ook vrij lang en qua CGI ondertussen al gedateerd. Maar op zich wel een mooi begin van een succesvolle franchise en buiten de effecten nog goed te doen anno 2018.

avatar van Antonev

Antonev

Onlangs de boekenreeks weer eens ter handen genomen en in een relatief korte periode uitgelezen. Op de een of andere manier ontstaat er na het lezen van het laatste deel dan toch een soort leegte. Hoe kun je die leegte beter opvullen dan een begin te maken aan de films?

Dit eerste deel is, evenals in de boekenreeks, het minst zwaarmoedige van alle delen. Het is nog grotendeels luchtig te noemen, al zij het dan met een dun zwart randje. De eerste kennismaking met de magische wereld van Harry Potter is geweldig. Alles wat je je in de boeken hebt ingebeeld krijgt nu pas echt vorm. Wat heb ik genoten van alle gezichten bij de personages, het geweldige kasteel en de prachtige omgeving. Niet alles was precies zoals ik me het had voorgesteld, maar dat kan en hoeft ook niet.

De film blijft prima in lijn met de belangrijkste gebeurtenissen uit het boek. Dit soort verfilmingen verzanden nog wel eens in een overkill aan informatie en niks toevoegende passages. Die valkuil hebben ze keurig weten te ontwijken. De acteurs zijn daarnaast uitstekend gecast en vervullen hun rol met verve. Ik vond niet dat er iemand echt uit de toon viel.

Samengevat in een paar woorden vond ik het uitermate sfeervol en avontuurlijk. Geweldig voor jong en oud.

avatar van NRT

NRT

Ik heb de eerdere commentaren gelezen, en kan mij hier wel in vinden. De stijl van de film is precies wat meer gericht op families. Vanaf de derde film verandert dit wat en wordt de stijl wat rauwer. Vroeger als kind vond ik dat jammer, maar nu vind ik het juist positief dat de films naar die stijl zijn geëvolueerd.

avatar van Keepthechange1980

Keepthechange1980

Ik vind dat de extended version al een stuk meer rust in de film brengt, ook al zijn het maar korte en relatief nietszeggende scenes.

avatar van princesspeach

princesspeach

Laatste keer gezien toen ik 8 en 12 was.. na bijna tien jaar later weer begonnen aan een marathon.

avatar van Keepthechange1980

Keepthechange1980

Ik heb laatst ook weer een Harry Potter marathon gedaan.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1986 berichten

Alle Harry Potter films gaan voor mij in de herziening samen met mijn vrouw, maar die heeft ze nog nooit gezien. We kunnen geen vergelijking doen met de boeken, want wij lezen geen boeken. Gisteravond de aftrap met deel 1 en hebben dus kennis gemaakt met de personages. Voor mij zijn dit soort fantasy films van 13 in een dozijn, maar is Harry Potter wel iets van een hoger niveau. Mijn vrouw vond het geweldig en kan de volgende delen niet afwachten. Een 3.5 van mij en een 4.5 van mijn vrouw.

avatar van sierrra

sierrra

Grindhouse62 schreef:

Alle Harry Potter films gaan voor mij in de herziening samen met mijn vrouw

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1986 berichten

avatar van IH88

IH88

“It does not do to dwell on dreams, Harry, and forget to live.”

Uitstekend begin van de Harry Potter films. De wereld die J.K. Rowling in haar boeken heeft gecreëerd komt op mooie wijze tot leven, en de casting van alle acteurs is geweldig. Watson, Radcliffe, Smith, Grint, Harris, Rickman etc. Iedereen zit gelijk goed in zijn/haar rol. De sets, het fantasierijke en interessante verhaal, het acteerwerk, de special effects etc. Alles komt op een ingenieuze manier samen. Dit is nog wel echt een kinderfilm, maar dat stoort geen moment (vooral door de avontuurlijke sfeer en het acteerwerk). Daarvoor heeft The Sorcerer’s Stone te veel sterke punten, en de tweeënhalf uur vliegt voorbij.

avatar van stephan-0115

stephan-0115

‘Mister Potter. Our new celebrity.’

Na een aantal jaren de Harry Potter-reeks niet gezien te hebben, slechts hier en daar stukjes van de serie op tv, werd het weer eens tijd om de gehele reeks te herzien. Te beginnen bij deel 1.

Aangezien ik de boeken tig keer heb gelezen en ook al wel bekend was met de film, heeft de film niks verrassends in petto. Maar de film heeft zo’n heerlijk sfeertje, dat het gedurende de toch zeer ruime speelduur nimmer verveelt. Dat begint al bij 1 van de eerste scènes waarin de familie Duffeling wordt geintroduceerd: ‘36! But last year, last year I had 37!’

Vervolgens maken we kennis met de tovenaarswereld, wat ook nimmer verveelt. Scènes met Severus Snape zijn en blijven hoogtepunten in deze, maar ook in latere films. Minpunt is wel dat het laatste gedeelte met de zoektocht naar de Steen der Wijzen wat wordt afgeraffeld. In het boek is er nog een aanloop naar toe, hier krijgt Harry tijdens een mooie zomerdag een plotselinge ingeving dat Hagrid het drakenei niet zomaar heeft gekregen en krijgen ze nog een plotselinge ingeving dat ze weten dat ze diezelfde avond door het luik moeten, waar de eerste, zij het korte, ontmoeting met Voldemort wacht. Dit heeft verder weinig om het lijf, maar het is wel een eerste opbouw naar wat later komen gaat.

De 3.5 sterren die stonden blijven ruim overeind. Op naar ‘The Chamber of Secrets’!

avatar van FillumGek

FillumGek

Nooit echt een fan geweest, heb dan ook alleen de eerste twee delen gezien. Toch blijf je vaak horen hoe geweldig mensen de reeks vinden, zeker met de laatste paar delen. Dus toch maar een nieuwe poging om de reeks te kijken, beginnend met een herziening van The Philosopher's Stone.

Ik ben niet bekend met de boeken, maar Hogwart is in elk geval een erg sfeervolle setting. Met honderden mysterieuze gangen en deuren, verborgen kamers en bewegende trappen moet het bijna een feest zijn om daar te 'studeren'. In een film dat bol staat van de magie wordt uiteraard veel CGI toegepast, maar die heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Storend is het niet, maar bijvoorbeeld het Quidditch-spel ziet er hierdoor vreselijk nep uit.

Het verhaal achter de steen is leuk en begrijpbaar voor jong en oud. Maar de kracht van deze film zit hem natuurlijk in het trio Harry - Ron - Hermione die prima acteren. Juist door Harry Potter heb ik een beetje een hekel aan Radcliffe, maar ik kon hem nu beter verdragen dan vroeger. Op naar de volgende.

avatar van Sisorow

Sisorow

Yes yes yesssss, zag dat alle films aan het Amazon Prime Video aanbod in Nederland zijn toegevoegd vanaf het begin van de maand. Ik heb ze allemaal al 10x op TV gezien, maar nu kunnen we weer lekker bingewatchen zonder commercials tussendoor

avatar van pocalan

pocalan

Bijna twee decennia later ben ik toch eindelijk gezwicht om de films te gaan kijken. Enerzijds omdat mijn man het jammer vind dat hij zijn Potter-grappen niet met me kan delen. Anderzijds omdat ik toch nieuwsgierig ben naar wat er zo leuk aan is. Fantasy is wel een van mijn genres namelijk.

De digitale animatie is natuurlijk al aardig gedateerd wat het minder leuk maakt om voor het eerst naar te kijken. Ik denk dat ik het in die tijd minder erg had gevonden. De sfeer van de film lijkt op het zwart-witte goed-en-fout zoals in Matilda. Wat omgeving betreft heeft het enigszins wat weg van Dickens. Ik heb ondertussen een afkeer voor die Matilda-sfeer. Maar de Dickens-stijl vind ik heerlijk. Dus ik zit nog een beetje in dubio wat ik er van vind. Momenteel zit ik de tweede film te kijken die iets leuker lijkt te zijn.

Al heb ik niet veel met Potter himself, gelukkig zitten er wel genoeg personages in die mij wel aanspreken.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

pocalan schreef:

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar volgens mij geldt bovenstaande voor een merendeel van de kijkers (mij incluis). Gelukkig hoeft dat je kijkplezier totaal niet in de weg te staan. En zonder iets te willen spoilen, dat zwart-witte goed-en-fout wordt zo ongeveer met elk volgend deel minder.

avatar van pocalan

pocalan

J.Ch. schreef:

Oh, interessant dat meer kijkers dat hebben. Ondertussen zit ik bij de derde film en die is toch een heel stuk beter dan de eerste twee. Die twee krijgen helaas een onvoldoende van mij. De derde toont gelukkig al een stuk grijzer gebied. Of eigenlijk kleurrijker.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Zojuist maar weer eens begonnen met het herzien van mijn favoriete film-franchise.

Het eerste deel de Philosopher’s Stone is direct ook mijn minst favoriete van de gehele franchise. Ondanks dat Chris Columbus een geweldig opzet stuk heeft gecreëerd en de magische wereld heel goed tot leven heeft gebracht, is de film voor mij gewoon iets te childish. Maar ook de special effects zijn inmiddels erg gedateerd voor een film uit 2001, ook is de film enigszins traag en dan voornamelijk het 2e gedeelte gebeurd er niet heel veel. Inmiddels hebben de kleine plottwist’s voor mij ook geen meerwaarde meer dus ook dat maakt het niet beter, maar mocht je de film nog nooit gezien hebben is dat zeker ook nog een plus punt.

Dan de cast, die erg goed zijn uitgekozen want er is zeker erg goed gekeken naar het bron materiaal. Alan Rickman als Severus Snape, is misschien wel een van de beste castings in cinema history en Emma Watson, Ruper Grint en Daniel Radcliffe als het iconische trio hebben ook direct de chemie te pakken en lijken ook erg veel op de personages die zijn omschreven in de boeken. Alleen zijn de acteer prestaties van de kids niet altijd even best, maar goed ze waren nog jong. Fun fact: in de boeken heeft Harry Potter eigenlijk groene ogen maar Daniël Radcliffe heeft blauwe ogen. Op de eerste set dag wilde ze dus bij hem kleur lenzen in doen, maar daar bleek hij allergisch voor te zijn en dat zelfde geldt voor het brilletje. Dus aan het einde van de opnames ging hij altijd met een rode streep over zijn gezicht naar bed.

6.5

avatar van notsub

notsub

Ik ben begonnen om de serie opnieuw te zien. Al hoewel "opnieuw"? Dit deel liet ik altijd links liggen, omdat ik een kinderfilm verwachtte. Nu, dat blijkt best mee te vallen. Ik heb wel mijn twijfels bij de jonge Harry Potter, omdat hij voor zijn leeftijd al erg wijs is, maar de introductie van de vele andere karakters verloopt best op een natuurlijke wijze en de sfeer is zeker niet kinderlijk. Dat het grote verhaal hier al duidelijk vorm begint te krijgen werkt ook perfect. Zo vloog de tijd voorbij en maakte Snape nog de meeste indruk op me. Leuke start!

avatar van Supernatural

Supernatural

Supernatural schreef:

een heerlijk begin van 1 van mijn favoriete films allertijden. heb ze zo vaak al gezien .maar ze blijven geweldig.

Vandaag herzien.blijf bij mijn vorige mening.zie de reeks wel vaker,en de reeks blijft voor mij goed.echt een leuke cast.mooi verhaal natuurlijk.de eerste is altijd weer even inkomen maar zeker niet slecht.op naar deel 2.

avatar van mjk87

mjk87

Na jaren weer eens de films van Harry Potter bekeken enkele weken terug toen ze alle weer in de bioscoop draaiden, bij de meeste had ik ook nog geen stukje staan dus dat kan mooi.

Enfin, deel 1 dus. En twee dingen vielen mij op: dit is echt nog een kinderfilm. Deels ligt dat aan het bronmateriaal (met een Harry in de bezemkast, echt hel serieus valt dat niet te nemen) maar ook in de filmvariant komt dat gevoel naar voren. Het is verder een film die de volle speelduur vermaakt en tegen het einde wat duisterder wordt, maar toch vooral met kinderen in de hoofdrol voor kinderen. En die kindacteurs zijn wel heel matig.

En verder valt op dat het visueel best gedateerd is, dit is echt een film met zo'n look uit de jaren 90, begin jaren 2000. Dat zal aan de regie ook liggen, die is degelijk maar ook zonder eigen inbreng. Dat maakt dat de film wel sprookjesachtige momenten kent (zeker met de muziek van Williams) maar ook wat saai eruit ziet.

Uiteindelijk wordt de film gered door de rits aan topacteurs die allen echt geweldige rollen neerzetten, bij iedereen zie je een bepaald plezier ervan af stralen. Enkel Harris als Dumbledore vind ik iets te zemelig. 3,0*.

avatar van LiaKna

LiaKna

Ik vond deze film echt geweldig. Zeker leuk om nu weer terug te zien en te kijken wat je er nu van vind in plaats van wat je er als ik van vond.

Het stuk met Voldemort hebben ze echt geweldig gemaakt. Ook de scene in het verboden bos is geweldig. Niet te eng en ook niet te lief.

Voor mijn hele review: Harry Potter 1

avatar van tk.movies

tk.movies

De eerste film van de Harry Potter franchise. Goed, je moet deze film niet bekijken met al te hoge verwachtingen aangezien die waarschijnlijk niet gaan uitkomen.

Het verhaal, het acteerwerk is in deze film wel een beetje tenenkrommend. Deze film is vooral gericht naar een jongere doelgroep in tegenstelling tot de andere films van de serie.

De film wist mij niet echt te interesseren, maar aan de vele positieve reacties gezien zou dit ook aan mij kunnen liggen. Deze film is denk ik een kwestie van je eigen smaak. Als je veel van Harry Potter houdt en er mee bent opgegroeid zul je deze film waarschijnlijk anders ervaren dan iemand die het op een latere leeftijd voor de eerste keer kijkt.

Kortom: een van de slechtste van de serie naar mijn mening.

avatar van Weener

Weener

Begonnen aan een herziening van deze serie, Eerste deel is wel aardig maar wel de minste van de serie.

avatar van clubsport

clubsport

Flink wat jaartjes geleden dat ik deze reeks weer eens zag en er was toch veel dat ik alweer een beetje vergeten was , het is allemaal mooi gemaakt maar als je de boeken gelezen hebt dan moet er toch pijnlijk geconstateerd worden dat het verhaal op film erg gehaast aanvoelt .

dat is op zich jammer want verder word het boek redelijk trouw gevolgd , ik denk met een 20 tot 30 minuten langere speeltijd had de film flink wat meer vlees op de botten gehad .