Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte avonturen/fantasie film voor het hele gezin, ik moest eerst niet zoveel van deze reeks hebben maar geef het nu een nieuwe kans en ja dat pakte goed uit. De cast, verhaal en setting zijn goed gedaan en vooral de erg jonge hoofdcast spelen erg goed en overtuigend. Deze week ga ik deel 2 zien en ben benieuwd hoe die is, jullie horen het wel en ja commentaar op het feit dat ik deze reeks nu pas zie daar mogen jullie wat op zeggen ha

avatar van joeygamer2
Aantal jaren al weer geleden dat ik deze film heb gezien! Het blijft een leuke film en iedereen ziet er hier nog zo jong uit! Binnenkort komt deel 2 op TV, dus die ga ik ook kijken. Leuke film met aantal grappige stukjes. Fantasyfilms liggen me meestal wel

avatar van woeler82
Hoewel ik de film al een keer gezien heb, kan ik me de 1ste keer weinig van herinneren.
Nou ik hem vanavond weer zie, ziet die best wel sprookjesachtig uit.

Ik heb nou iets beter op de details gelet.
Het enigste negatief wat niet goed uitgewerkt is , is die trol de rest ziet wel redelijk tot goed uit.
Emma Watson komt bij erg goed over, brutaal en bij de hand, ik vond ze erg goed spelen.
Ik ga alle delen weer kijken behalve het laatste deel wat in 2 delen gesplit is zie ik dan de eerste keer

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Eerste deel in de Harry Potter reeks, en dit is helaas voor mij de minste. Vooral omdat o.a. Harry Potter hier nog zo kinderlijk is afgebeeld. Columbus staat ook niet bekend vanwege zijn harde stijl, maar meer vanwege zijn kinderstijl.

Toch wel een film die goed wegkijkt. Ik heb de boeken deel 1 t/m 4 en een stuk van 5 gelezen. Daarna haakte ik definitief af. Het is allemaal vrij onschuldig neergezet en dingen zoals het kasteel zien er mooi uit. Soms faalt het een beetje een visueel niveau maar ja.

Een film die goed wegkijkt maar stiekem veel te lang duurt. Hij is snel om, maar 2 en een half uur is echt een stuk te lang. Harry Potter fans zullen het grondig met mee oneens zijn, maar persoonlijk toch wel grote producties zo.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is een franchise die meegroeide met haar publiek. De boeken nooit gelezen, maar dat kan er nog van komen natuurlijk. Dit is dan ook een brave kinderfilm die iedereen nog moet voorstellen. Het is soms wat flauwe slapstick. De kindacteurs moeten nog veel leren en bij de volwassenen zie je snel wie een groot acteur is en wie niet, ook in de latere films. De echte acteurs spelen een fantasyfilm die door haar verhaal en sfeer vooral voor tieners bedoeld is. De mindere acteurs spelen een vrij infantiel volwassen personage, alsof dat zo moet als je in een tienerfilm zit...

Omdat ze de tijd nemen om iedereen voorstellen, is de film qua verhaal vrij fragmentarisch. Geen idee of dat in de boeken ook zo is. Het is duidelijk nog wat zoeken. De film is ook vrij lang en qua CGI ondertussen al gedateerd. Maar op zich wel een mooi begin van een succesvolle franchise en buiten de effecten nog goed te doen anno 2018.

avatar van Antonev
Onlangs de boekenreeks weer eens ter handen genomen en in een relatief korte periode uitgelezen. Op de een of andere manier ontstaat er na het lezen van het laatste deel dan toch een soort leegte. Hoe kun je die leegte beter opvullen dan een begin te maken aan de films?

Dit eerste deel is, evenals in de boekenreeks, het minst zwaarmoedige van alle delen. Het is nog grotendeels luchtig te noemen, al zij het dan met een dun zwart randje. De eerste kennismaking met de magische wereld van Harry Potter is geweldig. Alles wat je je in de boeken hebt ingebeeld krijgt nu pas echt vorm. Wat heb ik genoten van alle gezichten bij de personages, het geweldige kasteel en de prachtige omgeving. Niet alles was precies zoals ik me het had voorgesteld, maar dat kan en hoeft ook niet.

De film blijft prima in lijn met de belangrijkste gebeurtenissen uit het boek. Dit soort verfilmingen verzanden nog wel eens in een overkill aan informatie en niks toevoegende passages. Die valkuil hebben ze keurig weten te ontwijken. De acteurs zijn daarnaast uitstekend gecast en vervullen hun rol met verve. Ik vond niet dat er iemand echt uit de toon viel.

Samengevat in een paar woorden vond ik het uitermate sfeervol en avontuurlijk. Geweldig voor jong en oud.

NRT
Ik heb de eerdere commentaren gelezen, en kan mij hier wel in vinden. De stijl van de film is precies wat meer gericht op families. Vanaf de derde film verandert dit wat en wordt de stijl wat rauwer. Vroeger als kind vond ik dat jammer, maar nu vind ik het juist positief dat de films naar die stijl zijn geëvolueerd.

avatar van Keepthechange1980
Ik vind dat de extended version al een stuk meer rust in de film brengt, ook al zijn het maar korte en relatief nietszeggende scenes.

avatar van princesspeach
Laatste keer gezien toen ik 8 en 12 was.. na bijna tien jaar later weer begonnen aan een marathon.

avatar van Keepthechange1980
Ik heb laatst ook weer een Harry Potter marathon gedaan.

avatar van Grindhouse62
Alle Harry Potter films gaan voor mij in de herziening samen met mijn vrouw, maar die heeft ze nog nooit gezien. We kunnen geen vergelijking doen met de boeken, want wij lezen geen boeken. Gisteravond de aftrap met deel 1 en hebben dus kennis gemaakt met de personages. Voor mij zijn dit soort fantasy films van 13 in een dozijn, maar is Harry Potter wel iets van een hoger niveau. Mijn vrouw vond het geweldig en kan de volgende delen niet afwachten. Een 3.5 van mij en een 4.5 van mijn vrouw.

avatar van sierrra
Grindhouse62 schreef:
Alle Harry Potter films gaan voor mij in de herziening samen met mijn vrouw

avatar van IH88
“It does not do to dwell on dreams, Harry, and forget to live.”

Uitstekend begin van de Harry Potter films. De wereld die J.K. Rowling in haar boeken heeft gecreëerd komt op mooie wijze tot leven, en de casting van alle acteurs is geweldig. Watson, Radcliffe, Smith, Grint, Harris, Rickman etc. Iedereen zit gelijk goed in zijn/haar rol. De sets, het fantasierijke en interessante verhaal, het acteerwerk, de special effects etc. Alles komt op een ingenieuze manier samen. Dit is nog wel echt een kinderfilm, maar dat stoort geen moment (vooral door de avontuurlijke sfeer en het acteerwerk). Daarvoor heeft The Sorcerer’s Stone te veel sterke punten, en de tweeënhalf uur vliegt voorbij.

avatar van stephan-0115
‘Mister Potter. Our new celebrity.’

Na een aantal jaren de Harry Potter-reeks niet gezien te hebben, slechts hier en daar stukjes van de serie op tv, werd het weer eens tijd om de gehele reeks te herzien. Te beginnen bij deel 1.

Aangezien ik de boeken tig keer heb gelezen en ook al wel bekend was met de film, heeft de film niks verrassends in petto. Maar de film heeft zo’n heerlijk sfeertje, dat het gedurende de toch zeer ruime speelduur nimmer verveelt. Dat begint al bij 1 van de eerste scènes waarin de familie Duffeling wordt geintroduceerd: ‘36! But last year, last year I had 37!’

Vervolgens maken we kennis met de tovenaarswereld, wat ook nimmer verveelt. Scènes met Severus Snape zijn en blijven hoogtepunten in deze, maar ook in latere films. Minpunt is wel dat het laatste gedeelte met de zoektocht naar de Steen der Wijzen wat wordt afgeraffeld. In het boek is er nog een aanloop naar toe, hier krijgt Harry tijdens een mooie zomerdag een plotselinge ingeving dat Hagrid het drakenei niet zomaar heeft gekregen en krijgen ze nog een plotselinge ingeving dat ze weten dat ze diezelfde avond door het luik moeten, waar de eerste, zij het korte, ontmoeting met Voldemort wacht. Dit heeft verder weinig om het lijf, maar het is wel een eerste opbouw naar wat later komen gaat.

De 3.5 sterren die stonden blijven ruim overeind. Op naar ‘The Chamber of Secrets’!