Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Harry Potter; veel over gehoord, nooit gezien of gelezen. En mijn eerste kennismaking met het tovenaarskereltje viel me eigenlijk niet tegen. Sterker nog; het viel me allemaal erg mee. Vermakelijke film met prima (make-up) effecten, settings, een portie aardige humor en goede vertolkingen. Potter zelf was hier en daar nogal houterig, maar de bijrollen zijn voortreffelijk. Vooral Rickman was leuk, evenals de kleine rolletjes van Davis en Cleese. De score van Williams maakt het af.

3,5 sterren.

avatar van Rianneke_Dan
wauw I love it!!!
de films die erna zijn gekomen zijn beter geacteerd maar ik vind t geweldig!!
en Hp is niet lelijk zeker niet in de 4rde film haha....

avatar van otherfool
De boeken zeggen me niks, maar ik heb nu toch alweer 10 uur naar deze verhaaltjes gekeken

Hmm ja de eerste film was niet onaardig, maar heeft ook niet echt een blijvende indruk gemaakt. 3*.

avatar van sinterklaas
Domme film.

Ikvind harry potter al belachelijk, ik hou maar niet van die magische films dat vind ik maar kut.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb met boek nooit gelezen. Aan de film moest ik ook maar eens geloven. In het kort: best geinig, waar wel erg lang en er mist wat magie (in figuurlijke zin dan), wat creativiteit. Typsch eerste deel ook, waarin wel heel veel tijd gaat zitten in het introduceren van de karakters en de decors. De kids doen het prima.

avatar van jumpstylemovie
Mijn beste film toen ik jong was.
verveelde nooit , keek hem per dag 3x vroeger.
4.5***

avatar van Demoniac
Erg mooi gemaakte film. De decors zien er meestal heel mooi uit, de special effects meestal ook wel goed en vrijwel alle personages leveren puik werk af. Het verhaal is boeiend, maar niet altijd even geloofwaardig en af en toe had vond ik de gebeurtenissen iets te simpel verklaard. Bijvoorbeeld het moment dat Harry Potter in het ziekenhuisbed ligt en dat Perkamentus hem vertelt dat hij een speciale huid heeft vanwege de liefde van zijn moeder die zich heeft opgeofferd voor hem. Verder is er ook wel leuke humor in deze film gestopt. Die familie waar Harry Potter woont in het begin, dat gedeelte bevat ook een aantal geinige stukken en Ron is ook wel vaak een beetje een sukkeltje, wat wel grappig overkomt, zonder dat het te flauw wordt

Al met al een fijne film, die af en toe spannend is, af en toe humoristisch en ondanks zijn lengte eigenlijk bijna nergens verveelt. Alleen het zwerkbal kon mij niet echt boeien.

avatar van Elineloves
Hoewel ik altijd zwaar anti-harry potter was, heb ik me toch een keer over laten halen om deze film te bekijken.. en ja hoor.. ik was om. Direct na de film ook het boek gelezen, gevolgt door de andere delen..
Dit deel is een mooie opstart voor de rest van de films. Dat deze nog niet zo dark & twisty is maakt me niet zoveel uit, de acteurs zijn nog jong, en naarmate ze ouder worden en meer films komen wordt de spanningsboog toch opgevoerd. Prima eerste deeltje waarin je goed kennis kunt maken met de magische wereld.

avatar van DVD-T
"The magic begins"

Vorige week zag ik een trailer voor The Half-blood Prince in de bios, en dat zag er toch goed uit. Ik kreeg meteen zin om de serie eens uit de kast te pakken en te herzien. Nu ben ik zelf geen lezer van boeken en kan ik daaruit totaal geen vergelijkingen trekken met de film. Nu is film natuurlijk een heel ander medium en kun je gaan zien zonder het boek uberhaupt te hebben gelezen. Ik zou daarom ook totaal niet weten in hoeverre de films het verhaal uit de boeken volgen.

Harry Potter..... Ik had in het begin zoiets van dat zal weer zo'n vreselijke kinderfilm gaan worden. Toch ben ik blij dat ik hem een kans heb gegeven, want inmiddels kan ik al niet meer wachten op het volgende deel. The Philosopher's Stone is de introductie tot de hele serie. En dat kun je ook in alles merken. De karakters moeten op een gepaste manier worden geintroduceerd, eveneens als de hele wereld waar het zich in afspeelt. Dit wordt niet altijd even goed gedaan. Columbus wil te snel iets van de vele personages laten zien en daar ook nog eens een klein verhaal bij vertellen. In een film van dik 2 en half uur is daar inprincipe genoeg tijd voor, maar hij wil het dus zo snel mogelijk doen. Datzelfde geld ook voor de belangrijke plot hoofdlijnen. Gelukkig gaat dit iets beter als de film wat op gang is, helaas gebeurt dit pas na dik een uur. Erg jammer, daar had de regisseur wel wat meer aandacht aan mogen besteden, aangezien je de karakters wel in een aantal fims zou gaan volgen. De gebeurtenissen zijn ook te veel van de hak op de tak. Er is geen duidelijke lijn aanwezig hoe iets gebeurt, en het waarom. Het gebeurt gewoon. Gelukkig wordt veel op het einde nog eens uitgelegd , maar er blijven nog teveel dingen over die vanuit het niets komen. Cuaron zal het beter gaan doen qua vertelling, maar daar zijn we nog niet en is iets voor later.

De wereld is mooi vormgegeven, en je gelooft gewoon dat er iets bestaat als Hogwarts. Het kasteel is mooi gedaan, net als de omgeving. Af en toe wel met spuuglelijke cgi momenten, maar nooit echt heel storend. Wel vind ik dat er in deze film nog maar weinig "magic" aanwezig is. De leerlingen zitten natuurlijk in hun eerste jaar, maar ik had toch wel iets meer verwacht van de lessen en de spreuken van de leraren of de wat oudere leerlingen. Toch is de film erg vermakelijk en blijft het erg boeien. Je wilt echt weten wat de steen der wijzen is en wat het kan doen. Na het uur snel introduceren wordt er iets meer tijd genomen om het echte verhaal te vertellen, al blijft de vertelling erg pover. Het blijft echter erg leuk om te volgen. Waar ik bang was dat je geen band kreeg met de karakters, was dat het tegenovergestelde. Je gaat helemaal mee in de magische wereld van Harry Potter en zijn vrienden en leraren.

Acteerwerk van de kinderen is nog niet echt zoals het later zou zijn, en hier zijn ze nog gewoon kids en af en toe erg irritant. Dat het niet van een hoog niveau is zie je vooral af in de nuances. Toch is het wel knap wat de kids teweeg brengen, aangezien de meerderheid totaal geen ervaring had ten tijde van deze film. Daar staat tegenover het geweldige acteerwerk van de ouder cast. Ze doen het leuk, en erg goed. Alan Rickman als Snape is toch wel mijn favoriet geworden, en het is elke film weer genieten wat voor een rol hij heeft binnen het grote verhaal. Ook Richard Harris doet het fijn, ik vind Gambon wel iets beter als Dumbledore, maar Harris heeft een bepaald iets en straat iets meer wijsheid uit. Ian Hart had ik nog nooit eerder gezien, maar kon mij goed overtuigen. De rest is natuurlijk ook goed, maar je ziet nog niet echt veel van hen. De aandacht ligt meer op de belevenissen van Harry, Ron en Hermione.

The Pilosopher's Stone is een vermakelijk geheel, alleen erg jammer dat het verhaal technisch wat pover is, en dat er weinig echte magie te bespeuren is. Columbus brengt de introductie gewoon niet erg goed in beeld, en wil te snel te veel laten zien. De muziek van Williams is ook een pluspunt, prachtige score weer.

Heb nooit wat gehad met harry potter maar na aandringen van me vriendin toch maar gekeken en niet zonder resultaat!

Heb me zeer goed vermaakt! en vond het een hele leuke vermakelijke film! Ga ook zeker de hele serie bekijken want ben zeer benieuwd!

4 sterren van mij!

avatar van huVILEub
Prachtige film, als ik het boek niet had gelezen had ik het een 4,5 gegeven waarschijnlijk, maar ik heb het wel gelezen en zie dat er redelijk wat is veranderd. Maar toch blijft het een prachtige film, mooie special effect, decor, make-up en sterk acteerwerk. Het verhaal is natuurlijk prachtig, maar daar waren al 'wat meer' mensen achter. Alleen merk ik, nu ik ouder ben, de spanning niet echt op gang komt of de scénes te kort duren. Maar des al niet te min een prachtige film. Op jongeren leeftijd wordt het wel spannend en is de film nog mooier. Zo kan ik me herinneren dat de scéne dat harry's ouders vermoord worden (met het groene licht) me heel lang is bijgebleven.Buiten het goede acteerwerk, special effects, make-up en decor is de film erg mooi bewerkt en geregiseerd. Dit geeft het verhaal iets extra 'magisch'.

avatar van Shinobi
Ik heb Harry Potter altijd al als iets voor kinderen beschouwd, maar ben door wat mensen toch overgehaald om de films maar eens te gaan kijken. Aan de boeken ga ik geen tijd verspillen, want ik ben niet zo een lezer.

De film kwam op zich wel aardig op gang en het wordt gekenmerkt door een passende sfeer. Alleen gaandeweg begon ik me een beetje te irriteren aan al die spreuken, bijnamen, personages enz.

Uiteindelijk heb ik me toch door deze film heen kunnen worstelen en eindstand: echt bijzonder vond ik het nou ook weer niet, maar echt slecht was het ook niet te noemen.

Eens kijken of ik door de andere delen kan komen, want op de één of andere manier ben ik enigszins toch wel benieuwd wat er met Harry gaat gebeuren en wie er allemaal dood gaan enz.

3, 0 Sterren van mij.

avatar van Knisper
Aardige kennismaking met Harry Potter die de hele amuseert, maar eigenlijk nooit echt fantastisch wordt. Dat komt vooral omdat er zoveel verschillende dingen geïntroduceerd moeten worden. Dat is uiteraard nodig om mensen bekend te maken met Harry en zijn omgeving, maar zorgt ervoor dat er nogal veel scènes in zitten die niet direct belangrijk zijn voor het specifieke plot met de 'Sorcerer's Stone'. Vandaar dat dat avontuur verder ook niet zo spannend is. Verder toch wel goede introducties van leuke personages als Hagrid en Snape, maar echt blijven hangen doet het niet. Hopelijk zijn de volgende delen wat speelser.

avatar van Spetie
Het heeft behoorlijk lang geduurd, maar na vanavond is ook mijn eerste kennismaking met Harry Potter een feit en die was op zich zeker niet onaardig.

Er worden een hoop personages en andere zaken geintroduceerd, wat natuurlijk nodig is, maar daarnaast vaak de vaart uit de film haalt. Gelukkig gebeurt er een hoop en bevat de film ook een leuke sfeer. De kinderen doen het allemaal naar behoren en sowieso zitten er wel een aantal leuke personages in de film, waarbij Hagrid er voor mij duidelijk bovenuit springt.

De muziek is ook best aardig, duidelijk aanwezig, maar gelukkig nooit te overdreven bombastisch. Het verhaal is verder nogal dunnetjes, maar dient hier natuurlijk ook als opvulling voor de kennismaking met een ieder.

Ik heb me best geamuseerd en hoewel de film soms een tikkeltje langdradig is, wordt het nooit vervelend. Een leuke kennismaking dus met het fenomeen Harry potter en binnenkort zal ik zeker verder gaan met de reeks.

avatar van Near_Dark
Dit is waarschijnlijk de 5e keer dat ik deze film heb herbekeken en ik vindt hem nog altijd goed

Vooral het eerste deel is magisch, daarin maak je uitgebreid kennis met de Fantasy Wereld waarin onze helden rondlopen, die ziet er prachtig uit. Ik kreeg zelfs heimwee naar die onbestaande plaats, je zou wensen dat je zelf in deze Wereld kan wonen, wat een schiterende plek

Het laatste uur verliest hij sterk aan impact. De kennismaking met dit fantastische universum in't begin verloopt traag maar is sfeervol en visueel verbluffend. Eens die introductie voorbij is gaat de film in dit trage tempo verder, zonder enige vorm van spanningsopbouw

Verwacht je dus aan een middelmatig tot vrij zwak laatste uur, maar het eerste deel compenseert dit waardoor je toch de indruk hebt een goeie film gezien te hebben.

7/10.
Spijtig van dat zwakke laatste uur, maar het eerste 1,5 uur zijn om duimen en vingers bij af te likken

avatar van Alfred Mok
Harry Potter, de magic begins!

Een magische wereld maken is erg moeilijk, maar toch lukte het J.K. Rowling. Joanne maakte deze boeken aantrekkelijk voor niet alleen kinderen maar ook de oudere garde zoals ik (50 jaar en ouder). Rowling heeft al vele prijzen gewonnen maar er was vast nog iets anders wat op haar wishlist stond! En dat was het feit dat haar boeken ooit verfilmd zou worden, tenminste daar hoopte ze op.

En jawel hoor! Het was regisseur Chris Columbus die de film ging maken. In 2000 begon hij al met scripten te schrijven, hij was gek van het verhaal van Rowling en zei tegen haar dat deze film geweldig zou worden. En dat werd het ook, het was een gekkenhuis op de premiere. Ik heb zelf ook kinderen en ook die vonden de films geweldig ondanks het feit dat ze niet meer zo klein waren. Dat bewijst maar weer de kracht van deze film. Deze film heeft echt prachtige dingen, ik ga ze even af.

De Cast,

De Cast van deze film is sterk, goed gekozen en ze kunnen nog acteren! Nou, bijna allemaal dan
Daniel Radcliffe die een beetje door vriendjespolitiek Harry Potter is geworden speelt in deze film erg goed. Hij speelt sterk en komt goed over op mij. De echte ware Harry Potter! Ook Ron en Hermelien zijn goed gecast. Richard Harris vond ik een rare keuze, ik ken hem van vele andere films en ik zie niet echt een Perkamentus in hem. Nog steeds vind ik de keuze van Harris raar. Maar hij speelt erg overtuigend en is toch wel de echte Perkamentus voor mij (sorry Michael Gambon). Ook Hagrid is geweldig. Robbie Coltrane was dan ook de enige die J.K. Rowling in haar hoofd had om te casten, ze zei tegen Columbus: Ik ben blank wat betreft de acteurs maar dan wel op 1 na, en dat is Robbie Coltrane voor de rol voor Hagrid. Ik denk dat Coltrane een soort trots moet hebben gevoeld toen hij dit te horen kreeg. Verder zijn de bijrollen van Alan Rickman, Maggie Smith en Ian Hart ook geweldig, Alan Rickman blijft 1 van mijn favorieten in de Harry Potter films, hij speelt net zoals Harris sterk en hij doet me inderdaad denken aan de Sneep uit de boeken.

Special Effects,

Die zijn niet al te best. Met de zwerbalwedstrijd zie je vooral veel foutjes, in deel 2 is dit allemaal weg maar het betreft hier deel 1. De magie is wel geweldig gedaan, de zwevende voorwerpen en die trol. Ook de schaakstukken, de fakkels, het prachtige eten die zomaar verschijnt en natuurlijk niet te vergeten: de geesten. John Clees was dan ook een suprise als Haast-onthoofde-Henk. De effects waren nog niet zo ver als nu in 2009 en sommige dingen moet je gewoon over het hoofd zien. Het verhaal is geweldig en het is ook erg knap hoe ze dit in een film hebben zien te proppen.

Achter de schermen,

Chris Columbus is altijd al een goed regisseur geweest. Met Home Alone maakte hij een topper. Home Alone is van 1991 maar deze film word nog steeds met kerst gedraaid en ook dat zegt iets over de kwaliteit van die film. Ook Harry Potter heeft een soort kracht dat nooit weg gaat. En daarom is deel 1 ook zeker slecht. In tegendeel, deel 1 is 1 van de beste Harry Potter verfilmingen en dat komt mede door die leuke magische wereld die de mensen achter de schermen ook goed hebben neergezet. Want vergeet niet dat het niet alleen de Cast is die mee werkt aan een top film zoals deze. Ook de mensen achter de schermen doen hard hun best. Steve Kloves heeft 1 van de moeilijkste taken van de mensen achter de schermen. Hij heeft ook het meeste contact met Rowling en toch mag hij niet alles weten...dat lijkt me soms ook frustrerend. Ook de mensen van de afdeling: Special Effects hebben het moeilijk maar toch word elk detail goed afgewerkt in deze film. Natuurlijk is het moeilijk om zo'n mooi, magisch en origineel boek te verfilmen maar toch waagden Columbus en zijn grote team de gok door in 2001 Harry Potter and the Sorcerer Stone te laten draaien in de bioscopen over de hele wereld. Maar wat vergeet ik nu toch? Ik denk 1 van de belangrijkste dingen die de HELE film beïnvloed...

De muziek van Harry Potter and the Sorcerer Stone,

In het eerste deel horen we veel het bekende deuntje. Chris Columbus had slechts 1 keuze in zijn hoofd...slechts 1 iemand die deze muziek kon maken. En dat was John Williams, de componist die ook de muziek maakte van zijn films Home Alone en Stepmom. Het was vast een moeilijke taak voor hem maar het lijkt als of hij werkelijk alle deuntjes uit een hele hoge hoed tovert. Zijn muziek is zo magisch, origineel en leuk om naar te luisteren. Vooral het hoofdthema dat je de hele film door hoort gaat zeker niet vervelen. Het thema is zo bekend geworden dat als je het even zingt, dan weet iedereen uit welke film dat komt. En dat is iets wat je ook wel "gave" noemt. John Williams heeft een gave en die gave gebruikte hij om de muziek te schrijven van 1 van de meest grote films allertijden.

Klinkt dat niet overdreven? Nee, zeker niet. Toen de film in 2001 uit kwam was het echt een hype. Een soort nieuwe mode. Iedereen die ik ken ging toen naar die film, ik had de boeken (slechts 2) nog niet allemaal gelezen. Natuurlijk waren ze er ook niet allemaal maar het ging me om deel 1. Ik las een week van tevoren nog even boek 1 die overigens zo uit was...gewoon een heerlijk boekje van ongeveer 200 bladzijdes, keurig toch! En na dat boek gelezen te hebben dacht ik bij mezelf: hoe gaan ze hier een populaire, goedlopende en toch ook magische film van maken? Met een onzeker gevoel ging ik in de rode bioscoopstoelen zitten en begon te kijken en te luisteren. De muziek maakt de film en die magische deuntjes waren echt geweldig. De uilen, de sfeer, het kasteel, de cast, de special effects en de details waren tot in de puntjes uitgewerkt. Erg knap!

Kortom: Deze Harry Potter film moet je gewoon een keer gezien hebben of je nou wil of niet. Misschien spreekt de naam je niet aan of ben je niet zo van fantasiefilms omdat je dan gelijk denkt aan The Lord of the Rings, maar ik kan je zeggen dat deze film totaal anders is dan ik ook had verwacht. Het is niet de mooiste film uit de Harry Potter reeks, maar de magische start is er! Deze film is de basis van alle andere films. Ook mijn complimenten voor regisseur Chris Columbus want met kinderen werken is niet altijd even makkelijk. Ze mogen niet de hele dag werken, ze willen niet altijd mee doen en vergeten vaak hun tekst. Daarom zeker mijn complimenten aan hem. De kreet: The Magic Begins vind ik ook erg goed bedacht, want met deze film begon het allemaal...Een heerlijk filmpje met ook nog veel spanning erin en zeker niet een kinderfilm. Natuurlijk is de film voor kinderen goed geschikt maar er zaten zeker momenten in dat ik dacht:'Dit is een kinderfim?' Naar mijn mening is deze film voor mensen van 12 jaar, 40 jaar, 50 jaar en zelfs voor mensen van 80 jaar! Zolang je maar van fantasie houdt, mooie beelden en een heerlijk avondje film.

4* voor deze heerlijke Potter film, een mooi begin!

avatar van Vinokourov
Met deze film begon het megaproject om alle boeken van Harry Potter te verfilmen. Chris Columbus maakt er een veilige kinderfilm van, waarin de toen nog jonge kindacteurs niet lekker uit de verf komen. Maar goed ik geef ze het voordeel van de twijfel, het is ook niet niks wat Daniel Radcliffe, Emma Watson en al die anderen te wachten stond.

De boeken van HP heb ik nooit gelezen, maar ik kan me wel voorstellen dat iedereen wild enthousiast er over is. Er worden in deze film een hoop leuke HP-concepten geïntroduceerd, zoals hoe je met de trein naar Hogwarths reist en de hippe sport quidditch. Dit zal vast ook erg tof beschreven zijn door JK Rowling gok ik.

avatar van chevy93
Deel 1 van deze aparte filmserie. Ik heb het niet zo op de tovenarij en dat soort dingen, maar dit is wel zo'n film die leuk is om te kijken.

Na een paar keer heb je het wel gezien, maar zeker een aardige film!

Mijn eerste aanraking met Potter.

Kwam over als een érg verouderde film. Opvallende dat de effecten in deze film de tijd absoluut niet overleefd hebben. Niet alleen tijdens de sportwedstrijd, maar ook de trol en andere CG dingen zagen er echt opvallend slecht en goedkoop uit.

Acteurs vond ik ook vervelend. Erg Brits posh, behalve dan dat rosse gastje, wat zo'n beetje de enige aanvaardbare kinderacteur is in deze film.

Verder een film die erg gericht is op de jongeren. Denk dat ik dit wel redelijk had gevonden vroeger, al zouden er ook toen al zaken hebben ingezeten die me niet al te veel geboeid hadden. Iets teveel gewone tovenaars en stokjes, terwijl ik het toch meer heb op wat creatievere fantasy.

Soundtrack ook opvallend pover. Leek meer op een collectie leftovers van andere grote bombastische films. Deed me helemaal niks.

Vond het ook aardig lang duren allemaal, en redelijk saai. Had héél wat meer vaart in de film mogen zitten. Hou in ieder geval wel vol tot deel 3, die zou de beste moeten zijn.

avatar van misterwhite
Let The Magic Begin

Ik ben een erg groot fan van de boeken van Harry Potter. Echt fantastisch! Maar de films zijn ook niet mis en zeker deze eerste is al een mooie start. Van begin tot einde heb ik mij goed vermaakt en ik heb de film ondertussen al 3 keer gezien. Was vroeger ook mijn favoriete film. Nu bij herzienning verschoot ik ervan hoe jong ze toen nog waren, maar wel tallentvol. Al zelfs vond ik Emma Watson soms wat irritant maar nu speelt ze zelfs beter als Daniel Radcliffe. Het eerste verhaal is meer een kennismaking met de tovenaars wereld al zelfs vind ik dat je nogal weinig informatie krijgt in de film. Het boek geeft toch nog een aantal leuke details meer. Dit verhaal is ook nog braaf en het geeft echt nog een gevoel dat je een jeugdfilm aan het kijken bent.

Het begin bij de Duffelingen. Blijft nog altijd een leuk stuk van de film, dat er zo'n mensen zouden bestaan. Kan er niet aan denken. Vind het soms wel een beetje overdreven. Bijvoorbeeld dat ze gaan verhuizen omdat Harry wat veel brieven krijgt.
Het stuk dat Hagrid binnen valt is best wel lachen, woest figuur en ook één va mijn favoriete personages.
Als ze dan in Londen zijn, de weg is weg is erg mooi gemaakt. Net zoals de beschrijving in het boek. De scéne in goudgrijp, op de trein op weg naar Zweinstein en de indeling van de afdelingen zijn erg mooi van het boek afgeleid.
Dan de lessen, die mochten van mij iets uitgebreider zijn.
De scéne met de trol en zwerkbal stuk voor stuk leuke scénes.
Mijn favoriete scéne blijft nog altijd met het gegantisch schaakbord.
Voor de rest blijft het gewoon nog vermakelijk.

Conclusie: mooie film, erg leuk gedaan. Ook een mooie soundtrack. Weinig over te klagen buiten dan het kinds acteren wat natuurlijk normaal is op die leeftijd. Ik geef het een 4*

avatar van Thorongil
Oké, achteraf bezien is het acteerwerk misschien niet al te schitterend, maar wat wil je ze zijn 11 jaar. Ze komen echter wel spontaan over. Doordat de hoofdpersonages even oud waren als ik destijds, kon ik me ook makkelijker inleven in Harry's avonturen.
Het is een film waar ik mee ben opgegroeid en al talloze keren heb bekeken. Het begin van één van de succesvolste filmreeksen. Hagrid en Sneep vond ik het best vertolkt, de één zeer aimabel, de ander wat mysterieus en koel, net zoals in het boek. De CGI, van de monsters tot het spannende zwerkbal, zit goed en als kind wou ik meteen meereizen naar Zweinstein. Verder heb je een betoverende soundtrack, die je direct herkent.

avatar van Ceeda7
Degelijk, het acteerwerk van de kleine Potter en zijn companen laat wel nog aan de wensen over, maar het is een goede basis en inleiding voor wat nog komen moet.
Toch kan hier en daar de humor voor volwassen personen kunnen worden opgekrikt, maar het blijft nu eenmaal een kinderfilm.
De gebeurtenissen zijn beetje onsamenhangend, een kamer met planten, een schaakspel en waarom en hoe komt dat? Maar bon, niet echt de schuld van de regisseur van de film weliswaar.
Zoals Wendyvortex hieronder al meegaf, het 3de deel is het deel waar ik me nog steeds het meest van herinner, mede door de donkere grauwe sfeer en uitstekende plot. Persoonlijk vond ik dat boek ook het spannends toen ik die las. De adaptatie van het boek naar de film van Cuaron is magie in vergelijking met de andere Potterfilms.

Verder leuk wegkijkend filmpje voor kids die redelijk stand houdt.

De film waar alles begint is de perfecte introductie in de wereld van Harry Potter. Vooral de geniale muziek draagt veel bij aan de sfeer van deze film. Veel mensen vinden dat deze film de 'magie' voelbaar maakt en daar kan ik me wel bij aansluiten. Dit deel is duidelijk op jonge kinderen gericht maar toch voor alle leeftijden toegankelijk. Het verhaal is zeker niet de beste uit de reeks maar is wel goed uitgewerkt als je kijkt naar het boek. 4,5 ster

avatar van rep_robert
Het eerste deel van de Harry Potter reeks is niet echt hoogstaand, de acteurs moeten zoals ik het hier zie nog duidelijk in hun rol komen, wat resulteert is slecht acteerwerk en knullige dialogen hier en daar. Ook het verhaal is weinig verheffend en nog iets teveel op de kinderen gericht.

Zweinstein is gelukkig wel lekker speels, ik houd opzich wel van dit soort fantasieverhaaltjes, ook al heb ik Harry Potter altijd links laten liggen. Ook de muziek van Williams is lekker prominent aanwezig en zorgt voor een goede sfeer.
Wel een beetje jammer dat de SE her en der verouderd zijn, maar nergens heb ik me er echt aan gestoord. Het valt echter wel op.

Leuk, maar er zijn nog heel veel verbeterpunten, die ik ook wel zal vinden in de komende delen als ik Emma Watson zo op die hoesjes zie staan Op naar deel 2!

avatar van Ajax&Litmanen1
Gister toch maar begonnen met de serie die ik al 9 jaar aan het boycotten ben. Ik liep gewoon nooit warm voor een bebrild nerd achtig ogend kereltje met een voorliefde voor toverstokjes en bezemstelen. Maar ik ben ondertussen toch wel benieuwd geraakt waarom zoveel miljoenen mensen deze reeks zo'n warm hart toedragen.

Harry Potter and the Sorcerer's Stone is een charmante film geworden waar vooral de tovenaars sfeer goed uit komt. Het zag er allemaal geinig uit. Sommige zaken zijn misschien wat aangedikt, maar dat stoorde me niet zo. Wat me wel storen waren de zwaar verouderde special effects. Sorry dat ik het zeg, maar de meeste effecten zagen er niet uit. Die slang in het begin, het bezemsteel vliegen, Zwerkbal etc. Het leek allemaal een beetje of alle effecten er wat te opzichtig ingeplakt zijn. Hopelijk hebben de volgende films dit beter voor elkaar.

Het acteerwerk verschilt ook. Ik vond zowel Harry, Hermelien als Ron (ik gebruik maar even steeds de Nederlandse namen, stuk makkelijker) niet overtuigend. Het zijn ook nog maar kinderen, maar het kwam allemaal wat stroef over. Al was Harry nog wel redelijk. Ik ga er vanuit dat ze in de volgende films wat meer ervaring hebben, ouder zijn en het dus beter doen. Sowieso kijk ik uit naar de oudere Emma Watson
Rollen als Dumbledore vond ik weer wel overtuigend. Ook grappig trouwens dat John Cleese hier een cameorolletje in de film had als bijna onthoofde ridder! De ''familie'' van Harry was trouwens wel heel beroerd. Dat was echt hele slechte vorm van overacting met de overdreven gemene oom, tante en neefje.

Ach, Harry Potter and the Sorcerer's Stone is best kijkbaar. Jammer dat het allemaal zo kinderlijk overkomt. Ik begrijp dat de latere films veel donkerder en serieuzer zijn. Daar kijk ik ook veel meer naar uit. Complimentje trouwens voor de muziek van John Williams. Blijft een klasse componist, ook hier was het dik in orde.

Krappe 3* voor de 1e Potterfilm. Op naar de 2e!

avatar van Fran
Van alle Harry Potterfilms vind ik het eerste deel toch nog steeds wel het indrukwekkendste. Misschien omdat je dan voor het eerst kennis maakt met de magische wereld van Harry en dan verrast het allemaal nog een beetje. De scène's bij oom en tante thuis vond ik allemaal wat minder. Ze kwamen me te overdreven en beejte clownesk over. Dat had van mij wel wat minder gemogen want het leek af en toe een beetje kluchterig.

De scènes waarin ze dat spel spelen, een soort van rugby achtig spel op bezemstelen, komen heel indrukwekkend over in de bioscoop. Wat ik verder ook heel leuk vond was dat tovenaars winkelstraatje waar Harry al zijn spullen ging kopen. Het had zo'n heerlijke sfeer dat ik er zelf graag ook gelopen had. Ja, echt een film vol met magie.

avatar van Pitakaas
Ik ben 1 van die mensen die het boek eerder heeft gelezen dan de film gezien. Als tiener vond ik de boeken echt helemaal geweldig, en was echt blij dat de reeks eindelijk op het grote scherm te zien was. Het sterke van de boeken vond ik dat er, zoals een goede fantasy reeks beaamt, een complete lore/cultuur (al is dit in het geval van HP natuurlijk wel een stukkie minder dan de échte fantasy boeken, die ook voor mij wat te ver gaan), waardoor het gevoel van fantasy ook alleen maar sterker worden. Alhoewel magie in vrijwel elke fantasy eerder vanzelfsprekend dan uniek is, slaat Rowling met Harry Potter toch wel een andere weg in. Het probeert de echte wereld met de magiewereld te verbinden, en dat zorgt toch wel voor een leuke twist die het weer wat toegankelijker maakt voor het grote publiek (zie populariteit onder de kids). De film duurt dan wel 2.5 uur, het blijft lastig om zulke ‘cultuur’ goed te introduceren. Het boek slaagt daar wel in, maar die heeft daar dan wel weer 400 pagina’s de tijd voor. Daarom vind ik wel dat de film wat introductie mist, wat in het boek juist zo lekker weg las. Nu is het lastig om te oordelen hoe een leek daartegenover staat. Ik ervaarde hetzelf niet als storend, maar dat komt puur omdat ik zulke introducties altijd wel lekker vind. Gewoon om er even in te komen.
Visueel wordt echter een hoop goed gemaakt. Hogwarts ziet er fantastisch uit, en voldoet aan de (toren)hoge verwachtingen. Het sfeertje is dan ook ruimschoots aanwezig, en de muziek met een eigen smoelwerk maakt het af.
Over Radcliffe zelf is al genoeg gezegt, ik moet zeggen dat, vooral in deel 1, ik hem een arrogant snotneusje vind. Zowel Grint als Watson tonen zich hier de betere acteurs. Vooral de gezichtsexpressies van deze 2 zijn goed, al is het wat overdreven.
Verder wil ik eigenlijk niet teveel gaan lullen hierover. Persoonlijk vind ik het boek ietsjes beter, maar de visualisatie van het boek is zeker geslaagd.

avatar van RSmovie91
De hele Harry Potter serie zit bij alle films zo'n beetje op hetzelfde niveau. En dat niveau ligt aardig hoog.
Het verhaal is erg goed. Dit komt uiteraard door de boeken (welke ik niet gelezen heb, dus vergelijkingen met verhaal kan ik niet maken). De manier waarop het verteld wordt is ook erg mooi. Je krijgt alles duidelijk mee en er worden dingen ook niet verteld, zodat je nog wel een beetje blijft nadenken.

De hoofdpersonages zijn zo ongeveer allemaal wel even sterk. De 3 vrienden Harry, Ron en Hermione vullen elkaar sterk in.
Hagrid zorgt voor een beetje humor in de film, wat ook helemaal geen kwaad kan.
De leraren zijn ook allemaal heel erg verschillend, wat de verschillende klassen interessant maakt om naar te kijken.

In deze film zitten erg veel special effects. Het is wel te zien dat het met de computer gemaakt is, maar het is verre van storend. In latere films ziet het er allemaal wel steeds beter uit. maar ja, dat is ook logisch (de techniek staat ook niet stil).

Veel mensen hebben iets tegen lange films. Ik niet. En bij een film waar zoveel verteld wordt, maar op een geweldige manier met een fantastische sfeer als bij deze, merk je niet eens dat het een film van 2.5 uur is.

Het is sowieso een film serie die ik vaker ga kijken!

Ter aanloop van de grote finale volgende week begonnen alle films nog eens te herbekijken. Voor deze was het al een aantal jaren geleden, maar hij staat nog steeds als een huis.

Aan de kinderachtige kant, maar leuk jeugdsentiment en ondanks het lichte verhaal toch een mooi begin van de hele saga. Het geweldige sfeertje en hoe alles perfect in elkaar zit maakt dat die 4* nog steeds goed verdiend is.

Dit blijft mijn favoriet. Alles is nog zo nieuw en Harry verkend de hele wereld waardoor je met de nodige fantasie zo in de wereld verstrikt geraakt. Ik heb de film al veel te vaak gezien maar dit weekend terug boven gehaald omwille van de laatste hp film. Ik lachte met de grappen alsof ik ze nog nooit had gehoord, maar kon de teksten al bijna uit men hoofd.
Ik ben als het ware opgegroeid met heel de rage. Ook al zie je dat het acteerwerk en de technieken in deze film nog in zen kinderschoenen stond als je de laatste film bekijkt, deze film blijft een topper .