Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Geheime Kamer

3,49

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 174 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Vlak voor zijn tweede jaar op de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus wordt tovenaarsleerling Harry Potter door de elf Dobby gewaarschuwd dat zijn terugkeer op de school tot een ramp zal leiden. Harry gaat toch, en komt er achter dat hij nog steeds gehaat wordt door Professor Sneep en zijn klasgenoot Draco Malfidus. Er is echter ook goed nieuws: de beroemde schrijver Gladianus Smalhart is de nieuwe Duistere Krachten-leraar. Na een tijdje worden enkele Zweinstein-studenten versteend aangetroffen... maar wie of wat is de oorzaak hiervan? Zelfs Harry staat niet boven verdenking.

543 BERICHTEN 51 MENINGEN
avatar van MichaelMovie
John Barry schreef:
MichaelMovie Ik ben het voor een groot deel eens met wat je schrijft. Maar waarom vond je het laatste uur wat meer de kinderrichting uit gaan? Ikzelf vond het laatste uur juist erg donker en spectaculair met de stukken in het bos en in de geheime kamer met het gevecht met de basilisk. Er zit wel een beetje een kindersfeertje in deze film. Maar naar mijn idee werd dat sfeertje in het laatste uur niet erger.

Bedankt om je mening te geven.
Ik heb vroeger nooit de Harry Potter films bekeken aangezien het mij nooit aansprak.
Enkele maanden geleden heb ik dan toch voor de eerste keer een film bekeken (deel 1) en ik was aangenaam verrast. De effecten waren goed en de situaties waar onze vriend Harry in terecht kwam, waren eigenlijk nog best leuk.
Toen vond ik het laatste uur minder, omdat vooral de jongeren de doelgroep zijn en daardoor het einde wat te soft was (voor mij persoonlijk). Moest ik de film 10 jaar geleden gezien hebben, dan ging ik waarschijnlijk zeggen dat het een goed einde was.

Zelfde 'probleem' bij deze film:
Terug een toffe eerste helft van de film met nog leukere momenten dan z'n voorloper, maar opnieuw vond ik het laatste uur en half wat te 'flauw' (als 24-jarige dan). Ik weet ook wel dat ze moeilijk een bloedbad kunnen aanrichten in de Harry Potter films. Het einde in deze film is eigenlijk wel beter dan die van de voorganger. Ik had het waarschijnlijk wat te spectaculair verwacht.

Het is dan ook mijn fout om het einde te vergelijken met andere, meer volwassen films zoals The Hobbit enz... Eigenlijk mag ik dit niet doen, want ze staan los van elkaar.
Ik denk dat ik dit onbewust doe, omdat ik eerst alle andere films bekeken heb en dan pas Harry Potter.

avatar van John Barry
MichaelMovie Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ben je nog van plan de serie af te kijken? Ik ben wel benieuwd hoe je de vervolgen gaat ervaren. Het kindersfeertje gaat in de vervolgen er wat uit. De films worden vanaf deel 3 wat meer volwassen. Aan de andere kant krijgen we vanaf deel 4 te maken met wat puberale liefdes verhaaltjes. Die liefdes verhaaltjes vind ik dan persoonlijk een minpunt.

avatar van MichaelMovie
John Barry schreef:

Mijn vriendin heeft de eerste 4 films van de reeks en ze wil straks de 3de film bekijken, dus dan zal ik deze meteen ook een keer gezien hebben hé.
Het is niet de bedoeling om binnen de maand alle andere films gezien te hebben.
Als ik geen andere dvd's staan heb en er speelt niets op tv, dan kan het goed zijn dat ik ze allemaal bekijk.
Ik zal zorgen dat ik mijn mening en ervaring over de films zeker op Moviemeter zet .

avatar van filmfan0511
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The chamber of secrets heb ik altijd een van de mindere films uit de serie gevonden. Ook het boek vind ik het minste uit de reeks (hoewel nog altijd uitstekend). Toch moet ik na herziening mijn mening aanpassen: dit is zeker niet 1 van de mindere. Het boek wordt uitstekend verfilmd, met slechts enkele details die aangepast worden. Net zoals bij deel 1 is het fijn om te zien hoe trouw het boek gevolgd wordt. De sfeer is ook weer leuk: magisch en sprookjesachtig, maar toch al een stukje donkerder. Deze magische sfeer is echt wel een van de sterkere punten aan de eerste twee delen.

The chamber of secrets is een stuk spectaculairder dan deel 1. Er zitten enkele sterke actie-scènes in zoals de ontsnapping aan de spinnen en de scène in de geheime kamer met de basilisk.vooral de ontknoping is in dit deel een stuk beter als in deel 1. Verder heeft de film niet zoveel actie en bouwt het rustig op naar het einde, met ondertussen de gebruikelijke lessen, ontdekkingen, mysteries, enz. Leuk dat er in dit deel nog aandacht wordt besteed aan de kleine magische details, de lessen onder meer, wat richting laatste delen meer en meer naar de achtergrond verdwijnt.
De special effects zijn in orde. Zweinstein ziet er zowel van binnen als buiten op de terreinen weer ontzettend sfeervol uit en de sets in het algemeen zijn ook mooi vormgegeven. CGI is af en toe wat minder, maar zeker niet slecht. Alleen de spin Aragog was niet zo geslaagd, maar de Basilisk dan weer wel. Op dit gebied niet veel te klagen, dus. Ook de muziek van John Williams was weer dik in orde. Hij weet met zijn muziek altijd de juiste sfeer neer te zetten. De acteerprestaties van de 3 hoofdrolspelers zijn in goede zin geëvolueerd. Daniel Radcliffe blijft de minste van het drietal, maar doet het ook niet slecht. De volwassenen doen het op hetzelfde niveau als in deel 1, allemaal heel goed. Ook nieuwkomers Jason Isaacs en Kenneth Branagh acteren meer dan oké.

Het tweede Potter-deel is iets minder dan deel 1. Dit komt omdat het verhaal iets minder interessant is als in het vorige deel en de film zich misschien iets teveel verliest in de lange speelduur. Verder zit het op het niveau van het eerste deel. Sterke punten zijn vooral de magische sfeer, muziek en het feit dat het erg trouw is aan het boek.

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na het zien van deel 1 toch genoeg zin gehad om te vervolgen met deel 2. Deze is niet beter dan zijn voorganger, maar ook niet heel veel minder. In deel 1 is alles nog nieuw, en word je als kijker op knappe wijze meegesleept in de wereld van Harry Potter. In deel 2 is alles al bekend, en ondanks het feit dat de film daardoor iets sneller op gang komt, is dit niet per se een pluspunt.
Het verhaal rondom de Geheime Kamer is dan weer lekker mysterieus, en heeft bij mij een streepje voor op de Philosopher´s Stone.
De kinderen zijn een jaartje ouder, maar het kinderlijke aspect is er nog duidelijk wel. Ik verwacht dat dit vanaf deel 3 wel minder wordt. Wel weer goede volwassen rollen van de bekende namen: Perkamentus, Snape en de andere docenten ( al is zijn rol beperkter dan in deel 1 ).
De muziek van Williams zet het Hogwarts-sfeertje weer perfect neer, al vond ik de muziek hier minder prominent aanwezig dan in deel 1.
Het tover-aspect blijft niet echt mijn ding. Toch is deze film voor een kinderfilm weer behoorlijk spannend en komt ie geeneens zo heel onrealistisch over ( op die vliegende auto na ).
Het laatste halfuur vond ik wel wat minder; het blijft Radcliffe die weer in zijn eentje het kwaad verslaat, ik hoop in latere films toch op meer ´grootsheid´. Ook is het weer teleurstellend hoe redelijk gemakkelijk Voldemort wordt verslagen, in een andere gedaante. Weer blijkt hij overal achter te zitten, dat is dan wel weer knap verborgen gehouden. In latere delen verwacht ik wel een Voldemort in volle glorie.
Deel 2 is weer wat te lang, en nog redelijk kinderlijk, maar desondanks vermakelijk, en hij bevat voldoende potentieel.

avatar van John Barry
tbouwh schreef:

Klopt. Dit word vanaf het derde deel inderdaad minder.

avatar van nadrin
Beter al dan de eerste heeft vooral met de groei van de personages te maken.

avatar van rcuppen79
Dit vervolg op The Sorcerer’s Stone uit 2001 is een verbetering, met betere trucages, meer fantasie en een beter plot. De jonge acteurs zijn wederom uitstekend op dreef en worden goed ondersteund door de oudere garde. Kenneth Branagh steelt de show als de leugenachtige leraar Defense-Against-The-Dark-Arts, Gilderoy Lockhart.

Hoewel de film wederom behoorlijk aan de lange kant is (het boek telde slechts 256 pagina’s), verveelt ze geen minuut.

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel raar, maar deel 2 heb ik nu pas gezien. Op de één of andere manier heb ik de films voortdurend laten liggen ondanks een voorloper die mij wist te vermaken. Is het de lange speelduur ? De tovenarij die niet zo aanspreekt ? Het kinderlijke aspect ? Of iets anders ? Ben er zelf nog niet zo goed aan uit, maar ga toch de hele reeks dit jaar nog bekijken. Dat is toch mijn bedoeling. Dit deel vond ik iets minder dan zijn voorloper. Het is allemaal heel luchtig en leuk gemaakt, maar uiteindelijk brengt dit deel niet veel nieuws. Het script lijkt veel dezelfde elementen te bevatten zoals het vorige deel. Gewoon een andere benadering, maar uiteindelijk draait het verhaal rond hetzelfde kwade individu.
Ook de erg lange speelduur vind ik hier geen meerwaarde. 7/10

avatar van thunderball
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze tweede Harry Potter film is stukken beter dan deel1, want overtreft het origineel in alles:

meer vaart, veel meer avontuur, actie en spektakel.

Het begint al meteen goed, in de eerste scene, waarbij een vreemd soort Elf Harry komt waarschuwen dit nieuwe schooljaar toch vooral niet naar Schweinstein te gaan, daar er aldaar gevaar op hem wacht.
(Dat dit natuurlijk aan dovemans oren is gericht, behoeft geen verdere uitleg.)

Verder krijgen we een vliegende auto, een nieuwe versie van het Zwerkbal, een eng spinnenbos en een spannende finale met de Basilisk, een slangachtig wezen (afkomstig uit oude Griekse legenden) .

Uiterst vermakelijke en onderhoudende blockbuster.

Een negen, ofwel 4,5 ster.

In tegenstelling tot de meesten hier vond ik dit juist een mindere film dan deel I. Dat heeft denk ik te maken met het feit dat ik weinig heb met de thematiek. Deel I vond ik vooral zo fantastisch (4.5*) vanwege een sfeer en een introductie in een hele nieuwe wereld. Zowel voor mij, als voor Harry Potter. In deel II zijn veel dingen meer vanzelfsprekend wat vrij logisch is.

Harry Potter en de Geheime Kamer is op sommige punten echt wel beter dan zijn voorganger. Het hele verhaal is gewoon een stuk interessanter. In deel I is dat mijn inziens eigenlijk helemaal niet van belang, maar dat kunstje kunnen ze maar één keer flikken. Doordat het verhaal hier wel van waarde is, krijgen we veel meer spektakel te zien. De actie is leuker en met name het slot is echt een stuk beter.

Daartegenover staat echter de lange speelduur die echt korter had gekund. Dat vond ik echt een groot nadeel. Daarnaast miste ik een evolutie van de karakters. Eigenlijk had ik al wel verwacht dat ze iets volwassener waren (al stoorde ik me niet aan het kinderlijke), maar als dat in de boeken ook niet het geval is dan is het niet heel gek dat dat nog niet is gebeurd.

Al met al een redelijk vervolg, niet meer en niet minder. 3.5*

avatar van JR-Style
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Hogwarts is no longer safe"

Het tweede deel uit de Harry Potter reeks vind ik met recht een topshow te noemen. Naar mijn smaak is dit een van de betere delen. Dit omdat het de goede sfeer uit deel 1 doorzet (met dank aan de regisseur, Chris Colombus) maar het ook een spannend verhaal heeft. Het hele mysterie met de Chamber of Secrets met een dodelijk monster erin is een stuk spannender dan een leraar die een Steen wil stelen in een kamer waarvan iedereen weet waar het zit.

In dit deel komt ook de hele strijd tussen Gryffindor en Slytherin beter naar voren. Goede toevoeging in dit deel is ook de introductie van Draco's vader, Lucius Malfoy. Speelt een heerlijk kille badguy. Draco is in dit deel ook weer flink van de partij met zijn hatelijke acties. Het stuk met de Polyjuice Potion vond ik wel erg tof omdat je toen ook de leerlingenkamer van Slytherin kon ontdekken.

Daarbij is er in deze film ook meer informatie over Voldemort zijn jeugd te ontdekken. Dit vond ik erg leuk moet ik zeggen. Gilderoy Lockhart werd ook erg leuk neergezet in deze film door Kenneth Branagh, met best veel humor en hij komt wel echt over als een patatje. Het trio speelt het ook wel degelijk in deze film (de jongens krijgen ook de baard in de keel, wat wel leuker is vergeleken met die piepstemmetjes uit het vorige deel).

Ik geef deze film een 4,5 * omdat ik het erg jammer vond dat er niet echt iemand dood ging.

avatar van HK Senator
Prima film maar vooral veel te lang. Het eenvoudige verhaaltje had makkelijk in 100 minuten verteld kunnen worden.

avatar van J.Ch.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herzien een dag na het herzien van deel 1, en wat me het meest opvalt zijn de stemmen van Harry en Ron. Blijkbaar hebben beide acteurs net de baard in de keel gekregen tussen de twee films in... Verder is het een prettige voortzetting van de reeks, nog steeds aardig kinderlijk maar wel een stuk spannender.

Over spannend gesproken; ik ben bijna verbaasd dat deze film voor 6 jaar en ouder is. Voor deel 3 werd 'voor 9 jaar en ouder' uitgevonden, maar wat mij betreft hadden ze op deze film ook wel dat stempel mogen plakken. Misschien komt het omdat ik nu de extended edition heb gekeken, maar The Chamber of Secrets is veel enger dan ik me herinner. Het lijk van Moaning Myrtle dat wordt weggedragen, met haar hand ernaast bungelend (misschien is dat trouwens wel een extra scène, ik kan 'm me niet herinneren van de vorige keer), of de in bloed geschreven tekst 'Her skeleton will lie in the Chamber forever'... Zou ik zelf niet zo snel laten zien aan een zevenjarige. Ze zorgen voor een aardig creepy sfeertje zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt, maar ook sommige actiescènes zijn behoorlijk spannend.

Qua spanning is er een grote sprong vooruit gemaakt ten opzichte van het vorige deel. Toch vind ik het tweede deel niet beter, want wat het wint aan spanning verliest het aan sfeer. De film voelt niet zo magisch meer aan. Gelukkig is er Kenneth Branagh die een wat lichtere kant in het verhaal brengt, maar verder leunt de film wel zwaar op het mysterie. Een mysterie dat vervolgens niet volledig wordt uitgewerkt. Ginny's deelname aan het verhaal wordt tussen neus en lippen genoemd en ook Dobby de huiself lijkt er een beetje bijgesleept. De opbouw van het mysterie is wel goed gedaan, maar ik vond de ontknoping wat tegenvallen. Maar goed, misschien is dat ook wel wat aan Rowling te wijten. De sorteerhoed, serieus? En Felix de Feniks is een deus ex machina van jewelste - meerdere keren.

Wat ik het meest miste was de magische sfeer uit het vorige deel. Wat ik beter vind is dat de spanning in dit deel een stuk hoger ligt en dat de acteurs ook stukje bij beetje vooruitgaan. Even tussen twee haakjes: Rons gezicht is erg leuk om in de gaten te houden. (Sowieso begin ik vanaf dit deel zowel Ron als Hermelien interessanter te vinden dan Harry zelf.) Op naar deel 3.

avatar van Thorongil
Vandaag herzien, was alweer een tijdje gelezen. Halfje omhoog.

avatar van Kondoro0614
Harry Potter and the Chamber of Secrets

Ik ben op het moment bezig om alle Harry Potter films opnieuw te kijken. Het zijn erg goeie films waar ik zeker nog een keer van wil genieten. Jammer, dat de kinderen zich nog zo jong gedragen. Daarom vind ik het geen vernieuwing op deel 1. Echter, ook dit tweede deel moet je zeker niet missen want, hier word weer meer uitgelegd over het ontstaan van Voldermort en je ziet hem in jongere jaren. Ook vond ik het gedeelte met de slang erg vet en uiteraard het avontuur wat Harry en zijn vrienden weer mee maken. Ook vond ik dus het acteer werk iets minder in deze film. Daniel, Rupert en Emma waren hier nog wel een beetje jong maar, dat houd de film niet stoppende en het was zeker geen slechte film. Wat naar mijn mening deze film goed in stand hield was het geweldige verhaal wat er in verwerkt is. Zo is dat eigenlijk bij elke film. Het verhaal laat je kijken en je wilt serieus geen enkel moment missen. Ook, het concept is leuk en dat past goed bij elkaar voor weer een goeie voldoende voor deze film!

avatar van Jawaddedadde
Ook de tweede Potter-film is me goed bevallen.

Nog steeds een beetje een kinderfilm, wat logisch is gezien de hoofdrolspelers kinderen zijn. Ik verwacht toch dat de komende films wat volwassener worden. Toch wordt het naar het einde toe een ietsiepietsie enger en duisterder. Beetje jammer dat Watsons rol iets kleiner is in deze film. Zit er trouwens een romance aan te komen tussen Harry en Hermione, of eerder tussen Harry en Ginny? We zien wel

Eén ding stoorde me echter ma-te-loos: de Nederlandse vertalingen van personages, plaatsnamen etc. En dan heb ik niet over Hermelien, Ron Wemel of zelfs Perkamentus, maar wel over Moaning Myrtle (Jammerende Jenny!) of Tom Marvolo Riddle (ik ben al vergeten wat zijn Nederlands equivalent was, maar het leek er in geen honderd jaar op).

avatar van Phantasm
Beter dan zijn voorganger, hier zitten meer trucages in, prima in elkaar gezet.

avatar van Glennekeeeee
Aangezien VIER (Vlaamse zender) alle HP-films in de zomer heeft uitgezonden heb ik deze allemaal opgenomen en vandaag heb ik het tweede deel ervan teruggezien.

Cris Columbus terug aan het roer, de gehele cast terug en zelf een leuke toevoeging van enkele toppers en een meer donkere sfeer. De tweede Harry Potter had eigenlijk alles om z'n voorganger te overtreffen en weet dat soms ook te doen maar kan het niet constant aanhouden.

De eerste positieve evolutie is de cast. Enerzijds zijn de 3 hoofdrolspelers een jaartje ouder en spelen ze ook beter hun rol, vooral Harry en Hermelien evolueren sterk. Daarnaast komt de vader van Malfidus in het spel door een schitterend spelende Jason Isaacs en Kenneth Brannagh speelt een heerlijke over the top rol. Daarnaast nog enkele leuke nieuwkomers maar die in dit verhaal nog te weinig om handen hebben. De film begint ook zeer leuk. Harry die (weer) niet naar school zou mogen gaan maar dan toch gered word en de magische wereld weer nieuwe dingen loslaat waardoor de magie weer tot leven komt. De autoscène was ook wel leuk om meteen al wat actie in de film los te laten en de film zo meteen tot leven te brengen. Daarnaast voel je vanaf de school weer het hoofddécor is dat het er allemaal wat duisterder aan toe is. Nachtscènes nemen de overhand, grijze grauwe tinten zijn de hoofdzaak van kleurgebreuk en als kind zou je op sommige momenten een soort horror-gevoel krijgen als de stemmen door de gangen sissen. Daarnaast is de tweestrijd Harry-Draco wel zeer leuk uitgewerkt. Zowel het verweer-duel als de zwerkbalwedstrijd zijn éen van de hoogtepunten uit de film. De finale is op zich wel leuk maar de slechterik uit deze film: Maarten Villijn (alias ....) is een beetje rommelig uitgewerkt en bevat enkele plotholes voor het karakter. Bij de eerste kijkbeurt als kind viel dit niet op. Nu, na het kennen van de gehele reeks merkt je dit toch wel op.
Waar de film vooral misgaat is in herhaling. Buiten het feit dat de film grauwer is, is het eigenlijk een hele herhaling van stappen. Harry mag niet naar school, zijn tante en oom werken tegen, we krijgen een duel draco-harry (in de eerste op de bezem, nu in een verweerduel), we krijgen een zwerkbalwedstrijd die bijna identiek is aan die uit de eerste film, we krijgen een traditionele twist van de dader waar de hele film eerst een ander lijkt aan te duiden, we gaan even naar het verboden bos, en de finale is een aaneenschakeling van verscheidene locaties, personages die afhaken en zelfs de manier waarop de slechterik 'sterft' is wel heel gelijkaardig. Deze herhaling van stappen is net iets té veel van het goede. Het is als het ware dezelfde cadeau maar met een andere verpakking. Uiteindelijk heb je het cadeau 2 keer en is de blijdschap van de cadeau die je het eerste opent je favoriet.

Harry Potter en de geheime kamer is een waardige opvolger van het origineel waarin vooral duidelijk word dat de stijl van de films mee zal groeien met het originele doelpubliek. Ondanks enkele hoogtepunten en de film nergens verveelt en zeker vermaakt is het net teveel een herhaling van stappen en kan het daardoor z'n voorganger niet overtreffen, soms eens evenaren, maar meer niet

avatar van hijman1946
Kondoro0614 schreef:
Harry Potter and the Chamber of Secrets

helemaal mee eens,ben groot liefhebber van dit genre.uitstekend gefilmt,zie uit naar de volgende delen.

avatar van tbouwh
Mooie referentie naar deze film (nouja, eigenlijk naar het boek): De Wereld Draait Door - dewerelddraaitdoor.vara.nl

Heel mooi deel van een hele mooie reeks!

avatar van martijn011
Dit tweede deel gaat op dezelfde voet verder als z'n voorganger. Alhoewel het al iets dreigender en spannender wordt is het toch nog wel redelijk kinderlijk te noemen.
Toch is het sfeertje wel erg lekker en dwingt het je verder te kijken en maakt het je nieuwsgierig naar de volgende delen.
Delen die ik ook zeker ga bekijken, want ik ben zeer benieuwd hoe het af gaat lopen met Harry en z'n vriendjes.

Het acteerwerk was al wat beter te pruimen en ook het verhaal was beter en spannender. Voldemort verschijnt deze keer op een originelere manier en ook hem zullen we zeker vaker terugzien.
De CGI is nog steeds erg matig, dat moet echt beter.
Verder is dit een prima film, vermakelijk van begin tot eind en als kijker voel je de dreiging die in de komende delen boven Zweinstein hangt.
Voldoende.

Heerlijke film.

MaartenTuinstra
Alweer prima, alleen een iets te lange speelduur.

Het verhaal is een verbetering ten opzichte van het vorige deel. Spannender, meeslepender, maar helaas wel erg lang allemaal. Gelukkig is de eindscene, het gevecht tussen Harry en de basilisk, tamelijk indrukwekkend. De cast is een tikkeltje beter dan het vorige deel, maar nog steeds niet op het gewenste niveau, evenals de effecten. Vermaak is echter gegaraneerd en het is fijn dat de prachtige boeken van J.K. Rowling grotendeels worden nageleefd.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"It is not our abilities that show what we truly are. It is our choices."

Na een paar weken terug de eerste Harry Potter film weer te hebben gezien is nu Harry Potter and the Chamber of Secrets aan de beurt. De extended version in het Engels wel te verstaan, ik was heel benieuwt naar die extra 13 minuten.

Vlak voor het tweede jaar op Zweinstein wordt Harry gewaarschuwd door de Huis-elf Dobby dat er dit jaar vreemde dingen gaan gebeuren. Na met Ron's vliegende auto op Zweinstein te zijn aangekomen beginnen de problemen. Leerlingen worden versteend aangetroffen. Harry, Ron en Hermelien ontdekken een legende over een geheime kamer in de school. Harry wordt verdacht, net als Hagrid voor hem, langzaam begint Harry ook steeds meer aan zichzelf te twijfelen.

Voor het eerst in het Engels gezien. Ik kan me nog goed herinneren dat bij de Nederlandse dub de acteurs bij dit deel allemaal een beetje de baard in de keel begonnen te krijgen. In deze versie valt dat echter behoorlijk mee. Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint komen hier al veel minder als kind-acteurs over en doen het wederom zeer goed. Rupert Grint (Ron) heeft een heftige vorm van arachnofobie, in de scène met de spin was hij werkelijk doodsbang. Richard Harris speelt wederom een meesterlijke Perkamentus, toch bijzonder jammer dat hij kort na de opnames is overleden. Vlak voor zijn dood zou hij de producers hebben gevraagd nooit iemand te her-casten in zijn rol (wat natuurlijk toch gedaan is). Kenneth Branagh was leuk gecast als Lockhart en ook een bijzonder goede nieuwe aanwinst was Jason Isaacs als Lucius Malfidus.

Waar het eerste deel een geslaagde en sfeervolle introductie is tot de wereld van Harry Potter en nog veel weg heeft van een warme jeugdfilm, is het tweede deel veel duisterder en breid het de wereld van Harry Potter op een geslaagde manier uit. De film houdt zich ook bezig met serieuze thema's: racisme, politiek (het Ministerie van Toverkunst), bedrog en identiteit.

Hoewel De Geheime Kamer het op-een-na-dunste boek is uit de reeks is het wel de langste film, al helemaal de extended version. De extra scènes zijn er in de bioscoop-versie allemaal vrij obvious uitgeknipt. Toch vond ik ze wel een goede toevoeging, ze maken bovendien duidelijk dat Lucius Malfidus 100% zeker degene is achter dat dagboek en laten een persoonlijke ontwikkeling van Harry zien. Het verhaal is lekker spannend en zit goed in elkaar. Kleine 'foutjes' waren er echter wel. Lucius Malfidus gebruikt op het einde bijna de vloek des doods tegen Harry, een beetje drastisch niet? Bovendien zou zijn meester dat niet erg op prijs stellen, zo leren we later in de reeks. De oorzaak hierachter is dat Isaacs zijn tekst was vergeten en de enige spreuk die hij zich kon herinneren Avada Kadavra was. Ook zien we op het einde in Perkamentus' kantoor duidelijk dat Isaacs een pruik draagt.

Chris Columbus was zeer teleurgesteld in de special effects van de vorige film, zijn doel tijdens het maken van dit deel was dan ook verbetering op dat gebied. Persoonlijk vind ik dat hij zeer geslaagd is. De effecten zijn (ook voor die tijd) bijzonder goed, de CGI is helemaal nergens storend en de film heeft schitterende animatronics: De Spin, De Basilisk (in close-ups) en (misschien wel de mooiste animatronic die ik ooit heb gezien) de Feniks van Perkamentus. Richard Harris dacht tijdens de opnames dat het een echte vogel was, de scène waar de vogel huilt om Harry te helen ontroerde me vroeger ook enorm. Volledige CGI wezens zagen er ook goed uit, zo leek Dobby vrij realistisch. Grappig feitje is dat er een gerucht de ronde doet dat het uiterlijk van Dobby is gebaseerd op Vladimir Putin. Ook leek zwerkbal hier niet meer op een computerspel en waren de overzicht-shots van het kasteel aanzienlijk verbeterd.

Chris Columbus wilde dit deel een stuk duisterder maken als het vorige deel, daarom werd de belichting wat minder warm en de locaties wat grimmiger. Waar de sfeer en setting in het vorige deel al heerlijk waren zijn ze hier nog beter. Het gotische interieur van het kasteel is schitterend in beeld gebracht en de cinematografie is bijzonder degelijk.

Wederom een erg mooie soundtrack van John Williams. Die hij tegelijk met die van Star Wars - Episode II: Attack of the Clones componeerde. Zodoende is de muziek van de zwerkbal-scène de zelfde als die tijdens de achtervolging in Clones, en zijn een hoop cue's uit de vorige film hergebruikt (bij beide films).

Vroeger vond ik deze film echt heel eng. Ik herinner me nog goed dat ik niet goed kon slapen na de film te hebben gezien, vooral de spin en de slang vond ik heel erg eng. Toch vind ik dat mensen die menen dat kinderen geen 'enge films' mogen zien het fout hebben. Ik vind dat het essentieel is voor een goede opvoeding om enge films te kijken. Op die manier leer je uiteindelijk zelf je angsten te overwinnen, wat ook een onderdeel is van opgroeien. Vroeger was ik doodsbang voor Vampiers, echt heel bang, zo erg dat ik met een kruisje sliep (gelukkig zijn wij Katholiek dus was daar niet moeilijk aan te komen). Langzaam maar zeker is die angst minder geworden en nu ben ik er al lang helemaal over heen, vind ze zelfs heel koel die vampieren. Maar als je nu altijd maar beschermt wordt in een glazen bubbel en nooit in aanraking komt met zulke films, dan kun je die angst ook niet overwinnen en dat is zonde. Uiteraard is er een grens, kleine kinderen moeten geen films als Hellraiser zien, maar zwart-wit horrors of films als Harry Potter, Star Wars, Indiana Jones en dergelijke moeten kunnen. Ik betrap mezelf er ook op dat ik nog wel eens een soort heimwee heb naar die heerlijke angst die je vroeger kon hebben. Tegenwoordig wordt ik nooit meer echt bang, vroeger was het altijd zo heerlijk spannend als Harry door die gangen liep en de Basilisk hoorde praten. Nu is er enkel een mooi sfeertje en een herinnering.

Harry Potter and the Chamber of Secrets is toch wel echt het beste deel in de reeks. Hoewel het eerste deel sfeervol en warm is en de latere delen heerlijke karakterontwikkeling en plot hebben (niet te vergeten een onweerstaanbare Emma Watson) is dit toch wel echt mijn favoriet. Het verhaal is weer heerlijk mysterieus en duister, de film is lekker lang, bijzonder goed acteerwerk en mooi opgenomen. Wederom eentje die je gewoon gezien moet hebben.

Tarkus schreef:
Ook dit 2de deel van de reeks beviel me enorm.
Alweer prachtige beelden, mooie visual effects en goede vertolkingen.
En ik vermoed dat het nog beter gaat worden, dus kijk ik al uit naar deel 3... dat zal voor een van de volgende dagen zijn...

Ook opnieuw bekeken en opnieuw veel plezier aan beleefd.
Ik krijg ook steeds meer respect voor schrijfster J.K. Rowling, die deze fantastisch verhalen heeft neergepend, vooral nadat ik ook haar levensverhaal heb bekeken.
Je moet het maar doen om zulke uitgebreide fantasie op papier te zetten.
Genieten hoor !!

avatar van Rico120
goed tweede deel zeker met die reuze slang op het eind en je krijgt ook mooie landschappen te zie van Engeland en als je spinnen angst heb kijk dan vooral niet naar de gigant spiders

avatar van W.V.
Het tweede deel van de serie, nog steeds worden er figuren geintroduceerd, Dobby, Lucius Malfoy, vader Weasley en proffesor Lockhart. De mysteries verdiepen zich en Harry, Ron en Hermelien moeten alles op alles zetten om alles tot een goed einde te brengen.
De film sluit prachtig aan op deel 1, dezelfde magische sfeer en sprookjesachtige beelden van het kasteel en de omgeving. Ook nu weer wordt stukje bij beetje duidelijk wie uiteindelijk Harry zijn grootste tegenstander wordt.
Ook dit deel blijft redelijk dicht bij het boek, van de ontsnapping van Harry bij de Dursley's tot het vrijmaken van Dobby van zijn meester blijft de verhaallijn trouw aan het boek.
Alhoewel de sfeer nog steeds magisch is, wordt die wel steeds grimmiger, denk alleen maar aan de tocht door het bos, de confrontatie met de spinnen en de basilisk, maar ook de duistere poging van Voldemort om terug te keren maken dat het kinderlijke wat naar de achtergrond verdwijnt.

Misschien onbedoeld, maar ook kent dit deel veel humor, let bij een volgende kijkbeurt maar eens goed op de dialogen.

Het jammere aan deze film zijn nog steeds de gebrekkige computeranimatie op sommige momenten, daarom terwijl die op andere momenten weer subliem zijn, dat maakt ook dat ik de film nog niet de volle score geef.
Dit was het laatste deel dat er nog enige onschuld bij de hoofdpersonen te bespeuren viel, al in het volgende deel was de sfeer behoorlijk donker.

Ook weer een geweldig 2de deel. Heel magisch!

avatar van chevy93
Gisteren op tv, weet niet meer welke zender, maar tijdens het zappen even de ontknoping meegepikt. Met de jaren valt steeds meer op hoe matig dit deel is i.v.m. de latere delen. Acteerwerk, vormgeving, script, eigenlijk alles is minder dan de volgende delen.

een super leuk vervolg .die ook al zo vaak heb gezien maar ze blijven geweldig.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een duidelijke verbetering op de eerste Potterfilm. Het lukt de crew en de acteurs beter de juiste toon te vinden en misschien biedt het bronmateriaal ook meer gelegenheid tot spetterende visuals, bijvoorbeeld die scene met de vliegende auto.

Het acteren van de kinderen is minder irritant, Radcliffe is echt een stuk beter dan in de eerste film al is vooral Watson nog steeds erg matig. Harris als Dumbledore blijft voor mijn ook een minpunt. Het vage gezemel van die man in deze film zorgt dat een belangrijk deel van het plot doodslaat omdat er geen enkele spanning of humor zit bij zijn rol in de gebeurtenissen. Dit zou om tragische redenen (de dood van Harris) in latere films beter zijn, als ik me goed herinner, als Michael Gambon de rol overneemt. Ook CGI-nagel op het schoolbord die Dobby hier is, zou in latere films stevig worden verbeterd.

Maar al met al geen verkeerde jeugdfilm, op de juiste momenten grappig en spannend, met een lekker tempo erin zonder dat het ten koste gaat van het plot, dat ditmaal ook goed te volgen is zonder dat je het boek hebt gelezen (vermoed ik). Jammer dat het einde te lang gerekt wordt, suikerzoet is en saai. Dat kost de film in het laatste kwartier nog een halve ster. Columbus mag uiteindelijk toch een krappe voldoende krijgen voor zijn werk. Ik kijk uit naar een herziening van Cuaróns interpretatie van het derde boek, in mijn herinnering de beste van de reeks.