Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Geheime Kamer

3,49

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 174 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Vlak voor zijn tweede jaar op de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus wordt tovenaarsleerling Harry Potter door de elf Dobby gewaarschuwd dat zijn terugkeer op de school tot een ramp zal leiden. Harry gaat toch, en komt er achter dat hij nog steeds gehaat wordt door Professor Sneep en zijn klasgenoot Draco Malfidus. Er is echter ook goed nieuws: de beroemde schrijver Gladianus Smalhart is de nieuwe Duistere Krachten-leraar. Na een tijdje worden enkele Zweinstein-studenten versteend aangetroffen... maar wie of wat is de oorzaak hiervan? Zelfs Harry staat niet boven verdenking.

544 BERICHTEN 52 MENINGEN
avatar van chevy93
Gisteren op tv, weet niet meer welke zender, maar tijdens het zappen even de ontknoping meegepikt. Met de jaren valt steeds meer op hoe matig dit deel is i.v.m. de latere delen. Acteerwerk, vormgeving, script, eigenlijk alles is minder dan de volgende delen.

een super leuk vervolg .die ook al zo vaak heb gezien maar ze blijven geweldig.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een duidelijke verbetering op de eerste Potterfilm. Het lukt de crew en de acteurs beter de juiste toon te vinden en misschien biedt het bronmateriaal ook meer gelegenheid tot spetterende visuals, bijvoorbeeld die scene met de vliegende auto.

Het acteren van de kinderen is minder irritant, Radcliffe is echt een stuk beter dan in de eerste film al is vooral Watson nog steeds erg matig. Harris als Dumbledore blijft voor mijn ook een minpunt. Het vage gezemel van die man in deze film zorgt dat een belangrijk deel van het plot doodslaat omdat er geen enkele spanning of humor zit bij zijn rol in de gebeurtenissen. Dit zou om tragische redenen (de dood van Harris) in latere films beter zijn, als ik me goed herinner, als Michael Gambon de rol overneemt. Ook CGI-nagel op het schoolbord die Dobby hier is, zou in latere films stevig worden verbeterd.

Maar al met al geen verkeerde jeugdfilm, op de juiste momenten grappig en spannend, met een lekker tempo erin zonder dat het ten koste gaat van het plot, dat ditmaal ook goed te volgen is zonder dat je het boek hebt gelezen (vermoed ik). Jammer dat het einde te lang gerekt wordt, suikerzoet is en saai. Dat kost de film in het laatste kwartier nog een halve ster. Columbus mag uiteindelijk toch een krappe voldoende krijgen voor zijn werk. Ik kijk uit naar een herziening van Cuaróns interpretatie van het derde boek, in mijn herinnering de beste van de reeks.

avatar van Mr_Mephisto
Herziening.

En meteen een verbetering ten opzichte van deel 1. Het verhaal vormt een coherenter geheel en de acteurs zijn gegroeid in hun rol. Iemand zoals Rickman viel in de vorige film nog op als een karikatuur van de Snape in het boek, maar vindt deze keer de juiste toon. Radcliffe heeft de nodige groeispurt gehad; hij steekt echter nog af bij beginnende puber Tom Felton. Terwijl Watson de oer-Britse 'theaterdegelijkheid' nog niet van zich kan afwerpen, is Grint gewoon vermakelijk goed. En hoe tragisch ook het overlijden Harris is, zijn vertolking van Dumbledore haalt het niet bij de droge joligheid van Gambon.

De CGI doet iets minder pijn aan de ogen, hoewel Dobby op dat vlak op het randje zit. De gedetailleerde aankleding zorgt ervoor dat Hogwarts beter uit de verf komt. Daarnaast is de muziek niet meer zo bombastisch, wat het overdreven sentiment drukt. Op het einde haalt Columbus wél alles uit de kast: totaal onnodig en haast gênant.

Wellicht is het grootste minpunt van de Columbus-films dat de regisseur te veel tell and te weinig show hanteert. Dat zorgt soms voor pijnlijke stiltes en onnatuurlijke overgangen. Al bij al echter is The Chamber of Secrets een amusantere kijkervaring dan zijn voorganger.