Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Geheime Kamer

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Avontuur / Fantasy
161 minuten / 174 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Vlak voor zijn tweede jaar op de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus wordt tovenaarsleerling Harry Potter door de elf Dobby gewaarschuwd dat zijn terugkeer op de school tot een ramp zal leiden. Harry gaat toch, en komt er achter dat hij nog steeds gehaat wordt door Professor Sneep en zijn klasgenoot Draco Malfidus. Er is echter ook goed nieuws: de beroemde schrijver Gladianus Smalhart is de nieuwe Duistere Krachten-leraar. Na een tijdje worden enkele Zweinstein-studenten versteend aangetroffen... maar wie of wat is de oorzaak hiervan? Zelfs Harry staat niet boven verdenking.

avatar van chevy93
Gisteren op tv, weet niet meer welke zender, maar tijdens het zappen even de ontknoping meegepikt. Met de jaren valt steeds meer op hoe matig dit deel is i.v.m. de latere delen. Acteerwerk, vormgeving, script, eigenlijk alles is minder dan de volgende delen.

een super leuk vervolg .die ook al zo vaak heb gezien maar ze blijven geweldig.

avatar van sandokan-veld
Een duidelijke verbetering op de eerste Potterfilm. Het lukt de crew en de acteurs beter de juiste toon te vinden en misschien biedt het bronmateriaal ook meer gelegenheid tot spetterende visuals, bijvoorbeeld die scene met de vliegende auto.

Het acteren van de kinderen is minder irritant, Radcliffe is echt een stuk beter dan in de eerste film al is vooral Watson nog steeds erg matig. Harris als Dumbledore blijft voor mijn ook een minpunt. Het vage gezemel van die man in deze film zorgt dat een belangrijk deel van het plot doodslaat omdat er geen enkele spanning of humor zit bij zijn rol in de gebeurtenissen. Dit zou om tragische redenen (de dood van Harris) in latere films beter zijn, als ik me goed herinner, als Michael Gambon de rol overneemt. Ook CGI-nagel op het schoolbord die Dobby hier is, zou in latere films stevig worden verbeterd.

Maar al met al geen verkeerde jeugdfilm, op de juiste momenten grappig en spannend, met een lekker tempo erin zonder dat het ten koste gaat van het plot, dat ditmaal ook goed te volgen is zonder dat je het boek hebt gelezen (vermoed ik). Jammer dat het einde te lang gerekt wordt, suikerzoet is en saai. Dat kost de film in het laatste kwartier nog een halve ster. Columbus mag uiteindelijk toch een krappe voldoende krijgen voor zijn werk. Ik kijk uit naar een herziening van Cuaróns interpretatie van het derde boek, in mijn herinnering de beste van de reeks.

avatar van Mr_Mephisto
Herziening.

En meteen een verbetering ten opzichte van deel 1. Het verhaal vormt een coherenter geheel en de acteurs zijn gegroeid in hun rol. Iemand zoals Rickman viel in de vorige film nog op als een karikatuur van de Snape in het boek, maar vindt deze keer de juiste toon. Radcliffe heeft de nodige groeispurt gehad; hij steekt echter nog af bij beginnende puber Tom Felton. Terwijl Watson de oer-Britse 'theaterdegelijkheid' nog niet van zich kan afwerpen, is Grint gewoon vermakelijk goed. En hoe tragisch ook het overlijden Harris is, zijn vertolking van Dumbledore haalt het niet bij de droge joligheid van Gambon.

De CGI doet iets minder pijn aan de ogen, hoewel Dobby op dat vlak op het randje zit. De gedetailleerde aankleding zorgt ervoor dat Hogwarts beter uit de verf komt. Daarnaast is de muziek niet meer zo bombastisch, wat het overdreven sentiment drukt. Op het einde haalt Columbus wél alles uit de kast: totaal onnodig en haast gênant.

Wellicht is het grootste minpunt van de Columbus-films dat de regisseur te veel tell and te weinig show hanteert. Dat zorgt soms voor pijnlijke stiltes en onnatuurlijke overgangen. Al bij al echter is The Chamber of Secrets een amusantere kijkervaring dan zijn voorganger.

avatar van Fisico
Mmm, blijkbaar moet ik dit tweede deel toch ooit eens gezien hebben, want heel veel zaken kwamen terug. Wat mij betreft is The chamber of secrets een mooi vervolg op The Philosopher's Stone. Wederom een prachtige setting en sfeer die moeiteloos wordt doorgetrokken met de gekende personages, goede intrede van nieuwe personages en het decor dat blijft verwonderen elke keer opnieuw.
Dobby uitgezonderd - het figuurtje deed me vaak denken aan de irritante Jar Jar Binks uit The phantom menace - kon iedereen me wel bekoren. De hoofdpersonages met Harry, Ron en Hermelien groeiden letterlijk in hun rol en het is aangenaam vast te stellen dat Alan Rickman wat prominenter naar voren treedt.

Deel 2 is wat duisterder dan het eerste deel met die beangstigde stemmen, spinnen en de basilisk. "Moorden" wordt expliciet uitgesproken en complotten allerhande doen de ronde, nog meer dan in deel 1. Al komen ook de jongsten onder ons nog aan het trekken met de vliegende auto en Dobby. Richard Harris blijft een fantastische Perkamentus neerzetten, jammer dat hij er jammer genoeg niet meer is. Lucius Malfidus blijft een lekkere tegenpool voor Potter en ook zijn vader doet het geweldig.

Harry Potter probeert naast fantasy entertainment ook aandacht te hebben voor serieuzere zaken zoals bijvoorbeeld racisme (verwijzing naar modderbloedje, een scheldnaam voor iemand uit een Dreuzelgezin). Identiteit speelt hierbij een belangrijke rol. Meritocratie - participatie op basis van verdiensten of talent - boven aristocratie of plutocratie al deelt niet iedereen die mening. De spanningsboog wordt hoog gehouden gedurende de gehele film. Het einde vond ik net iets minder met een weinig tot de verbeelding sprekende Maarten Villijn, maar dat ligt niet aan de film zelf natuurlijk. Op naar de volgende!

avatar van joeygamer2
Leuke film! Zeer raadselachtig, net als het eerste deel. Is wel leuk om mee te raden met de film Fantasiefilms vind ik heel leuk om te kijken, een van mijn favoriete genres. Deze film was zeker net zo top als het eerste deel!

avatar van woeler82
Deze film is toch duidelijk iets minder als deel 1.
Niet alle films kunnen top zijn.
De CGI vond ik bij deze meer onder de maat als bij de vorige , vooral bij de slang in de eind scene.
Toch als ik het totaal plaatje kijk , nog net een 3.0

Hopelijk is het volgende deel iets beter.
Ik heb ze allemaal gezien tot aan het laatste deel, ( die in 2 delen gesplit is net niet ) maar dat is zeker weer 5 jaar geleden.
Daarom kijk ik ze opnieuw voor mijn geheugen weer op te frissen

avatar van Shadowed
Al beter.

Columbus zijn laatste Harry Potter deel, en ook eigenlijk de laatste die nog zo kinderlijk is. Dit deel was beter dan deel 1, omdat het allemaal wel wat volwassener was. Je merkt wel dat de CGI was oud is, maar dat maakt niet uit.

Ook helaas de laatste rol van Harris als Perkamentus. Hem vond ik toch wel een heel stuk beter dan Gambon. De sfeer is mooi, het kasteel blijft een plaatje en de film kijkt meer dan goed weg. Het verhaal is daarnaast ook gewoon prima.

Leuke film, een van de betere in de reeks. Nog wat kinderlijk, maar ach ja, zo zijn de boeken ook. Geslaagde reeks toch wel dit, niet mijn favoriet, maar wel een van de betere naar mijn mening.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wel grappig, in de parodie op YouTube van Honest Trailers overloopt men alle Harry Potter films en deze Chamber of Secrets wordt ook wel eens 'The one that everybody hates' genoemd. Gebeurd wel meer met franchise dat mindere 2e deel. Te snel achter elkaar, geen tijd om de tijd te nemen dus. De acteurs zijn nog altijd niet ingewerkt en het geheel voelt wat rommelig aan. Dobby is een ergelijk figuur en ook Tom Riddle en het spook Mertyl zijn gewoon zeuren. Harry Potter mist de latere tegenstander Voldemort duidelijk. Een wat overbodig deel dit dat je voor het verhaal best kan overslaan volgens mij. De film is nu ook weer niet zo slecht, maar wel het minste deel van de franchise.

avatar van Thorongil
Juist een van de betere. De Basilisk is erg goed gedaan, de vliegende auto, veel memorabele scènes.

avatar van tommykonijn
Film Pegasus schreef:

Dat lijkt me niet erg wenselijk. De vernietiging van het dagboek blijkt heel belangrijk in de latere delen. Daarnaast ontdekt Harry dat hij parseltongue spreekt en krijgt hij van Dumbledore te horen dat er een zekere connectie bestaat tussen hem en Voldemort. Lucius Malfoy wordt geïntroduceerd en er wordt voor de eerste keer gebruik gemaakt van Polyjuice Potion. Ook zullen de twee Deathly Hallows delen enkele vreemde scènes bevatten als je The Chamber of Secrets zou overslaan.

Verder sluit ik mij erbij aan dat dit tweede deel tot mijn favorieten behoort. De magische sfeer die Columbus weet te creëren in de eerste twee films is naar mijn mening nooit meer geëvenaard in de vervolgen.

avatar van Antonev
tommykonijn schreef:

Niet helemaal eens. Ook in de opvolgende delen weten ze een magische sfeer te creëren, al zij het wel van een andere orde. Vanaf The Prisoner of Azkaban wordt het gewoon steeds wat donkerder (maar ook de donkere momenten zijn magisch tot en met). Toch passeren er links en rechts nog heel wat luchtige en (gezellige) sfeervolle passages de revue.

Dit alles is overigens prima in lijn met het verloop van de boeken. Die worden ook daadwerkelijk naargeestiger vanaf deel 3. Het kon dus ook niet “gezellig” magisch blijven.

avatar van tommykonijn
Antonev Wellicht is 'magisch' een beetje ongelukkige woordkeuze van me. Natuurlijk zitten de vervolgdelen ook boordevol magie. Was ook niet mijn bedoeling om die films weg te zetten als slecht of zo. De Potter-serie heeft mij altijd weten te bekoren.

Dat gezegd hebbende, blijf ik wel bij wat ik eerder zei. Columbus weet een sfeer te creëren, deels ook tot stand gebracht door het werk van John Williams, die ervoor zorgt dat het allemaal wat meer tot leven lijkt te komen. Cuarón weet dat overigens op zijn eigen manier ook wel te bewerkstelligen in deel 3. De latere films zijn vaak dusdanig duister van toon dat het ook minder indruk maakt. Een goed voorbeeld vind ik de scènes die plaatsvinden in The Forbidden Forest. Dat bos is naar mijn mening in de eerste twee (drie) films een behoorlijk angstaanjagende setting; juist omdat het sterk in contrast staat met bijvoorbeeld iets als een zonnige Quidditch wedstrijd. In latere delen keert het bos meermaals terug, maar is die dreiging compleet verdwenen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de confrontaties met Voldemort in de eerste twee films. Uiteraard wordt het terecht allemaal wat duisterder, maar wat is de reden dat na deel 3 niet of nauwelijks nog de zon schijnt boven Hogwarts? Lijkt alsof er opeens constant een soort van grijze waas over dat terrein hangt. Dat doet mijns inziens wel wat afbreuk aan de sfeer die ik hier zo goed vind.

NRT
tommykonijn schreef:

Ik heb ook wat geworsteld met de stijl die veranderde. Toen de eerste twee films verschenen was ik nog een kind en daarom vond ik de stijl uit de eerste twee films beter. Ten tijde van de derde film was ik nog altijd jong en daarom was dit voor mij wat moeilijk. Maar naarmate het ouder worden ben ik juist blij dat ze voor de donkere stijl hebben gekozen. Dan sprak het een ouder publiek ook wat meer aan.

Het verhaal van deze film vond ik wel veel sterker dan dat van de eerste film.

avatar van Keepthechange1980
Ik vind het verhaal in deze film juist veel minder sterk.

avatar van alexspyforever
Lang geleden had ik de eerste film bekeken omdat ik moest meekijken met mijn neefje en nichtje. Gisteren met 2 vrienden waarvan 1 een echte HP fan deze 2de film bekeken. Mijn favoriete films zullen het wellicht nooit gaan worden daarvoor vind ik de protagonist nog steeds een te flauwe held die toch wel vaak hulp van derden nodig heeft. Nu dit was al vermakelijker en volwassener dan deel 1 dat vooral een introductie was van de karakters. Pijnpunt van de film blijft een te lange speelduur voor het verhaaltje dat wordt geserveerd. Zeker in de actiescènes kon er toch wat gesnoeid worden. Hermione blijft veruit het meest interessante karakter. Latere delen komen dus nog wel aan de beurt maar dan in gezelschap want alleen zal ik deze films niet gaan kijken.

avatar van IH88
“Let's match the power of Lord Voldemort, Heir of Salazar Slytherin, against the famous Harry Potter.”

Prima tweede Harry Potter avontuur. Chamber of Secrets kent eigenlijk dezelfde opbouw als de eerste film (er is weer een nieuwe professor voor de ‘Dark Arts’, en het duurt een tijdje voordat het verhaal zich verplaatst naar Zweinstein. De film is lang, maar eigenlijk heb ik me de gehele speelduur wel vermaakt.

De regie van Columbus is misschien iets te degelijk en weinig frivool/avontuurlijk, maar het verhaal is interessant, de sets en de cinematografie zien er verzorgd uit en het acteerwerk is weer sterk. Personages zoals Dumbledore en Professor Snape worden wat verder uitgediept, en het laatste gedeelte laat ook weer de grote slechterik Voldemort zien. Stukje bij beetje krijg je steeds meer uitleg over Voldemort en zijn geschiedenis/beweegredenen, en tot nu toe is het zeer interessant om te volgen. Er moet soms wel heel veel uitgelegd worden, en vooral Rickman en Harris moeten soms de vreemdste monologen uitspreken. Maar dat hoort er ook wel een beetje bij.

avatar van stephan-0115
‘Enemies of the Heir Beware’

Na een aantal jaren de Harry Potter-reeks niet gezien te hebben, slechts hier en daar stukjes van de serie op tv, werd het weer eens tijd om de gehele reeks te herzien. Na het leuke deel 1, was gisteren deel 2 aan de beurt. En ook deel 2 viel me absoluut weer mee.

Deel 2 is de laatste Harry Potter onder regie van Chris Columbus, en dat is misschien maar goed ook, want de reeks wordt almaar grimmiger en volwassener, hoewel deze bij vlagen ook al vrij grimmig is.

De film begint met misschien wel het leukste personage van de hele reeks, Dobby de huis-elf, met een hilarische scène. Daarna blijft de film tot en met de introductie van Hogwarts leuk, maar niet bijzonder, hoewel de ontmoeting tussen de familie Malfidus (Isaacs zet een geweldige rol neer als Lucius) en de Wemels van essentieel belang is voor de rest van de film.

Eenmaal op Hogwarts stapelen de problemen zich, verrassend genoeg, snel op voor Harry, Ron en Hermelien en brengen de gebeurtenissen een uitzichtloze situatie op gang. Wat deel 2 aanzienlijk beter doet dan deel 1 is de aanloop naar de climax toe. Waar ik dat in deel 1 nog vrij afgeraffeld en direct vond, doen ze dat hier uitstekend. De climax met de Basilisk en de jonge Vilijn is goed gedaan, maar je mist in deze confrontaties de volwassen Voldemort uit de latere delen..

Het allergrootste minpunt is de laatste scène, waarin veel te veel wordt ingespeeld op sentiment met de aankomst van Hagrid. Daar hadden ze gewoon moeten stoppen bij de binnenkomst toen hij zei ‘Sorry, I’m a little bit late’.

‘The Chamber of Secrets’ krijgt een opwaardering van 3,5* naar 4,0*