Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

avatar van Keepthechange1980
Dit vind ik het beste deel van de reeks. Goede sfeer, ook al ziet Hogwarts er minder gezellig uit.
Ook in het boek vond ik dit al het mooiste verhaal.

avatar van Grindhouse62
Voor mij een herziening en voor mijn vrouw de eerste keer. In onze Harry Potter Marathon vanavond deel 3 gekeken. Ik doe er een 0.5 bij en kom dus uit op 4.0 Op naar deel 4 in dit theater.

avatar van IH88
“A child's voice, however honest and true, is meaningless to those who've forgotten how to listen.”

Harry Potter wordt volwassen. Prisoner of Azkaban is donker, duister en spannender dan de voorgaande twee films, en de hand van Alfonso Cuarón is duidelijk zichtbaar. Dit wordt gezien als het beste boek, en ik snap wel waarom.

De film kent een beetje dezelfde opzet als de vorige films en alle acteurs zijn weer van de partij, maar het verhaal zit een stuk beter in elkaar. Je moet wel je aandacht erbij houden, want het plot kan soms rommelig en chaotisch overkomen. Maar tegen het einde passen wel alle puzzelstukjes. Met sterk acteerwerk van alle acteurs, en met Oldman als zeer fijne nieuwkomer. Geen Voldemort deze keer, maar zijn schaduw hangt wel over de gehele film.

avatar van stephan-0115
‘I hope he finds me! Cause when he does, I'm gonna be ready!’

Na een aantal jaren de Harry Potter-reeks niet gezien te hebben, slechts hier en daar stukjes van de serie op tv, werd het weer eens tijd om de gehele reeks te herzien. Deel 3 slaat het duidelijk op een andere boeg dan de eerste 2 delen, een stuk volwassener en grimmiger, maar dat maakt de film niet minder vermakelijk.

Net zoals de eerste 2 delen beginnen we weer met een leuke scène bij de Duffelingen, en een leuke scène met de Knight Bus, maar direct daarna wordt de sfeer omgeslagen. De scène in de Hogwarts Express met de Dementors zet de toon voor de rest van de film. Toegegeven, de film is niet altijd even sterk, en voorkennis hebben door het boek te hebben gelezen is essentieel om de film toch makkelijk te volgen. Anders is het hier en daar toch wat rommelig en chaotisch, simpelweg omdat is weggelaten wat in het boek wel is toegelicht. Aangezien de film ‘slechts’ 125 minuten duurt, vind ik dit toch wel een gemiste kans. Een kwartiertje extra en het was allemaal een stuk duidelijker geworden.

Nu is bijvoorbeeld de connectie tussen Zwarts, Lupos, Pippeling en Potter senior onduidelijk. En hoe weet Lupos zoveel van de Sluipwegwijzer? En waarom zijn Pippeling en Zwarts faunaten? Hoe wist Zwarts dat Pippeling een faunaat was en nog leefde? Vooral het stuk in het Krijsende Krot wordt wat afgeraffeld, maar is wel sterk, en dat zorgt er voor dat als je het boek niet hebt gelezen je met voldoende vragen komt te staan. Het beste en het belangrijkste scène van het boek eigenlijk die eigenlijk makkelijk 10 minuten extra had kunnen duren zodat het allemaal een stuk duidelijker wordt. Gemiste kans.

Ondanks bovenstaande, vond ik het nog steeds de beste van de 3 tot nu toe. Vooral het laatste uur was zeer sterk. Helaas wel weer een te makkelijk einde met Harry die vliegt ook de Vuurflits, een beetje het zelfde commentaar als het einde van ‘The Chamber of Secrets’. Verhoging van 3,5* naar 4,0*