Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

avatar van Keepthechange1980
Dit vind ik het beste deel van de reeks. Goede sfeer, ook al ziet Hogwarts er minder gezellig uit.
Ook in het boek vond ik dit al het mooiste verhaal.

avatar van Grindhouse62
Voor mij een herziening en voor mijn vrouw de eerste keer. In onze Harry Potter Marathon vanavond deel 3 gekeken. Ik doe er een 0.5 bij en kom dus uit op 4.0 Op naar deel 4 in dit theater.

avatar van IH88
“A child's voice, however honest and true, is meaningless to those who've forgotten how to listen.”

Harry Potter wordt volwassen. Prisoner of Azkaban is donker, duister en spannender dan de voorgaande twee films, en de hand van Alfonso Cuarón is duidelijk zichtbaar. Dit wordt gezien als het beste boek, en ik snap wel waarom.

De film kent een beetje dezelfde opzet als de vorige films en alle acteurs zijn weer van de partij, maar het verhaal zit een stuk beter in elkaar. Je moet wel je aandacht erbij houden, want het plot kan soms rommelig en chaotisch overkomen. Maar tegen het einde passen wel alle puzzelstukjes. Met sterk acteerwerk van alle acteurs, en met Oldman als zeer fijne nieuwkomer. Geen Voldemort deze keer, maar zijn schaduw hangt wel over de gehele film.

avatar van stephan-0115
‘I hope he finds me! Cause when he does, I'm gonna be ready!’

Na een aantal jaren de Harry Potter-reeks niet gezien te hebben, slechts hier en daar stukjes van de serie op tv, werd het weer eens tijd om de gehele reeks te herzien. Deel 3 slaat het duidelijk op een andere boeg dan de eerste 2 delen, een stuk volwassener en grimmiger, maar dat maakt de film niet minder vermakelijk.

Net zoals de eerste 2 delen beginnen we weer met een leuke scène bij de Duffelingen, en een leuke scène met de Knight Bus, maar direct daarna wordt de sfeer omgeslagen. De scène in de Hogwarts Express met de Dementors zet de toon voor de rest van de film. Toegegeven, de film is niet altijd even sterk, en voorkennis hebben door het boek te hebben gelezen is essentieel om de film toch makkelijk te volgen. Anders is het hier en daar toch wat rommelig en chaotisch, simpelweg omdat is weggelaten wat in het boek wel is toegelicht. Aangezien de film ‘slechts’ 125 minuten duurt, vind ik dit toch wel een gemiste kans. Een kwartiertje extra en het was allemaal een stuk duidelijker geworden.

Nu is bijvoorbeeld de connectie tussen Zwarts, Lupos, Pippeling en Potter senior onduidelijk. En hoe weet Lupos zoveel van de Sluipwegwijzer? En waarom zijn Pippeling en Zwarts faunaten? Hoe wist Zwarts dat Pippeling een faunaat was en nog leefde? Vooral het stuk in het Krijsende Krot wordt wat afgeraffeld, maar is wel sterk, en dat zorgt er voor dat als je het boek niet hebt gelezen je met voldoende vragen komt te staan. Het beste en het belangrijkste scène van het boek eigenlijk die eigenlijk makkelijk 10 minuten extra had kunnen duren zodat het allemaal een stuk duidelijker wordt. Gemiste kans.

Ondanks bovenstaande, vond ik het nog steeds de beste van de 3 tot nu toe. Vooral het laatste uur was zeer sterk. Helaas wel weer een te makkelijk einde met Harry die vliegt ook de Vuurflits, een beetje het zelfde commentaar als het einde van ‘The Chamber of Secrets’. Verhoging van 3,5* naar 4,0*

avatar van MindlessAssassin
Dit 3e deel wordt door menig Potter-head gezien als beste boek/film. Ik kan me daar ook zeker in vinden en dan met name het boek, de film vind ik erg sterk en is cinematografisch gezien absoluut de beste van de gehele franchise, daar heeft Alfonso absoluut zijn stempel mee gedrukt. Alleen zijn er toch een aantal essentiële momenten uit het boek, in deze film buiten beschouwing gelaten. Waardoor je sommige dialogen alleen kunt begrijpen als je wat voorkennis hebt van het boek. Nou heb ik dat wel, dus dat was voor mij niet zo’n probleem. Alleen zijn er gewoon een aantal momenten uit het boek die ik graag op het grote scherm had willen zien.

En een van die momenten is het verhaal over ‘The Marauders’. Een ontzetten intrigerend verhaal over 4 vrienden. Sirius Black, James Potter, Remus Lupin en Peter Pettigrew. Zij hebben een interessant verhaal over hoe zij hen school periode hebben meegemaakt en hoe ze alle 3 in dieren kunnen veranderen ( Animagus), maar ook hoe ze elkaar hebben leren kennen. Ook wordt er dieper in gegaan waarom Remus in een weerwolf veranderd, evenals waarom en hoe Peter Pettigrew zijn eigen vrienden had verraden. Dat zijn momenten die hun personages alleen maar extra kleur had gegeven. Helaas heeft Alfonso gekozen dat gedeelte van het boek niet te verfilmen wat ik erg jammer vind. Helemaal omdat het niet de minste personages zijn waar we het over hebben.

Maar genoeg over het boek. De film is zeer vermakelijk en het verhaal is uitstekend. Ook heeft de artistieke Alfonso een paar hele mooie shots er uit weten te halen, en dat leverde prachtige scènes op. Ook zijn er twee nieuwkomers in deze film. Een fan favorite Sirius Black, die door niemand minder wordt gespeeld als Gary Oldman. Dat is absoluut een grote aanwinst geweest voor deze franchise, maar dat zelfde geldt ook absoluut voor David Thewlis, die de rol van Remus Lupin vervuld en dat uitermate goed heeft gedaan. Ook hebben we een vervanger dit jaar en dat is ook niet de minste. Want 2 jaar voor deze film is helaas Sir Richard Harris komen te overlijden, waardoor vanaf dit deel Michael Gambon het stokje van Harris overneemt. Persoonlijk vond ik dat een erg goede vervanger, maar Richard Harris zijn Dumbledore was absoluut meer accuraat, maar ik vond Gambon’s Dumbledore toch altijd iets fijner.

8.0

avatar van mjk87
Was deel 2 al een stap vooruit, dan deze helemaal. Niet per se altijd een verbetering, juist doordat enkele goede elementen uit de eerste twee delen (zoals de sprookjessfeer die toch wel verdwenen is), maar wel een stap op weg in het grotere verhaal. Een film ook met een eigen smoel en enkele goede toevoegingen. Dat betreft sowieso de acteurs, met nieuwe personages als Lupin (een hele fijne Thewlis) en Black (een indringende Oldman). Maar ook Dumbledore door het overlijden van Harris. Nu pakt Gambon de rol en doet dat met meer humor, flair en overtuiging. Hier staat een door vijanden gevreesde sterke tovenaar, geen lieve oude opa.

De film is echter niet perfect. De film is korter dan de vorige delen maar echt veels te gehaast, de film hopt van hoogtepunt naar hoogtepunt. Niet dat je als kijker murw wordt gebeukt, maar het is ook een wat klinisch geheel waar je als kijker nooit helemaal in kan wegduiken. Maar ook mis je soms wel stukken die in de boeken beter naar voren komen. Lupin deelt steeds een beetje tussen neus en lippen chocolade uit, maar als kijker vraag je je toch af wat dat nu zo ineens is. In de boeken wordt echt wel duidelijker dat dit spul is dat helpt, ook omdat McGonagall dan opmerkt dat er blijkbaar eindelijk een leraar is op die positie die zijn vak snapt. Dat soort kleinigheden mis je in deze race naar het einde. In deze film had makkelijk nog 20 minuten bijgekund. Temeer de film geen seconde verveelt. 3,5*.