Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

3,63

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

1015 BERICHTEN 61 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was niet helemaal de planning, maar na vanochtend deel I heb ik net deel III direct maar opgezet. Deel II had ik afgelopen week al gezien, dus ik ga in een lekker tempo er door heen. Tot nu toe vind ik dit deel het minste deel van allemaal. Ik ben wel van mening dat de potentie van deze film groter was dan deel II, maar het komt er niet uit.

Dat komt doordat er heel veel opvallende, rare dingen inzitten. De plotselinge plottwist van Sirius Black van brute moordenaar naar aardige peetoom komt volledig uit het niets en heeft geen echte gevolgen. Hetzelfde geldt voor de relatie van Harry met professor Lupin die ook alle kanten op vliegt. En waarom Snape ook plotseling opduikt in de boomhut is mij ook nog steeds onduidelijk. Het personage Snape vind ik wel erg interessant, maar na 3 films weet ik nog helaas nog vrij weinig van hem. Ik heb begrepen dat hij in de boeken meer belicht wordt en ik vind het jammer dat dit niet is overgenomen in de films. De nieuwe Perkamentus vind ik ook minder. Hij komt nu minder over als de oude wijze professor.

Toch heeft ook deze film wel weer goede aspecten. De omgeving buiten Zweinstein wordt prachtig in kaart gebracht, het dorpje en de natuur, en de verandering van de seizoenen komt er ook in voor. Zo ben je er bewuster van dat de film zich in een heel schooljaar afspeelt. Daarnaast vond ik het tijdreizen van Harry en Hermoine erg leuk en goed uitgewerkt. Ik ben sowieso een fan van alle kleine details en die kwamen in deze scene ook goed naar voren. Net zoals dat gebeurde met alle schilderijen op de gang enzovoorts. Dat vind ik echt een heel mooi aspect aan de hele Harry Potter serie, er valt ontzettend veel te bekijken.

Ondanks deze positieve puntjes zet de 'aftakeling' voort. Van 4.5* naar 3.5* naar nu 3*. Hopelijk zet deze lijn zich niet door, want dan vrees ik erg voor de komende films. Maar eerlijk gezegd ligt dat niet in de lijn der verwachting.

avatar van Noodless
Ik heb me voorgenomen om de Harry Potter reeks eindelijk eens allemaal te bekijken. De eerste had ik een paar jaar geleden gezien, dit jaar eindelijk eens de tweede en nu pas de derde. En helaas gaat het toch aanzienlijk bergafwaarts met het niveau. Waar het eerste deel nog heel leuk en vernieuwend werkt, was het vervolg niet meer dan een kopie met wat minder niveau en is dit deel toch duidelijk de minste. Het verhaal vond ik niet zo interessant om te volgen en al dat gedoe met de tijd wist me niet te bekoren. Op dat vlak al heel wat beter gezien met tijdsprongen. Qua beelden zoals hier al eerder aangegeven zit het wel goed. Neen, ik hoop dat het niveau in de volgende films terug wordt opgekrikt, want de aftakeling is begonnen : van 4* naar 3,5* naar 3*.

avatar van JR-Style
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In mijn meest recente HP-marathon deze film ook weer voor de zoveelste keer gezien, en ik moet zeggen dat ik hem niet zo goed vind als de meeste zeggen.

Dit komt vooral door het gebrek aan een echt goed, spannend verhaal. Ik vind dat de spanning naar Sirius Black eigenlijk veel te weinig naar voren komt. Ook het hele verhaal met the Marauders Map en dat Remus, Sirius, James en Peter vrienden waren word veel te matig verwerkt in deze film. Ook word er niet eens verteld dat James ook een Animagus was volgens mij?

De Dementors waren wel een zeer goede toevoeging aan deze film wat het meteen een stuk duisterder maakte. Het hele sfeertje vind ik wel geweldig gedaan door Cuaron, wat vooral komt door de tussenscenes met the Whomping Willow en af en toe de stukjes naar de Dementors . De weerwolf op het einde vond ik best leuk gemaakt en zag er best spannend uit, ook Buckbeak was tof.

Voor de rest wel teveel veranderingen t.o.v. de vorige delen waardoor je echt in een totaal andere sfeer zit en je wel naar een totaal andere film lijkt te kijken op momenten. Gelukkig waren er in deze film wel genoeg humoristische momentjes te vinden, vaak in details.

Deze film is niet de beste uit de reeks maar zeker ook niet de slechtste. Dit komt vooral door de goede sfeer en Dementors. En de lessen waren wel leuk in deze film (iets wat je in de films hierna steeds minder gaat zien)

3,0 *

avatar van J.Ch.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verbazingwekkend hoeveel dingen hierboven staan waar ik het letterlijk mee eens ben. Om mee te beginnen: ook voor mij is deel 3 één van de beste boeken uit de serie. Vreemd eigenlijk, want het enige dat dit boek (en de film) écht anders maakt dan de andere, is het ontbreken van een confrontatie met Voldemort. Voor de spanning maakt dat echter weinig uit.

Het kinderlijke is er in The Prisoner of Azkaban wel van af. Wat mij betreft een goede zaak. Waar deel 1 veel sfeer en matig spanning had, waar deel 2 wel spannend maar niet echt magisch was, heeft dit derde deel de spanning en sfeer goed in balans. Zoals al eerder genoemd is het verstrijken van de seizoenen mooi weergegeven middels de beukwilg. Zweinstein ziet er met sneeuw weer zo mooi uit als in het eerste deel, en ook krijgen we iets meer van de omgeving van Zweinstein ziet er goed uit. Al in het begin, in de trein naar Zweinstein, komt er een fijne dreiging in de film die wat subtieler is dan in de vorige film. De dementors zijn wel angstaanjagend, maar waarom is net niet helemaal duidelijk (op een goede manier). Vervolgens is er een koortje dat Something wicked this way comes! zingt, en dan is de sfeer wel gezet.

Verder heeft dit verhaal me altijd meer aangesproken dan dat van de vorige twee delen. Niets geen grote boze tovenaar op afstand, maar een crimineel die het op Harry persoonlijk heeft voorzien - en die zowel letterlijk als figuurlijk dichterbij hem staat dan hij wist. De onverwachte wending die het verhaal neemt - met tijdreizen, altijd leuk! - zorgt voor een heel andere plotverwikkeling dan in de andere delen. Wat ik wel jammer vind, en daarin blijk ik niet alleen te staan, is dat er weinig tot geen link wordt gelegd met het viertal vrienden (ik ben hun gemeenschappelijke naam even vergeten) en hun onderlinge verhoudingen. Nergens wordt genoemd dat ook James een Animagus was (waardoor Harry's Patronus in de vorm van een hert geen enkele betekenis heeft) of wordt uitgelegd waarom de drie vrienden van Lupos Animagus zijn geworden, wat het hele Krijsende Krot ermee te maken heeft, of überhaupt dat Lupos zelf één van de makers van de kaart was (nu blijft het onverklaarbaar dat hij wel weet hoe de kaart werkt en Sneep niet). Zelf besefte ik pas na het kijken van de film dat Sirius' ontsnapping te maken had met de reis van de Wemels naar Egypte. De krantenfoto (waarop Sirius Peter herkent, waarna hij besluit te ontsnappen en Peter te doden) wordt wel getoond, maar vervolgens wordt er geen link gelegd tussen de foto en de ontsnapping. Ook wordt er geen andere verklaring gegeven voor het feit dat Sirius de rat herkent als Peter. Wel wat plotholes en gemiste kansen dus, erg jammer. En waarom moet het eind zo snel?

Toch vind ik deze film beter dan de twee vorige. Het acteren van Emma Watson en Rupert Grint is er erg op vooruit gegaan en ook hun personages worden interessanter. Hermelien komt eindelijk wat meer in actie (en stoer!), terwijl zij in de vorige films altijd degene was die het eerst afviel. Het tijdreizen vond ik zoals gezegd erg leuk, helemaal omdat Harry en Hermelien zichzelf beïnvloeden. Ook heb ik wel iets met Scheurbek de hippogrief... Daarnaast kan ik wel waarderen dat sommige scènes sterk overeenkomen met het boek zoals ik me dat herinner, bijvoorbeeld Lupos' les met de boeman, en tante Margot aan het begin.

Ik heb geen problemen met Michael Gambon als Perkamentus, en ik vond David Thewlis en Emma Thompson een prettige toevoeging aan de cast. Sowieso wordt het verhaal nu wat breder. Het is niet alleen maar Harry vs. Voldemort, maar er blijken meer spelers in het veld. Er is in het verleden genoeg gebeurd waar Harry nog niets van weet. Dit deel maakt mij nieuwsgieriger naar de komende delen dan deel 1 en 2 bij elkaar.

Al met al vind ik dit deel beter dan de vorige twee. Er ontbreekt en rammelt het een en ander aan het verhaal (dat ik gelukkig zelf wel in kan vullen omdat ik het boek ken, maar dat geldt niet voor iedereen); toch vind ik het een boeiender plot dan de vorige films. Het acteerwerk gaat erop vooruit, de magische sfeer uit het eerste deel is terug en toch is dit deel niet kinderlijk. Na de eerste twee delen, die toch als een soort proloog voelden, heb ik nu het idee dat het verhaal echt is begonnen. In tegenstelling tot de vorige films zijn er nog plotlijntjes open. Het verhaal gaat de breedte en de diepte in - precies zoals het hoort.

avatar van Richard_Voorhees
Vandaag de blu-ray boxset met alle films gekocht en meteen deze weer eens gekeken. Dit was niet alleen één van mijn favoriete Harry Potter boeken, maar ik blijf dit ook de beste Harry Potter film vinden. De casting is gewoon heel sterk. Pam Ferris weet Vernon's zus geweldig neer te zetten. Daarnaast vind ik Gary Oldman en David Thewlis twee geweldige toevoegingen als Sirrius en Lupin.
Ook vind ik het spectaculaire landschap van Schotland van grote toevoegende waarde, want je hebt haast het idee dat het "echt" is (Hogwarts).
Na deze herziening blijf ik erbij dat dit mijn HP favoriet blijft. Een geweldige film en tof jeugdsentiment.

avatar van Kondoro0614
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Dit is alweer de derde Harry Potter film die in het lijstje staat en ik moet zeggen dat ze vooruit zijn gegaan vergeleken bij deel 1 & 2. Ik blijf me elke vermaken met de Harry Potter films zo ook dit deel. Ook, uiteraard, is in dit deel een fantastisch verhaal verwerkt die erg leuk blijft om te volgen! Dit deel deed het vroeger goed bij mij. Ik was altijd bang voor die enge monsters die rond vlogen. Bah! Nu ik dat zo herzie moet ik er wel een beetje om lachen omdat ik nog als de dag van gister weet hoe bang ik daar vroeger voor was! De hoofdpersonen (Harry etc.) deden het beter dan voorgaande jaren en je merkt dat hij ouder aan het worden is! Ja, dit deeltje vond ik natuurlijk erg leuk en zeker erg op zijn Harry Potter's. Het verhaal was goed en het concept was erg leuk! J.K. Rownlings deed het goed met de boeken en er zijn een paar super films uit gekomen!

avatar van TornadoEF5
Toch bij een herziening een half punt minder. Iets chaotischer en minder sfeervol

avatar van Jawaddedadde
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tja. Voorlopig de minste in de reeks.

Als je dan de naam van de regisseur ziet, Cuarón, doet dat dubbel zo veel pijn, want van zo'n regisseur verwacht je toch net iets meer. Zag er in ieder geval zijn hand niet in. Veel lelijke CGI, dat wel.

Maar grootste tegenvaller is nog het verhaal. Dat hangt met haken en ogen aan elkaar heb ik de indruk. Het moment waarop Sirius Black van moordenaar naar familievriend van de Potters overgaat is totaal ongeloofwaardig. Zeker omdat hij kort daarvoor door professor Lupin wordt aangespoord om Harry 'af te maken'. Ware het niet voor tussenkomst van Sneep... Sneep die overigens overal te pas en te onpas opduikt. Hoezo? Het terugreizen in de tijd was dan weer wel een leuke toevoeging.

Soit, de kindacteurs worden stilaan volwassen en dat merk je ook aan de toon van de film. Dat op zich is wel een goede ontwikkeling. Ik hoop alvast op een betere vierde film.

Weer een prachtige film!

avatar van Phantasm
Erg leuke Harry Potter film, op naar het volgende deel.

avatar van Glennekeeeee
Aangezien VIER (Vlaamse zender) alle HP-films in de zomer heeft uitgezonden heb ik deze allemaal opgenomen en vandaag heb ik het derde deel ervan teruggezien.

In Harry Potter en de gevangene van Azkaban zet de Harry Potter-trend zich door. Net iets duisterder, volwassener, minder kinds maar toch steeds onderhoudend voor elke leeftijd. De man achter het roer deze keer was Alfonso Cuarón, de man die we nu misschien wat meer kennen als de regisseur van 'Gravity'. Met Azkaban heeft hij ongetwijfeld éen van de sterkste films gemaakt uit de reeks, al had deze film het perfecte bronmateriaal: nog redelijk losstaand met enkele puzzelstukjes die vrijkomen om een rol te gaan spelen in latere delen. Ondanks de duisterheid heeft Cuaron zeker geen depressieve film gemaakt. Integendeel, van de eerste drie delen heeft Azkaban de beste en meest scherpe humor die soms op het randje van té kinds gaat maar vaak vooral volwassen overkomt.

Enerzijds is het verhaal veel sneller en scherper. De intro buiten Zweinstein duurt minder lang en is meer gevarieerd en toont ook leuk hoe de magische wereld zich midden onze wereld kan bevinden. Eens Zweinstein valt de film wel een beetje stil... Enkele nieuwe leraars die de revue passeren in scènes die op zichzelf eigenlijk nietszeggend zijn en enkel dienen om de finale wat dreigender te maken of te vullen. De zogezegde slechterik van deze film 'Sirius Black' is wel goed geschreven en vooral heerlijk neergezet door de voor mij toen nog onbekende Gary Oldman.

Maar waar de sterkte van deze film zeker in ligt is de finale. We krijgen een soort van dubbele finale die beiden een hoop te bieden hebben. Door die dubbele finale begint deze ook vroeger en is de gehele film zeer snel qua tempo. Misschien éen minder puntje aan die finale is dat het tijdreizen uiteindelijk vooral diende om de raadsels uit finale 1 te verduidelijken en niet om de afloop van finale 1 te veranderen. Daardoor mist de film toch wat spanning naar dat einde toe, al is het zeker onderhoudend en valt dit misschien vooral pas op bij een tweede kijkbeurt.

Harry Potter 3 is ongetwijfeld de beste van de eerste 3 door middel van een zeer scherpe balans tussen humor en duisterheid, een scherp scenario en een rist aan leuke, goed ingevulde nieuwe personages. Ook de eerste film waar de effecten zo goed als volledig nog staande weten te houden anno 2015

avatar van martijn011
Dit derde deel kende een moeizame start maar de laatste drie kwartier waren adembenemend goed en geven me goede hoop dat de serie nu eindelijk is losgebrand. Daar vooral de eerste twee delen vooral voor kinderen erg vermakelijk waren is het nu ook voor de ouderen een erg interessante reeks.

De sfeer van de Harry Potter reeks is een van de absolute pluspunten. Alhoewel ik pas drie delen gezien heb voel je je als kijker al helemaal verbonden met Zweinstein en alles wat daarmee te maken heeft. Wat erg sterk is aan de reeks is het weten te behouden van de cast. Zo kunnen de personages hun karakter gedurende de reeks uitdiepen en als kijker voel je je sterker verbonden.

Zoals ik al zei was vooral de laatste drie kwartier erg goed. Ook had dit deel het beste verhaal tot nog toe. De drie hoofdrolspelers worden ook ouder en gaan steeds beter acteren. Vooral Emma Watson maakt een prima ontwikkeling door.
Tot nog toe de beste film van de reeks, snel op naar deel vier!

MaartenTuinstra
Een goede film, mijns inziens de beste (samen met de laatste) uit de reeks.

De sfeer, de muziek en de regie zijn als vanouds puik en gelukkig is de film ook wat korter dan de voorgaande delen. Ik heb dan ook bijna de gehele speelduur geboeid zitten kijken . Het verhaal steekt goed in elkaar en visueel is deze film ook zeker niet onaardig. Radcliffe is eindelijk waardig als hoofdpersoon, maar het echt goede acteerwerk wordt neergezet door Watson. Wel jammer dat de slechterik uiteindelijk goed blijkt te zijn, waardoor de dreiging wat minder wordt.

avatar van peterjames777
Dit deel wordt vaak gezien als beste Potter film, met dank aan Cuaron en Goldman. Mijn verwachtingen waren dan ook best hoog. Het is een fijne film maar ik was toch wat teleurgesteld. Ik vond de mysterieuze opbouw wat aan de te lange kant en de pay-off ietwat teleurstellend. Dit kwam omdat een bepaalde twist helemaal uit de lucht kwam vallen en niet goed was uitgewerkt. Ook de screentime van Oldman was veelste weinig. Daar had ik meer van verwacht. Zijn vertolking was wel gewoon goed.

Pluspunten waren wel de sfeer en mooie sprookjes omgeving. Vooral bij de laatste akte viel dit op. Mooi in beeld gebracht. Andere hoogtepunten waren de scenes tussen Thewlis als Professor Lupin en Radcliffe. Mooie karakter momentjes die een dienden als rustmomenten in de film. En Thewlis is natuurlijk ook een top acteur.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"But you know happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Na afgelopen weken met veel plezier de eerste twee Harry Potter-films te hebben teruggezien was het nu de beurt aan Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Helaas geen extended editon en het is ook een van de kortste films uit de reeks (bij dit soort films vind ik hoe langer hoe beter).

Na bij zijn oom en tante te zijn weg gelopen begint Harry's derde jaar op Zweinstein. De Massa-moordenaar Sirius Zwarts is ontsnapt uit Askaban en volgens velen heeft hij het op Harry voorzien. De nieuwe leraar Remus Lupin leert Harry zich te verweren tegen de akelige Dementors die Zweinstein afzoeken naar Zwarts. Harry ontdekt steeds meer over Zwarts en diens bant met zijn familie.

Chris Columbus zou oorspronkelijk alle Harry Potter-films regisseren, maar besloot om meer tijd met zijn familie door te brengen. Opmerkelijk dat ze hierna voor de Mexicaanse Alfonso Cuarón hebben gekozen. Hij maakte eerder een roadmovie over tieners: Y Tu Mamá También (2001), waar zowel de producenten als J.K. Rowling zelf erg van onder de indruk waren. Fans waren naar het schijnt destijds nogal sceptisch, Cuarón had immers nog nooit een Harry Potter boek gelezen en had de eerdere films ook niet gezien. Het is dan ook te merken dat er een overkill aan veranderingen en nieuwe toevoegingen is.

Harry, Ron, Hermelien en de andere Zweinstein-leerlingen beginnen steeds meer op 'echte tieners' te lijken. Er zit dan ook 2 jaar tussen de opnames van deze film en de vorige film, maar wat het nog versterkt is dat de acteurs van Cuarón veel meer in hun eigen kleding mochten rondlopen en hun uniformen mochten dragen zoals ze dat zelf wilden i.p.v zo netjes als ze in de eerdere films deden. Daniel Radcliffe is nog steeds erg sterk als Harry. Rupert Grint begint hier helaas al wat minder te worden en lijkt van het drietal ook het meest op een kindacteur die is opgegroeid. Vanaf deze film begon ik stiekem een beetje verliefd te worden op Emma Watson, die hier wederom een zeer sterke Hermelien neerzet (de scène waar ze Draco in het gezicht slaat is overigens geïmproviseerd, ze zou hem alleen maar met de platte hand moeten slaan, maar in plaats daarvan gaf ze hem een harde klap in het gezicht). Erg sterke toevoegingen waren Gary Oldman en David Thewlis als Sirius en Remus. Michael Gambon vervangt Harris als Perkamentus. Hoewel hij veel drukker overkomt dan de met gedempte stem pratende Harris en duidelijk heel anders klinkt, vind ik dat hij goed zijn best heeft gedaan om de rol zo goed mogelijk te spelen. Het was alleen niet zo slim om hem ook meteen totaal andere kleding te geven, wat er alleen maar voor zorgt dat het nog meer wennen is. De gebruikelijke leraren hebben in dit deel een stuk minder screen-time, behalve Sneep dan misschien.

De opbouw is al meteen weer lekker mysterieus en duister. De eerste keer dat je de film ziet is hij ongelofelijk spannend. Een keer geen Voldemort, het is op zich een goede verandering maar je mist toch iets. Uiteindelijk is er namelijk helemaal geen vijand in dit deel (Ron's rat niet meegeteld), Remus en Sirius hebben namelijk gewoon het beste met Harry voor. Wat ik wel erg sterk vond is dat we in dit deel meer te weten komen over de dood van Harry's ouders en er een hoop nieuwe toevoegingen zijn tot de wereld van Harry Potter.

Cuarón was aanvankelijk niet erg enthousiast over het gebruik van CGI, zoveel mogelijk is dan ook practical gedaan. Voor de dementors, de weerwolf en de hypogrief kon het echter niet anders. De dementors vond ik erg goed gelukt en hoewel ik de weerwolf heel graag practical had gezien vond ik hem ook zeer sterk. De hypogrief had misschien wat meer detail mogen hebben, maar kan er ook mee door. De zwerkbal-wedstrijd in de storm en wat grauwere luchten boven Zweinstein vond ik een erg sterke toevoeging. Het warme sfeertje van deel 1 is nu wel volledig verdwenen maar het duistere blijft gelukkig wel prominent aanwezig. De volle maan in de lucht en het spookhuis ect. heerlijk allemaal. De bewegende kranten en schilderijen waren in dit deel wel een beetje overkill, de schilderijen waren hier ook duidelijk filmopnamen met een filter eroverheen waar ze er voorheen echt als portretten uitzagen.

Waar de cinematografie van de twee vorige delen gewoon heel degelijk was koos Cuarón hier voor een wat meer experimentele aanpak. De film krijgt hierdoor een wat meer realistische indruk. Wat hierbij ook helpt is dat de buiten-scènes allemaal in Schotland zijn opgenomen en Cuarón minder gebruik heeft gemaakt van de set's uit de vorige films. Ik vond het wel heel erg wennen, Zweinstein lijkt namelijk ineens een totaal ander kasteel. De geografie is ineens totaal anders en een paar opnames in de mooie gotische hallen waren toch op zijn plaats geweest, maar verder een uitstekende toevoeging.

De laatste film uit de reeks met muziek van John Williams. Die hoefde zich hier niet bezig te houden met de Star Wars-prequels en had dus alle tijd om een waardige afsluiter te maken. Williams koos hier voor een wat minder stijfjes soundtrack, veel meer thema's en ook meer op de achtergrond. De middeleeuwse deuntjes, het koortje en sinistere muziek waren uitstekende toevoegingen. Ook werden er naast de variaties op het hoofdthema ook eens andere mooie thema's gebruikt zoals het schitterende Buckbeak's Flight.

Weer een geweldige film om terug te zien. Ineens heel anders als de voorgaande delen maar ook met een hoop goede toevoegingen. Weer lekker duister en spannend. Vind het moeilijk om dit deel een goede beoordeling te geven, ergens vind ik hem wat minder als deel 2, maar ergens ook niet. In ieder geval weer een zeer geslaagde episode die ik met veel plezier heb teruggezien.

Tarkus schreef:
Ook weer een goede film dit, al vond ik het verhaal wel iets minder dan de vorige 2 filmen.
Maar de Special Effects worden wel steeds beter alsook het acteerwerk.
Ondanks het feit dat deze filmen bedoeld zijn voor de jeugd, heb ik er toch ook nog plezier aan beleefd, en daarom ook dat ik al uitkijk naar de volgende filmen.

Ook deze opnieuw bekeken, en toch wel meer tevreden dan bij de eerste kijkbeurt.
Het verhaal is me opmerkelijk beter bevallen.
Voor de rest heb ik weinig toe te voegen aan mijn eerste commentaar, het is en blijft een steengoede reeks filmen.

avatar van Snorren
Wat mij betreft de beste uit de reeks. Alfonso Cuarón leent duidelijk wat van cult/pulp voorgangers, en dit is met name te zien in het camerawerk. De film toont prachtige plaatjes, goed acteerwerk, en markeert het volwassen worden van de Harry Potter franchise.

avatar van Rico120
even op een rijtje harry zit in dit deel flink in de problemen
1 tijdrijzen
2 dementors
3 de op geblazen tante
4 een moordlustige gek
dit is alleen een serie van problemen waar je moeilijk kan uitkomen als je harry bent

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gister op een brakke zondag maar weer is herzien. heb 3 delen kunnen zien. Deel 3 is mij het best bevallen van de eerste 3. Vooral sommige details die ik eerst niet had gezien, deden mij glimlachen. zoals het feit dat de rat aan het begin van de film al iets meer in de spotlight staat.(hij wordt vergeten door Ron). Eerst was ik totaal niet bewust van het feit waarom dit is. Maar ook dat Sirius gaat ontsnappen door de foto van de Wemels. De vraag of harry's oom wat wilt tekenen(dit doet die uiteindelijk niet door het tante incident). Dit heeft verder in de film weer een specifieke rol.

De film motiveert mij wel om het boek te gaan lezen. ik mis namelijk wel wat interessante informatie. Hoe kan Sneep opeens in die grot onder de boom komen. Waarom wist Lupos hoe de map van Harry werkte. Het was duidelijk te zien dat die gelijk wist wat het was, maar hoe dan?

Ook zit er volgens mij meer verhaal achter het Lupos-Potter-Zwarts-Pippeling kwartet.

Vanavond deel 4 erin!

Indiana007
Beter dan de eerste 2.
Alleen is het boek beter.
Veel zaken uit het boek komen niet terug of worden op een ander punt ingevoegd.
Wel ben ik groot fan van de schilderijen .
Die zijn briljant.
Nu naar deel 4.
Tot nu toe zijn de boeken beter.

avatar van Woland
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na Pop Skull was het tijd voor wat lichter vermaak. Ik was een tijdje geleden begonnen met een herziening van de Harry Potter reeks, dus nu deel drie: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Zo goed als de boeken zijn de films bij lange na niet, maar alsnog biedt eigenlijk de hele filmreeks ook wel redelijk vermaak. Er liggen redelijk wat duidelijk op kinderen gerichte scenes een stuk prominenter in beeld dan bij het boek, maar dat is gemakkelijk door de vingers te zien - het blijft een familiefilm. Ik vind het lastig om het script te beoordelen: het volgt behoorlijk getrouw het boek, en hoewel dit niet m'n favoriete deel is en ik het ge-hocus-pocus met tijdreizen niet zo sterk vind is het verder gewoon solide. Hoewel iets kinderlijker weten de films de sfeer van het Potter-universum aardig te pakken: makkelijk te verteren, solide gemaakt, en zo door de breedte genomen aardig geacteerd (al zijn niet alle kindacteurs even sterk). Verre van een meesterwerk, maar ik heb me er wederom prima mee vermaakt.

weer een geweldig vervolg.dit deel vind ik het leukste van alle delen .hij is zo lekker avontuurlijk.

Na herziening moet ik zeggen dat ik dit toch wel het beste deel van de filmreeks vind.

avatar van W.V.
Tijdenlang vond ik dit de minste van de hele serie, dat gold ook voor het boek. Echter na de hp marathon met mijn dochters afgelopen december ben ik de film meer gaan waarderen. Ik blijf echter 1 groot minpunt houden en dat geld dus ook voor de rest van de serie, Michael Gambon als opvolger van Harris als Perkamentus. Doordat Harris die rol op een bepaalde manier had weggezet, vind ik dat Gambon er een meer drukkere en agressieve Perkamentus van maakt, toen de opvolging van Harris speelde hoopte ik op Michael Caine. Maar voor de rest, is dit weer prima vermaak. Het is jammer dat sommige dingen uit de boeken niet in de film worden opgenomen, logisch anders zouden de films te lang worden, maar alleen als je de boeken hebt gelezen snap je sommige plotwendingen. Qua computer animatie is deze film een hele sprong voorwaarts vergeleken met de vorige twee. Vooral de dementors zijn zeer realistisch. De donkere sfeer was voor mij wel even wennen, maar het werkt uitstekend, niet alleen in deze film maar ook in de volgende delen. Deze film kan ook worden gezien als het definitieve afscheid van de jeugd van de drie. Duidelijk is hun ontwikkeling te zien, maar ook die van b.v. Malfidus.
De introductie van Thewlis en Oldman geeft het verhaal een boost, alhoewel dit het enige deel is waarin er geen directe confrontatie met Voldemort is, wordt in dit verhaal veel duidelijk over de geschiedenis van Harry en zijn naasten. Ik heb na de laatste kijkbeurt de waardering wat opgeschroefd want dat verdient in mijn ogen deze film.

avatar van sandokan-veld
Kenmerkend is dat ik me deze film herinnerde als veel korter dan de eerste twee, wat bij herziening nogal mee bleek te vallen. Dat zegt iets positiefs over het verteltalent van Cuarón, maar zeker ook over dat van vaste scenarist Steve Kloves, die hier voor het eerst echt durft af te wijken van het boek.

Waar in deel 1 nog werd geprobeerd zo trouw mogelijk alle scenes in het boek te transformeren tot filmscenes, met als gevolg een wat rommelige, melige film, zagen we in deel 2 al voorzichtige pogingen om scenes anders in te kleden om ze zo beter te laten werken op het bioscoopscherm. Azkaban gaat hier nog verder in, en kiest ervoor cruciale momenten uit het boek wezenlijk anders te benaderen. Bravo daarvoor, want meestal werkt het prima, met scenes die beter gefilmd zijn en beter de emotionele lading weten over te brengen dan in de eerdere delen.

Cuarón laat zijn talenten zien als een van de beste acteurs van zijn generatie, en Zweinstein is nog mooier dan in de eerste twee delen, vooral het terrein om de school. De nieuwe acteurs zijn voortreffelijk: Gambon is een betere Perkamentus dan de helaas overleden Richard Harris, Thewlis en Oldman acteren prima, en Emma Thompson steelt de show in slechts drie scenes. De groep kinderen zijn authentieker als een groep schooltieners, en Watson is voor het eerst, in een paar scenes, echt goed.

Een paar bezwaren moet ik wel maken: De CGI is een beetje verouderd. Ook het plot komt niet altijd helemaal uit de verf. De eerste anderhalf uur worden waarschijnlijk beter doordat we niet worden overladen met plot points (een euvel dat veel dialogen in deel 1 en 2 iets 'uitleggerigs' gaf), maar omdat een hoop cruciale aspecten niet of nauwelijks worden uitgewerkt (Wie de Marauder's map heeft uitgevonden en hoe het zat met James Potters tijd op Zweinstein; hoe het precies zat met de dood van Harry's ouders en waarom Pettigrew belangrijk is; de ruzie tussen Ron en Hermelien en haar verdediging van Scheurbek, etc), komen veel ontwikkelingen in het laatste uur een beetje uit de lucht vallen, zeker voor wie het boek niet heeft gelezen.

Desondanks een fijne, sfeervolle film, jammer dat Cuarón het na deze alweer voor gezien hield. Ergens tussen 3,5 en 4,0, met het voordeel van de twijfel.