Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

avatar van Decec
Uitstekend Fantasyfilm...
Uitstekend spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Prachtig effect gemaakt...
Prima vervolg deel 3...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Prachtig HD kwaliteit...
Herzien gezien na 6 jaar geleden..
Het is moeite waard...

avatar van DonPeliculón
congo schreef:
Mist misschien ietwat van de vorige 2 delen, maar toch subliem.

'Subliem', maar toch maar drie sterren?

avatar van TheLionKingFan
Goede film,ik heb de boeken 1 tm 4 gelezen,en deze vond ik als boek het leukst. Ik wilde alleen dat ze hem wat langer bij de Duffelingen hadden gelaten. Volgens mij was ie binnen 10 min al weg ofzo

Nieuwe regisseur, en dat komt de reeks zeker ten goede.
De film is duidelijk de donkerste van de eerste films; de kijker wordt onmiddellijk op het puntje van zijn stoel geworpen, en je vergeet zowaar dat de eerste 2 delen een 'kinderfilm' waren.
Script, acteerwerk, ... het valt hier allemaal op zijn plaats. Voorlopig beste deel dus, 3.5*

avatar van Filmfan74
Dit is mijn favoriete boek uit de Potter-reeks en waarschijnlijk ook mijn favoriete film (weet ik na talloze keren kijken nog altijd niet zeker...). Reden daarvoor zijn de mysteries en verrassingen die in dit deel allemaal naar voren komen. Uiteraard is er veel uit het boek weggelaten, maar dat is niet storend.
Het is een enorm verschil dat deze film een andere regisseur heeft! Er was niets mis met Chris Columbus, hij deed het prima, maar het was bij hem wat zoet en sprookjesachtig. Met Alfonso Cuaron aan het roer is de boel een stuk hipper, vlotter en eigenwijzer. Ook zijn er prachtige sceneovergangen, zoals de Whomping Willow die het vergaan van tijd aangeeft.
De kwaliteit van de effects zijn meteen ook een grote stap voorwaarts gegaan, de Dementors, Buckbeak en professor Lupin zien er ineens stukken beter uit.
Wel jammer dat niet naar voren komt dat de Marauders Map door Harries vader, Lupin, Black en Pettigrew is gemaakt. Er zitten ook een paar foutjes in: Als Harry met zijn onzichtbaarheidsmantel door Hogsmeade loopt laat hij overal voetstappen achter, behalve als hij Malfoy pest. En in het begin zit Harry in zijn bed al toverspreuken te oefenen, terwijl niet veel later dat opeens niet meer mag als hij zijn tante opblaast.

Dit deel gaat even wat verder dan de vorige wat meer kinderlijke - maar ook goede - delen. Ik vond het wel een vooruitgang. Het was allemaal even wat volwassener en wat spannender. 4 ster

avatar van Snorren
De beste van de reeks als je het mij vraagt. De sfeer is heel sterk, het plot bijzonder en al het kinderlijke van de vorige films is weg. Deze regisseur doet het echt heel erg goed, mooie vervanger van Columbus. Jammer dat hij de rest van de reeks niet gemaakt heeft. 4,5 sterren.

avatar van benni
TOP EN ALLE HARRY POTTER FILMS EN BOEKEN ZIJN TOP

xoxoxoxoxoxoox de dochter van deze accountmensje

Hallo

Dit is een stap vooruit in de Harry Potter-reeks. Deze film heeft zeer mooie beelden en orginele overgangen...

Terwijl het in de vorige films meer kinderfilms waren, is dit nu toch al wat 'serieuzer' om het zo uit te drukken. Alfonso Cuaron heeft zeker goed werk afgeleverd met deze film. Het is inderdaad jammer dat hij enkele latere films niet heeft gemaakt.

De muziek is wederom prachtig en Scheurbek, de Sleupwegwijzer en misschien vooral de Dementors zijn ook mooi vormgegeven.

Toch geweldige films eigenlijk die Harry Potter-reeks!

Een dikke 4 sterren!

0,5 sterren= zeer slecht
1 ster= slecht
2 sterren= matig
3 sterren= goed
4 sterren= zeer goed
5 sterren= fenomenaal goed

avatar van Gwen80
Ik heb een vraag: Tijdens het bevrijden van Sirius Black is het winter toch? (Kerstvakantie omdat ze gewone kleren aanhebben?) en daarna zie je dat de Womping willow groene bladeren krijgt en het dus lente is geworden? Dus ik ging er vanuit dat er een paar maanden verstreken waren, maar dan komt er een gesprek tussen Harry en Lupin dat suggereert alsof het een dag later is, omdat ze nog schrammen hebben en de manier waarop ze over de gebeurtenissen praten. Maar tegelijk hebben ze het ook over 'dit jaar' en lijkt het het einde van het schooljaar te zijn. Klopt er iets niet in de tijdslijn of zie ik iets over het hoofd?

avatar van Sergio Leone
Doorsnee.

Alhoewel, qua aanpak is dit een stuk anders dan de vorige twee delen. Niettemin blijven enkele manco's behouden, waaronder de speelduur. De ontknoping is al een beetje plat (het maakt alleszins duidelijk dat dit slechts een brug is), maar dat tijdreisgelul dat er nog tegenaan geplakt wordt is gewoon dat stukje te veel.

Ook Daniel Radcliffe is en blijft een ergernis. Waar Rupert Grint en Emma Watson elk deel een stukje beter worden/ met hun personage mee evolueren, blijft hij gewoon erg slecht.
De vaste cast mildert de pijn wat. Bij de nieuwelingen is vooral David Thewlis goed - Gary Oldman valt wat tegen. Ik ben ook niet zo kapot van Michael Gambon als nieuwe Perkamentus. Hij is energieker dan Richard Harris - oké -, maar tegelijkertijd ziet hij er als een zigeuner uit en komt zijn wijze man-uitstraling nog niet tot aan de enkels van zijn voorganger.

De hand van Alfonso Cuarón is overigens sterk aanwezig. Chris Columbus' kindvriendelijke sprookjessfeer heeft plaats gemaakt voor meer volwassen fantasy. Zweinstein (inclusief sneeuwstuk!) ziet er een stuk duisterder uit - de creaturen zijn er ook naar. De CGI is ook stukken beter dan in de eerste delen, maar is nog steeds niet top. Muzikaal is het hier weer een stukje minder prominent aanwezig en wat meer afgewisseld.

avatar van ikkegoemikke
Een andere regisseur voor dit derde deel. Het kinderfilm-gevoel maakt plaats voor een iets volwassener gevoel. Het is een beetje donkerder en spannender. Het blijft echter nog altijd een aangename familiefilm.

avatar van Ste*
Ik heb deze film toch vrij vaak gezien, maar nooit zo bij stilgestaan hoe mooi hij daadwerkelijk is. Vooral hoe er met donker en licht en de seizoenen wordt gewerkt is soms prachtig, net als dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van de ruimte en het camerawerk.

Hij is, ondanks de lengte, een stuk overzichtelijker en rustiger verfilmd dan bijvoorbeeld deel 2, die hak op de tak springt qua plot. Dit voelt allemaal veel natuurlijker aan. Ook is er veel meer ruimte voor rustmomenten. Over het geheel genomen vormtechnisch en cinematografisch dus allemaal een stuk volwassener en sfeervoller. Echt bijna elke scène is om van te genieten, visueel gezien.

Het acteerwerk van Emma Watson en Rupert Grint is met sprongen vooruit gaan, en pluspunt aan deze film zijn ook de grote namen, Thewlis, Oldman en Rickman die er met name tijdens de Shrieking Shack-scene voor zorgen dat het een volwassener film wordt die ook op acteergebied het waard is om te bekijken. Daniel blijft helaas soms nog wat achter, zeker als hij met grotere emoties aan de slag moet.

Minder jolly dan de vorige delen, maar ik kan niet zeggen dat ik daar rouwig om ben. Deze film ademt sfeer, bijna elke scène is gaaf om te zien, en in combinatie met het fijn uitgewerkte plot is de tijd is dus ook gekomen dat ik hem ga verhogen naar een welverdiende

avatar van Katharina
Tot nu toe mijn favoriet! Ziet er heel goed uit.

avatar van John Barry
Dit is de derde Harry Potter film, deze derde film zou je een overgangs film kunnen noemen.

Dit deel is een stuk donkerder dan deel 1 en 2. Dit komt onder andere doordat we in dit deel met de dementors te maken hebben, dementors zijn verschrikkelijke wezens die al het geluk opzuigen. Ze moeten in deze film zweinstein bewaken voor het geval dat de ontsnapte gevangende Sirius Zwarts het kasteel probeert binnen te dringen. Maar de dementors zijn Harry erg tot last in de film. De dementors vind ik het sterkste element van deze film.

De drie hoofdrol spelers. Daniel Radcliffe als Harry Potter, Emma Watson als Hermelien en Rupert Grint als Ron Wemel zijn er weer op vooruit gegaan met wat betreft het acteer werk . Van de drie acteert Emma Watson nog steeds het beste.

Gary Oldman als Sirius Zwarts doet het erg goed Gary Oldman komt goed over als een schurk die toch onschuldiger is dan iedereen aanvankelijk dacht. Ook goed is David Thewlis als Remus Lupos Remus Lupos is de nieuwe leraar verweer tegen de zwarte kunsten, maar hij blijkt ook een weerwolf te zijn.

Minder goed is de vervanging van de overleden Richard Harris, Harris, speelde in deel 1 en 2 op een hele goede mannier Perkementus. Vanaf deel 3 speelt Michael Gambon Perkamentus, en Michael Gambon overtuigd mij totaal niet als Perkamentus. Hij is speelt Perkamentus veelte koud. Perkamentus komt in deze film hele maal niet over als de sympathieke tovenaar die hij in de boeken is.
De special efecten zijn erg goed , Alleen hadden ze de Remus de weerwolf wat beter mogen maken.

Zweinstein ziet er op bepaalde punten er toch anders uit dan in deel 1 en 2 en hoewel ik vind dat Zweinstein er beter is op geworden vind ik deze verandering niet goed voor de continuïteit van de serie.

De film heeft een mindere magische sfeer dan zijn voorgangers. Vanaf dit deel worden de films steeds donkerder en tegelijkertijd verliezen de films een bepaalde magische sfeer. Nu zit er in dit deel nog redelijk wat magische sfeer in . Maar ook in deze film is het al wat minder met die sfeer. Dat merk je bijvoorbeeld aan de mindere aandacht die aan de lessen besteed word. en minder aandacht aan zwerkbal. Doordat de films donkerder worden , worden ze spannender. Maar gaat ook de magische sfeer gaat steeds meer weg. In deze film valt het dus nog mee en je kan deze film zien als een tussen film. Deze film zit tussen de meer magische eerste twee delen en de wat latere donkere delen.

Het eind van de film vond ik afgeraffeld. Harry krijgt een nieuwe bezem en dan plots is de film afgelopen. Dit vond ik wat snel..

Dit is de laatste Harry Potter film van componist John Williams en hij levert voor deze film weer uitstekend werk.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban is een nog een vrij aardige Potter film. Ik vind het jammer dat tegelijkertijd , met het donkerder worden van de films de magische sfeer minder word. In deze film valt het nog wel mee. Dit is een overgangs film in de serie.

3,5 ster voor deze film.

avatar van Owen
Niet alleen mijn lievelings hp boek, maar ook mijn lievelings hp verfilming.
Dit is de perfecte middenweg tussen (voor kleine kinderen) engheid en luchtige humor.

avatar van filmfan0511
Een heel goede film, deze derde Harry Potter. De film is een verademing na het tweede deel, dat toch iets te kinderlijk maar vooral te langdradig was. Deze film heeft een grimmige en wat duisterdere sfeer, en dat maakt deze al meteen de beste van de eerste drie. De regisseur, Alfonso Cuaron, vind ik persoonlijk de beste Harry Potter-regisseur en ik vind het dan ook jammer dat hij niet nog een paar delen gemaakt heeft. De sfeer in deze film is erg mooi, alsook de muziek. De acteerprestaties waren ook hier weer erg goed. De kindacteurs hebben hier al enorm vooruitgang geboekt. Visueel ziet deze film er ook veel beter uit als de eerste twee delen. Ook komen er twee leuke karakters bij: Sirius en Remus Lupos. Deze film verhaalt wat meer over het verleden van Harry en zijn ouders en is daardoor qua verhaal ook beter als deel 1 en 2.

avatar van love_xxx
Helemaal niet slecht (voor het Harry Potter niveau dan. )

3*= 6/10

avatar van kevin_vp
dit is de beste uit de hele Harry potter reeks wat ik commerciële troep vind. De goede regisseur schept hier een mooi visueel en duister sfeertje. Leuk voor een keer te zien maar daar stopt het ook.

MichaelMovie
Van de enige drie Harry Potterfilms (deel 1,2 en 3) die ik gezien heb is deze voor mij de beste.
De film bevat een duister sfeertje en dit komt de film alleen maar ten goede.

avatar van filmfan0511
Zeer goede film. The Prisoner of Azkaban is 1 van mijn favoriete boeken uit de serie en ook ongeveer mijn favoriete film. De sfeer in deze film wordt in geen enkel ander deel geëvenaard (misschien alleen maar in deel 7.2) de sfeer is een heel stuk donkerder dan de eerste twee delen. Het kinderfilm-gevoel is grotendeels verdwenen en maakt plaats voor duisternis en grimmigheid. Goede en verfrissende aanpak van Cuaron. Toch is het magische gevoel helemaal niet verdwenen. Er wordt nog steeds veel aandacht besteed aan lessen en kleinere details. Toch wordt het boek minder nauw gevolgd (logisch natuurlijk). Veel van het achtergrondverhaal van Sirius is weggelaten en ook andere dingen zijn weggelaten om tijd te winnen. Maar hier heb ik geen problemen mee, want het wordt op een geweldige manier gedaan.

De personages zijn zoals altijd weer leuk en interessant. De oudgedienden zoals Alan Rickman en Robbie Coltrane zijn weer geweldig en ook nieuwkomers zoals David Thewlis en Gary Oldman doen het goed. De drie hoofdrolspelers worden met het deel beter. Ik ben iets minder te spreken over de nieuwe Perkamentus in de vorm van Michael Gambon. Slecht doet hij het niet, maar hij zet Perkamentus iets te koud en afstandelijk neer. Special effects hebben een enorme sprong vooruit gemaakt. Visueel is dit misschien wel de mooiste uit de reeks. Vooral de overgang van seizoenen, verandering van licht naar donker, enz maken dit deel speciaal. Ook CGI ziet er hier top uit. Op de muziek valt ook niets aan te merken, die blijft geweldig.

Door een interessant verhaal, prachtige special effects, een duister en geweldig sfeertje is the prisoner of Azkaban veruit 1 van de beste delen uit de serie.

avatar van Gish
Herzien na de aanschaf van de nieuwe BluRay Boxset. En nog steeds van mening dat dit een van de betere delen is. Azkaban heeft een onheilspellende en duistere sfeer en zet een sterk verhaal neer.
De leeftijd gaat hier al van 6 jaar naar 9 en zal daarna nog verder oplopen. Nu dus op naar het vierde deel van een serie die ook bij herzien staat als een huis.

avatar van w0ahh.0k
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers, to turn on the light."

ik vind deze zin echt perfect passen in de film. het is duidelijk en laat precies zien waar deze film om draait. ik vond deze zin de eerste keer dat ik hem hoorde al geweldig en blijf hem herhalen,
deze film verveelt nooit, net als alle andere delen. ik ken denk ik bijna elke zin uit de film uit mijn hoofd en kan alles mee zeggen. geweldig gedaan!

avatar van chevy93
Verhoogd van 2,5 naar 3,5. Ondanks dat het een vrij gemiddelde Harry Potter-film is, is hij toch niet zo saai als ik verwacht had.

Nee, er zijn geen spectaculaire gebeurtenissen als de Goblet of Fire of de eerste keer Zwerkbal, maar het hele grimmige sfeertje is prima neergezet. Enorme vooruitgang ook van Chamber of Secrets naar deze, qua vormgeving dan.

avatar van tbouwh
Genieten. Na de eerste twee delen, die ik redelijk vond, ben ik nu toch echt wel om.
The Prisoner of Azbakan stijgt ver boven zijn voorgangers uit, en doet verlangen naar meer.
Na een nog enigszins kinderlijke opening ( het opblazen van o zo vervelende tante ) kruipt deze film een grimmige en duistere sfeer in die de rest van de film wordt vastgehouden. Ik viind weliswaar wel dat in deel 1 en 2 al enkele duistere stukken te vinden waren, maar vanwege de hoofdrolspelers ( die daar nog betrekkelijk jonger waren ) en het meer gemoedelijke magische sfeertje kwam die duistere sfeer daar toch minder tot uiting.
Hier is het kinderlijke weg, en volgt een zeer spannende film die je van begin tot eind kan boeien.
Regisseur Cuaron is een zeer goede vervanger van Columbus: alhoewel ik niet tegen laatsgenoemde was, laat Cuaron het gebied rondom Zweinstein, de natuur en de seizoenen wel schitterend zien.
Gecombineerd met de ( wederom ) schitterende score van John Williams ( wat jammer dat dit zijn laatste film is ) zorgt dit voor een onvergetelijke kijk-en luisterervaring.

Radcliffe en Grint zijn niet mijn favoriete acteurs maar voldoen, maar Emma Watson is echt geweldig. Vooruitgegaan in volwassenheid ( in deel 1 en 2 was ze toch nog wat kinderlijk ) en zeker ook in acteerwerk. de ietwat duistere Snape blijft een personal favorite, en de opvolger van Perkamentus voldoet. Minder serieus ( minpunt ), maar dan wel weer met gevoel voor humor ( pluspunt ).

De film kent enkele fenomenale scenes. De dementors ( sowieso fascinerend ) tegen Harry, maar ook de dementor in de trein en de plotlijn rondom Breekbek..
Het reizen met de tijdschakelaar is ook fantastisch gevonden, geweldig hoe je Harry En Hermelien gebeurtenissen ziet beinvloeden en getuige ziet zijn van hun eigen verleden eerder uit de film.

Ja, ik heb enorm genoten. Op naar het 4e deel!

avatar van nadrin
Fenomenaal goed

avatar van rcuppen79
De donkere sfeer die regisseur Alfonso Cuarón hier toepast, vond ik wel een verbetering ten opzichte van de eerste twee films. Dat is ook in lijn met de boekenreeks, waarin het vanaf boek 3 ook allemaal wat grimmiger werd.

Deel 3 was de eerste film waarbij ik het boek had gelezen voordat ik de film had gezien en dat komt de film helaas niet ten goede. Veel verhaallijnen worden hier wel erg snel afgeraffeld en het personage van Sirius Black is aanzienlijk verkort ten aanzien van het boek. De film vond ik sowieso gehaasd overkomen.

Visueel gezien ziet de film er echter weer top uit met prachtige decors en kostuums en fraai camerawerk. De trucages variëren echter van goed tot slecht en met name de weerwolf aan het einde ziet er voor een film uit 2004 behoorlijk nep uit.

avatar van Nicole_1989
Sinds afgelopen zomer ben ik aan de boekenserie van Harry Potter begonnen. Na ieder boek bekijk ik de bijbehorende film, en zo leer ik de gehele wereld van Harry Potter langzaamaan kennen.

De boeken zijn erg leuk, ik vermaak me er enorm mee!
De eerste twee films vond ik goede verfilmingen. Minder bijzonder dan ik ze had verwacht, maar niettemin wel erg leuk. En zo goed als mogelijk getrouw aan de boeken.

Deze film vind ik tot nu toe de minste. Het verhaal is enorm ingekort. Sterker nog: het wordt afgeraffeld. De film komt ontzettend gehaast over. Scene na scene, dialoog na dialoog, BAM, BAM. Het klopt dat het boek soms wat uitgebreid was en ik had ook niet verwacht dat letterlijk alles verfilmd had kunnen worden. Maar deze ingekorte, en op sommige momenten zelfs aangepaste versie, stelt me toch teleur. Ik kan me voorstellen dat voor mensen die de boeken niet hebben gelezen het misschien soms wat te snel gaat.

Op een gegeven moment besefte ik dat ik iets meer dan een uur film had gekeken en deze al op een punt was aanbeland dat ergens op driekwart van het boek plaatsvindt, als het niet later is. Er werd dan dus ook wel iets meer tijd uitgetrokken voor de ontknoping van het verhaal. Dit voelde echter dus wat vreemd aan, aangezien het al zo vroeg leek te komen. Er was te weinig spanning rondom de ontsnapping en dreiging van Sirius Black opgebouwd.

De scene waarin Harry en Hermione terug in de tijd gaan vond ik dan wel weer erg leuk. Hier werd uitgebreid de tijd voor genomen, leek het. Er werden wat kleine dingetjes aan toegevoegd die de scene extra leuk maakten; de steentjes gooien, het huilen als een wolf.

Door de gehaastheid is er echter amper sprake van enige karakterontwikkeling. Malfidus komt te weinig in de film voor om de aartsvijand van Harry te zijn die hij eigenlijk is. Snape komt te weinig voor om meer te weten te komen over de geschiedenis van Snape in verhouding tot zijn relatie met Harry's ouders, Sirius Black, Peter Pettigrew en Lupin. Ook voelt de haat-liefde verhouding tussen Ron en Hermione vreemd aan. De ene seconde kunnen ze elkaar niet uitstaan, de andere seconde hangt Hermione om Ron's nek. Zonder enige reden, lijkt het af en toe. Ten opzichte van de vorige films voelt dit vreemd aan. Nou ja, etcetera, etcetera. Mijn punt is duidelijk, denk ik.

Toch is het als film op zich bepaald geen slechte film. Zoals velen hieronder mij al aanhalen wordt de sfeer grimmiger. Dat was in het boek zo, dat is in de film zo. Dat wordt mooi in beeld gebracht. De Dementors zijn griezelig en hebben een groot aandeel in de grimmige sfeer van de film.

Dus al met al als film op zichzelf staand een redelijke film. Als boekverfilming een redelijke teleurstelling.

Confusie
Eerlijk is eerlijk. Je kon vanaf het begin al een beetje zien dat Emma een tijgertje zou worden.

avatar van thunderball
Deze derde Harry Potter film is weliswaar vermakelijk en onderhoudend, maar script (en wellicht ook boek) rammelt aan alle kanten.

Zo krijgen we drie kwart van de film voortdurend te horen dat de levensgevaarlijke moordenaar Sirius Black is ontsnapt uit de Azkaban gevangenis en op zoek is naar Harry Potter om hem om te brengen,
maar wanneer dan eindelijk de confrontatie daar is, verandert hij plotseling in een aardige sympathieke peetoom, die het beste met hem voor heeft en is daarmee de spanning in een klap weg. Vervolgens neemt Sirius het op tegen Professor Lupin, die tot dan toe zijn medestander was, de twee vechten het beiden uit (allebei getransformeerd in een wolfachtig wezen) en na afloop is de leraar weer gewoon aardig tegen Harry en heeft eigenlijk niets ook maar 1 werkelijke consequentie/gevolg. Zeer, zeer matig geschreven.

Wat de film dan nog enigszins weer beter maakte was het terugreizen in de tijd van Harry en Hermione. Dit was leuk bedacht en goed in het verhaal verweven. Dit gaf het verhaal toch nog wat originaliteit en schwung mee.

Verder ben ik waarschijnlijk een van de weinigen die geen moeite heeft met de vervanging van Gambon als Albus Dumbledore. Hij interpreteert het misschien iets anders als Harris (heeft ook met de regie en het verhaal te maken uiteraard), maar dat maakt hem voor mij nog niet minder goed.

Vermakelijk, maar haalt het niet bij de vorige film.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.