Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

avatar van TragieStar.*
Heb dit altijd al het minste deel gevonden, en gisteren toch maar weer eens herkeken. Het einde heb ik helaas niet meer gehaald.

Vind het wel leuk dat je steeds meer dingen krijgt te weten over de dementors, Peter Peppeling en zijn ouders. En natuurlijk over Sirius Zwart een geheel nieuw personage waar we niet van hebben gehoord in de voorgaande delen. Zo krijg je te weten dat hij vrienden was met Harry's ouders en ze samen ook op Zweinstein zaten. Zo was Peppeling ook bevriend met de Potters en Sneep zat in dat jaar ook op school maar werd toen vooral gepest door hun maar dat zie je vooral in deel 6.

Verder wel leuke verhaallijnen en steeds meer nieuwe magische dingen: zoals het Krijsende Krot, Zweinsveld, het amulet dat Hermelien draagt waardoor je de tijd kan terugdraaien, Scheurbek (moet nog altijd huilen als hij ter dood word veroordeeld, gelukkig konden ze daar iets aan veranderen., Lupos (weerwolf) een Faunaat (Sirius), de sluipwegwijzer en noem het maar op! Dat is nou juist zo leuk, en daar let ik vooral op.

Het verhaal is een beetje saai en word verder niet echt spannend zoals in deel 1 en 2. Ook Voldemort is niet te zien in dit deel, maar er word wel over gesproken. Hij moet natuurlijk nog op krachten komen vanwege het vernietigen van het gruzielenment (dagboek) in deel 2 en het geen lichaam meer hebben in deel 1.

Jammer dat ze nu stoppen met het uitzenden van de films op tv. Ik dacht dat deel 4 enzo ook nog zouden komen. Valt me weer een beetje tegen. De eerste delen zijn al 100 keer op tv geweest, dus daar zullen ze over een tijdje vast weer mee beginnen en dan zal er wel een deel bijkomen (deel 4) en dan beginnen ze weer overnieuw en dan komt er weer een deel (5).
En ga zo maar door.

Maarja, over een tijdje heb ik mijn gloednieuwe bluray speler in huis dus kan ik mooi alle delen terug bekijken. Heb ze namelijk allemaal hier liggen.

Vind het erg jammer van de nieuwe Perkamentus in deze film. Ik moet nog altijd wennen in dit deel, natuurlijk omdat hij nieuw is. In de andere delen valt het me niet eens meer op. Had wel willen zien hoe ze het gedaan hadden met de oude perkamentus in de nieuwe delen. Hij is toch wel wat liever en wat ouder en stijfer dan de nieuwe Perkamentus. Vind het ook jammer van de veranderingen. Zweinstein ziet er nu veel anders uit. Hagdrid's huisje staat nu compleet ergens anders, en ook de beukeboom of hoe die heet waar ze in deel 2 mee te maken kregen was totaal verplaatst. Ook zweinstein zelf zag er anders uit van de binnenkant en buitenkant. De leraren waren veel grimmiger en minder sprankelend dan eerst. De film is zoiezo al erg grauw en donker als je het vergelijkt met de andere delen.

Mijn stem toch verhoogd met een 0,5* ook al had ik dat al een paar dagen geleden gedaan maar nu blijft die staan

avatar van Stephanovic
TragieStar.* schreef:

Je kunt ze moeilijk verwijten dat Michael Gambon erbij kwam, de oude acteur die Perkamentus speelde had gezondheidsproblemen en is inmiddels geloof ik zelfs overleden. Gambon heeft die rol in de verdere delen met verve vervuld. Verder is de nieuwe Zweinstein-setting denk ik juist positief. De eerste twee 'onbezorgde' jaren zijn voorbij van Harry en daarom wordt het inderdaad een wat meer duistere serie vanaf het moment dat de Dementors hun intreden doen.

avatar van Montorsi
The One Ring schreef:

Opzichtig voor jou en mij misschien, maar hoeveel kinderen (en eigenlijk ook volwassenen) kennen het Latijnse woord voor Wolf? Ik krijg door je recensie sowieso de indruk dat je het de film kwalijk neemt ook op een jong publiek ingespeeld te zijn, wat een tikkeltje flauw is.

Ik neem het een film absoluut niet kwalijk, maar voor mij maakte het alles wel wat minder leuk.

avatar van TragieStar.*
Stephanovic schreef:

Ja dat snap ik ook wel, de oude Perkamentus kon niet meer verder, ik geef alleen aan dat ik het jammer vind.

Maar in de andere delen merk in die sfeer helemaal niet. Het is vooral dit deel. Waarschijnlijk omdat het ook met weerwolven enzo te maken heeft word het al gauw anders natuurlijk.

TragieStar.* schreef:
Deel 1 & 2 lijken sterk op elkaar vanwege de sfeer en alles wat eromheen hangt. En dat vond ik nou juist zo leuk. Deel 3 geeft een grote verandering aan in mijn ogen. De gehele sfeer werd anders, de puber problemen kwamen ook meer aanbod. Zweinstein zag er ook compleet anders uit zowel binnen als buiten. Er was een nieuwe Perkamentus. Het was allemaal veel donkerder en schimmiger. En noem het maar op.

Ik snap exact wat je bedoelt. Ik had het er ook wat moeilijk mee in begin. Die vrolijke sfeer valt een beetje weg. De sfeer is anders, grimmeriger. En ineens is het verhaal ook complexer. Het is geen luchtige film meer waarin je je kan laten meevoeren. Nee, je moet echt al gaan denken en connecties beginnen leggen naar vorige films. Dat maakt het natuurlijk ook wel fijn, omdat je echt kan meeleven, maar ik vond het inlevingsvermogen toch minder.

De mooie muziek en de alsmaar betere acteerprestaties maken het natuurlijk goed. En ook ik blijf een Harry potter fan, dus mij ga je zeker en vast niet slecht horen praten. Enkel de verschillen vallen duidelijk op tussen de 1,2 en 3 film.

Driello
Deel 3. Het wordt allemaal wat serieuzer, spannender, donkerder en spannender. En alhoewel het verhaal wat strerker naar voren komt en er een sterkere link tussen Hogwarts en de buitenwereld teweeg wordt gebracht, waarvan de dementors een fraai voorbeeld zijn, mis ik een beetje het gezellige, wellicht iets kinderachtige, sfeertje van deel 1 en 2. Het was juist dat sfeertje, met al die fraaie creatieve magische detailtjes, die Harry Potter zo onderscheid van andere films.

puckb96
Lekker duister sfeertje in deel 3.

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom vanaf deel 3 ineens Zweinstein er veel anders uitziet?

avatar van Koerok
puckb96 schreef:

Andere regisseur (Alfonso Cuarón) dan de eerste 2 films (Chris Columbus).

avatar van blauwe pikachu
Ook een zeer geslaagd deel. Al ben ik iets minder enthousiast als met de vorige 2 delen.
Daar was de casting nagenoeg perfect, hier was ik ongelooflijk ontgoocheld in Lupin en Black, ja het zullen wel topacteurs zijn, maar ze lijken totaal niet op de personages uit het boek.
Ook de Dementors vond ik niet zo geslaagd, het leek me veel te nep, terwijl Dementors mensen angst moeten aanjagen! Waarom niet Nazgul achtige figuren gebruiken? Waarschijnlijk gaan mensen dan de gelijkenis met LOTR maken ofzo..

Alles ziet er plots een pak donkerder uit, iets wat de magie een beetje wegneemt jammer genoeg. Maar hier is het nog vergeeflijk, later daarentegen.
En waarom plots de langzame verdwijning van de gewaden? En nog een punt dat me stoorde: Waarom zo'n oppervlakkige karakteruitdieping? Ron is de komische, en Hermelien is het intelligente, dappere superkind. Is het echt nodig de lijnen die van Ron waren, aan Hermione te geven? Ik denk maar aan If you want to kill Harry, you'll first have to kill us!

Maar tot daar de minpunten. Het acteerwerk was degelijk, de film verveelde nauwelijks. Buckbeak de hippogrief, zag er schitterend uit en heel dat Time Turner gedoe vond ik heel mooi gedaan!
En natuurlijk die epic huilscène van Daniel is ronduit hilarisch: he was their FRIEND!! If he finds me I'm gonna be ready, if he finds me I'm gonna KILL HIM! *evil grin*
Al bij al vond ik dit deel meer dan behoorlijk, maar de gouden nostalgiefilms blijven deel 1 en 2.

avatar van Dee Al
Columbus is weg en dat is meteen te merken. De film is uitstekend, maar hij mist die sfeer die de eerste twee delen zo bijzonder maakte. Toch nog zeer geslaagd. Cuaron geeft een vleugje humor aan de film toe wat niet te, maar precies goed is. Cuaron weet de duistere sfeer er goed in te brengen en maakt er op sommige momenten net een horrorfilm van. Dat bevalt me wel. Hij zit qua regiestijl tussen Christopher Columbus en Mike Newell/David Yates in. Hij gaat minder op de details in dan Columbus, maar staart zich ook niet blind op het verhaal volgen en besteedt nog genoeg aandacht aan details. Details waarvan het belang (sfeer) in de laatste films een beetje vergeten werd.

De vormgeving blijft nog steeds goed. De Dementors vond ik zeer geslaagd. Ze zien er geheimzinnig en eng genoeg uit. Tussen deel 3 en deel 5 maakt de Dementor een metamorfose door, want in deel 5 ziet hij er meer als een lappenpop uit, dan als een eng duister spook zoals in deze film het geval is.

De cast is ook nog steeds goed. Acteurs passen goed bij hun rollen en met name Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson zijn weer vooruit gegaan (in deel 2 waren ze ook al goed). Ik ben het wel met blauwe pikachu eens dat de verandering van het personage Hermione Granger iets geleidelijker had mogen gaan. Ik heb niets tegen haar meer heldhaftige dan nerdige rol, maar dit ging me toch iets te plotseling. De dood van Richard Harris is een gemis voor de film. Harris was toch de ideale Perkamentus. Michael Gambon schiet toch iets te kort (alhoewel dat ook went naarmate de serie voortzet).

Het gebruik van andere muziek schaadt de film alleen maar. De muziek van Williams paste veel beter bij de Harry Potter films. Hadden ze niets aan moeten veranderen.

De tijdreis is subliem geregisseerd. Echt een mooi staaltje werk van Cuaron. Fascinerend en met de benodigde geheimzinnigheid geregisseerd. Dit stuk komt heel dicht in de buurt van Rowlings boek. De tijdreis is een stuk dat de film nog even omhoog krikt. De film stond bij op 3.0, maar de tijdreis maakte er nog iets bijzonders van en gaf dus een steuntje in de rug, wat betreft het eindcijfer: een 3.5

Ondanks mijn ruim voldoende cijfer, vind ik het jammer dat Columbus hier geen vinger meer in de pap heeft. Door zijn vertrek gaat de sfeer van de films toch een beetje bergafwaarts. Toch heeft Alfonso Cuaron een sterke prestatie neergezet. Hij mag trots zijn op zijn invloed op de Harry Potter serie.

avatar van brabusRUS
Leuk! Het was allemaal iets donkerder, minder warm en de kerst sfeer was niet echt aanwezig. Ook was de muziek iets minder dan in de vorige twee delen. Verder vond ik de special effects dik in orde. Zeker als je het vergelijkt met deel 1 en 2, want daar zag het allemaal een tikkeltje nep uit. Ook vond ik Gary Oldman erg sterk en goed acteren.

Ik heb tot nu aan toe HP 1, 2 en 3 gezien en ik moet zeggen dat ik 1 en 2 iets leuker vond dan deel 3. Dit deel geef ik toch een (magere) 7, omdat ik mij enorm goed heb vermaakt. Ik hoop overigens dat warme sfeer uit deel 1 en 2 terug keert in deel 4!

avatar van TomaskeX
Vanaf hier werd de serie wat volwassener, en donkerder. Een super 3e deel!

avatar van JohnWilliams
Dee Al schreef:
Columbus is weg en dat is meteen te merken.

Door de leuke details overal en een leuke sfeer kan je merken dat hij nog niet helemaal weg is hoor
Hij heeft deze film namelijk geproduceerd.

avatar van RuudC
Het enige Harry Potterboek dat ik in een dag uitgelezen heb. Een mooi gevalletje waarin het boek beter dan de film is. Nu ik ‘m voor de derde of vierde keer gezien heb, besef ik maar des te meer dat dit gewoon een tussendeel is. Als ik het heel eerlijk moet beoordelen, moet ik zeggen dat er eigenlijk niets bijzonders gebeurt. De spannende ontstnapping van Sirius Black is eigenlijk gewoon een anticlimax. Zelfs ondanks het feit dat hij uiteindelijk een good guy blijkt te zijn.

Het positieve is wel dat de film gewoon niet vervelend is. Hij kijkt lekker weg en hier en daar komen vrij leuke scenes naar voren. Al kwam er snel een terechte opmerking vanaf de bank hier dat er toch een aantal zwakke acteurs meespelen. Daniel Radcliffe zal nooit een briljant acteur worden en zo lopen er wel meer rond. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban bevat een aantal sleutelmomenten in de reeks, maar een topper is het in elk geval niet.

avatar van De Knip
Leuke kinderfilm met spannende grote mensen-scenes. Toen ze terug gingen in de tijd werd het een beetje interessant:

**1/2

avatar van Denveen
Gisteren herzien, evenals mijn mening. Verreweg de beste film uit het eerste deel en veel minder een tussendoortje zoals sommigen hier beweren. Niet in de eerste plaats vanwege het verhaal; er wordt namelijk voor de eerste keer veel uit de doeken gedaan over de geschiedenis van de hoofdpersonen én een aantal belangrijke nieuwe personages doen hun intrede (Lupin, Black en Trelawney). Maar vooral omdat deze film qua sfeer en beeld bijna het beste te bieden heeft van de gehele reeks.

Wat Cuaron hier namelijk weet neer te zetten is bij vlagen subliem en past perfect binnen de duistere sfeer die dit deel overschaduwt. De aanhoudende regen, het constante donderen van het onweer, het gevoel voor bos en natuur, de spookachtige sets en de langere scènes met meebewegende camera en minimale belichting vormen een krachtig geheel. Ook de special effects, met name Buckbeak, de Dementors en de Whomping Willow, zien er erg goed uit en weten te overtuigen.

Tot slot is het fijn dat de jonge acteurs in deze film beter weten te overtuigen en het daardoor minder geforceerd aanvoelt dan in de eerste twee delen. Het valt niet te ontkennen dat Cuaron door de volwassen benadering van deze film een deel van zijn originele publiek heeft verloren, maar mijns inziens is dat het volledig waard geweest.

avatar van DonPeliculón
Mooie recensie, ik kan me er helemaal in vinden!

Denveen schreef:

Wat had zijn originele publiek dan gewild? Een ietwat minder volwassen film zoals de eerste twee delen?

avatar van sierrra
Ik ben het helemaal met je eens Denveen. Je moet deze film wel meer dan eens bekijken om de sfeer echt te kunnen proeven. Ik heb dit trouwens bij elke Potter film. Deel 7.1 weet de sfeer van dit deel enigszins te benaderen, maar dit deel is echt de topper uit de reeks.

avatar van Denveen
DonPeliculón schreef:
Mooie recensie, ik kan me er helemaal in vinden!

Ja, ik denk toch dat mensen in eerste instantie misschien nog een kinderfilm verwacht hadden. Goed dat hij daarvoor niet heeft gekozen. Uiteindelijk zijn 'we' (lees: ik) toch allemaal in zekere zin mee opgegroeid met Harry Potter.

Denveen schreef:

Zeker! Dat meegroeien met de serie is denk ik ook heel sterk punt, zowel van de boeken als van de films. Al zal je leeftijd wel uitmaken, als je bijvoorbeeld achter in de twintig bent is het effect minder dan als je een jaar of tien jonger bent.

avatar van Freud
Verbazingwekkende sprong voorwaarts ten opzichte van de eerste twee films, die toch vooral uitblonken in lelijke effecten, slechte CGI en een toch wat ongeïnspireerd draaiboek (dankzij de leuke sfeer en interessante verhalen echter toch boven de middelmaat uitgetild). Hier ineens omgevormd tot een film die haast LotR niveau haalt als het op decors, landschappen, camerabewegingen en effecten aankomt - jammer genoeg blijft het verhaal toch iets te kinderachtig om echt meesterlijk te worden, maar het is toch complex en donker genoeg om 2,5 uur te boeien. Knappe film!

Deze film was voor mij toch de inleiding op deel 4. Maar nu ik ook het boek gelezen heb toch wel slecht uitgewerkt. Belangrijke dingen voor het verhaal zie je in de film totaal niet terug. Bijvoorbeeld het ontstaan van de sluipwegwijzer en het feit dat de drie vrienden Faunaat werden om Lupos tijdens de volle maan te vergezellen. Voor mij allemaal belangrijke dingen om het totale verhaal beter te begrijpen. Ik snap dat je niet alles in een film kunt stoppen, maar dit had er echt in gemoeten. De actie en effecten zijn wel goed uitgewerkt en de dementors bezorgen je echt kippenvel.

ettio schreef:
Deze film was voor mij toch de inleiding op deel 4.

Inleiding op deel 4? Aangezien het een serie is komen er veel zaken uit eerdere boeken terug in de vervolgen, maar om dit deel te zien als een pure inleiding op deel 4 vind ik toch wel wat te ver gaan.

DonPeliculón schreef:

Natuurlijk is de Harry Potter serie 1 lang verhaal, maar in de films komt dit niet altijd naar voren, omdat bepaalde dingen uit de boeken worden weggelaten. Toch staan bepaalde delen wel op zich. Deel 1 is de introductie van de wereld en personages, maar de gebeurtenissen hebben niet veel invloed op wat er in film 2 gebeurt. En wat er in film 2 gebeurt heeft weinig invloed op film 3. Dit is echter niet zo met 3 en 4. Wat er in film 3 gebeurt is van immens belang voor film 4. Misschien is inleiding niet het goede woord, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

In deel 2 worden wel een hoop dingen geïntroduceerd die in de rest vd reeks terugkomen, zoals bijv. parseltongue en polyjuice potion (weet de NLse namen niet).

ettio schreef:

Ik begrijp zeker wat je bedoelt hoor! Zeker naargelang de serie vordert staan de verschillende jaren steeds meer met elkaar in verband, Half-Blood Prince is bijvoorbeeld echt een voorbereiding op Deathly Hallows. Maar ik vind Prisoner of Azkaban ook als film op zich geweldig, ik heb nooit het idee dat ik puur naar iets zit te kijken wat nodig is om de vervolgen te begrijpen.

avatar van Rodger
Ik vind dit het de minste van de serie, maar ondanks dat.. toch 3 sterren..
3***

avatar van tommycool
Hoewel ik een grote Harry Potter fan ben, vond ik deze film een beetje tegenvallen. Hij is niet slecht of zo, nee zeker niet! Maar de magie van de films is hier een beetje verloren gegaan, en zal ook niet meer terugkomen. Toch zul je nog veel kijkplezier beleven met een verbluffende Harry Potter film.

avatar van king-kevino
als boek was prisoner of Azkaban altijd een van mijn favoriete ik vond vooral de finale met het terugdraaien van de tijd erg tof! en ook zat het voor mij vol verassingen "niet sirius maar de rat van ron is de bad-guy" dat had ik niet aan zien komen.

mede omdat ik het boek zo tof vond vind ik deze film behoorlijk tegenvallen ik vind hem dan ook de minste van de 8 films

Redelijke film waarin een gevange van Azkaban ontsnapt om Harry Potter te vermoorden. Qua look en sfeer iets donkerder en zelfs somberder dan zijn voorgangers, wat de verdienste is van Alfonso Cuarón. Het plot is helaas wat meer onsamenhangend dan Chamber of Secrets, maar het tijdreizen tijdens de finale is wel goed uitgewerkt. Verder ook leuk om de jonge acteurs te zien opgroeien evenredig aan hun personages.