Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

avatar van chevy93
Gisteren weer gezien. Verhoog naar een 2,5*, omdat een 2,0* iets te laag is. Maar nog steeds vind ik dat de film te weinig om handen heeft om ruim 2 uur te boeien. Vooral het plotselinge einde is echt drama..

avatar van rep_robert
Toch een stukje beter dan de eerste twee delen. De film oogt een stuk volwassener, de hoofdrolspelers acteren een stuk beter en de film is qua plot ook een stuk beter te pruimen. Het oogt wat donkerder en de film is minder kinderachtig.
Ook de special effects zitten fors in de stijgende lijn, de film ziet er echt prachtig uit en nergens kwam iets echt fake over.

Echter is het nog steeds geen toppertje, richting het einde wordt het wel wat te langdradig en ondanks dat het spelen met de tijd erg leuk is uitgevoerd vind ik de climax toch een beetje teleurstellend. De dreiging wordt de hele film goed opgebouwd, maar op het moment dat je erachter komt dat Serius Black eigenlijk goed geaard is ebt de spanning een beetje weg.

Desalniettemin een stuk leuker dan de eerste twee delen en het belooft al wat meer voor het volgende deel.

twijfel tussen een 3* en 3,5*, moet even deel 4 bekijken om tot een definitief cijfer te komen. Voorlopig 3 sterren.

avatar van Butchers
Vind dat Harry Potter vanaf deze film echt ' volwassen ' is geworden. Als je film 2 & 3 achter elkaar opzet is dat echt een groot verschil. Ook vind ik dat de Harry Potter reeks vanaf deze film zijn karakter begint te krijgen. Weet nog dat ik deze ben gaan kijken in de cinema en dat de zaal heel leeg zat.

avatar van Ajax&Litmanen1
Erg prettig dat de Harry Potter films een stijgende lijn bezitten. Althans, ieder geval in deel 1 tot 3 die ik nu heb gezien. Waar 1 nogal kinderlijk was, daar was deel 2 later al wat donkerder, maar dit 3e deel is gelukkig nog weer een stuk beter.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban is duister! Het is eigenlijk bijna niet meer voor kinderen bedoeld lijkt me. Veel zwarte wolken, creapy karakters en een hoop drama en emotie. Ik vond het erg prettig om te kijken. De film begon dan ook al goed met die meesterlijke scene in de trein, in het begin van de film. Dat werd later ook nog heel behoorlijk verder uitgewerkt. Die bewakers van Azkaban zagen er ook erg duister en creapy uit. Ik las dat een nieuwe regisseur dit 3e deel gemaakt heeft. je merkt ook goed dat de regisseur veranderd is. Ten goede, zeker weten. De effecten zijn fenomenaal, daar waar ze in het 1e deel nog nep overkwamen. De sfeer, de locaties, de dialogen, het verhaal...allemaal een heel stuk beter.

Harry, Ron en Hermelien zijn ook veranderd. Zeker Harry is niet meer zon suf lulletje, maar bijt nu ook echt van zich af. Ron blijft Ron maar dan wel beter en Hermelien is nog steeds soms een bijdehandte zeur, maar ze voegt wel meer aan de film toe. Ook qua uiterlijk verandert ze meer van een klein meisje naar een pittige dame. Helaas is ook Dumbledore vervangen, doordat de vorige overleed. Spijtig, maar de nieuwe Dumbledore valt me ook niet tegen.

Verder zijn de bijrollen in de film ook goed ingevuld. Er wordt overtuigend geacteerd en nergens valt de film ergens stil in de dialogen. Het verhaal rondom Serius Black was ook best leuk om te volgen, alhoewel ik er op het einde wel wat klaar mee was. Ik vind telkens dat deze films wel erg lang duren. Gemiddeld duren ze toch zeker wel 2 uur en een kwartier. Het had soms wel wat korter en krachtiger gekund vond ik ook nu weer. Gelukkig is het nooit echt saai om te kijken dankzij een onderhoudend plot, wederom sterke muziek en genoeg wat er gebeurd in de film.

naar mijn mening gaat het in deel 4 en 5 weer bergafwaarts door ook andere regisseuers, ze hadden beter deze kunnen houden.

avatar van The_CrY
Leuke film, het wordt al een beetje menens zo hier en daar. Echter nog steeds geschikt voor de kleintjes onder ons.

neli123
Ik Vind dit een van de beste!

avatar van ManMetPet
Ik heb de film eerst 2 keer moeten kijken voor dat ik alles kon verwerken.

Hele vermakelijke film je ziet toch wel dat het kinderlijke er nu ver af is.

avatar van sofripa
Het wordt hier al een stuk beter. Grimmiger en donkerder. Harry heeft de kleuterschool verlaten.

puckb96

NightSpirit
puckb96 schreef:
Harry Potter blijft gewoon één van mijn favoriete fantasyfilms ooit!

Sluit ik me volledig bij aan. Ook is het leuk om ze te zien opgroeien, en hoe de reeks langzaam steeds duisterder wordt!

puckb96
NightSpirit schreef:

Jazeker. Ik vond deze ook een van de duistere Harry Potter films in de reeks als ik eerlijk moet zijn. Met name veel spanning.

Gisteren herbekeken en ik vind dat deze film echt is geslaagd. Hij sluit ondanks een toch ietwat andere setting perfect aan bij de eerste 2 delen. Je voelt ook dat Cuaron zijn stempel op de film heeft gedrukt zonder echt de serie overhoop te halen... TOP! Deze film bevat voor mij ook de mooiste "entery" naar zweinstein met de "something wicked this way comes" soundtrack gezongen door het koor!

dit deel vind ik nog steeds de leukste potter film.
maar de andere delen vind ik ook heel leuk.

avatar van aburex
Leuke film, inderdaad minder kinderachtig. Goede acteerprestaties

avatar van JohnWilliams
puckb96 schreef:

Je cijfer?

Ongetwijfeld een van de beste delen uit de reeks, met als hoogtepunt de scène in de Shrieking Shack, prachtig hoe de dynamiek tussen Sirius, Snape, Lupin en Pettigrew daar wordt uitgespeeld. Het design van de weerwolf blijft me een beetje tegensteken, maar het stoort minder dan bij eerdere kijkbeurten.

De magie van Columbus heeft een beetje plaats moeten maken voor het realisme van Cuarón, maar het verhaal (ondanks dat er minder 'verhaal' aan is dan in de vorige twee delen) is bijzonder goed uitgewerkt. Alan Rickman schittert nogmaals als Snape en Watson en Grint beginnen steeds meer in hun rollen te komen. Enkel Radcliffe mocht wat overtuigender.

Een halfje erbij, 4,5*

avatar van TragieStar.*
Ik heb dit altijd het minste deel gevonden, vandaar ook de wat lagere beoordeling die ik heb gegeven.

Natuurlijk ben ik een groot fan van Harry Potter, maar ik denk dat het vooral met de verandering had te maken. Deel 1 & 2 lijken sterk op elkaar vanwege de sfeer en alles wat eromheen hangt. En dat vond ik nou juist zo leuk. Deel 3 geeft een grote verandering aan in mijn ogen. De gehele sfeer werd anders, de puber problemen kwamen ook meer aanbod. Zweinstein zag er ook compleet anders uit zowel binnen als buiten. Er was een nieuwe Perkamentus. Het was allemaal veel donkerder en schimmiger. En noem het maar op. Ik zeg niet dat die veranderingen echt slecht waren, maar je krijgt gelijk een heel ander beeld te zien. En dat is best lastig als je nog vrij jong bent, en Harry Potter helemaal geweldig vind. Dus vandaar vind ik dit ook het mindere. Het verhaal en alles sprak mij ook minder aan. Er werden ook minder toverkunst lessen gegeven wat ik ook erg leuk vind. Maar het verhaal was ook veel enger Zo heb je een ontsnapte seriemoordenaar die er ook nog eens als een zwerver uit ziet, en dat vond ik toen vrij eng. Maar natuurlijk ook geen nachtmerries van gekregen uiteraard.

Dus deze film krijgt zeker een herziening. Deel 1 heb ik zeker meer dan 10 keer gezien, en deel 2 ook best vaak. Maar deel 3 heb ik volgens mij maar 1 keer in de bios gezien en volgens mij 2 keer thuis, en dat is alweer erg lang geleden.

Maar eerst even de laatste Harry Potter afwachten, waar ik erg benieuwd naar ben.

avatar van Montorsi
Tot nu toe het beste deel. Wat meer duister sprookjesachtig, waar de eerste twee films eigenlijk alleen een blij hocus pocus sfeertje brachten is dit bij vlagen best fijn sfeervol en grimmig.

Het begint eigenlijk weer vreselijk met die typische humor uit de eerste twee delen, dikke tante wordt opgeblazen, en ze met die bus op pad gaan. Geleidelijk wordt het allemaal wat leuker en zelfs wat spannend bij vlagen, al is het grimmige niveau ook wel weer vrij kindvriendelijk. CGI is inmiddels al weer flink verouderd, maar Cuaron heeft zo nu en dan wel wat mooie shots weten te creeeren.

Probleem met de Harry Potter films is voor mij toch vooral dat het allemaal zo voorspelbaar is, en alles net te toevallig gebeurt waardoor de speurtocht weer net de juiste wending krijgt. Wat dit deel betreft: Professor Lupin, dat is dus een wolf natuurlijk denk je (Lupus in het Latijn). En dat dat dan ook nog precies zo blijkt te zijn ook. Van mij hoeven dat soort opzichtige hintjes niet zo.

avatar van Albus Dumbledore
Gisteren hergezien deze film. Blijft toch (naar mijn mening samen met Deathly Hallows: Part I) de beste uit de reeks. Het verhaal is 'realistischer', volwassener en grimmiger dan de eerste twee delen, ook is het een stuk diepgaander doordat we Harry's angsten afspeuren en we meer te weten komen over zijn ouders. Het nieuwe personage Lupin blijft mooi gespeeld door David Thewlis - verder worden alle bijrollen overigens goed ingevuld en de drie hoofdpersonen zijn stukken beter geworden dan in de voorgaande films. Maar hetgeen dat deze film wat mij betreft echt boven de anderen stelt is de stijl van regisseur Alfonso Cuarón. Hij maakt prachtige beelden (mooie fade-outs ook), die samengaan met de mooiste en sfeervolste muziek uit de hele Harry Potter reeks (dank u, meneer Williams). Tenslotte is het als trouwe boekenlezer ook fijn om te zien dat dit deel nog trouw blijft aan het boek, in tegenstelling tot deel 4, 5 en 6 waarin een hoop geknipt en geplakt moet worden.

avatar van JasperHale
Dit is naar mening sowieso een van de betere Potter films. Na de eerste twee delen die ontzettend authentiek zijn gebleven aan het boek was deze film veel volwassener. Er kwam een donkere sfeer over het verhaal te liggen, en de échte dreiging van Voldemort begint hier pas écht vorm te nemen. Ook de drie hoofdrolspelers leren steeds meer van hun vak, en de, toch wat zwakke performances in de eerste films, zijn nu heel wat opgekrikt. De nieuwe Perkamentus bevalt me enorm, hij heeft meer pit dan de eerst en ook David Thewlis en Gary Oldman zijn ook mooie aanwinsten.

En de muziek vind ik geweldig, van alle films heeft deze de meest magische soundtrack die enorm veel sfeer aan het verhaal toevoegt. Het niveau van deze film was helaas niet gehaald in de verfilming van deel 5 en 6. (4 vond ik uitstekend) en 7 was wederom terug naar het goede, hoge niveau.

Al moet ik wel eerlijk zeggen; Harry Potter heeft mijn jeugd zo beinvloed, dat de films van de serie voor mij altijd enorm hoog staan. Dus 'slecht' zal ik de films nooit vinden, omdat ik het altijd leuk vind om naar te kijken, zelfs als de film minder is.

4,5 *

avatar van lotteke_ik
De saaiste Harry Potter film van allemaal. Weinig actie en een saai verhaal. Alleen dat begin is echt leuk.

lotteke_ik schreef:

Dan lag je zeker te slapen In het begin van de film gebeurd er juist heel weinig.
Zonder twijfel de beste Potter film !

avatar van Judith44
Ik vind dit geloof ik de leukste HP. Jammer dat de regisseur (Alfonso Cuarón) niet meer delen heeft gemaakt. Er gebeurt zoveel en het is allemaal een beetje sfeervoller/magischer allemaal dan andere delen.

MovieDevil
slechtste film van de reeks

avatar van The One Ring
Montorsi schreef:

Opzichtig voor jou en mij misschien, maar hoeveel kinderen (en eigenlijk ook volwassenen) kennen het Latijnse woord voor Wolf? Ik krijg door je recensie sowieso de indruk dat je het de film kwalijk neemt ook op een jong publiek ingespeeld te zijn, wat een tikkeltje flauw is.

avatar van Resh
Super goed in elkaar gezet.

avatar van JohnWilliams
Resh schreef:
Super goed in elkaar gezet.

Moeilijk boek maar toch inderdaad goed verfilmd!