Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Vuurbeker

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry gaat samen met zijn vrienden Ron en Hermelien naar het WK Zwerkbal. Helaas loopt dit evenement mis doordat een groep volgelingen van Voldemort, ook wel Dooddoeners genoemd, door het veld paradeert. Er zijn gelukkig geen gewonden of doden, maar de kans dat Voldemort gaat terugkeren wordt wel steeds groter... Op Zweinstein is er een ander evenement; het Toverschool Toernooi. Hierin moeten drie kampioenen van drie verschillende toverscholen drie gevaarlijke opdrachten voltooien om de Toverschool Trofee te winnen. Deze drie kampioenen worden door de Vuurbeker gekozen. Hij kiest Fleur Delacour van Beauxbatons, Viktor Krum van Klammfels en Carlo Kannewasser van Zweinstein. Echter, de Vuurbeker spuwt nóg een naam uit; Harry Potter...

avatar van baspls
"Dark and difficult times lie ahead. Soon we must all face the choice between what is right and what is easy."

Harry Potter and the Goblet of Fire, vroeger vond ik dit toch wel het engste deel van de reeks.

Harry heeft last van nachtmerries en een bezoek aan het WK Zwerkbal loopt totaal mis als Dooddoeners alles opblazen. Eenmaal op Zweinstein krijgen de leerlingen te horen dat de school dit jaar meedoet aan het Toverschool Toernooi. Hoewel Harry eigenlijk niet mee mocht doen werd hij toch als een van de deelnemers gekozen.

Na 3 films dan eindelijk een Harry Potter-film geregisseerd door een Britse regisseur. Hoewel Chris Columbus twee hele sterke delen heeft gemaakt en ons introduceerde tot de wereld van Harry Potter, Alfonso Cuarón een sterk derde deel maakte en zorgde voor de nodige veranderingen en David Yates de serie natuurlijk mooi heeft afgemaakt, is Mike Newell mijn favoriete regisseur van de serie. Ook omdat hij van allen naast Harry Potter het meeste goede werk heeft afgeleverd (Donnie Brasco en The Awakening).

Dit is het deel waarin iedereen ineens lange haren had, en dan vooral Harry en Ron. Het is dan ook het deel waarin Daniel Radcliffe het meest lijkt op de Harry uit de boeken (die had namelijk lang en warrig haar). Een heel sterke toevoeging vond ik David Tennant als de bad-guy. Tennant is een van mijn favoriete acteurs, door zijn schotse accent maar ook omdat hij zo lekker overdreven heftige emoties, pijn en gekte kan uitbeelden. De rol past hem dan ook uitstekend, jammer dat hij niet heel veel screen-time heeft. Robert Pattinson doet het hier prima, later zou hij in de beruchte Twilight-films gaan spelen (wat in mijn ogen alleen maar benadrukt hou hopeloos Twilight gebruik wil maken van het succes van Harry Potter, een reeks die in alles superieur is).

Een van de mooie dingen van de Harry Potter-reeks is toch wel dat de films als het waren met de doelgroep meegroeien. Het wordt steeds wat duisterder en minder kinderlijker en de hoofdrolspelers worden ook steeds ouder. Hier zijn echt tieners geworden en zijn er ook even onderlinge spanningen en problemen. Hoewel Cuarón vaak wordt geloofd om de manier waarop hij de tieners heeft neergezet vind ik toch dat Newell het het beste doet. De drama is uitmuntend, zowel wat onderlinge verhoudingen als heftige emoties betreft. De dingen als het bal en dergelijke vond ik ook een sterke toevoeging, gaf je haast een melancholisch gevoel. Grappig was ook het Assepoester-moment van Hermelien (ineens doet iedereen "Ooh wow, she's beatiful!"), maar wij als kijkers zagen dat natuurlijk al vanaf de eerste seconde dat Watson op het scherm verscheen.

Het concept van een wedstrijd in een een serie als Harry Potter is vaak mit-en-miss. The Hunger Games vind ik bijvoorbeeld niets aan. The Goblet of Fire is dan wel weer zeer geslaagd en dat komt vooral omdat het Toverschool-Toernooi eigenlijk alleen een sub-plot is voor de terugkeer van Voldemort, die hier briljant wordt vertolkt door Ralph Fiennes. Wel apart dat het gevaar hier een keer niet iets mysterieus is, maar iets dat doelbewust op de leerlingen wordt losgelaten. Harry's relatie tot Perkamentus is ook apart in dit deel. Perkamentus is hier namelijk helemaal niet de warme wijze oude man maar lijkt gefrustreerd en het lijkt niet alsof hij het beste voor heeft met Harry. Wat ik wel merk is dat vanaf deel 3 de films wat minder op-zich-zelf staan en meer een soort voorspel op de ontknoping in de latere delen zijn. Overigens is de structuur van de films wel behoorlijk typisch, opbouw met lessen en dergelijke, een kerst-gedeelte en aan het einde vrij plotseling een ontknoping. Ook was de dood van Cedric mischien dramatischer geweest als hij in de vorige delen ook een rol had gehad.

Waar Cuarón de vorige delen wat experimenteler was qua cinematografie, kiest Newell weer voor de degelijke uitstraling van de eerste twee delen, cinematograaf Roger Pratt is dan ook weer terug. Er zitten weer een aantal erg mooi geschoten shots in en de special effects worden slim in beeld gebracht. De special effects waren goed gedaan, al zie je in dit deel wel vaak duidelijk dat het CGI betreft. Een aantal erg gave grootschalige spektakel scènes. Vooral de draak en Voldemort vond ik erg sterk gedaan, maar die waren dan ook veel practical. Voor de onder-water scènes is het op-een-na grootste bassin ooit gebouwd en moest Rafcliffe 40 uur onderwater doorbrengen.

Patrick Doyle, die eerder al met Mike Newell en Kenneth Branagh werkte, krijgt dit deel de moeilijke taak om het stokje van John Williams over te nemen. In plaats van heel erg op de bekende thema's van Williams te teren levert hij hier zowaar het beste werk van zijn carrière. Van alle Harry Potter films heeft deze toch wel de meest eigen soundtrack. De heerlijk bombastische epische muziek afgewisseld met mooie emotionele muziek die perfect werkt onder de dramatische scènes.

Toch heeft de film wel een groot probleem, dat is namelijk dat het op-een-na-langste boek relatief kort is verfilmt in slechts 157 minuten. Zeker als je bedenkt dat deel 2 maar 254 bladzijden is en wel 161 minuten film heeft. Oorspronkelijk was dan ook de bedoeling dat dit deel net als deel 7 in tweeën gesplitst zou worden. Newell bedacht echter dat het wel in een film zou lukken als hij alle sub-plots uit het boek achterwege zou laten. Zo komen bijvoorbeeld de oom en tante van Harry in dit deel niet voor. Helaas voelt de film daardoor nogal pats-boem aan en is er erg weinig ruimte voor luchtige momenten en dergelijke. Vooral het einde voelt een beetje afgeraffeld aan. Twee films was misschien iets teveel van het goede, maar had dan één film van drie uur gedaan. Het komt trouwens heel vaak voor dat ik een film terugzie die ik al heel vaak heb gezien en hem te kort en te haastig vind. Dat had ik ook met de Star Wars-films, met name de prequels.

Ondanks het probleem met het tijdsverloop is ook dit deel weer een heerlijk Harry Potter-avontuur. Het wordt weer wat grimmiger en het kinderlijke is er bijna helemaal van af. Naast dat dit deel weer lekker duister is (met de dooddoeners ect.), maken de personages belangrijke ontwikkelingen door en krijgen we heerlijke epische taferelen voorgeschoteld. Wederom heerlijk om terug te zien.

Tarkus schreef:
Net als de eerste 3, is dit ook weer een mooie film.
Vooral visueel worden de Harry Potter-prenten steeds beter, maar ook het acteren wordt nog steeds beter naargelang de jonge acteurs ouder worden.
Ik heb van dit 4de deel net zoveel genoten als van de eerste 3, en ik vermoed dat dat met de volgende filmen niet anders gaat zijn.

En ook deze opnieuw bekeken, op Blu-ray.
Blijft een prachtige film, deze met de beste speciale effecten tot nu toe.
Dat de verhalen van Harry Potter niet geschikt zouden zijn voor volwassenen is ook niet waar, ik beleef er net zoveel plezier aan als aan elke andere film.
Meer dan het bekijken waard zelfs !!

avatar van Rico120
duisterder dan zijn drie voorgangers maar ik vind hem gaver dan alle drie delen bij elkaar

de film had ook wat weg van de spelen maar deze spelen waren toch wat gruwelijker dan de echte spelen

weer een heerlijk vervolg.ik ben echt fan .ik heb ze ook al zo vaak gezien .ze blijven gewoon geweldig.

avatar van schoonetoonen
Hoe vaak ik hem ook kijk, hij wordt er maar niet beter op...

avatar van Antonev
Prima verfilming van het 4e boek! Ik vond het zeer sfeervol, alles is tot in de puntjes verzorgd en de special effects waren geweldig! Je kunt zien dat daar een flink budget achter zit.

avatar van Ace of Spades
schoonetoonen schreef:
Hoe vaak ik hem ook kijk, hij wordt er maar niet beter op...

Wat vind je er zo slecht aan dan?

avatar van schoonetoonen
zie mijn eerdere posts...

Verhoogd naar 4 sterren , blijft geweldig om te zien .

De eerste film was nostalgie ten top. Mooie sfeer, leuke opbouw maar minder donker dan de vervolgen en misschien iets te lang voordat er iets gebeurt.
De tweede film was donkerder , kwam qua mysterie sneller op gang maar was de zwaarste en langdradigste van de vier. Wel weer een heerlijke sfeer.
De derde film was minder zwaar , had donkere momenten maar vond ik dan weer iets te snel gaan waardoor dat het verhaal dunner leek dan de anderen. Ook vond ik de verandering van warme naar kille school echt wennen.

Deze is de beste. De film neemt zijn tijd, is lekker vermakelijk met een leuke sfeer en je voelt naar het einde toe dat het gedaan is met de prettige momenten op school. Heb er echt van genoten.

avatar van Mr_Mephisto
Herziening.

Weer een stapje terug naar af, want het hele Triwizard Tournament moet in één film gepropt worden. Daarbij verliest de regisseur belangrijke nuances uit het oog en gaat er te veel schermtijd aan bijzaken verloren. Zo krijgt het gedoe over het Yule Ball meer aandacht dan pakweg de plotse dood van Barty Crouch sr. of zelfs de finale van het WK Quidditch. Een en ander blijft voor de minder 'geleerde' Harry Potter-fan onduidelijk, maar de diehard wil die essentiële momenten ook verfilmd zien. Daarom is de afwezigheid van Dobby zo'n gemis.

Het Tournament biedt wel een goede afwisseling op het traditionele schooljaar, en omdat de CGI er elk jaar op vooruit gaat, krijgen we een paar spectaculaire scènes te zien. Alleen blijf je tijdens de laatste opdracht wéér op je honger zitten, want een letterlijke adaptatie van het boek had een extra grote dosis magie opgeleverd. De doolhofscène voelt daarom als een noodzakelijk opstapje voor de finale, die niet minder verbluffend is.

Hoewel Gambon in de vorige film een puike vervanger voor de rol van Dumbledore was, houdt hij in dit deel constant een nerveuze en agressieve toon aan. Zeer on-Dumbledoreachtig, en dat valt toch op het conto van de regie te schrijven. Brendan Gleeson is dan wel weer keurig gecast als Mad-Eye. De prestaties van de drie hoofdpersonages blijven wat oppervlakkig. Watson groeit, Grint levert een portie puberaal gedrag in plaats van komedie, Radcliffe blijft een beetje awkward.

Kortom, een paar gemiste kansen. Het had nog duisterder, magischer en mysterieuzer kunnen zijn.

avatar van notsub
Dit deel zit leuk in elkaar met die wedstrijden erin verwerkt. Het wordt wat grimmiger en daar hoopte ik ook op. Ook aan actie is er geen gebrek en zo kijkt dit gemakkelijk weg. Een fan zal ik niet worden, maar waardering heb ik zeker voor alle details en hoe het verhaal zich langzaam ontvouwt.

avatar van Fisico
Ik begin echt in the mood te komen voor de Harry Potterreeks. Ook dit vierde deel beviel ongeacht het feit dat de magie op den duur te veel van hetzelfde wordt. Het blijft gewoonweg leuk om te volgen. Dit deel staat in het teken van de twee grote toernooien: het WK Zwerkbal en het Toverschool Toernooi. Het is een geheel andere invulling van de film die goed aanslaat mede door de goede special effects.

Het is ook fijn vast te stellen dat de films van Harry Potter Boyhoodgewijs mee-evolueren in leeftijd: de acteurs en de personages die ze spelen worden samen ouder. Ron, Hermelien en Harry zijn intussen tieners geworden en liefde, vriendschap en jaloezie komt de kop opsteken. Ook in dit deel wederom een stel nieuwe geslaagde personages met gerenommeerde acteurs als Brendan Gleeson en Ralph Fiennes. Ook Robert Pattinson doet het goed.

Het einde met de terugkeer en het duel met Voldemort was prima. Een Potterfilm die opnieuw nog wat dreigender en donkerder was dan de vorige delen. Denk maar aan de chaos na het WK Zwerkbal en de eindscène. Minder magie dan in de vorige delen, maar het toernooi was een leuke afwisseling, vooral de draak- en vliegscène.

avatar van joeygamer2
Favoriete Harry Potter film tot nu toe! Deel 1 was eerst mijn favoriete deel, maar nu ik deze heb gezien is dit mijn favoriete deel. Het begint een beetje chaotisch, waardoor ik dacht: oei als dit het begin al is... Daarna werd het steeds beter! Stukje liefde en vriendschap zat er ook in, mooi! Bijzondere personages, zoals elke Harry Potter film. Dat maakt het ook meestal weer leuk en bijzonder. Vandaag weer Harry Potter op TV heb er nu al zin in!

avatar van Shadowed
Tof hoor.

Heeft van de eerste 3 delen veruit de beste effecten en een paar ontzettend goede scenes. Fiennes als Voldemort is weer eens goed op dreef en zet een bijzondere schurk neer. Daarnaast doet zo'n beetje elk lid het wat beter.

Radcliffe blijft een beetje hetzelfde, maar Watson begon hier haar acteren vooral te verbeteren. De effecten zijn sterk, vooral in de finale en is het verhaal ontzettend fijn om te volgen. Sowieso liggen me die toernooi dingen altijd wel een beetje.

Alles is wat verbeterd, al stelt het verhaal dan weer iets minder voor. Moeilijk voor te stellen, omdat de Harry Potter reeks toch wel uit goede verhalen bestaan. Mike Newell heeft niet veel beters meer gemaakt hierna.

avatar van JR-Style
Tijdens een herziening van de gehele Harry Potter reeks (+ Fantastic Beasts) ben ik aangekomen bij het deel waar ik altijd al een flinke dosis matigheid aan vond kleven. En dan bedoel ik vooral hoe de film eruit is gekomen, want het boek vond ik geweldig.

Wat mij zo stoorde aan dit deel was hoe Dumbledore zo erg niet Dumbledore was, ik heb er nu even speciaal op zitten letten en echt in elke scène kijkt hij chagrijnig of is hij weer aan het schreeuwen. Sowieso schreeuwt iedereen maar in het rond deze film, zullen wel de aanwijzingen zijn van Mike Newell. Nou die regisseur kan ik dus totaal niet serieus nemen, heeft echt geen weet van wie de personages zijn. Waar ik eerder Voldemort zijn terugkeer tof vond ben ik nu wel van mening veranderd en vond ik zelfs die scène vrij afgeraffeld en Voldemort is veel te druk en manisch waar hij in het boek juist veel koeler en meer psychopaat is.

En ik moest wel lachen over hoe weinig tijd er tussen de Second Task en de Third Task zit, ze lieten één dag zien na de Second Task (alles vanaf het gesprek tussen Crouch sr. tot de scène van Harry met Snape was dus op dezelfde dag) en toen meteen door naar de finale. Maar bij Goblet of Fire blijkt wel het meest dat Harry Potter veel meer geschikt zou zijn voor een televisieserie zoals Game of Thrones, want wat het vaak goed maakt (en wat deel 2 & deel 3 veel beter deden naar mijn mening) zijn de momenten van lessen of de alledaagse schoolactiviteiten waar je Harry kan zien als gewone schooljongen (en wat zorgt voor de magische momenten).

Dus ik verlaag mijn stem met een krappe 3,0 en dat terwijl ik een gigantische fan ben van de Harry Potter reeks, maar dit deel mist gewoon teveel en dan vooral sfeer.

NRT
JR-Style schreef:

Ben ik het redelijk mee eens. Ik vond ook de zwerkbal-finale maar heel matig uitgewerkt. In het boek werd deze fantastisch beschreven.Zeer jammer. Maar hoe wil je een boek verfilmen dat bijna dubbel zo dik is als zijn voorgangers. Ik zie zelfs dat deze film korter is dan zijn voorgangers. Had dit dan ook maar gesplitst in twee delen zoals de laatste films. Op zich nog altijd prima. Ik geef het zelfs 4 sterren, maar omdat sommige dingen niet volledig uitgewerkt worden gaat er een hele ster vanaf.

avatar van Keepthechange1980
Ik vind de film juist steeds beter worden naarmate ik hem vaker kijk.
Er wordt goed geacteerd. Er is wel wat teveel actie in verhouding met de rust, maar die actie wordt zo mooi en goed in beeld gebracht dat dit niet echt storend is.

Zwolle84
Erg sterk deel. Gewoon een strakke, complete film die aan alle kanten klopt. De enige ook van de eerste vier die bij herziening fier overeind blijft. Die duisterder sfeer maakt het een stuk interessanter, zowel op het gebied van karakters als setting.

avatar van alexspyforever
Ok 2de avondje Harry Potter met de vrienden, deze keer moest nummer 4 uit de reeks eraan geloven. Ik was de enige die de derde uit de reeks niet had gezien maar kon me tevreden stellen dat ze mij even vertelden wat er in deel 3 was gebeurd zodat ik weer helemaal mee was. Uiteindelijk zal ik nooit een fan worden van deze aparte magische wereld die ergens in de echte wereld bestaat. Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan de stereotiepe wijze waarop de karakters worden neergezet. Harry is een rebel maar puur goed, Voldemort is dan weer puur evil. De vrouwelijke karakters zelfs de populaire Hermione komen niet verder dan een supporting rol. En held Harry moet ongelooflijk vaak worden geholpen of hij zou er een potje van maken. En dan hoor ik de fans al roepen jamaar je moet de boeken lezen, sorry daar heb ik geen tijd en zin voor. Ik kan me niet voorstellen dat op het vlak van verhaal en events de films erg afwijken van het boek.

Ook begint er nogal een zekere vorm van voorspelbaarheid en formulewerk op te treden. Harry komt in de problemen, heeft hulp nodig, uiteindelijk zit Voldemort of een van zijn aanhangers achter het hele gedoe. Dit lijkt ondertussen de standaard telkens in een ander jasje gegoten.
Zoals John Barry al aangaf is er niet zo veel meer te beleven qua magie in dit deel. Het focust meer op actie dan toverij. En ja ik vind CGI zowat de lelijkste toverij die er is, maar het zal natuurlijk veel makkelijker zijn dan practical effects. Ok voor de horrorfan is het leuk dat de toon erg duister wordt naar het einde toe. Maar uiteindelijk zie je al snel dat het vooral toewerken is naar de typische finale met Harry als de onbaatzuchtige held zij het dan met veel hulp van anderen. Ok een held met gebreken is natuurlijk ook niet mis, maar dat verandert weinig aan het stereotype qua gender rollen en het formulistische en zelfs voorspelbare in de gebeurtenissen en verhaallijnen.

Lees de boeken
Als je er even voor gaat zitten, heb je ze alle 7 in 2 weken uit.
De films doen mij ook weinig tot niks (behalve in negatieve zin, zeker toch de laatste 5), maar de boeken zijn veel genuanceerder, rijker, en leuker.

avatar van princesspeach
Sterk. de emotie na de dood van cedric en het gevecht na Voldemort... zo goed geacteerd..

Alle 7 in 2 weken? Mss in het prison ja.

avatar van IH88
“No spell can reawaken the dead, Harry. I trust you know that. Dark and difficult times lie ahead. Soon we must all face the choice between what is right and what is easy.”

Uitstekende Harry Potter film. In Goblet of Fire doet Voldemort eindelijk echt zijn intrede (en Ralph Fiennes), en dat laatste gedeelte met de strijd tussen Harry Potter en Voldemort is fantastisch gedaan. De rest van de film is ook sterk, en het hele ‘Triwizard’ toernooi zit goed in elkaar. Complimenten voor Mike Newell, want zo'n verhaallijn kan als snel saai en repeterend worden. Maar qua regie, acteerwerk en vooral audiovisueel komt alles mooi samen, en Goblet of Fire laat zien dat een meer volwassen Harry Potter mij wel ligt.

avatar van stephan-0115
‘Bone of the father, unwillingly given. Flesh of the servant, willingly sacrificed. Blood of the enemy, forcibly taken. The Dark Lord shall rise again!’

Na een aantal jaren de Harry Potter-reeks niet gezien te hebben, slechts hier en daar stukjes van de serie op tv, werd het weer eens tijd om de gehele reeks te herzien. ‘The Goblet of Fire’ heb ik altijd het beste deel gevonden, en na 4 herzieningen blijft dat ruim overeind staan.

Waar in de vorige delen steevast werd begonnen met een leuke, luchtige scène bij de Duffelingen, wordt hier direct de toon gezet met een grimmige scène, gevolgd door het WK Zwerkbal waar men kennis maakt met het Duistere Teken, opgeroepen door Dooddoeners. Het blijkt absoluut een opmaat naar meer, want het levensgevaarlijke Toverschool Toernooi staat op het programma waaraan Harry ondanks dat hij te jong is aan mee moet doen omdat zijn naam uit de Goblet of Fire wordt gespuwd. Wie wil dat Harry daaraan meedoet? En waarom?

Tot na de eerste opdracht met de draken, wordt Harry aan alle kanten in de steek gelaten en is hij eenzamer dan ooit, treffend in beeld gebracht met de scène aan het water waarin Hermelien een doorgeefluik is omdat Ron niet met Harry wil praten.

Daarna blijft het boeiend en goed tot aan het doolhof, waarna blijkt dat het hele toernooi een opmaat was naar de confrontatie tussen Harry en Lord Voldemort, die eindelijk zijn intrede doet. De minuten op het kerkhof zijn de beste minuten van de film, niet in de laatste plaats vanwege de geweldige rol van Ralph Fiennes. De onthulling van Krenck jr. daarna wordt wat afgeraffeld, en is echt een smetje op voor de rest een geweldige film. Dat werd in het boek allemaal zo duidelijk gemaakt, en in de film maken ze zich er wat makkelijk vanaf. Gemiste kans.

Harry Potter and the Goblet of Fire blijft op een zeer ruime 4,0* staan.