Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Vuurbeker

3,65

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry gaat samen met zijn vrienden Ron en Hermelien naar het WK Zwerkbal. Helaas loopt dit evenement mis doordat een groep volgelingen van Voldemort, ook wel Dooddoeners genoemd, door het veld paradeert. Er zijn gelukkig geen gewonden of doden, maar de kans dat Voldemort gaat terugkeren wordt wel steeds groter... Op Zweinstein is er een ander evenement; het Toverschool Toernooi. Hierin moeten drie kampioenen van drie verschillende toverscholen drie gevaarlijke opdrachten voltooien om de Toverschool Trofee te winnen. Deze drie kampioenen worden door de Vuurbeker gekozen. Hij kiest Fleur Delacour van Beauxbatons, Viktor Krum van Klammfels en Carlo Kannewasser van Zweinstein. Echter, de Vuurbeker spuwt nóg een naam uit; Harry Potter...

1541 BERICHTEN 60 MENINGEN
avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Dark and difficult times lie ahead. Soon we must all face the choice between what is right and what is easy."

Harry Potter and the Goblet of Fire, vroeger vond ik dit toch wel het engste deel van de reeks.

Harry heeft last van nachtmerries en een bezoek aan het WK Zwerkbal loopt totaal mis als Dooddoeners alles opblazen. Eenmaal op Zweinstein krijgen de leerlingen te horen dat de school dit jaar meedoet aan het Toverschool Toernooi. Hoewel Harry eigenlijk niet mee mocht doen werd hij toch als een van de deelnemers gekozen.

Na 3 films dan eindelijk een Harry Potter-film geregisseerd door een Britse regisseur. Hoewel Chris Columbus twee hele sterke delen heeft gemaakt en ons introduceerde tot de wereld van Harry Potter, Alfonso Cuarón een sterk derde deel maakte en zorgde voor de nodige veranderingen en David Yates de serie natuurlijk mooi heeft afgemaakt, is Mike Newell mijn favoriete regisseur van de serie. Ook omdat hij van allen naast Harry Potter het meeste goede werk heeft afgeleverd (Donnie Brasco en The Awakening).

Dit is het deel waarin iedereen ineens lange haren had, en dan vooral Harry en Ron. Het is dan ook het deel waarin Daniel Radcliffe het meest lijkt op de Harry uit de boeken (die had namelijk lang en warrig haar). Een heel sterke toevoeging vond ik David Tennant als de bad-guy. Tennant is een van mijn favoriete acteurs, door zijn schotse accent maar ook omdat hij zo lekker overdreven heftige emoties, pijn en gekte kan uitbeelden. De rol past hem dan ook uitstekend, jammer dat hij niet heel veel screen-time heeft. Robert Pattinson doet het hier prima, later zou hij in de beruchte Twilight-films gaan spelen (wat in mijn ogen alleen maar benadrukt hou hopeloos Twilight gebruik wil maken van het succes van Harry Potter, een reeks die in alles superieur is).

Een van de mooie dingen van de Harry Potter-reeks is toch wel dat de films als het waren met de doelgroep meegroeien. Het wordt steeds wat duisterder en minder kinderlijker en de hoofdrolspelers worden ook steeds ouder. Hier zijn echt tieners geworden en zijn er ook even onderlinge spanningen en problemen. Hoewel Cuarón vaak wordt geloofd om de manier waarop hij de tieners heeft neergezet vind ik toch dat Newell het het beste doet. De drama is uitmuntend, zowel wat onderlinge verhoudingen als heftige emoties betreft. De dingen als het bal en dergelijke vond ik ook een sterke toevoeging, gaf je haast een melancholisch gevoel. Grappig was ook het Assepoester-moment van Hermelien (ineens doet iedereen "Ooh wow, she's beatiful!"), maar wij als kijkers zagen dat natuurlijk al vanaf de eerste seconde dat Watson op het scherm verscheen.

Het concept van een wedstrijd in een een serie als Harry Potter is vaak mit-en-miss. The Hunger Games vind ik bijvoorbeeld niets aan. The Goblet of Fire is dan wel weer zeer geslaagd en dat komt vooral omdat het Toverschool-Toernooi eigenlijk alleen een sub-plot is voor de terugkeer van Voldemort, die hier briljant wordt vertolkt door Ralph Fiennes. Wel apart dat het gevaar hier een keer niet iets mysterieus is, maar iets dat doelbewust op de leerlingen wordt losgelaten. Harry's relatie tot Perkamentus is ook apart in dit deel. Perkamentus is hier namelijk helemaal niet de warme wijze oude man maar lijkt gefrustreerd en het lijkt niet alsof hij het beste voor heeft met Harry. Wat ik wel merk is dat vanaf deel 3 de films wat minder op-zich-zelf staan en meer een soort voorspel op de ontknoping in de latere delen zijn. Overigens is de structuur van de films wel behoorlijk typisch, opbouw met lessen en dergelijke, een kerst-gedeelte en aan het einde vrij plotseling een ontknoping. Ook was de dood van Cedric mischien dramatischer geweest als hij in de vorige delen ook een rol had gehad.

Waar Cuarón de vorige delen wat experimenteler was qua cinematografie, kiest Newell weer voor de degelijke uitstraling van de eerste twee delen, cinematograaf Roger Pratt is dan ook weer terug. Er zitten weer een aantal erg mooi geschoten shots in en de special effects worden slim in beeld gebracht. De special effects waren goed gedaan, al zie je in dit deel wel vaak duidelijk dat het CGI betreft. Een aantal erg gave grootschalige spektakel scènes. Vooral de draak en Voldemort vond ik erg sterk gedaan, maar die waren dan ook veel practical. Voor de onder-water scènes is het op-een-na grootste bassin ooit gebouwd en moest Rafcliffe 40 uur onderwater doorbrengen.

Patrick Doyle, die eerder al met Mike Newell en Kenneth Branagh werkte, krijgt dit deel de moeilijke taak om het stokje van John Williams over te nemen. In plaats van heel erg op de bekende thema's van Williams te teren levert hij hier zowaar het beste werk van zijn carrière. Van alle Harry Potter films heeft deze toch wel de meest eigen soundtrack. De heerlijk bombastische epische muziek afgewisseld met mooie emotionele muziek die perfect werkt onder de dramatische scènes.

Toch heeft de film wel een groot probleem, dat is namelijk dat het op-een-na-langste boek relatief kort is verfilmt in slechts 157 minuten. Zeker als je bedenkt dat deel 2 maar 254 bladzijden is en wel 161 minuten film heeft. Oorspronkelijk was dan ook de bedoeling dat dit deel net als deel 7 in tweeën gesplitst zou worden. Newell bedacht echter dat het wel in een film zou lukken als hij alle sub-plots uit het boek achterwege zou laten. Zo komen bijvoorbeeld de oom en tante van Harry in dit deel niet voor. Helaas voelt de film daardoor nogal pats-boem aan en is er erg weinig ruimte voor luchtige momenten en dergelijke. Vooral het einde voelt een beetje afgeraffeld aan. Twee films was misschien iets teveel van het goede, maar had dan één film van drie uur gedaan. Het komt trouwens heel vaak voor dat ik een film terugzie die ik al heel vaak heb gezien en hem te kort en te haastig vind. Dat had ik ook met de Star Wars-films, met name de prequels.

Ondanks het probleem met het tijdsverloop is ook dit deel weer een heerlijk Harry Potter-avontuur. Het wordt weer wat grimmiger en het kinderlijke is er bijna helemaal van af. Naast dat dit deel weer lekker duister is (met de dooddoeners ect.), maken de personages belangrijke ontwikkelingen door en krijgen we heerlijke epische taferelen voorgeschoteld. Wederom heerlijk om terug te zien.

Tarkus schreef:
Net als de eerste 3, is dit ook weer een mooie film.
Vooral visueel worden de Harry Potter-prenten steeds beter, maar ook het acteren wordt nog steeds beter naargelang de jonge acteurs ouder worden.
Ik heb van dit 4de deel net zoveel genoten als van de eerste 3, en ik vermoed dat dat met de volgende filmen niet anders gaat zijn.

En ook deze opnieuw bekeken, op Blu-ray.
Blijft een prachtige film, deze met de beste speciale effecten tot nu toe.
Dat de verhalen van Harry Potter niet geschikt zouden zijn voor volwassenen is ook niet waar, ik beleef er net zoveel plezier aan als aan elke andere film.
Meer dan het bekijken waard zelfs !!

avatar van Rico120
duisterder dan zijn drie voorgangers maar ik vind hem gaver dan alle drie delen bij elkaar

de film had ook wat weg van de spelen maar deze spelen waren toch wat gruwelijker dan de echte spelen

weer een heerlijk vervolg.ik ben echt fan .ik heb ze ook al zo vaak gezien .ze blijven gewoon geweldig.

avatar van frodok
Hoe vaak ik hem ook kijk, hij wordt er maar niet beter op...

avatar van Antonev
Prima verfilming van het 4e boek! Ik vond het zeer sfeervol, alles is tot in de puntjes verzorgd en de special effects waren geweldig! Je kunt zien dat daar een flink budget achter zit.

avatar van Ace of Spades
frodok schreef:
Hoe vaak ik hem ook kijk, hij wordt er maar niet beter op...

Wat vind je er zo slecht aan dan?

avatar van frodok
zie mijn eerdere posts...

Verhoogd naar 4 sterren , blijft geweldig om te zien .

De eerste film was nostalgie ten top. Mooie sfeer, leuke opbouw maar minder donker dan de vervolgen en misschien iets te lang voordat er iets gebeurt.
De tweede film was donkerder , kwam qua mysterie sneller op gang maar was de zwaarste en langdradigste van de vier. Wel weer een heerlijke sfeer.
De derde film was minder zwaar , had donkere momenten maar vond ik dan weer iets te snel gaan waardoor dat het verhaal dunner leek dan de anderen. Ook vond ik de verandering van warme naar kille school echt wennen.

Deze is de beste. De film neemt zijn tijd, is lekker vermakelijk met een leuke sfeer en je voelt naar het einde toe dat het gedaan is met de prettige momenten op school. Heb er echt van genoten.

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herziening.

Weer een stapje terug naar af, want het hele Triwizard Tournament moet in één film gepropt worden. Daarbij verliest de regisseur belangrijke nuances uit het oog en gaat er te veel schermtijd aan bijzaken verloren. Zo krijgt het gedoe over het Yule Ball meer aandacht dan pakweg de plotse dood van Barty Crouch sr. of zelfs de finale van het WK Quidditch. Een en ander blijft voor de minder 'geleerde' Harry Potter-fan onduidelijk, maar de diehard wil die essentiële momenten ook verfilmd zien. Daarom is de afwezigheid van Dobby zo'n gemis.

Het Tournament biedt wel een goede afwisseling op het traditionele schooljaar, en omdat de CGI er elk jaar op vooruit gaat, krijgen we een paar spectaculaire scènes te zien. Alleen blijf je tijdens de laatste opdracht wéér op je honger zitten, want een letterlijke adaptatie van het boek had een extra grote dosis magie opgeleverd. De doolhofscène voelt daarom als een noodzakelijk opstapje voor de finale, die niet minder verbluffend is.

Hoewel Gambon in de vorige film een puike vervanger voor de rol van Dumbledore was, houdt hij in dit deel constant een nerveuze en agressieve toon aan. Zeer on-Dumbledoreachtig, en dat valt toch op het conto van de regie te schrijven. Brendan Gleeson is dan wel weer keurig gecast als Mad-Eye. De prestaties van de drie hoofdpersonages blijven wat oppervlakkig. Watson groeit, Grint levert een portie puberaal gedrag in plaats van komedie, Radcliffe blijft een beetje awkward.

Kortom, een paar gemiste kansen. Het had nog duisterder, magischer en mysterieuzer kunnen zijn.