Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Vuurbeker

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry gaat samen met zijn vrienden Ron en Hermelien naar het WK Zwerkbal. Helaas loopt dit evenement mis doordat een groep volgelingen van Voldemort, ook wel Dooddoeners genoemd, door het veld paradeert. Er zijn gelukkig geen gewonden of doden, maar de kans dat Voldemort gaat terugkeren wordt wel steeds groter... Op Zweinstein is er een ander evenement; het Toverschool Toernooi. Hierin moeten drie kampioenen van drie verschillende toverscholen drie gevaarlijke opdrachten voltooien om de Toverschool Trofee te winnen. Deze drie kampioenen worden door de Vuurbeker gekozen. Hij kiest Fleur Delacour van Beauxbatons, Viktor Krum van Klammfels en Carlo Kannewasser van Zweinstein. Echter, de Vuurbeker spuwt nóg een naam uit; Harry Potter...

avatar van bioscoopzaal
Vanmiddag de persvisie in Brussel kunnen meepikken en ik heb er ondanks de vreselijk donkere kopij (en het geharrewar met bekende Vlamingen en lastige cameraploegen) heel erg van genoten. De schijnbaar ellenlange speelduur vliegt voorbij, de speciale effecten en vormgeving zijn zoals gebruikelijk weer verrukkelijk en de jonge hoofdrolspelers zijn nog meer in hun rollen gegroeid. Vooral Radcliffe en Grint zijn op acteergebied flink vooruit gegaan, al steekt Emma Watson er nog steeds met kop en schouders bovenuit. En de lijst grote namen in kleine rollen wordt met ondermeer Brian Gleeson en Ralph Fiennes steeds indrukwekkender.

Het enige minpunt aan de film is misschien dat het scenario wat gefragmenteerder is dan bij de vorige films. Het is zonder twijfel een hele klus om een boek van 700 pagina's in één film te proppen, maar zelfs met een speelduur van 157 minuten had de film best wat meer rustpuntjes kunnen gebruiken. Misschien gek om te zeggen, maar The Goblet of Fire is eigenlijk nog te kort.

Aan de andere kant zorgt het strakke tempo ervoor dat je geen kans krijgt om je te vervelen. De proeven van het Triwizard Tournament zijn indrukwekkend (vooral de face-off tussen Harry en de draak), het uitgebreide nevenplot met het Yule Ball hilarisch en de ontmoeting tussen Harry en Voldemort enorm spannend. De filmkeuring had meer dan gelijk om de film pas toegankelijk te maken voor jongeren vanaf 12/13 jaar. Veel van de actie is gewoon té angstaanjagend voor kleine kinderen. Vergelijk het griezelniveau met dat van Temple of Doom.

De evolutie van de Potterreeks van kinder- naar tienerfilms is nu ook echt compleet, dankzij het aansnijden van tienerthema's zoals puberteit en eerste afspraakjes, en het op een volwassen manier behandelen van zwaardere thema's zoals de dood. Zo wordt het tragische lot van Cedric niet getrivialiseerd of ongedaan gemaakt door middel van een kunstgreep, maar op een directe manier in het verhaal verwerkt, zonder op lullig sentiment terug te vallen.

Kortom, weer een erg sterke film in een reeks die met de jaren alleen maar beter lijkt te worden. En wat mij betreft de evenknie van Prisoner of Azkaban.

4 sterren.

avatar van Freud
Nou, mijn vader heeft in vervlogen dagen een heel jaar gespendeerd aan het voorlezen van de Hobbit en In de Ban van de Ring, doe hem dat maar eens na .

Maar goed, Harry Potter dus. Ik heb daar eigenlijk niks mee, ben vrij toevallig in de avant premiere terecht gekomen, maar gelukkig zit alles zo simpel in elkaar dat je gemakkelijk kunt volgen. De film vliegt inderdaad voorbij, is grappig, spannend, perfect 'onschuldig vermaak' om het zo te zeggen. Ik zou er erg negatief over kunnen doen, maar het valt allemaal wel mee. Er zijn films met meer ambitie die veel slechter zijn, bovendien heb ik bij het publiek voor de film begon juist dezelfde spanning gevoeld als ikzelf altijd voelde elke keer er een nieuwe Lord of the Rings uitkwam, en de herinnering daaraan vond ik al genoeg om deze film een kans te geven. Het verhaal is vaak erg flauw en de acteerprestaties erg wisselend, en de film is vooral in het begin erg fragmentarisch en stroef, maar zodra dat kampioenschap van start gaat komt hij wel goed op gang. De hele film baadt in een interessante donkere gloed, hoewel iets meer zwarte humor hem zeker geen kwaad hadden gedaan (het blijft allemaal echt te braaf, dan was Roald Dahl vroeg toch pakken venijniger). Maar goed, ik heb me wel geamuseerd, er zit zeker talent in de film en als je van Harry Potter houdt is dit vast een absolute topper .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg aardige film, maar desondanks toch de minste van de vier. Film ziet er opnieuw schitterend uit en de special effects en settings zijn adembenemend, maar toch miste ik de sfeer. Met name in vergelijking met het voorgaande deel (imo nog steeds de sterkste van de reeks), miste ik hier de dromerige en betoverende sfeer, die de vorige Potters zo sterk maakte.

Ook het verhaal wordt nogal rommelig verteld. Kreeg in ieder geval geregeld het gevoel dat men teveel te vertellen had en te weinig tijd had om het te vertellen. Er worden allerlei verhaallijnen bij elkaar geduwd, waarvan slechts een enkele écht weet te boeien. Volgens mij had men beter wat keuzes kunnen maken, nu was het toch vooral een rommeltje. De kleine rol van Oldman deed de film imo ook maar weinig goed, overigens. Vond dat nu juist het leukste karakter van de filmreeks, maar hij komt hier amper aan bod.

Maar desondanks was Goblet of Fire een prima fantasyfilmpje met veel vermaak en een aantal voortreffelijke scènes. Hoofdoorzaak is met gemak in twee woorden samen te vatten; Brendan Gleeson. Zijn heerlijk gestoorde rol van MadEye Moody was briljant, hij stal de show. Verder was Ralph Fiennes ook uitstekend op dreef als de slechterik zelve. Tel daarbij de terugkeer van het zooitje topacteurs (Rickman etc) en je hebt een prima deel in een prima serie.

Bescheiden 3,5 sterren.

avatar van Jordy
In het begin kwam de oude Harry Potter-kwaal weer naar boven: hak-op-de-tak, weinig samenhang... weer zo'n losstaand wedstrijdje om de tijd te doden tot het "echte" verhaal. Maar al snel (zo rond het bal) verdween dat wat mij betreft, geweldig grappige scenes. Het einde vond ik zelfs erg goed en indrukwekkend, ik geloof dat ik dit de beste van de 4 vond. Maar misschien moet ik eens wat gaan herzien, tot nu toe nog niet gedaan.

avatar van eRCee
Veruit de beste Harry Potter-film tot nu toe. Waar het boek bijna dubbel zo dik is als de voorgangers is deze film veel completer, veel meer een geheel dan deel 1-3.
Grootste vooruitgang is dat de normale, menselijke relaties meer worden uitgewerkt. De ruzie tussen Harry en Ron, het vinden van een partner voor het bal, de ruzie tussen Hermelien en Ron. Juist de combinatie tussen die 'gewone' relaties en de buitengewone gebeurtenissen maken de boeken zo goed. En deze film dus ook.
Verder vind ik het een voordeel dat lang niet alles wordt uitgelegd. Alle verbanden met andere delen worden wel gelegd, maar het ligt er niet zo duimendik bovenop. Je moet wel de boeken (alle vier) gelezen hebben om het echt te begrijpen.

Allastor 'Dwaaloog' Dolleman ziet er tof uit. Perkamentus vind ik iets te schreeuwerig. Was in deel 3 ook al zo. Verder goed acteerwerk. Hermelien, zoals altijd, de beste van de drie.

4 sterren. De andere films verlaag ik naar 3.

Prisoner of Azkaban vond ik veel veel veel beter, maar ik heb me wel vermaakt.
Ik vind deze regisseur meer gevoel hebben voor de 'lichtere' scènes zoals de balscènes en de interactie tussen de drie kindertjes dan voor de scènes die spanning vereisten.
Er leek weinig spanning en vooral weinig eenheid in de film te zitten; iets wat ik nou juist zo goed vond aan de Prisoner of Azkaban. Het waren allemaal losse scènetjes aan elkaar. De tweeling vond ik stomvervelend. Al hun scènes waren volstrekt overbodig als je het mij vraagt. Maar ja, niemand vraagt het mij.
Rupert Grint en Emma Watson worden steeds leuker. Ik vind het erg fijn dat ze niet glamoureus worden gemaakt. De doolhof kwam op mij volstrekt willekeurig over, iets wat ik mij niet herinner van het boek. Hoe kun je een wedstrijd winnen als er niet een bepaald element van 'beter in iets zijn' is? Natuurlijk werd de bokaal als portal gebruikt, dat is niet willekeurig, maar voor de rest snapte ik de scènes in de doolhof niet.

avatar van Phoenix
Blijkt maar weer eens hoe ongelofelijk goed de adaptatie van Cuaron was. Hier mag dan wel flink gesnoeid zijn, een paar erg belangrijke dingen worden óf niet behandeld óf ze worden wel behandeld maar niet verder uitgelegd:

- Rita Pulper. Wel van de partij, maar wordt in het boek nog flink op dr nummer gezet door Hermelien, hier niet. Nutteloze rol dus verder.
- Aanval van de dooddoeners. Ook in de film maar verder nutteloos zonder verdere uitleg erover.
- Connectie tussen Voldemort en Harry. Alle mensen die door Voldemort zijn vermoord komen naar buiten als schim om Harry aan te moedigen. Hoe? Dumbledore noemt nog even een term en thats it.
- Relatie tussen Hagrid en Madame Beauxbatons had gemakkelijk geschrapt kunnen worden, voegt totaal niets toe aan de film.
- Lijk van Barto Krenck sr. Nooit meer een woord over gerept (sowieso werd die hele geschiedenis nogal onbeschouwd gelaten). En wat deden Hagrid, Harry, Ron en Hermelien sowieso in dat bos?

In een film waarvan we de special effects zo langzamerhand wel kunnen voorspellen zal men toch weer wat meer moeten terugvallen op het verhaaltechnische. Cuaron bewees daar de roots voor te hebben. Newell blijkt toch meer een entertainer. De film is daarom wel zeer vakkundig in beeld gebracht. Benieuwd hoe de volgende kandidaat (een voor mij onbekende regisseur) het er vanaf zal brengen, maar ik vrees het ergste. Dat ie maar een goede editor inhuurt.

Perkamentus is niet meer zichzelf, veel te gehaast, bezorgd en onvriendelijk. De rest van de acteurs doen het naar behoren (vooral de oude garde natuurlijk), alhoewel ik Harry wel érg veel moeite zie doen om opgelaten en/of terughoudend te lijken. Het volwassen/duistere tintje uit de boeken is gelukkig wel intact gebleven, hoewel de slotscène balanceert op het randje.

Voor de rest ziet het er natuurlijk allemaal zeer gelikt uit. Maar dat is eigenlijk ongeveer standaard geworden. Als gezegd, de HP's zullen zijn kracht weer moeten halen uit het sfeertje en het mysterieuze verhaal en niet uit steeds meer effects.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Deel 4 uit de Harry Potter reeks, van de boeken vond ik dit de leukste. Vroeg me dan ook af of dat met de film ook het geval zou zijn. De films zijn aardig sfeervol vermaak maar ze vallen nog steeds niet in de categorie topfilms, alhoewel de vorige Harry Potter best dicht tegen de 4* aan ligt.

Jammer dus dat de opgaande lijn niet wordt doorgezet met The Goblet of Fire. Waar ik bij de deel 3 de vertaling van boek naar het witte doek erg goed gedaan vond was dat hier weer wat minder kunstig uitgepakt. Nu is het natuurlijk een heel karwei om zo'n dikke pil te verfilmen en is het niet meer dan logisch dat bepaalde verhaallijnen geschrapt worden of minder uitgebreid aan bod komen. Toch is de film uiteindelijk naar mijn smaak veel te fragmentarisch geworden, de flow is er een beetje uit. Ook gaat dit ten koste van de sfeer, juist een van de sterkere punten van de Harry Potter reeks. Doordat het ontbreken van die duidelijke lijn en spannings- en sfeer opbouw valt de uiteindelijk climax me toch wat tegen. Dit terwijl het in het boek behoorlijk duister en heftig was kiest de film hier duidelijk voor een veel veiligere aanpak.

En waar Harry Potter toch ook voor een goed gedeelte is het je afzetten tegen de brave, saaie en vooral duffe volwassenmaatschappij is dat element geheel verdwenen, het is allemaal meer gewoontjes en braaf. Totaal niet in overeenstemming met de boeken of de vorige films. Bij films als deze moet je als kijker meegevoert worden en verbaast worden door "die andere" wereld. Dit is mischien nog wel het grootste gemis van deel 4.

Wat wel goed gedaan is, is dat de film en de acteurs meegroeien. De Goblet of Fire is duidelijk geen kinderfilm meer maar veel meer een tienerfilm en typische tienerproblemen komen tussen de bedrijven door voldoende aan bod. Ook in de acteerprestaties zijn de 3 jonge hoofdrolspelers duidelijk gegroeid, waarbij ik vooral Rupert Grint als Ron erg relaxed en naturel vind spelen.

Na het erg sterke 3e deel een lichte tegenvaller, ik blijf op 3* hangen.

avatar van otherfool
De eerste Potter die echt tegenviel. Ik vond het geheel vooral een herhaling van zetten (oh jee weer een toernooitje, ohjee weer dat zwerkbalgebeuren, ohjee weer iemand die niet is zoals hij zich voordoet). Ofwel; ik had voor het eerst het gevoel naar een serie te kijken, niet een film an sich.

Het opgroeien van de personages en de daarbij behorende spanningen was ook maar matigjes uitgewerkt. Nee, teleurstellend.

2*.

avatar van Linn
De film springt in het begin nogal van de hak op de tak.. waarbij zelfs ik terwijl ik alle boeken tot nu toe gelezen heb even moest denken hoe zat alles ook al weer. er waren een aantal dingen die ik miste Bijvoorbeeld dat harry eerst nog bij zijn oom en tante was, en het stuk van het WK zwerkbal was ook erg kort. In het begin ging alles ook heel snel en het hele verhaal rond het WK werd afgeraffeld naar mijn mening terwijl dat in het boek veel uitgebreider aan bod komt. het had van mij iets uitgebreider en meer mogen zijn Wel vond ik de special effects in deze film prachtig en begrijp ik nu ook wel waarom de leeftijd opgeschroefd is. Het was allemaal nogal duister en zeker niet zo kinderlijk meer als in de eerste twee delen. Kortom een aardige vermakelijke film en een geweldige rol van Ralph Fiennes als Voldemort! 3,5*

Wat een verschrikkelijke verfilming weer. Aargh haren overeind, tenengekromd, schoenmaat 36 past me ineens. Eén grote 'zullen-we-alle-hoogtepunten -van-het-boek-op-een-stapel-gooien' film en het publiek pikt het toch wel. Ik moet de films gewoon niet kijken, zo vele malen slechter dan het boek..

1* voor de moeite

avatar van Rianneke_Dan
Eindelijk de film weer eens herzien, en ja het blijft een toppertje voor mij.
Hoe vaker je kijkt hoe meer je ook op de details gaat letten en op de sfeer, acteerwerk enzovoort.
Moet zeggen dat het acteerwerk van Emma Watson me een klein beetje tegen ging staan, ze doet soms een beetje te goed haar best.
Voor de rest blijft de sfeer in de film geweldig, en is er opzich goed gelet op de details ook al is dat in het boek beter omschreven allemaal.
En ja de effecten zijn ook heel erg goed, mede ook doordat ze tot in de puntjes netjes zijn uitgewerkt.
Ook erg raar om naar Viktor Krum te kijken, nadat ik hem zelf in het echt ontmoet heb.
Maar toch blijf ik deze film heel leuk vinden, en hij houdt gewoon de 5* die ik eerder gegeven heb.

Het vierde boek is tot dusverre het beste (met name de laatste 200 pagina's, uitermate spannend geschreven en in één ruk uitgelezen), maar de film stelt ietwat teleur. Wellicht doordat ik deze keer voor de eerste keer eerst het boek las en toen pas de film zag. Had het gevoel dat de film hier en daar nog wat uitleg nodig had of in ieder geval iets mistte. Had hem me ook véél duisterder voorgesteld (vond het einde met de death eaters nogal karig, wordt in het boek vele malen mooier beschreven). Tot nu toe is de derde nog steeds het beste, mede door Gary Oldman natuurlijk, die ik hier een beetje miste. Op dit moment bezig in het vijfde boek, hoop dat de lijn van de derde film doorgezet kan worden...

avatar van Demoniac
Dit vierde deel is ook nog steeds erg boeiend en zeer de moeite waard. Meestal vervat een reeks films nogal, maar dat is tot nu toe hier niet het geval. Hoewel het wat mij betreft iets te veel op de special-effects (computer) leunt is het verhaal redelijk spannend. Het kerstbal en het zwerkbal hadden er wat mij betreft niet ingehoeven, maar ondanks dit toch nog net 4*.

avatar van tommykonijn
Ik weet nog dat ik toen ik hem de aller eerste keer zag, dat ik het een hele rare film toen gaf ik hem een 2,5*. Toen ik op een feestje kwam hadden ze deze opstaan en ik moest toegeven dat ik hem ook toen een stuk aardiger vond dus verhoogde ik hem naar een 3,0*. Laatst wouden we een HP film opzetten. Dee 1, 2 & 3 hadden we te vaak gezien en deel 5 vonden we te saai dus bleef dit deel over en ik was aangenaamd verast : was dit die film wat ik vroeger altijd zo slecht had gevonden, was dit dat HP deel wat ik altijd helemaal nergens op vond slaan ? ik vind dit werkelijk een heel mooi deel met perfecte acteerprestaties, Avontuur, Fantasy, Actie en zelfs Romantiek (van wat je in de eerste delen niet zo snel tegen kwam) ik had dat nooit verwacht, ik ben nog steeds stomverbaasd dat ik dit vroeger zo saai heb gevonden, vooral de scene op het kerhof is erg goed gemaakt met prachtige special-effects. Ook geweldig acteerd door Maggie Smith, Robbie Coltrane, Alan Rickman en Ralph Fiennes. Er is wel nog één nadeel : ik vind dat Dumbealdore niet goed uit pakte. Richard Harris vind ik echt veel beter, die was ook een stuk rustiger dan deze, deze wordt nogal veel te snel kwaad op Harry vind ik. Dat had echt veel beter gekund hoewel de rest van de film eigenlijk toch wel klopte. Ik denk dat deze nooit zal komen aan een 5,0* dat is eigenlijk wel duidelijk maar ik vind absoluut dat dit een heel goed deel is. Ook het einde is verrasend, ik dacht me te herinneren dat dit zo'n heel raar niets uitkomend einde had maar het heeft toch nog een aardig einde. Ik ben nog een kleine paar dingen vergeten te zeggen : ik vind dat de Draak vreselijk goed gemaakt is en de scenes in het meer zijn ook bloedspannend je blijft geboeid bij deze film. Ik tenminste wel (over de scene op het kerkhof heb ik al verteld) jammer dat het vervolg hierop zo de diepte in gaat. Ik hoop een geweldige come back met HP 6 : The Half-Blood Prince. Ik verhoog dit deel naar een 4,0* dat vind ik toch echt wel dik verdiend.

avatar van Mochizuki Rokuro
Tot nu toe nog steeds een stijgende lijn in de Potter films (vrees op basis van verhalen wel dat dit wel de beste was). Gelukkig gekozen voor een vrij lineair (en voor niet ingewijden) begrijpelijk uitwerking, waarin de CGI voornamelijk ondersteunend is en er niet al te veel zijpaden worden bewandeld.

avatar van DVD-T
"Dark and difficult times lie ahead. Soon we must all face the choice between what is right and what is easy."

Een iets mindere film dan Prisoner of Azkaban, maar nog steeds erg genietbaar. Cuaron maakt plaats voor Mike Newell, en er is weer een beetje een andere input op het het verhaal van the boy who lived.

Newell slaagt er meteen in om een erg donkere sfeer neer te zetten, nog donkerder dan in de voorganger. Versterkt door niet de traditionele Harry Potter Theme, maar een ander muziekstuk van Doyle, dompelt de regisseur je meteen onder in een heerlijke duistere en mysterieuze sfeer. De muziek vond ik trouwens erg goed in deze film, en vult meteen de sfeer van de beelden aan. Toch wordt je op het laatst wel een beetje flauw van steeds tegen mos/schimmelgroene beelden te kijken. Voor de rest ziet het er visueel wel erg goed uit. De cameratrucjes zijn hier niet meer aanwezig, maar het geheel wordt weer erg sterk in beeld gebracht. De visual effects zien er ook fenomenaal uit. De magie is ook weer volop aanwezig. Meer spreuken, nieuwe spreuken, een onderwater landschap, een draak en nog veel meer.

Verhaal technisch is het wat minder. Newll vertelt een heel rommelig verhaal, zonder echt heel diep in te gaan op een aantal gebeurtenissen die wel erg belangrijk voor de film zijn. Erg jammer want deze plotholes trekken de film wel wat naar beneden. Misschien voor de mensen die het boek hebben gelezen geen probleem, maar de mensen die nog nooit een Potter boek hebben aangeraakt kunnen weinig met sommige momenten. De Tri Wizard Tournament is nooit even interessant om te volgen, en is lange tijd zelfs even uit beeld verdwenen door een bal. Erg leuke scène is dat waarbij ik toch wel een aantal keren heb moeten lachen. Het einde was weer een beetje van hetzelfde, maar net als in deel drie weer erg goed. Mooi staaltje magie wordt in beeld gebracht als Harry en Voldemort met elkaar strijden.

Helaas doet Newell ook weinig met de nieuwe karakters. Zo kon ik bijv geen enkel gevoel krijgen bij de dood van Diggory omdat je hem als kijker niet echt kent. Barty Crouch en Crouch Jr. word ook wel heel weinig over verteld. Het beste karakter is Alastor "Mad Eye" Moody, fantastisch gespeeld door Brendan Gleeson. Ook Ralph Fiennes doet het geweldig. Jammer dat een aantal karakters wat meer naar de achtergrond zijn gedrukt, maar ook lweuk dat sommigen wat meer tijd krijgen. Fred en George zijn gewoon erg leuk, en ook Longbottem krijgt hier een wat grotere rol in. Mooi shot ook als hij heel bedroefd voor zich uit staat te staren voor het raam na de cruciatus vloek. Mij gaf het een beeld dat hij iemand is die iets zwaars meedraagt in zijn hart . Dumbledore is ook weer erg goed, en Gambon bewijst opnieuw dat hij de juiste man is om hem te spelen. Hoe hij zijn karakter vormgeeft spreekt mij opnieuw erg aan.

Visueel meer dan goed, helaas laat het verhaal technisch wederom wat afweten Newell creëert wel een film die gewoon erg vermakelijk is, maar echter het geheel niet altijd even interessant houd. De ontzettend sterke climax tilt de film dan wel weer naar een hoger niveau. Ook mooi is het wat ingetogen einde

avatar van wwelover
Veruit de beste van de vier die ik heb gezien. Waar ik de eerste drie nog redelijk en beetje magertjes vond vind ik the Goblet of Fire toch een stuk interessanter. Het verhaal is veel boeiender mede door de wedstrijden. De sfeer van Zweinstein mag dan wel weg zijn een beetje, maar dat boeide me eigenlijk toch niet. Zeker de inbreng van de twee andere scholen is erg leuk om te zien, niet alleen omdat het gaat om zeer mooie dames natuurlijk. Ik vind het wel mooi om te zien dat je ook merkt dat de film qua doelgroep meegroeit en niet meer een familiefilm is. De special Effects en muziek waren ook uitstekend.

De cast is ditmaal nog sterker dan voorheen. Daniel Radclife en Rupert Grint deden het prima, maar Emma Watson was niet alleen fysiek maar ook qua acteren erg gegroeid, maar god was is zij knap zeg. Verder zijn natuurlijk acteurs als Brendan Gleeson en Alan Rickman altijd goed. Maar ook Timothy Spall was erg sterk. Robert Pattinson deed het ook prima, hij is nu natuurlijk zelf helemaal doorgebroken via Twilight.

Toch een mooie 4*

avatar van Shinobi
Toch wel iets beter dan deel drie en hè, hè er gaat eindelijk iemand dood.
Ik ben blij dat de sfeer hier eindelijk donker is en we komen weer wat meer dingen te weten. Zoals dat die pa van Malfidus Voldemort helpt enz. en natuurlijk weer een confrontatie met Voldemort.

3, 5 Sterren van mij.

avatar van jumpstylemovie
Nog geen mening geplaatst?
Niet het beste Deel uit de reeks maar toch erg sterk. Heb hem nu al minstens 5 keer gezien maar het verveelt gewoon nooit. Tja, ik weet eigenlijk niet precies wat ik erover moet zeggen. Ben zo bekend met Harry Potter...

avatar van Near_Dark
Deze had'k sinds zijn cinemarelease zo'n 4 jaar geleden nog niet herbekeken, vandaag dus wel en het viel ongelooflijk goed mee, ik vond hem nu NOG beter dan toen

Dit is de eerste Potter-film waarvan ik wou dat hij langer duurde !
Er komen deze keer best wat emoties los bij de scholieren, de fantasyscènes zagen er nog nooit zo knap uit, het klopte gewoon allemaal als een bus.

Hun eerste, schuchtere kennismaking met de liefde op het schoolbal was vertederend om zien en oh zo herkenbaar De achtervolgingscène van Harry met de Draak adembenemend en het dramatische einde was de kers op de taart.

8/10.
De strafste Potter-Film tot nog toe en een die'k zeker nog verschillende keren ga herbekijken

De mooie popsong aan't einde van de aftiteling paste perfect bij de sfeer van de film.
Spijtig dat deze regisseur maar één Harry Potter heeft verfilmd
Blijkbaar is hij bezig aan de verfilming van het videogame Prince of Persia: The Sands of Time die volgend jaar zou uitkomen, daar kijk ik écht naar uit want dat schitterende Fantasy-Avonturenspel heb ik enkele jaren geleden tot het einde uitgespeeld.

avatar van Spetie
Vierde deel in de reeks en helaas de minste tot nu toe. Mike Newell doet deze keer de regie en maakt de film nog duisterder dan zijn voorganger. Dat is gelijk ook het grote pluspunt aan deze film, waar het qua sfeer wel goed zit. Grote minpunt is deze keer echter het verhaal dat erg rommelig en in sneltreinvaart verteld wordt, waarbij sommige sterke bijrolfiguren zoals Hagrid en Snape een wel erg kleine rol hebben in deze film. Ook lijkt het sterk een herhaling van zetten, omdat net als in voorgaaande delen er weer een persoon gezocht moet worden die niet deugt. Verder is het allemaal wel weer aardig onderhoudend, al hoop ik dat het volgende deel wel wat beter is.

avatar van Elineloves
Ik kwam er pas na Twilight achter dat Pattinson hierin meespeelt, was me eerder nooit opgevallen. Qua verhaal vind ik dit de meest interessante film, maar het einde maakt alles zeker goed. Erg indrukwekkend en ook zeer mooi neergezet. Wel erg leuk om de groei van de acteurs te zien, als je deze film vergelijkt met bijvoorbeeld deel 1.

avatar van chevy93
Mijn 2e Harry Potter film die ik in de bios heb gezien. 2x zelf aangezien 2 mensen op het idee kwamen om deze film met hun verjaardag in de bios te gaan kijken .

Ik vond het niet erg, aangezien het een leuke film is. Van dit soort films hou ik.
En met dit soort films bedoel ik 'films met een wedstrijd/competitie'.

avatar van Vinokourov
Poeh, wat tragisch, ik weet niks meer van deze film, maar hij scoort wel een ruime voldoende. Al die HP-delen onthouden, vind ik ook weer teveel van het goede en zo'n verpletterende indruk laat het ook niet achter.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Minder dan het vorige deel, maar toch nog goed bezig. Het kindse geraakt er wat af en er wordt tijd genomen voor het avontuurlijke. Al mist de film soms de nodige humor en neemt het zichzelf wat te au serieux. Je mist ook opnieuw de sterke acteurs van de vorige film. Ik ben in elk geval al blij dat Dobby niet opnieuw te zien is. De hoofdpersonages vervallen soms in cliché scènes met puberliefde maar de figuren van 'the dark side' (om het met een Star Wars term te zeggen) worden toch wat beter uitgewerkt.

avatar van Metalfist
Dark and difficult times lie ahead

Ik was gisteravond bij het zappen nog even blijven hangen bij het programma Banana Split waar ze Piet Huysentruyt in het zetten, iets wat nooit slecht is. Toen dat gedaan was begon deze 4e Harry Potter film. Nu heb ik heel de reeks al wel eens gezien maar van deze kon ik me bijster weinig herinneren. Hoewel het niet de bedoeling was, ben ik toch nog blijven hangen.

Ik was wel blij dat ik de DVD had want de reclame die ze tussen zo'n film smijten is verschrikkelijk irritant. Onderbrekingen op de slechtste momenten, reclame die een hoek van het beeld vult terwijl de film nog bezig is... Ik neem tegenwoordig alles op zodat ik de reclame kan doorspoelen en daar is dus een gegronde reden voor. Soit, genoeg gezaagd over de irritatie betreffende VT4. De Harry Potter boeken heb ik al meerdere keren gelezen (de één al wat meer dan de andere) maar verleden jaar heb ik toch eens heel de reeks achter elkaar gelezen. De Vuurbeker behoort niet echt tot één van mijn favoriete delen, het is soms iets te langdradig, maar Newell weet er wel een uitstekende film van te maken. Er zijn ontzettend veel stukken uit geknipt, tot een redelijk groot ongenoegen want sommige fragmenten had ik wel verfilmd willen zien, maar het maakt toch nog een redelijk coherent geheel. Langs de andere kant kan ik dat moeilijk beoordelen want ik weet hoe het verhaal verder gaat. De actie volgt elkander erg snel op waardoor The Goblet of Fire met zijn speelduur van een dikke 2 uur als een sneltrein voorbij vliegt. Veel daarvan is natuurlijk te wijten aan de erg sterke CGI. De film is er mee volgestopt, maar het ziet er wel allemaal erg mooi uit en adembenemend uit. De film ademt dan ook de Potter sfeer uit doordat er op de achtergrond nog altijd genoeg is te beleven. Een minpunt dat ik had bij The Half-Blood Prince (de laatst geziene HP voor deze) was dat de magie wat verdween doordat er geen schilderijen bewogen en dergelijke maar daar is hier niets van op te merken. Alleen jammer dat we zo weinig Zwerkbal te zien krijgen, het WK had gerust wat meer tijd in beslag mogen nemen maar langs de andere kant is het Toverschool Toernooi belangrijker. Viel me wel op dat de humor hier wel was geslaagd. Ik kan me het niet meer goed herinneren maar ik wist niet dat het boek ook zoveel grappige fragmenten bevatte. Hulde voor Newell trouwens dat hij, in dit soort magie-films, de menselijke relaties toch zo (h)eerlijk weet aan te pakken. De aanloop naar het bal (plus het bal zelf) zijn dan ook erg leuk om te zien.

Ik weet nog dat ik eens tegen een vriendin was aan het uitleggen waarom ik Twilight niet goed vond en dat veel daarvan te wijten was aan Pattinson. Zij zei me toen dat ze ook niet goed begreep waarom hij nu ineens als een idool wordt beschouwd en toen hij in die Harry Potter film meespeelde dat niemand dezelfde reactie als nu had. Ik viel compleet uit de lucht want ik had er geen enkel besef van dat Pattinson in een Harry Potter meespeelde maar de vriendin wist niet meer welke film het was. Ik dacht bij mezelf dat het maar een klein rolletje zal zijn geweest want ik kon me hem niet meer plaatsen bij een personage. Althans tot deze film. Waar Pattinson een droge vis is in Twilight, speelt hij hier toch wel een uitstekende Carlo. Bij sommige personages heb ik soms moeite met de manier waarop ze zijn voorgesteld maar Pattinson was uitstekend, al was hij hier wel weer erg bleek. Michael Gambon was wat teleurstellend als Perkamentus. Het is alweer lang geleden dat ik de boeken heb gelezen maar bij mijn weten was hij toch niet zo 'agressief' in het boek, al is veel daarvan te wijten aan het script want Gambon doet toch maar wat hem gevraagd wordt. De andere leerkrachten daarentegen zijn meer dan uitstekend in hun rol. Alan Rickman als Sneep, Maggie Smith als Anderling en ook nieuwkomer Brendan Gleeson als Dolleman is erg goed gecast, al had ik me hem wel anders voorgesteld maar Gleeson vervult de rol met verve. Kan ook gezegd worden van Fiennes die zijn kleine rol erg goed vertolkt. Het trio Watson, Grint en Radcliffe lijkt ook per film beter te worden. Watson is altijd al wel goed geweest maar de andere twee konden toch wel wat verbetering gebruiken in de eerste delen maar daar is hier gelukkig geen sprake van. Vooral Grint weet een erg sterke komische timing te ontwikkelen. Eigenlijk doe ik nu wel veel mensen onrecht aan door hun naam hier niet te vernoemen en dat is onterecht want iedereen kent een fantastische rol. Alleen jammer dat Gary Oldman als Sirius zo'n kleine rol heeft.

Sterke Harry Potter film. Er is veel geknipt maar het wordt nergens fragmentarisch of onoverzichtelijk en visueel ziet het er uitstekend uit. De cast is nog altijd erg sterk en de vele bijrollen worden door de nieuwe acteurs in de reeks perfect ingevuld. Ik had het niet verwacht maar ik verhoog met een halve ster.

avatar van Thorongil
Deze Harry Potter-film beviel me wat minder dan gewoonlijk. We krijgen slechts een zeer korte introductie van het Wereldkampioenschap Zwerkbal, dat helaas bruusk onderbroken wordt van zodra het begint. Daarna krijgen we een soort homo-erotische bejubeling van Kruml door de Wemels in de tent. Uren na de chaos op het kampveld blijkt Harry volledig alleen te zijn, niemand die hem scheen te missen.
Dwaaloog Dolleman was geweldig neergezet en was de ster van de film in mijn ogen, zijn les over de Onvergeeflijke Vloeken en Malfidus' straf waren top. Toen ik de film recent terugzag op tv, was ik verbaasd dat er ook al zoveel romantiek inzat. Vooral de relatie Hermelien-Ron wordt goed voorbereid voor de volgende films.
Het Toverschooltoernooi was goed, vooral het gevecht met de draak. Al vond ik dat het doolhof wat meer variatie kon gebruiken. In het boek moet Harry het namelijk opnemen tegen Boemannen, Skreeften, en een Sfinx die een raadsel stelt. Kruml, Kannewasser en Delacour waren nogal eenzijdige karakters en konden wat beter uitgewerkt worden.
Het beste van de film was de herrijzenis van Voldemort, het decor van het kerkhof, het zag er best angstaanjagend uit voor een kinderfilm. Verder krijgen we ook het eerste duel van Harry met aartsvijand Voldemort. Priori Incantatem zag er spectaculair uit.
Een behoorlijke film die echter, voor mij als fan van de boeken, enkele minpunten heeft .

avatar van rep_robert
Zo, wat een flinke verbetering ten opzichte van de voorgaande drie delen zeg. Na een ietwat slome start van de HP filmreeks begint het nu echt tot leven te komen.
De film heeft echt op alle punten een betere uitwerking als ik zo kijk, maar bovenal is het gevoel dat ik overhoud na het zien van deel 4 gewoon een stuk bevredigender dan wat ik met de vorige delen had.

De actie is gewoon vet, er zit een lading spanning in de film, de special effects zijn goed, de interactie tussen Harry, Ron en Hermelien is veel leuker in beeld gebracht. De personages lijken allemaal wat meer tot leven te komen(kan ook door de leeftijd komen) en dat zorgt ook voor een grote inleving met deze filmreeks. Iets minder kinderachtig en meer actie.
Het verhaal is in principe behoorlijk standaard, maar is zo leuk verpakt dat dit bijna niet opvalt. Tevens lijkt de film voor de rest van de HP serie ook een stuk bepalender dan de vorige 3 delen.

Dit waren 2,5 enerverende uren. Op naar deel 5!

Aardig verhaal, maar ik heb me heel de film geirriteerd aan Harry Potter en zijn stomme neplach. Echt een slechte acteur die Daniel Radcliffe.