Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

Ik houd wel van fantasy films. (meest van SW) Vooral het begin vind ik erg mooi. Met de special effects. De wegisweg en toverspreuken zijn erg mooi. Het tweede deel is echter wat minder. Meer voor kinderen. De drie avontuurlijke kindjes die iets ontdekken. Ik vind het vliegen op de bezemstelen ook niet zo mooi.
Maar al bij al een geslaagde film 3.5*

avatar van aburefan
lol@jeroen indacomputer

BuffySummers
het is een vet coole film man !!

GR Buffy Summers---immers ik ben hier nieuw..:D

Ik vind de fillum tog wel 4 sterren waard; ondanks dat de meesten het verhaall al kenden tog een mooie film, met die special effects en alles, erg mooi gedaan. Ook wel goed geacteerd. Ik vond het wel een goede film duzzz ****!

visje1991
ik heb deze dvd zelf en vind hem erg leuk
de 2e lijkt me wel leuker
maar ik ga er heen
oja
ik geef een 5.0

Goeie film en redelijk goed het boek gevolgd. Ben benieuwd naar deel 2 (en alle andere delen natuurlijk!)... maar dat wordt nog ff wachten. Heb begrepen dat in dl.2 meer zwerkbal komt, wat zou duiden op meer 'special effects'. Hoop niet dat daardoor het 'sprookjesachtige' van de boeken (en de deze 1e film) plaats gaat maken voor een pure 'special-effects-film' (waar MI2 ook zo'n lekker voorbeeld van is).

avatar van Goodfella
Nou... Om er een beetje bij te horen maar even gehuurd... De effecten waren wel leuk en de film was (heel) af en toe zelfs nog wat vermakelijker dan ik gedacht had, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Standaardverhaaltje, flauwe humor en het oogde allemaal nogal kinderachtig. Kids rond je 10 jaar oud zullen zich ongetwijfeld opperbest vermaken, maar ik ben bang dat ik niet helemaal tot die doelgroep behoor...

Ehm... wat betreft het publiek van rond de 10 jaar: dat zeiden de eerste recensenten van de boeken ook. De boeken WAREN ook bedoeld voor 10-jarigen (ongeveer)... Maar duidelijk is nu wel, dat echt IEDEREEN (op een enkele malloot na dan... of trap ik nu nu een aantal mensen op hun puntje puntje puntje? )de boeken heeft gelezen (of van plan is nog te lezen) en de meesten daarvan dus ook benieuwd zijn naar de films (en ook meestal redelijk enthousiast over het resultaat zijn).

Ken weinig volwassen die over de film te spreken zijn.

Wat een goeie film zeg.
Het is zo een leuk sfeertje, ik heb de boeken ook gelezen en ik als ik die boeken lees droom ik helemaal mee.
En tuurlijk had ik wat karakters uit het boek anders voorgesteld, maar ik vind het sfeertje in de film zo goed, als ik me een beetje kut voel en ik zie deze film ben ik weer helemaal blij.
Ik ben erg benieuwd naar deel 2 .

4.5 sterren

Bleek dit gewoon te zuigen, (ik hou helemaal niet zo van dit soort (sprookjesachtige) verhalen

avatar van Ralfke
Ik dacht dat dit echt een hele saaie film was, maar ik moet toegeven dat ik het (als 25-jarige) toch best een vermakelijke film vond. Alleen een te snel afgeraffeld einde, maar ja, dat zal wel met de sequels te maken hebben. Het is alleen jammer dat rondom dit soort films zoveel merchandise uit de kast getrokken wordt. In de film zelf worden de snoepjes - die later in de schappen van de supermarkten kwamen te liggen - gewoon al getoond! Erg slim, maar wel een beetje jammer. Maar deze HP-film krijgt van mij toch wel ***1/2.

Maar deze HP-film krijgt van mij toch wel ***1/2.
ROTFLMAO

ROTFLMAO

Vind dit juist een mindere (preutse) HP.

Heb je er meerdere gezien dan?

euh, nee.

Vind dit juist een mindere (preutse) HP.

Dan wil je toch zeggen dat je er meer hebt gezien, of begrijp ik het verkeerd.

avatar van Ralfke
Eh... een HP-film kan op twee manieren uitgelegd worden; als Harry Potter-film, maar ook als eh... een ander genre geloof ik. Daar heb ik tenminste wel eens iets over ge... gelezen

avatar van Yak
Yak
een harde politiefilm, toch?

avatar van Mindflight
erg coole film, vond harry alleen een beetje matig spelen. hermelien was geniaal, ron ook wel goed

Heel magisch allemaal. Heb de boeken uit en wacht met smart op deel II van Harry Potter.

Heb meer zin in deel 5...

Best leuk.***1/2

BS
he, ik heb hier nog niet op gestemd???
nou ja, doen we dat nu even.

Ik vind dit een erg,erg goede film.Het is vooral de sfeer die het hem doet.
Oke, hij is misschien af en toe at kinderachtig,maar voor dat publiek is het ook gemaakt.Erg vermakelijk, grappig, zeer goede sfeer en erg mooie muziek erby.Ik heb ervan genoten.
4,5 ster!!

Het is echt een leuke film om naar te kijken.

Super film!

avatar van jester
Leuke film, met mooie effecten en een goed getroffen sfeer. Toch geen topper, en wel om de volgende redenen: Daniel Radcliffe kan absoluut niet acteren (in tegenstelling tot het meisje dat Hermelien speelt), het verhaal is onevenwichtig van opzet (het einde wordt bv afgeraffeld). Al met al heb ik me wel vermaakt: 3 sterren. Ik ben wel benieuwd hoe Radcliffe het in deel 2 gaat doen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
een stuk beter, lees ik overal

avatar van jester
Laten we het hopen, in deze film begon het me op een gegeven moment te irriteren. Jammer.

een stuk beter, lees ik overal

Maar dat is hype, denk je niet?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
nee ik denk dat dat gewoon onafhankelijke recensies zijn