- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)
Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 873 stemmen
Bij Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009):
Nog een herziening. Kan het niet laten om er toch wat over te lullen . Blijf bij mijn mening.
Minpunten:
- Aanval op de brug mocht van mij wat heftiger.
- Greyback... wie?
- Te weinig spanningsopbouw in de grot-scène.
- Begrafenis van Dumbledore had tcoh prachtig kunnen worden.
- Algemene toon toch iets te licht in vergelijking met de vorige twee films.
- De aanval op Rons huis mocht heftiger en spannender, ook is The Burrow opgeblazen, hoe moet dat in deel 7?
- De aanval op Rons huis kwam te plotseling, verder was het in de rest van de film alsof er niets gebeurd was.
- "Yes. Potter, I am the Half-Blood Prince." Dus?
- Het knippen van het gevecht in de Astronomy Tower zorgde ervoor dat de Death-Eaters achteraf behoorlijk nutteloos waren.
- Hoe the hell vond Dumbledore de grot nu!?
- "Hahaha! Die Ron, gaat ie weer op z'n bek... oh, wacht... huh, wat doet ie nu... schuim uit z'n mond?"
- Huh, oh, Harry is alweer bij Perkamentus voor zo'n herinnering (te snel geëdit).
- De scène in de grot mocht heftiger; kom op, filmmakers, houd je niet in puur en alleen voor de allerjongste kijker, want zo stel je juist de grootste doelgroep teleur!
- Bonnie Wright (Ginny) kan absoluut niet acteren.
- Opnieuw continuïteitsverlies in de serie. Deze keer met de Pensieve, die compleet anders was dan in The Goblet of Fire.
- Waarom heeft Harry ineens geen visioenen meer en geen pijnen aan zijn litteken, terwijl Voldemort steeds machtiger word?
- Tovenaarsoorlog. Waar is de Order of the Phoenix?
- Hagrids huis in de fik, maar waar is Hagrid?
- Waarom zegt die vrouw "Sweetheart" tegen Lupin? Hebben ze een relatie ofzo?
Pluspunten:
+ Prachtige, duistere cinematography.
+ Visual effects van topniveau.
+ Daniel Radcliffe is echt vooruit gegaan (alhoewel hij nog steeds geen krachtig personage neerzet).
+ Rupert Grint en Emma Watson spelen hun rollen erg goed.
+ Tom Felton (Draco Malfoy) verraste mij positief in zijn acteren.
+ Jim Broadbent als Slughorn is geniaal.
+ Eindelijk weet Michael Gambon hoe hij Dumbledore moet neerzetten.
+ Ik kon erg lachen om de humor van de film.
+ Helena Bonham Carter = Bellatrix Lestrange.
+ Herinneringen aan Voldemort zijn erg goed gebracht.
+ De Inferi waren lekker eng.
+ De grot zag er prachtig uit.
+ Dumbledore en zijn ketting van vuur waren zeer indrukwekkend.
+ De score van Nicholas Hooper is erg mooi, maar is nog mooier verwerkt in de film (Slughorn's Theme is prachtig).
+ Alan Rickman speelt een geniale Snape.
+ [De Horcruxes zijn kort, maar krachtig uitgelegd.
+ Dumbledore's dood is prima gebracht (kon zeker wel beter, helaas), ook de toverstokken die in de lucht worden gestoken is mooi.
+ De scène helemaal op het begin, waarin Dumbledore en Harry in het Ministry of Magic staan bezorgde mij kippenvel.
+ Prachtige settings.
+ Romance tussen Ron en Hermione is leuk gedaan (goed geacteerd ook).
+ Gelukkig een stuk meer magie dan in de laatste film.
+ De scène waarin Bellatrix de Grote Zaal "opblaast"] is erg machtig.
+ De scène waarin Slughorn de herinnering aan Harry geeft vind ik een erg mooie en goed geschreven scène.
Oh, en nog een nieuwtje! Het script van The Half-Blood Prince is op internet verschenen. Beter dan het uiteindelijke filmresultaat, vind ik. Deze van mijn bovengenoemde minpunten zijn daarin namelijk opgelost:
- Greyback... wie? (Althans, in het script heeft hij wat tekst).
- Te weinig spanningsopbouw in de grot-scène (voor de lezers van het boek: Harry's accio Horcrux stukje zit erin, met de bleke gedaante die uit het water springt).
- De aanval op Rons huismocht heftiger en spannender, ook is The Burrow opgeblazen, hoe moet dat in deel 7 (hij is iets spannender in het script en het Nest word daar niet opgeblazen)?
- Hoe the hell vond Dumbledore de grot nu (is een heel stuk duidelijker in het script)!?
- "Hahaha! Die Ron, gaat ie weer op z'n bek... o, wacht... huh, wtf doet ie nu... schuimuit z'n mond?" (in het script werd hiervoor iets meer tijd genomen, waardoor het in de film niet meer zo plotseling was overgekomen, waarschijnlijk).
- De scène in de grot mocht heftiger; kom op, filmmakers, houd je niet in puur en alleen voor de allerjongste kijker, want zo stel je juist de grootste doelgroep teleur (Dumbledore zei letterlijk: "KILL ME, HARRY! YOUR WORD, HARRY! KILL ME!", toch al wat heftiger, niet?).
- Hagrids huis in de fik, maar waar is Hagrid (in het script kwam hij zijn huisje nog uitgerend)?
]Bovendien vond ik de dialoog met Draco Malfoy en Dumbledore op de Astronomy Tower in het script een stuk beter.
Het script is hier te vinden (PDF formaat): http://warnerbros2009.warnerbros.com/assets/screenplays/hpathbp_screenplay.pdf
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Leuk dat je na herziening nóg een klein stukje schrijft.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 873 stemmen
Tja, het is een beetje lang uitgevallen...
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Geen probleem hebben we weer stof om over te praten, volgende week komt de dvd uit dus kan ik 'm weer eens zien.
Ik haal een aantal minpunten aan die me opvielen:
Minpunten:
Juist de twee duistere gebeurtenissen (brugscène, aanval op huis) waar je niet tevreden over bent maken de film tot een duister deel. Absoluut lichter dan zijn voorgangers, maar niet té licht.
Daarbij wil ik toevoegen dat de scène bij Ron's huis inderdaad later een klein plotgat zal opleveren, maar voor de spanning geweldig en vooral prachtig geschoten is door dat hoge gras.
Behoorlijk nutteloos? Ze waren wel op stap om de machtigste tovenaar aller tijden uit te schakelen. Een beetje back-up kan dan geen kwaad.
Andere regisseur, andere visie. Dat moet je in mijn ogen respecteren. Of je het lelijk vindt is natuurlijk je eigen keuze.
Minder contact met Sneep die hem eigenlijk verzwakte i.p.v. versterkte, bovendien is hij mentaal sterker in dit deel.
Afwezig, te zwak om op te treden. Ja, je hebt gelijk een paar minuutjes hadden ze wel verdiend.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 873 stemmen
Maar dat is juist het probleem! Het is nu oorlog, dus dit deel zou juist duisterder moeten zijn dan zijn twee voorgangers, dus waarom ze nu zo focussen op de humor is mij echt een raadsel. Dan had ik liever gehad dat de twee vorige delen nog niet zo duister waren.
Bellatrix zei zelf in de film dat Draco hem MOEST vermoorden. Dus dan heeft Draco geen zak aan back-up. In het boek was de hele Order of the Phoenix nog aanwezig, dus was wat back-up wel handig. Nu heeft hij het hele jaar aan die Verdwijnkast zitten te werken, terwijl de Death Eaters uiteindelijk totaal geen nut hadden.
Maar het slaat toch nergens op dat heel dat ding er nu ineens compleet anders uitziet?
In boek 5 zei Ron inderdaad dat het mogelijk zou kunnen zijn dat Snape Harry verzwakte. Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn en bovendien heeft Ron dit in film 5 niet eens gezegd. Harry was in deel 7 wel mentaal sterk en toen kreeg hij ook die visioenen. Waarom niet gewoon het simpele dialoogje, dat er makkelijk in had kunnen zitten, van Dumbledore dat Voldemort zich afsluit voor Harry's gedachten (ze hoeven het ingewikkelde begrip Occlumency nog niet eens te vernoemen).
Waarom quoteer je het als je het met me eens bent?
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
- Bonnie Wright (Ginny) kan absoluut
Hagrids huis in de fik, maar waar is Hagrid?
Deze 2 vind ik zelf ook best grote minpunten!
JohnWilliams
-
- 7503 berichten
- 934 stemmen
Je had het over een Slakhoorn Theme Albus, maar het slechte hieraan is dat ik dat thema ALTIJD vergeet het blijft niet hangen dus is het slecht! Denk aan de tonen van Gilderoy Lockheart, 10 keer beter.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Maar dat is juist het probleem! Het is nu oorlog, dus dit deel zou juist duisterder moeten zijn dan zijn twee voorgangers, dus waarom ze nu zo focussen op de humor is mij echt een raadsel. Dan had ik liever gehad dat de twee vorige delen nog niet zo duister waren.
Nee, het is nog geen oorlog alleen terroristische aanslagen. Een beetje licht is wel fijn tegenover twee grootse eindstukken die eraan staan te komen. Er licht in mijn ogen ook geen focus op de humor, die is alleen duidelijker aanwezig dan normaal. Veel mensen hebben zo weer een reden om de film vanwege verandering naar beneden te halen, terwijl dat in mijn ogen juist de kracht van de film is.
Bellatrix zei zelf in de film dat Draco hem MOEST vermoorden. Dus dan heeft Draco geen zak aan back-up. In het boek was de hele Order of the Phoenix nog aanwezig, dus was wat back-up wel handig. Nu heeft hij het hele jaar aan die Verdwijnkast zitten te werken, terwijl de Death Eaters uiteindelijk totaal geen nut hadden.
Oké, misschien heb je hier een punt, maar als de Dooddoeners niet waren verschenen was Harry wel terug naar boven gegaan en had het verhaal er helemaal anders uitgezien. Als Draco het niet had gedaan had één van hen het wel moeten doen.
Maar het slaat toch nergens op dat heel dat ding er nu ineens compleet anders uitziet?
Mensen houden van verandering, ze passen omgevingen aan. Stoelen worden vervangen, tafels soms worden muren geverfd en Perkamentus verandert zijn Hersenpak van vorm. No big deal.
In boek 5 zei Ron inderdaad dat het mogelijk zou kunnen zijn dat Snape Harry verzwakte. Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn en bovendien heeft Ron dit in film 5 niet eens gezegd. Harry was in deel 7 wel mentaal sterk en toen kreeg hij ook die visioenen. Waarom niet gewoon het simpele dialoogje, dat er makkelijk in had kunnen zitten, van Dumbledore dat Voldemort zich afsluit voor Harry's gedachten (ze hoeven het ingewikkelde begrip Occlumency nog niet eens te vernoemen).
Het is toch duidelijk dat Voldemort zich gedeisd wil houden en Potter geen van zijn plannen kan doorgeven aan Perkamentus? Dit is pure logica, door de verbinding zagen ze elkaars plannen, Voldemort wil de verbinding gesloten houden.
Ik mag het toch wel met je eens zijn.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 873 stemmen
Nee, het is nog geen oorlog alleen terroristische aanslagen. Een beetje licht is wel fijn tegenover twee grootse eindstukken die eraan staan te komen. Er licht in mijn ogen ook geen focus op de humor, die is alleen duidelijker aanwezig dan normaal. Veel mensen hebben zo weer een reden om de film vanwege verandering naar beneden te halen, terwijl dat in mijn ogen juist de kracht van de film is.
Maar nu komt Voldemort aan de macht. Waarom zijn dan de twee vorige films een heel stuk duisterder dan deze. Bovendien vind ik de spannende scènes in deze film niet zo spannend als de climax in deel 5 (op het stukje met de Necroten na) en lang niet zo spannend als de actiescènes van deel 4. Het mag van mij nu allemaal wat heftiger. Ook zijn de Dooddoeners door hun vliegende rookgedaante minder dreigend, moet ik zeggen. Ik heb liever dat ze plotseling recht voor je neus Verschijnselen met een oorverdovende knal, dan schrik je je kapot als er eentje aankomt. Nu zie je ze al van ver aankomen.
Nee, want dat mochten ze niet. Draco moest het doen. Bellatrix wist trouwens dat Snape die Unbreakable Vow had afgelegd, dus moest hij Draco helpen met zijn opdracht. Dus eigenlijk had Draco al back-up. Bovendien was het uiteindelijke nut van de Death Eaters er gewoon niet. Ze hadden misschien nut kunnen hebben, maar dat hadden ze uiteindelijk niet en daarom voelen ze gewoon nutteloos en dat zie ik (misschien wel niet als een echt groot) minpunt.
Haha . Maar een Pensieve is wel een eeuwenoud voorwerp dat in Dumbledore's kast staat, lijkt me niet iets dat ineens compleet veranderd. Ook de magie van het hele ding is anders, wat ook een beetje raar is. Het is gewoon raar en ik vind het echt een (klein) minpunt, want ze verliezen hiermee echt de continuïteit in de serie. Een andere visie is prima, maar om nu zowat alle concepten compleet te veranderen is niet prima.
En dat was nou precies wat verteld had moeten worden in de film.
Tuurlijk .
@ JohnWilliams
Bij mij blijft het thema wel ALTIJD hangen, dus is het goed.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Vanaf morgen officieel verkrijgbaar!