Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door David Yates
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

avatar van Pieter Montana
Zoals The One Ring al zei was deze HP weer topvermaak. Door de jaren heen lijkt Potter wel één van de enigste reeksen die alleen maar beter en beter wordt met elk deel. Niet meer het frivole, onschuldige toontje uit deel één. Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint blijven alleen maar beter en beter worden. Hun Hogwarts wordt alleen maar grimmiger en grimmiger met de jaren. Harry's hallucinaties beginnen eerder op scenes uit Requiem for a Dream te lijken. Voldemort is vreselijker dan ooit. En we moeten zelfs van een personage voorgoed afscheid nemen.Het topvermaak zal dan toch vooral te danken zijn aan de klasse van de Britse acteurs. Gary Oldman als Zwarts, Alan Rickman die Snape weer heerlijk speelt, Helena Bonham Carter is al even heerlijk als nieuwkomer Bellatrix, en zo kan je nog wel een tijdje doorgaan.

Jammer genoeg moet ik toch weer hetzelfde argument gebruiken als bij deel 4. Wat de Harry Potter-boeken zo leuk maakt zijn de details. Het langzame opbouwen van de spanning. Harry wordt zo wel 5x naar Omber gestuurd om straf te schrijven. Omber haalt vaker uit naar Harry's opmerkingen over Voldemort. Rowling wist in dit boek, m'n favoriete HP-boek, zo goed Omber door en door slecht te laten worden. Waar was Harry's interview met De Kibbelaar? De SLIJMBAL-examens bezetten een groot aantal hoofdstukken in het boek. Hier nog geen minuut... Zelfs over de aanval op Mr. Wemel wordt erg snel gedaan.Over Hermelien's S.H.I.T-club is nog geen woord gezegd. Waar was de hersenkamer? Dobby? Zit Malfidus nog wel op Zweinstein? Heeft Ginny, toch ook een belangrijk personage, eigenlijk wel iets gezegd? Ik vind het jammer dat de keuze nog altijd niet is gemaakt om zo'n dikke boeken in 2 delen op te splitsen. Hier springt het maar van de hak op de tak.

The One Ring schreef:

De enige minpunten in deze film komen uit het boek (plotwendingen die me niet bevallen en zo) en uit vorige delen (de casting van Gambon als Dumbledore blijf ik verkeerd vinden, neem a.u.b. Peter O'Toole)

Ik blijf me verbazen hoe er altijd zo negatief wordt gedaan over Gambon. Waarin verschilt hij dan zoveel van Harris?

avatar van Macmanus
Leuke film

Toch nog steeds een leuke reeks. Denk dat ze er inderdaad verstandig aan doen om bijna altijd te wisselen van regisseur. Lijkt de reeks redelijk fris te houden. Vooral na Columbus is het niveau goed steady gebleven. Wat vooral komt door de voortreffelijke casting. Hoewel Radcliffe weer tegenvalt is de rest in erg goede vorm. Imelda Staunton is vooral lekker bezig, weet precies in wat voor film ze zit. Maar ook Rickman en Hermione en Ron zijn leuk bezig.
Verhaal is verder leuk, het word allemaal nog wat grimmiger. Leek me toch allemaal best eng voor de erg jonge kijkertjes onder ons soms. Hou ik wel van, dat zoetsappige Disney gedoe willen kinderen toch niet meer.

Vermakelijk. Yates doet de volgende ook zie ik. Ben benieuwd wie de laatste doet, hoorde wilde verhalen over Shyamalan. Maar een Fincher of een Aja zouden pas echt leuk zijn

3.5 sterren.

avatar van Matchostomos
Cuaron blijft koning van Zweinstein

'Harry Potter and the Order of the Phoenix' is alweer de vijfde Harry Potter in de alombekende franchise, en het voornaamste wat we uit dit deel kunnen concluderen is dat Cuaron koning van Zweinstein blijft.

Kersvers regisseur Yates valt al bij al weinig te verwijten, zijn regie is feilloos, doch zelden echt opwindend (de openingsscène was meteen de eerste en enige opwindende). Yates kan daarbij wel steunen op een bij tijd en wijlen sterke fotografie van voormalig Kieslowksi-cameraman Idziak. Hoewel me dat pas na enig opzoekwerk is opgevallen, zie je doorheen zijn oeuvre toch heel wat gelijkenissen naar voren komen (zie 'Black Hawk Down', 'Gattaca', 'Bleu' en 'A Short Film About Killing').

Wie we wel enig verwijt kunnen toeschrijven, is de scriptschrijver. Zijn poging om het vijfde boek (zelf niet verder dan het derde boek geraakt) naar het grote scherm te vertalen draait uit op één grote opeenvolging van uiterst individuele en op zich staande scènes, die bovendien met weinig schwung tot een volwaardig geheel worden gemonteerd.
Hierdoor wordt de kijker zelden getracteerd op emotionele hoogtepunten én opwindende en meeslepende actie. Net als het vierde deel, moet ook 'The Order of the Phoenix' de kijker een overduidelijke climax schuldig blijven.

Om de scriptgewijze tekortkoming enigszins te compenseren kunnen we alsnog teruggrijpen naar de amusante en excentrieke nevenpersonages, met voorop natuurlijk Imelda Staunton. Al verdienen Gary Oldman, Alan Rickman, Emma Thompson en vooral Helena Bonham Carter (hoop dat haar rol in de volgende film aanzienlijk wordt vergroot) eveneens een eervolle vermelding.

avatar van Rianneke_Dan
Weer een heerlijk deel uit de Harry Potter - reeks.

Ik ging er niet heen met de verwachtingen dat dit deel beter zou zijn dan de vorige of dat in dit deel de details beter werden verwerkt dan bij de vorige films, en ik denk dat, dat de reden is dat ik er wederom weer erg van genoten heb. De drie hoofdrolspelers waren weer op hun best, en natuurlijk waren alle andere personages ook weer geweldig, alleen moet ik toegeven dat ik me soms vreselijk ergerde aan het personage dat Imelda speelde. Maar goed dat was natuurlijk ook de bedoeling.

Verhaal was traag, en het duurde heel lang voordat er echt wat actie kwam, maar opzich was dat voor mij niet echt negatief, want wat je dan ook krijgt van actie aan het einde was werkelijk geweldig, nog nooit zulke mooie effecten gezien, en ik zat op het puntje van mijn stoel. Ook natuurlijk vanwege het effect in de bioscoop qua beeld en muziek, maar het was overweldigend.

Harry word ook volwassen en dat ga je natuurlijk ook echt merken in zijn personage, en dat vond ik bij Ron en Hermelien nog wel meevallen, hun personages stonden meer op de achtergrond naar mijn idee. Humor was ook wat minder, maar goed het hele verhaal word natuurlijk serieuzer, dus humor is ook niet echt meer van toepassing.

Ondanks die kleine dingetjes vond ik het weer een geweldige Harry Potter film, en heb ik zeker weer genoten en daarom krijgt deze van mij weer de volle 5*

Leuke film, maar ik vond het begin niet overtuigend. En met het begin bedoel ik zo'n beetje de hele eerste helft. Imelda Staunton brengt gelukkig ook flink wat peper in de film. Het probleem in het begin vond ik vooral dat het heel duidelijk een film in een serie is: het begint gelijk donker, Harry wordt niet vertrouwd, hij is eenzaam, en de opbouw lijkt gewoon niet te kloppen, met zo'n Luna die in zo'n vijf minuutjes deel uitmaakt van de vriendenclub. Dat overtuigde me niet. Ik irriteerde me ook, net als in het eerste deel van de Harry Potter-filmreeks, aan de stiltes in de dialogen. Zo onnatuurlijk!
Maar gelukkig is daar miss Umbridge - wat een heerlijk personage, en dat geeft aanleiding tot flink wat grappige scènes met de Room of Requirements en de conciërge die maar bordjes met decreten blíjft timmeren.
De actiescènes aan het einde vond ik dan weer zeer overtuigend - het gevecht tussen Dumbledore en Voldemort dat maar door bleef duren, gaf goed aan met wat voor krachten we hier van doen hadden. Ik vond het einde ook heel mooi en ontroerend.
Verder mooi stil spel van Bonnie Wright die Ginny Weasley speelt.
Tonks was helaas een heel ander soort vrouw dan ik gefantaseerd had door de boeken. Emma Watson en Rupert Grint vielen met wat tegen in deze film, juist door die dialogen die ik net noemde. Daniel Radcliffe speelt Potter, zoals velen al zeggen, als een wat bleek personage. Toch vind ik dat, juist ook met de kennis van boek 7 in mijn achterhoofd, een voordeel: alles wat gebeurt, daar heeft hij niet om gevraagd - hij is niet beroemd omdat hij zo vreselijk interessant is, nee hij is ongevraagd beroemd geworden omdat hij simpelweg 'the Boy Who Lived' was.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Prima kijkvoer, maar (als ik het me goed herinner) samen met de 2e film de minste Potter. M'n grootste probleem is toch wel dat er eigenlijk niets gebeurt in deze film, volgens mij kun je straks zonder problemen van film 4 naar film 6, zonder echt iets te missen.

avatar van jumpstylemovie
ik heb hem net gezien in de bios, hij is echt zo gaaf.
in tegenstelling tot de andere delen is deze een stuk harder dan de anderen, maar dat maakt hem juist beter.
ik vond vooral het eindstuk leuk, als voldemort tegen perkamentus vecht. van mij krijgt ie 4.5******

avatar van titia
Heb de film in de Imax (Pathé Arena) gekeken. Leuk dat ze een stuk 3D hebben gemaakt (voor degene die de film al gezien hebben: het hele stuk in het ministerie aan het einde van de film en de vliegreis ernaartoe is 3D) Niet alles vond ik even goed gemaakt, soms had ik het idee dat ze niet het hele beeld 3D hadden gemaakt. Zie je bv Harry en entourage ergens staan en ik had het idee dat alleen Harry 3D was. Weet niet of dit technisch eigenlijk wel mogelijk is, maar ik vond het niet geweldig. En het beeld is niet helemaal geweldig, tijdens het 2D stuk is de film echt superscherp, maar in 3D wordt het wat wazig. Maar sommige effecten zijn dan wel weer zo gemaakt dat je dingen zowat kan vastpakken, en dat vond ik wel erg mooi!

Genoeg techniek, ik heb genoten van de film! Vooral Bellatrix vond ik geweldig (Helena Bonham Carter), maar dat is zowiezo een geweldige actrice. (lees: vind ik....)
Harry wordt langzamerhand wat volwassener, het kinderlijke gaat een beetje van zijn gezicht af. En hij gaat steeds beter acteren.
Ben benieuwd naar de laatste 2 films! (btw: was Snape nu heel veel dikker geworden? Daar wordt hij wel wat minder gemeen van!)

Jammer dat Harry Potter (de film, het boek, het personage; kies zou ik zeggen) zich na deel drie veel te serieus begint te nemen. Heb liever een beetje onpretentieuze fantasy onzin. Voor diepgaande of spannende cinema kijk ik wel andere films (daar legt HP het gewoon tegen af). Al met al wel een verbetering op het matige deel 4 en vooral naar het einde toe steeds beter. Jammer dat de HP films zulke matige regisseurs heeft (m.u.v. deel 3 die meteen verreweg het best was en de enige die echt goed is).
Maar goed, ben wel benieuwd naar deel 6. Dat dan weer wel. Daarom toch nog 3,5 sterren.

Net als het boek wat aan de lange kant, maar gelukkig zijn de wat minder boeiende stukken uit het boek efficiënt weggelaten. Niet onaardig, maar had het idee dat dit een beetje de stilte voor de storm is en dat vooral de laatste echt goed wordt. De derde blijft nog steeds de beste...

Zwaar tegenvallende Harry Potter, de eerste die van mij een onvoldoende krijgt (eerdere delen 3,5 of hoger).
Ik miste een boeiend verhaal. Ik vond dit in alle opzichten een slap aftreksel van eerdere delen. Zelfs de acteurs lijken last te hebben van volwassen worden, ze acteren vrij kleurloos.
2 sterren

Waarschijnlijk omdat ik deel 5 het minste boek vond en ik em daarom minder heb gelezen, vond ik dit een aardig filmpje. Waar ik me bij de vorige films helemaal scheel ergerde aan de afwijkingen van het orginele verhaal, had ik dat hier een stuk minder. Of ik herinnnerde me het dus allemaal niet goed meer.

Toch leek er wat meer structuur in deze film te zitten, en was het geen sprint van hoogtepunt naar hoogtepunt. Vooral het eindgevecht op het ministerie is mooi.

avatar van otherfool
Er is een reden dat ik (bijna) nooit tv series kijk; de afleveringen gaan op elkaar lijken en eigenlijk kun je er zo nu en dan wel één overslaan. Het wordt een sleur. Neem nu dit vijfde deel van Harry Potter, is deze nu echt noodzakelijk?

Een aantal nieuwe karakters doet zijn intrede, maar alleen 'Luna' lijkt voor de ontwikkeling van Potter van belang. Verder een aantal gebruikelijke verwikkelingen, gevechtjes en profetieën, maar we hebben het allemaal al eerder gezien...

Het wil niet zeggen dat Potter V een echt vervelende film is; sfeer en effecten zijn behoorlijk en Radcliffe kan de immer lastig wordende rol goed aan. Maar het einde mag van mij nu toch wel echt eens komen. Al met al vooral een tussendoortje.

2,5*.

avatar van serpico
Een 2e kijkbeurt heeft de film geen goed gedaan, helaas.

De film is slechts af en toe middelmatig, en het grootste deel gewoon slecht. Mijn eerste tirade jegens deze film blijft overeind. Echter, 2 aspecten die me ditmaal mateloos irriteerden:

Ten eerste: de spanningsboog die het hele verhaal had moeten beslaan. Die is er gewoon niet! Er lijkt werkelijk geen greintje moeite gedaan te worden om deze überhaupt uit de grond te stampen, maar, net zoals een aantal boodschappen die het boek heel mooi overbrengt, krijgen sommige pogingen een paar zinnetjes dialoog, waarna de film alweer doorsnelt naar een nieuwe ontwikkeling. De thema's vriendschap en liefde worden bijvoorbeeld op die manier behandeld. Een paar zinnetjes erover uit de mond van een willekeurig karakter en klaar is Kees. Verschrikkelijk. Hetzelfde geldt voor Harry's angst om beheerst te worden door Voldemort. In het boek een prachtige en uitgebreide inwendige kwelling, in de film alweer een paar zinnetjes niet-overtuigende dialoog.

En doordat ook de spanning op ieder vlak ontbreekt ontkomt de film er, met zijn toch al niet al te boeiende ontwikkelingen (compleet de schuld van de film zelf!), niet aan om vrij saai te worden op een gegeven moment. Halfgrappige onzin wordt dan gebruikt als opvulling, stelletje inspiratieloze sukkels. En dat is echt zonde, met zulk mooi bronmateriaal als de boeken. Wat mij dit keer opviel is de 'kinderlijke' manier waarop het verhaal wordt benaderd. Voorbeeld: wanneer Harry in het begin wordt opgehaald door leden van de Orde van de Feniks, vliegen ze zo'n 2 meter boven wateroppervlak, recht door een stad. Dat is toch ontzettend dom! Hordes Death Eaters en Muggles die hen daar kunnen zien gaan, maarja, het ziet er natuurlijk beter uit om het zo te filmen. En op die manier wordt er wel vaker voor vermaak boven logica gekozen, ook bijvoorbeeld bij het eindgevecht in het Ministerie waarin iedereen plotseling kan vliegen in een zwarte of witte waas (hoe ze daar toch op gekomen zijn?), waardoor de hele film een wat 'kinderlijk' en simpel gevoel opwekt, waardoor het einde al helemaal niet meer spannend is. Het is gewoon een kinderfilm geworden, net alsof ze Harry dan nog even gaan omleggen aan het eind. De film neemt zichzelf aan de ene kant dus helemaal niet serieus, en tegelijkertijd ook weer wel. En dat wringt. Veel dingen slaan gewoon nergens op, en dat is gewoon slecht.

Ten tweede: de emoties die in dit deel de dienst zouden moeten uitmaken zijn er simpelweg niet. Natuurlijk wordt getracht ze over te brengen, maar nergens slagen de makers hier écht in. Mevrouw Vaals bijvoorbeeld, in het begin, heeft het met Harry over de Dementors die Privet Drive kwamen terroriseren, ze zegt dat de wereld compleet ligt te vergaan onder Voldemort, maar het is de manier waarop ze het zegt. Werkelijk alsof ze het over het weer heeft! Op een toon van 'laat ik eens wat conversatie maken en met iets compleet onbenulligs op de proppen komen'! Het is gewoon frustrerend dat ze doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, gewoon absurd slecht, geen wonder dat ik als kijker de hele Voldemort-dreiging totaal niet angstaanjagend vond.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat Harry's gevoelens maar slap overkomen. Soms is hij opeens helemaal boos, eigenlijk zonder reden (bijvoorbeeld na de treinreis als hij Malfoy tegenkomt), en als hij zijn vrienden na maanden weer tegen het lijf loopt (letterlijk, hihi) vertoont hij de emoties van een robot! Zó slecht! Logisch dat de film je dan ook vrij koud laat. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de houterige acteerkwaliteiten van Radcliffe. Toch had het beter gekund, én gemoeten, Harry Potter verdient veel beter. Dat het script ook geen hol voorstelt helpt ook al niet. Slechts een sneltreinrit die nog maar net kijkbaar is.

Dat waren de 2 factoren die het zwaarst wogen. Wat Potter nodig heeft is meer spanning, beter acteerwerk, betere (of in ieder geval logischer) special effects zonder rondvliegende beesten bij het eindgevecht, meer emotie, andere acteurs, een fantastisch script (wat niet moeilijk mag zijn met de boeken als bronmateriaal), betere muziek, en veel meer sfeer, fantasie en creativiteit. Het zit erin. Konden de makers het er nu nog maar uithalen.

Voorlopig verlaag ik met een half puntje.

neo (crew)
Nooit zo'n behoefte gehad om deze reeks te kijken. De eerste was aardig en 2 t/m 4 niet gezien. Dan zou je, door het grote gat, misschien een heleboel niet kunnen plaatsen, maar dat viel reuze mee. De film is vakkundig gemaakt, met gedoseerd spektakel, genoeg spanning en vleugjes humor. Best leuk.

avatar van Demoniac
Ik vind dit deel toch wel behoorlijk zwakker dan de voorgaande vier. Af en toe is het net alsof je naar een animatiefilm zit te kijken met echte mensen erin. Enorm veel effecten zijn er gebruikt, lang niet overal even mooi ook. Verder had de film wat mij betreft wel wat korter mogen zijn en/of wat meer verhaal bevatten. Eigenlijk gebeurt er maar zeer weinig. En het liefdesleven van Harry interesseert mij echt niet. Nog net 3*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bovengemiddelde fantasy maar de minste uit de Potterserie. Zeker een tegenvaller na deel drie. Met name de tempo onderbrekingen en de saaie verhaaluitwerking nekken de aandacht. De special effect zijn als vanouds weer prachtig..

avatar van maerk
Na een half jaar weer eens bekeken, en mijn cijfer is er flink op achteruit gegaan. Van 4* naar 3*. Toen ik vorig jaar de film in de bioscoop gezien had ging ik helemaal mee in de hype. Dit was de beste Potter tot nu toe en ik gaf blindelings een 4,5*. Na herziening op dvd zakte mijn cijfer 0,5* en kwam ik tot de conclusie dat een 4,5* wel erg hoog is. Maar deze keer zag ik, helaas, dat deze Potter de zwakste tot nu toe is.

Ten eerste het script van Michael Goldberg (toch?). Het script is veel en veel minder dan de scripts die Steve Kloves schreef voor de vier voorgaande delen. Dingen worden gewoon niet helemaal duidelijk gemaakt in de film. Hiermee doel ik vooral op de profetie. Het nut ervan of de rol van de profetie in het hele verhaal is een groot mysterie. Hij is er gewoon en verdwijnt weer net zo snel. In het boek was dit een stuk duidelijker. Ik ben het ook met Serpico eens dat de dreiging van Voldemort nergens écht duidelijk wordt.
Het acteerwerk vond ik eerst geweldig. Ik was er heilig van overtuigd dat Radcliff boven de rest van de cast uitstak. Maar dat blijkt helemaal niet waar. Hij doet het aardig als Harry Potter maar laat een paar steekjes vallen(zijn kapsel is trouwens vreselijk). Het spel van Watson en Grint is veel leuker. Maar het mooie aan de Potter films is de (volwassen) Britse cast. Imelda Staunton is een nieuweling hier maar doet het uitstekend en speelt lekker overdreven. Ook Helena Bonham Carter is goed. Ralph Fienes is geweldig, ik had geen betere persoon kunnen verzinnen die Voldemort zo mooi neerzet. Alleen kwam zijn duistere spel in The Goblet of Fire meer tot zijn recht. Maar de beste acteur van alle Potter films is Alan Rickman. Erg jammer dat juist in deze film zijn prachtige rol zo naar de achtergrond is verplaatst. Ik wil nog even vermelden dat het meisje dat Loena Lovegood speelt perfect gecast is, goed spel. Michael Gambon doet het helaas niet zo goed als Albus Dumbledore.
Verder is het magische gevoel ver te zoeken in deze film.

Maar toch heb ik nog vertrouwen in Yates. Ik geloof dat hij nog wat moois kan maken van The Halfblood Prince.

avatar van Denden 100 Piek
Beter dan het boek, maar toch een minder boeiende film dan zijn voorgangers. Wat ik in het boek miste was de magie van de voorgangers, alhoewel dit logisch is gezien de richting die het verhaal opgaat. Wat er in de film miste dat in het boek wel voorkwam was het constante puberale gezeur van Harry, vooral dat ie alles afreageerde op zijn vrienden is godzijdank een stuk minder aanwezig in de film. Wat ik wel erg jammer vind gezien de belangrijke rol die hij inneemt in de komende delen, vind ik de veel te kleine rol van Snape, die naarmate de serie vordert steeds minder in beeld komt. Verder lijken Daniel Radcliffe en Emma Watson steeds verder achteruit te gaan in acteerprestaties, ik vind het erg jammer dat ze niet als acteurs groeien zoals hun personages als tovenaars. Rupert Grint daarentegen wordt steeds beter als Ron, en aangezien ik hem in de boeken ook al boeiender vond dat Harry en Hermelien ben ik er erg blij om dat in ieder geval Ron goed uit de verf komt op het witte doek.

Nog maar net een 3,0

avatar van jeroentjuhhhhh
Het grootste minpunt is dat ze te veel proberen.
Al die special effects zijn groots en spectaculair maar daardoor erg druk en vaak overbodig.
Ik heb alle harry potters gezien maar die heb ik maar vaag in me geheugen, en dus was alles best verwarrend kwa personages e.d, ik had geen zin meer om het te volgen.

Toch tot het einde afgekeken en het is wel een zeer degelijke film, altijd wel vermakelijk om te zien die harry potter films..ookal is het verre van mijn ding.

avatar van Denveen
Harry Potter and the Order of the Phoenix.

Na eerst het boek te hebben herlezen en net de film te hebben gekeken kan ik concluderen dat dit waarschijnlijk de meest afgeraffelde film tot nu toe is. Waar er in het boek veel informatie wordt uitgelegd, plotlijnen duidelijk worden gemaakt en verhoudingen zichtbaar worden vertoont de film hier een aaneenrijging van grote vraagtekens en plotholes, met als toppunt het gedeelte over de profetie.

Eerst even over de film, hij begint goed, met een mooie setting en aardige beelden van Little Winghing en de eenzaamheid. (Ik zal maar niet verder ingaan op de verkeerde informatie die wordt gegeven in deze scènes, anders blijf ik uren door ratelen). Vanaf dat moment komen er eigenlijk in een gigantisch tempo een aantal belangrijke gebeurtenissen voorbij, waarin een hoop personages worden geïntroduceerd, maar hun relaties niet echt duidelijk worden. Ook kan ik geen hoogte krijgen van Harry en zijn relatie ten opzichte met Ron en Hermione.

De scenes op The Ministery of Magic zijn verbluffend mooi en geven weer de oude Harry Potter sfeer te pakken, maar het kan niet verbloemen dat er achter deze zeer oppervlakkige film een hoop schuilgaat, waar je niet achterkomt. Dat blijft toch mijn grootste struikelpunt, hoewel het natuurlijk niet te voorkomen is.

Het acteerwerk wordt steeds beter, hoewel ik nog steeds geen fan ben van Emma Watson (Hermione), die naar mijn mening heel geforceerd overkomt. Wel ben ik een fan van Gary Oltman (Sirius), met wie je eindelijk (net als Harry eindelijk in deze film) een band krijgt. Waar ik echter helemaal niet over te spreken ben is de vertolking van het karakter Dolores Jane Umbridge, ongelofelijk wat heb ik me daaraan geïrriteerd. Ofwel dit misschien de bedoeling is geweest van de regisseur, dat weet ik niet, maar naar mijn mening is het bedroevend. Gelukkig maakt de eindscène en hoop goed en ook daarin zien we de goede acteerprestaties van Daniel Radcliffe (die de film eigenlijk nog niet niet kan dragen) duidelijk naar voren komen, vooral op het moment dat Sirius doodgaat.

De krantenkoppen die tussen de scènes doorvliegen vind ik persoonlijk wat geforceerd en een makkelijke oplossing, maar aangezien dit ook in het boek veel naar voren komt (met The Daily Prophet en The Quibbler bijvoorbeeld), kan ik het wel begrijpen. Wat de film siert blijft toch vooral het mysterie, de muziek en de fantastische beelden van dat kasteel, waar ik geen genoeg van kan krijgen. De meeste van de beesten zijn ook fenomenaal weergegeven, met als enige uitzondering de spuuglelijke reus Grawp.

Al met al blijf ik met een onvoldaan gevoel zitten, iets waar ik me toch erg aan stoor. Het voelt meer alsof de regisseur de film beschouwde als een plichtmatigheid dan een avontuur. een plichtmatigheid. Volgende keer de feiten misschien iets meer naar waarheid vertellen, wat langer de tijd nemen voor iets meer dialoog, dan maar een film van 3,5 uur, wie weet. Voor nu: 3 sterren.

slechtste harry potter film ooit!
zit te weinig van alles in dat bij een harry potter film hoort
hopelijk volgende film beter =)

avatar van DVD-T
"The rebellion begins"

De vijfde film alweer uit de Harry Potter reeks, en deze film voelt als een opstap naar Harry Potter and the Half-blood Prince. Een tussenstuk om het zo maar te noemen. Ik kan het ook mis hebben, ik heb de boeken immers nooit gelezen. Ik hoop dat de zesde film de verwachtingen kan waarmaken, aangezien dit vijfde deel toch wel een kleine tegenvaller is.

Order of the Phoenix is de film waarin de opstand tegen Lord Voldemort begint, en een groepje jonge studenten het heft in handen neemt en een training ondergaat om zo veel mogelijk spreuken te leren. Dit levert bij vlagen erg leuke momenten op, en laat ook wat meer van de rest van de studenten zien. Ook leuk om te zien dat Nevill Longbottem hierin ook een veel grotere rol speelt als voorheen. Datzelfde geld ook voor Ginny Weasley, en Fred en George. Toch snap ik soms niet waar ze de karakters ineens weghalen, waarvan je in de vorige films nog nooit heb gehoord. Ik heb het voornamelijk over Luna Lovegood, wat een erg leuk karakter is, en ik ben dan ook benieuwd hoe haar personage zich gaat ontwikkelen, of dat ze in de volgende film meer als beeldvulling gaat zorgen. Geld ook voor Nevill, wat toch echt wel een interessant personage is.
De verwijzingen naar Voldemort en de strijd die wordt belooft te gaan losbarsten, houd je de hele film vast. Dat is ook de enige reden dat je blijft kijken, want de film is verder weinig boeiend, vermakelijk of interessant. De lessen zijn ook niet meer zo leuk als voorheen, en ze leren helaas geen nieuwe spreuken in de film.

Dat hele Umbridge gebeuren kon me werkelijk helemaal niets schelen, en het voelde net als vulling van het verhaal om de confrontatie zo lang mogelijk uit te blijven rekken. Daar gaat de film een beetje de mist in. Het enige wat het geheel nog enigzins leuk houd zijn de trainingen van "Dumbledore's Army". Ook de momenten met Snape zijn erg leuk, en ook bij hem ben ik benieuwd of hij nog een grotere rol gaat krijgen binnen het geheel. Umbridge is echt één van de minst boeiende en meest irritante karakters binnen de wereld van Harry Potter. En hoewel dit toch echt een keerpunt is in de serie vind ik The Order of the Phoenix de minst leuke film tot nu toe, daarnaast weet Yates het niet interessant genoeg te houden. Maar de uiteindelijke confrontatie met het hele tovenaars gevecht eromheen, en de geweldige clash tussen Voldemort en Dumbledore, alsmede de jammerlijke dood van Black tillen het niveau van de film weer een heel stuk omhoog en laat je wel met een WOW gevoel achter. zulke gevechten hebben we erg lang op moeten wachten . De trailers van H-BP beloven iig meer van dit.

Acteerwerk is verder weer erg goed. De kids doen het met de film beter, en houden zich best goed staande tegenover grootheden als Michael Gambon, Gary Oldman en Alan Rickman. Minder te spreken was ik dan over Imelda Staunton. De visual effects zijn van een hoog niveau al hoort het moment van de reus bij de slechtsten van de serie . Muziek was trouwens ook erg goed.

Af en toe wat leuke momenten, af en toe wat doen tegen de slaap door de vele momenten. Wel een einde die de het einde van de vorige vijf films makkelijk overtreft, en daarnaast ook weer heel anders is zorgt net voor die halve ster meer.
Toch weer erg genoten van de reeks tot nu toe, en het verhaal wordt duidelijker met de film. Alleen jammer dat ze soms te weinig doen met de leuke karakters die voor handen zijn, en het vaak verhaaltechnisch wat laat afweten. Ook moet je wel een beetje van de boeken afweten om er ten volsten van te kunnen genieten. Als niet lezer van de boeken is de serie echter ook erg genietbaar.

3.5* voor deze film. Voor de serie tot nu toe ook een 3.5*. Bovengemiddeld dus.

avatar van wwelover
Helaas niet in de lijn van deel 4, maar in die van de 1e drie delen.. Toch een prima amusement film. Het verhaal vond ik niet bijster interessant, sterker nog ik vond het verhaal erg matig. Ik denk dat in het boek wel wat meer uitleg was over wat de Order of The Phoenix allemaal was. Spanning kwam pas een beetje op het eind. Visueel gezien is de film wel weer gegroeid. Muziek was ook weer goed.

Acteerprestaties waren van 'de' trio weer beter geworden. En de volwassenen waren ook erg goed, leuk om Helena Bonham Carter te zien. Ik irriteerde me dood aan Imelda Staunton, dus haar rol heeft ze goed ingevuld.

avatar van Shinobi
Tot nu toe de beste Potter film die ik heb gezien, eindelijk lekker duister.
Het verhaal vind ik dit keer wat beter en die nieuwe lerares speelt haar rol te goed, echt irritant vond ik haar zeg.
En weer een confrontatie tussen Potter en Voldemort die echt heerlijk was om te zien.

4, 0 Sterren van mij.

avatar van Arnow
zeer zwakke film, volgt de originele verhaallijn zeer slecht.
de scene's vliegen voorbij en er word niet de tijd genomen om belangerijke gebeurtenissen uit te werken, bv. het eindgevecht tussen perkamentus en voldemort is zozeer aangepast dat het originele duel compleet verloren gaat.
naar mijn mening heeft de nieuwe regisseur de harry potter reeks geen goed gedaan.

avatar van misterwhite
Ik ben een Harry Potter fan, een zeer grote zelfs en ik vind sommige comentaren op niets trekken. Naar mijn mening is de film 4 * waard en zeker geen 0,5* wat ik hier vaak zie.

Ik vind de film geslaagd, even goed als de vorige film dat meer een spectacel was. Deze film moet je anders bezien, het is een thrillerstijl zoals de 3de film. Maar de 3de heeft dan weer een ander sfeertje.

De film houd op zich meer rekening met voldemort en omber en het boek is daarentegen anders (en ook beter).
Maar ik ben gestopt met die vergelijkingen omdat het de film slecht maakt.

De verfilming is gebeurt op een andere wijze met weer een nieuwe reggieseur dat betekende weer aanpassen op de stijl van de film. David Yates houd meer van de duistere stijl zoals Cuarón, wat dus een heel ander resultaat geeft dan de rest en dat is de oorzaak (volgens mij) dat de mensen deze film een stuk minder vinden.

De film verdient een 4 op 5 voor zijn sfeer, leuke momenten en toch zeker ook wat spanning.

Voor alle mensen die het boek hebben gelezen en de film slecht vonden: Denk gewoon niet aan het boek.

avatar van Near_Dark
Deze vijfde Potterfilm toont aan dat de franchise eindelijk volwassen is geworden.
Daar waar de eerste films nog onschuldig vertier waren is de sfeer omgeslagen en speelt het verhaal zich nu af in een duister en angstaanjagend universum bevolkt met gedrochten en zwarte magiërs.

Het schrikbewind dat het nieuwe schoolhoofd uitoefent over de leerlingen deed me denken aan dat van een totalitair regime. Bij het zien van zulke onrechtvaardige en bekrompen acties komt de rebel in mij naar boven, ik had zo Dolores's nek kunnen omwringen uit pure frustratie !!

Spijtig dat er zo weinig spectaculaire actiescènes in voorkomen want de vorige Potterfilm was daar goed van voorzien, dat was dus een tegenvaller Maar de hoog oplopende emoties bij de leerlingen maken veel goed

7/10.
Een goeie Fantasyfilm die het spijtig genoeg ontbreekt aan de broodnodige spectaculaire actiescènes...
Een aanrader (uiteraard enkel als je de vorige films hebt gezien...)

avatar van deft0nes
Blegh, weer een afschuwelijke HP "boekverfilming". Wat kan ik er slecht tegen als het boek amper wordt aangehouden en het dan nog een boekverfilming durven noemen. Er kwam niet eens zwerkbal in voor!

Op zichzelf zullen het best goeie films zijn, maar daar kan ik helaas niet doorheen prikken. Als deze films de titel "Harry Potter" willen hebben, dan moeten ze dat ook zijn, punt.

avatar van Spetie
Vijfde deel uit de reeks en tot nu toe wat mij betreft de minste. Weet niet wat het met deze film is, maar de films lijken toch wel telkens voor 85% een herhaling van zetten valt me nu op. Weer een nieuwe leraar, weer iemand die niet deugt, weer een Harry Potter die zichzelf eerst t.o.v. zijn medeleerlingen moet bewijzen en ga zo maar door. Ook oogt deze film, behoorlijk rommelig in verglijking met voorgaande films. De sfeer is dan nog wel aardig, maar dit is de eerste film die echt moeilijk door te komen was. Nog een deel en dan zijn we er (voorlopig) even doorheen.