Back to the Future Part III (1990)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Mary Steenburgen

Doc Brown is in 1885 gestrand en Marty gaat weer terug in de tijd om hem te redden. Helaas raakt de benzine van de DeLorean op en moeten ze een andere manier verzinnen om terug naar de toekomst te komen. Hierbij worden ze gehinderd door een voorouder van Biff Tannen, die op het leven van Doc Brown uit is.

avatar van SanderPuntCom
Voor veel kijkers zal dit derde deel wel van dezelfde kwaliteit zijn als zijn voorgangers, maar dat was bij mij niet het geval. Dit is duidelijk veruit het zwakste deel. Dat ligt grotendeels aan het decor (wilde westen) dat mij niet aanstaat in zulke films, maar ook aan het feit dat ik me bij dit deel meer begon te ergeren aan zaken, waaronder het personage Doc en natuurlijk het voorspelbare verloop.

Dit deel is duidelijk minder. Toch ben ik blij dat ze dit gemaakt hebben. Het maakt de trilogie wel compleet. Het Wilde Westen is op zich niet zo'n gek idee, het plot is alleen niet goed uitgewerkt. In de andere twee delen vind ik dat dit tot in de details goed geregeld was. In deze film komen nog wel veel vermakelijke stukken voor en weten ze er nog een waardige afsluiting aan te geven. Zemeckis is er niet in geslaagd om het hoge niveau vast te houden, toch kan ik dit deel wel waarderen en is ie goed genoeg.

avatar van Hatseflats89
Blijft mijn favo trilogie.

Heb de films al ontelbaar vaak gezien en kan er geen genoeg van krijgen.

Gisteren een leuke "shout out" gezien in de film A Million Ways to Die in the West. Die film vond ik overigens tegen vallen. Vond eigenlijk het inimini korte stukje met Doc Brown het leukste van de film en wilde meteen weer alle films kijken.

Gewoon geen woorden voor. Dikke 5 sterren!

Net als deel 2 ... vervelend.

Nu maakt deze film ook al de verkeerde beslissing door naar het Wilde Westen te verhuizen. Vervelende setting, het luchtige sfeertje in de film doet jammer genoeg weinig ter zake. Het blijft een stoffige, bruine bedoening die vooral irritatie opwekt.

Maar wat mij hier meer stoorde waren Fox en Lloyd die beiden in de scream-stand vastgeroest zaten. Zowat elk stukje dialoog wordt naar elkaar toegeschreeuwd. Een beetje van het goede teveel als je 2 uur film voor de boeg hebt en het maakt een best drukke film bijna compleet onuitstaanbaar.

Jammer want onder al die minpunten ligt een cheesy maar vermakelijk 80s vehikel. Effecten zijn verouderd maar nog net randje charmant, de soundtrack is vervelend maar de luchtigheid die over alles heen gedrapeerd wordt is wel te pruimen.

Deel 1 was nog best goed te doen, deel 2 en 3 zijn van het "goede" teveel. Deze reeks kan weer achter slot en grendig, ditmaal voorgoed.

avatar van Sint Antonius
Ik vond deze film ook wat minder dan de twee vorige delen, maar desondanks nog steeds een zeer vermakelijke film. De suspens zat wel wat lager. Desondanks werd de film naar het einde toe toch weer spannend als vanouds met als toppunt de scene op de stoomtrein. Ook de plotwending aan het einde waarbij Marty bescherming bleek te dragen tegen de kogel van Biff's voorvader zag ik niet aankomen.

Ik heb toch wel wat een probleem met het einde: hoe kan doc in 1885 een stoomtrein maken die door de tijd reist als we uit de eerste BTTF-film weten dat doc in 1955 zelfs de materialen nog niet had om de 1,21 gigawatts op te wekken die nodig zijnom de tijdsmachine te laten werken? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat doc weer gebruik kon maken van een blikseminslag aangezien hij niet op voorhand kan weten wanneer een blikseminslag zal plaatsvinden (wat wel het geval was in de eerste film). Het einde van de film doet de hele logica van de filmtrilogie teniet.

avatar van Panta Rei
Klopt niet. Nu wordt er een andere film vertoond: Happy Gilmore.
Balen.
Ik wilde Doc zo graag nog eens zien dansen.

avatar van PEN15
Sint Antonius schreef:

Ik heb toch wel wat een probleem met het einde:

De fluxcapacator werkte gewoon, ze hadden benzine nodig om de Delorean te laten rijden, dit staat denk ik los van de 1.21 jigawatts die uit plutonium/bliksemschichten of organisch afval kon worden gehaald.

avatar van Sint Antonius
PEN15 schreef:

Ik verwijs hier niet naar de Delorean waarmee ze van 1885 terug naar 1985 reisden, maar wel naar die trein-tijdmachine helemaal op het einde van de film waarmee Doc samen met zijn nieuwe vrouw en twee kinderen uit 1885 naar 1985 reist nadat Marty al is teruggereist met de Delorean. Het klopt niet dat Doc deze tijdmachine al kan bouwem met de materialen die hij ter beschikking heeft in 1885. Om dit te doen zou hij trouwens een volledog nieuwe fluxcapacator moeten maken.

avatar van PEN15
Oh ja ja, helemaal waar. Misschien had Zemeckis beter een eind-al-goed foto collage kunnen laten zien in het archief van de bibliotheek ipv van die merkwaardige cgi-locomotief.

avatar van Black Math
Ook dit deel maar weer eens gezien, waarmee de herziening van de hele trilogie erop zit. Toen ik deze film voor het eerst zag, beviel hij me wat beter dan het vorige deel, en dat is nog steeds zo. En toch zie je al dat tijdens het tweede deel dit deel reeds in de pijplijn zat, gezien de referentie aldaar naar "Mad Dog" Tannen en het fragment uit de Clint Eastwood film. Al die cross-referenties blijf ik aardig vinden, zo ook de klok en dat de McFly en Tannen families door de tijd met elkaar te kampen hebben.

Als iemand met een natuurkundige achtergrond, is het idee van terug in de tijd reizen sowieso ongeloofwaardig, causaliteit blijft een pijler voor alle natuurkundige theorieën, maar films erover kunnen best vermakelijk zijn. Toch zitten er in dit deel echt een paar vreemde dingen:
De Doc in 1955 is een jongere versie van de Doc in 1885. Op het moment dat de Doc in 1955 weet dat hij in 1885 zal sterven, moet de Doc in 1885 het ook weten. Toch een verrassing.
Verder zijn er bij de komst van Marty in 1885 twee tijdmachines. Hoezo dan moeilijk doen over een kapotte benzinetank van één van hen? Gebruik gewoon de benzine uit de andere auto. Er zullen vast nog wel meer problemen aan te wijzen zijn, maar deze sprongen me direct in het oog.

Voor de rest bevalt het Western-sfeertje uit het verleden me wat beter dan het post-apocalyptische uit het tweede deel. Daarom een halfje hoger. 2*.

avatar van Flavio
Net als deel 2 een héél stuk minder dan het leuke eerste deel.

Deel 2 en 3 zijn zo rond dezelfde tijd gemaakt, maar ditmaal reist Marty terug om Doc te redden van Mad Dog Tannen. Een herhaling van zetten volgt, van het nemen van een bekende naam (Clint Eastwood, Calvin Klein), tot wakker worden van een nachtmerrie als zn moeder/ overgrootoma aan het opruimen is, en zo zijn er meer running gags- de film zit er vol mee. Als je de drie films in een paar dagen tijd kijkt wordt dat een beetje flauw. Het blijft te veel steken in de succes-formule, met steeds dezelfde opbouw en soortgelijke plot, beetje lui van de makers.

Neemt niet weg dat er nog wel een paar leuke scenes in zitten, en saai is het ook niet. De rek was er wel uit, en achteraf waren deel 2 en 3 niet nodig geweest, maar dat geldt voor zo veel vervolgfilms.

Niet zo flauw als deel 2 en ook niet zo sterk als deel 1. Toch maar proberen.

avatar van rkdev
Minste deel van de Back to the Future films maar wel het perfecte einde van een geweldige trilogie.

Drie geweldige films waarin een uitvinder een tijdreismachine bouwt en vervolgens flink in de problemen komt. Een onderhoudend, avontuurlijk en origineel verhaal waarbij het tijdreis-aspect uitstekend is uitgewerkt vol met kleine, slimme en ook grappige verwijzingen en herhalingen. Een herkenbare melodie van Alan Silvestri en ook komen de special effects verre van gedateerd over.
Michael J. Fox, Christopher Lloyd en de DeLorean zetten iconische filmpersonages neer (maar ook de rest van de cast mag niet onvermeld blijven).

Wat mij betreft de meest vermakelijke trilogie die ik al vaak heb gezien, maar iedere kijkbeurt genieten geblazen is (zeker in de bioscoop vandaag met een gelijkgestemd publiek).

avatar van Basto
Lange saaie finale. Waar het eerste deel punten scoorde qua originaliteit en de 2e met diversiteit is dit gewoon een langgerekte westernvariant. Niet onaardig, maar wel een stuk eentoniger en voorspelbaarder dan de eerste delen.

Maar al met al is het een leuke en bovenal charmante reeks.

MaartenTuinstra
Een waardige afsluiter van een fantastische trilogie.

Hoewel het wilde westen soms wat slordig werd neergezet en het acteerwerk niet altijd even goed was, vond ik dit zeker een waardige afsluiter. Het script was immers weer briljant en de humor was fantastisch. Eigenlijk iets minder dan de eerste twee delen, maar evengoed dezelfde beoordeling. Prachtige trilogie, en een net zo prachtige afsluiter!

avatar van Proeneke
Fantaschtisch deel 3, na fantastich deel 1 en 2.

Ook een goed vervolg. Alleen is het ouder maken van de personages wederom een grote aanfluiting.

Na het originele en ontzettend leuk bedacht eerste deel en het creatieve tweede deel vol humor valt het derde deel tegen. Het is niet meer dan een herhalingsoefening van met name deel 2. De humor is 'oude wijn in nieuwe zakken'' en de originaliteit is hier gewoon helemaal weg, op misschien de setting na.

Ook deze film is weer leuk en goed gemaakt en een prima afsluiter van de trilogie.
Ook hier zijn de vertolkingen prima, het verhaal goed en grappen geslaagd.
Deze trilogie zal altijd wel verbonden blijven met de twee hoofdrolspelers, en wellicht het grootste succes ooit van beiden.
Hoewel Michael J. Fox, zoals we allen weten, nadien de ziekte van Parkinson kreeg hield hem dat, en nu nog, niet tegen om te blijven acteren, onlangs trad was hij nog te zien in de advocatenserie, 'The Good Wife', waar hij zijn ziekte feilloos gebruikt in zijn personage, hij is duidelijk zijn talent er niet mee verloren !!
Terug naar de film, deze trilogie kan ik aanraden aan iedereen, zowel jong als oud

avatar van Richard_Voorhees
De laatste en (als je het mij vraagt) minst vermakelijke uit de trilogie.
Het wildwest verhaal zorgt nog steeds wel voor voldoende popcornvermaak, maar de kwaliteit van de eerste twee films word helaas nergens behaald. De koek was wat dit betreft wel een beetje op.
Wat mij betreft vind ik het wel goed dat ze het bij een trilogie hebben gelaten, want met dit deel was de inspiratie en de magie wel wat verdwenen.

avatar van Richard_Voorhees
De laatste en (als je het mij vraagt) minst vermakelijke uit de trilogie.

avatar van Kondoro0614
Back to the Future Part III

Ik was vorige week begonnen aan het welbekende Back to the Future. Het eerste deel van de geweldige Back to the Future trilogy die ze van mij part maar bij deze trilogy moeten houden en geen deel vier voor moeten maken. Ook al is dat nu al ongeveer 26 jaar later maar, op het moment is het nog zo gek niet dat er toch een deel vier komt. Ik weet dat ik mezelf dan ga verplichten om die te zien, dus ik denk dat het er nog wel van komt.

Het concept binnen Back to the Future Part III was prima, ze gaan nu nog verder in de tijd dan moest en dat vond ik helemaal niet erg. Helaas gebeurd er erg weinig binnen de film en is het niet meer echt zoals de oude Back to the Future films. Niet dat ik het elke keer super jammer vond, maar ik vond het niet bepaald Back to the Future waardig, en daarom is deze film in mijn ogen de slechtste film uit de trilogy maar, saai was hij niet!

Het verhaal was redelijk. De doc zou dood gaan, neer geschoten worden in zijn rug. McFly vliegt ook naar 1885 om de docter te helpen. Na een overwinning tegen de bandiet gaan ze weer proberen om McFly terug te krijgen, doc blijft met zijn liefde. Erg herhalend dus. Back to the Future Part III is een leuk eind van de trilogy, daar moet je het bij houden, simpel is dat.

avatar van tattoobob
Ik denk niet dat er een deel 4 zal komen hoor Kondoro0614

avatar van Kondoro0614
tattoobob schreef:
Ik denk niet dat er een deel 4 zal komen hoor Kondoro0614

avatar van missl
Het minst leuke deel, het Wilde Westen kon me niet zo bekoren. Jammer, alle andere delen vond ik zo leuk.

avatar van IH88
“Great Scott!”

Prima derde deel. Back to the Future gaat terug in de tijd naar het Wilde Westen. Het resultaat is een doldwaas avontuur met onze favoriete personages Marty McFly en dr. Emmett Brown. En de Delorean natuurlijk. Perfect geacteerd weer door Fox en Lloyd, met een leuke bijrol van Steenburgen. De regie is vlot en speels en de combinatie van actie en humor is weer perfect. De futuristische aanpak van de eerste twee delen is wat losgelaten, maar het resultaat is wel dat er wat meer inspiratie is en dat er een nieuwe wereld valt te ontdekken. Topvermaak en een waardige afsluiter.

avatar van danuz
Gelukkig een pak beter kijkbaar dan zijn rommelige voorganger. Sowieso ook fijn dat McFly en Doc hier samen centraal staan, en de extreem vervelende en karikaturale personages van Biff en Marty's ouders ver naar achter worden geschoven (in ieder geval qua screentime). Dit deel voelt daardoor gebalanceerder en meer als een simpel (maar alsnog cheesy) avonturenfilm.

avatar van Gerlof1378
Deel 3 van de Back To The Future trilogy is en blijft een waardige afsluiter daarvan genoeg gezegd.

avatar van Fisico
Wederom een geslaagd vervolg van de reeks die steeds hetzelfde herkenbare stramien voorschotelt aan de filmkijker. Michael J. Fox en Christopher Lloyd blijven een aangenaam dynamisch duo en ook het verhaal blijft behoorlijk overeind. Niet zo goed als de eerste film, maar het blijft best vermakelijk.

Het wilde westen doet zijn intrede als decor en deze vernieuwing was noodzakelijk. Actie en humor gaan hand in hand. Technisch gezien rammelt het toch hier en daar wat, maar dat kon de pret niet bederven. Degelijke afsluiter van de trilogie!

Weer een geweldig deel!

avatar van Rodger
Leuk vervolg op de andere 2 delen.
Wat deze triologie compleet maakt.
Gezien toen vroeger klein was, en nu met mijn 2 zoontjes.
3.5 ***