Back to the Future Part III (1990)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Mary Steenburgen

Doc Brown is in 1885 gestrand en Marty gaat weer terug in de tijd om hem te redden. Helaas raakt de benzine van de DeLorean op en moeten ze een andere manier verzinnen om terug naar de toekomst te komen. Hierbij worden ze gehinderd door een voorouder van Biff Tannen, die op het leven van Doc Brown uit is.

avatar van Rodger
Leuk vervolg op de andere 2 delen.
Wat deze triologie compleet maakt.
Gezien toen vroeger klein was, en nu met mijn 2 zoontjes.
3.5 ***

avatar van wimaroca
Ik vind dit toch het minste vd de 3,maar is toch nog goed te pruimen,
mooie afsluiter van deze trilogie,!!

jammer dat het met Michael j. Fox zijn gezondheid niet zo goed gaat,anders hadden we nog veel van hem gezien

avatar van Chainsaw
Back to the Future 3 was lange tijd mijn minst favoriete deel uit de trilogie, maar nu ik alle drie nog eens terug heb gezien, denk ik dat ik deze meer waardeer dan de tweede film. De film staat kwalitatief gezien nog steeds mijlenver verwijderd van de eerste film, maar deze komische western is meer toonvast dan het kitscherige tweede deel. En het voelt net iets creatiever. Nog steeds is de premisse hetzelfde en ook de vele in-jokes komen weer voorbij, maar dan in een net iets andere setting. De toon is nog steeds luchtig, maar de sfeer is duidelijk anders.

Een grote verandering is dat het verhaal ditmaal niet zozeer om Marty draait, maar meer om Doc. Lloyd is en blijft een leuk personage spelen, maar zijn romance met Mary Steenburgen heeft me nooit echt geboeid. Michael J. Fox speelt net als in de vorige film weer - compleet onnodig - een dubbele rol en Lea Thompson krijgt ditmaal echt belabberd weinig te doen. Om nog maar te zwijgen van het vriendinnetje van Fox, die heeft eigenlijk in geen enkel deel een rol van betekenis. Wel kon ik voor het eerst echt de rol van Thomas Wilson waarderen. In de eerste film was hij maar zo zo en in de tweede film zelfs vervelend, maar zijn lekker dik aangezette rol van Mad Dog is één van de leukste uit de hele trilogie. Verder is de film een aardig avonturenfilmpje met een paar spectaculaire scènes, maar tegelijkertijd sleept de film her en der ook. Back to the Future III is geen straf om uit te zitten en beter dan deel 2, maar alsnog had ik er geen problemen mee gehad als de eerste Back to the Future gewoon een stand-alone film was geweest. Je mist niet heel veel.

3 sterren.

avatar van macrobody
De originaliteit is er natuurlijk wel vanaf maar toch een zeer waardige afsluiting van de trilogie.

avatar van rep_robert
Back to the Future III is destijds back to back geschoten met deel II. Oorspronkelijk bedoeld als één (lange) film. Doordat er teveel materiaal was en te weinig materiaal eruit konden snijden werd er besloten om dit derde deel apart uit te brengen van het tweede deel. Wat dat betreft was BttF een voorloper op dit gebied, waar het nu haast de regel is om een laatste film van een reeks in twee delen uit te brengen.

Deeltje nummer III gaat vrolijk verder waar het briljante deelII is geëindigd. Gelijk merk je al dat deze film heel anders van toon is. Het draait om de fraaie wilde westen locaties en de focus verschuift langzamerhand veel meer van Marty naar Doc. De toon is heel anders, maar echt niet minder leuk. De running gags uit de eerste twee films komen goed terug, de personages en de locaties zijn kleurrijk en het verhaal is nog steeds bijzonder vermakelijk. Het leent zich er misschien wat minder voor om lang op één locatie te blijven en daardoor is het verhaal soms iets te langdradig en minder fris. Desalniettemin is dit niet een bepalende storende factor. Misschien is het extreem frisse er inderdaad wel een beetje vanaf, maar dit blijft pure entertainment van begin tot eind.

Een waardige afsluiter van een van de leukste trilogieën ooit.

avatar van jipt
Mooie productie met leuke art direction en set pieces. Met name de scene op de trein en de Delorean is gaaf. Helaas wel net iets minder dan zn voorgangers. 3,5*

avatar van Lebarron
Deel drie speelt gelukkig weer in het verleden af want dat is waar tijdreisfilms het veiligst zijn. Zelfs het heden in de film(1985) behoorde bij het verschijnen van de film inmiddels tot het verleden. Deel 3 speelt zich nagenoeg volledig af in the old west. De cast is grotendeels hetzelfde. Al speelt Michael J Fox dit keer zijn eigen voorvader. Thomas F Wilson speelt Buford Tannen, de voorvader van Biff. Het enige volledige nieuwe gezicht is Mary Steenburgen. Steenburgen is altijd erg op haar plek als ze ietwat tuttige dames moet vertolken en dat doet ze hier ook weer met verve. Deel 3 is een prima afsluiter van deze geweldige trilogie. Het einde vormt ook een prachtige symbolische afsluiter van de 80's. Een nieuw tijdperk brak aan waarin de toekomst open lag.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Veilig verleden.

In het laatste deel van de Back to the Future reeks wordt helaas niet het niveau van het sterke eerste deel behaald, maar gelukkig is het dan wel weer een tandje beter dan de ietwat slappe sequel. Wellicht omdat men ditmaal terugkeert naar het verleden in plaats van af te reizen naar de toekomst. Een veilige keuze, mag men rustig stellen. Ditmaal is de setting het oude Westen, en krijgt Marty te maken met outlaws en een verliefde Doc.

Het verhaal heeft niet veel om het lijf en is minder chaotisch dan het vorige deel, iets wat de kijkbeurt ten goede komt. Of het een waardige afsluiter is van een vermakelijke trilogie mag ieder voor zichzelf bepalen, maar ik zou zeggen van wel. Gelukkig hadden de makers al besloten dat er geen 4e deel of reboot komt, zolang zij leven. Het schijnt namelijk dat onder meer Lloyd nog wel een keertje wilde terugkeren. De koek is gelukkig (voorlopig) op.

Deel 3 maakt deel uit van de binnenkort te verschijnen box met de complete trilogie in 4K met Atmos, voorzien van ruim een uur aan bonusmateriaal. Zo zijn er onder meer een kortfilm met Doc Brown, een interview met Michael J. Fox, verschillende muziekvideo's en een aantal documentaires te aanschouwen. Er is zelfs auditie-materiaal aanwezig. Kortom een must-have voor alle liefhebbers van de meest beroemde tijdreisfilms aller tijden.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

De minste van de 3 maar evengoed nog een hele leuke film. Op het hilarische af af en toe. Je kan wel merken dat deze trilogie door zeer talentvolle mensen is gemaakt want het zit allemaal zeer goed in elkaar heel origineel en innovatief.

avatar van Lovelyboy
Redelijk, maar licht overbodig, en vooral het minste deel van de trilogie. Aardige is de situering in het westen te noemen en het tijdsbeeld, toch is BTTF drie vooral een herhaling wat der betreft.

Net als in de eerste, wordt reeds in het tweede deel het begin gelegd voor nummer drie. En het is de makers te geven dat het niet opnieuw een alternatief wordt in een redelijk nabije tijd zoals één en twee. Gelukkig wordt er in die zin wel een hele andere tijd en sfeer opgezet en draait het vooral ook om de moderne karakters in het western tijdperk. Een element dat nog wel leuk is.

Toch is de film een herhaling van zetten, problemen met de DeLorean, een naderend tijdslimiet, problemen met de liefde en vooral problemen met de overgrootvader van Biff. Vooral dat laatste wordt een herhaling, en waar het in deel twee nog een leuke gimmick is, wordt het in drie toch eentonig. Net als het verschijnen van Strickland. Het maakt de personages herkenbaar, tot op zekere hoogte grappig, maar tevens eendimensionaal en voorspelbaar. De flauwe dubbelrol van Fox als Seamus en Thompson als Maggie vind ik echt dan ook niets meer toevoegen, ook niet grappig wat dat betreft.

Het drieluik is afgerond met deel twee als leukste en drie als minste en ik moet nogmaals zeggen dat het niet helemaal mijn ding is, nooit geweest, en ook nooit zal worden. Vermakelijk is het wel, maar daar is dan ook het meeste mee gezegd. Eigenlijk zou na de 3 voor 1 en een 3,5 voor 2, een 2,5+ voor deel 3 op zijn plaats zijn. Dus vooruit afgerond naar boven een 3.

Niet zo goed als zijn voorgangers, maar toch nog leuk en avontuurlijk. De tweede was beter, maar de eerste was de beste voor mij persoonlijk. Het is wel een leuk idee dat de eerste een mix was met de jaren 80 en 50. De tweede een beetje van hetzelfde alleen dat het eerder deels meer futuristisch was. En met deze had je een kijk op het wilde westen. Wel interessant dat dit in de 3 films varieert.

Het is wel jammer dat ze in de vervolgen een paar scènes van de eerste film hebben herbruikt en gewoon een beetje hebben bijgewerkt voor de huidige situatie. Voor de rest is dit wel een waardige afsluiter voor de trilogie.