Back to the Future Part II (1989)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson

In dit langverwachte vervolg moet Marty met Doc Brown naar de toekomst reizen om zijn toekomstige zoon uit de problemen te helpen. Zonder dat ze het weten 'leent' Marty's aartsrivaal Biff Tannen de tijdmachine om een kalender met sportuitslagen naar zijn vroegere ik in 1955 te brengen. Als Marty er in het heden achterkomt dat Biff met gokken een fortuin heeft vergaard, moet hij terug naar 1955 om de zaken weer recht te zetten.

avatar van Insignificance
Repeterend vervolg. Zemeckis heeft de mallemolen meteen draaiende, maar wanneer het gezelschap in 2015 verzeild raakt, wordt het steeds flauwer. Het ziet er leuk kitscherig uit met enkele aardigheidjes die nog wel werken, maar de toekomstige familie McFly is een volledig mislukte, melige sketch.

Die klap komt het nog maar nauwelijks te boven, al gaat het daarna, vooral via Christopher Lloyd, iets beter draaien. De terugkeer naar het eerste deel is nog tot daaraan toe, maar ook qua geintjes en dergelijke valt het te veel in herhaling. Ondanks veel drukte blijft het bij een gezapig tweede deel.

avatar van tattoobob
Hier is al genoeg over gezegt.......gewoon een superfilm vol met jeugdsentiment

"Back to the Future!!"

Erg goede film. Wel iets minder dan zijn voorganger die net iets origineler en grappiger is.

Ik vond het erg tegenvallen dat Claudia Wells uit de begin scènes (die een herhaling zijn van deel 1) is geknipt en is vervangen door Elisabeth Shue die een stuk minder aantrekkelijk is.

Verder zijn er een aantal stukken waar de film gewoon een parody lijkt op het vorige deel.

Ik vond de effecten erg goed. De vliegende auto's, robots en andere effecten waren erg goed gemaakt. Weer heeft ILM van George Lucas een goed staaltje werk geleverd.

Ook was dit deel weer erg grappig. Christopher Lloyd is weer even geniaal als altijd.

Wel is het zo dat de andere Back to the Future-films ongeveer "echt" gebeurt kunnen zijn omdat ze dan terug in de tijd gaan. Dit deel heeft echter een totaal niet kloppend beeld van de toekomst. Alsof we in 2015 nog Faxen of slechte Jaws 3D-films maken. Maar ja dit toekomst beeld was wel erg vermakelijk.

Weer erg goede muziek van Alan Silvestri. Goed geacteerd door Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson en James Tolkan.

Goede en erg vermakelijke film.

avatar van mjk87
baspls schreef:

Welke film 'in de toekomst' wel dan? Geen één eigenlijk. Tegenwoordig denk je wellicht dat ze wat minder gedateerde toekomstvisies maken (voor Minority Report werd een heel team daarop gezet met de vraag: wat zou mogelijk dan kunnen), maar dat zal over 50 jaar - waar de film zich afspeelt- ook vies tegenvallen.

mjk87 schreef:

Klopt, bij Blade Runner is dat ook heel erg (2019). Het is als filmmaker iets slimmer om een jaar verder in de toekomst te kiezen. Zoals Star Trek, die speelt zich af in de 23e eeuw (als ik het goed heb).

mjk87 schreef:

Welke film 'in de toekomst' wel dan?

Children of Men is eng geloofwaardig wat dat betreft. Of we dan inderdaad geen kinderen meer kunnen krijgen is de vraag, maar qua technologie, infrastructuur en dergelijke ben ik best bereid te geloven dat de wereld er over vijftien jaar zo uitziet.

avatar van markwiering
baspls

Het was mij ook opgevallen dat die vrouw aan het eind van de tweede film en in het begin van de tweede film er anders uitziet. Blijkbaar is het dus ook een andere, minder mooie vrouw.

1. Deze film is gemaakt in 1989. In 1989 wisten ze niet hoe 2015 eruit zou zien (en dat weten we nog steeds niet, want we zitten pas in 2013). Alles is gespeculeerd, want ze kunnen niet even met de tijdmachine naar 2015 reizen om te kijken hoe het er dan uit zal zien.
2. Fax-apparaten worden nog steeds gebruikt en verkocht. Dat zal over twee jaar waarschijnlijk ook nog zo zijn. Ik weet niet wat jij bedoelt met "Jaws 3D-films".

markwiering schreef:

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik zij het denk ik op de verkeerde manier want dat weet ik natuurlijk ook. Ik bedoelde dat dat best wel typisch was.

Maar deze worden niet zo grootschalig gebruikt als je in de film ziet en daarbij heeft een Fax nog nut sinds internet is uitgevonden, wij hebben er zelf allang geen meer.

Je ziet in de film dat Marty bijna word opgegeten door een Jaws 3D-reclame voor Jaws 40 of zo.

avatar van Ebenezer Scrooge
Had ik maar zo'n hoverboard.

avatar van StevenMighty
Degelijk vervolg op het eerste deel.

Het gedeelte in de toekomst viel me altijd al tegen: rommelig, vreemd en op het kinderlijke af.
Maar daarna gaat het verder op de manier van BTTF 1.

Een gewaagd idee van de makers om scenes uit deel 1 nog eens over te doen in combinatie met nieuwe stukken die parallel lopen, er werd goed rekening gehouden met details daarin.

Iets minder dan part I maar nog steeds vermakelijk genoeg.

3 sterren

Iegh.

Geen idee of ik bij het eerste deel in een milde bui was, of misschien dat dit tweede deel toch gewoon een stuk slechter was. Vond er in ieder geval helemaal niks meer aan, al kan dat ook wel te maken hebben met een steeds grotere allergie voor de jaren '80.

Zemeckis maakt er vooral een erg kinderachtige film van. De ouderdomsmake-up ziet er niet uit, acteurs maken zich schuldig aan onuitstaanbare overacting en het hele toekomst/verleden gebeuren ziet er onaangenaam plastic uit. En dat retro jaren 80 café zag men toen misschien als een geniale oplossing, ik vond het vooral makkelijk en lui.

Verder een vreselijk blèrende soundtrack, visueel verouderde effecten en een verhaaltje dat te idioot is om los rond te lopen. Jammer genoeg dat daar best nog wat tijd aan besteed werd, want het sloeg echt nergens op.

Deel 3 ziet er zo mogelijk nog slechter uit, met dank aan de Western setting. Mnee, vroeger vond ik dit wel leuk, maar tegenwoordig niet meer dan een triest product van z'n tijd.

avatar van John Barry
Back to the Future Part II is net als zijn voorganger een hele leuke film.

Waar we in de andere twee films eigenlijk alleen maar naar het verleden gaan, gaan we in deze film naar de toekomst. Naar het jaar 2015. Deze film laat goed zien wat voor grote technologische revolutie we binnen een jaar mogen verwachten. Want volgend jaar in 2015 hebben de meeste mensen , in ieder geval in de Verenigde staten , een vliegende auto en de jongeren een vliegend skateboard.

Was het maar zo mooi. Ik moest bij het zien van deze film er erg om lachen voor wat voor fantasie de filmmakers hadden 1889 van hoe de wereld er in de toekomst in 2015 eruit zou zien. In 1989 kon je nog met een beetje fantasie geloven dat we in 2015 bijna iedereen een vliegende auto had. Nu in 2014 lukt dat met de beste fantasie nog niet. Misschien is de film daarom nu een beetje achterhaald, maar dat maakt de film alleen nog maar grappiger. Ik vraag me af of de filmmakers toch niet stiekem een beetje teleurgesteld zullen zijn dat hun toekomst beeld hoogstwaarschijnlijk niet uitkomt?

Misschien mogen we wel blij zijn dat het toekomst beeld van de filmmakers niet is uitgekomen want er zaten niet alleen positieve dingen aan het toekomst beeld dat de filmmakers schepte. Negatief was bijvoorbeeld dat in 2015 geen advocaten meer zijn.

Het acteren in deze film is erg goed. Michael J. Fox is goed opdreef als Marty en Christopher Lloyd als Doc Brown doet het ook weer goed. Al vind ik Doc Brown net als in deel 1 soms een beetje irritant maar ook om Doc Brown kon ik lachen.

De film speelt zich niet alleen af in de toekomst, maar ook in het verleden en in een corrupt heden. Door iemand die van de toekomst naar het verleden is gegaan is het heden veranderd en om dit optelossen moeten Doc en Marty naar het verleden om alles weer goed te laten komen. Maar Marty en Doc moeten er ook voor zorgen dat zichzelf niet tegen komen. Het slot van de film draait uiteindelijk om een simpel sport boekje. Het word op een geven moment allemaal erg ingewikkeld maar als je goed oplet en ook de vorige film hebt gezien dan is de film wel te volgen en is de film erg vermakelijk.

De muziek van Alan Silvestri vond ik erg goed. De muziek paste heel goed bij de film. De special effects van deze film zijn ook erg goed.

De film heeft een open einde, en het zorgt ervoor dat je gelijk Back to the Future Part III wilt zien.

4 sterren voor deze film.

Onderhond schreef:

, visueel verouderde effecten

Ik geef toe dat de effecten nu in 2014 verouderd doen overkomen maar voor een film uit 1989 waren de effecten wel redelijk. Ik vind eigenlijk dat je een oude film niet moet afrekenen op het feit dat effecten verouderd zijn. Want dat is eigenlijk niet eerlijk. Want vroeger had men niet de kennis die we nu wel hebben op het gebied van special effects.

avatar van NYSe
Toch kunnen gedateerde elementen in een film verschrikkelijk storen. Kan de film vrij weinig aan doen, maar wanneer een stokoude film níet gedateerd overkomt is dat alleen maar knapper. Dus ik neem zoiets altijd mee in mijn beoordeling.

avatar van John Barry
Ik ben het er mee eens dat als een oude film niet gedateerd overkomt dat, dat alleen maar knapper is. Als dat het geval is neem ik dat ook mee in mijn beoordeling en kan zo film van mij wat bonus punten krijgen. Ik vind alleen niet dat als een oude film op visueel gebied gedateerd overkomt, dat je daar dan de film op moet afrekenen . Een oude film kan , omdat hij in bepaalde tijd is gemaakt , daar weinig aan doen.

avatar van NYSe
Klopt, maar als kijker kan je er evenmin iets aan doen de film dan minder te waarderen. Een film die de tand des tijds minder goed heeft weten te doorstaan is dan niet zo sterk, vind ik.

Aangezien men in '89 tot betere dingen in staat was mag ik dat deze film absoluut wel aanrekenen vind ik. Daarnaast kan je effecten ook op een artistieke manier proberen gebruiken, zodat ze zonder hun technologische basis later nog steeds waarde hebben. Dat vond ik hier helemaal niet het geval. Vond het storend, dus neem ik het mee.

MichaelMovie
Net als Part I is dit ook een 'cool' filmpje.

Meer opgeblazen en onoverzichtelijker dan deel 1 en 'n tikje minder grappig, maar wel een leuke en interessante film. In tegenstelling met het voorgaande deel speelde dit vooral in de toekomst, met vliegende auto's, zwevende "hoverboards", jassen die zichzelf droogden en schoenen die zelf de veters strikten. De uitvoering was overtuigend. Het verhaal omvat drie tijdseenheden en vooral de reis naar 1955 is klasse.

avatar van filmfan0511
Ik vond om eerlijk te zijn dit tweede deel de beste uit de trilogie. Het eerste deel is gelijkwaardig, maar net een tikje minder omdat dit tweede deel qua verhaal meer te bieden heeft. Het gedeelte in de toekomst was wel leuk, maar klopt natuurlijk totaal niet (hoogstwaarschijnlijk toch )
Dit was dan ook het minste stuk van de film. Daarna, wanneer ze teruggaan naar 1955, wordt het geweldig. Het verhaal is iets ingewikkelder dan in deel 1 en 3, maar blijft vermakelijk en gewoon erg leuk. Acteurs en actrices deden het ook erg goed en de special effects zijn ( zeker als je weet dat de film uit 1989 komt) zeer goed.

Goed vervolg en beste deel uit de trilogie

avatar van royals
Ik vind deze ook ongeveer van gelijke kwaliteit als de eerste film. Alleen minder origineel omdat grote delen van de eerste film terugkwamen. Nog steeds een ijzersterke avonturenfilm.

avatar van Capablanca
Van alles te veel: een toneelmatige en drukke manier van acteren, te schreeuwerig, te veel make-up, wendingen die er met de haren bijgesleept zijn. Kortom: geen succes!

avatar van alexspyforever
Vond deze destijds wel geinig met die hoverboards, maar het verhaal is hier een pak flauwer dan het origineel. Dat hele tijdgereis zorgde voor een complex kluwen waardoor het helemaal niet leuk meer was en steeds weer dezelfde karakters en verhaaltjes. Eigenlijk was deze ook niet nodig geweest, maarja het einde van deel 1 gaf duidelijk aan dat er wel een sequel moest komen. Voor mij telt enkel het origineel.

Naar mijn mening één van de beste trilogieën met een minder derde deel welke ik echter wel kan waarderen. De chemie tussen Doc en Marty is weer geniaal. Het verhaal is wat ingewikkelder door de kruisende tijdlijnen. Het is erg grappig hoe ze denken dat het in 2015 zal zijn. Ze krijgen in veel dingen ook nog gelijk! Facetime bijvoorbeeld en meerdere schermen op tv.. Ik vind het fantastisch.

avatar van Hatseflats89
Blijft mijn favo trilogie.

Heb de films al ontelbaar vaak gezien en kan er geen genoeg van krijgen.

Gisteren een leuke "shout out" gezien in de film A Million Ways to Die in the West. Die film vond ik overigens tegen vallen. Vond eigenlijk het inimini korte stukje met Doc Brown het leukste van de film en wilde meteen weer alle films kijken.

Gewoon geen woorden voor. Dikke 5 sterren!

avatar van Fikret8
Volgens Back to the future II komt Jaws 19 dit jaar nog uit? Waar blijft de eerste trailer?

avatar van Parisa
Ze zijn wel bezig met de hoverboard. En de Nikes zijn er. Maar die sluiten zichzelf niet.
Van Jaws zijn er natuurlijk de spin-offs, zoals Piranha.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vind dat eigenlijk wel een mooie opdracht voor een lowbudgetstudio als The Asylum ofzo om dit jaar een film te maken die Jaws 19 heet met als regisseur iemand die het pseudoniem Max Spielberg voor de gelegenheid aanneemt. Al zal dat, vrees ik, lastig zijn qua rechten.

avatar van catdog
Parisa schreef:
Van Jaws zijn er natuurlijk de spin-offs, zoals Piranha.

Maarja op een MJ Pepsi commercial hoeven we helemaal niet meer te rekenen

avatar van Parisa
Dat geeft niet. Jackson zal het waarschijnlijk o.k. hebben gevonden om ober te zijn op deze wijze, dus dat is in de toekomst nog goed te doen.